КАЛЕНДАРНО-ІЛЮСТРАТИВНИЙ ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ГУРТКА З ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО МИСТЕЦТВА ДЛЯ 6-7 КЛАСІВ

Про матеріал
Освітня: ознайомити гуртківців з декоративними та технологічними особливостями приклеювання з соломи; викликати бажання навчатися технології вирізування вузликів, сортування, розрізання соломки вздовж волокон. Розвиваюча: розвивати інформаційну компетентність учнів. Виховна: виховувати почуття поваги до українських народних ремесл, традицій, звичаїв.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

Державний вищий навчальний заклад

«КРИВОРІЗЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ»

Кафедра декоративно-прикладного мистецтва

 

 

 

 

 

 

 

 

КАЛЕНДАРНО-ІЛЮСТРАТИВНИЙ ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

ГУРТКА  З ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО МИСТЕЦТВА

ДЛЯ 6-7  КЛАСІВ

 

                                                                                             

                                                              

                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кривий Ріг – 2018

 

 

 

 

 

 

КАЛЕНДАРНО-ІЛЮСТРАТИВНИЙ ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

ГУРТКА  З ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО МИСТЕЦТВА

ДЛЯ 6-7  КЛАСІВ

 

Ілюстрація

Тема заняття

Цілі та завдання

Матеріали та інструменти

Модуль 1. «Знайомство з одним із видів декоративно-прикладного мистецтва - соломка. Пласкі вироби з соломи»

 

 

1

 

Картинки по запросу план конспект уроку з соломи

Картинки по запросу виріб солом'яний бичок

Інтерактивне заняття: «Знайомство з країною декоративно-прикладного мистецтва. З чого починалася історія технології соломки як одного з виду декоративно-прикладного мистецтва».

Підготовка соломки для аплікації.

Освітня: ознайомити гуртківців з декоративними та технологічними особливостями

приклеювання з соломи; викликати бажання навчатися технології вирізування вузликів, сортування, розрізання соломки вздовж волокон.

Розвиваюча: розвивати інформаційну компетентність учнів.

Виховна:  виховувати почуття поваги до українських народних ремесл, традицій, звичаїв.

 

Для вчителя:

візуальний ряд: малюнки з методичного фонду, навчальні плакати з зображеннями предметів декоративно-ужиткового мистецтва. Для учнів:

аркуші А4 формату, соломка, ножиці, канцелярсь-кий ніж.

 

2

hello_html_m63fa5ba5.jpg

 

hello_html_m1c808869.jpg

 «Колекція фантастичних пташок. Виконання подарунку другу». Перенесення окремих елементів з ескізу на

кальку. Підбір солом’яних стрічок за кольором і

розправляння їх, які були зроблені на минулому занятті.

 

Освітня: навчити компанувати різні за величиною маси, передавати загальну форму птахів, прибираючи зайву деталізацію.

Розвиваюча: розвити зорове сприйняття, уяву, вміння аналізувати форму, почуття пропорцій.

Виховна:  виховувати уважність, стимулювати допитливість.

Імприматура формату А4, соломка, клей ПВА, пензлик, олівець, калька, ножиці, праска,

макетний ніж.

3

Похожее изображение

Похожее изображение

«Світ фантастичних птахів».

Виконання завдання за зразком: «Моя улюблена пташка». Виконання роботи за мотивами творчості Марії Приймаченко.

Освітня: розширити знання про декоративне мистецтво, навчити розпізнавати та аналізувати види декоративного мистецтва.

Розвиваюча: розвивати загальнокультурну та художню компетентність.

Виховна: виховувати пізнавальний інтерес.

 

Тонований папір А4 формату, фото рибки, копірка, простий олівець, пензлі для клею, палітра, соломка, йод, акрилові фарби, ножиці.

4

Поделка изделие Аппликация Золотая рыбка моей дочери Анастасии Соломка

 

 «Подорож до підводного царства».

Розробка анімалістичної композиції.

Розташування об’єктів, визначення ліній наклеювання .

Освітня: навчити створювати

солом’яні композиції;

правильно застосовувати інструменти в роботі з соломкою.

Розвиваюча: розвивати почуття пропорцій, рівноваги.

Виховна: виховувати естетичне почуття.

Імприматура темного кольору А4 формату, олівець, гумка, пензлі для клею ПВА, палітра, соломка, акрилові фарби, йод, ножиці.

5

соломка | Записи в рубрике соломка | Дневник victoriya_vika : LiveInternet - Российский Сервис Онлайн-Дневников

 

/Files/images/gramoti_pavlenko/Аплікація1.png

Виконання квіткової композиції простої форми:  «Неперевершені троянди».

Особливості композиції з рослинними (квітковими) елементами.

Використання в роботі натуральної та фарбованої соломки.

Освітня: навчити правильно розбивати ескіз на елементи; формувати уміння сприймати, аналізувати колір.

Розвиваюча: розвивати художній смак.

Виховна:  виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого нашого народу.

 

 

Імприматура А4 формату (сірого кольору), простий олівець, калька, клей ПВА, соломка акрилові фарби, ножиці.

6-7

Decor caskets inlaid straw tutorial

 

Картинки по запросу шкатулка из соломі

 

 

«Надзвичайні дорогоцінності солом’яного світу». Виконання рослинної та геометричної композиції на шкатулці з соломки. Виділення елементів геометричного характеру в аплікації за допомогою засобів виразності декоративно-прикладного мистецтва.

Освітня: навчити основним засобам виразності декоративно-прикладного мистецтва; прийомам наклеювання соломки на об’ємну форму виробу; геометричним

елементам в аплікації.

Розвиваюча: розвивати глазомір, образне, логічне, просторове мислення.

Виховна: виховувати естетичне сприйняття  навколишнього світу, художній смак.

Для вчителя:

приклади робіт учнів, навчальні плакати.

Для учнів:

шкатулка або об’ємна форма, простий олівець, калька, клей ПВА, соломка акрилові фарби, ножиці, ніж.

8-9

.

 

Заняття- узагальнення.

Виконання колективної аплікації на тему: «Мальовничий куточок України».

Комбінування різноманітних кольорів, форм соломки в

композиції.

Освітня: навчити визначати основну форму об’єктів, їх пропорції в композиції; формувати уміння сприймати, аналізувати силуетні форми.

Розвиваюча: розвивати уяву, фантазії з подальшою деталізацією.

Виховна: виховувати почуття національної свідомості, інтерес до пізнання українського народного мистецтва.

 

 

 

 

 

 

 

Імприматура прямокутного формату (колір за вибором учня), простий олівець, аркуш формату оригіналу, калька, клей ПВА, соломка акрилові фарби, ножиці, йод.

 

Модуль 2. «Об’ємні вироби з технологічними особливостями плетіння із соломи».

10

изготовление снежинки.

Віртуальна екскурсія: «Знайомство з об’ємними виробами, виконані соломкою».

Виконання квіткової композиції простої форми в об’ємі за допомогою соломки.

 

Освітня: ознайомити учнів з правилами стилізування природних форм; формувати навички роботи з соломою;

Розвиваюча: розвивати дрібну моторику рук; аналітичне мислення.

Виховна: виховувати пізнавальний інтерес, акуратність, увагу.

Зоровий ряд для дітей: фото рослин, стилізовані зображення рослин, схеми виконання об’ємної роботи з соломи, оброблена соломка, ножиці.

 

11-12

Иллюстрация 14 из 21 для Плетение из соломки: Техника. Приемы. Изделия | Лабиринт - книги. Источник: Oslik IA

Виконання роботи за зразком на тему: «Солом’яна народна іграшка».

Освітня: навчити пластиці форм, їх виразності, декоративності; формувати принципи правильного розміщення об’ємних елементів з соломи.

Розвиваюча: розвивати вміння спрощувати, трансформувати

предмети у силуети.

Виховна: виховувати повагу до культурної спадщини народу.

 

Простий олівець, аркуш А4 формату, клей ПВА, соломка, пензлі, палітра, ножиці, нитки червоного кольору, шпажка.

13-14

Поделка изделие Плетение Болоночка Соломка

«Веселий песик. Подарунок близькій людині». Доповнення каркасів фігурок накладними

фрагментами, сплетеними із соломки.

 

Освітня: поглиблення знань про технологію створення  об’єму в соломці.

Розвиваюча: розвивати естетичне сприйняття навколишнього світу.

Виховна: виховувати спостережливість, почуття прекрасного.

 

Простий олівець, аркуш для ескізу, клей ПВА, соломка, бусинки, ножиці, нитки червоного кольору.

15-16

Картинки по запросу виріб солом'яний бичок

 

 

 

«Коник – традиційний український

зразок солом’яної пластики». Різноманітні варіанти плетіння каркасу коника. Використання каркаса з

дроту. Оздоблення плетенням із соломки.

 

Освітня: формування практичних умінь і навичок виготовлення

різноманітних аплікацій із соломки.

Розвиваюча: розвивати вміння створювати художні образи.

Виховна: виховувати шанобливе ставлення до народних традицій.

Простий олівець, аркуш для ескізу, клей ПВА, соломка, проволока, дощечка (для основи виробу), ножиці, бечівка, бусинки.

17-18

Картинки по запросу игрушки из соломы

Виконання колективної роботи: «Неперевершені каченята для виставки у  школі». Комбінування каркаса з

дроту та природних матеріалів.

Освітня: узагальнення знань про технологічні особливості соломки; навчити стилізувати природні форми.

Розвиваюча: розвивати вміння створювати художні образи.

Виховна: виховувати шанобливе ставлення до народних традицій.

 

Простий олівець, аркуш для ескізу, клей ПВА, соломка, проволока, ножиці, бечівка, бусинки, акрилові фарби, тканина.

 

Модуль № 3.  «Об’ємні вироби з декоративними та технологічними особливостями плетіння із соломи»

 

 

 

19

Иллюстрация 25 из 26 для Плетение из соломки: Техника. Приемы. Изделия - Ольга Лобачевская | Лабиринт - книги. Источник: Oslik IA

Заняття-гра:

«У світі соломки». Виконання ескізів у групах, створення об’ємного амулету з декоративними та технологічними особливостями соломки.

Освітня: ознайомити з новою технікою виконання робіт, з новими матеріалами та творчим шляхом засновника техніки.

Розвиваюча:

розвивати естетичну свідомість; стимулювати розвиток допитливості.

Виховна: виховувати свідоме сприйняття; забезпечувати позитивну атмосферу.

Для вчителя: ілюстрації із зображеннями амулетів, приклади учнівських робіт.

Для учнів:

аркуші для ескізів, соломка, нитки, бусинки, ножиці, клей.

20-21

поделки из сена

Декоративна стилізація форми: «Дивовижні котики та песики». Особливості декоративного образу тварин.

Освітня: формувати образне, логічне, просторове мислення, уміння сприймати об’ємні форми.

Розвиваюча: розвивати дрібну моторику рук, творчу уяву, фантазію.

Виховна: виховувати старанність, акуратність при виконанні роботи.

 

Простий олівець, аркуш для ескізу, клей ПВА, соломка, проволока, ножиці, бечівка, бусинки, акрилові фарби, тканина.
 

22-23

Как сделать игрушки из сена / Мастер-класс

Картинки по запросу керамічних іграшок Ольги Бердник. кіт

Виготовлення народної іграшки: «Непосидючий котик Петрик». За мотивами керамічних іграшок майстрині Ольги Бердник.

Освітня: удосконалювати  навички роботи з передавання форми, рухів та декорування тварин.

Розвиваюча: розвивати інтерес до образотворчого мистецтва.

Виховна: працелюбність,

наполегливість у досягненні мети, відповідальність за результат власної

діяльності.

 

Для вчителя:

ілюстрації робіт Ольги Бердник.

Для учнів:

простий олівець, аркуш для ескізу, клей ПВА, соломка, проволока, ножиці, бечівка, бусинки, тканина.

24

traditional German Christmas stars made from straw

Створення серії оберегів. Використання стилізації та ритму як засобів створення орнаменту в об’ємі за допомогою соломи.

Освітня: закріпити в учнів поняття орнаменту, ритму, стилізації; формувати логічне, образне мислення.

Розвиваюча: розвивати окомір відчуття співвідношення. Виховна: виховувати художньо-естетичні почуття.

Для вчителя:

навчальні плакати.

Для учнів: простий олівець, аркуш для ескізу, клей ПВА, соломка, ножиці, бечівка, червоні нитки.

25-26

Иллюстрация 21 из 26 для Плетение из соломки: Техника. Приемы. Изделия | Лабиринт - книги. Источник: Oslik IA

Виконання народної іграшки: «Дивовижні солом’яний бичок і баранчик».

Особливості декоративного образу тварин.

Освітня: формувати основи просторового мислення, уміння сприймати пропорції, характерні форми тварин.

Розвиваюча: розвивати художню культуру комбінаторні здібності, навички й уміння з технології соломки.

Виховна: виховувати почуття прекрасного.

 

Простий олівець, аркуш для ескізу, клей ПВА, соломка, проволока, ножиці, бечівка, бусинки, нитки кольорові, тканина.

27

Странная визуализация...: k_medvezhonkina

Контроль якості аплікації із

соломки. Створення святкової гірлянди. Ознайомлення з фотографіями та відеозаписами виробів із соломки.

 

Освітня: закріплювати навички роботи з соломкою; розрізняти й аналізувати характерні риси об’ємної форми.

Розвиваюча:. розвивати спостережливість, уяву, фантазію.

Виховна: виховувати інтерес до творів образотворчого мистецтва.

 

 

Для вчителя:

демонстрація робіт народних майстрів.

Для учнів:

соломка, проволока, ножиці, бечівка, бусинки, акрилові фарби, тканина.

 

Модуль 4. «Комбінована техніка виконання з соломи».

 

28-29

Иллюстрация 15 из 21 для Плетение из соломки: Техника. Приемы. Изделия | Лабиринт - книги. Источник: Oslik IA

Солом’яні фігурки птахів і тварин. Доповнення каркасів фігурок накладними

фрагментами, сплетеними із соломки. Декоративне оформлення голови, крил

і хвоста птаха.

Освітня: навчити технологічним та естетичним вимогам до анімалістичної композиції.

Розвиваюча: розвивати бачення прекрасного; творчі здібності, спостережливість.

Виховна: виховувати почуття прекрасного.

Для вчителя:

навчальні плакати, фотозображення.

Для учнів: соломка, проволока, ножиці, бусинки, акрилові фарби, тканина.

30-31

(35) OK

Отменные обереги своими руками: куклы, домовые, веники и другие

Виконання українського оберегу. Колірна гама, символіка кольору в оберегах. Комбінування в роботі різноманітних декоративних елементів.

Освітня: закріплювати уміння сприймати, розрізняти  й аналізувати характерні особливості об’ємних виробів з соломи.

Розвиваюча: розвивати вміння насолоджуватися спогляданням творів образотворчого мистецтва, аналізувати їх.

Виховна: виховувати любов до українського народного мистецтва; уважність, художньо-естетичні почуття.

 

Для вчителя: навчальні плакати: зображення творів відомих майстрів, навчальні роботи.

Для учнів:

соломка, ножиці, бусинки, акрилові фарби, тканина, клей, акрилові фарби.

 

32-33

Домашняя Масленица • Обрядовую куклу "Масленица" делали из соломы или лыка, но обязательно использовали дерево – тонкий ствол берёзы. Солома, как и дерево, олицетворяла буйную силу растительности. Одежда на кукле должна быть с растительным рисунком. Куклу украшали лентами, искусственными цветами. На руки  вешали тесёмки, завязывая которые, люди загадывали желания. Эти тесёмки, чтобы желания сбылись, должны были сгореть вместе с куклой.  фото 1

Лялька-мотанка - берегиня роду.

Ознайомити з символікою та береговою функцію ляльки-мотанки.

Ознайомлення з виробами відомих лялькарок Л.Теліженко, Н.Кузьменко, О.Скляренко.

Освітня: ознайомити учнів з технологією виготовлення ляльки-мотанки та матеріалами.

 Розвиваюча: розвивати цікавість до українського народного мистецтва.

Виховна: виховувати повагу до краси, створеної руками майстра умільця в повсякденному житті.

Для вчителя:

фотозразки берегових народних ляльок.

Для учнів:

шматки тканин (бавовна, льон, вовна), кольорові нитки, соломка, ножиці.

34

Learn how to Make Your Own Corn Dolly Goddesses by PositivelyPagan

 

Незвичайний світ різноманітних образів народних іграшок. Різновиди виготовлення народних іграшок: дерево, глина, солома, нитки, тісто.

Освітня: вдосконалювати практичні навички з технології виготовлення вузлової народної іграшки.

Розвиваюча: формувати естетичні почуття, смак.

Виховна: виховувати любов до рідного краю.

 

Соломка, ножиці, бусинки, акрилові фарби, стрічки, клей, акрилові фарби.

35

Как можно сделать Птицу и Ведьму на Хэллоуин из любых подручных средств?

 

Ляльковий

одяг – народний костюм. Види народних іграшок. Використання національної

вишивки для оздоблення виробу.

 

Освітня: закріплювати навички комбінованої технології створення об’ємних виробів з соломки.

Розвиваюча: розвивати здатність до емоційного відклику на проявлення естетичного в природніх об’єктах.

Виховна: акуратність в роботі.

 

Для вчителя: навчальні плакати, репродукції робіт відомих майстрів.

Для учнів:

соломка, ножиці, акрилові фарби, кукурудзяні листки, стрічки, клей.

36

Иллюстрация 5 из 26 для Игрушки из сена. Творческие идеи в стиле кантри - Анне Пипер | Лабиринт - книги. Источник: ЮтаКартинки по запросу робота в групах

 

Заняття узагальнення та систематизації знань. Перегляд фрагментів відеороликів. Виконання робіт у групах: «Амулет моєму товаришу». Вправа «Перевір свої досягнення».

Освітня: узагальнити (перевірити) знання учнів, набуті впродовж навчального року; закріплення і повторення знань  по образотворчому мистецтву

Розвиваюча: розвивати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;

Виховна: виховувати зацікавленість творами образотворчого мистецтва

Для вчителя:

подарунки за правильні відповіді, відеоролик, картки з завданнями.

Для учнів:

аркуші, ручки, соломка, шпажка, бечівка, нитки, клей, ножиці, кольорові стрічки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Поширені плани-конспекти уроків з образотворчого

мистецтва для 6-7 класів


План - конспект гуртка з декоративно-прикладного мистецтва             для 6-7 класів

Дата:  03.09.18.

Тема уроку: інтерактивне заняття: «Знайомство з країною декоративно-прикладного мистецтва. З чого починалася історія технології соломки як одного з виду декоративно-прикладного мистецтва». Підготовка соломки для аплікації.  

Мета:

1. Навчальна: ознайомити гуртківців з декоративними та технологічними особливостями приклеювання з соломи; викликати бажання навчатися технології вирізування вузликів, сортування, розрізання соломки вздовж волокон; поглиблення знань дітей з історії розвитку аплікації як одного з видів декоративно-прикладного мистецтва.

2. Розвивальна: розвивати інформаційну компетентність учнів; навички сприйняття, образного мислення, асоціативної пам’яті, уяви, фантазію.

3. Виховна: виховувати почуття поваги до українських народних ремесл, традицій, звичаїв; уважність, акуратність, точність під час виконання малюнка; естетичне ставлення до навколишнього світу.

Обладнання:

1. Для вчителя: візуальний ряд: виставка робіт, виконаних у техніці аплікації з використанням різних матеріалів, малюнки з методичного фонду, навчальні плакати з зображеннями предметів декоративно-ужиткового мистецтва. матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи.

2. Для учнів: аркуші А4 формату, соломка, ножиці, канцелярський ніж.

Техніка виконання: солома.

Методи та засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на

базі засвоєного матеріалу.

Ключові слова:

План уроку:

1. Організаційний момент (3 хв.)

2. Актуалізація опорних знань і вмінь (12 хв.)

3. Повідомлення теми і завдань уроку (5 хв.)

4. Вивчення нового навчального матеріалу (35 хв.)

5. Практична робота (25 хв.)

6. Підбиття підсумків уроку (10 хв.)

Хід уроку

  1.               Організаційний момент ( 3 хв.)

Вступне слово вчителя

Щоб урок минув не марно,

 Працювати треба гарно.

                     Друзі, гуртом посміхнемось,

                     До роботи всі візьмемось!

2. Актуалізація опорних знань і вмінь (12 хв.)

Проводжу з використанням виставки дитячих робіт, виконаних у техніці аплікації з різних матеріалів.

 Чи зустрічалися ви з поняттям «аплікація»? Наведіть приклади.

Що таке аплікація? (Аплікація ( від латинського - aplicato) – накладання, приєднання до якоїсь поверхні.  Аплікація – один із видів декоративно-ужиткового мистецтва, заснований на створенні художніх зображень, візерунків, орнаментів, малюнків шляхом закріплення їх на будь-якій площині прийнятій за тло).

   Яким способом можна закріплювати деталі на площині? (Пришиванням, приклеюванням, за допомогою цвяхів, шурупів…)

  Від чого залежить спосіб кріплення? (Від призначення аплікації та матеріалів, які використовують).

  Які природні матеріали використовують в аплікаціях? (Листя, квіти, насіння, пух, пір’я, солома).

 Людина якої професії створює вироби за допомогою рослинного матеріалу? (Флорист)

3. Повідомлення теми і завдань уроку (5 хв.)

Завдання:

   Поглибити знання з історії розвитку аплікації з соломки як одного з видів декоративно-прикладного мистецтва;

   Ознайомитися з видами, властивостями, способами заготовки та зберігання соломки;

    Ознайомитися з інструментами та приладдям, необхідним для роботи;

 Уміти організувати робоче місце з дотримання санітарно-гігієнічних вимог, правил безпечної праці.

Зараз велику увагу приділяють відродженню забутих видів народного декоративно-прикладного мистецтва в Україні. Особливо ті види творчості, які пов’язані з художньою обробкою поширених рослинних матеріалів. Одним із таких матеріалів є соломка.

4. Вивчення нового навчального матеріалу (35 хв.)

1.     Витоки мистецтва декоративної соломки.

У декоративно-ужитковому мистецтві багатьох народів вироби прикрашені узорами із шматочків солом’яної стрічки. Це один із найдавніших та найдоступніших матеріалів, який використовує людина.

 Соломка – трубчаста частина стебла злакових рослин, яку широко застосовували в Україні в народному побуті та господарстві.

2. Інформаційні повідомлення учнів.

1.     Значення соломи в житті землеробських народів.

Кулями обмолоченої соломи вкривали дахи. Для селянина вона була й надійним запасом корму для тварин у роки лихоліть. Вона одягала й узувала селянина, була йому ліжком, обігрівала будинок. В Україні солома довго залишалась одним із основних видів палива.

2.     Створення обрядових атрибутів – початок зародження мистецтва декоративної соломки.

Солома була для селянина не тільки матеріальною цінністю. Усі землеробські народи наділяли стебла хлібних рослин особливою духовною суттю, вірили, що в них втілений дух божества хліба, хлібного поля, сила його родючості. Вважали, що колоски й солома, використані у виконанні особливих ритуалів, здатні впливати на сприятливий перебіг селянського життя.

 Із соломки робили зображення язичницьких богів, з якими на весні зустрічали, а восени проводжали Ярило-сонце. Їх носили селами, а потім спалювали і спускали на плотах по річці.

Дослідження етнографів показали, що мистецтво створення виробів із соломки веде свою історію не одну тисячу років,- саме від стародавніх обрядів, пов’язаних з шануванням зернових культур.

3.     Прикрашання інтер’єру виробами із соломки.

Ще й сьогодні зберігся в Україні звичай прикрашати дім до різдвяних свят павуком (прадавньою українською ялинкою), сплетеним з соломи із колоссям – символічним деревом життя.

Невід’ємним і пшеничний, житній або виготовлений з інших хлібних злаків сніп - дідух, який у ці дні свята завжди ставили в кожній українській хаті. Інколи використовують також незвичайні й дуже легкі за своєю конструкцією прикраси із солом’яних трубочок, природній золотисто-жовтий, зеленкуватий, світло-коричневий колір, який доповнюють яскравими тоненькими стрічками, ягідками горобини, калини, найрізноманітнішими природніми елементами. Такі площинно-об’ємні скульптури приводяться в рух від найменшого коливання повітря в кімнаті й цим створюють неповторну гру тіней на стінах та стелі.

4.     Казкові перетворення соломи.

Солома, виплекана руками людини в праці, турботі про хліб, не могла не радувати людину красою, зігрівати своїм теплом. Її золотава краса і блиск схожі на сонячне світло й колір дорогоцінних металів. Солома – справжнє «селянське золото», який природа щедро обдарувала землероба. В умілих руках вона перетворюється на дивовижний витвір декоративно-ужиткового мистецтва.

З неї плели багато необхідних у побуті виробів – посуд для зберігання борошна і зерна, кошики, форми для випікання хліба, чаші для овочів і фруктів, сумки, широкополі головні убори – брилі, скриньки, цукерниці, рамки, іграшки та інші вироби.

Мистецтво створення виробів із соломи найуспішніше розвивалося в Україні, Польщі, Чехії, Словаччині, литві. Найвідоміша – білоруська школа.

5.  Аплікація з соломки – вид декоративно-ужиткового мистецтва

Аплікація з соломки – один із видів декоративно-ужиткового мистецтва, головна особливість якого полягає в тому, щоб звичайні речі, потрібні людині в житті, у побуті перетворити в художні твори, зробити красивим предметне оточення людини.

Словник:

          Декоративно-ужиткове мистецтво (декор (лат.) – прикрашаю, ужиткове – має практичне застосування). Створення ужиткових речей, які мають художню цінність;

            Мозаїка – орнаментальне або образне зображення на поверхні, виконане із частинок матеріалів.

Перші спогади про аплікацію з соломки належать до часів стародавньої єгипетської цивілізації. Широка вона була в Великобританії в роки війни з Наполеоном. Багато військовополонених були прекрасними майстрами в роботі з соломкою, у неволі створювали красиві речі, які потім продавали місцевому населенню.

Виникнення і розвиток аплікації соломкою був пов’язаний бажанням оздобити вироби з дерева (невеликі побутові речі та меблі) і з тканини (настінні килими).

Різна якість і розміри поверхонь, що декорують – в одному випадку – тверде дерево і невелика поверхня, у другому – м’яка тканина і значні розміни килима – визначили появу двох напрямів в аплікації соломкою.

https://3.bp.blogspot.com/-g_xz63sRzF4/Vrm2ojdj96I/AAAAAAAAAFo/vsQ4K_DtkfI/s400/%25D0%25A0%25D0%25B8%25D1%2581%25D1%2583%25D0%25BD%25D0%25BE%25D0%25BA1.png

 

               

Плавні лінії і контури криволінійних композицій дуже не схожі на кристалічні орнаментальних геометричних. Так само не схожі й технології виготовлення.

Геометричні елементи відсікали прямо від солом’яної стрічки і наклеювали на поверхню.

Криволінійні елементи вирізали по контуру деталі. У техніці криволінійної аплікації виготовляли великі килими, а яких розміщували зображення голубів, півнів, оленів, обралених пагонами рослин. Такі килими зустрічалися в інтер’єрах будинків ще в 1970-х роках.

Продовження традиції виготовлення настінних килимів, прикрашених аплікацією з соломки, стали декоративні панно. На них руками сучасних майстрів і художників викладені із сомки композиції у вигляді розкішних букетів квітів, тварин, птахів.

Висновок. Формування осередків народних ремесел нероздільно пов’язані: 1) наявним природнім матеріалом цієї місцевості; 2) необхідністю виготовлення виробів побутового призначення; 3) бажання прикрасити утилітарні речі, предмети.

6.     Заготовка та зберігання соломи для виготовлення аплікації.

Матеріалом для аплікації є суха солома злакових культур – жита, пшениці, вівса, ячменю. Заготовляти стебла можна на будь-якій стадії розвитку рослин: у період колосіння – солома має сріблясто-зеленуватий колір, на стадії дозрівання зерна – стебло починає золотитися, у кінці літа – наливається бурштином. Треба пам’ятати: ячмінна солома – тверда та ламка, житня – має досить високу міцність, пшенична – менш міцна, але еластична, вівсяна – найм’якша, найкраще піддається обробці. Жито краще збирати під час цвітіння, тобі стебла еластичні й мають красивий відтінок. Житня недозріла солома має зеленуватий відтінок, ближче до збирання врожаю – сріблястий, а перезріла – червонуватий.

Для роботи найбільш придатна середня та нижня частина злаків. Зрізають солому серпом або ножицями разом із вузлами, просушують, розклавши на стелажах у приміщенні, яке гарно провітрюється.

Зберігати солому краще в пакетиках або коробках, розклавши за тональністю. Підготовлена так солома може зберігатися дуже довго і користуватися нею можна за необхідності. Також можна посортувати в пучки, розрізавши на частини по вузлах.

7.     Фарбування соломи.

Природна кольорова соломи дуже багата: від сріблясто-зеленого до золотисто-жовтого і червонуватого відтінків.

За необхідності солому можна пофарбувати.

  • Білий колір соломи можна отримати, потримавши в розчині перекису водню (п’ять-шість пігулок на 0,75 літра води). Після фарбування ретельно промити водою. При цьому треба користуватися гумовими рукавичками та стежити, щоб розчин не потрапив у очі.
  • Жовтий колір отримують шляхом кип’ятіння із содою. Чим довше тримати в содовій воді, тим густіше буде забарвлення. На один літр води за кипіння висипати одну слову ложку питної соди.
  • Рожевий відтінок отримують шляхом кип’ятіння в розчині марганцю.

Для фарбування соломи можна застосовувати анілінові фарбники, кольорові лаки, морилку.

8.     Інструменти та обладнання для роботи.

Для роботи необхідні такі інструменти: маленькі ножиці, різак або хірургічний скальпель, пінцет, праска, прасувальна дошка, посуд для кип’ятіння соломки, плита, калька копіювальний папір, олівець, клей ПВА, пензлики для клею.

9.     Організація робочого місця.

Робочим місцем для виконання аплікації соломкою може бути звичайний стіл, учнівська парта або столярний верстак. Якщо не має великого суцільного скла можна скористатися малим, розмірами 300 х 500 мм, на якому безпосередньо виконують оздоблення виробу. Дуже важливо раціонально використовувати робочу поверхню стола.

 

5. Практична робота ( 25 хв.)

  Правила виробничої санітарії та особистої гігієни під час виконання робіт

1.     Усі роботи виконувати в робочому одязі.

2.     Робочий одяг має бути охайний.

3.     Під час виконання роботи необхідно сидіти прямо, трохи нахиливши голову над виробом, руки тримати на вазі, злегка опираючись ними на край стола.

4.     Поверхня робочого місця повинна бути добре освітлена зліва або спереду.

5.     Робоче місце тримати в чистоті й порядку.

У результаті колективного обговорення підводжу учнів до висновку щодо необхідності неухильно дотримуватися цих правил.

8.     Правила безпечної праці

Ви навчаєтеся виготовляти красиві речі, оздоблені аплікацією з соломки, використовуючи для цього теоретичні знання, практичні навички, відповідний матеріал та обладнання. Для того, щоб захистити себе від травматизму, під час виконання робіт потрібно дотримуватись правил безпечної праці:

1.     Ножиці передавати із зімкнутими лезами кільцями вперед, під час роботи класти на столі праворуч.

2.     Бути обережними з різаком, скальпелем. Під час роботи притримувати матеріали пальцями лівої руки, розміщуючи їх на безпечній відстані від леза інструмента.

 «Первинна обробка соломи. Сортування, вирізування вузлів, зберігання»

Послідовність роботи

1.     Перед роботою стебла соломи почистити від листя.

2.     Вирізати вузли – потовщення між колінами. Сортувати за довжиною, товщиною і кольором.

3.     Розсортовану соломку зв’язати в снопики завтовшки 10-15 см.

hello_html_m7b5270e3.jpg

hello_html_c0af649.jpg

hello_html_3be7616d.jpg

hello_html_40a6223d.jpg

hello_html_m608ec659.jpg

hello_html_3f0aabb7.jpg

 

Вступний інструктаж

Перед виконанням самостійної роботи нагадую учням про дотримання правил безпечної праці та виробничої санітарії.

Поточний інструктаж

 

У ході виконання роботи:

·                   Слідкую за дотриманням правил безпечної праці, виробничої санітарії та порядку на робочому місці;

·                   Контролюю з метою виявлення недоліків у вміннях учнів та своєчасного їх усунення;

·                   Аналізую виконання практичної роботи.

 

6. Підбиття підсумків. Повідомлення домашнього завдання (10 хв.)

Рефлексія

                  Що нового ви дізналися на занятті?

                  Для чого використовують аплікацію з соломи?

                Яка солома найкраще піддається обробці?

                 Які інструменти потрібні для виконання аплікації з соломи?

   Яких правил виробничої санітарії та безпечної праці слід дотримуватись під час роботи?

Заключне слово вчителя

Аплікація – це давня, традиційна техніка прикрашання виробів. Вона ніколи не виходить з моди, її виконання під силу кожному, з ким ідуть поруч старанність, акуратність і натхнення.

Повідомлення домашнього завдання

Підготувати інструменти та матеріали для виконання практичної роботи:

·        ножиці;

·        солому;

·        пензлик;

·        клей;

·        кальку або тонкий папір.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЕМА: «ТРОЯНДА»

Мета: формування інтересу до естетичної сторони навколишньої дійсності.

Навчальна: формувати уявлення про використання соломи в різних сферах діяльності людини, навчити розумінню правильного напрямку волокна, колірну гаму малюнка, способи приклеювання на основу.

Розвиваюча: сприяти розвитку художньо-естетичного смаку і логічного мислення, фантазію, уяву, індивідуальність в роботі.

Виховна: виховувати любов до народної творчості, інтерес до аплікації із соломи.

Тип уроку: комбінований.

Методи і прийоми: словесні (бесіда, розповідь), наглядні (демонстраційний матеріал), практичні (практична робота).

Обладнання: скальпель, пробійники, ніж для нарізання соломи, ножиці, клей ПВА, ніж для розгладжування соломи, має бути з гострим кінцем, але з тупим лезом яке не буде рвати солому при її рівнянні, тканина з натуральних волокон, полотно ДВП, рамка, олівець, калька або цигарковий папір, прозора плівка для виготовлення трафарету.

Хід заняття:

І. Організаційна частина ( 5 хв.).

Підготовка робочих місць.

ІІ.Повідомлення теми і мети заняття (5 хв.).

Розповідь педагога.

З давніх давен людина прагнула до краси, до того щоб створити затишок у своїй оселі. Потреба прикрашати своє житло, предмети домашнього використання підштовхнула до розвитку художніх промислів. До нашого часу збереглися божниці, шкатулки, рамочки, табакерки, обкладинки книжок та яйця інкрустовані соломкою які створили майстри народного мистецтва в Україні на початку минулого сторіччя. Не велика кількість зразків декорованих соломкою, які зберігаються в музеях світу датованих ХVIII початком ХХ сторіччя. Можна зробити припущення, що техніка інкрустації веде своє походження від інтарсії чи мозаїки, тобто технік, які використовувались для прикрашання меблів та інших предметів вжитку: в дерево врізались дорогі породи дерева, перламутру, металу та слонової кістки, але бідний селянин не міг дозволити собі таку розкіш, а солома завжди була під рукою.

Термін інкрустація не зовсім підходить до виробів із соломки тому, що інкрустацією прийнято називати врізування якогось предмета в дерево. А техніка інкрустації соломкою дуже проста. На поверхню предмета, при допомозі клею або лаку наклеюють тоненькі пластинки соломки частіше геометричної форми. Споглядаючи ці візерунки, складається враження, що вони не лежать на поверхні, а врізані в поверхню. Але з давніх часів прийнято називати аплікацією наклеювання на тканину, папір. Широкі смужки соломи наклеюють на намальовані деталі на поверхні паперу, після чого їх вирізають і складають у візерунки.

Техніки наклеювання соломи на поверхню можна поділити на аплікацію, об’ємну аплікацію, мозаїку в якій використовують не тільки квадратики а і різні інші геометричні фігури. Мозаїка може викладатись соломою як в одному напрямку так і в різних. Мозаїка, яка виконується в різних напрямках передає рух і гру соломи.

У 60-70 роки широкого розповсюдження набули в усьому світі роботи майстрів аплікації соломкою, які працювали на фабриках Києва, Одеси та невеликих майстернях по всій Україні. Роботами видатних художників-інкрустаторів були прикрашені холи готелів та ресторанів, бібліотек і т.д.

Оволодіти технікою інкрустації та аплікації не важко, але інкрустатор повинен добре знати властивості матеріалу, яким працює, вчасно заготовити матеріал, оволодіти прийомами, вміти правильно підібрати матеріал, мати гарний смак.

IІІ. Актуалізація опорних знань (10 хв.).

Бесіда за запитаннями:

1. Що таке аплікація?

2. Як робиться солом’яна аплікація?

3. Для чого використовували українці солом’яну аплікацію у своїх оселях?

4. Які геометричні фігури використовували для виготовлення аплікації?

ІV. Розглядання дітьми зразків та послідовності виконання аплікації.

Для розглядання ескізів та відтворення аплікації гуртківцям пропонуються схеми та підручник :

Автор Павленко Р.А.

«Українські народні вироби із соломи»

V. Перерва (10 хв.)

VI. Самостійна практична робота учнів (1год. 30 хв.)

1. Коротка бесіда з техніки безпеки.

2. Практична робота:

РОБОЧЕ МІСЦЕ

Правильно обладнане з гарним освітленням місце, яке підтримується в чистоті та порядку запорука якісної роботи. Світло повинно бути не пряме, бо, попадаючи на соломку, сонячні промені будуть відбиватися від глянцевої поверхні соломи і втомлювати очі. При роботі вдень сонце має падати зліва, а в вечері з ліва і з права. Робоче місце повинно бути обладнане шафами та полицями для зберігання інструментів, матеріалу, заготовок. Робота вимагає зосередженості, уваги, терпіння тому всі предмети мають бути на своїх місцях. Стіл має бути прямокутної форми, стійкий з гладкою поверхнею. Перед роботою його бажано вкривати або листком паперу, або пластиковою пластинкою, або скатертиною булого кольору. щоб захистити стіл від забруднення. Білий колір нам необхідний для того щоб коли ми наклеюємо соломини на кальку було видно контури деталей . На темному тлі лінії деталей будуть зливатися з темним тлом. На робочій поверхні повинно знаходитись саме необхідне: з ліва коробка з соломою, розпластані в смужечки необхідних розмірів соломинки, малюнок, калька, шаблони папір для заточування скальпеля та паста гоя; з права - скальпель, ніж , лінійки, баночка з клеєм ПВА або з лаком, пензлик, ванночка з губкою змащеною водою, олівець , лінійка, циркуль , та видавлювання вже готових деталей пробійники. Предмети тимчасового використання треба тримати поодаль від робочого місця, щоб не заважали роботі.

Після закінчення роботи необхідно прибрати робоче місце.

Робота з аплікацією вимагає багато часу, тому необхідно робити кожної години перерви на 10-15 хвилин.

ІНСТРУМЕНТИ ТА ОБЛАДНАННЯ

Інструменти і пристрої, необхідні для інкрустації, повинні бути правильно підібрані, гарно заточені: скальпель, пробійники, ніж для нарізання соломи, ножиці, клей ПВА, ніж для розгладжування соломи, має бути з гострим кінцем, але з тупим лезом, яке не буде рвати солому при її рівнянні, тканина з натуральних волокон, полотно ДВП, рамка, олівець, калька або цигарковий папір, прозора плівка для виготовлення трафарету.

ТЕХНОЛОГІЯ ВИКОНАННЯ АПЛІКАЦІЇ

За змістом аплікацію можна поділити на такі види: сюжетна, предметна, орнаментальна або декоративна. При розробці композиції важливе значення має виділення основного об’єкту і зв’язок з ним інших предметів. Сюжетна композиція відтворює події, явища. Вона відображає рух людей, тварин. Це може бути і зображення пейзажу, і події в нашому житті. До того, як розпочати роботу над сюжетною композицією треба зробити ескіз розміром з майбутню аплікацію. Нанести на деталях лінії, які будуть вказувати на напрямок, в якому ми будемо наклеювати соломку та нумерацію деталей. Нумерацію краще робити поряд з деталями. Розпочинають з деталі, яка буде клеїтися першою, далі – та, яка може накладатись на неї. В аплікації, де немає накладання однієї деталі на іншу, нумерацію починаємо від центру малюнка. Далі накладаємо на ескіз кальку або цигарковий папір та змалюємо контури всіх деталей. Проміжки між деталями мають бути не менше 0,5-10 мм.

1 спосіб. Перед тим, як клеїти деталі, беремо солому лівою рукою, яка направлена до лівого плеча. Тримаємо соломину між вказівним та великим пальцем. Великий палець,, повернутий до стола, а всі інші - до гори, так, щоб вони не закривали малюнок і не заважали працювати. Змащуємо соломину клеєм. При змащуванні соломи клеєм можна не користуватися пензликом. Налити на папірець клей не більше великої краплі, покласти соломину зверху на клей, притиснути вказівним пальцем правої руки соломинку в тому місці, де не має клею і протягнути ту частину соломини, яку нам треба наклеїти. Змащена соломина з глянцевої сторони повинна бути чистою, а з матової змащена клеєм. Змащену соломину накласти зверху на деталь у вказаному напрямку, зверху покласти на поверхню соломи всім лезом скальпель, який ми тримаємо правою рукою, і відсікти соломину. Відсікають соломину, нахиляючи її вперед від тупого кінця до гострого. Скальпель завжди тримають, як ручку. Відсікаючи солому, треба відхилити її від малюнка ї зазирнути під неї перед тим, як різати. Скальпель має лягти нижче деталі на 2-3 мм.

 

2 спосіб. Намальовану деталь на цигарковому папері усю змащують клеєм. Зверху накладають на неї розпластану солому матовою стороною. Проводять по соломині скальпелем, притискаючи її до паперу. Скальпелем відсікають соломину. Наклеюють солому на деталі, в тому напрямку, який ми вказали на малюку. Соломинки накладаються рядком, соломина до соломини. Не допускається накладання соломи на солому. При вирізанні деталей соломинки, які наклеювали одна на одну,можуть відклеїтися.

Вирізати деталі починаємо від першої наклеєної, всі інші знаходяться під пресом. Перевертаємо заготовку папером до себе і вирізаємо точно по окреслених лініях. Складаємо повне зображення на ескізі. Кладемо зверху прес.

Щоб малюнок на панно співпадав з нашим ескізом робимо припорох. На кальці зі зворотної сторони малюнку тоненькою голочкою наносимо проколи по всім контурам. Перевернувши кальку ескізом до себе, накладаємо її на панно і наносимо зображення на тканину. У бавовняну торбинку або хустинку насипаємо чайну ложечку пудри, або дитячої присипки і зав’язуємо її. Проводимо цим мішечком по припороху . Дірочки у припороху роблять тільки зі зворотної сторони. На лицьовій стороні вони розкриваються і пудра потрапляє в отвори. Нанесені контури краще видно на темній тканині. В кінці роботи картину чистять від залишків пудри або тальку, щіткою для одягу або зубною щіткою.

Для світлої тканини на копіювальний папір (фарбою до верху) накладається малюнок, перенесений на кальку. По цьому малюнку наносять контури ліній, які менше від деталей на 1-2мм ручкою без чорнил або зубочисткою . Цей малюнок накладають на тканину і переносять з нього лінії, провівши знову такою ж ручкою по ескізу. Але після перенесення ліній з копіювального паперу працювати треба акуратніше, щоб не розмазати контури.

Інколи є необхідність нанести на основу малюнок олівцем, тоді на ескізі роблять розрізи, вставляють олівець і проводять в цих місцях лінії.

Закінчуємо аплікацію з приклеювання кількох деталей (5-10шт.) Поперову поверхню деталей змащуємо клеєм і залишаємо на деякий час, щоб вони трішки підсохли і клей став більш в’язким. Після цього, починаючи з першої наклеюють на підготовлену поверхню. На готову роботу знову накладають прес.

В готовій сюжетній аплікації за необхідності затоновують деякі деталі випалювачем. В орнаментальній аплікації та в мозаїчних роботах випалювачем не користуються. Щоб нанести тіні, солому перед роботою затоновують праскою в різні відтінки. Перед нанесенням тіней на солому спочатку їх треба нанести на ескіз. Праску використовують чавунну, яку нагрівають на вогні до необхідної температури. Погано затоновується праскою вибілена солома. Солома, фарбована в зелений колір зеленкою, змінює при тонуванні колір на коричневий. Пофарбована в різні кольори солома аніліновими фарбниками при тонуванні стає більш інтенсивного кольору. Готову роботу після повного підсихання деталей можна оформити рамкою із соломи , або дерев’яною рамкою.

  1.                Весь рисунок перевела на кальку.

hello_html_m186d8376.jpg

  1.                Вырезала аккуратно детали аппликации и пронумеровала.

hello_html_7d3b18c5.jpg

  1.                Наклеила соломенные ленты клеем ПВА, соблюдая задуманное направление и оставила на просушивание до следующего дня.

hello_html_m423f9ca2.jpg

  1.                После полного высыхания аккуратно вырезала все детали.
  2.                Приготовила рамку

hello_html_m2fa13903.jpg


 

  1.                Пользуясь эскизом, собрала все детали в единое целое и наклеила на чёрный бархат.

 

 

hello_html_m1c808869.jpg

/Files/images/gramoti_pavlenko/Аплікація2.png

/Files/images/gramoti_pavlenko/Аплікація3.png

VIIІ. Аналіз завершених робіт (5 хв.)

Вербальне оцінювання вчителем та учнями. Визначення найбільш вдалих робіт.

ІХ. Підсумок заняття (5 хв.)

Сподобалось вам працювати з соломою?

Чи важко робити аплікацію та інкрустацію?

1. Абрамова А. Веселая мастерская /А. Абрамова. – М.: Малиш, 1984. 2. Гусакова М. А. Аппликация : иллюстр. учеб. пособ.. – Изд. третье, перераб. и доп. / М.А. Гусакова. – М.: Просвещение, 1987. – 128 с. – (Серия «Учебное пособие для педагогических училищ»). 3. Каченаускайте Л. Аппликация / Л. Каченаускайте. – М.: АСТ «Сталкер», 2003. – (Серия «Подарок своими руками»). 4. Пославський О. Природа, фантазія, творчість: вип.1 / О.Пославський. – К.: Веселка, 1978. № з/п Основне обладнання Кількість Матеріали 1. Дощечки з ДСП або фанери 20х30 см 10 шт. 2. Дріт сталевий 10 м 3. Картон білий 1 рулон 4. Картон гофрований 1 рулон 5. Картон кольоровий 1 рулон 6. Клей ПВА 10 шт. 7. Нитки різнокольорові 10 шт. 8. Нітролаки НЦ-221, НЦ-224 10 банок 9. Оргаліт 10 шт. 10. Папір білий 1 рулон 11. Папір кольоровий 10 наборів 12. Папір копіювальний 10 наборів 13. Тканина 10 м 14. Чорнило 10 флаконів 15. Шліфувальна шкірка за потребою Інструменти 1. Голки 15 наборів 2. Електровипалювач 5 шт. 3. Електропаяльник 5 шт. 4. Ніж 15 шт. 5. Ножиці побутові 15 шт. 6. Лінійка дерев’яна 300 мм 15 шт. 7. Пензлик 15 шт. 8. Праска 5 шт. 9. Різак 5 шт. 10. Шило 15 шт. Таблиці та плакати 1. Правила техніки безпеки 1 комплект 129 5. Сензюк П.К. Композиция в декоративном искусстве: альбом. / П.К.Сензюк. – К.: Рад. шк., 1988. – 78 с. 6. Федотов Г.Я. Сухие травы: основы худ. ремесла / Г.Я. Федотов. – М.: АСТПресс, 1997. – 206 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
11 жовтня 2021
Переглядів
733
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку