Календарно- тематичне планування здійснене за модельною навчальною програмою
«Етика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти
(автори Пометун О.І., Ремех Т.О., Кришмарел В.Ю.)
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
(наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
0,5 годин на тиждень (18 годин за програмою)
№ п/п |
Дата проведення |
Зміст навчального предмета |
Очікувані результати навчання |
Види навчальної діяльності учнів |
Вступ |
||||
1. |
01.09 |
Мораль. Етика. Моральні цінності суспільства – життєві орієнтири людини. |
Знаннєвий компонент: що таке мораль та етика, яку роль вони відіграють у житті та стосунках людей, формулює золоте правило моралі. Діяльнісний компонент: Ілюструє розуміння золотого правила моралі прикладами із власного життя та життя оточення Пояснює, що таке моральні цінності та як вони впливають на взаємини та спілкування людей Ціннісний компонент: Усвідомлює важливість самопізнання та самооцінки. |
Пошукові завдання: з’ясування значення понять «мораль», «етика», створення хмар слів до понять «моральні цінності». Обговорення та дискусія « Що є життєвими орієнтирами людини». |
2. |
15.09 |
Моральні взаємини й спілкування людей. Золоте правило моралі. Моральне зростання людини: чому важливо пізнавати та оцінювати себе. |
|
Створення хмар слів до поняття «золоте правило моралі» |
УНІКАЛЬНІСТЬ І НЕПОВТОРНІСТЬ ЛЮДИНИ |
||||
3. |
29.09 |
Індивідуальність людини. Формування особистості. Цінність людського життя. Гідність людини |
Знаннєвий компонент: Обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини. Діяльнісний компонент: Визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності Ціннісний компонент: Усвідомлює власну унікальність як цінність людського життя.
|
Обговорення та дискусії на теми « Як я розумію унікальність та неповторність кожної людини?» «Чому життя і гідність людини є найвищою цінністю в сучасному світі?» |
4. |
13.10 |
Людські чесноти. Які людські чесноти прикрашають особистість? |
Знаннєвий компонент: Розповідає про формування особистості та людські чесноти Пояснює, що таке індивідуальні відмінності людини, та виявляє повагу до них. Висвітлює сутність гідності та наводить приклади її проявів. Діяльнісний компонент: Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості та потреби. Ціннісний компонент: Усвідомлює значимість людських чеснот як прояв гідності. |
Складання сенкану «Що таке чеснота?» Складання речень, зі словами «людські чесноти, людські вади». Складання хмари слів до поняття «гідність». |
5. |
27.10 |
Роль світогляду в становленні особистості. Потреби, бажання, інтереси людини. |
Знаннєвий компонент: Характеризує роль світогляду у житті людини Визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі. Діяльнісний компонент: Детально описує та аналізує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо). Ціннісний компонент: усвідомлює необхідність виявляти толерантне ставлення до людей з іншими інтересами та світоглядом. |
Проєкти (індивідуальні/групові): Людська різноманітність – ресурс суспільства; Відмінності між потребами та бажаннями; як я можу реалізувати свої інтереси. |
Екологічна безпека та сталий розвиток
Усвідомлення необхідності морального зростання особистості для формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості,у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливіcть сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства.
Громадянська відповідальність Формувати уміння колективної діяльністі – роботи в групі, проекти тощо, яка розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок. Здоров'я і безпека Усвідомлювати роль формування емоційно стійкого члена суспільства..
Підприємливість та фінансова грамотність
Розвивати лідерські ініціативи особистості, здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі.
6. |
17.11 |
Емоції та почуття, їхнє значення в житті людини. Сила почуттів. Як виражати власні емоції та почуття. Емпатія. Як зважати на почуття та емоції інших людей. |
Знаннєвий компонент: розповідає, що таке емоції та почуття, якими вони бувають, розуміє сутність емпатії. описує реакцію на них. Діяльнісний компонент: визначає та описує власні почуття та емоції в різних ситуаціях життя,н аводить приклади вираження емоції та описує реакцію на них. Ціннісний компонент: демонструє вияв позитивних емоцій. |
Короткі повідомлення учнів: розповідь про емоції і почуття в житті людини та способи їх прояву, про власні емоції та почуття в різних ситуаціях |
7. |
01.12 |
Місце позитивних і негативних емоцій у житті людини. Керування власними емоціями. |
Знаннєвий компонент: визначає прояви негативних та позитивних емоцій. Діяльнісний компонент: застосовує способи опановування позитвних емоцій. Демонструє прості навички керування емоціями та прояви емпатії. Ціннісний компонент: усвідомлює необхідність умінь керувати власними емоціями. |
Творчі завдання (індивідуально, у парах/групах): складання власної шкали емоцій (перелічити не менше 10 станів) – від найнеприємніших до найприємніших. |
8. |
15.12 |
Зв’язок почуттів і вчинків. Почуття любові до Батьківщини, мови, культури, відповідальності за свою країну |
Знаннєвий компонент: знає, у чому полягає зв’язок почуттів і вчинків, тлумачить поняття любові. Діяльнісний компонент: пояснює почуття інших осіб і обґрунтовує їхнє право на вираження своїх почуттів Ціннісний компонент: дбайливе та відповідальне ставлення до своєї Батьківщини, мови, культури.
|
Обговорення та дискусії (орієнтовні теми): Які є прояви любові до Батьківщин? |
Наскрізні змістові лінії
Екологічна безпека та сталий розвиток
Усвідомлення необхідності виражати позитивні емоції, емпатію для формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості,у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливіcть сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства.
Громадянська відповідальність
Формувати уміння виявляти почуття любові до своїх Батьківщини, мови, культури, уміти співпрацювати для досягнення суспільного блага.
Здоров'я і безпека
Уміти розпізнавати небезпеки вияву негативних емоцій, виробляти уміння керувати власними емоціями та станами, убезпечувати своє здоров’я від таких впливів.
Підприємливість та фінансова грамотність Усвідомлення того, що уміння виявляти позитивні емоції та керувати власними станами сприятиме розвиткові лідерських ініціатив, здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі
СПІЛКУВАННЯ У ЖИТТІ ЛЮДИНИ |
||||
9. |
12.01 |
Спілкування та його роль у житті людини. Вплив спілкування на здоров’я, безпеку і добробут. Вербальне та невербальне спілкування. |
Знаннєвий компонент: пояснює, що таке спілкування, та як воно впливає на здоров’я, безпеку і добробут Розповідає про сутність вербального та невербального спілкування. Діяльнісний компонент: застосовує вербальні та невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації. Ціннісний компонент: усвідомлює значимість конструктивної комунікації як необхідної умови життя. |
Короткі повідомлення учнів: значення спілкування у житті людини, сучасні засоби спілкування. |
10. |
26.01 |
Конструктивна комунікація. Спілкування в групі. Доброзичливість, щирість, повага у спілкуванні. Ввічливість та чемність. Етикет. |
Знаннєвий компонент: детально описує особливості спілкування в групі та аналізує прояви доброзичливості, щирості та поваги у спілкуванні. Діяльнісний компонент: наводить приклади чемної поведінки у спілкуванні. Виконує різні ролі у груповій роботі Пояснює значення етикету для спілкування. Ціннісний компонент: усвідомлення необхідності керуватися у спілкуванні позитивними моральними нормами.
|
Ппошукові завдання: з’ясування значення понять «комунікація», «спілкування», «вербальне спілкування», «невербальне спілкування», «етикет». |
11. |
09.02 |
Безпечне та відповідальне спілкування. Особливості та ризики віртуального спілкування. |
Знаннєвий компонент: визначає показники безпечного та відповідального спілкування, Діяльнісний компонент: наводить приклади безпечного спілкування Встановлює нові контакти та ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку. Прогнозує ризики комунікації у віртуальному середовищі. Ціннісний компонент: усвідомлює небезпеку віртуального спілкування.
|
Складання пам’яток (індивідуально, у пара/групах): безпечного віртуального спілкування. |
12. |
23.02 |
Агресивність у спілкуванні: тиск, маніпуляції та неповага. Наслідки та протистояння. |
Знаннєвий компонент: описує прояви агресії у спілкуванні, знає способи маніпуляцій. Діяльнісний компонент: протидіє проявам тиску, агресії, маніпуляції та неповаги щодо себе та інших осіб.. Ціннісний компонент: Проявляє ціннісне ставлення до себе та інших.
|
Творчі завдання (індивідуально, у парах/групах): як протистояти агресії та маніпуляціям у спілкуванні; |
13. |
08.03 |
Булінг та кібербулінг: прояви, запобігання та протидія. |
Знаннєвий компонент: пояснює ознаки булінгу та кібербулінгу. Діяльнісний компонент: виокремлює інформацію та обговорює ситуації булінгу, зокрема кібербулінгу. Ціннісний компонент: демонструє шанобливе ставлення себе та інших. |
Етичні правила спілкування у віртуальному просторі; Булінг – сьогодні це не модно. |
Екологічна безпека та сталий розвиток
Формування в учнів уміння конструктивно комунікувати, розвивати соціальну активність.
Громадянська відповідальність
Формувати уміння колективної діяльністі – роботи в групі, проекти тощо, яка розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок.
Здоров'я і безпека
Уникати негативних проявів агресивного спілкування, розуміти шкідливий вплив на здоров’я.
Підприємливість та фінансова грамотність
Усвідомлення того, що такі негативні прояви у спілкуванні, як тиск, маніпуляції, неповага є чинниками, які перешкоджають розвивати лідерські ініціативи особистості.
ЖИТТЄВИЙ ПОСТУП ЛЮДИНИ |
||||
14. |
22.03 |
Особистісний розвиток людини. Роль навчання у житті людини. Інтереси та хобі. Заняття спортом і мистецтвом. |
Знаннєвий компонент: описує особистісний розвиток людини, пояснює роль навчання в житті людини. Діяльнісний компонент: розповідає про власні інтереси та хобі, ділиться досягненнями з однолітками, ініціює обмін досвідом діяльності. Ціннісний компонент: визначає прагнення і потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчання.
|
Короткі повідомлення учнів: значення особистого розвитку людини, хобі та інтереси, заняття спортом та мистецтвом. Обговорення та дискусії (орієнтовні теми): Чому навчання – невід’ємна частина життя людини? |
15. |
12.04 |
Становлення і дорослішання людини: самостійність, наполегливість і цілеспрямованість. |
Знаннєвий компонент: обґрунтовує перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього. Діяльнісний компонент: аргументує необхідність наполегливості. Ціннісний компонент: усвідомлює важливість цілеспрямованості для становлення власної особистості.
|
Обговорення та дискусія «Що означає бути дорослою людиною?» |
16. |
26.04 |
Життєві цілі, плани та перспективи. Ухвалення рішень. Плани щодо досягнення людиною життєвих цілей у власній родині, спільноті та країні. |
Знаннєвий компонент: знає види рішень, розуміє значення складання планів та перспектив для досягнення цілей. Діяльнісний компонент: самостійно створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті. Ціннісний компонент: усвідомлює значимість власних життєвих цінностей. |
Виступ з аргументацією на тему «Мої життєві цілі – це…». Складання асоціативного грона. |
17. |
10.05 |
Успіхи і невдачі як складники особистісного розвитку людини.
|
Знаннєвий компонент: пояснює значення освіти в житті людини. Діяльнісний компонент: планує і моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням можливостей своїх та інших осіб. Ціннісний компонент: усвідомлює користь обміну досвідом та взаємонавчанням.
|
|
18. |
24.05 |
Значення досвіду в житті людини. Взаємонавчання та обмін досвідом. |
|
|
Наскрізні змістові лінії
Екологічна безпека та сталий розвиток
Розуміє роль особистісного розвитку через навчання, хобі, спорт, мистецтво, виявляє цілеспрямованість та наполегливість у плануванні життєвих цілей з орієнтацією на програму сталого розвитку, збереження довкілля та розвитку суспільства.
Громадянська відповідальність
Розмірковує, як навчання, інтереси, хобі впливають на розвиток особистості, розуміє відповідальність за ухвалення рішень, власного успіху та невдач, усвідомлює значимість досвіду для розвитку особистісних можливостей. Пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників.
Здоров'я і безпека
Уміє моделювати та планувати кроки для задовольняти власних потреб, ефективно обмінюватися досвідом щодо життєвого успіху, гартувати вольові якості через заняття спортом.
Підприємливість та фінансова грамотність
Оцінює ризики та наслідки прийнятих рішень, особистий поступ людини, розуміє необхідність навчання та особистісного розвитку, уміє складати перспективні плани щодо досягнення життєвих цілей у родині, спільноті, країні.