Календарне планування уроків біології людини у 9 класі
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 2 години – резервних)
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 9 класи.
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
№ з/п |
Дата 9-А |
Дата 9-В |
Теми уроків Лабораторні роботи,дослідження,проекти |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||
|
Вступ (орієнтовно 2 год) |
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
||
1 |
|
|
Первинний інструктаж з ТБ під час занять з біології. Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. |
практикує:- методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний); аналізує та порівнює: - біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації ; |
оперує термінами:- описовий метод, експериментальний метод, моделювання називає: основні галузі біології; - рівні організації життя; наводить приклади:- біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи;- зв’язок біології з іншими природничими й гуманітарними науками |
усвідомлює: відмінність системи від її дискретних елементів та залежність функціонування системи від взаємозв’язків між елементами різних рівнів |
2 |
|
|
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
|||
Тема №1Хімічний склад клітини (орієнтовно 8 год) |
||||||
3 |
|
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
розпізнає: - приклади органічних речовин за назвами; досліджує / спостерігає: - приклади дії ферментів; розв’язує: - елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот; аналізує та порівнює: - структурні рівні організації білків; - властивості органічних молекул |
оперує термінами:- полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент - органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів; - складові атома (міжпредметні); - типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні);описує:- властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів;- будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків;- будову й функції нуклеїнових кислот;наводить приклади: - продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи;пояснює:- необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем;- роль АТФ у життєдіяльності організмів;- роль білків у життєдіяльності організмів; - роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів |
висловлює та обґрунтовує судження: - про спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій природі;- щодо необхідності різних продуктів харчування в раціоні людини; робить висновок:- про необхідність вживання людиною різноманітних продуктів харчування;- про значення моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів;усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток біохімії ( |
4 |
|
|
Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. |
|||
5 |
|
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
|||
6 |
|
|
Ферменти, їхня роль у клітині. Лабораторні дослідження: Властивостей ферментів |
|||
7 |
|
|
Вуглеводи |
|||
8 |
|
|
Ліпіди. |
|||
9 |
|
|
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ. Практичні роботи № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот |
|||
10 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Хімічний склад клітини» |
|||
Тема №2 Структура клітини (орієнтовно 6 год) |
||||||
11 |
|
|
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії. |
порівнює:- будову клітини прокаріотів й еукаріотів; - будову клітин рослин, тварин, грибів;дотримується правил: - виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа; - виконання малюнків біологічних об’єктів; спостерігає: - елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах; аналізує:- взаємозв’язок між будовою та функціями органел; - взаємозв’язок між будовою та функціями ядра |
оперує термінами:- еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет називає:- методи дослідження клітин;- складові цитоплазми; - основні клітинні органели та їхні функції;- основні компоненти та функції ядра;наводить приклади: - про- та еукаріотичних організмів; - рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;розпізнає:- компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;пояснює:- роль мембран у життєдіяльності клітин; - взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем; характеризує:- хімічний склад клітинної мембрани |
застосовує знання: - для доказу єдності органічного світу; висловлює судження: - щодо ролі клітини як елементарної структурної одиниці живих систем; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про клітину (Т. Шванн, М. Шлейден, К. Гольджі та ін.) |
12 |
|
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана Лабораторні роботи 1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин |
|||
13 |
|
|
Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма . |
|||
14 |
|
|
Структура еукаріотичної клітини: основні клітинні органели. |
|||
15 |
|
|
Ядро, його структурна організація та функції. |
|||
16 |
|
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. Узагальнення з теми «Структура клітини» |
|||
Тема №3 Принципи функціонування клітин (6 годин) |
||||||
17 |
|
|
Обмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
характеризує: - процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;
аналізує: порівнює: - процеси фотосинтезу та хемосинтезу |
оперує термінами: - метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез називає: - процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини; - органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез; наводить приклади: - процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині
|
висловлює судження:- щодо значення процесів фотосинтезу, хемосинтезу, клітинного дихання для забезпечення енергетичних потреб організмів;- щодо планетарної ролі фотосинтезу;застосовує знання про:- процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя;робить висновок:- про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних груп організмів;- про значення методу моделювання у вивченні клітинних процесів робить висновок: - про визначну роль спадкового апарату клітини |
18 |
|
|
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання. |
|||
19 |
|
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза |
|||
20 |
|
|
Хемосинтез. |
|||
21 |
|
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах |
|||
22 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Принципи функціонування клітин» |
|||
Тема №4 Збереження та реалізація спадкової інформації (11 годин) |
||||||
23 |
|
|
Гени та геноми. |
характеризує: - процес транскрипції; - процес біосинтезу білка; - процес реплікації ДНК; - генетичний код та його значення в біосинтезі білків; - взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом; - процеси мітозу та мейозу в еукаріотів; - етапи клітинного циклу; - етапи онтогенезу в рослин і тварин; порівнює: - процеси транскрипції та реплікації; - процеси мітозу та мейозу |
оперує термінами: - ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз називає: - типи генів; - етапи реалізації спадкової інформації; - фази мітозу та мейозу; - періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів; наводить приклади: - застосування принципу комплементарності нуклеотидів |
|
24 |
|
|
Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|||
25 |
|
|
Транскрипція. Основні типи РНК. |
|||
26 |
|
|
Генетичний код. Біосинтез білка. |
|||
27 |
|
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
|||
28 |
|
|
Практичні роботи №2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|||
29 |
|
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Мейоз. Рекомбінація ДНК. Лабораторні дослідження: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). |
|||
30 |
|
|
Статеві клітини та запліднення. |
|||
31 |
|
|
Етапи індивідуального розвитку. |
|||
32 |
|
|
Етапи індивідуального розвитку. |
|||
33 |
|
|
Узагальнення з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації» |
|||
Тема №5 Закономірності успадкування ознак ( 10 годин) |
||||||
34 |
|
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
застосовує знання: - для складання схем схрещування; - для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини; - для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів; характеризує: - успадкування, зчеплене зі статтю; - мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; порівнює: - модифікаційну та мутаційну мінливість; - успадкування домінантних і рецесивних ознак; дотримується правил: - складання схем родоводів; застосовує знання: для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини
|
оперує термінами: - алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген називає: - методи генетичних досліджень; - закони Менделя; - форми мінливості; - мутагенні фактори; - види мутацій; - зчеплення генів у хромосомах; наводить приклади: - спадкової мінливості; - неспадкової мінливості; - спадкових захворювань людини; пояснює: - поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота; - значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу |
висловлює судження:- про важливість генетичного консультування та молекулярних методів діагностики в сучасній генетиці;- щодо впливу на потомство шкідливих звичок батьків (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин);усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток генетичних знань (Г. Мендель, Т. Х. Морган та ін.), у тому числі й українських (С.М. Гершензон) |
35 |
|
|
Закони Менделя. |
|||
36 |
|
|
Ознака як результат взаємодії генів. Практичні роботи №3. Складання схем схрещування. |
|||
37 |
|
|
Поняття про зчеплення генів і кросинговер. |
|||
38 |
|
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|||
39 |
|
|
Форми мінливості. Лабораторні дослідження мінливості в рослин і тварин. |
|||
40 |
|
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|||
41 |
|
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. Проект Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
|||
42 |
|
|
Сучасні методи молекулярної генетики |
|||
43 |
|
|
Узагальнюючий урок з теми «Закономірності успадкування ознак» |
|||
Тема №6 Еволюція органічного світу (7 годин) |
||||||
44 |
|
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. |
характеризує: - розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот; порівнює: - географічне й екологічне видоутворення; дотримується правил: - складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі |
оперує термінами:- вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез дає визначення понять:- конвергенція, дивергенція, паралелізм; пояснює:- основні положення сучасної теорії еволюції; - популяцію як елементарну одиницю еволюції;- основні характеристики популяції;- елементарні фактори еволюції;- критерії виду; - способи видоутворення;- докази еволюції;- види природного добору;- різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, біохімічна еволюція, панспермія); - етапи еволюції людини; - різноманіття організмів як результат еволюції;наводить приклади: - адаптації організмів до умов середовища;- викопних організмів різних геологічних епох |
висловлює судження:- щодо співвідношення біологічних та соціокультурних факторів у розвитку людини;робить висновок:- про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття;- про значення моделювання в дослідженні еволюційних процесів різних рівнів;усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток еволюційного учення ( |
45 |
|
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. |
|||
46 |
|
|
Механізми видоутворення. |
|||
47 |
|
|
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|||
48 |
|
|
Еволюція людини. Етапи еволюції людини. |
|||
49 |
|
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
|||
50 |
|
|
Узагальнення з теми «Еволюція органічного світу» |
|||
Тема №7 Біорізноманіття (4 години) |
||||||
51 |
|
|
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
характеризує: - основні принципи біологічної систематики; аналізує та порівнює: - засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо) |
називає: - таксономічні одиниці; - основні групи організмів |
робить висновок:- про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття;усвідомлює :- значення різних форм життя для збереження здоров’я людини |
52 |
|
|
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. |
|||
53 |
|
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів |
|||
54 |
|
|
Неклітинні форми життя: віруси. |
|||
Тема №8 Надорганізмові біологічні системи ( 7 годин) |
||||||
55 |
|
|
Екосистема. Різноманітність екосистем |
застосовує знання: - про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах; розпізнає: - основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем; застосовує знання: - для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах; екологічної культури в повсякденному житті |
називає: - методи дослідження процесів в екосистемах; - екологічні фактори; наводить приклади: - угруповань, екосистем; - пристосованості організмів до умов середовища; - ланцюгів живлення; пояснює: - структуру екосистем; - взаємодію організмів в екосистемах; - структуру ланцюгів живлення; - правило екологічної піраміди; - значення колообігу речовин у збереженні екосистем; порівнює: - природні та штучні екосистеми; - роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах |
робить висновок: - про цілісність і саморегуляцію живих систем; - про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель, Ю. Лібіх, Е. Шелфорд та ін.), у тому числі й українських (М. І. Вернадський); формує громадянську позицію: - в галузі збереження довкілля |
56 |
|
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
|||
57 |
|
|
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори |
|||
58 |
|
|
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
|||
59 |
|
|
Біосфера як цілісна система. |
|||
60 |
|
|
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища Проект (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
|||
61 |
|
|
Узагальнення з теми «Надорганізмові біологічні системи» |
|||
Тема №9 Біологія як основа біотехнології та медицини ( 9 годин) |
||||||
62 |
|
|
Поняття про селекцію. Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин. |
порівнює: - класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами |
оперує термінами: - біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми називає: - методи селекції; - завдання та основні напрями сучасної біотехнології; - методи сучасної біотехнології; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; наводить приклади: - речовин (продукції), які одержують методами традиційних біотехнологій; - речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії |
застосовує знання для оцінки: - можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій; висловлює судження: - щодо можливості використання генетично модифікованих організмів; - щодо моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень |
63 |
|
|
Одомашнення тварин. Методи селекції тварин. |
|||
64 |
|
|
Огляд традиційних біотехнологій. |
|||
65 |
|
|
Основи генетичної та клітинної інженерії |
|||
66 |
|
|
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. |
|||
67 |
|
|
Генетично модифіковані організми |
|||
68 |
|
|
Узагальнюючий урок з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини» |
|||
69 |
|
|
Повторення вивченого |
характеризує: - основні загальні властивості живих систем |
оперує термінами: - система |
робить висновок: - про єдність живих систем різних рівнів |
70 |
|
|
Повторення вивченого |