ОРІЄНТОВНЕ КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
З КУРСУ «Біологія і екологія». 11 КЛАС
(70 год)
№ уроку |
Дата |
|
Тема |
Зміст уроку |
Практикум |
Домашнє завдання |
Тема 5. Адаптації (19 год) Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: адаптація, преадаптація, постадаптація, адаптивний потенціал, екологічна ніша, адаптивна радіація, коеволюція, коадаптації, життєва форма, адаптивні біологічні ритми, фотоперіодизм формулює:принцип єдності організмів та середовища їхнього мешкання; правило обов’язкового заповнення екологічної ніші; називає: основні властивості адаптацій; параметри екологічної ніші; способи терморегуляції організмів; основні форми симбіозу організмів; форми паразитизму; типи адаптивних біологічних ритмів організмів; наводить приклади: адаптацій організмів до різних середовищ мешкання; адаптацій людини до різних умов проживання адаптивного характеру поведінкових реакцій тварин; описує: адаптації людини та інших організмів до різних умов проживання; характеризує: коадаптації організмів; типи біологічних ритмів: зовнішні та внутрішні, добові, місячні, припливно-відпливні, сезонні, річні, багаторічні; пояснює: молекулярні та клітинні механізми адаптацій біологічних систем; відносний характер адаптацій; біологічне підґрунтя правил Алена та Бергмана; генетичну основу формування адаптацій. Діяльнісний компонент: визначає:ступінь адаптованості організмів до середовища мешкання; розпізнає : приналежність певних видів тварин та рослин до певної життєвої форми; порівнює: особливості терморегуляції пойкілотермних та гомойотермних тварини; адаптації різних груп організмів до певного середовища мешкання; складає схеми: комплексів адаптацій, які характеризують ту чи іншу життєву форму організмів; моделює: наслідки значного перекривання екологічних ніш конкуруючих видів; Ціннісний компонент робить висновок: про значення преадаптацій та адаптацій в еволюції органічного світу, про коеволюцію як основу функціонування стабільних екосистем; про адаптивне значення фотоперіодизму. дотримується правил: здорового способу життя для підвищення власного адаптивного потенціалу; обґрунтовує судження: про адаптивний потенціал екологічно пластичних та екологічно непластичних видів, виявляє ставлення до: підвищення власного адаптивного потенціалу шляхом регулярних занять фізичною культурою та загартовування організму. |
||||||
1 |
02/09 |
|
Адаптація як загальна властивість біосистем |
Чому адаптація є загальною властивістю біосистем. У чому суть принципу єдності організмів і середовища мешкання. Як класифікують адаптації організмів. |
Самостійна робота з таблицею «Причини різноманітності адаптацій» |
§ 1
|
2 |
04/09 |
|
Загальні закономірності формування адаптацій |
Які особливості різних способів формування адаптацій. Найзагальніші закономірності і властивості формування адаптацій. |
|
§ 2 |
3 |
09/09 |
|
Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. Стратегії адаптацій організму.
|
Молекулярні та клітинні механізми адаптацій. Різні стратегії формування адаптацій. |
Самостійна робота з ілюстрацією «Скелетні м’язи й адаптація» |
§ 3 |
4 |
11/09 |
|
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Поняття про адаптивну радіацію.
|
Характеристика екологічної пластичності. Адаптивна радіація груп. |
Самостійна робота з таблицею «Адаптивний потенціал» |
§ 4 |
5 |
16/09 |
|
Життєві форми рослин і тварин як адаптації до середовища мешкання. |
Екологічна класифікація життєвих форм рослин. Класифікація життєвих форм тварин. |
Самостійна робота зі схемою «Дерева як життєва форма росин» |
§ 5 |
6 |
18/09 |
|
Екологічна ніша
|
Складники екологічних ніш. Параметри екологічної ніші. Характеристика екологічної ніші. |
Самостійна робота з ілюстрацією «Перекривання екологічних ніш річкових раків» |
§ 6 |
7 |
23/09 |
|
Поняття про спряжену еволюцію та коадаптацію |
Біологічне значення коеволюційних відносин. Механізми формування коадаптацій. |
|
§ 7 |
8 |
25/09 |
|
Середовище існування |
Вплив середовища існування на організми. Вплив організмів на середовище існування. Закономірності взаємодії між організмами та середовищем існування. |
|
§ 8 |
9 |
30/09 |
|
Водне середовище існування |
Особливості водного середовища існування. Критерії екологічних груп гідробіонтів. Пристосування гідробіонтів до водного середовища. |
|
§ 9 |
10 |
02/10 |
|
Наземно-повітряне середовище існування |
Особливості наземно-повітряного середовища. Причини різноманітності екологічних форм аеробіонтів. Повітря як екологічний чинник для наземних організмів. |
Самостійна робота «Порівняльна х-ка середовищ існування» |
§ 10 |
11 |
07/10 |
|
Способи терморегуляції організмів |
Терморегуляція тіла організмів. Виживання організмів в умовах змінних температур. Правила Бергмана та Аллена. |
Самостійна робота «Особливості терморегуляції різних груп організмів» |
§ 11 |
12 |
09/10 |
|
Ґрунтове середовище існування |
Особливості ґрунтового середовища існування. |
|
§ 12 |
13 |
14/10 |
|
Симбіоз та його форми |
Сучасні уявлення про симбіоз. Основні форми симбіозу. Роль симбіозу в еволюції. |
Самостійна робота «Форми симбіозу» |
§ 13 |
14 |
16/10 |
|
Організм як середовище мешкання |
Гостальне середовище існування. Своєрідність адаптацій організмів гостального середовища існування. |
Практична робота № 1 «Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування». |
§ 14 |
15 |
21/10 |
|
Паразитизм та його поширення |
Відмінність паразитизму від неклітинних форм життя. Особливості проявів паразитизму серед прокаріотів. Поширення паразитів серед еукаріотів. |
Самостійна робота «Характеристика окремих паразитів» |
§ 15 |
16 |
23/10 |
|
Форми та роль паразитизму в природі |
Класифікація паразитизму. Роль паразитизму в природі. |
|
§ 16 |
17 |
28/10 |
|
Адаптації паразитів та їх хазяїв |
Адаптації паразитів. Впливи паразитів на організм хазяїна. |
|
§ 17 |
18 |
30/10 |
|
Адаптивні біологічні ритми |
Причини адаптивних біологічних ритмів. Типи й значення адаптивних біоритмів. Адаптивне значення фотоперіодизму. |
Самостійна робота «Різноманітність адаптивних ритмів» |
§ 18 |
19 |
04/11 |
|
Урок узагальнення |
Діагностична робота № 1. |
|
|
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя (15 год) Знаннєвий компонент: оперує термінами: здоров’я, здоровий спосіб життя, гіподинамія, інфекційні захворювання; називає: науки, що вивчають здоров’я людини; шляхи зараження інфекційними хворобами; чинники неінфекційних хвороб людини; наводить приклади: профілактичних заходів щодо хвороб людини; Діяльнісний компонент: характеризує: принципи здорового способу життя; імунну систему людини, особливості її функціонування; пояснює: механізми взаємодії системи антиген-антитіло; заходи профілактики захворювань людини (неінфекційних, інфекційних, інвазійних, захворювань, що передаються статевим шляхом); Ціннісний компонент: оцінює: вплив регулярних тренувань і рухової активності, на здоров’я людини; вплив харчування на здоров’я людини; обґрунтовує судження про: необхідність глобального контролю за вірусними інфекціями людини, тварин і рослин в сучасних умовах; необхідність дотримання гігієнічних вимог в особистому житті; негативний вплив тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків на організм людини; виявляє власне ставлення: до перспектив ліквідації найбільш небезпечних інфекцій; до особистої та громадської профілактики захворювань робить висновки: активний спосіб життя це основа збереження здоров’я; особиста гігієна це умова ефективної профілактики різних захворювань. |
||||||
20 |
06/11 |
|
Науки, що вивчають здоров’я людини |
Сучасне розуміння здоров’я людини. Науки, що вивчають здоров’я людини |
Самостійна робота «Біологічні основи здоров’я людини» |
§ 19 |
21 |
13/11 |
|
Здоровий спосіб життя |
Біологічні основи принципів здорового способу життя. |
Самостійна робота «Характеристика принципів здорового способу життя» |
§ 20 |
22 |
18/11 |
|
Статева культура й безпека життя людини. |
Компоненти й значення статевої культури. Небезпека погіршення стану сексуального та репродуктивного здоров’я в Україні. Основні шляхи й способи підвищення рівня статевої культури. |
|
§ 21 |
23 |
20/11 |
|
Негативний вплив алкоголю на здоров’я людини |
Біологічна роль етанолу для організму людини. Негативний вплив алкоголю на здоров’я людини. |
Самостійна робота «Алкоголь та міфи про його користь» |
§ 22 |
24 |
25/11 |
|
Негативний вплив куріння на здоров’я людини |
Як виникає тютюнова залежність. Особливості дії нікотину на організм людини. Негативний вплив тютюнокуріння на здоров’я людини. |
Самостійна робота «Негативний вплив тютюнокуріння на здоров’я людини». |
§ 23 |
25 |
27/11 |
|
Негативний вплив наркотиків на здоров’я людини |
Механізм впливу психоактивних речовин. Як формується залежність від наркотичних речовин. Негативний вплив наркотиків на здоров’я людини. |
Самостійна робота «Причини залежності від психоактивних речовин» |
§ 24 |
26 |
02/12 |
|
Вплив стресових чинників на організм людини |
Механізм впливу стресових чинників. Біологічне значення стрес-реакцій. |
|
§ 25 |
27 |
04/12 |
|
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини |
Які абіотичні чинники навколишнього середовища впливають на здоров’я людини. Склад і вплив антропічного середовища на здоров’я людини. |
Самостійна робота «Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини» |
§ 26 |
28 |
09/12 |
|
Імунна система людини, особливості її функціонування |
Особливості структурної організації імунної системи людини. Особливості функціонування імунної системи людини. Механізм взаємодії системи антиген-антитіло. |
Самостійна робота «Характеристика імунної системи людини» |
§ 27 |
29 |
11/12 |
|
Імунокорекція. Імунотерапія. |
Імунокорекція. Імунотерапія. Особливості й різноманітність імунобіологічних препаратів. |
|
§ 28 |
30 |
16/12 |
|
Профілактика захворювань людини. Неінфекційні захворювання. |
Причини захворювань людини. Мета й види профілактики захворювань. Основні заходи профілактики неінфекційних захворювань. |
|
§ 29 |
31 |
18/12 |
|
Профілактика неінфекційних захворювань. |
Ознаки й різноманітність інфекційних захворювань. Механізми й шляхи зараження інфекційними хворобами. Профілактика інфекційних захворювань. |
Самостійна робота «Особливо небезпечні інфекції» |
§ 30 |
32 |
23/12 |
|
Профілактика інвазійних захворювань |
Особливості та різноманітність інвазійних захворювань. Шляхи зараження. Напрями, методи та заходи профілактики інвазійних захворювань людини |
Самостійна робота «Характеристика деяких інвазійних захворювань людини» |
§ 31 |
33 |
|
|
Профілактика захворювань, що передаються статевим шляхом |
Особливості захворювань, що передаються статевим шляхом. Класифікація та поширення. Заходи профілактики. |
Практична робота № 2 «Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань» |
§ 32 |
34 |
|
|
Урок узагальнення |
Діагностична робота № 2. |
|
|
Тема 7. Екологія Знаннєвий компонент: оперує термінами та поняттями: екологія, екологічні чинники, обмежувальні чинники, толерантність, екологічна взаємодія, популяція, екосистема, біогеохімічні цикли, біосфера, ноосфера; називає: екологічні закони і їхнє значення; шляхи асиміляції, передачі та розсіювання енергії в екосистемах; основні біоми Землі; ключові біогеохімічні цикли; наводить приклади: екологічних чинників та їхньої взаємодії; типів взаємодій популяцій у екосистемах; трофічних ланцюгів та трофічних сіток; закономірностей формування екосистем; характеризує: процеси і явища у популяціях, екосистемах та біосфері; дію екологічних чинників; принципи застосування екологічних закономірностей в практичній діяльності людини та їхні прояви в природі; потоки енергії в екосистемах; властивості та характеристики екосистем. Діяльнісний компонент: встановлює елементарні причинно-наслідкові зв'язки між екологічними процесами та явищами; аналізує залежність життєдіяльності організмів від середовища існування; пояснює дію в природі законів оптимуму, взаємокомпенсації екологічних факторів; закономірності структур популяцій; причини нерівноцінності біологічного різноманіття екосистем; механізми екологічного балансу біосфери; механізми дії екологічних чинників; механізми інтеграції складових екосистеми; складає схеми біогеохімічних циклів; трофічних ланцюгів та трофічних сіток; порівнює особливості організації та функціонування агроценозів і природних екосистем. Ціннісний компонент: висловлює судження щодо значення встановлення характеристик мінімальної життєздатної популяції тварин для збереження виду; ролі та значення екології у сучасному світі. |
||||||
35 |
|
|
Предмет вивчення екології, її завдання та методи |
Екологія як наука. Методи екології. |
Самостійна робота «Екологія як наука» |
§ 33 |
36 |
|
|
Екологічні зв’язки. Екологічні закони. |
Особливості екологічних зв’язків. Особливості та класифікація екологічних закономірностей. |
Самостійна робота «Застосування екологічних законів у практичній діяльності людини» |
§ 34 |
37 |
|
|
Екологічні чинники та їхня класифікація |
Завдання та значення аутекологічних досліджень. Значення та особливості екологічних чинників. Класифікація. |
Самостійна робота «Аутекологічне дослідження виду» |
§ 35 |
38 |
|
|
Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їхні угрупування |
Загальна реакція організмів на вплив екологічних чинників. Відмінність стенобіонтів від еврибіонтів. Закономірності впливу екологічних чинників.
|
|
§ 36 |
39 |
|
|
Популяції. Класифікація популяцій. |
Предмет та значення демекології. Структура популяцій. Класифікація популяцій. |
Розв’язування вправ |
§ 37 |
40 |
|
|
Популяції, їх класифікація |
Функціональна роль популяцій в екосистемах. Характеристики популяцій. Щільність та чисельність популяцій. |
Самостійна робота «Основні структурні й функціональні закономірності популяційної екології» |
§ 38 |
41 |
|
|
Екосистемологія. Екосистеми, їх структурна організація. |
Об’єкт досліджень екосистемології. Структурна організація екосистем. |
Проект «Дослідження особливостей структури місцевих екосистем» |
§ 39 |
42 |
|
|
Екосистеми, їх властивості та характеристики |
Функціонування екосистем.
|
Самостійна робота «Подібність й відмінність екосистем» |
§ 40 |
43 |
|
|
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. |
Значення та етапи сукцесій. Закономірності. |
|
§ 41 |
44 |
|
|
Агроекосистеми, особливості структури й функціонування. |
Структура та функціонування агроекосистем. Екологічні проблеми. |
Самостійна робота «Порівняння природних та агроекосистем» |
§ 42 |
45 |
|
|
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі
|
Структура, межі та особливості біосфери. Функція біосфери. Закономірності існування. |
|
§ 43 |
46 |
|
|
Біогенні цикли як необхідна умова існування біосфери |
Особливості біохімічних циклів у біосфері. Біогеоцикли з резервним фондом в атмосфері або гідросфері. Цикли елементів з резервним фондом у літосфері. |
Самостійна робота «Ключові біогеохімічні цикли біосфери» |
§ 44 |
47 |
|
|
Вчення В.І.Вернадського про біосферу та ноосферу |
Суть вчення про біосферу. Ознаки виникнення ноосфери. Значення вчення Вернадського. |
Самостійна робота «Біосфера як найвищий рівень організації життя». |
§ 45 |
48 |
|
|
Урок узагальнення |
Діагностична робота № 3 |
|
|
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування Знаннєвий компонент: оперує термінами та поняттями: сталий розвиток, екологічне мислення, природні ресурси, раціональне природокористування; називає:екологічні проблеми в Україні та в світі; види забруднення довкілля; критерії забруднення довкілля; напрямки охорони природи в Україні та в світі; описує: екологічний стан свого регіону; наводить приклади: видів-вселенців свого регіону; джерел забруднення довкілля; видів, занесених до Червоної книги України; характеризує: наслідки забруднення довкілля для живих організмів і людини зокрема; проблеми акліматизації та реакліматизації видів; пояснює: необхідність правильної утилізації побутових та промислових відходів; необхідність міжнародної взаємодії державних установ та громадських організацій у справі охорони навколишнього природного середовища; необхідність раціонального використання природних ресурсів; Діяльнісний компонент: складає карту:екологічного стану свого регіону; моделює:способи утилізації відходів; порівнює:ступінь забруднення окремих територій України; застосовує: екологічні знання в повсякденній діяльності. Ціннісний компонент: дотримується правил:охорони навколишнього середовища; екологічної етики; оцінює: вплив діяльності людини на стан навколишнього середовища та його компонентів; висловлює судження щодо: значення екологічних знань; значення концепції сталого розвитку; шляхів вирішення екологічних проблем свого регіону; шляхів раціонального використання природних ресурсів; виявляє власну позицію щодо: дієвості екологічної політики в Україні. |
||||||
49 |
|
|
Сучасні екологічні проблеми у світі та Україні |
Об’єкт та завдання науки про стан довкілля. Ознаки та причини глобальних екологічних проблем. Сучасна екологічна ситуація в Україні.
|
Самостійна робота «Глобальні екологічні проблеми» |
§ 46 |
50 |
|
|
Види забруднення, їхні наслідки для екосистем |
Джерела й види забруднення довкілля. Наслідки забруднення для екосистем та людини. Критерії забруднення. |
Самостійна робота «Види забруднювачів» |
§ 47 |
51 |
|
|
Антропічний вплив на атмосферу |
Антропічний вплив на атмосферу. Екологічні наслідки. Заходи охорони атмосфери від забруднення. |
Самостійна робота «Змінні складники повітря й забруднення атмосфери» |
§ 48 |
52 |
|
|
Антропічний вплив на гідросферу |
Антропічний вплив на гідросферу. Наслідки забруднення. Причини порушення якості природної води та заходи охорони водойм. |
Самостійна робота «Екологічні проблеми гідросфери» |
§ 49 |
53 |
|
|
Антропічний вплив на ґрунти |
Джерела антропічного забруднення ґрунтів. Наслідки впливу на ґрунти. Необхідність охорони ґрунтів.
|
Самостійна робота «Екологічні проблеми літосфери» |
§ 50 |
54 |
|
|
Антропічний вплив на біорізноманіття |
Причини зменшення біорізноманіття. Наслідки впливу. Збереження біорізноманіття. |
Самостійна робота «Причини деградації біорізноманіття» |
§ 51 |
55 |
|
|
Екологічна політика в Україні |
Суть екологічної політики. Засади екологічної політики. Міжнародне співробітництво України у сфері екологічної політики. |
Самостійна робота «Екологічна політика» |
§ 52 |
56 |
|
|
Червона книга та чорний список видів тварин. Зелена книга України. |
Значення червоного списку МСОП. Червона книга України. Зниклі тварини внаслідок діяльності людини. Відмінність Зеленої книги від Червоної.
|
Практична робота № 3 «Оцінка екологічного складу свого регіону» |
§ 53 |
57 |
|
|
Концепція сталого розвитку та її значення |
Концепція сталого розвитку. Принципи природокористування. Міжнародна взаємодія у справі охорони довкілля. |
|
§ 54 |
58 |
|
|
Урок узагальнення |
Діагностична робота № 4. |
|
|
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у селекції, медицині та біотехнології Знаннєвий компонент: оперує термінами та поняттями: селекція, біотехнологія, генетично модифіковані організми, клонування, біологічна безпека називає:сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів; наводить приклади:застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції; використання стовбурових клітин; характеризує:явище гетерозису та його генетичні основи; досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства. пояснює: значення досягнень генетичної та клітинної інженерії. Діяльнісний компонент: порівнює:ефективність методів класичної селекції та сучасної біотехнології. робить висновки про: застосування біотехнології в охороні навколишнього природного середовища; застосування результатів біологічних досліджень у сучасній селекції та біотехнології Ціннісний компонент: висловлює судження про:внесок вітчизняних учених у розвиток селекції, біотехнології і медицини; перспективи використання генетично модифікованих організмів; клонування організмів; досягнення та ризики генної інженерії людини; небезпеку створення та застосування біологічної зброї; виявляє власну позицію щодо: дотримання біоетики в біологічних та біомедичних дослідженнях. |
||||||
59 |
|
|
Застосування результатів біологічних досліджень у селекції |
Напрямки сучасних селекційних досліджень. Досягнення та завдання сучасної селекції. Внесок українських учених у розвиток селекції. |
Самостійна робота «Сучасна селекція як основа сталого розвитку». |
§ 55 |
60 |
|
|
Сучасні методи селекції тварин, рослин, мікроорганізмів. |
Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. Генетичні основи гетерозису.
|
Самостійна робота «Пріоритети й методи селекції». |
§ 56 |
61 |
|
|
Вчення М.І.Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин. |
Особливості походження й поширення культурних рослин. Центри походження культурних рослин. Закон гомологічних рядів спадкової мінливості. |
Самостійна робота «Різноманітність культурних рослин». |
§ 57 |
62 |
|
|
Застосування результатів біологічних досліджень у медицині |
Розділи та основні завдання сучасної медицини. Теоретичні основи та напрями досліджень сучасної медицини. Внесок українських учених у розвиток медицини. |
Самостійна робота «Визначні відкриття та розвиток медицини». |
§ 58 |
63 |
|
|
Досягнення трансплантології, репродуктивної медицини та донорства. |
Можливості та перспективи репродуктивної медицини. Досягнення трансплантології. Види і значення донорства. |
Самостійна робота «Напрями розвитку сучасної медицини». |
§ 59 |
64 |
|
|
Генна інженерія в медицині. Досягнення регенеративної медицини та онкології. |
Досягнення генної інженерії. Досягнення регенеративної медицини. Суть найновіших підходів до сучасної онкології. |
Самостійна робота «Новітні напрями розвитку медицини». |
§ 60 |
65 |
|
|
Біоетичні проблеми сучасної медицини. |
Мета, об’єкт дослідження та завдання біоетики. Принципи біоетики. Біоетичні проблеми сучасної медицини. |
Самостійна робота «Основні принципи біоетики». |
§ 61 |
66 |
|
|
Застосування результатів біологічних досліджень у біотехнології. |
Завдання та напрями сучасної біотехнології. Можливості сучасної біотехнології. Внесок українських учених у розвиток біотехнології. |
Самостійна робота «Сучасна біотехнологія як основа сталого розвитку». |
§ 62 |
67 |
|
|
Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології. |
Досягнення молекулярної генетики. Значення молекулярної біології. |
Проєкт «Клонування організмів» |
§ 63 |
68 |
|
|
Поняття про біологічну небезпеку та біологічну безпеку |
Чинники біологічної небезпеки. Біологічна зброя. Напрями реалізації біологічної безпеки. |
Самостійна робота «Біонебезпечні інфекційні захворювання». |
§ 64 |
69-70 |
|
|
Урок узагальнення |
Діагностична робота № 5. |
|
|