Календарно-тематичне планування уроків з етики для 5-го класу за модельною навчальною програмою авторів Пометун О.І., Ремех Т.О., Кришмарел В.Ю. до підручника «Етика» авторів Л. Давидюк, А. Мельник
20 годин (ІІ семестр, 1 година на тиждень)
№ |
Зміст навчального матеріалу |
Дата |
Опис результатів навчальної діяльності |
Опис видів навчальної діяльності |
Поняття і терміни |
|
5Б 5Г
|
5А 5В 5Д |
|||||
|
ТЕМА 1. Вступ. Унікальність і неповторність людини. Спілкування у житті людини (9) |
|||||
1 |
Етика і Ти. Яку роль відіграє етика в житті людини? Чи потрібне нам сьогодні золоте правило моралі? Чому важливо пізнавати та оцінювати себе? |
|
|
Пояснює, що таке мораль та етика, яку роль вони відіграють у житті та стосунках людей; формулює золоте правило моралі, ілюструє його прикладами із власного життя та життя оточення; пояснює, що таке моральні цінності та як вони впливають на взаємини та спілкування людей; розповідає про важливість самопізнання та самооцінки. |
Пошукові завдання: з’ясування значення понять «мораль», «етика», створення хмар слів до понять «моральні цінності», «золоте правило моралі». Обговорення та дискусії (орієнтовні теми): Що є життєвими орієнтирами людини? Як можна пізнавати себе? Чому важливо оцінювати себе? |
Етика, мораль, моральні цінності, золоте правило моралі, самопізнання |
2 |
Індивідуальність людини. Що таке людська індивідуальність? Чому кожна людина унікальна? Чому важливо прислуховуватися до себе? |
|
|
Обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини; визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності; розповідає про формування особистості; пояснює, що таке індивідуальні відмінності людини, та виявляє повагу до них; висвітлює сутність гідності та наводить приклади її проявів |
Короткі повідомлення учнів: у чому проявляється неповторність кожної людини? Пошукові завдання: з’ясування значення понять «індивідуальність», «унікальність» у різних джерелах, складання речень, створення хмар слів до понять «неповторність людини»; складання ребусів, емоджі, кросвордів; інтерв’ювання батьків / представників родини, однокласників: Які мої/твої індивідуальні риси? Есе з аргументацією (орієнтовні теми): «Я – особливий/особлива, тому що...»; створення рефлексивних малюнків «Мій портрет». |
Людська Індивідуальність, Особистість, гідність |
3 |
Людські чесноти. Чому людина починається з добра? Які чесноти прикрашають особистість? Як можна перемогти зло? |
|
|
Розрізняє прояви добра і зла; розповідає про людські чесноти; пояснює, як чесноти прикрашають особистість. |
Короткі повідомлення учнів: що є найвищими цінностями сучасного світу? Пошукові завдання: з’ясування значення понять «гідність», «чеснота» у різних джерелах, складання речень, створення хмар слів до понять «становлення особистості»; складання ребусів, емоджі, кросвордів; Обговорення та дискусії: Чому життя і гідність людини є найвищою цінністю в сучасному світі? Як я можу проявляти своє ставлення до людей з особливими потребами? |
Чеснота, вада |
4 |
Роль світогляду в становленні особистості. Потреби, бажання, інтереси людини. Що таке світогляд людини? Як світогляд впливає на становлення особистості? Яку роль відіграють потреби, інтереси та бажання в житті людини? |
|
|
Характеризує роль світогляду у житті людини; визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі; детально описує та аналізує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо). |
Короткі повідомлення учнів: що таке світогляд? Пошукові завдання: з’ясування значення понять «світогляд», «потреба» у різних джерелах, складання речень, створення хмар слів до понять «інтереси людини»; складання ребусів, емоджі, кросвордів; інтерв’ювання батьків / представників родини, однокласників: Які інтереси посідають важливе місце в житті? Створення рефлексивних малюнків «Мої зацікавлення».
|
Світогляд, потреби, інтереси, бажання |
5 |
Спілкування та його роль у житті людини. Чому спілкування важливе для людини? Як спілкування впливає на здоров’я, безпеку і добробут людини? Коли жести бувають красномовніші за слова? |
|
|
Пояснює, що таке спілкування та як воно впливає на здоров’я, безпеку і добробут; розповідає про сутність вербального та невербального спілкування; застосовує вербальні та невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації. |
Короткі повідомлення учнів: значення спілкування у житті людини, сучасні засоби спілкування. Пошукові завдання: з’ясування значення понять «комунікація», «спілкування» в різних джерелах; зображення (малюнком, пантомімою) безпечного/небезпечного спілкування; Обговорення та дискусії: Чому життя людини неможливе без спілкування? Які функції спілкування?
|
Спілкування, вербальне спілкування, невербальне спілкування |
6 |
Конструктивна комунікація. Етикет. Як спілкуватися з людьми? Як виявляти доброзичливість та щирість у спілкуванні? Чи має сучасна людина дотримуватись етикету? |
|
|
Детально описує особливості спілкування в групі та аналізує прояви доброзичливості, щирості та поваги у спілкуванні; наводить приклади чемної поведінки у спілкуванні; пояснює значення етикету для спілкування.
|
Пошукові завдання: з’ясування значення понять «етикет» в різних джерелах, створення кластерів, асоціативних кущів та хмар слів до понять «порозуміння»; Обговорення та дискусії: У чому значення етикету у спілкуванні? Проєкти: Чемність у спілкуванні: кроки реалізації;
|
Комунікація, Конструктивна комунікація, доброзичливість, щирість, етикет |
7 |
Віртуальне спілкування. Яке спілкування називають віртуальним? У чому особливості та ризики віртуального спілкування? Як зробити віртуальне спілкування безпечним? |
|
|
Визначає показники безпечного та відповідального віртуального спілкування, наводить приклади; розповідає про різні сучасні засоби віртуальної комунікації, використовує деякі з них; прогнозує ризики комунікації у віртуальному середовищі; знає та виконує правила безпечного спілкування в інтернеті. |
Пошукові завдання: з’ясування значення понять «вербальне спілкування», «невербальне спілкування» в різних джерелах, створення кластерів, асоціативних кущів та хмар слів до понять «віртуальне спілкування»; складання і розігрування діалогів із досягнення різних цілей з використанням вербального та невербального спілкування; Проєкти: Як зробити віртуальне спілкування безпечним? Етичні правила спілкування у віртуальному просторі. |
Віртуальне спілкування, нетикет (мережевий етикет) |
8 |
Агресивність у спілкуванні. Булінг та кібербулінг. Як проявляється агресія у спілкуванні? Що таке маніпуляція? Як запобігати булінгу та кібербулінгу? |
|
|
Розпізнає ситуації булінгу та кібербулінгу, відрізняє їх від звичайного конфлікту; описує прояви агресії у спілкуванні; протидіє проявам тиску, агресії, маніпуляції й неповаги щодо себе та інших осіб.
|
Пошукові завдання: з’ясування значення понять «булінг» в різних джерелах, створення кластерів, асоціативних кущів та хмар слів до понять «кібербулінг»; розігрування ситуацій протидії агресії та булінгу; складання пам’яток: безпечного віртуального спілкування; протидії булінгу та кібербулінгу. Обговорення та дискусії: Як протистояти агресії та маніпуляціям у спілкуванні? Що я можу зробити для запобігання булінгу? Проєкти: Булінг – сьогодні це не модно. |
Агресивність, маніпуляція, булінг, кібербулінг |
9 |
Контрольна робота №1 за темою «Вступ. Унікальність і неповторність людини. Спілкування у житті людини» (тестові завдання) |
|
|
Демонструє прогрес набуття знань і компетентностей із зазначених тем (письмово) |
Різні типи завдань різних рівнів (самостійно) |
|
|
ТЕМА 2. Світ людських емоцій та почуттів. Життєвий поступ людини (11 - 10) |
|||||
10 |
Емоції та почуття. Їхнє значення в житті людини. Чому емоції та почуття важливі для людини? У чому сила почуттів? Як люди виражають свої емоції та почуття? |
|
|
Розповідає, що таке емоції та почуття, якими вони бувають; визначає та описує власні почуття та емоції в різних ситуаціях життя; наводить приклади вираження емоції та описує реакцію на них.
|
Короткі повідомлення учнів: розповідь про емоції і почуття в житті людини та способи їх прояву, про власні емоції та почуття в різних ситуаціях. Пошукові завдання: з’ясування значення понять «емоція», «почуття» у різних джерелах, складання речень, створення кластерів, асоціативних кущів, хмар слів до понять «сила почуттів», «почуття людини»; складання власної шкали емоцій (перелічити не менше 10 станів) – від найнеприємніших до найприємніших; |
Емоції, почуття |
11 |
Емпатія. Почуття та емоції інших людей. Що таке емпатія і в чому її цінність? Чому потрібно навчатись емпатії? Як зважати на почуття та емоції інших людей |
|
|
Описує сутність емпатії; пояснює почуття інших осіб і обґрунтовує їхнє право на вираження своїх почуттів; зважає на емоції та почуття інших осіб у своїй поведінці. |
Пошукові завдання: з’ясування значення понять «емпатія» у різних джерелах, складання речень, створення кластерів, асоціативних кущів, хмар слів до понять «емпатія»; вимірювання «температури» емоцій класу; проведення ігор «Вгадай емоцію», «Покажи емоцію», «Малюємо емоції»; Обговорення та дискусії: Чому емоції та почуття вкрай важливі в житті людини? Як чинити, коли тобою заволоділи негативні емоції? Навіщо людині почуття? У чому цінність емпатії? Як проявляти емпатію? |
Емпатія |
12 |
Позитивні і негативні емоції в житті людини. Які бувають емоції? Яке значення мають позитивні емоції в житті людини? Яке значення мають негативні емоції в житті людини? |
|
|
Розрізняє позитивні та негативні емоції; пояснює, як емоції пов’язані з вчинками та як зрозуміти інших у тій чи іншій ситуації. |
Складання речень, створення кластерів, асоціативних кущів, хмар слів до понять «негативні емоції»; опис емоційних станів героїв у творах живопису/літератури. Обговорення та дискусії: Чому емоції та почуття вкрай важливі в житті людини? Як чинити, коли тобою заволоділи негативні емоції? Розроблення рекомендацій щодо поведінки, яка виражає мої власні негативні/позитивні почуття щодо когось. |
Позитив ні емоції, негативні емоції |
13 |
Керування власними емоціями. Чому і як потрібно пізнавати власні емоції? Чому необхідно керувати власними емоціями? Як керувати власними емоціями? |
|
|
Визначає прояви негативних та позитивних емоцій і застосовує способи їх опановування та реакції на них; демонструє прості навички керування емоціями та прояви емпатії. |
Складання речень, створення кластерів, асоціативних кущів, хмар слів до понять «почуття людини»; складання ребусів, емоджі, кросвордів із основними поняттями, словами тем розділу. Інтерв’ювання: Як ти керуєш власними емоціями? Обговорення та дискусії: Чому емоції та почуття вкрай важливі в житті людини? Навіщо людині почуття? Проєкти: карта емоцій; уявна подорож в країну емоцій.
|
Самопізнання, самоконтроль, самомотивація |
14 |
Роль навчання та хобі у житті людини. Яку роль відіграє навчання в розвитку особистості? Чому інтереси та хобі важливі в житті людини? Як заняття мистецтвом та спортом впливають на людину? |
|
|
Описує особистісний розвиток людини; пояснює роль навчання в житті людини; розповідає про власні інтереси та хобі, ділиться досягненнями з однолітками, ініціює обмін досвідом діяльності; визначає прагнення і потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчання. |
Короткі повідомлення учнів: значення особистого розвитку людини, хобі та інтереси, заняття спортом та мистецтвом. Пошукові завдання: з’ясування значення понять «інтереси», «хобі» у різних джерелах, складання речень, створення хмар слів, асоціативних кущів, кластерів до понять «навчання». Обговорення та дискусії: Чому навчання – невід’ємна частина життя людини? Створення виставки-презентації «Моє хобі». |
Інтереси, хобі |
15 |
Становлення і дорослішання людини. Як дорослішає людина? Що значить бути самостійною людиною? Як наполегливість і цілеспрямованість сприяє успіху? |
|
|
Виявляє зацікавлення до тривалої систематичної діяльності (хобі, спорт, мистецтво, навчання тощо) та наполегливість у досягненні мети; пояснює, що значить бути самостійною, наполегливою та цілеспрямованою людиною, наводить приклади. |
Короткі повідомлення учнів: значення особистого розвитку людини. Пошукові завдання: з’ясування значення понять «становлення людини» у різних джерелах, складання речень, створення хмар слів, асоціативних кущів, кластерів до поняття «дорослий»; інтерв’ювання: які ваші особисті інтереси та хобі? Як вони впливають на ваше життя? Обговорення та дискусії: Що означає бути дорослою людиною? |
Самостійність |
16 |
Життєві цілі, плани та перспективи. Що таке життєві цілі? Яку роль відіграє план у досягненні успіху? Як навчитись приймати рішення? |
|
|
Визначає цілі власної діяльності та стратегії їх досягнення; обґрунтовує перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього та аргументує необхідність наполегливості; самостійно створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті; планує і моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням своїх можливостей. |
Короткі повідомлення учнів: потреби та цілі людини загалом та власні, шляхи їх досягнення, хобі та інтереси. Пошукові завдання: з’ясування значення поняття «цілеспрямованість» у різних джерелах, складання речень, створення хмар слів, асоціативних кущів; усний виступ з аргументацією: «Мої життєві цілі – це...», «Мої плани на …». Обговорення та дискусії: : Які складники життєвого успіху? Створення карти-плану для досягнення певної власної життєвої цілі. |
Таймменеджмент |
17 |
Значення досвіду в житті людини. Чому в житті важливі як успіхи, так і невдачі? Як люди вчаться на власному досвіді? Яку роль відіграє обмін досвідом і взаємонавчання?
|
|
|
Пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників; аналізує власний навчальний розвиток, вказуючи на причини успіхів та невдач; оцінює користь обміну досвідом та взаємонавчання; пояснює значення досвіду в житті людини. |
Складання ребусів, емоджі, кросвордів з основними поняттями тем розділу. Пошукові завдання: складання речень, створення хмар слів, асоціативних кущів, кластерів до поняття «досвід»; інтерв’ювання: Як долати невдачі? Усний виступ з аргументацією: «Успіх/невдача для мене...». Обговорення та дискусії: У чому роль невдач у житті людини? Мої життєві плани та майбутнє України. |
Щоденник успіху |
18 |
Контрольна робота №2 за темою «Світ людських емоцій та почуттів. Життєвий поступ людини» (тестові завдання) |
|
|
Демонструє прогрес набуття знань і компетентностей із зазначених тем (письмово) |
Різні типи завдань різних рівнів (самостійно) |
|
19-20 |
Підсумки. Етика і Я. У чому полягає унікальність і неповторність людини? Яку роль відіграє спілкування в житті людини? Як емоції та почуття впливають на людину? Як відбувається становлення і дорослішання людини? |
|
|
Пояснює, у чому полягає унікальність і неповторність людини; розповідає, яку роль відіграє спілкування в житті людини; описує, як емоції та почуття впливають на людину; пояснює, як відбувається становлення і дорослішання людини.
|
Усний виступ з аргументацією: «Я – особливий/особлива, тому що...»; створення рефлексивних малюнків «Мій портрет». Зображення (малюнком, пантомімою) безпечного/небезпечного спілкування. Розроблення рекомендацій щодо поведінки, яка виражає мої власні негативні/позитивні почуття щодо когось. Створення карти-плану для досягнення певної власної життєвої цілі. |
Повторення вивчених термінів |
Посилання на електронний підручник «Етика» авторів Л. Давидюк, А. Мельник 5_etyka_davyduk_2022.pdf
1