Календарне планування з біології для 7 класу
Відповідає навчальним програмам, що затверджені педагогічною радою(протокол №1 від 29.08.2024р), складеним на основі Модельної програми «Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Балан П. Г., Кулініч О. М., Юрченко Л. П. ), що рекомендовано Міністерством освіти і науки України»( (наказ Міністерства освіти і науки України від 06.09.2023 № 1090)
Рекомендована кількість годин за програмою(7клас) – 2,5 год. на тиждень
Кількість годин за навчальним планом(7клас) - 2,5год на тиждень
Навчально-методичне забезпечення :Біологія : підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти (Балан П. Г., Кулініч О. М., Юрченко Л. П.). – Київ: «Генеза», 2024.
№ |
Дата |
Дата скоригована |
Зміст уроку |
Види діяльності |
Д/З |
Пр-ка |
|
|
Вступ ( 3 год ) |
||||||
1 |
|
|
Біорізноманіття нашої планети та рівні його організації (генетичне, видове, екосистемне). Значення біології в природі та житті людини |
- Розв’язання проблемних питань, задач — з теми:Яка залежність між генетичним, видовим, екосистемним різноманіттям?Яким є твій вплив на біорізноманіття нашої планети? - Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації щодо розпізнавання основних груп організмів та їх класифікації; - Моделювання Графічне моделювання дизайну біологічного дослідження; Схеми “Класифікації живих організмів” - Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: -історія розвитку систематики, як галузі -про значення біології в медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо (на вибір учителя /учительки) Ігровий проєкт: -«Хто (що?) я за об’єкт?, розкажи про мене» Творчий проєкт: -написання есе (твору, розповіді) про роль біології в природі та житті людини;-застосування біологічних знань у професії моїх батьків Практико-орієнтований проєкт: -створення буклету “Біорізноманіття супермаркету” (квартири, будинку, присадибної ділянки) |
Оп-ти § 1 с.7 З-ня (1,2) |
|
|
2 |
|
|
Систематика – наука, що вивчає різноманітність організмів. |
Оп § 2 З-ня ( 1-3) с.10 |
|
||
3 |
|
|
Основні методи дослідження біорізноманіття. Планування біологічного дослідження. Збереження біорізноманіття – запорука стабільного існування біосфери |
Оп§3 с.14,15 З-ня ( 1-4) |
|
||
|
Розділ 1. Клітина. Прокаріоти. Одноклітинні евкаріоти |
||||||
|
Тема 1. Клітина – структурно-функціональна одиниця (10 годин) |
||||||
4 |
|
|
Типи організації клітин |
-Розв’язання проблемних питань, задач -Органели клітини: наскільки будова та функції пов’язані між собою у про- та евкаріотів? - Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації): - про будову та основні властивості клітин;- про різноманітність прокаріотичних організмів; функціональні ділянки (компартменти) клітини евкаріотів Моделювання-Предметне моделювання клітини прокаріотів і евкаріотів (використаних матеріалів, харчових продуктів, овочів, тканини тощо ) -схеми “Методи дослідження клітин, які дали змогу зрозуміти структуру будови організмів”; -процесу поширення прокаріотів – збудників хвороб людини (за допомогою кольорових міток). -Дослідження та експериментування - Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “Історія відкриття клітини”;“Використання прокаріотів у промисловості”; “Бактерії – збудники захворювань людини” Науково-дослідницький: “Дослідження швидкості утворення йогурту залежно від жирності молока”;“Дослідження впливу температури на швидкість розмноження бактерій йогуртової культури” Ігровий (рольовий) проєкт: «Місто-клітина»(«Школа-клітина») тощо Практико-орієнтований проєкт: Створення буклету (лепбуку) «Дотримання правил гігієни для профілактики бактеріальних захворювань людини» (для шкільної їдальні , подвір’я ) Творчий проєкт: написання есе (твору, розповіді) “Я і мої бактерії” |
Оп-ти §4 З-ня с.20 ( 1-2) |
|
|
5 |
|
|
Методи дослідження клітин. Збільшувальні прилади і правила роботи з ними. |
Оп-ти §5 З-ня (1,2 ) с.22 |
|
||
6 |
|
|
Будова клітини евкаріотів. Органели клітини, особливості їхньої будови та функцій. Взаємозв’язок органел клітини між собою. |
Оп-ти § 6 З-ня ( 1,3) с.24 |
|
||
7 |
|
|
Практична робота 1.Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа |
Оп-ти § 6 с. 24 |
|
||
8 |
|
|
Особливості будови клітини прокаріотів та їх процесів життєдіяльності. |
Оп §7 с.26
|
|
||
9 |
|
|
Різноманітність прокаріотичних організмів. Роль прокаріотів у природі. |
Оп §8 З-ня с. 30 |
|
||
10 |
|
|
Роль прокаріотів у житті людини
|
Оп-ти § 9 З-ня с.33-34 |
|
||
|
Тема 2. Одноклітинні евкаріоти – цілісні організми (3 години) |
||||||
11 |
|
|
Особливості організації клітин одноклітинних евкаріотів. Одноклітинні евкаріоти – мешканці прісних (на прикладі евглени зеленої та інфузорії-туфельки) та морських (на прикладі форамініфер) водойм. |
