КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ 8 КЛАСУ
(Відповідно до навчальної програми:
Українська література. 5-9 класи. Програма для закладів загальної середньої освіти. – К.: Освіта, 2013 зі змінами,
затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804)
(70 год, 2 год на тиждень)
Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури
Семестри |
І |
ІІ |
Контрольні роботи у формі: контрольного класного твору виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитанння тощо) |
3 1 (23) 2 (11,32) |
3 1 (39) 2 (53,64) |
Уроки розвитку мовлення (у+п) (РМ) |
2 (5,20) |
2 (38,70) |
Уроки позакласного читання (ПЧ) |
2 (12,16) |
2 (66,67) |
Перевірка зошитів |
4 |
5 |
Література рідного краю (ЛРК) |
2 (27,33) |
2 (45,66) |
№ п/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Прим. |
К-сть год. |
І семестр |
||||
Тема Вступ |
||||
1 |
|
Вступ. Художня література як одна з форм духовної діяльності людини. Функції художньої літератури. Багатозначність художнього образу. Різновиди образів (образ-персонаж, образ-символ, словесні, зорові, слухові тощо). Аналіз художнього твору ТЛ: художній образ, художній твір (поглиблено) |
С. 3-6 |
1 |
Тема Усна народна творчість |
||||
2 |
|
Українські історичні пісні. Пісні про звитяжну боротьбу козаків з турецько-татарськими нападниками: «Зажурилась Україна». «Та, ой, як крикнув же козак Сірко» (на вибір учителя) ТЛ: історичні пісні. |
С. 7-10 |
|
3 |
|
Українські історичні пісні про боротьбу проти соціального та національного гніту: «Ой Морозе, Морозенку», «Максим козак Залізняк», «Чи не той то Хміль», «За Сибіром сонце сходить» |
С. 10-18 |
|
4 |
|
Образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою |
|
|
5 |
|
РМ №1. Висловлення власних суджень про лицарів-оборонців рідної землі; дискусія про те, за що народ увіковічнив імена своїх героїв. |
|
|
6 |
|
Пісні Марусі Чурай. Легендарна поетеса з Полтави. Трагічна історія її життя. Пісні, що стали народними. «Засвіт встали козаченьки» |
С. 18-19 С. 20-21 Вивчити напам’ять: «Засвіт встали козаченьки» |
|
7 |
|
Пісні Марусі Чурай. Їхня популярність, фольклорна основа, народнопоетичні образи. «Ой не ходи, Грицю...», «Віють вітри, віють буйні» |
С. 19-20 С. 21-23 |
|
8 |
|
Українські народні думи. Героїчний епос українського народу. Різновиди дум (історико-героїчні, соціально-побутові). Кобзарі та лірники. (О. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко та ін.). Сучасні виконавці: Василь та Микола Литвини, В. Нечепа. Національна капела бандуристів України. ТЛ: думи |
С. 24-27 |
|
9 |
|
Жанрова своєрідність, історична основа, героїчний зміст дум. «Маруся Богуславка» Специфічність поетичної форми, ритму. |
С. 27-31 |
|
10 |
|
«Маруся Богуславка» .Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі |
|
|
11 |
|
Контрольна робота№1 |
|
|
12 |
|
ПЧ №1. Народна дума «Самійло Кішка» Аналіз контрольної роботи
|
|
|
Тема Світ української поезії. |
||||
13 |
|
Тарас Шевченко. Життєпис поета (участь у Кирило-Мефодіївському братстві, арешт, перебування в казематі, заслання). «Думи мої, думи мої…» (1847), Усвідомлення власної місії поета. |
С. 32-36 |
|
14 |
|
«Мені однаково, чи буду» (з циклу «В казематі»). Роздуми автора про власну долю, долю України. Аналіз поезії в контексті біографії поета. |
С. 36-37 |
|
15 |
|
«Ой три шляхи широкії». Роздуми автора про плинність, скороминущість життя людини на землі, про її долю. ТЛ: філософська лірика. |
С. 37-40 Вивчити напам’ять: 1 поезія на вибір |
|
16 |
|
ПЧ №2. Т. Шевченко «Кобзар» Виразне читання поезій. |
|
|
17 |
|
Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і силу духу. Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви її поезії. «Хотіла б я піснею стати…» |
С. 41-42 С. 44 Вивчити напам’ять: «Хотіла б я піснею стати…» |
|
18 |
|
Виразне читання поезій Тема гармонійного єднання людини з природою. «Давня весна» |
С. 42-44 |
|
19 |
|
Леся Українка. «Давня казка». Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності |
С.46-59 |
|
20 |
|
РМ №2. Порівняльна характеристика образів Поета і Бертольда(письмово) |
|
|
21 |
|
Володимир Сосюра. Коротко про поета Патріотичні, інтимні, пейзажні мотиви його творів. Любов до Батьківщини як важливий складник життя людини «Любіть Україну!» ТЛ: громадянська лірика |
С. 60-64 Вивчити напам’ять: «Любіть Україну!» |
|
22 |
|
В. Сосюра «Васильки» зразок інтимної лірики. Щирість ліричного самовираження в поезії «Осінь» («Облітають квіти, обриває вітер…») ТЛ: інтимна лірика, пейзажна лірика |
С. 64-67 |
|
23 |
|
Контрольна робота №2 (Твір)
|
|
|
Тема Світ української поезії (продовження). |
||||
24 |
|
Аналіз контрольної роботи. Володимир Підпалий. «…Бачиш: між трав зелених…», «Зимовий етюд». Ідея гуманізму, людяності, бережливого ставлення до природи. Незбагненна краса світу, патріотичні почуття, передані словом. Багатозначність і змістова глибина художніх образів («Зимовий етюд»). |
С. 72-74 |
|
25 |
|
Василь Голобородько. Самобутня постать поета в українській літературі. «З дитинства: дощ» («Я уплетений…») Фольклорна основа його поезій, народознавчі аспекти. ТЛ: вільний вірш, верлібр. |
С. 68-70 |
|
26 |
|
Василь Голобородько. «Наша мова», «Теплі слова» Наскрізний патріотизм, філософічність. Оригінальність, простота висловлення глибоких почуттів, важливих думок. |
С. 70-71 |
|
27 |
|
ЛРК №1 Харків мистецький. М.Возіянов. В.Кулик. С.Сапеляк. Н.Супруненко.А.Перерва |
|
|
28 |
|
Із сучасної української поезії (кінця ХХ — початку ХХІ ст..) (на вибір). Розмаїття сучасної лірики. Глибокі роздуми поетів-сучасників над проблемами української мови, національної культури; прагнення зазирнути у світ душі звичайної людини, осмислити її призначення та сенс життя. |
|
|
29 |
|
В. Герасим’юк «Чоловічий танець» |
С. 75-77 |
|
30 |
|
І.Малкович («З янголом на плечі», «З нічних молитов»). |
С. 77-80 |
|
31 |
|
А. Мойсієнко «Жовтень жовті жолуді». І. Павлюк «Дівчинка», «Вертатись пізно», «Асоціації» Г.Кирпа «Мій ангел такий маленький…», «Коли до вас темної ночі…» Глибоке бачення проблем національної культури
|
С.80-83 Вивчити напам’ять: 1 (на вибір) |
|
32 |
|
Контрольна робота №3 |
|
|
33 |
|
Виразне читання поезій ЛРК №2Станіслав Шумицький – поет, журналіст. Аналіз контрольної роботи. |
|
|
ІІ семестр |
||||
Тема Національна драма. |
||||
34 |
|
Іван Карпенко-Карий. Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга. Трагікомедія «Сто тисяч» класичний взірець українського «театру корифеїв» ТЛ: драматичний твір (поглиблено), комедія, трагікомедія. |
С. 84-93 |
|
35 |
|
Проблема влади грошей у трагікомедії «Сто тисяч» |
С. 94-100 |
|
36 |
|
Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи у трагікомедії «Сто тисяч» |
С. 101-109 |
|
37 |
|
Засоби сатиричного змалювання образу Герасима Калитки у трагікомедії «Сто тисяч» |
С. 110 |
|
38 |
|
РМ №3 Комедія Карпенка-Карого «Сто тисяч» і «вічна» тема влади грошей над людино (письмово). |
|
|
39 |
|
Контрольна робота №4 (твір) |
|
|
Тема З української прози |
|
|||
40 |
|
Аналіз контрольного твору. Михайло Коцюбинський. Коротко про письменника. «Дорогою ціною». Пригодницький романтичний сюжет повісті. Вічний тип шукача правди |
С. 111-113 |
|
41 |
|
М. Коцюбинський. «Дорогою ціною». Проблема волі людини та можливостей її здобуття. Втеча Остапа й Соломії з кріпацької неволі – протест проти будь-якого насильства над людиною.
|
С. 113-118 |
|
42 |
|
М. Коцюбинський. «Дорогою ціною». Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв |
С. 119-126 |
|
43 |
|
Час і вічність у повісті «Дорогою ціною», символічні образи. |
С. 126-130 |
|
44 |
|
Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії у повісті «Дорогою ціною». |
С. 130-132 |
|
45 |
|
ЛРК №3 Українська письменниця, поетеса Наталя Забіла
|
|
|
46 |
|
Олександр Довженко Видатний український кінорежисер і письменник. Його оповідання про один із періодів Другої світової війни. «Ніч перед боєм» — твір про героїзм, самовідданість, патріотичні почуття українців, проявлені під час воєнного лихоліття. |
С. 134-138 |
|
47 |
|
Образи діда Платона і діда Савки — представників українського трудового народу. Їхній моральний урок для солдатів. |
С. 139-141 |
|
48 |
|
Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути».Повість про школу й проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей. |
|
|
49 |
|
Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк.
|
С. 142-148 |
|
50 |
|
Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути» «Максимальне навантаження» як вияв моральності та відповідальності в житті |
С. 148-153 |
|
51 |
|
Проблема особистості в сучасному світі у повісті «Шпага Славка Беркути». |
С. 154-162 |
|
52 |
|
Особливості композиції твору Ніни Бічуя «Шпага Славка Беркути» |
С. 162-169 |
|
53 |
|
Контрольна робота №5 |
|
|
Тема З української прози (продовження) Український гумор |
||||
54 |
|
Аналіз контрольної роботи. Володимир Дрозд. “Білий кінь Шептало”. Проблема свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії |
С. 169-175 |
|
55 |
|
Проблема людини в суспільстві, її знеосіблення.у творі “Білий кінь Шептало” |
С. 177-180 |
|
56 |
|
Юрій Винничук. «Місце для дракона». Повість – казка про сучасний світ, у якому й досі живуть «драконячі закони». Сюжет твору. |
С. 181-185 |
|
57 |
|
Юрій Винничук. «Місце для дракона». Парадокс: дракон Грицько – поет і християнин. |
С. 187-194 |
|
58 |
|
Проблематика твору: роздуми про добро і зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви у творі «Місце для дракона». |
С. 196-203 |
|
59 |
|
Алегоричність образів дракона Грицька, Пустельника та князя |
С. 203-207 |
|
60 |
|
Валентин Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» . Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі. |
С. 208-219 |
|
61 |
|
Дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення. Дитячі проблеми в дорослому житті, передані засобами гумору |
С. 220-233 |
|
62 |
|
Аналіз ситуацій та проблем у творі; переказ найцікавіших епізодів, коментар гумористичних ситуацій. |
С. 235-243 |
|
63 |
|
Характеристика образів Вітька Горобця, Федька Котигорошкка, Галі Козачок. |
С. 243-249 |
|
64 |
|
Контрольна робота №6 |
|
|
65 |
|
Аналіз контрольної роботи. ПЧ №3. Олесь Гончар. «Берег любові» |
|
|
66 |
|
ЛРК №4 Борис Грінченко. |
|
|
67 |
|
ПЧ №4 Ю. Мушкетик. «Літній птах на зимовому березі» |
|
|
68 |
|
Урок-підсумок Бесіда про твори, які вивчалися впродовж року й викликали найбільшу зацікавленість. |
С. 251-252 |
|
69 |
|
Урок-підсумок Аналіз життєвих ситуацій, людських вчинків на матеріалі вивчених творів. Оцінка набутого досвіду після прочитання художніх творів |
|
|
70 |
|
РМ №4 Література для читання влітку |
|
|