Україна у світі: природа, населення, 8 клас (поглиблене вивчення)
(105 годин, 3 години на тиждень)
Оновлена навчальна програма для 8 – 9 класів з поглибленим вивченням географії, рекомендованою Міністерством освіти і науки України (лист МОН від 25.08.2020 № 1/11-5718)
Пестушко В. Ю. Географія: підручник для 8 класу з поглиблених вивченням географії закладів загальної середньої освіти. – Київ: Генеза, 2021. – 304 с.
№ |
Тема уроку |
Дата |
|
Вступ (3 год) |
|||
|
Географія України: об’єкти вивчення, методи загальнонаукових та спеціальних досліджень фізичної і суспільної географії. |
|
|
|
Географічні відомості про територію України в минулому. |
|
|
|
Сучасні географічні дослідження території й населення України та їх напрямки. |
|
|
Розділ І. Основи картографії, геодезії та топографії (16 год) |
|||
Тема 1. Зображення України на картографічних творах. Джерела для створення географічних карт |
|||
|
Зображення України в картографічних творах. |
|
|
|
Джерела для створення географічних карт та інших геозображень. |
|
|
Тема 2. Основи картографії |
|||
|
Карта та інші геозображення.
|
|
|
|
Класифікація географічних карт за об’єктом картографування, тематикою, зображеною територією, масштабом і призначенням. |
|
|
|
Елементи географічної карти.
|
|
|
|
Елементи змісту карти. Об’єкти та показники картографування.
|
|
|
|
Математична основа карт. Картографічні проекції. Практична робота 1. Визначення проекцій за картографічною сіткою (за рисунком паралелей і меридіанів) |
|
|
|
Способи зображення об’єктів на тематичних картах. Практична робота 2. Визначення способів зображення об’єктів на тематичних картах. Дослідження. За допомогою традиційних та інтернет-джерел підберіть джерела інформації для створення тематичної карти |
|
|
Тема 3. Введення в геодезію та основи топографії |
|||
|
Фігура та розміри Землі.
|
|
|
|
Топографічна карта і план. Дослідження. Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обґрунтування. |
|
|
|
Системи координат на топографічних картах.
|
|
|
|
Розграфлення і номенклатура топографічних карт. Кути орієнтування.
|
|
|
|
Зближення меридіанів. Вимірювання утів орієнтування на топографічній карті.
|
|
|
|
Способи зображення рельєфу на топографічних картах.
|
|
|
|
Вимірювання висот та кутів нахилу на топографічній карті.
|
|
|
|
Читання та практичне використання топографічних карт. Практична робота 3. Визначення азимутів і дирекційних кутів, румбів, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат, абсолютних та відносних висот точок за топографічною картою. |
|
|
|
Контроль навчальних досягнень учнів |
|
|
Розділ ІІ. Географічний простір України (8 год) |
|||
Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу |
|||
|
Політична карта світу, основні етапи її формування та елементи.
|
|
|
|
Географічне положення України. Дослідження. Порівняльна оцінка фізико-географічного положення України та інших країн світу (2—3 на вибір учителя/учительки) |
|
|
|
Державна територія, державні кордони, розміри території, крайні точки, географічні центри України та Європи. Практична робота 4. Позначення на контурній карті кордонів сусідніх держав, крайніх точок, географічних центрів України та Європи і зазначення їхніх назв; визначення координат точок, протяжності території України в градусах і кілометрах. |
|
|
Тема 2. Адміністративно-територіальний устрій України |
|||
|
Формування території України та територіальні зміни її кордонів із ХХ ст.
|
|
|
|
Особливості сучасного адміністративно- територіального устрою України.
|
|
|
Тема 3. Україна на карті годинних поясів |
|||
|
Міжнародна система відліку часу. Дослідження. Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них порівняно з київським. |
|
|
|
Час в Україні. Практична робота 5. Аналіз карти годинних поясів Землі. Розв’язування задач на визначення часу. |
|
|
|
Контроль навчальних досягнень учнів |
|
|
Розділ ІІІ. Природні умови і ресурси України (49 год) |
|||
Тема 1. Геологічна будова, тектонічні структури, рельєф та мінеральні ресурси України |
|||
|
Геологічна історія. Геологічна будова. Геологічна карта України.
|
|
|
|
Тектонічна будова та тектонічна карта України. Неотектонічні рухи.
|
|
|
|
Рельєф. Загальний план будови поверхні. Рівнини та гірські масиви.
|
|
|
|
Типи рельєфу за походженням. Дослідження. Метеоритні кратери на території України як одна з форм екзогенного рельєфу. |
|
|
|
Практична робота 6. Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) взаємозв’язків між тектонічними структурами і формами рельєфу, геологічною будовою та корисними копалинами в межах України. |
|
|
|
Мінеральні ресурси. України. Проблеми раціонального використання. |
|
|
|
Паливні корисні копалини. Практична робота 7. Нанесення на контурну карту основних басейнів, районів та родовищ паливних, рудних і нерудних корисних копалин України. (протягом теми) |
|
|
|
Рудні корисні копалини.
|
|
|
|
Нерудні корисні копалини.
|
|
|
|
Мінеральні води та грязі. Коштовне та виробне каміння. Дослідження. Вплив видобутку корисних копалин на екологічний стан навколишнього природного середовища ( на прикладі 2—3 видів корисних копалин). |
|
|
Тема 2. Клімат і кліматичні ресурси |
|||
|
Клімат і кліматичні ресурси. Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, підстильна поверхня. |
|
|
|
Кліматотвірні чинники: циркуляція атмосфери.
|
|
|
|
Кліматичні показники: температура, вологість повітря, опади, та їх розподіл на території Україні. |
|
|
|
Практичні роботи 9. Визначення відмінностей кліматичних показників різних регіонів України за аналізом кліматичної карти. |
|
|
|
Регіональні відмінності клімату. Практичні роботи 8. Визначення особливостей клімату різних регіонів України за кліматичними діаграмами. |
|
|
|
Сезонні та несприятливі (стихійні) погодні умови й погодно-кліматичні явища. Дослідження. Визначення впливу несприятливих погодних явищ на життєдіяльність людини (на прикладі свого регіону). |
|
|
|
Метеорологічна служба України. Дослідження. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ. |
|
|
|
Кліматичні ресурси та їхнє використання. Зміни клімату України.
|
|
|
Тема 3. Води суходолу та водні ресурси |
|||
|
Води суходолу і водні ресурси України, Дніпро.
|
|
|
|
Основні річкові басейни та системи. Практична робота 10. Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів України (протягом теми) Дослідження. Аналіз екологічних проблем малих річок України (на прикладі річок своєї місцевості). |
|
|
|
Вплив рельєфу на річки. Характер течії. Падіння, похил річки. Вплив клімату на формування річкової системи. Живлення і водний режим річок, густота річкової мережі. Річковий стік, витрати води. Твердий стік. Практичні робота 11. Розв`язування задач на визначення падіння та ухилу річища, витрат води річки. |
|
|
|
Озера, їх типи. Лимани. Болота, їх типи і поширення, причини заболочення.
|
|
|
|
Водні об’єкти антропогенного походження: водосховища, стави та канали. Підземні води. Основні артезіанські басейни. |
|
|
|
Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання та охорони для подальшого збалансованого розвитку держави. Дослідження. Аналіз забезпеченості водними ресурсами різних територій України. |
|
|
|
Контроль навчальних досягнень учнів |
|
|
Тема 4. Ґрунти та ґрунтові ресурси |
|||
|
Умови ґрунтоутворення. Структура та родючість ґрунтів. |
|
|
|
Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Карта ґрунтів. Дослідження. Вплив людини на родючість ґрунтів своєї місцевості. |
|
|
Тема 5. Рослинність |
|||
|
Різноманітність рослинності та рослинних угруповань у межах території України.
|
|
|
|
Екологічні проблеми й техногенні катастрофи та їх вплив на природу на прикладі рослинності країни. Рослинні ресурси, їх охорона та відтворення. Червона та Зелена книги України. Дослідження. Лікарські та отруйні рослини України. |
|
|
Тема 6. Тваринний світ України |
|||
|
Тваринний світ України та його різноманіття. Дослідження. Акліматизація та реакліматизація тварин в Україні. |
|
|
Тема 7. Ландшафти України |
|||
|
Ландшафт як просторово-цілісна система.
|
|
|
|
Карта ландшафтів України. Природні та антропогенні ландшафти.
|
|
|
|
Районування природних ландшафтів. Дослідження ландшафтів.
|
|
|
|
Рівнинні ландшафти. Їхня різноманітність. Дослідження. Використання рівнинних ландшафтів людиною (негативний екологічний аспект). |
|
|
|
Природні зони мішаних і широколистих лісів.
|
|
|
|
Лісостепова природна зона.
|
|
|
|
Степова природна зона. Практична робота 12. Складання порівняльної характеристики природних зон України (на вибір). |
|
|
|
Використання рівнинних ландшафтів людиною. Значення та охорона рівнинних ландшафтів. |
|
|
|
Українські Карпати.
|
|
|
|
Гірські ландшафти Українських Карпат, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона. Дослідження. Ландшафти Карпат та їх зміни під впливом господарської діяльності людини. |
|
|
|
Гірські ландшафти Кримських гір, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона. |
|
|
|
Природні умови і ресурси Чорного моря, проблеми їх раціонального використання.
|
|
|
|
Природні умови і ресурси Азовського моря, проблеми їх раціонального використання.
|
|
|
Тема 8. Природокористування |
|||
|
Природно-ресурсний потенціал України та його використання.
|
|
|
|
Основні види забруднень довкілля в Україні.
|
|
|
|
Вплив екологічної ситуації на життєдіяльність населення.
|
|
|
|
Природно-заповідний фонд України. Практична робота 13. Позначення на контурній карті об’єктів природно-заповідного фонду України. |
|
|
|
Національна екологічна мережа.
|
|
|
|
Природокористування в умовах збалансованого (сталого) розвитку.
|
|
|
|
Українське товариство охорони природи. Його створення, просвітницька діяльність. Дослідження. Вплив компонентів природи на здоров’я людини. Зміни природи своєї місцевості під впливом діяльності людини. |
|
|
|
Контроль навчальних досягнень учнів |
|
|
Розділ IV. Населення України та світу (18 год) |
|||
Тема 1. Демографічні процеси й статево-віковий склад населення світу та України |
|||
|
Кількість населення в Україні та світі та її зміни. Природний рух населення світу та України. Практична робота 14. Побудова та аналіз графіка зміни кількості населення в України та світі за певний період. |
|
|
|
Статево-віковий склад населення України та світу. Тривалість життя населення в Україні та світі. Практична робота 15. Аналіз та порівняння статево-вікових пірамід України та окремих країн світу. |
|
|
|
Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків у світі та Україні. Міграційна політика. |
|
|
|
Практична робота 15. Аналіз та порівняння статево-вікових пірамід України та окремих країн світу. |
|
|
|
Регіональні відмінності демографічних процесів. Демографічна політика. |
|
|
Тема 2. Розселення населення |
|||
|
Густота розселення населення. Територіальні відмінності густоти розселення населення в Україні та світі. |
|
|
|
Міські та сільські населені пункти. Критерії їх розмежування в Україні та країнах світу. Міське та сільське населення. |
|
|
|
Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Міські агломерації. Мегаполіси. Світові міста. Субурбанізація. Хибна урбанізація. Практична робота 16. Нанесення на контурну карту великих міст України та «світових міст». |
|
|
Тема 3. Етнічний склад населення |
|||
|
Етнічний склад населення України та окремих регіонів Етнографічні групи українців. Етнографічні дослідження П. Чубинського та М. Костомарова, їх наукове значення. |
|
|
|
Українські етнічні та етнографічні землі. Національний склад населення України: особливості та регіональні відмінності. |
|
|
|
Найпоширеніші мовні сім’ї. Однонаціональні та багатонаціональні країни. Національні меншини та етнічні групи, основні райони їх розселення. |
|
|
|
Українська діаспора. Історія її формування та географія. Зв’язки з українцями зарубіжжя. Матеріальна та духовна культура українського народу |
|
|
Тема 4. Релігійний склад населення України та світу |
|||
|
Види віровчень. Релігія як явище культури. Релігія та розвиток економіки. Географія релігій як наукова дисципліна. |
|
|
|
Світові та національні релігії та їх поширення в світі. Моделі державно-релігійних відносин. Найпоширеніші релігійні конфесії в Україні. |
|
|
|
Вплив релігій на становлення та розвиток національної культури України та окремих країн світу. Релігійний туризм в Україні та світі. |
|
|
Тема 5. Зайнятість населення |
|||
|
Зайнятість населення в світі та Україні. Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. Економічно активне населення. |
|
|
|
Сфери економічної діяльності та зайнятість населення. Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення. |
|
|