Розв’язання проблемних питань, задач—Які органели одноклітинних евкаріотів забезпечують існування їхніх клітин як самостійних організмів? Робота з інформацією - про будову та різноманітність одноклітинних евкаріотів; - демонстрування тимчасових і постійних мікропрепаратів одноклітинних евкаріотів відеоматеріалів, анімацій евкаріотів прісних водойм, морів, паразитичних тощо - Моделювання -будови одноклітинного евкаріотичного організму; -процесу живлення одноклітинних евкаріотів прісних водойм. -Дослідження та експериментування - Проєктна діяльність Інформаційно-пошукові проєкти: “Захворювання людини, збудниками яких є одноклітинні евкаріоти; “Морські одноклітинні евкаріоти, їхня роль у житті людини та наукових дослідженнях” Науково-дослідницький проєкт: “Дослідження впливу pH середовища на чисельність інфузорій в культурі” Практико-орієнтований проєкт: створення буклета «Профілактика захворювань, які спричиняють одноклітинні евкаріотичні організми» Творчий проєкт: -написання есе (твору, розповіді) “Які одноклітинні евкаріоти могли бути предками багатоклітинних організмів?” |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
|
12 |
|
|
Паразитичні одноклітинні евкаріоти (на прикладі дизентерійної амеби, малярійного плазмодія). Профілактика паразитарних (інвазійних) захворювань людини. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
13 |
|
|
Одноклітинні евкаріоти – предки багатоклітинних видів. Поняття про колоніальні та багатоклітинні організми. Лабораторне дослідження 1. Спостереження за інфузоріями.
|
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
|
Розділ 2. Різноманітність евкаріотичних організмів |
||||||
|
Тема 3. Середовища мешкання та різноманітність водоростей (3 години) |
||||||
14 |
|
|
Водорості одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні. Різноманітність зелених водоростей. |
Розв’язання проблемних питань, задач, завдань «Якби усі водорості одночасно зникли, то …» - Робота з інформацією - про будову та різноманітність водоростей- демонстрування відео- та фотоматеріалів водоростей, мешканців прісних водойм, морів, ґрунті - Моделювання руху хламідомонади - Проєктна діяльність Інформаційно-пошукові проєкти: «Альгологія: її розвиток в Україні та світі»;«Ламінарія: поширення та застосування. Науково-дослідницький проєкт: “Дослідження видового різноманіття одноклітинних у пробі води з акваріума, ставка, річки, іншої водойми” Практико-орієнтований проєкт виготовлення плакату, буклету: «У яких продуктах, що я споживаю, є водорості?» Творчий проєкт: “Значення водоростей в житті людини”створення колажів, лепбуків |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
|
15 |
|
|
Різноманітність бурих, червоних, діатомових водоростей. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
16 |
|
|
Роль водоростей у природних екосистемах та житті людин Лабораторне дослідження 2. Будова зелених одноклітинних (на прикладі хламідомонади) та багатоклітинних нитчастих водоростей (на прикладі спірогіри або улотрикса). |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
|
Тема 4. Характерні риси та будова вищих рослин (7 годин) |
||||||
17 |
|
|
Формування різних типів тканин та диференційованих органів |
Розв’язання проблемних питань, задач — Чому пошкодження кори по колу призводить до загибелі дерев’янистої рослини? - Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації -про будову, процеси життєдіяльності, адаптації вищих рослин до умов зростання; -демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин), відеоматеріалів, фото органів наземних рослин та їхніх видозмін, процесів життєдіяльності; - демонстрування розвитку пагона з бруньки; поглинання води коренями та кореневого тиску; випаровування води листками; реакція рослин-хижаків на подразнення здобиччю; рухів рослин тощо - Моделювання процесу транспорту речовин; транспірації; рухів рослин. - Дослідження та експериментування - Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “Класифікація життєвих форм вищих рослин різними науковцями”;“Особливості коренів у рослин епіфітів”;“Різноманітність стебел рослин за напрямком росту” Науково-дослідницький: Дослідження залежності приросту зеленої маси цибулі ріпчастої від температури та освітлення, інших факторів Дослідження швидкості росту коренів цибулі ріпчастої на різних сумішах водної культури Ігровий (рольовий) проєкт: “Життєві цикли вищих рослин” Практико-орієнтований проєкт створення буклету“Дослідження впливу добрив на ріст рослин”“Способи вегетативного розмноження рослин”“Особливості вирощування мікрозелені в домашніх умовах ” Творчий проєкт: Нетипові функції вегетативних органів у рослин.Створення лепбуку “Видозміни листка у рослин різних умов зростання” |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
|
18 |
|
|
Середовища мешкання вищих рослин. Адаптації вищих рослин до різних умов зростання. Формування різних життєвих форм у вищих рослин – наслідок адаптацій до різних умов зростання. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
19 |
|
|
Вегетативні органи рослин - корінь, будова, функції та видозміни. Лабораторна робота 1. Дослідження кореня та видозмін кореня |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
20 |
|
|
Вегетативні органи рослин - пагін, будова, функції та видозміни. Лабораторне робота 2. Дослідження пагонів та бруньок різних рослин |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
21 |
|
|
Вегетативні органи рослин - листок, будова, функції та видозміни. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
22 |
|
|
Взаємозв’язки між різними органами рослини. Рухи рослин. Лабораторне дослідження 3. Дослідження транспорту речовин по рослині за допомогою барвників |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
23 |
|
|
Розмноження рослин: статеве та нестатеве. Життєві цикли вищих рослин. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
24 |
|
|
Узагальнення знань: Рослина — цілісний інтегрований організм. |
Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію з теми |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
|
|
Тема 5. Різноманітність вищих рослин (8 годин) |
||||||
25 |
|
|
Вищі спорові рослини - мохи. |
Розв’язання проблемних питань, задач — Як особливості будови репродуктивних органів рослини (квітка, суцвіття, плоди) пов'язані з адаптацією до конкретних умов існування? - Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації щодо розпізнавання та класифікації вищих рослин; демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин муляжі (квіток, плодів, насіння); відеоматеріалів, фото органів наземних рослин та їхніх видозмін; основних груп вищих рослин (спорові, насінні); анімацій життєвих циклів вищих спорових рослин та насінних рослин. - Моделювання будови квітки та процесу запилення; процесу подвійного запліднення. - Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні дослідження) - Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “ Голонасінні в житті людини”; “Роль квіткових рослин у житті та господарській діяльності людини”; “Родини квіткових рослин (на вибір: капустяні, пасльонові, бобові, айстрові, злакові, лілійні, цибулеві тощо)”; “Значення та використання вищих спорових рослин людиною”. Науково-дослідницький: “Дослідження впливу акустичних факторів (класичної музики, джазу, року), фізичних факторів (магнітних хвиль, гравітації тощо) на проростання насіння сільськогосподарських культур” Ігровий ( рольовий ) проєкт: Квест: «Вгадай рослину за ознаками» Практико-орієнтований проєкт створення буклету : “Ранньоквітучі рослини моєї місцевості (України)” або “Охорона первоцвітів” Творчий проєкт: Квіти , які можна вживати в їжу. Виготовлення колажу: “Отруйні рослини моєї місцевості”; “Лікарські рослини моєї місцевості” |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
|
26 |
|
|
Вищі спорові рослини - плауни, хвощі |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
27 |
|
|
Вищі спорові рослини - папороті. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
28 |
|
|
Практична робота 2. Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
29 |
|
|
Насінні рослини - голонасінні. Лабораторне дослідження 4. Дослідження шишок та хвої (сосни або ялини) |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
30 |
|
|
Насінні рослини. окритонасінні. Квітка. Суцвіття Лабораторне дослідження 5. Дослідження будови квітки та суцвіття |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
31 |
|
|
Особливості розмноження насінних рослин (процеси запилення та запліднення, формування насінини та оплодня (у квіткових рослин)). |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
32 |
|
|
Насінина. Лабораторне дослідження 6. Дослідження будови насінини (на прикладі квасолі та пшениці) |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
33 |
|
|
Плід. Способи поширення насіння та плодів. Лабораторне дослідження 7. Дослідження різноманітності плодів. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
34 |
|
|
Різноманітність покритонасінних (дводольні та однодольні). |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
35 |
|
|
Практична робота 3.Порівняння будови різних представників насінних рослин (голонасінних та покритонасінних (квіткових)). |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
36 |
|
|
Узагальнення знань: “Різноманітність вищих рослин” |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
37 |
|
|
Узагальнення вивченого за семестр |
Діагностична робота |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
|
|
Тема 6. Характерні риси тварин |
|
|||||
38 |
|
|
Характерні риси тварин. Гетеротрофний тип живлення. Середовища мешкання та пристосування до них тварин. |
Розв'язання проблемних питань, задач — «Чому і для чого тварини мігрують?». - Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації - про процеси життєдіяльності та пристосування тварин до середовища мешкання;- про типи розмноження та типи розвитку тварин;- про форми поведінки тварин;- про пристосування тварин до середовища мешкання- Моделювання — Етапів прямого та непрямого типів розвитку тварин Графічне моделювання нейрогуморальної регуляції життєвих функцій у тварин- Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні роботи) Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “Способи комунікації тварин (птахи, ссавці тощо)” “Пристосування до полювання у хижих тварин” Науково-дослідницький: “Вироблення умовного рефлексу годування у акваріумних рибок на різні умовні подразники (світло, постукування, годівничку, різні види корму тощо)” Ігровий (рольовий) проєкт: Рольова гра “Лісова школа тварин” (демонстрація поведінкових реакцій тварин у певній ситуації) Практико-орієнтований проєкт: «Мій домашній улюбленець: утримання та догляд» Творчий проєкт: Тварини, які відіграли важливу роль у моєму життя написання есе (твору, розповіді) “Переваги та недоліки рослиноїдництва у тварин” |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
|
39 |
|
|
Диференціація клітин, формування тканин, органів та їхніх систем. Функції різних систем органів. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
40 |
|
|
Нейрогуморальна регуляція життєвих функцій. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
41 |
|
|
Типи розмноження тварин. Способи запліднення (зовнішнє та внутрішнє). Типи розвитку (прямий та непрямий). Лабораторне дослідження 8. Дослідження внутрішньої будови яйця птахів – тварин з прямим типом розвитку (на прикладі яєць свійських птахів) |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
42 |
|
|
Форми поведінки тварин (рефлекси безумовні та умовні, інстинкти). Лабораторне дослідження 9. Спостереження за поведінкою тварин |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
43 |
|
|
Способи комунікації тварин. Міграції тварин та методи їх вивчення. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
44 |
|
|
Практична робота 4. Визначення різних форм поведінки тварин |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
45 |
|
|
Узагальнення з теми “Характерні риси тварин” |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
|
Тема 7. Різноманітність тварин. |
||||||
46 |
|
|
Губки – примітивні водні тварини, що не мають сформованих тканин. |
Розв’язання проблемних питань, задач — «Чому риби не живуть на деревах, а кити – на суші?» - Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних та хребетних тварин, основні ознаки груп тварин - Моделювання — Зовнішньої будови тіла тварини, безхребетної чи хребетної (на вибір вчителя/вчительки)(лего, повітряних кульок, пластиліну, використаних матеріалів) - Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні дослідження) - Проєктна діяльність . Науково-дослідницький: Дослідження чисельності популяції птахів-синантропів у населеному пункті (на прикладі голуба сизого, кільчастої горлиці, ворони сірої тощо ) Дослідження видового різноманіття тварин (безхребетних або хребетних) природної або штучної екосистеми. Ігровий (рольовий) проєкт: Гра «Вгадай тварину за ознаками»;
Практико-орієнтований проєкт: “Безпечна поведінка людини з отруйними безхребетними тваринами” “Безпечна поведінка людини з отруйними хребетними тваринами” Творчий проєкт: -написання есе (твору, розповіді) «Тварини в моєму житті»; -«Як пов’язані тварини з рослинами та грибами»
Розв’язання проблемних питань, задач «Чому риби не живуть на деревах, а кити – на суші?» - Моделювання — Зовнішньої будови тіла тварини, хребетної (на вибір вчителя/вчительки)(лего, повітряних кульок, пластиліну, використаних матеріалів) - Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні дослідження) - Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: - комахи рідного краю;- риби рідного краю;- амфібії рідного краю;- рептилії рідного краю;- птахи рідного краю; - ссавці рідного краю;- особливості будови зубного апарату ссавців залежно від характеру живлення;. Науково-дослідницький: Дослідження чисельності популяції птахів-синантропів у населеному пункті (на прикладі голуба сизого, кільчастої горлиці, ворони сірої тощо ) Дослідження видового різноманіття тварин (безхребетних або хребетних) природної або штучної екосистеми. Ігровий (рольовий) проєкт: Гра «Вгадай тварину за ознаками»; -Квест «Дивовижні тварини». Практико-орієнтований проєкт: “Безпечна поведінка людини з отруйними безхребетними тваринами” “Безпечна поведінка людини з отруйними хребетними тваринами” Творчий проєкт: -написання есе (твору, розповіді) «Тварини в моєму житті»; -«Як пов’язані тварини з рослинами та грибами»
