Календарно-тематичне планування Біології та екології11 клас

Про матеріал
Календарно-тематичне планування 11 клас "Біологія та екологія" рівень стандарту 2 години на тиждень. За підручником "Біологія та екологія" (авт. Соболь).
Перегляд файлу

 

 ОРІЄНТОВНЕ КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

З КУРСУ «Біологія і екологія». 11 КЛАС

(70 год)

 

№ уроку

Дата

 

Тема

Зміст уроку

Практикум

Домашнє завдання

Тема 5. Адаптації (19 год)

Знаннєвий компонент

оперує термінами та поняттями: адаптація, преадаптація, постадаптація, адаптивний потенціал, екологічна ніша, адаптивна радіація, коеволюція, коадаптації, життєва форма, адаптивні біологічні ритми, фотоперіодизм

формулює:принцип єдності організмів та середовища їхнього мешкання; правило обов’язкового заповнення екологічної ніші;

називає: основні властивості адаптацій; параметри екологічної ніші; способи терморегуляції організмів; основні форми симбіозу організмів; форми паразитизму; типи адаптивних біологічних ритмів організмів;

наводить приклади: адаптацій організмів до різних середовищ мешкання; адаптацій людини до різних умов проживання адаптивного характеру поведінкових реакцій тварин;

описує: адаптації людини та інших організмів до різних умов проживання;

характеризує: коадаптації організмів; типи біологічних ритмів: зовнішні та внутрішні, добові, місячні, припливно-відпливні, сезонні, річні, багаторічні;

пояснює: молекулярні та клітинні механізми адаптацій біологічних систем; відносний характер адаптацій; біологічне підґрунтя правил Алена та Бергмана; генетичну основу формування адаптацій.

Діяльнісний компонент:

визначає:ступінь адаптованості організмів до середовища мешкання;

розпізнає : приналежність певних видів тварин та рослин до певної життєвої форми;

порівнює: особливості терморегуляції пойкілотермних та гомойотермних тварини; адаптації різних груп організмів до певного середовища мешкання;

складає схеми: комплексів адаптацій, які характеризують ту чи іншу життєву форму організмів;

моделює: наслідки значного перекривання екологічних ніш конкуруючих видів;

Ціннісний компонент

робить висновок: про значення преадаптацій та адаптацій в еволюції органічного світу, про коеволюцію як основу функціонування стабільних екосистем; про адаптивне значення фотоперіодизму.

дотримується правил: здорового способу життя для підвищення власного адаптивного потенціалу;

обґрунтовує судження: про адаптивний потенціал екологічно пластичних та екологічно непластичних видів,

виявляє ставлення до: підвищення власного адаптивного потенціалу шляхом регулярних занять фізичною культурою та загартовування організму.

1

02/09

 

Адаптація як загальна властивість біосистем

Чому адаптація є загальною властивістю біосистем. У чому суть принципу єдності організмів і середовища мешкання. Як класифікують адаптації організмів.

Самостійна робота з таблицею «Причини різноманітності адаптацій»

§ 1

 

2

04/09

 

Загальні закономірності формування адаптацій

Які особливості різних способів формування адаптацій. Найзагальніші закономірності і властивості формування адаптацій.

 

§ 2

3

09/09

 

Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. Стратегії адаптацій організму.

 

Молекулярні та клітинні механізми адаптацій. Різні стратегії формування адаптацій.

Самостійна робота з ілюстрацією «Скелетні м’язи й адаптація»

§ 3

4

11/09

 

Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Поняття про адаптивну радіацію.

 

Характеристика екологічної пластичності. Адаптивна радіація груп.

Самостійна робота з таблицею «Адаптивний потенціал»

§ 4

5

16/09

 

Життєві форми рослин і тварин як адаптації до середовища мешкання.

Екологічна класифікація життєвих форм рослин. Класифікація життєвих форм тварин.

Самостійна робота зі схемою «Дерева як життєва форма росин»

§ 5

6

18/09

 

Екологічна ніша

 

Складники екологічних ніш. Параметри екологічної ніші. Характеристика екологічної ніші.

Самостійна робота з ілюстрацією «Перекривання екологічних ніш річкових раків»

§ 6

7

23/09

 

Поняття про спряжену еволюцію та коадаптацію

Біологічне значення коеволюційних відносин. Механізми формування коадаптацій.

 

§ 7

8

25/09

 

Середовище існування

Вплив середовища існування на організми. Вплив організмів на середовище існування. Закономірності взаємодії між організмами та середовищем існування.

 

§ 8

9

30/09

 

Водне середовище існування

Особливості водного середовища існування. Критерії екологічних груп гідробіонтів. Пристосування гідробіонтів до водного середовища.

 

§ 9

10

02/10

 

Наземно-повітряне середовище існування

Особливості наземно-повітряного середовища. Причини різноманітності екологічних форм аеробіонтів. Повітря як екологічний чинник для наземних організмів.

Самостійна робота «Порівняльна х-ка середовищ існування»

§ 10

11

07/10

 

Способи терморегуляції організмів

Терморегуляція тіла організмів. Виживання організмів в умовах змінних температур. Правила Бергмана та Аллена.

Самостійна робота «Особливості терморегуляції різних груп організмів»

§ 11

12

09/10

 

Ґрунтове середовище існування

Особливості ґрунтового середовища існування.

 

§ 12

13

14/10

 

Симбіоз та його форми

Сучасні уявлення про симбіоз. Основні форми симбіозу. Роль симбіозу в еволюції.

Самостійна робота «Форми симбіозу»

§ 13

14

16/10

 

Організм як середовище мешкання

Гостальне середовище існування. Своєрідність адаптацій організмів гостального середовища існування.

Практична робота № 1 «Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування».

§ 14

15

21/10

 

Паразитизм та його поширення

Відмінність паразитизму від неклітинних форм життя. Особливості проявів паразитизму серед прокаріотів. Поширення паразитів серед еукаріотів.

Самостійна робота «Характеристика окремих паразитів»

§ 15

16

23/10

 

Форми та роль паразитизму в природі

Класифікація паразитизму. Роль паразитизму в природі.

 

§ 16

17

28/10

 

Адаптації паразитів та їх хазяїв

Адаптації паразитів. Впливи паразитів на організм хазяїна.

 

§ 17

18

30/10

 

Адаптивні біологічні ритми

Причини адаптивних біологічних ритмів. Типи й значення адаптивних біоритмів. Адаптивне значення фотоперіодизму.

Самостійна робота «Різноманітність адаптивних ритмів»

§ 18

19

04/11

 

Урок узагальнення

Діагностична робота № 1.

 

 

 

Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя (15 год)

Знаннєвий  компонент:

оперує термінами: здоров’я, здоровий спосіб життя, гіподинамія, інфекційні захворювання;

називає: науки, що вивчають здоров’я людини; шляхи зараження інфекційними хворобами; чинники неінфекційних хвороб людини;

наводить приклади: профілактичних заходів щодо хвороб людини;

Діяльнісний компонент:

характеризує: принципи здорового способу життя; імунну систему людини, особливості її функціонування;

пояснює: механізми взаємодії системи антиген-антитіло; заходи профілактики захворювань людини (неінфекційних, інфекційних, інвазійних, захворювань, що передаються статевим шляхом);

Ціннісний компонент:

оцінює: вплив регулярних тренувань і рухової активності,  на здоров’я людини; вплив харчування на здоров’я людини;

обґрунтовує судження про: необхідність глобального контролю за вірусними інфекціями людини, тварин і рослин в сучасних умовах; необхідність дотримання гігієнічних вимог в особистому житті; негативний вплив тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків на організм людини;

виявляє власне ставлення: до перспектив ліквідації найбільш небезпечних інфекцій; до особистої та громадської профілактики захворювань

робить висновки: активний спосіб життя це основа збереження здоров’я; особиста гігієна це умова ефективної  профілактики різних захворю­вань.

20

06/11

 

Науки, що вивчають здоров’я людини

Сучасне розуміння здоров’я людини. Науки, що вивчають здоров’я людини

Самостійна робота «Біологічні основи здоров’я людини»

§ 19

21

13/11

 

Здоровий спосіб життя

Біологічні основи принципів здорового способу життя.

Самостійна робота «Характеристика принципів здорового способу життя»

§ 20

22

18/11

 

Статева культура й безпека життя людини.

Компоненти й значення статевої культури. Небезпека погіршення стану сексуального та репродуктивного здоров’я в Україні. Основні шляхи й способи підвищення рівня статевої культури.

 

§ 21

23

20/11

 

Негативний вплив алкоголю на здоров’я людини

Біологічна роль етанолу для організму людини. Негативний вплив алкоголю на здоров’я людини.

Самостійна робота «Алкоголь та міфи про його користь»

§ 22

24

25/11

 

Негативний вплив куріння на здоров’я людини

Як виникає тютюнова залежність. Особливості дії нікотину на організм людини. Негативний вплив тютюнокуріння на здоров’я людини.

Самостійна робота «Негативний вплив тютюнокуріння на здоров’я людини».

§ 23

25

27/11

 

Негативний вплив наркотиків на здоров’я людини

Механізм впливу психоактивних речовин. Як формується залежність від наркотичних речовин. Негативний вплив наркотиків на здоров’я людини.

Самостійна робота

«Причини залежності від психоактивних речовин»

§ 24

26

02/12

 

Вплив стресових чинників на організм людини

Механізм впливу стресових чинників. Біологічне значення стрес-реакцій.

 

§ 25

27

04/12

 

Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини

Які абіотичні чинники навколишнього середовища впливають на здоров’я людини. Склад і вплив антропічного середовища на здоров’я людини.

Самостійна робота «Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини»

§ 26

28

09/12

 

Імунна система людини, особливості її функціонування

Особливості структурної організації імунної системи людини. Особливості функціонування імунної системи людини. Механізм взаємодії системи антиген-антитіло.

Самостійна робота «Характеристика імунної системи людини»

§ 27

29

11/12

 

Імунокорекція. Імунотерапія.

Імунокорекція. Імунотерапія. Особливості й різноманітність імунобіологічних препаратів.

 

§ 28

30

16/12

 

Профілактика захворювань людини. Неінфекційні захворювання.

Причини захворювань людини. Мета й види профілактики захворювань. Основні заходи профілактики неінфекційних захворювань.

 

§ 29

31

18/12

 

Профілактика неінфекційних захворювань.

Ознаки й різноманітність інфекційних захворювань. Механізми й шляхи зараження інфекційними хворобами. Профілактика інфекційних захворювань.

Самостійна робота «Особливо небезпечні інфекції»

§ 30

32

23/12

 

Профілактика інвазійних захворювань

Особливості та різноманітність інвазійних захворювань. Шляхи зараження. Напрями, методи та заходи профілактики інвазійних захворювань людини

Самостійна робота «Характеристика деяких інвазійних захворювань людини»

§ 31

33

 

 

Профілактика захворювань, що передаються статевим шляхом

Особливості захворювань, що передаються статевим шляхом. Класифікація та поширення. Заходи профілактики.

Практична робота № 2 «Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань»

§ 32

34

 

 

Урок узагальнення

Діагностична робота № 2.

 

 

Тема 7. Екологія

Знаннєвий  компонент:

оперує термінами та поняттями: екологія, екологічні чинники, обмежувальні чинники, толерантність, екологічна взаємодія, популяція, екосистема, біогеохімічні цикли, біосфера, ноосфера;

називає: екологічні закони і їхнє значення; шляхи асиміляції, передачі та розсіювання енергії в екосистемах; основні біоми Землі; ключові біогеохімічні цикли;

наводить приклади: екологічних чинників та їхньої взаємодії; типів взаємодій популяцій у екосистемах; трофічних ланцюгів та трофічних сіток; закономірностей формування екосистем;

характеризує: процеси і явища у популяціях, екосистемах та біосфері; дію екологічних чинників; принципи застосування екологічних закономірностей в практичній діяльності людини та їхні прояви в природі; потоки енергії в екосистемах; властивості та характеристики екосистем.

Діяльнісний компонент:

встановлює елементарні причинно-наслідкові зв'язки між екологічними процесами та явищами;

аналізує залежність життєдіяльності організмів від середовища існування;

пояснює дію в природі законів оптимуму, взаємокомпенсації екологічних факторів; закономірності структур популяцій; причини нерівноцінності біологічного різноманіття екосистем; механізми екологічного балансу біосфери; механізми дії екологічних чинників; механізми інтеграції складових екосистеми;

складає схеми біогеохімічних циклів; трофічних ланцюгів та трофічних сіток;

порівнює особливості організації та функціонування агроценозів і природних екосистем.

Ціннісний компонент:

висловлює судження щодо значення встановлення характеристик мінімальної життєздатної популяції тварин для збереження виду; ролі та значення екології у сучасному світі.

35

 

 

 Предмет вивчення екології, її завдання та методи

Екологія як наука. Методи екології.

Самостійна робота «Екологія як наука»

§ 33

36

 

 

Екологічні зв’язки. Екологічні закони.

Особливості екологічних зв’язків. Особливості та класифікація екологічних закономірностей.  

Самостійна робота

«Застосування екологічних законів у практичній діяльності людини»

§ 34

37

 

 

Екологічні чинники та їхня класифікація

Завдання та значення аутекологічних досліджень. Значення та особливості екологічних чинників. Класифікація.

Самостійна робота

«Аутекологічне дослідження виду»

§ 35

38

 

 

Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їхні угрупування

Загальна реакція організмів на вплив екологічних чинників. Відмінність стенобіонтів від еврибіонтів. Закономірності впливу екологічних чинників.

 

 

§ 36

39

 

 

Популяції. Класифікація популяцій.

Предмет та значення демекології. Структура популяцій. Класифікація популяцій.

Розв’язування вправ

§ 37

40

 

 

Популяції, їх класифікація

Функціональна роль популяцій в екосистемах. Характеристики популяцій. Щільність та чисельність популяцій.

 Самостійна робота «Основні структурні й функціональні закономірності популяційної екології»

§ 38

41

 

 

Екосистемологія. Екосистеми, їх структурна організація.

Об’єкт досліджень екосистемології. Структурна організація екосистем.

Проект «Дослідження особливостей структури місцевих екосистем»

§ 39

42

 

 

Екосистеми, їх властивості та характеристики

Функціонування екосистем.

 

Самостійна робота «Подібність й відмінність екосистем»

§ 40

43

 

 

Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем.

Значення та етапи сукцесій. Закономірності.

 

§ 41

44

 

 

Агроекосистеми, особливості структури й функціонування.

Структура та функціонування агроекосистем. Екологічні проблеми. 

Самостійна робота «Порівняння природних та агроекосистем»

§ 42

45

 

 

Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі

 

Структура, межі та особливості біосфери. Функція біосфери. Закономірності існування.

 

§ 43

46

 

 

Біогенні цикли як необхідна умова існування біосфери

Особливості біохімічних циклів у біосфері. Біогеоцикли з резервним фондом в атмосфері або гідросфері. Цикли елементів з резервним фондом у літосфері.

Самостійна робота

«Ключові біогеохімічні цикли біосфери»

§ 44

47

 

 

Вчення В.І.Вернадського про біосферу та ноосферу

Суть вчення про біосферу. Ознаки виникнення ноосфери. Значення вчення Вернадського.

Самостійна робота «Біосфера як найвищий рівень організації життя».

§ 45

48

 

 

Урок узагальнення

Діагностична робота № 3

 

 

Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування

Знаннєвий компонент:

оперує термінами та поняттями: сталий розвиток, екологічне мислення, природні ресурси, раціональне природокористування;

називає:екологічні проблеми в Україні та в світі; види забруднення довкілля; критерії забруднення довкілля; напрямки охорони природи в Україні та в світі;

описує: екологічний стан свого регіону;

наводить приклади: видів-вселенців свого регіону; джерел забруднення довкілля; видів, занесених до Червоної книги України;

характеризує: наслідки забруднення довкілля для живих організмів і людини зокрема; проблеми акліматизації та реакліматизації видів;

пояснює: необхідність правильної утилізації побутових та промислових відходів; необхідність міжнародної взаємодії державних установ та громадських організацій у справі охорони навколишнього природного середовища; необхідність раціонального використання природних ресурсів;

Діяльнісний компонент:

складає карту:екологічного стану свого регіону;

моделює:способи утилізації відходів;

порівнює:ступінь забруднення окремих територій України;

застосовує: екологічні знання в повсякденній діяльності.

Ціннісний компонент:

дотримується правил:охорони навколишнього середовища; екологічної етики;

оцінює: вплив діяльності людини на стан навколишнього середовища та його компонентів;

висловлює судження щодо: значення екологічних знань; значення концепції сталого розвитку; шляхів вирішення екологічних проблем свого регіону; шляхів раціонального використання природних ресурсів;

виявляє власну позицію щодо: дієвості екологічної політики в Україні.

49

 

 

Сучасні екологічні проблеми у світі та Україні

Об’єкт та завдання науки про стан довкілля. Ознаки та причини глобальних екологічних проблем. Сучасна екологічна ситуація в Україні.

 

Самостійна робота  «Глобальні екологічні проблеми»

§ 46

50

 

 

Види забруднення, їхні наслідки для екосистем

Джерела й види забруднення довкілля. Наслідки забруднення для екосистем та людини. Критерії забруднення.

Самостійна робота  «Види забруднювачів»

§ 47

51

 

 

Антропічний вплив на атмосферу

Антропічний вплив на атмосферу. Екологічні наслідки. Заходи охорони атмосфери від забруднення. 

Самостійна робота  «Змінні складники повітря й забруднення атмосфери»

§ 48

52

 

 

Антропічний вплив на гідросферу

Антропічний вплив на гідросферу. Наслідки забруднення. Причини порушення якості природної води та заходи охорони водойм. 

Самостійна робота  «Екологічні проблеми гідросфери»

§ 49

53

 

 

Антропічний вплив на ґрунти

Джерела антропічного забруднення ґрунтів. Наслідки впливу на ґрунти. Необхідність охорони ґрунтів.

 

Самостійна робота  «Екологічні проблеми літосфери»

§ 50

54

 

 

Антропічний вплив на біорізноманіття

Причини зменшення біорізноманіття. Наслідки впливу. Збереження біорізноманіття.

Самостійна робота  «Причини деградації біорізноманіття»

§ 51

55

 

 

Екологічна політика в Україні

Суть екологічної політики. Засади екологічної політики. Міжнародне співробітництво України у сфері екологічної політики. 

Самостійна робота  «Екологічна політика»

§ 52

56

 

 

Червона книга та чорний список видів тварин. Зелена книга України.

Значення червоного списку МСОП. Червона книга України. Зниклі тварини внаслідок діяльності людини. Відмінність Зеленої книги від Червоної.

 

Практична робота № 3 «Оцінка екологічного складу свого регіону»

§ 53

57

 

 

Концепція сталого розвитку та її значення

Концепція сталого розвитку. Принципи природокористування. Міжнародна взаємодія у справі охорони довкілля.

 

§ 54

58

 

 

Урок узагальнення

Діагностична робота № 4.

 

 

Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у селекції, медицині та біотехнології

Знаннєвий компонент:

оперує термінами та поняттями: селекція, біотехнологія, генетично модифіковані організми, клонування, біологічна безпека

називає:сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів;

наводить приклади:застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції; використання стовбурових клітин;

характеризує:явище гетерозису та його генетичні основи; досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства.

пояснює: значення досягнень генетичної та клітинної інженерії.

Діяльнісний компонент:

порівнює:ефективність методів класичної селекції та сучасної біотехнології.

робить висновки про: застосування біотехнології в охороні навколишнього природного середовища;  застосування результатів біологічних досліджень у сучасній селекції та біотехнології

Ціннісний компонент:

висловлює судження про:внесок вітчизняних учених у розвиток селекції, біотехнології і медицини; перспективи використання генетично модифікованих організмів; клонування організмів; досягнення та ризики генної інженерії людини; небезпеку створення та застосування біологічної зброї;

виявляє власну позицію щодо: дотримання  біоетики в біологічних та біомедичних дослідженнях.

59

 

 

Застосування результатів біологічних досліджень у селекції

Напрямки сучасних селекційних досліджень. Досягнення та завдання сучасної селекції. Внесок українських учених у розвиток селекції.

Самостійна робота «Сучасна селекція як основа сталого розвитку».

§ 55

60

 

 

Сучасні методи селекції тварин, рослин, мікроорганізмів. 

Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. Генетичні основи гетерозису.

 

Самостійна робота «Пріоритети й методи селекції».

§ 56

61

 

 

Вчення М.І.Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин.

Особливості походження й поширення культурних рослин. Центри походження культурних рослин. Закон гомологічних рядів спадкової мінливості.

Самостійна робота «Різноманітність культурних рослин».

§ 57

62

 

 

Застосування результатів біологічних досліджень у медицині

Розділи та основні завдання сучасної медицини.  Теоретичні основи та напрями досліджень сучасної медицини.  Внесок українських учених у розвиток медицини.

Самостійна робота «Визначні відкриття та розвиток медицини».

§ 58

63

 

 

Досягнення трансплантології, репродуктивної медицини та донорства.

Можливості та перспективи репродуктивної медицини. Досягнення трансплантології. Види і значення донорства.

Самостійна робота «Напрями розвитку сучасної медицини».

§ 59

64

 

 

Генна інженерія в медицині. Досягнення регенеративної медицини та онкології.

Досягнення генної інженерії. Досягнення регенеративної медицини. Суть найновіших підходів до сучасної онкології.

Самостійна робота «Новітні напрями розвитку медицини».

§ 60

65

 

 

Біоетичні проблеми сучасної медицини.

Мета, об’єкт дослідження та завдання біоетики. Принципи біоетики. Біоетичні проблеми сучасної медицини.

Самостійна робота «Основні принципи біоетики».

§ 61

66

 

 

Застосування результатів біологічних досліджень у біотехнології.

Завдання та напрями сучасної біотехнології. Можливості сучасної біотехнології. Внесок українських учених у розвиток біотехнології.

Самостійна робота «Сучасна біотехнологія як основа сталого розвитку».

§ 62

67

 

 

Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології.

Досягнення молекулярної генетики. Значення молекулярної біології.

Проєкт «Клонування організмів»

§ 63

68

 

 

Поняття про біологічну небезпеку та біологічну безпеку

Чинники біологічної небезпеки. Біологічна зброя. Напрями реалізації біологічної безпеки.

Самостійна робота «Біонебезпечні інфекційні захворювання».

§ 64

69-70

 

 

Урок узагальнення

Діагностична робота № 5.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 11 клас, Планування
Додано
5 жовтня
Переглядів
101
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку