Календарно-тематичне планування
з курсу «Дизайн і технології»
Мета – цілісний розвиток особистості дитини засобами предметно перетворювальної діяльності, формування ключових та проєктно-технологічної компетентностей, необхідних для розв’язання життєвих проблем, культурного й національного самовираження.
Завдання:
- формування допитливості, цілісного уявлення про матеріальне і нематеріальне виробництво;
- сприяння розвитку естетично-ціннісного ставлення до традицій українського народу в праці, декоративно-ужитковому мистецтві;
- набуття досвіду поетапного створення корисних і естетичних виробів у партнерській взаємодії: від задуму до його втілення в різних матеріалах;
- вироблення навичок раціонального використання матеріалів, безпечного застосування традиційних та сучасних технологій;
- формування культури праці, прагнення удосконалювати процес і результати проектно-технологічної діяльності, свій життєвий простір.
Освітні технології: технології інтегративного навчання, здоров’язбережувальні технології, творчі завдання, дидактичні ігри; експериментування з матеріалами і технологіями, проєктно-технологічна діяльність, ІКТ-технології.
Дизайн і технології
1година на тиждень
Календарно-тематичне планування складено згідно Типової освітньої програми під керівництвом Савченко О.Я. 3-4 клас, затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 року № 743-22
Підручник: Я досліджую світ: підр. для 4 кл, Ірина Андрусенко, Наталка Котелянець, Олена Агєєва.- Київ: Грамота,2021
4 клас
Очікувані результати навчання здобувачів освіти |
Зміст освіти |
Інформаційно-комунікаційне середовище |
|
розрізняє об’єкти техніки (виробничої, транспортної, побутової тощо) [4 ТЕО 1.1; 1.4; 2.2]; досліджує історію розвитку техніки [4 ТЕО 1.1; 1.4; 2.2] ; розрізняє ручні знаряддя праці, механізми і машини, автоматичні пристрої [4 ТЕО 2.1]; добирає матеріали та інструменти для виготовлення макету об’єкта техніки [4 ТЕО 1.3]; |
Види техніки. Історія розвитку техніки. Макетні матеріали (папір,картон, пінопласт, дріт, пластилін,фольга тощо). Макетування об’єкта техніки |
досліджує традиційні і сучасні технології декоративно- ужиткового мистецтва [4 ТЕО 1.4; 2.1; 2.2]; аналізує, синтезує та використовує інформацію з різних джерел [4 ТЕО 1.4; 2.2]; виявляє емоційно-ціннісне ставлення до привабливих видів декоративно-ужиткового мистецтва [4 ТЕО 1.5]; вибирає і виготовляє виріб декоративно-ужиткового мистецтва [4 ТЕО 1.1; 1.4; 2.2]; |
Традиційні і сучасні технології декоративно-ужиткового мистецтва. Виготовлення виробу в традиціях декоративно- ужиткового мистецтва |
досліджує властивості зразків деревинних матеріалів і металів [4 ТЕО 1.3]; класифікує конструкційні матеріали за їх ознаками і властивостями [4 ТЕО 1.3]; виготовляє виріб з картону, шпону, фольги, дроту тощо [4 ТЕО 1.4]; використовує матеріали вторинної переробки для виготовлення нових виробів [4 ТЕО 3.2]; |
Виготовлення виробу з деревинних матеріалів і металів. |
визначає розміри освітнього об’єкта – макета транспортного засобу (автомобіль, автобус, літак, корабель тощо), будинку тощо [4 ТЕО 1.2; 1.4]; використовує цифрові пристрої, креслярські інструменти, лінії у побудові розгортки макета транспортного засобу, будинку тощо [4 ТЕО 1.2; 1.4]; виготовляє макет вибраного транспортного засобу або будинку [4 ТЕО 1.4] |
Елементи графічної грамоти. Макетування. Конструктори, навчальні набори (із дерева, металу, магнітні). Конструювання з використанням ігрових комп’ютерних програм |
Середовище проєктування |
|
обґрунтовує актуальність виявленої проблеми [4 ТЕО 1.1]; продукує ідеї для вирішення виявленої проблеми[4 ТЕО 1.1]; формулює мету своєї діяльності [4 ТЕО 1.1]; вибирає обґрунтовано об’єкт проєктування [4 ТЕО 1.1]; узгоджує власні потреби та потреби інших у виборі об’єкта проєктування [4 ТЕО 1.1]; планує дії для реалізації задуму в матеріалі [4 ТЕО 1.1]; розробляє критерії оцінювання майбутнього виробу[4 ТЕО 1.1]; |
Виявлення проблеми, потреб у виготовленні виробів. Обмін інформацією. Вибір об’єкта проєктування. Оцінка можливостей, ресурсів і ризиків. |
аналізує моделі, подібні обраному об’єкту проєктування(моделі-аналоги) [4 ТЕО 1.4]; продукує і формулює ідеї під час моделювання обраного об’єкта проєктування [4 ТЕО 1.4]; визначає і використовує формат, пропорції і масштаб, |
Дизайн-проєктування – моделювання та конструювання. Композиція виробу. Удосконалення моделі і конструкції виробу з |
види композицій оздоблення виробу (предметні, сюжетні,декоративні) [4 ТЕО 1.2; 1.4]; класифікує і використовує кольори за властивостями: тон,насиченість, світлість [4 ТЕО 1.4]; експериментує з поєднанням кольорів, матеріалів; комбінує, переставляє, замінює, оформляє, удосконалює дизайн і конструкцію виробу [4 ТЕО 1.4]; відображає образ майбутнього виробу на папері, в макетіабо в цифровому вигляді [4 ТЕО 1.2; 1.4]; описує модель свого виробу, аргументовано її відстоює [4 ТЕО 1.2; 1.4; 1.5]; добирає матеріали для виготовлення спроєктованого виробу, зокрема і вторинні [4 ТЕО 1.3; 3.2]; розраховує орієнтовні витрати [4 ТЕО 3.1]; |
використанням творчих методів: комбінування, переставляння, замінювання та ін. Властивості кольорів. Поєднання кольорів. Добір матеріалів. Розрахунок витрат наматеріали. |
планує технологічну послідовність виготовлення індивідуально або спільно спроєктованого виробу [4 ТЕО 1.1; 2.2] |
Визначення технологічної послідовності виготовлення спроєктованого виробу |
Середовище техніки і технологій |
|
організовує власну діяльність з виготовлення виробу індивідуально або в групі [4 ТЕО 1.1; 2.2]; використовує інструменти й пристосування, дотримуючись безпечних прийомів і норм санітарії[4 ТЕО 2.1; 4.3]; розмічає деталі на матеріалі за допомогою шаблонів, трафаретів або креслярських інструментів та вирізує їх [4 ТЕО 2.1]; застосовує рухомі і нерухомі, роз’ємні і нероз’ємні з’єднання [4 ТЕО 2.1]; виготовляє виріб із використанням традиційних та сучасних технологій обробки матеріалів (витинанка, лозоплетіння, вишивка, шиття, плетіння, мозаїка, комбінована аплікація, оригамі, ниткографіка, скрапбукінг тощо) [4 ТЕО 2.1; 2.2]; контролює та удосконалює технологію виготовлення виробу [4 ТЕО 2.2]; |
Виготовлення виробу за визначеною послідовністю. Безпечне використання інструментів і матеріалів під час виконання технологічних операційобробки різних матеріалів (деревинні, пластик, пластмаса, текстильні, вторинні тощо). |
раціонально використовує час та матеріали, зокрема і вторинні [4 ТЕО 3.1; 3.2] |
Раціональне використання часу таматеріалів |
Середовище соціалізації |
|
дотримується правил спільної роботи в групах [4 ТЕО 1.1; 1.4; 1.5]; оцінює і обґрунтовує цінність виконаних проєктів [4 ТЕО 1.5]; описує процес створення виробу, естетичні і технічні рішення; [4 ТЕО 1.5] аналізує ефективність своєї комунікативної діяльності в команді, зокрема в мережах; [4 ТЕО 1.5] презентує результати власної або спільної проєктно-технологічної діяльності, обговорює їх з іншими та прогнозує подальші плани щодо проєктно-технологічної діяльності; [4 ТЕО 1.5] |
Соціальна, функціональна, технологічна, естетична та економічна цінність індивідуально або спільно створених проєктів. Презентація досягнень та реклама. Авторство і співавторство. |
проявляє ініціативність у природоохоронній та доброчинній діяльності з власноруч створеними виробами [4 ТЕО 1.1; 2.2; 4.1]; виявляє готовність і здатність співпрацювати з іншими [4 ТЕО 1.1; 1.4; 1.5]; |
Доброчинна діяльність в групах, середовищі для задоволення потреб оточуючих та збереження природного середовища. |
охоче виготовляє подарунки, допомагає іншим [4 ТЕО 1.1; 4.1]; критично оцінює споживацькі звички, зокрема використання синтетичних виробів, що забруднюють навколишнє середовище [4 ТЕО 1.1; 3.2]; |
|
розрізняє предмети праці, основні види діяльності за професіями різних сфер життєдіяльності; [4 ТЕО 1.1; 1.4; 2.2] |
Світ професій. |
читає, інтерпретує та оцінює інструкції продуктів домашнього господарювання; [4 ТЕО 4.1] розрізняє корисні і шкідливі звички, пов’язані з вживанням їжі; [4 ТЕО 4.1] виготовляє запрошення для гостей; [4 ТЕО 4.1; 4.2; 4.3] розробляє прикраси для святкового столу; [4 ТЕО 4.1; 4.2; 4.3] сервірує святковий стіл спільно з старшими; [4 ТЕО 4.1; 4.3] пришиває ґудзики різними способами; [4 ТЕО 4.1; 4.2; 4.3] вирощує спільно з однокласниками рослини, зелень за потреби; [4 ТЕО 4.1] лагодить пошкодження предметів побуту за потреби[4 ТЕО 4.1; 4.2; 4.3] |
Рекомендації здорового харчування. Сервірування столу самостійно або спільно з іншими. Побутове самообслуговування. Догляд за одягом та взуттям, домашніми тваринами, рослинами. Ремонт незначних пошкоджень предметів побуту |
І СЕМЕСТР
№ |
Тема уроку |
Дата |
Примітки |
Космічна подорож Усесвітом. Наскрізні лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність» |
|||
1. |
Папˊє-маше з ниток. |
07.09. |
|
2. |
Планети Сонячної системи. |
14.09 |
|
3. |
Конструювання. Макети космічних апаратів із готових форм. |
21.09. |
|
4. |
Макети космічних апаратів із готових форм. Оздоблення готового виробу, його презентація |
28.09. |
|
План і карта Наскрізні лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність» |
|||
5. |
Масштаб. Збільшення креслення фігури за клітинками в масштабі. |
05.10. |
|
6. |
Архітектура. Креслення. Умовні позначення на кресленнях. Будинок із дахом на основі розгортки. |
08.10. |
|
7. |
Будинок із дахом на основі розгортки. Оздоблення виробу, його презентування |
12.10. |
|
8. |
Казковий будинок на основі циліндра або конуса |
19.10. |
|
Цікаві мандрівки материками й океанами Наскрізні лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність» |
|||
9. |
Колаж. Портрет представника (представниці) певної раси. |
26.10. |
|
10. |
Створюємо модель вулкана |
09.11 |
|
11. |
Види переплетення ниток у тканині. Риба. |
16.11. |
|
12. |
Виготовлення мешканців океану. Краби й медузи (з одноразових паперових тарілок) |
23.11. |
|
13. |
Квіти – символи України. Паперові квіти. Український віночок |
26.11. |
|
14. |
Силуетні витинанки. Тваринний світ Євразії. |
30.12 |
|
15. |
Український рушник. Шов «назад голку». Рушничок |
07.12. |
|
16. |
Гофрування з елементами витинання. Янголятко. |
14.12. |
|
17. |
Художнє оздоблення та дизайн. Штучна ялинка. |
21.12. |
|
18. |
Художнє оздоблення та дизайн. Підсумковий урок
|
28.12 |
|
ІІ семестр
№ |
Тема уроку |
Дата |
|
Цікаві мандрівки материками й океанами Наскрізні лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність» |
|||
19. |
Ляльки для пальчикового театру. Тварини Африки. (Ст. 13-14) |
|
|
20. |
Об’ємна аплікація з тканини та гудзиків. Сич. (Ст. 24-25) |
|
|
21. |
Квілінг. Колібрі. (Ст. 34-35) |
|
|
22. |
Пошиття м’якої іграшки. Папуга. (Ст.44-46) |
|
|
23. |
Робота із сучасними штучними матеріалами. Пінгвін. (Ст.53-54) |
|
|
Наша Батьківщина – Україна Наскрізні лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність» |
|||
24. |
Мозаїка в техніці торцювання. Кордони України. (Ст.68-69) |
|
|
25. |
Гончарство. Народна іграшка. (Ст.77-79) |
|
|
26. |
Виготовлення фільтра для очищення води. Домашній фільтр. (Ст.84-85) |
|
|
27. |
Українські страви. Приготування канапок. (Ст.91-92) |
|
|
28. |
Орігамі. Черепаха. (Ст.98-99) |
|
|
29. |
Модульне орігамі. Колоски. (Ст.103-104) |
|
|
30. |
Сюжетні витинанки. Чарівний ліс. (Ст.106-107) |
|
|
31. |
Бісероплетіння. Бабка. (Ст.111-113) |
|
|
32. |
Ароматичні саше. Мішечок для трав. (Ст.119-121) |
|
|
33. |
ПРОЄКТ «ЧЕРВОНА КНИГА УКРАЇНИ» (Ст.122-123) |
|
|
34. |
ПРОЄКТ «ЧЕРВОНА КНИГА УКРАЇНИ» |
|
|
35. |
Сторінка моїх досягнень. Підсумковий урок |
|
|