|
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
|
47 |
|
|
Жалкі – двошарові тварини. Небезпека жалких для здоров’я людини. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
48 |
|
|
Плоскі черви – паразити людини і тварин. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
49 |
|
|
Круглі черви (нематоди) – паразити людини, тварин і рослин. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
50 |
|
|
Кільчасті черви, їхня роль у природі та житті людини. Лабораторне дослідження 10. Дослідження зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника) |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
51 |
|
|
Молюски: двостулкові, черевоногі та головоногі, їхня роль у природі та житті людини. Лабораторне дослідженн 11. Дослідження зовнішньої будови та руху черевоногих молюсків (на прикладі акваріумних видів).
|
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
52 |
|
|
Членистоногі – безхребетні тварини із зовнішнім скелетом. Ракоподібні. Промислові види ракоподібних. Лабораторне дослідження 12. Дослідження зовнішньої будови комах (на прикладі колекційного матеріалу та мікропрепаратів ротових органів та різних типів крил); |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
53 |
|
|
Павукоподібні: отруйні види (павуки), кровосисні види (кліщі) – переносники збудників захворювань людини і тварин, шкідники харчових продуктів. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
54 |
|
|
Комахи. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
55 |
|
|
Практична робота 5. Виявлення прикладів пристосувань до середовища та способу життя в комах |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
56 |
|
|
Роль комах у природі та житті людини. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
57 |
|
|
Узагальнення з теми “Безхребетні тварини” |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
58 |
|
|
Хордові – тварини із внутрішнім скелетом. Головохордові – примітивні хордові тварини. Хрящові риби. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
59 |
|
|
Променепері та лопатепері риби, пристосування до мешкання у водоймах. Лабораторне дослідження 13. Дослідження зовнішньої будови та руху риб (на прикладі акваріумних видів). |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
60 |
|
|
Четвероногі хордові тварини. Амфібії, їхня роль у природі та житті людини. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
61 |
|
|
Рептилії, їхня роль у природі та житті людини. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
62 |
|
|
Птахи . |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
63 |
|
|
Практична робота 6 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
64 |
|
|
Роль птахів у природі та житті людини |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
65 |
|
|
Ссавці. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
66 |
|
|
Ссавці. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
67 |
|
|
Практична робота 7. Визначення особливостей зовнішньої будови ссавців у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
68 |
|
|
Роль ссавців у природі та житті людини |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
69 |
|
|
Узагальнення з теми “Хордові тварини” |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
|
Тема 8. Середовища існування тварин. |
||||||
70 |
|
|
Зв’язки тварин між собою та іншими організмами в екосистемах. |
Розв’язання проблемних питань, задач Якими способами підтримується рівновага кількості тварин в екосистемах? - Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації) — про екосистеми, ланцюги живлення, - тварин-запилювачів; - тварин-сапротрофів;-тварин-хижаків; -тварин-фітофагів;тварин-паразитів. - Моделювання — Моделювання трофічної сітки природної екосистеми (на вибір вчителя\вчительки) - Проєктна діяльність Інформаційно-пошукові проєкти: “Основні напрями тваринництва та птахівництва рідного краю”;“Захворювання людини, які спричиняють паразитичні черви (гельмінти)”;“Кровосисні комахи та кліщі – переносники збудників захворювань людини;“Комахи-запилювачі, їхня користь у природі” Науково-дослідницький: “Дослідження процесу ґрунтоутворення за допомогою дощових черв’яків та ґрунту (та інших складових)” Ігровий (рольовий) проєкт: Рольова гра “Екологічне лото” (складання ланцюгів живлення Практико-орієнтований проєкт: «Роль тварин у колообігу речовин біосфери» (на прикладі городу, лісу, саду вашої місцевості) “Тварини Червоної книги України (вашого краю)”; Творчий проєкт: Чому живі організми стали середовищем мешкання для інших істот? написання есе (твору, розповіді) Виготовлення колажу, буклету, лепбука: Тварини України (світу), що лікують |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
|
71 |
|
|
Роль тварин у біосфері . |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
72 |
|
|
Роль тварин у житті людини. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
|
Тема 9. Гриби – гетеротрофні організми. |
|
|||||
73 |
|
|
Способи живлення грибів: гриби-сапротрофи, паразити, симбіотрофи. Поняття про справжні гриби та грибоподібні організми. Гриби багатоклітинні та одноклітинні. |
Розв'язання проблемних питань, задач Чи можливе життя на Землі без грибів? Робота з нформацією/опрацювання джерел інформації - про різноманітність грибів, їхню будову та процеси життєдіяльності; - про біорізноманіття грибів в Україні та світі; - про особливості життєдіяльності лишайників та їхню різноманітність - Моделювання — предметне моделювання плодового тіла гриба та мікоризи; слані лишайнику; - Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні роботи) - Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “Гриби – паразити рослин”;“Гриби – паразити людини”;“Лишайники – біоіндикатори чистоти повітря” Науково-дослідницький: “Вирощування плодових тіл шапинкових грибів та визначення їхньої продуктивності (печериці, гливи) на різних субстратах” Ігровий ( рольовий ) проєкт: “Віртуальна подорож по гриби” Практико-орієнтований проєкт: “Ознаки харчового отруєння грибами та долікарська допомога”; “Різноманіття лишайників рідного краю”; “Вирощування шапинкових грибів у штучних умовах”; “Використання лишайників у медицині та промисловості” “Правила збирання грибів у природі” Творчий проєкт: написання есе (твору, розповіді) “Моє перше знайомство з грибами”, “Яким би був світ без відкриття пеніциліну” Створення буклету, лепбуку: Приказки українського народу про гриби Створення колажу “Як гриби застосовують у фармакології ?” |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
|
74 |
|
|
Будова та процеси життєдіяльності одноклітинних (дріжджів) грибів. Лабораторне дослідження 14. Дослідження мікроскопічних грибів (на прикладі дріжджів); |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
75 |
|
|
Гриби-сапротрофи. Цвілеві гриби. Лабораторне дослідження 15. Дослідження цвілевих грибів (на прикладі мукора); |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
76 |
|
|
Будова та процеси життєдіяльності багатоклітинних Лабораторне дослідження 16. Дослідження будови шапинкових грибів |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
77 |
|
|
Гриби їстівні та отруйні. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
78 |
|
|
Практична робота 8. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
79 |
|
|
Гриби – паразити рослин |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
80 |
|
|
Значення грибів у природі та житті людини. Шкода, якої завдають гриби здоров’ю та господарству людині. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
81 |
|
|
Лишайники – асоціації справжніх грибів з фотосинтезуючими організмами. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
82 |
|
|
Значення лишайників у природі та житті людини. |
|
|
||
83 |
|
|
Узагальнення знань з теми “Гриби - гетеротрофні організми” |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
|
Узагальнення |
||||||
84 |
|
|
Сучасні уявлення про систему органічного світу. |
- Розв’язання проблемних питань, задач «Чому вчені час від часу вносять зміни у систему різних груп організмів нашої планети?» - Робота з інформацією/- про різноманітність прокаріотичних та евкаріотичних організмів - Моделювання — графічної моделі “Сучасна система органічного світу”. - Проєктна діяльність Ігровий проєкт: Гра “Хто я?” Практико-орієнтований проєкт: “Охорона біорізноманіття нашої планети”. Творчий проєкт: Створення колажу, буклету: -різноманітність рослин, тварин, грибів рідного краю |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
|
85 |
|
|
Сучасні уявлення про систему органічного світу. |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
||
86 |
|
|
Узагальнення вивченого за семестр |
Діагностична робота |
Оп-ти § З-ня с. ( ) |
|
|