Орієнтовне календарно-тематичне планування
з «Основ здоров’я» для 7 класу
№ з/п |
Тема уроку |
Мета уроку |
Дата |
Розділ І. Здоров’я людини |
|||
1 |
Тема 1. Здоров’я і спосіб життя Цілісність здоров’я. |
Сформувати в учнів поняття про цілісність здоров’я; ознайомити з чинниками впливу на здоров’я; навчити оцінювати рівень свого здоров’я. |
|
2 |
Переваги здорового способу життя. Практична робота № 1 «Створення соціальної реклами про здоровий спосіб життя» |
Розширити уявлення учнів про те, як пов’язані між собою спосіб життя й здоров’я, про правила здорового способу життя, показати переваги здорового способу життя; навчити враховувати особливості умов життя, наводити аргументи на користь здорового способу життя |
|
3 |
Навички, сприятливі для здоров'я. Значення життєвих принципів для здоров’я. |
Ознайомити учнів з принципами безпечної життєдіяльності; пояснити, чому складно змінити звички; сформувати уявлення про значення життєвих принципів для здоров’я; |
|
4 |
Тема 2. Профілактика захворювань Інфекційні та неінфекційні захворювання. Захисні реакції організму і бар’єри на шляху інфекцій. Заходи профілактики інфекційних та неінфекційних захворювань. |
Розширити уявлення учнів про причини хвороб, шляхи проникнення інфекції; ознайомити з інфекційними і неінфекційними захворюваннями та заходами профілактики інфекційних захворювань; пояснити важливість взаємодії лікаря і пацієнта; навчити розпізнавати ознаки здоров’я і хвороби; |
|
5 |
Тема 3. Принципи безпечної життєдіяльності Природні, техногенні та соціальні небезпеки. Види і джерела ризику. Рівні ризику. Практична робота № 2 «Оцінювання ризиків щоденного життя» |
Сформувати в учнів поняття про види і рівні ризику; розширити уявлення про природні, техногенні і соціальні небезпеки; навчити оцінювати рівень ризику в щоденних ситуаціях. |
|
6 |
Тема 4. Безпека на дорозі Безпека пасажира легкового і вантажного автомобіля. Засоби безпеки легкового автомобіля. |
Розширити уявлення учнів про необхідність використання засобів безпеки в автомобілі; навчити користуватися підголівниками і пасами безпеки. |
|
7 |
Заходи безпеки під час поїздки на вантажному автомобілі. Небезпечні вантажі. |
Ознайомити учнів з вимогами до перевезення пасажирів у вантажному автомобілі; навчити розпізнавати знаки, якими позначають небезпечні вантажі; |
|
8 |
Види ДТП. Положення тіла, які знижують ризики травмування під час ДТП. Дії свідків ДТП. Практична робота № 3 «Моделювання поведінки пасажира під час ДТП» |
Ознайомити учнів з діями свідків ДТП; навчити приймати захисні положення тіла під час ДТП. |
|
9 |
Тема 5. Побутова безпека Безпека оселі. Правила безпеки при користуванні засобами побутової хімії, газовими приладами та пічним опаленням. |
Формувати уявлення учнів про види паливних газів, горючих речовин; ознайомити з правилами користування пічним опаленням; розширити уявлення про ситуації, в яких можна отруїтися чадним газом; вчити користуватися побутовими газовими приладами. |
|
10 |
Тема 6. Пожежна безпека у громадських приміщеннях. Правила пожежної безпеки у школі. Оповіщення про пожежу. Первинні засоби пожежогасіння. Алгоритм дій під час пожежі в громадському приміщенні. Практична робота № 4 «Відпрацювання алгоритму дій під час пожежі в громадському приміщенні» Тематична атестація по розділу І «Здоров’я людини». |
Розширити уявлення учнів про причини виникнення пожеж; ознайомити з засобами пожежегасіння, знаками пожежної безпеки та сигналами оповіщення про пожежу; вчити евакуюватися з громадського приміщення, користуватися засобами пожежегасіння. |
|
Розділ ІІ. Фізична складова здоров’я |
|||
11 |
Тема 7. Індивідуальний розвиток підлітків Ознаки біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання. |
Розширити уявлення учнів про ознаки підліткового віку; ознайомити з основними ознаками біологічного, психічного, соціального і духовного дозрівання; вчити позитивно ставитися до змін, що відбуваються у підлітковому віці. |
|
12 |
Показники фізичного розвитку підлітків. Способи покращення фізичної форми. Практична робота № 5 «Визначення індивідуальних показників фізичної складової здоров’я» |
Розширити уявлення про чинники впливу на фізичний розвиток і здоров’я підлітка; ознайомити з видами фізичних вправ для прискорення росту; вчити визначати індекс маси тіла, оцінювати рівень власного фізичного розвитку, складати доцільне меню для контролю за масою тіла. |
|
13 |
Тема 8. Косметичні проблеми підлітків Чинники, що впливають на здоров’я шкіри та її функції. |
Формувати уявлення учнів про основні функції шкіри; розширити уявлення про негативний вплив куріння й алкоголю на здоров’я шкіри; вчити захищати шкіру від несприятливих погодних умов. |
|
14 |
Особливості збереження здоров’я функціонування шкіри у підлітковому віці з урахуванням типу шкіри. Догляд за шкірою і волоссям. Практична робота № 6 «Визначення типу шкіри і волосся.» Практична робота № 7 «Вибір косметичних засобів із урахуванням віку та типу шкіри (проект)*». Тематична атестація по розділу ІІ «Фізична складова здоров’я». |
Розширити уявлення учнів про поширені косметичні проблеми підлітків; ознайомити з косметичними засобами для підлітків; пояснити причини виникнення косметичних проблем у підлітків; вчити користуватися косметичними засобами та звертатися по допомогу в разі виникнення косметичних проблем. |
|
Розділ ІІІ. Психічна і духовна складові здоров’я |
|||
15 |
Тема 9. Психічний і духовний розвиток Особливості психічного розвитку підлітків. Розвиток потреб. |
Сформувати в школярів поняття про особливості психічного розвитку підлітків, особливості інтелектуального та емоційного розвитку, зміну структури їх потреб. |
|
16 |
Духовний розвиток особистості. Життєві цінності і здоров’я.
|
Розширити уявлення учнів про роль цінностей у житті людини; вчити аналізувати свою систему цінностей, розрізняти справжні цінності і свідомо формувати шкалу цінностей. |
|
17 |
Тема 10. Уміння вчитися Умови успішного навчання. Розвиток сприйняття, уваги, пам’яті, творчих здібностей. Практична робота № 8 «Вправи на концентрацію уваги, розвиток пам’яті, уяви.» Практична робота № 9 «Відпрацювання навичок планування часу» |
Розширити уявлення учнів про ознаки інтелектуального та емоційного розвитку підлітків; ознайомити з прийомами кращого запам’ятовування; вчити прийомам активізації своїх інтелектуальних здібностей. |
|
18 |
Тема 11. Емоційне благополуччя Вплив емоцій на здоров’я і прийняття рішень. Культура вияву почуттів. Методи самоконтролю. Практична робота № 10 «Відпрацювання навичок самоконтролю» Заліковий урок за І семестр. |
Формувати в учнів поняття психологічної рівноваги; розширити уявлення про вплив емоцій на здоров’я і прийняття рішень; вчити адекватно реагувати на критику та методам самоконтролю; виховувати культуру вияву почуттів. |
|
19 |
Ознаки психологічної рівноваги. Стрес і здоров’я. Практична робота № 11 «Формування позитивної адекватної самооцінки» |
Сформувати в учнів поняття «стрес»; ознайомити з видами стресу та способами керування ним; розширити уявлення учнів про ознаки психологічної рівноваги. |
|
20 |
Чинники стресу і виживання в екстремальних ситуаціях. Практична робота № 12 «Самодопомога та допомога при стресі».
|
Розширити уявлення учнів про вплив стресу на здоров’я; ознайомити учнів з реакцією організму на стрес та ефектом самопідтримки стресу; вчити прийомам зниження загального стресового навантаження.
|
|
21 |
Конфлікти і здоров’я. Причини виникнення і стадії розвитку конфліктів. Розпалювання конфліктів. |
Розширити уявлення про чинники стресу в екстремальних ситуаціях; ознайомити з чинниками виникнення стресів та виживання в екстремальних ситуаціях; вчити аналізувати вплив мислення на поведінку в екстремальних ситуаціях та приймати зважені рішення.
|
|
22 |
Способи конструктивного розв’язання конфліктів. Практична робота № 13 «Моделювання способів конструктивного розв’язання конфліктів» Тематична атестація по розділу ІІІ «Психічна і духовна складові здоров’я».
|
Розширити уявлення учнів про способи розв’язання конфліктів; ознайомити з етапами конструктивного розв’язання конфліктів; вчити розпізнавати конструктивну і неконструктивну критику, запобігати розпалюванню конфліктів та конструктивно їх розв’язувати. |
|
Розділ IV. Соціальна складова здоров’я |
|||
23 |
Тема 13. Соціальні чинники здоров’я Соціальна безпека населеного пункту. Держава на захисті прав дитини. Роль молодіжного руху у формуванні здорового способу життя молоді. Клініки, дружні для молоді. Практична робота № 14 «Складання списку телефонів медичних закладів, психологічних та соціальних служб для молоді, кабінетів довіри» |
Розширити уявлення учнів про ознаки безпечного і небезпечного середовища; вчити аналізувати чинники соціальної безпеки свого населеного пункту;ознайомити з можливостями реалізації своїх прав; популяризувати діяльність клінік дружніх для молоді. |
|
24 |
Вплив засобів масової інформації на здоров’я. Найближче оточення дитини. Вплив родини і друзів
|
Формувати уявлення учнів про позитивний і негативний впливи засобів масової інформації; вчити обирати для перегляду фільми і телепередачі, які пропагують ціннісне ставлення до життя і здоров’я; формувати вміння взаємодії з оточуючими: родиною, друзями, однолітками). |
|
25 |
Принципи формування міжособистісних стосунків. Види підліткових компаній. Ознаки небезпечних компаній. |
Формувати в учнів поняття міжособистісних стосунків та соціального оточення; розширити уявлення про позитивні і негативні впливи соціального оточення; ознайомити з видами підліткових компаній та ознаками небезпечних компаній; вчити способам протидії негативному соціальному впливу. |
|
26 |
Тема 14. Хвороби цивілізації(неінфекційні захворювання). Соціальні чинники ризику «хвороб цивілізації». Профілактика серцево-судинних, онкологічних захворювань, діабету, ожиріння. Практична робота № 15 «Створення реклами здорового способу життя» |
Сформувати в учнів поняття «хвороби цивілізації», уявлення учнів про серцево-судинні, онкологічні захворювання; ознайомити з причинами виникнення та наслідками ожиріння та діабету; вчити правилам сбалансованого та раціонального харчування. розширити уявлення про соціальні чинники ризику «хвороб цивілізації»; пояснити зв'язок куріння з небезпекою виникнення раку.
|
|
27 |
Вплив комерційної реклами на здоров’я. Комп’ютерна, ігрова та Інтернетзалежність. Практична робота № 16 «Способи протидії негативному соціальному впливу» |
Розширити уявлення про соціальні чинники ризику «хвороб цивілізації»; пояснити зв'язок куріння з небезпекою виникнення раку; вчити нейтралізувати можливий негативний вплив реклами на здоров’я. |
|
28 |
Тема 15. Профілактика захворювань, що набули соціального значення Наслідки вживання наркотиків. |
Розширити уявлення учнів про наслідки вживання наркотиків; ознайомити з міфами та фактами про наркотики |
|
29 |
Положення кримінального законодавства у сфері боротьби з розповсюдженням наркотиків. Протидія залученню до вживання наркотиків. Практична робота № 17 «Відпрацювання навичок щодо налагодження партнерських стосунків з родиною та друзями» |
Сформувати в школярів поняття про кримінальну відповідальність за злочини, пов’язані зі зберіганням та розповсюдженням наркотиків; обговорити, які заходи для боротьби з наркотиками треба вживати на державному рівні. вказати, які методи використовують наркоділки для залучення нових споживачів; вчити рішуче відмовлятись від пропозицій вживати наркотиків. |
|
30 |
Заходи профілактики на державному і особистому рівнях інфекційних захворювань (ВІЛ, туберкульоз тощо). |
Ознайомити з положеннями законодавства України у сфері протидії епідемії ВІЛ; |
|
31 |
Заходи профілактики на державному і особистому рівнях інфекційних захворювань (ВІЛ, туберкульоз тощо). |
Сформувати в школярів поняття про ВІЛ-інфекцію, туберкульоз як про небезпечне інфекційне захворювання; ознайомити з умовами інфікування, розвитку та ознаками захворювання; розширити уявлення учнів про заходи профілактики на державному та особистому рівнях. |
|
32 |
Законодавство України у сфері протидії епідемії ВІЛ-інфекції. |
Ознайомити із положеннями законодавства України у сфері протидії епідемії ВІЛ |
|
33 |
Причини і наслідки стигматизації і дискримінації. |
Ознайомити учнів із причинами і наслідками стигматизації і дискримінації; виховувати негативне ставлення до виявів стигми і дискримінації людей, які живуть із ВІЛ. |
|
34 |
Тематична атестація по розділу IV «Соціальна складова здоров’я»
|
Закріпити знання учнів з предмета «основи здоров’я», з методикою проведення навчання на засадах розвитку життєвих навичок. |
|
35 |
Заліковий урок за ІІ семестр. |
Проаналізувати виконання завдань, програмних вимог з вивчення предмета. |
|
*Практичні роботи, які слід виконувати не лише в класі, а й вдома з батьками.