Затверджено _____________ ____________
Ухвалено
Розробила
студентка 4 курсу 1 групи
філологічного факультету ПНПУ ім. К. Д. Ушинського
Олійник О. В.
Одеса-2020
Тема: Ю.Винничук «Місце для дракона». Алегоричність образів дракона Грицька, Пустельника, князя.
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Внутрішньопредметні зв’язки: теорія літератури, усна народна творчість.
Міжпредметні зв’язки: образотворче і кіномистецтво, українознавство, правознавство, інформатика.
Основні методи і прийоми: «Асоціативне гроно», «Евристична бесіда», «Даймонд», «Незакінчене речення», «Займи позицію», «Упізнай героя».
Обладнання: ноутбук (телефон), презентація, бук-трейлер, онлайн-словник літературознавчих термінів.
Література
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Метод «Упізнай героя» (https://naurok.com.ua/test/yuriy-vinnichuk-misce-dlya-drakona-71621.html)
Учні по черзі відповідають на запитання (підіймають руку, або вчитель самостійно запитує).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. «Асоціативне гроно» (слайди 4-5)
Учитель. Діти, які асоціації викликає у вас слово «поет»?
Орієнтовні відповіді дітей
слово
уява мужність
талант Бог
совість митець
любов
Учитель. А з чим асоціюється у вас слово «дракон»?
Орієнтовні відповіді дітей
жорстокість
знищення лють
сатана зло
підступність спустошення
смерть
Учитель. Чи об’єднує щось ці поняття?
2. Перегляд буктрейлеру.
https://www.youtube.com/watch?v=wV-OlEvEA1U
ІV . Оголошення теми та мети уроку (слайди 1-2)
Алегорія – це спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями, з характерними ознаками приховуваного.
Алегоричний образ – це певне ставлення до того поняття, яке він зображує.
V. Набуття й закріплення знань.
1. Метод «Евристична бесіда»
Учитель.Чому ж так сталося, що дракон, який мав бути злим, став іншим? Яка причина? (Він народився після загибелі батьків, не знав, яким має бути дракон, його виховав Пустельник, навчив читати, познайомив з Біблією).
Учитель. Зараз ми з вами проведемо дослідження і з’ясуємо, яким насправді був дракон Грицько.
Слайди 6-7
Алгоритм
Учитель демонструє власний «Даймонд» (слайд 7)
Декілька учнів зачитують свої вірші
Хто згодний із висловом, підіймає руку. Потім – обговорюють питання.
|
|
Так |
Ні |
|
|
Так |
Ні |
|
|
Так |
Ні |
Учитель. Як бачимо, добро і зло помінялося масками – люди стали драконами, а Грицько-дракон більше людина, ніж самі люди. Що ж, на вашу думку, варто зробити, щоб у сучасному світі людей не домінували «драконячі» закони?
VIІ. Закріплення вивченого матеріалу
Учитель.Читаючи твір, ми розуміємо, що автор, змальовуючи персонажів, використовує алегорію.
На початку уроку ми записали визначення, що таке алегорія й алегоричний образ. Поміркуймо, у чому ж алегоричність образів казки-повісті «Місце для дракона»?
Орієнтовні відповіді учнів
Головні герої твору Ю. Винничука:
В образі дракона Юрій Винничук зобразив щиру людину, яка не прагне робити іншим зла. Вона талановита, розумна, мрійлива, наївна та довірлива.
Князь — утілення підступної, підлої людини, яка заради досягнення своїх цілей здатна йти до кінця, руйнуючи все на своєму шляху, навіть людські долі. Такі особистості уміють увійти в довіру, а потім зрадити друзів, морально знищивши їх.
В образі пустельника змальовано досвідчену, розумну людину, яка уміє відрізняти добро від зла, бачити справжню сутність особистості, не зважаючи на зовнішність. Такі люди уміють навчати інших, піклуватися про них, це мудрі наставники, які люблять своїх вихованців та вірять у них.
Власне, в образах дракона та пустельника показані порядні люди, які не чинять зла, а роблять все для того, щоб світ став кращим.
VII. Підсумки уроку
Що ж мав на увазі пустельник, коли, помираючи, сказав драконові: «Звірячі закони –людяніші»?
Чи знайшли ви у своєму серці місце для дракона?
Чи знайшов би дракон собі місце у світі людей серед підступу і зрад?
Що мають зробити люди в країні, щоб позбавитися «середньовічної» психології мислення?
Учитель. Під зовнішнім казковим сюжетом прихований глибокий філософський підтекст. Автор дає змогу поміркувати про маски, за якими криється добро і зло, про дружбу і зраду, про байдужість світу, про доцільність самопожертви, про сучасний світ, у якому й досі живуть «драконячі закони».
2. Метод «Незакінчене речення»
«На уроці я дізнався …»
«Я зрозумів, що…»
«Я буду старатися..»
VIII. Домашнє завдання
За бажанням:
Щоб перевірити свої знання, розуміння твору, візьміть участь у вікторині на порталі «learningapps»: