Календарно-тематичне планування. Етика. 5 клас. НУШ

Про матеріал
Календарно-тематичне планування уроків з етики для 5-го класу за модельною навчальною програмою авторів Пометун О.І., Ремех Т.О., Кришмарел В.Ю. до підручника «Етика» авторів Л. Давидюк, А. Мельник 20 годин (ІІ семестр, 1 година на тиждень)
Перегляд файлу

 

Календарно-тематичне планування уроків з етики для 5-го класу за модельною навчальною програмою авторів Пометун О.І., Ремех Т.О., Кришмарел В.Ю. до підручника «Етика» авторів Л. Давидюк, А. Мельник

20 годин (ІІ семестр, 1 година на тиждень)

 

Зміст навчального матеріалу

Дата

Опис результатів навчальної діяльності

Опис видів навчальної діяльності

Поняття і терміни

 

 

ТЕМА 1. Вступ. Унікальність і неповторність людини. Спілкування у житті людини (9)

1

Етика і Ти. Яку роль відіграє етика в житті людини? Чи потрібне нам сьогодні золоте правило моралі? Чому важливо пізнавати та оцінювати себе?

 

 

Пояснює, що таке мораль та

етика, яку роль вони відіграють у житті та

стосунках людей; формулює золоте правило моралі, ілюструє його прикладами із власного життя та життя оточення; пояснює, що таке моральні цінності та як вони впливають на взаємини та спілкування людей; розповідає про важливість самопізнання та самооцінки.

Пошукові завдання: з’ясування значення понять «мораль», «етика», створення хмар слів до понять «моральні цінності», «золоте правило моралі». Обговорення та дискусії (орієнтовні теми):

Що є життєвими орієнтирами людини?

Як можна пізнавати себе?

Чому важливо оцінювати себе?

Етика, мораль,

моральні

цінності, золоте

правило моралі,

самопізнання

2

Індивідуальність

людини. Що таке людська індивідуальність?

Чому кожна людина

унікальна? Чому важливо прислуховуватися до

себе?

 

 

Обґрунтовує унікальність та

неповторність кожної

людини; визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності; розповідає про формування

особистості; пояснює, що таке

індивідуальні відмінності

людини, та виявляє повагу до

них; висвітлює сутність гідності та наводить приклади її проявів

Короткі повідомлення учнів: у чому проявляється неповторність кожної людини? Пошукові завдання: з’ясування значення понять «індивідуальність», «унікальність» у різних джерелах, складання речень, створення хмар слів до понять «неповторність людини»; складання ребусів, емоджі, кросвордів; інтерв’ювання батьків / представників родини, однокласників: Які мої/твої індивідуальні риси? Есе з аргументацією (орієнтовні теми): «Я – особливий/особлива, тому що...»; створення рефлексивних малюнків «Мій портрет».

Людська

Індивідуальність,

Особистість,

гідність

3

Людські чесноти.

Чому людина

починається з добра?

Які чесноти прикрашають особистість? Як можна перемогти зло?

 

 

Розрізняє прояви добра і зла; розповідає про людські чесноти; пояснює, як чесноти

прикрашають особистість.

Короткі повідомлення учнів: що є найвищими цінностями сучасного світу? Пошукові завдання: з’ясування значення понять «гідність», «чеснота» у різних джерелах, складання речень, створення хмар слів до понять  «становлення особистості»; складання ребусів, емоджі, кросвордів; Обговорення та дискусії: Чому життя і гідність людини є найвищою цінністю в сучасному світі? Як я можу проявляти своє ставлення до людей з особливими потребами?

Чеснота, вада

4

Роль світогляду в

становленні особистості. Потреби,

бажання, інтереси

людини. Що таке світогляд людини?

Як світогляд впливає на становлення особистості? Яку роль відіграють потреби, інтереси та бажання в житті людини?

 

 

Характеризує роль світогляду

у житті людини; визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі; детально описує та аналізує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси,

світогляд тощо).

Короткі повідомлення учнів: що таке світогляд? Пошукові завдання: з’ясування значення понять «світогляд», «потреба» у різних джерелах, складання речень, створення хмар слів до понять «інтереси людини»; складання ребусів, емоджі, кросвордів; інтерв’ювання батьків / представників родини, однокласників: Які інтереси посідають важливе місце в житті? Створення рефлексивних малюнків «Мої зацікавлення».

 

Світогляд,

потреби,

інтереси,

бажання

5

Спілкування та його роль у житті людини. Чому спілкування

важливе для людини?

Як спілкування впливає

на здоров’я, безпеку і добробут людини?

Коли жести бувають

красномовніші за слова?

 

 

Пояснює, що таке спілкування

та як воно впливає на здоров’я, безпеку і добробут; розповідає про сутність вербального та невербального спілкування; застосовує вербальні та невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації.

Короткі повідомлення учнів: значення спілкування у житті людини, сучасні засоби спілкування. Пошукові завдання: з’ясування значення понять «комунікація», «спілкування» в різних джерелах; зображення (малюнком, пантомімою) безпечного/небезпечного спілкування; Обговорення та дискусії: Чому життя людини неможливе без спілкування? Які функції спілкування?

 

Спілкування,

вербальне

спілкування,

невербальне

спілкування

6

Конструктивна

комунікація. Етикет. Як спілкуватися з

людьми? Як виявляти

доброзичливість та

щирість у спілкуванні? Чи має сучасна людина дотримуватись етикету?

 

 

Детально описує особливості

спілкування в групі та

аналізує прояви доброзичливості, щирості та

поваги у спілкуванні;

наводить приклади чемної

поведінки у спілкуванні;

пояснює значення етикету для

спілкування.

 

Пошукові завдання: з’ясування значення понять «етикет» в різних джерелах, створення кластерів, асоціативних кущів та хмар слів до понять «порозуміння»; Обговорення та дискусії: У чому значення етикету у спілкуванні? Проєкти: Чемність у спілкуванні: кроки реалізації;

 

Комунікація,

Конструктивна комунікація,

доброзичливість,

щирість, етикет

7

Віртуальне

спілкування. Яке спілкування називають віртуальним? У чому особливості та

ризики віртуального

спілкування? Як зробити віртуальне

спілкування безпечним?

 

 

Визначає показники безпечного та відповідального

віртуального спілкування,

наводить приклади; розповідає про різні сучасні засоби віртуальної комунікації, використовує деякі з них; прогнозує ризики комунікації у віртуальному середовищі; знає та виконує правила безпечного спілкування в інтернеті.

Пошукові завдання: з’ясування значення понять  «вербальне спілкування», «невербальне спілкування» в різних джерелах, створення кластерів, асоціативних кущів та хмар слів до понять «віртуальне спілкування»; складання і розігрування діалогів із досягнення різних цілей з використанням вербального та невербального спілкування; Проєкти: Як зробити віртуальне спілкування безпечним? Етичні правила спілкування у віртуальному просторі.

Віртуальне

спілкування,

нетикет

(мережевий

етикет)

8

Агресивність у

спілкуванні. Булінг та кібербулінг.  Як проявляється агресія

у спілкуванні? Що таке маніпуляція? Як запобігати булінгу та

кібербулінгу?

 

 

Розпізнає ситуації булінгу та кібербулінгу, відрізняє їх від

звичайного конфлікту; описує прояви агресії у спілкуванні;

протидіє проявам тиску, агресії, маніпуляції й неповаги щодо себе та інших осіб.

 

Пошукові завдання: з’ясування значення понять «булінг» в різних джерелах, створення кластерів, асоціативних кущів та хмар слів до понять «кібербулінг»; розігрування ситуацій протидії агресії та булінгу; складання пам’яток: безпечного віртуального спілкування; протидії булінгу та кібербулінгу. Обговорення та дискусії: Як протистояти агресії та маніпуляціям у спілкуванні? Що я можу зробити для запобігання булінгу?

Проєкти: Булінг – сьогодні це не модно.

Агресивність,

маніпуляція,

булінг,

кібербулінг

9

Контрольна робота №1 за темою «Вступ. Унікальність і неповторність людини. Спілкування у житті людини» (тестові завдання)

 

 

Демонструє прогрес набуття знань і компетентностей із зазначених тем (письмово)

Різні типи завдань різних рівнів (самостійно)

 

 

ТЕМА 2. Світ людських емоцій та почуттів. Життєвий поступ людини (11 - 10)

10

Емоції та почуття.

Їхнє значення в житті людини. Чому емоції та почуття важливі для людини? У чому сила почуттів? Як люди виражають свої

емоції та почуття?

 

 

Розповідає, що таке емоції та

почуття, якими вони бувають;

визначає та описує власні

почуття та емоції в різних

ситуаціях життя; наводить приклади вираження емоції та описує реакцію на них.

 

Короткі повідомлення учнів: розповідь про емоції і почуття в житті людини та способи їх прояву, про власні емоції та почуття в різних ситуаціях. Пошукові завдання: з’ясування значення понять «емоція», «почуття» у різних джерелах, складання речень, створення кластерів, асоціативних кущів, хмар слів до понять «сила почуттів», «почуття людини»; складання власної шкали емоцій (перелічити не менше 10 станів) – від найнеприємніших до найприємніших;

Емоції, почуття

11

Емпатія. Почуття та емоції інших людей. Що таке емпатія і в чому її цінність? Чому потрібно навчатись емпатії? Як зважати на почуття та емоції інших людей

 

 

Описує сутність емпатії; пояснює почуття інших осіб і

обґрунтовує їхнє право на

вираження своїх почуттів;

зважає на емоції та почуття

інших осіб у своїй поведінці.

Пошукові завдання: з’ясування значення понять «емпатія» у різних джерелах, складання речень, створення кластерів, асоціативних кущів, хмар слів до понять «емпатія»; вимірювання «температури» емоцій класу; проведення ігор «Вгадай емоцію», «Покажи емоцію», «Малюємо емоції»; Обговорення та дискусії: Чому емоції та почуття вкрай важливі в житті людини? Як чинити, коли тобою заволоділи негативні емоції? Навіщо людині почуття? У чому цінність емпатії? Як проявляти емпатію?

Емпатія

12

Позитивні і негативні емоції в житті людини. Які бувають емоції? Яке значення мають позитивні емоції в житті людини? Яке значення мають негативні емоції в житті людини?

 

 

Розрізняє позитивні та негативні емоції; пояснює, як емоції пов’язані з вчинками та як зрозуміти інших у тій чи іншій ситуації.

Складання речень, створення кластерів, асоціативних кущів, хмар слів до понять «негативні емоції»; опис емоційних станів героїв у творах живопису/літератури. Обговорення та дискусії: Чому емоції та почуття вкрай важливі в житті людини? Як чинити, коли тобою заволоділи негативні емоції? Розроблення рекомендацій щодо поведінки, яка виражає мої власні негативні/позитивні почуття щодо когось.

Позитив ні

емоції, негативні

емоції

13

Керування власними емоціями. Чому і як потрібно пізнавати власні емоції? Чому необхідно керувати власними емоціями?

Як керувати власними емоціями?

 

 

Визначає прояви негативних

та позитивних емоцій і застосовує способи їх опановування та реакції на

них; демонструє прості навички керування емоціями та прояви емпатії.

Складання речень, створення кластерів, асоціативних кущів, хмар слів до понять «почуття людини»; складання ребусів, емоджі, кросвордів із основними поняттями, словами тем розділу. Інтерв’ювання: Як ти керуєш власними емоціями? Обговорення та дискусії: Чому емоції та почуття вкрай важливі в житті людини? Навіщо людині почуття? Проєкти: карта емоцій; уявна подорож в країну емоцій.

 

Самопізнання,

самоконтроль,

самомотивація

14

Роль навчання та хобі у житті людини. Яку роль відіграє навчання в розвитку особистості? Чому інтереси та хобі

важливі в житті людини? Як заняття мистецтвом та спортом впливають на людину?

 

 

Описує особистісний розвиток людини; пояснює роль навчання в житті людини; розповідає про власні інтереси та хобі, ділиться досягненнями з однолітками, ініціює обмін досвідом діяльності; визначає прагнення і потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчання.

Короткі повідомлення учнів: значення особистого розвитку людини, хобі та інтереси, заняття спортом та мистецтвом. Пошукові завдання: з’ясування значення понять «інтереси», «хобі» у різних джерелах, складання речень, створення хмар слів, асоціативних кущів, кластерів до понять «навчання». Обговорення та дискусії: Чому навчання – невід’ємна частина життя людини? Створення виставки-презентації «Моє хобі».

Інтереси, хобі

15

Становлення і

дорослішання

людини. Як дорослішає людина? Що значить бути самостійною людиною? Як наполегливість і

цілеспрямованість

сприяє успіху?

 

 

Виявляє зацікавлення до тривалої систематичної діяльності (хобі, спорт, мистецтво, навчання тощо) та

наполегливість у досягненні мети; пояснює, що значить бути самостійною, наполегливою та цілеспрямованою людиною, наводить приклади.

Короткі повідомлення учнів: значення особистого розвитку людини. Пошукові завдання: з’ясування значення понять «становлення людини» у різних джерелах, складання речень, створення хмар слів, асоціативних кущів, кластерів до поняття «дорослий»; інтерв’ювання: які ваші особисті інтереси та хобі? Як вони впливають на ваше життя? Обговорення та дискусії: Що означає бути дорослою людиною?

Самостійність

16

Життєві цілі, плани та перспективи. Що таке життєві цілі? Яку роль відіграє план у досягненні успіху? Як навчитись приймати рішення?

 

 

 Визначає цілі власної діяльності та стратегії їх досягнення; обґрунтовує перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього та аргументує необхідність наполегливості; самостійно створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті; планує і моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням своїх можливостей.

Короткі повідомлення учнів: потреби та цілі людини загалом та власні, шляхи їх досягнення, хобі та інтереси. Пошукові завдання: з’ясування значення поняття «цілеспрямованість» у різних джерелах, складання речень, створення хмар слів, асоціативних кущів; усний виступ з аргументацією: «Мої життєві цілі – це...»,  «Мої плани на …». Обговорення та дискусії: : Які складники життєвого успіху? Створення карти-плану для досягнення певної власної життєвої цілі.

Таймменеджмент

17

Значення досвіду в житті людини. Чому в житті важливі як успіхи, так і невдачі? Як люди вчаться на власному досвіді? Яку роль відіграє обмін досвідом і взаємонавчання?

 

 

 

Пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду

на вплив зовнішніх чинників; аналізує власний навчальний

розвиток, вказуючи на причини успіхів та невдач; оцінює користь обміну досвідом та взаємонавчання; пояснює значення досвіду в житті людини.

Складання ребусів, емоджі, кросвордів з основними поняттями тем розділу. Пошукові завдання: складання речень, створення хмар слів, асоціативних кущів, кластерів до поняття «досвід»; інтерв’ювання: Як долати невдачі? Усний виступ з аргументацією: «Успіх/невдача для мене...». Обговорення та дискусії: У чому роль невдач у житті людини? Мої життєві плани та майбутнє України.

Щоденник успіху

18

Контрольна робота №2 за темою «Світ людських емоцій та почуттів. Життєвий поступ людини» (тестові завдання)

 

 

Демонструє прогрес набуття знань і компетентностей із зазначених тем (письмово)

Різні типи завдань різних рівнів (самостійно)

 

19-20

Підсумки. Етика і Я. У чому полягає

унікальність і неповторність людини? Яку роль відіграє спілкування в житті людини? Як емоції та почуття впливають на людину? Як відбувається становлення і дорослішання людини?

 

 

Пояснює, у чому полягає унікальність і неповторність людини; розповідає, яку роль відіграє спілкування в житті людини; описує, як емоції та почуття впливають на людину; пояснює, як відбувається становлення і дорослішання людини.

 

Усний виступ з аргументацією: «Я – особливий/особлива, тому що...»; створення рефлексивних малюнків «Мій портрет». Зображення (малюнком, пантомімою) безпечного/небезпечного спілкування. Розроблення рекомендацій щодо поведінки, яка виражає мої власні негативні/позитивні почуття щодо когось. Створення карти-плану для досягнення певної власної життєвої цілі.

Повторення вивчених термінів

 

  Посилання на електронний підручник «Етика» авторів Л. Давидюк, А. Мельник        5_etyka_davyduk_2022.pdf

1

 

docx
Пов’язані теми
Етика, Планування
Додано
28 липня 2023
Переглядів
1055
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку