Миколаївський ліцей Миколаївської селищної ради Сумського району Сумської області
ПОГОДЖЕНО
____________________
___________/ __________
Календарно-тематичне планування курсу біології ( поглиблене вивчення)
у 9 –А класі
Учитель Сема Віта Іванівна
Розглянуто
На засіданні МО
Протокол № ___ від _____2022 р.
Складено у відповідності з навчальною програмою з поглибленим вивченням біології для 8-9 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженої Міністерством освіти і науки України від 07.06. 2017 №804
9 клас
( 140 годин – 4 години на тиждень)
Підручник К. Задорожний , 2021 р.
№ |
Теми розділів та уроків |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
Домашнє завдання |
Дата |
1 |
Вступ. Біологія як наука. Предмет біології, її основні галузі та місце серед інших наук. Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
Діяльність: аналізує та порівнює біологічні системи, моделює/ створює моделі простих біологічних систем різних рівнів; практикує методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи. Знання: оперує термінами: описовий метод, моделювання, експериментальний метод, пояснює значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи; зв’язок біології з іншими науками; характеризує методи біологічних досліджень.
|
|
|
|
Тема 1. Хімічний склад клітини та біологічні молекули |
|
|
|
2 |
Вода та її фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
Діяльність: описує властивості та біологічну роль води. Знання: називає неорганічні речовини, що входять до складу організмів; складові атома, типи хімічних зв’язків. Ставлення:висловлює та обґрунтовує судження про спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій природі. |
|
|
3 |
Біологічні макромолекули – біополімери. Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
Діяльність: аналізує та порівнює структурні рівні організації білків, властивості білків. Знання: оперує термінами: полімер, білки; описує будову, властивості та функції білків. Ставлення: усвідомлює значення внеску у розвиток біохімії (І. Мішер, О.В. Данилевський) |
|
|
4 |
Ферменти, їхня роль в клітині. Лабораторне дослідження властивостей ферментів |
Діяльність: досліджує/спостерігає приклади дії ферментів. Знання: оперує термінами: фермент; описує функції білків; пояснює роль ферментів у життєдіяльності організмів. |
|
|
5 |
Вуглеводи і ліпіди |
Діяльність: аналізує і порівнює властивості вуглеводів, ліпідів; розпізнає приклади органічних речовин за назвами. Знання: наводить приклади продуктів, що містять вуглеводи, ліпіди. Ставлення: висловлює та обгрунтовує судження щодо необхідності різних продуктів харчування у раціоні людини. |
|
|
6 |
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформація |
Знання: оперує термінами: нуклеїнові кислоти, описує будову та функції нуклеїнових кислот; пояснює роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів. Ставлення: усвідомлює значення внеску вчених у розвиток біохімії ( Ф.Крік, Дж.Уотсон) |
|
|
7
|
Макроергічні сполуки, АТФ |
Знання: пояснює необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем;роль АТФ у життєдіяльності організмів. Ставлення: робить висновок про необхідність вживання людиною продуктів харчування; про значення моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів |
|
|
8 |
Поняття про перетворення енергії та реакції синтезу в біологічних системах Молекулярні мотори.
|
Діяльність: характеризує процеси перетворення енергії та реакції синтезу у клітинах. Ставлення: робить висновок про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів; про значення методу моделювання у вивченні клітинних процесів. |
|
|
9
|
Практична робота № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. |
Діяльність: розв’язує елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот |
|
|
|
Тема 2. Структура клітини |
|
|
|
10 |
Методи дослідження клітин, типи мікроскопії. |
Знання: називає та характеризує методи дослідження клітини |
|
|
11 |
Структура еукаріотичної клітини. |
Знання: оперує термінами: клітинна мембрана, цитоплазма, цитоскелет, основні клітинні органели ; називає складові цитоплазми та їхні функції. Діяльність: аналізує взаємозв’язок між будовою та функціями органел. |
|
|
12 |
Лабораторне дослідження руху цитоплазми в клітинах рослин. Лабораторне дослідження плазмолізу і деплазмолізу у рослинній клітині |
Діяльність: дотримується правил виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа; спостерігає рух цитоплазми та явища плазмолізу та деплазмолізу. |
|
|
13 |
Ядро, його структурна організація і функції |
Діяльність: аналізує взаємозв’язок між будовою та функціями ядра; характеризує будову та функції хромосом. Знання: оперує термінами: хромосоми, ядерце, каріоплазма. |
|
|
14 |
Лабораторна робота1. Вивчення будови клітини |
Діяльність: дотримується правил виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа; спостерігає елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратів |
|
|
15 |
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітини, рослинна і тваринна клітини. |
Знання: оперує термінами: прокаріоти, еукаріоти; наводить приклади про- та еукаріотичних організмів. Ставлення: застосовує знання для доказу єдності органічного світу. |
|
|
16 |
Лабораторна робота 2. Вивчення структурно -функціональної різноманітності клітин
|
Діяльність : порівнює будову клітин про- та еукаріотів; будову клітин рослин, тварин, грибів. |
|
|
|
Тема 3. Принципи функціонування клітини. 6 год |
|
|
|
17 |
Обмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
Знання: оперує поняттями: метаболізм. Ставлення: застосовує знання про процеси життєдіяльності клітини для мотивації ЗСЖ; робить
|
|
|
18 |
Біохімічні механізми дихання |
Знання: оперує термінами:клітинне дихання, мітохондрії; називає органели клітини, у яких відбувається дихання. Діяльність: характеризує процес клітинного дихання як джерела енергії для клітин. Ставлення: висловлює судження про щодо значення процесу клітинного дихання для забезпечення енергетичних потреб організму.
|
|
|
19 |
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. |
Діяльність : характеризує процес фотосинтезу як джерела енергії для клітини. Знання: оперує термінами: фотосинтез, пластиди; називає пластиди, у яких відбувається фотосинтез. Ставлення: висловлює судження щодо значення процесу фотосинтезу для забезпечення енергетичних потреб організмів; щодо планетарної ролі фотосинтезу. |
|
|
20 |
Лабораторне дослідження виділення кисню зеленою рослиною у процесі фотосинтезу. |
Діяльність: спостерігає виділення кисню рослиною у процесі фотосинтезу. |
|
|
21 |
Хемосинтез.
|
Діяльність : порівнює процеси фотосинтезу та хемосинтезу. Знання: оперує терміном хемосинтез. |
|
|
22 |
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах
|
Ставлення: застосовує знання про процеси життєдіяльності клітин ; робить висновки про значення синтетичних процесів у клітинах та організмах. |
|
|
|
Тема 4. Збереження і реалізація спадкової інформації 17 год |
|
|
|
23 |
Гени та геноми. |
Знання : оперує термінами: ген, геном; називає типи генів. Ставлення: робить висновок про визначну роль спадкового апарату клітини |
|
|
24 |
Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
Діяльність: характеризує будову генів; порівнює геноми про- та еукаріотів. |
|
|
25 |
Транскрипція та основи її регуляції. Основні типи РНК. |
Діяльність : характеризує транскрипцію, типи РНК. Знання: оперує термінами: ядро, рибосоми. |
|
|
26 |
Генетичний код. |
Діяльність: характеризує генетичний код та його властивості. Знання: оперує термінами : генетичний код. |
|
|
27 |
Біосинтез білка. |
Діяльність : характеризує етапи біосинтезу білка. Ставлення: робить висновок про значення біосинтезу білка. |
|
|
28
29 |
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. Практична робота 2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
Знання : оперує термінами: реплікація, репарація. Діяльність : характеризує процес реплікації. |
|
|
30 |
Ділення клітин: клітинний цикл, мітоз. |
Діяльність: характеризує етапи клітинного циклу; процес мітозу у еукаріотів. Знання: оперує термінами: ядро, хромосоми; мітоз,; називає фази мітозу. |
|
|
31 |
Лабораторне дослідження фаз мітозу. |
Діяльність: характеризує процес мітозу в еукаріотів. |
|
|
32 |
Мейоз. Рекомбінація ДНК |
Діяльність: характеризує процес мейозу в еукаріотів; порівнює процеси мітозу і мейозу. Знання: оперує термінами: мейоз, називає фази мейозу |
|
|
33 |
Генетичне та епігенетичне успадкування. |
Діяльність : характеризує види успадкування. |
|
|
34 |
Розмноження живих організмів .
|
Діяльність: характеризує розмноження як одну з найважливіших ознак живих організмів. |
|
|
35 |
Класифікація способів розмноження |
Знання: називає способи розмноження. Діяльність : порівнює способи розмноження. |
|
|
36 |
Статеві клітини та запліднення. |
Знання: оперує термінами: гамети, хромосоми. Діяльність : порівнює будову статевих клітин. Пояснює взаємозв’язок будови та функцій гамет. |
|
|
37 |
Закономірності індивідуального розвитку. |
Діяльність: характеризує етапи онтогенезу в рослин і тварин. Знання: називає періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів. |
|
|
38 |
Лабораторне дослідження стадій перебігу ембріогенезу ( амфібії) |
Діяльність: досліджує стадії ембріогенезу на прикладі амфібій. |
|
|
39
|
Уявлення про життєві цикли
|
Діяльність: характеризує життєві цикли. |
|
|
40 |
Узагальнення.
|
|
|
|
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак. 10 год
|
|
|
|
41 |
Класичні методи генетичних досліджень. Основні генетичні поняття. |
Знання: називає методи генетичних досліджень; оперує поняттями: гени,генотип, фенотип, домінантний ген, рецесивний ген, алелі, гомозиготи, гетерозиготи |
|
|
42 |
Закони Г.Менделя |
Діяльність: порівнює успадкування домінантних і рецесивних ознак. Знання: називає закони Г.Менделя |
|
|
43 |
Ознака як результат взаємодії генів. |
Ставлення: робить висновок про формування ознак як результату взаємодії генів. |
|
|
44 |
Зчеплення генів. Кросинговер. |
Знання: називає зчеплення генів та його результати. |
|
|
45 |
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
Діяльність: характеризує успадкування, зчеплене зі статтю |
|
|
46 |
Практична робота 3. Складання схем схрещування |
Діяльність: застосовує знання для складання схем схрещування |
|
|
47 |
Форми мінливості . Неспадкова мінливість. |
Діяльність : характеризує мінливість спадкову не спадкову Знання : називає форми мінливості . |
|
|
48 |
Лабораторне дослідження у рослин і тварин.
|
Знання: пояснює значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу. |
|
|
49 |
Мутації: види мутацій, причини та наслідки.
|
Діяльність: порівнює модифікаційну і мутаційну мінливість. Знання: оперує термінами: мутація, мутаген, мутагенні фактори, види мутацій. |
|
|
50 |
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. |
Діяльність: застосовує знання для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини; для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів; характеризує можливості діагностики спадкових хвороб. Знання: наводить приклади спадкових хвороб людини. Ставлення: висловлює судження про важливість генетичного консультування. |
|
|
51
52 |
Сучасні методи молекулярної генетики.
Контрольна робота.
|
Знання: називає сучасні методи молекулярної генетики. Ставлення: висловлює судження про важливість молекулярних методів у діагностиці хвороб. |
|
|
|
Тема 6. Еволюція органічного світу |
|
|
|
53 |
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. Популяційна генетика.
|
Знання : оперує термінами: вид, популяція; пояснює популяцію як елементарну одиницю еволюції; основні характеристики популяції. |
|
|
54 |
Еволюційні фактори Механізми первинних еволюційних змін.
|
Знання: оперує термінами: еволюція, природний добір; пояснює елементарні фактори еволюції |
|
|
55 |
Механізми видоутворення
|
Діяльність: порівнює географічне і екологічне видоутворення. Знання: оперує термінами: вид; пояснює види природного добору; дає визначення понять: конвергенція, дивергенція, паралелізм |
|
|
56 |
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч.Дарвіна
|
Знання:пояснює основні положення теорії Ч.Дарвіна. Ставлення: усвідомлює значення внеску вчених у розвиток еволюційного вчення. |
|
|
57 |
Докази еволюції живої природи. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції.
|
Знання: Пояснює докази еволюції; наводить приклади викопних організмів різних геологічних епох |
|
|
58
59
60 |
Еволюція людини. Механізми антропогенезу. Етапи еволюції людини.
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя.
Екскурсія. Історія розвитку життя на Землі
|
Знання : оперує термінами : вид. антропогенез; пояснює етапи еволюції людини. Ставлення: висловлює судження щодо співвідношення біологічних та соціальних факторів у розвитку людини. Діяльність: дотримується правил складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного і тваринного світу Землі. Знання: пояснює різні погляди на виникнення життя на Землі. |
|
|
|
Тема 7 . Біорізноманіття 12 год |
|
|
|
61 |
Основи еволюційної філогенії та систематики |
Діяльність : характеризує основні принципи біологічної систематики. Знання: пояснює різноманіття організмів як результат еволюції |
|
|
62 |
Основні групи організмів: віруси, бактерії, археї, еукаріоти.
|
Діяльність : аналізує і порівнює основні групи організмів: віруси, бактерії, археї |
|
|
63 |
Огляд основних еукаріотичних таксонів.
|
Діяльність: аналізує і порівнює основні групи еукаріотичних організмів. |
|
|
64 |
Практична робота 4. Порівняння будови та процесу розмноження клітинних та неклітинних форм життя
|
Діяльність: аналізує і порівнює будову та розмноження клітинних організмів і вірусів |
|
|
65 |
Поняття про вид як основну класифікаційну одиницю різноманітності живого.
|
Знання: оперує термінами: вид, пояснює критерії виду. |
|
|
66 |
Проблеми концепції виду та його визначень. |
|
|
|
67 |
Практична робота 5. Методи генотипної ідентифікації видів за допомогою діагностичних ключів та таблиць.
|
Діяльність:застосовує знання про критерії виду для ідентифікації видів, використовуючи діагностичні ключі та таблиці. |
|
|
68 |
Уявлення про класифікацію та номенклатуру.
|
Знання : пояснює правила класифікації організмів. |
|
|
69
70 |
Міжнародні Кодекси номенклатур. Міжнародні банки генетичної інформації, пошукові системи.
Екскурсія. Вивчення біорізноманіття ( на прикладі своєї місцевості)
|
|
|
|
71
72 |
Макросистема органічного світу.
Різноманітність органічного світу. Конвенція про біорізноманітність. Генетична, видова та екосистемна різноманітність.
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи 7 год. |
Ставлення: робить висновок про значення моделювання в дослідженні еволюційних процесів різних рівнів. |
|
|
73 |
Поняття про екосистему. Різноманітність екосистем. |
Діяльність: аналізує та порівнює різні середовища життя, природні та штучні екосистеми. Знання: називає методи дослідження процесів в екосистемах; наводить приклади угруповань, екосистем. |
|
|
74
75 |
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг енергії у екосистемах. Практична робота 6. Розв’язування задач з екології.
Біотичні, абіотичні та антропогенні фактори.
Стабільність екосистем та причини її порушення.
Біосфера як цілісна система.
Захист та збереження біосфери, основні заходи щодо збереження оточуючого середовища. Проєкт. Виявлення рівня антропогенного впливу в екосистемах своєї місцевості.
Тема 9. Різноманітність біоти України та принципи і підходи до її збереження.
Природні зони України.
Червона книга України Червона книга України
Зелена книга України
Природно-заповідний фонд України – основа збереження біорізноманітності держави.
Основи заповідної справи
Біосферні заповідники.
Природні заповідники.
Національні парки.
Заказники та пам’ятки природи.
Збереження біорізноманітності в ботанічних садах, зоопарках, колекціях культур, банках герм плазми.
Проблеми біологічних інвазій.
Екосистеми та ландшафти України особливого наукового та природоохоронного значення.
Узагальнення.
Тема 10. Біорізноманітність Українського Полісся
Основні природні комплекси Українського Полісся
Раритетні ландшафти та екосистеми.
Види, що перебувають під особливою загрозою знищення.
Природні заповідники Українського Полісся
Національні природні парки.
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Ураїнського Полісся.
Тема 11. Біорізноманітність лісостепу
Основні природні комплекси лісостепової зони. Раритетні ландшафти та екосистеми.
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення.
Природні заповідники лісостепу.
Національні природні парки Лівобережного лісостепу.
Національні природні парки Правобережного лісостепу.
Особливості підходів до збереження біорізноманітності лісостепу.
Тема 12. Біорізноманітність українських степів.
Основні природні комплекси степової зони. Раритетні ландшафти та екосистеми.
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. Принципи збереження різноманітності степової біоти.
Біосферні заповідники, природні заповідники степів України.
Національні природні парки степової зони без морських охоронних акваторій. Степові комплекси природних заповідників та національних парків Криму.
Особливості підходів до збереження біорізноманітності українських степів.
Тема 13. Біорізноманітність Українських Карпат
Природні комплекси Українських Карпат Основні висотні пояси та їх біота. Раритетні гірські екосистеми. Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення.
Принципи збереження різноманітності біоти Українських Карпат.
Карпатський біосферний заповідник.
Природні заповідники. Національні парки Українських Карпат.
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Українських Карпат.
Тема 14. Біорізноманітність Гірського Криму.
Основні природні комплекси Гірського Криму.
Раритетні види, що перебувають під особливою охороною.
Природні заповідники Гірського Криму.
Екосистеми особливого наукового інтересу та об’єкти природно-заповідного фонду.
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Гірського Криму.
|
Діяльність: розпізнає основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем; застосовує знання для складання ланцюгів живлення в екосистемах; дотримується правил побудови екологічних пірамід різних типів.
|
|
|
76 |
Біотичні, абіотичні та антропогенні фактори |
Діяльність: спостерігає дію екологічних факторів на різні групи організмів; аналізує та порівнює різні середовища життя, описує антропічний вплив на природні екосистеми. Знання: оперує термінами: екологічний фактор; називає екологічні фактори. Ставлення: усвідомлює значення внеску вчених у розвиток екології (Е.Геккель, Ю.Лібіх, Е. Шелфорд) |
|
|
77
78
79
80 |
Стабільність екосистем та причини їх порушення.
Біосфера як цілісна система.
Захист та збереження біосфери, основні заходи щодо охорони оточуючого середовища. Проєкт. Виявлення рівня антропогенного впливу в екосистемах своєї місцевості.
Тема 9. Різноманітність біоти України та принципи і підходи до її збереження. 15 год |
Знання: наводить приклади пристосованості організмів до умов середовища; пояснює значення коло обігу речовин у збереженні екосистем. Ставлення: робить висновок про цілісність і саморегуляцію живих систем. Знання: оперує термінами: біосфера; пояснює функціональні компоненти біосфери. Ставлення: робить висновок про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері. Ставлення: усвідомлює значення внеску В.І. Вернадського у розвиток екології.
Діяльність : застосовує знання про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів щодо їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах; бере участь у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури. Ставлення: формує громадянську позицію в галузі збереження довкілля.
|
|
|
81
82 83 84
85
86
87
88
89
90 91
92
93 94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
|
Природні зони України.
Червона Книга України
Зелена книга України.
Природно-заповідний фонд України – основа збереження біорізноманітності держави.
Основи заповідної справи.
Біосферні заповідники.
Природні заповідники.
Національні парки. Заказники та пам’ятки природи.
Збереження біорізноманітності в ботанічних садах, зоопарках, колекціях культур, банках герм плазми.
Проблема біологічних інвазій.
Екосистеми та ландшафти України особливого наукового та природоохоронного значення.
Узагальнення.
Тема 10. Біорізноманітність Українського Полісся 6 год
Основні природні комплекси Українського Полісся.
Раритетні ландшафти та екосистеми.
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення.
Природні заповідники Українського Полісся.
Національні природні парки.
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Українського Полісся.
Тема 11. Біорізноманітність лісостепу. 6 год
Основні природні комплекси лісостепової зони. Раритетні ландшафти та екосистеми. Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. Природні заповідники степу. Національні природні парки Лівобережного степу. Національні природні парки Правобережного степу. Особливості підходів до збереження біорізноманітності лісостепу.
Тема 12. 6 год Біорізноманітність українських степів.
Основні природні комплекси степової зони.
Раритетні ландшафти та екосистеми.
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення.
Принципи збереження різноманітності степової біоти. Біосферні заповідники, природні заповідники степів України.
Національні природні парки степової зони без морських охоронних акваторій.
Степові комплекси природних заповідників та національних парків Криму. Особливості підходів до збереження біорізноманітності українських степів.
Тема 13. Біорізноманітність Українських Карпат. 6 год
Природні комплекси Українських Карпат.
Основні висотні пояси та їх біота. Раритетні гірські екосистеми. Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. Принципи збереження різноманітності біоти Українських Карпат.
Карпатський біосферний заповідник. Природні заповідники , національні парки Українських Карпат.
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Українських Карпат.
Тема 14. Біорізноманітність Гірського Криму. 6 год
Основні природні комплекси Гірського Криму.
Природні заповідники Гірського Криму. Особливості підходів до збереження Гірського Криму.
Тема 15. Біорізноманітність Чорного та Азовського морів. 6 год Біота Азовського моря та проблеми його збереження.
Основні причини збіднення морської біоти. Проблеми інтродукованих видів. Біота Чорного моря та основні загрози для її різноманітності . Морські інвазійні види. Об’єкти природно-заповідного фонду України, що мають охоронні морські акваторії. Національні природні парки.
Навчальний проект. 4 год. Збереження раритетних видів біоти та природних комплексів ( на прикладі певної природної зони або гірської країни)
Природа місцевості , де я живу. Чим пишаюсь я та мої земляки.
Заповідний куточок, який я мрію відвідати.
Контрольна робота.
Тема 16. Біологія як основа біотехнології та медицини. 6 год.
Одомашнення рослин та тварин. Поняття про селекцію.
Огляд традиційних біотехнологій.
Основи генетичної інженерії.
Основи клітинної інженерії.
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіяхі і медицині. Генетично-модифіковані організми.
Практичні робота 7. Порівняння природного, штучного добору та генетичної модифікації.
Узагальнення. Основні загальні властивості живих систем.
Підсумковий урок.
|
Знання : називає та характеризує природні зони України. Знання: наводить приклади видів, занесених до Червоної книги України. Знання: наводить приклади угруповань, занесених до Зеленої книги України.
Ставлення: формує громадянську позицію в галузі збереження довкілля.
Знання: називає біосферні заповідники України.
Знання : наводить приклади національних парків, заказників та пам’яток природи.
Ставлення: робить висновок про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері.
Знання: називає основні природні комплекси Українського Полісся, основні «фонові» типи екосистем , екосистеми особливого наукового інтересу та об’єкти природно-заповідного фонду; наводить приклади раритетних видів, що перебувають під особливою державною та міжнародною охороною.
Ставлення: робить висновок про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері.
Знання: називає основні природні комплекси лісостепової зони, основні «фонові» типи екосистем; наводить приклади раритетних видів, що перебувають під особливою державною та міжнародною охороною.
Ставлення: робить висновок про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері.
Знання: називає основні комплекси степової зони; характеризує домінуючі групи видів природних комплексів українських степів
Ставлення: робить висновок про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері.
Знання: називає основні природні комплекси Українських Карпат; екосистеми особливого наукового інтересу та об’єкти особливого наукового інтересу та об’єкти природно-заповідного фонду, що здійснюють їх охорону; аналізує принципи збереження різноманітності біоти Українських Карпат.
Знання: називає основні природні комплекси Гірського Криму, основні » фонові « типи екосистем, екосистеми особливого наукового інтересу ; наводить приклади раритетних видів, що перебувають під особливою державною та міжнародною охороною.
Знання: називає домінуючі групи видів Чорного та Азовського морів, морські інвазійні види; наводить приклади інтродукованих видів, раритетних видів, що перебувають під особливою охороною.
Ставлення: формує громадянську позицію в галузі збереження довкілля.
Ставлення: формує громадянську позицію в галузі збереження довкілля. Ставлення: робить висновок про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері.
Знання: оперує термінами: селекція; називає методи селекції
Діяльність: порівнює класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами.
Знання: оперує термінами: генетична інженерія, клітинна інженерії; наводить приклади речовин, які одержують методами генної інженерії.
Знання: оперує термінами: генетично-модифіковані організми. Ставлення: висловлює судження щодо можливості використання генетично модифіковані організми
Знання: оперує термінами: селекція, називає методи селекції.
Діяльність: порівнює класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами. Знання: оперує термінами: біотехнологія; називає завдання та основні напрями сучасної біотехнології; методи сучасної біотехнології.
|
|
|