Календарно-тематичне планування з біології
для загальноосвітніх навчальних закладів
8 клас
на 2019-2020 н. р.
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 4 години – резервних)
Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Підручник: Матяш Н .Ю. Біологія: підручник для 8-х класів загальноосвітніх навчальних закладів /.- К.: Генеза, 2016. – 286 ст., іл.
За рік |
|||
|
I семестр |
II семестр |
Всього за рік |
Контрольні роботи |
1 |
1 |
2 |
Тематичний контроль |
3 |
4 |
7 |
Лабораторна робота |
- |
1 |
1 |
Лабораторних досліджень |
4 |
7 |
11 |
Дослідницьких практикумів |
2 |
3 |
5 |
Проектів |
2 |
3 |
5 |
Календарно-тематичне планування
Біологія 8 клас
на 2019-2020 н. р.
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 4 години – резервних)
№ п/п |
Теми уроків |
Лабораторні роботи,дослідження,проекти |
Д/з |
Дата |
Примітка |
|||||
За планом 8-1 |
фактично |
За планом 8-3 |
фактично |
|||||||
|
8-1 |
|
8-3 |
|
|
|||||
Вступ (2 год.) |
||||||||||
1 |
Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини. |
|
§4 , завд. ст.. 24 |
|
|
|
|
|
||
2 |
Значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
|
|
|
|
|
|
|
||
ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА ( 7 год) |
||||||||||
3 |
Організм людини як біологічна система. Різноманітність клітин організму людини |
|
§1 завд. ст.7 |
|
|
|
|
|
||
4 |
Тканини. Органи. Фізіологічні системи
|
Лабораторне дослідження 1: Ознайомлення з препаратами тканин людини |
§2 завд. ст.7-9 § 3 завд. ст.13-17 |
|
|
|
|
|
||
5 |
Поняття про механізми регуляції. |
|
§3 завд. ст..17 -18 |
|
|
|
|
|
||
6 |
Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга. |
|
§3 робота зі схемами |
|
|
|
|
|
||
7 |
Гуморальна регуляція. Поняття про гормони. |
|
Опрацювати конспект , завд. ст..281-283 |
|
|
|
|
|
||
8 |
Імунна регуляція. |
|
|
|
|
|
|
|
||
9 |
Узагальнення та систематизація знань з теми: « Вступ. Організм людини , як біологічна система». (тестова письмова робота) |
|
Повторити §1-3 |
|
|
|
|
|
||
ТЕМА 2. ОПОРА ТА РУХ ( 6 год) |
|
|||||||||
10 |
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції.. Кістки, хрящі. З’єднання кісток.
|
Лабораторні дослідження 2 Мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин; |
§28, §29 завд. ст.143- 146 |
|
|
|
|
|
||
11 |
Огляд будови скелета |
|
§30 завд. ст.151 |
|
|
|
|
|
||
12 |
Функції і будова скелетних м’язів Основні групи скелетних м’язів. |
|
§31 завд. ст.156 |
|
|
|
|
|
||
13 |
Робота м’язів. Втома м’язів |
Лабораторні дослідження3: Розвитку втоми при статичному і динамічному навантаженні; впливу ритму і навантаження на розвиток втоми. |
§32 завд. ст.159, |
|
|
|
|
|
||
14 |
Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи. |
Проект: «Гіподинамія- ворог сучасної людини. Рухова активність - основа фізичного здоров’я |
§33 завд. ст.162 підготувати проект |
|
|
|
|
|
||
15 |
Проект (за вибором) Гіподинамія – ворог сучасної людини Рухова активність - основа фізичного здоров’я |
|
Повторити §28-33 |
|
|
|
|
|
||
ТЕМА 3. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ (3 год +1 год резервна) |
||||||||||
16 |
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. |
|
§5завд. ст.29 |
|
|
|
|
|
||
17 |
Харчування та обмін речовин.
|
.Дослідницький практикум№1. Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла. |
§6 завд. ст.33, завд. ст. 284 |
|
|
|
|
|
||
18 |
Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини. |
Проект Збалансоване харчування. |
§7 завд. ст. 39 Підготовка до т/к повторити §1-3, 28-33 |
|
|
|
|
|
||
19 |
Узагальнення та систематизація знань з теми: « Опора та рух. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини» ( тестові завдання ) |
|
повторити §1-3, 28-33 Знайти цікаву інформацію про травлення |
|
|
|
|
|
||
ТЕМА 4. ТРАВЛЕННЯ (5 год) |
||||||||||
20 |
Значення травлення. Система органів травлення. |
|
§ 8 зав.ст. 43 |
|
|
|
|
|
||
21 |
Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування. Процес травлення у ротовій порожнині
|
Лабораторні дослідження 4: Зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями)
|
§ 9 завд. ст. 48
|
|
|
|
|
|
||
22 |
Процес травлення в шлунку і кишечнику. |
Дослідницький практикум №2 Дія ферментів слини на крохмаль. |
§10 завд. ст.53 |
|
|
|
|
|
||
23 |
Регуляція травлення. |
|
§11 завд. ст.57 |
|
|
|
|
|
||
24 |
Харчові розлади та їх запобігання. |
. |
§12 завд. ст.61 |
|
|
|
|
|
||
ТЕМА 5. ДИХАННЯ ( 5 год) |
||||||||||
25 |
Значення дихання. Система органів дихання. |
|
§13 завд. ст.68 |
|
|
|
|
|
||
26 |
Газообмін у легенях і тканинах. |
|
§14 завд. ст. 72 |
|
|
|
|
|
||
27 |
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів. |
|
§15. завд. ст. 77 |
|
|
|
|
|
||
28 |
Профілактика захворювань дихальної системи. |
|
§16.завд. ст.82 |
|
|
|
|
|
||
29 |
Узагальнення та систематизація знань з теми: « Травлення. Дихання» . Контрольна робота №1 |
|
Повторити § 8-12, 13-16 |
|
|
|
|
|
||
ТЕМА 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН (7 год + 2 год резервні) |
||||||||||
30 |
Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа |
. |
§17 ст 84 |
|
|
|
|
|
||
31 |
Еритроцити. Групи крові та переливання крові. |
|
§18 завд. ст.92 |
|
|
|
|
|
||
32 |
Лейкоцити, тромбоцити. Зсідання крові. |
Лабораторні роботи 1: 1.Мікроскопічна будова крові людини |
§19 завд. ст.96 |
|
|
|
|
|
||
33 |
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація.. Алергія. СНІД. |
|
§56,57 ст 258,262 |
|
|
|
|
|
||
34 |
Серце: будова та функції. |
|
§20 завд. ст.101 |
|
|
|
|
|
||
35 |
Робота серця
|
Лабораторні дослідження 5: вимірювання частоти серцевих скорочень
|
§21 завд. ст.105 |
|
|
|
|
|
||
36 |
Система кровообігу. Будова та функції кровоносних судин. Рух крові |
Дослідницький практикум №3 Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня. - |
§22 завд. ст.108 -109 |
|
|
|
|
|
||
37 |
Кровотечі. Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. |
|
§23. завд. ст.115 -116 |
|
|
|
|
|
||
38 |
Узагальнення по темі « Транспорт речовин», ( тестова письмова робота). |
|
Повторити §17-23,56-57 |
|
|
|
|
|
||
ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ ( 4 год) |
||||||||||
39 |
Виділення - важливий етап обміну речовин. Будова і функції сечовидільної системи. |
|
§24 завд. ст.123 |
|
|
|
|
|
||
40 |
Захворювання нирок та їх профілактика. |
|
§25 завд. ст.127 |
|
|
|
|
|
||
41 |
Значення і будова шкіри. Терморегуляція. |
Проект Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою. |
§26, завд. ст.132( підготувати проект) |
|
|
|
|
|
||
42 |
Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі. Захворювання шкіри та їх профілактика |
Проект Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою. |
§27 завд. ст.138 |
|
|
|
|
|
||
ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА ( 6 год) |
||||||||||
43 |
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини. |
|
§35 завд. ст.173 |
|
|
|
|
|
||
44 |
Спинний мозок. |
|
§36 завд. ст. 177 |
|
|
|
|
|
||
45 |
Головний мозок. |
Лабораторні дослідження 6 Вивчення будови спинного та головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами). |
§37 завд. ст.180 |
|
|
|
|
|
||
46 |
Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система. |
|
§38 завд. ст.189 |
|
|
|
|
|
||
47 |
Профілактика захворювань нервової системи. |
|
§40 завд. ст.193
|
|
|
|
|
|
||
48 |
Узагальнення та систематизація знань з теми: Виділення . Терморегуляція. Зв'язок організму із зовнішнім середовищем.( тестова письмова робота) |
|
Повторити 24-27, 35-40 |
|
|
|
|
|
||
ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ (7 год ) |
||||||||||
49 |
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. |
|
§41завд. ст.197 |
|
|
|
|
|
||
50 |
Зорова сенсорна система. Око. |
Лабораторні дослідження 7:
Визначення акомодації ока; |
§42 завд. ст.201 |
|
|
|
|
|
||
51 |
Гігієна зору. Сприйняття світла, кольору, простору |
Лабораторні дослідження 8: Визначення акомодації ока. |
§43. завд. ст.207 |
|
|
|
|
|
||
52 |
Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху.
|
Лабораторні дослідження 9: Вимірювання порога слухової чутливості.
|
§44 завд. ст.212 |
|
|
|
|
|
||
53 |
Сенсорні системи смаку, нюху |
|
§45 завд. ст.216 |
|
|
|
|
|
||
54 |
Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю. |
Дослідницький практикум №4 Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри. |
§46 завд. ст.220 |
|
|
|
|
|
||
55 |
Узагальнення знань по темі «Зв»язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи» . (тестова письмова робота) |
|
Повторити § 41-46 |
|
|
|
|
|
||
ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ (7 год) |
||||||||||
56 |
Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи.
|
Дослідницький практикум №5. Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту |
§47 завд. ст.224 |
|
|
|
|
|
||
57 |
Умовні та безумовні рефлекси |
Лабораторне дослідження 10: визначення реакції зіниць на світло; |
§48 завд. ст.227
|
|
|
|
|
|
||
58 |
Мислення та свідомість |
|
§49 завд. ст.231 |
|
|
|
|
|
||
59 |
Мова. Навчання та пам’ять.
|
Лабораторне дослідження 11: дослідження різних видів пам’яті |
§50 завд. ст.235 |
|
|
|
|
|
||
60 |
Біологічні основи психофізіологічної індивідуальності людини. |
|
§50, завд. ст.240 |
|
|
|
|
|
||
61 |
Сон. Біоритми. |
|
§52 завд. ст.243 |
|
|
|
|
|
||
62 |
Контрольна робота № 2 ( тестова письмова робота) |
|
|
|
|
|
|
|
||
ТЕМА 11. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА (3 год) |
|
|||||||||
63 |
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. Залози внутрішньої та змішаної секреції. |
|
§53-54 завд. ст.247,250 |
|
|
|
|
|
||
64 |
Профілактика захворювань ендокринної системи.
|
Проект. Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика (або тематика за вибором учителя) |
§55 завд. ст.254 |
|
|
|
|
|
||
65 |
Взаємодія регуляторних систем |
|
§ 58 завд. ст..267 |
|
|
|
|
|
||
ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ (4 год) |
||||||||||
66 |
Будова та функції репродуктивної системи. |
|
§59 завд. ст.271 |
|
|
|
|
|
||
67 |
Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл. Вагітність. Репродуктивне здоров’я. |
|
§60 завд. ст.273 |
|
|
|
|
|
||
68 |
Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції. Постембріональний розвиток людини. |
|
§61 завд. ст.280 |
|
|
|
|
|
||
69 |
Узагальнення та систематизація знань з теми: «Вища нервова діяльність .Ендокринна система. Розмноження та розвиток людини» |
|
Повторити §59 -60 |
|
|
|
|
|
||
Узагальнення (1год) |
||||||||||
70р |
Цілісність організму3 людини. Взаємодія регуляторних систем організму3. |
|
|
|
|
|
|
|
||