I семестр |
клас |
дата проведення |
Урок 20
Тема: Харчові та енергетичні потреби людини.
Мета уроку: формувати в учнів поняття про раціональне харчування; пояснити вплив збалансованого (раціонального) харчування на здоров’я людини;розвивати вміння використовувати знання з інших предметів; вдосконалити навички аналізу, вміння працювати в групах, оцінювати інформацію різних джерел; сприяти активному усвідомленню необхідності берегти здоров'я.
Очікувані результати: учні характеризують харчові та енергетичні потреби людини; значення харчових добавок; застосовують свої знання для складання харчового раціону відповідно до енергетичних витрат власного організму; висловлюють судження щодо значення збалансованого харчування.
Тип уроку:комбінований.
Хід уроку
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.
Тестові завдання на встановлення однієї вірної відповіді:
1.Вітамін,який утворюється в шкірі від впливом ультрафіолетових променів:
а)А б)В6
в)Е г)D
2.До водорозчинних вітамінів відноситься :
а)вітамін К б)вітамін В12
в) вітамін А г)вітамін Е
3.До жиророзчинних вітамінів відноситься:
а)вітамін D б)вітамін С
в)вітамін В15 г)вітамін В6
4. Спричинює безпліддя авітаміноз:
а)вітаміну А б)вітаміну Е
в)вітаміну В1 г)вітаміну С
5.Затримка зросту і розвитку організму, зниження опірності організму до інфекцій , порушення зору спричинюється авітамінозом:
а)вітаміну Аб)вітаміну D
в)вітаміну В12 г)вітаміну С
6.Зменшення кількості в організмі вітаміну К викликає:
а)рахіт б)дерматити
в)порушення зсідання крові г)порушення серцево – судинної діяльності
Поясніть зміст приказок різних народів про здорове харчування:
Слово вчителя
Сьогодні ми продовжуємо говорити про харчування. Відомо, що в країнах Заходу режимвживання їжі багатьох людей відрізняється від загальновизнаного в нашій країні: сніданок (сік чи кава, чай, канапка тощо); ланч, який є одним з основних прийомів їжі (обідня перерва на підприємствах та у школах); вечеря, до якої входять гарячі страви, а відбувається раніше від нашої і тому зазвичай є ще одне вживання їжі. Система режиму харчування в нашій країні має свої традиції. Сьогодні на уроці ми проаналізуємо свій харчовий раціон відповідно до критеріїв раціонального харчування. Дізнаємося: чи правильно ми харчуємося? Як організувати режим вживання їжі? Чи досить калорійна їжа, яку ми вживаємо?
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
Харчові та енергетичні потреби людини. Поняття про раціональне харчування
Слово вчителя:
Послухайте дитячий віршик:
Тільки-но прийшов зі школи –
Поспішаю вже до столу,
Бо зі школи довгий шлях,
300 метрів, просто жах!
Щоби скоротить дорогу
Взяли з другом по хот-догу.
Ми їх на ходу жували,
«Пепсі-колу» попивали.
Та бурчить у животі…
Знаю – вдома на плиті
Плов лишився від сніданку
(готувала мама зранку,
Й наказала: «Пам’ятай,
В холодильник заховай!»).
Та підвів мене будильник,
Де ж згадать про холодильник!
Поки гріється обід
Хоч чайку напитись слід,
Ще й халвою закусити.
Зразу ж телика включити,
Бо дивитись бойовик
Я з тарілочкою звик.
Зникла їжа із тарілки,
Я й не зчувсь, як схрумав стільки!
Любі друзі, поясніть,
Чом мене живіт болить?
Дати відповідь на це запитання нам допоможе сьогоднішній урок.
У збереженні здоров'я не останнє місце займає харчування. Давайте з’ясуємо, для чого ми їмо.
«Незакінчене речення»:
Запитання до учнів:
(відповіді учнів)
Розповідь вчителя:
Перші люди спочатку харчувалися лиш тим, що давала їм природа, згодом, навчившись підкоряти її своїм потребам, людина почала сама вирощувати продукти харчування, збільшила споживання м’ясних продуктів.
Від складу їжі та правильного режиму харчування значною мірою залежить фізичний розвиток.
Збалансованим (раціональним) вважається фізіологічно повноцінне харчування з врахуванням характеру праці, віку, статі, індивідуальних особливостей людини і кліматично географічних умов.
Ще зовсім недавно значна частина населення світу страждала від захворювань, причиною яких було не доїдання, сьогодні ж все більше людей страждають від переїдання.
Запитання для обговорення:
Очікувані відповіді учнів:
Основними недоліками харчування людей є:
- надмірне споживання вуглеводів та продуктів, які пройшли промислову обробку (солодощі, вироби з першосортної муки тощо);
- надмірне споживання консервованих продуктів;
- додавання до харчових продуктів різних хімічних речовин з метою покращення їх смаку, запаху та вигляду;
- часте споживання алкоголю, кофе, чаю, какао, шоколаду;
- звичка багато їсти і перекушувати між сніданком, обідом та вечерею;
- недостатнє пережовування їжі;
Запитання для обговорення:
Складання опорного конспекту:
Їжа повинна відповідати таким основним гігієнічним вимогам:
- за калорійністю відповідати основним енерговитратам;
- містити усі речовини, які необхідні для повноцінного розвитку організму людини (білки, жири, вуглеводи);
- мати невеликий обсяг (до 3 кг) і відповідну температуру;
- бути легко перетравною і добре засвоєною;
- бути смачною, збуджувати апетит і формувати почуття ситності;
- мати хороший вигляд і запах;
- містити необхідну вітамінів, води, мінеральних солей;
- бути різноманітною, складатися з продуктів тваринного і рослинного походження;
- бути доброякісною, тобто не шкідливою для здоров’я.
Тест
Вчитель називає правила раціонального харчування. Учні, якщо завжди дотримуються цього правила, ставлять собі 2 бали, якщо тільки іноді – 1 бал, якщо зовсім не дотримуються – 0.
1. Їжу вживати 3-4 рази на день, у певний час, не частіше, ніж через 3-4 години.
2. Пережовувати їжу повільно і ретельно.
3. Ввечері не пити міцний чай, каву.
4. Цукор замінити медом, фруктами, ягодами.
5. Білий хліб їсти якомога рідше, а житній частіше.
6. Намагатися обходитись без солі.
7. Воду пити невеликими порціями.
8. Їжа має бути свіжо приготовленою, не надто гарячою чи холодною.
9. Сідати за стіл тільки тоді, коли хочеться їсти.
Оцінка результатів: якщо сума балів дорівнює 18 – харчування повністю відповідає вимогам до раціонального харчування, 16-17 - близьке до правильного, 10-15 – задовільне, менше 10 – незадовільне.
Розповідь вчителя:
Найраціональнішим є чотириразове харчування, яке залежно від умов праці й побуту може бути здійснене у двох варіантах:
1) перший сніданок, другий сніданок, обід, вечеря;
2) сніданок, обід, полудник, вечеря.
Як розділити добовий раціон у відсотках – рекомендації фахівців будуть відрізнятися. Але пам’ятаймо: сніданок має бути поживним (20-30%), обід має включати гарячу першу страву (35%), полудник (20%) і вечеря (20%) має бути не пізніше як за дві години до сну.
Запитання до учнів:
Очікувана відповідь учнів:
М'ясо, рибу, яйця і бобові (багаті на білок) слід споживати на сніданок і обід, бо вони довше перетравлюються й тому на тривалий час затримуються в шлунку, що дає можливість збільшувати проміжки між вживанням їжі.
Розповідь вчителя:
На вечерю краще добирати легку їжу, яка швидко перетравлюється, наприклад, молочні, овочеві, крупяні страви. Раціональне харчування – це спосіб запобігання багатьом хворобам. І.Павлов наголошував, що надмірне захоплення їжею – тваринність, а неуважність до їжі – безглуздя. Харчування визначає не тільки фізичний розвиток, але й великою мірою розвиток психіки, інтелекту. Правильно організоване харчування – основа нормального росту, розвитку, навчання, праці.
Таким чином, подумаймо, що, на вашу думку, варто враховувати, складаючи харчовий раціон.
Учні поступово пригадують, а вчитель позначає основні положення на дошці:
Прийом їжі в певний час виробляє умовні рефлекси, забезпечує ритмічність процесів секреції і оптимальне виділення травних соків.
Харчові добавки та їх значення
Розповідь вчителя
У харчовій промисловості застосовується велика група речовин, що об'єднується загальним терміном харчові добавки. Кожна людина з'їдає в середньому більше п'яти кілограмів харчових добавок в рік, і українці - не виняток. Харчові добавки сьогодні стали справді масовим явищем. Рідко який продукт з'являється без «Е». Їх використовують для того, щоб поліпшити зовнішній вигляд, смак, аромат та для продовження терміну зберігання.
Проектування зображення на екран:
Повідомлення учня:
«Харчові добавки»
Харчовими добавками називають групу природних або синтетичних речовин, які спеціально додають до продовольчої сировини, напівфабрикатів або готових продуктів з метою надання їм певних якісних показників. Харчові добавки використовуються з метою: збереження поживних властивостей харчових продуктів, надання харчовим продуктам більш привабливого вигляду, збільшення терміну зберігання харчових продуктів, полегшення технологічної обробки продовольчої сировини, здешевлення та скорочення технологічного процесу.З давен - давен людина використовує натуральні харчові добавки, такі як дріжджі,агар, пектин, желатин, лимонна кислота, оцет, сода, крохмаль, кухонна сіль.Але, на превеликий жаль, великого розмаху сьогодні у світі набуло виробництво синтетичних харчових добавок, які шкідливо впливають на здоровя людини. Кількість харчових добавок, які використовують у харчовому виробництві більшості країн світу, досягає 500 найменувань, в США перевищує 1500, в країнах ЄС досягає 1200, в Росії — 415, в Німеччині — 350, в Україні — 221. Радою ЄС розроблена раціональна система цифрової кодифікації харчових добавок з літерою "Е" (від слова Європа або від англ. — їстівний). Кожній харчовій добавці присвоєно три- або чотиризначний код (у Європі з попередньою літерою «Е»).
Пояснення вчителя:
Існує їх класифікація в системі Сodex Аlimentarius:
Проектування опорної схеми «Класифікація харчових добавок» на екран:
Обговоення схеми.
Розповідь вчителя:
Харчові добавки сьогодні стали дійсно масовим явищем. Однак нерідко, щоб досягти цих добрих цілей, вдаються до недобрих засобів — шкідливих харчових добавок.
Проектування зображення на екран:
Пропоную до вашої уваги перелік небезпечних харчових добавок.
Проектуваннязображення на екран (або вчитель використовує як роздатковий матеріал):
Небезпечні харчові добавки |
Номер небезпечного «Е» |
Барвники |
Е102, Е110, Е120, Е124 |
Канцерогени |
Е103, Е105, Е110, Е121, Е123, Е125, Е126, Е130, Е131, Е142, Е152, Е153, Е210, Е211, Е213–Е217, Е231, Е232, Е240, Е251, Е252, Е321, ЕЗЗО, Е431, Е447, Е900, Е905, Е907, Е952, аспартам |
Мутагенні та генотоксичні |
Е104, Е124, Е128, Е230–Е233, аспартам |
Алергени |
Е131, Е132, Е160Ь, Е210, Е214, Е217, Е230, Е231, Е232, Е239, Е311–Е313, аспартам |
Небажано вживати астматикам |
Е102, Е107, Е122 —Е124, Е155, Е211–Е214, Е217, Е221–Е227 |
Небажано вживати людям, чутливим до аспірину |
Е107, Е110, Е122–Е124, Е155, Е214, Е217 |
Негативно впливають на печінку та нирки |
Е171–Е173, Е220, Е302, Е320–Е322, Е510, Е518 |
Порушують функції щитоподібної залози |
Е127 |
Призводять до захворювань шкіри |
Е230–Е233 |
Подразнюють кишечник |
Е220–Е224 |
Спричинюють розлад травлення |
Е338–Е341, Е407, Е450, Е461, Е463, Е465, Е466 |
Спричинюють неправильний розвиток плоду |
Е233 |
Заборонено вживати немовлятам та маленьким дітям |
Е249, Е262, Е310–Е312, Е320, Е514, Е623, Е626–Е635 |
Впливають на рівень холестерину в крові |
Е320 |
Руйнують вітаміни в організмі |
Е220 (В1), Е222–Е227 (В12), Е320 (D), Е925 (Е) |
Купуючи продукти, рекомендується уважно вивчити етикетку. Якщо в продукті одні Е-компоненти харчові добавки, вживання такого продукту шкідливо для здоров’я.
А зараз декілька слів про продукти, які ви вживаєте майже щодня: чіпси, сухарики та морозиво.До морозива додають Е131, Е171 діоксид титану – білий барвник, він викликає розлад печінки. У сухарики та чіпси додають Е620 глутаміновую кислоту, яка викликає алергію та розлад шлунка.
Проектування зображення на екран:
Для виробництва жувальної гумки використовують Е320 бутилоксианізол, викликає розлад кишкового тракту.
Отже, читайте етикетки продуктів харчування на наявність в них різноманітних «Е».
«Мозковий штурм»
Очікувана відповідь учнів:
Здоров’язберігаючі технології: