Календарнщ-тематичне планування уроків української літератури 8 клас поглиблене вивчення

Про матеріал
Календарно-тематичне плануванування уроків української літератури 8 клас для поглибленого вивчення предмету. Сплановано 140 уроків за програмою рекомендованою МОН України: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим вивченням української літератури. 8-9 класи / Програму підготували М.П.Бондар, Н.В.Левчик, Р.В.Мовчан, В.І.Цимбалюк, М.М.Сулима; за редакцією Р.В.Мовчан. – Укладено відповідно до вимог Закону України «Про загальну середню освіту», Державного стандарту базової і повної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. №1392) з урахуванням змін до програми 2017 року
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування

уроків української літератури для 8 класу

(поглиблене вивчення)

 (140 год. на рік:  4 год. на тиждень,

резервний час – 8 год.)

 

                 за програмою,

   рекомендованою МОНУ:

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим вивченням української літератури. 8-9 класи / Програму підготували М.П.Бондар, Н.В.Левчик, Р.В.Мовчан, В.І.Цимбалюк, М.М.Сулима;  за редакцією Р.В.Мовчан.  Укладено відповідно до вимог Закону України «Про загальну середню освіту», Державного стандарту базової і повної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. №1392)

 

 

 

Форми контролю

І семестр

ІІ семестр

К-сть

К-сть

Контрольні  роботи у формі:

Всього

4

4

контрольного класного твору

1

1

виконання інших  завдань (тестів, відповідей  на запитання тощо)

3

3

Позакласне читання

4

4

Література рідного краю

2

2

Розвиток  мовлення

4

у+п

4

у+п

 

 

№ з/п

Дата проведення

Зміст навчального матеріалу

Примітки

1

 

Художня література як одна з форм духовної діяльності людини. Функції художньої літератури. Багатозначність художнього образу. Різновиди образів (образ-персонаж, образ-символ, словесні, зорові, слухові тощо.). Аналіз художнього твору.

ТЛ: поглиблення понять про художній образ, художній твір.

 

2

 

Коригуюче навчання. Діагностична робота. Повторення вивченого у 7 класі

 

3

 

Український фольклор – колективна словесна творчість народу. Його жанрова різноманітність (узагальнююче повторення вивчених епічних жанрів фольклору: казок, легенд, переказів, загадок, прислів’їв, приказок ).

ТЛ: фольклор та його жанри

 

4

 

Обрядова поезія, її жанри: (узагальнююче повторення колядок, щедрівок, веснянок та інших обрядових пісень).

 

5

 

Народні голосіння – різновид родинно-обрядової поезії, виявлення в них туги і скорботи за втраченим небіжчиком. Поетичні образи (сонце, птахи). Ритмомелодика (речитатив). Народнопісенне римування. Використання голосінь  у художній  літературі.

ТЛ: голосіння.

 

6

 

Українські історичні пісні про звитяжну боротьбу козаків із турецько-татарськими нападниками:  «Зажурилась Україна», «Пісня про Байду», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко»

ТЛ: історичні пісні.

 

7

 

Пісні про боротьбу  проти  соціального  та національного  гніту:  «Ой  Морозе, Морозенку», «Чи не той то Хміль».

«Ой  Морозе, Морозенку» напам’ять

8

 

«Максим  козак Залізняк», «За Сибіром сонце сходить».

Образи історичних  осіб,  лицарів-оборонців рідної  землі,  створені  народною уявою. Художні засоби їх зображення. Близькість історичних пісень до суспільно-побутових (козацьких) пісень.

 

9

 

Пісні Марусі ЧУРАЙ «Ой не ходи, Грицю». Легендарна  поетеса  з  Полтави.  Трагічна  історія  її  життя. 

 

10

 

«Засвіт  встали  козаченьки».  Пісні,  що стали  народними.

Напам’ять

11

 

«Віють вітри, віють буйні». Популярність, фольклорна  основа,  народнопоетичні образи пісень.

 

12

 

Українські народні думи

Героїчний епос українського народу. Різновиди  дум (історико-героїчні, соціально-побутові). 

 

13

 

Кобзарі  та лірники    виконавці  народних  дум (О. Вересай,  Г. Гончаренко, М. Кравченко  та  ін.).  Сучасні виконавці:  Василь  та  Микола Литвини,  Василь  Нечепа. Національна  капела  бандуристів України. ТЛ: думи.

 

14

 

«Дума про Марусю Богуславку» Жанрова своєрідність, історична основа, героїчний зміст дум. Специфічність поетичної форми, ритму.

 

15

 

Морально-етична проблематика. Образ Марусі Богуславки. Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі.

 

16

 

Звеличення мужності й звитяги народних героїв («Дума про козака Голоту»). Узагальнений образ українського козака-оборонця рідної землі. Протиставлення в думі відважного козака багатому татарину. Художні засоби їх змалювання.

 

17

 

Доба Хмельниччини в думі «Іван Богун». Історична основа та художній вимисел у ній. Розвиток мовлення (У) Доба козаччини в українському фольклорі

 

18

 

Контрольна робота №1. Тести з теми «Усна народна творчість»

 

19

 

Позакласне читання № 1. Героїч­ний епос. Народні думи (за вибором учнів)

 

20

 

Література рідного краю №1 Історичні пісні та думи Смілянщини

 

21

 

Лірика як своєрідний вид літературної творчості, її особливості та жанри.

 

22

 

Тарас  ШЕВЧЕНКО.  Життєпис  поета. Викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання.

 

23

 

Усвідомлення власної місії поета. Роздуми автора про власну долю, долю України. «Мені однаково, чи буду...»

Напам’ять

24

 

Роздуми Т. Шевченка про плинність, скороминущість життя людини на землі, про її долю. Фольклорні мотиви у вірші «Ой три шляхи широкії...» Майстерне вико­ристання народних символів

 

25

 

Тарас Шевченко Філософська лірика «Думи мої, думи мої...» (1847)

ТЛ: філософська лірика.

 

26

 

Баладна творчість Шевченка. «Лілея» та «Русалка» – баладні твори, що варіюють не байдужу для поета тему (нешлюбні діти, зневажувані в патріархальному суспільстві). Фольклорні мотиви перетворення людини (в рослину, у фантастичну істоту). Драматична доля героїні балади «Лілея». Чужість і психологічна глухота оточення. Пошук Лілеєю душевного прихистку та взаєморозуміння.

 

27

 

«Русалка»: відчай і малодушність одного персонажа (мати), протиставлені вмінню прощати – іншого (дитина-русалка).   

ТЛ: філософська, громадянська лірика, балада

 

28

 

Урок-практикумТЛ:силабо-тонічне віршування (рими, стопи, двоскладові віршові розміри

 

29

 

Позакласне читання № 2. Конкурс читців поезій Т.Шевченка

 

30

 

Розвиток мовлення (У). Роздуми над вивченими  творами Т.Г.Шевченка.

 

31

 

Література рідного краю N° 2. Образ Шевченка у творчості письмен­ників літератури рідного краю

 

32

 

Контрольна робота №2. Тести з теми «Творчість Т. Шевченка»

 

33

 

Іван ФРАНКО.

Короткі відомості про письменни­ка. Цикл «Веснянки», його соціальний підтекст, алегоричність образів.

Тривожне передчуття змін у суспільному житті («Гримить!..»).

 

34

 

І. Франко «Земле моя, всеплодюшая мати...». Ліричний герой — невтомний трудів­ник на благо народу, з якого він чер­пає свої сили. Спорідненість образу матері-землі у вірші з античним міфом.

ТЛ: образотворчі засо­би поезії

 

35

 

Історична правда та художній вимисел: постать українського мислителя ХVІІ ст. і художній образ у творі «Іван Вишенський».

 

36

 

Проблема морального вибору людини, її втеча від неприйнятного буттєвого світу. «Іван Вишенський».

ТЛ: історична поема. Історична правда та художній вимисел у творі.

 

37

 

Життєве кредо митця в поезії «Vivere memento. Філософська лірика поета («Легенда про вічне життя»). Вічний мотив пошуку безсмертя.     

 

38

 

Урок –практикум з теорії літератури за творчістю І. Франка.

ТЛ: Анафора, епіфора, алітерація, асонанс. Трискладові віршові розміри

 

39

 

Леся  УКРАЇНКА.  Життя  поетеси,  її  мужність  і  сила духу.

 

40

 

Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви.  Тема гармонійного єднання людини з природою («Давня весна»).

 

41

 

Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Художні засоби її розкриття («Хотіла б я піснею стати…», «Ви щасливі, пречистії зорі…»).

«Хотіла б я піснею стати» напам.

42

 

Ствердження незламності духу людини («Хто вам сказав, що я слабка…»). Роль риторичних запитань у вірші.

 

43

 

Леся  УКРАЇНКА  «Давня казка». Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності

 

44

 

Образи поеми

 

45

 

Контрольна робота №3. Літературний диктант за творчістю І. Франка та Лесі Українки

 

46

 

Володимир Сосюра. Коротко про поета. Патріотичні, інтимні, пейзажні мотиви його творів. Щирість ліричного самовираження.  

 

47

 

Патрiотичний пафос віршів («Любіть Україну!..», «Солов’їні далі…»).          

(«Любіть Україну!..» напам’ять

48

 

«Васильки» − взірець інтимної лірики.

 

49

 

Пейзажна лірика («Осінь»). Образотворчі засоби поезій

 

50

 

Розвиток мовлення (П). Написання етюду за поетичними рядками з вивчених творів.

 

51

 

Володимир Підпалий. Стисла розповідь про поета. Поетичний образ рідної неньки у поезії «Матері»

 

52

 

Щирість почуттів поета. Ідея гуманізму, людяності, бережливого ставлення до природи, своєї родини. «…Бачиш: між трав зелених…»

 

53

 

Незбагненна краса світу, патріотичні почуття, передані словом. Багатозначність і змістова глибина художніх образів («Зимовий етюд»).

 

54

 

Образотворчі засоби поезій Володимира Підпалого

 

55

 

Самобутня постать поета Василя Голобородька в українській літературі.

 

56

 

Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа його поезій, народознавчі аспекти. «З дитинства: дощ» («Я уплетений...»),  «Наша мова»

 

57

 

Оригінальність, простота висловлення глибоких почуттів, важливих думок. «Теплі слова», «Золота птаха», «Лис»

 

58

 

ТЛ: вільний вірш, асоціативні образи.

Виразне читання та аналіз художніх образів поезій

 

59

 

Стисла розповідь про Дмитра Павличка, його літературну та громадську діяльність.

 

60

 

Автобіографічна основа, патріотичні мотиви поезії. («Я народився на землі…»).

 

61

 

«Білі сонети» Д. Павличка. Роздуми про сенс життя («Погляд у криницю»)

 

62

 

Єдність людини з її  родом, рідною землею, матірю («Родина»).

 

63

 

Олена Матушек  «Порятуйте красу»

   Коротко про поетесу. Художнє осмислення  в поезії ролі краси в людському житті як джерела духовного збагачення.

 

64

 

Контрольна робота №4 Тести з теми «Творчість поетів першої половини ХХ століття»

 

65

 

Позакласне читання №3 Твори серії «Життя видатних дітей»

 

66

 

Література рідного краю N° 3 Сучасна поезія рідного краю

 

67

 

Із сучасної української поезії (кінця ХХ − початку ХХІ ст.) О. Забужко, Ю. Андрухович, В. Неборак, І. Римарук, В. Герасимюк,  І. Малкович.

 

68

 

Із сучасної української поезії (кінця ХХ − початку ХХІ ст.) А. Мойсієнко, І. Павлюк, Г. Кирпа, Н. Дзюбенко.

1 вірш напам’ять

69

 

Розмаїття сучасної лірики. Прагнення поетів зазирнути у світ  душі звичайної людини, осмислити її призначення та сенс життя.

 

70

 

Морально-етичні проблеми, краса природи.

 

71

 

Розвиток мовлення (У) Створення віршів-алюзій

 

72

 

НАЦІОНАЛЬНА ДРАМА

  Драматичні твори як літературний рід. Їхні особливості, жанри.

ТЛ: драматичний твір (поглиблено), комедія, трагікомедія.

 

73

 

Іван Карпенко-Карий

 Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга ХІХ ст., про театр «корифеїв».

 

74

 

Трагікомедія «Сто тисяч» − класичний взірець українського «театру корифеїв». ТЛ: драматичний твір (поглиблено), комедія, трагікомедія

 

75

 

Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи, втілена в образі Герасима Калитки.

 

76

 

Влада грошей − наскрізна і «вічна» тема у світовому мистецтві. Засоби сатиричного змалювання.

 

77

 

Розвиток мовлення (П). Написання есе «Бездуховність людини, сенс людського життя».

 

78

 

Контрольна робота №5 Тести з тем «Із сучасної української поезії. Національна драма.»

 

79

 

              З УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ

Епос як один з основних літературних родів, його особливості, жанри.

 

80

 

Михайло Коцюбинський   «Дорогою ціною»   Коротко про письменника. Пригодницький, романтичний сюжет повісті. Вічний тип шукача правди.

 

81

 

Протест Остапа і Соломії проти кріпосницької наруги — протест проти будь-якого насильства над людиною. Проблема волі людини та можливостей її здобуття.

 

82

 

Кохання Остапа і Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв.

 

83

 

Час і вічність у повісті, символічні образи. Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії.

 

84

 

Розвиток мовлення (П) Письмовий аналіз художнього образу Соломії чи Остапа.

 

85

 

Олександр Довженко  «Ніч перед боєм»   Видатний український кінорежисер і письменник. Його оповідання про Велику Вітчизняну війну.

 

86

 

«Ніч перед боєм» − твір про героїзм, самовідданість, патріотичні почуття українців, проявлені під час воєнного лихоліття.

 

87

 

Образи діда Платона і діда Савки − представників українського трудового народу. Їхній моральний урок для солдатів.

 

88

 

Позакласне читання№4 В.Дрозд «Білий кінь Шептало».

 

89

 

Література рідного краю N° 4. Велика Вітчизняна війна у творчості письменників Черкащини.

 

90

 

Контрольна робота №6. Контрольний твір  за творчістю М. Коцюбинського,

О. Довженка.

 

91

 

Борис Харчук «Діана»

Коротко про митця. Його оповідання про дітей та для дітей.

 

92

 

«Діана» ­ - оповідання про вірність, любов, турботу про природу і тварин.

 

 

93

 

Художні засоби, використані митцем. Позасюжетні елементи (портрет, пейзаж) та їхня роль у творі. Образи людей і собаки Діани.

 

94

 

Позакласне читання №5 Б.Харчук «Шайтанка»

 

95-96

 

Степан Процюк «Агронавти»

Коротко про письменника та його твори для дітей. «Аргонавти» ­-- третя історія  Марійки та Костика.

 

97

 

Роздуми про перше кохання, про суперництво і справжню дружбу. 

 

98

 

Античний міф про аргонавтів -- композиційний центр твору.

 

99

 

Роль у творі вставної історії про хлопчика і дівчинку, пісень, віщих снів, передчуття серця.

 

100

 

Докори сумління – найстрашніше покарання.

 

101-102

 

Мрія в житті людини, пошуки істини, людина і гроші, доля заробітчанина – проблеми сучасного життя, розкриті через образи  твору. Людина повинна навчитися любити – ідея твору.

 

103

 

Розвиток мовлення (У) Диспут на тему « Чи важливе виховання відповідальності за свої вчинки, формування думки про важливість морального, духовного начала в житті людини?»

 

104

 

Ніна Бічуя  «Шпага Славка Беркути»  

ТЛ: літературний характер, психологізм.

 

105

 

Ніна Бічуя  «Шпага Славка Беркути»

   Повість про школу, про роль батьків у вихованні дітей та їхньому дозвіллі.

 

105

 

Повість про школу, про роль батьків у вихованні дітей та їхньому дозвіллі.

 

107

 

Проблема дорослішання особистості в сучасному світі.

 

108

 

Проблема дорослішання особистості в сучасному світі.

 

109

 

Особливості композиції твору

 

110

 

Олесь Бердник   «Хто зважиться – вогняним наречеться» Фантастична повість.

ТЛ: фантастична повість.

 

111

 

Елементи казковості та наукової фантастики.

 

112

 

Морально-етична проблематика: людина і природа, людина і мрія, людина і технічний прогрес. 

 

113

 

Духовні пріоритети в житті, відповідальність кожного за долю планети й людства.

 

114

 

Сила волі й героїзм, уміння прийняти рішення в екстремальній ситуації, романтика міжзоряних подорожей.

 

115

 

Сила волі й героїзм, уміння прийняти рішення в екстремальній ситуації, романтика міжзоряних подорожей.

 

116

 

Контрольна робота №7 (тестові завдання) за творчістю Б. Харчука, С Процюка, Н. Бічуя, О. Бердника.

 

117

 

 УКРАЇНСЬКИЙ ГУМОР І САТИРА
   Гумор і сатира як засоби комічного зображення в художньому творі, їх найпоширеніші види. Найвидатніші представники.

ТЛ: гумор і сатира (поглиблено), антитеза, іронія.

 

118

 

Володимир Самійленко

    Коротко про митця. Гумор і сатира поета як поштовх до роздумів про справжній патріотизм, чесність, самовідданість, порядність та лицемірство, пристосуванство. «На печі»

 

119

 

Володимир Самійленко «Сміливий чоловік».

 

120

 

«Діяч». Засоби творення гумору та сатири. Сатирична іронія віршів, особливості їх композиції.  

 

121

 

Остап Вишня   Трагічна творча доля українського гумориста, велика популярність і значення його усмішок у 1920-ті роки.

 

122

 

Мисливські усмішки у творчій долі письменника. «Відкриття охоти»

ТЛ: усмішка.

 

123

 

Остап Вишня «Як варити і їсти суп із дикої качки»

 

124-125

 

«Сом» Оптимізм, любов до природи, людини, м’який гумор як риси індивідуального почерку Остапа Вишні.

 

126

 

Остап Вишня «Бекас»

 

127

 

  Валентин Чемерис  «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». 

 

128

 

Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі.

 

129

 

Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення.

 

130

 

Дитячі проблеми в дорослому житті, передані засобами гумору.

 

131

 

Дитячі проблеми в дорослому житті, передані засобами гумору.

 

132

 

Олег Чорногуз. Коротко про письменника. Збірка гумористичної прози «Веселі поради». «Як поводитися в кіно».

 

133

 

Оригінальна форма безсюжетної гумористичної розповіді. Іронічне тлумачення «живих прикладів» з життя.  «Як вибрати ім’я».

 

134

 

Розвиток мовлення (У) Усний аналіз «веселих порад».  О. Чорногуза.

 

135

 

Контрольна робота №8 Тести з «Український гумор і сатира».

 

136

 

Позакласне читання№6 Вишня Остап.  Збірка «Мисливські усмішки»

 

137

 

Позакласне читання№7 Гумористичні твори смілянських письменників.

 

138

 

Повторення вивченого з теорії літератури.

 

139

 

Позакласне читання№8 Квест «У лабіринтах художнього слова»

 

140

 

Підсумковий урок

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Каспіркевич Олена Олександрівна
    Дякую за розробку, виправте описку в назві, бо через Гугл не знайшлась, лише через сайт.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 серпня 2020
Переглядів
2026
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку