Календарно-тематичне планування уроків з ЕТИКИ для 6-го класу на основі модельної навчальної програми «Етика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Пометун О.І., Ремех Т.О., Кришмарел В.Ю.) за підручником “Етика. 6 клас” (авт. Давидюк Л., Мельник А. (за ред. Пометун О.І.), Видавничий дім “Освіта”). Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України
від 12.07.2021 № 795)
ІІ семестр (20 годин: 1 година на тиждень)
№ |
Зміст навчального матеріалу |
Дата |
Опис результатів навчальної діяльності |
Опис видів навчальної діяльності |
Тема 1. ВСТУП. МОРАЛЬНЕ ПІДҐРУНТЯ ЛЮДСЬКИХ СТОСУНКІВ. ВЗАЄМОДІЯ ТА СПІВПРАЦЯ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ І СУСПІЛЬСТВА (9) |
||||
1 |
Моральність – основа поведінки людини. Моральні відносини в суспільстві. Як будувати взаємини на основі моральних цінностей? |
|
Пригадує, що таке цінності, мораль, етика; наводить приклади моральних відносин у суспільстві; пояснює сутність моральних цінностей. |
Пошукові завдання: створення хмар, асоціативних кущів до понять «моральні відносини», «золоте правило моралі». Обговорення та дискусії (орієнтовні теми): У чому цінність моральних взаємин у суспільстві? Чому взаємини мають будуватися на основі моральних цінностей? |
2 |
Добро і зло. Людяність. Справедливість та моральний вибір.
|
|
Пояснює, що таке гуманізм; розрізняє вчинок як добрий чи злий; висвітлює сутність справедливості та її значення для здійснення морального вибору; детально описує та характеризує відповідальність та почуття обов’язку як моральні чесноти; описує честь як моральну рису, аналізує її особисті та колективні прояви; тлумачить основні поняття теми.
|
Короткі повідомлення учнів: Як розрізняти добрі та злі вчинки? У чому сутність справедливості? Приклади відповідального вибору. Обов’язок як моральне почуття. Значення честі. Пошукові завдання: з’ясування значення понять «гуманізм», «справедливість», «відповідальність», «обов’язок» «честь», «гідність», створення хмар слів, кластерів до понять «моральний вибір», «громадянський обов’язок», «честь колективу». Творчі завдання (індивідуально, в парах/групах): придумати оповідь про моральний вибір/розрізнення добра і зла; скласти перелік моральних обов’язків людини; зобразити символічно честь власну/колективу. Обговорення та дискусії (орієнтовні теми): Як берегти власну честь та честь колективу? Яка вона – відповідальна людина? Що таке громадянський обов’язок? |
3 |
Відповідальність як моральна риса. Почуття обов’язку.
|
|
||
4 |
Громадянський обов’язок. Особиста честь та честь групи/колективу. |
|
||
5 |
Інтимний, соціальний, публічний простір людини. Повага до особистого простору. Протидія порушенням особистого простору.
|
|
Розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає свій і чужий особистий простір під час спілкування; дотримується вимог щодо порушення особистого простору інших осіб; виявляє порушення права на особистий простір та протидіє цьому; визначає способи власної співучасті в житті класу / закладу освіти / родини / місцевої спільноти; пояснює, що таке толерантність, називає її прояви у власному житті та житті суспільства; розрізняє нетерпимість та утиски, називає кроки протистояння їм; описує значення порозуміння та взаємопідтримки; наводить приклади жертовних учинків; тлумачить поняття теми. |
Короткі повідомлення учнів: Значення спільної діяльності (кооперації) людей для них і суспільства. Прояви поваги до особистого простору людини. Важливість взаємопорозуміння. Пошукові завдання: з’ясування значення понять «співпраця», «кооперація», «толерантність», «жертовність», створення хмар слів, кластерів до понять «повага», «нетерпимість», «утиски», «взаємопідтримка». Творчі завдання (індивідуально, у парах/групах): складання схем взаємин людей у суспільстві; складання Кодексу толерантної поведінки; схематичне/символічне зображення порозуміння. Обговорення та дискусії (орієнтовні теми): Чи є спільна діяльність людей запорукою успіху? Як протидіяти утискам за певною ознакою? Як проявляти повагу до людей? У чому цінність взаємодії з людьми з відмінними ідеями та цінностями? Проєкти (індивідуальні/групові): Як досягти успіху у спільній діяльності? Разом – ми сила у своїй країні! Проявляти толерантність – легко. Протидія утискам: мої кроки. |
6 |
Взаємодія та співпраця в житті людини і суспільства: прояви та види. Співпраця заради національних інтересів. |
|
||
7 |
Толерантність. Взаємодія людей з відмінними ідеями та цінностями. Нетерпимість і утиски, їх наслідки. Протидія утискам за певною ознакою.
|
|
||
8 |
Приязнь. Порозуміння між людьми. Підтримка у взаєминах: повага, допомога, щирість. Жертовність. |
|
||
9 |
Контрольна робота №1 за темою «Вступ. Моральне підґрунтя людських стосунків. Взаємодія та співпраця в житті людини» (тестові різнорівневі завдання). |
|
Демонструє прогрес набуття знань і компетентностей із зазначених тем (письмово). |
Різні типи завдань різних рівнів (самостійно). |
Тема 2. СВІТ ЛЮДСЬКИХ ВЗАЄМИН. МОРАЛЬНІ ВІДНОСИНИ В СУСПІЛЬСТВІ (11) |
||||
10 |
Людина в соціумі: найближче оточення, шкільна спільнота, місцева громада, Україна і світ. |
|
Пояснює вплив вчинків окремої людини на її найближче оточення, місцеву громаду, Україну та світ; називає способи впливу на поведінку людей, ілюструє прикладами; розрізняє ситуації, коли силу переконання використали з позитивними чи негативними намірами; обґрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та громадських місцях; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями та правилами в соціальному і природному середовищі; діє за алгоритмом у небезпечних ситуаціях, використовуючи інформацію, що міститься в тексті інструкції; описує способи взаємодії з найближчим оточенням; пояснює значення взаємоповаги, підтримки та дотримання обов’язків у родинній взаємодії; бере до уваги і зважає у власній поведінці на інтереси класної та інших спільнот, до яких належить; визначає взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності; бере участь у командній роботі та виконує різні ролі, враховуючи індивідуальні особливості та потреби; гнучко та конструктивно взаємодіє з новими людьми, адаптується до нових місць та ситуацій; ідентифікує причини та наслідки виникнення конфліктів у різних ситуаціях; визначає, що влаштовує/не влаштовує в знайомому оточенні; пропонує, як можна змінити те, що його не влаштовує; моделює ситуацію з конструктивним залагодженням конфліктів. |
Короткі повідомлення учнів: Як людина проявляє себе в соціумі? Чинники впливу на поведінку людини. Роль командної/групової взаємодії. Конфлікти і їхнє місце в житті людини Пошукові завдання: з’ясування значення понять «соціум», «відповідальність», «переконання», «авторитет», «конфлікт» у різних джерелах, створення кластерів, асоціативних кущів та хмар слів до понять «поведінка людини», «успіх», «протидія негативним впливам», «шляхи подолання конфліктів». Творчі завдання (індивідуально, у парах/групах): схематичне зображення себе у соціумі; написання твору-роздуму: «Світ без конфліктів: який він»; складання переліку прикладів взаємоповаги / підтримки /обов’язків у родинному колі, в команді. Обговорення та дискусії (орієнтовні теми): Чому людина має поводитись відповідально в соціумі? Яким чином емоції та переконання впливають на взаємини людей? Як протидіяти небезпечним переконанням інших осіб? Що я можу зробити для розв’язання конфлікту? Як пов’язані мої інтереси та інтереси моєї країни? Проєкти (індивідуальні/групові): «Подолати конфлікт – кроки 1, 2, 3…»; Що робить команду успішною? Які мої особисті «скарби»: яка користь від мене команді? |
11 |
Відповідальна і безпечна поведінка. Способи впливу на поведінку людини (авторитет, переконання, примус). Переконання з позитивними чи негативними намірами. Протидія негативним та небезпечним впливам. |
|
||
12 |
Групова та командна робота. Взаємодія з найближчим оточенням. Взаємоповага, підтримка та обов’язки в родинному колі. Врахування у власній поведінці інтересів класної та інших спільнот, громади і країни. Вплив емоційного стану, переконань та поведінки учасників спільної діяльності на її успіх. |
|
||
13 |
Конфлікти: природа і роль в житті людей. Шляхи подолання, залагодження та пом’якшення конфліктів. Ефективні способи розв’язання конфліктів. |
|
||
14 |
Милосердя та співчуття. Як виявляти милосердя і співчуття словом і ділом. Чуйність. |
|
Розповідає про сутність милосердя та співчуття; розпізнає прояви альтруїзму; вирізняє у власній поведінці і поведінці інших людей прояви альтруїзму та егоїзму; виявляє чуйність до осіб, які потребують допомоги; визначає ознаки чуйного ставлення до людей з особливими потребами і виявляє його у поведінці; виокремлює ознаки доброчинності; наводить приклади благодійності, меценатства, філантропії з історії та сучасності; пояснює сутність і значення волонтерства; називає види волонтерської діяльності, розповідає про те, як долучитися до них. |
Короткі повідомлення учнів: Роль співчуття та чуйності у взаєминах між людьми. Значення безкорисливої допомоги. Пошукові завдання: з’ясування значення понять «милосердя», «альтруїзм», «егоїзм», «меценатство», «філантроп», «волонтерство» у різних джерелах, створення кластерів, асоціативних кущів та хмар слів до понять «чуйність», «доброчинність», «щедрість», «волонтерська діяльність» Творчі завдання: оповідання про вчинки/прояви милосердя, доброчинності з власного життя чи життя найближчого оточення; складання переліку доступних доброчинних справ; зображення альтруїстичної/егоїстичної людини. Обговорення та дискусії (орієнтовні теми): Чому важливо вміти співпереживати? Чому люди стають волонтерами? Як розпізнати особливі потреби людей навколо нас? Як долучитися до волонтерської діяльності? Проєкти (індивідуальні/групові): Благодійники та меценати навколо нас. Чому варто бути волонтером? Волонтерство: що я можу зробити в шкільній/місцевій спільноті? Допомагаємо тим, хто цього потребує. Екскурс в українську історію доброчинності та волонтерства. |
15 |
Альтруїзм: сутність, прояви, наслідки. Увага до людей з особливими потребами. |
|
||
16 |
Доброчинність та благодійність. Взірці меценатів та філантропів. Милостиня та щедрість. |
|
||
17 |
Волонтерство: суть та види. Долучення до волонтерської діяльності. |
|
||
18 |
Контрольна робота №2 за темою «Світ людських взаємин. Моральні відносини в суспільстві» (тестові різнорівневі завдання). |
|
Демонструє прогрес набуття знань і компетентностей із зазначених тем (письмово). |
Різні типи завдань різних рівнів (самостійно). |
19-20 |
Підсумки. Моральність – основа всіх людських цінностей. Чому моральність має бути основою людських стосунків? Як взаємодія та співпраця впливають на життя людини й суспільства? Яким має бути світ людських взаємин? Чому відносини у суспільстві мають бути моральними? |
|
Пояснює, чому моральність має бути основою людських стосунків; розповідає, як взаємодія та співпраця впливають на життя людини й суспільства; описує, яким має бути світ людських взаємин; доказує, чому відносини у суспільстві мають бути моральними. |
Складання кросвордів за темою «Моральність»; складання кластерів та малювання мотиваційних плакатів за темою «Моральність і я – моральність і ти»; обговорення ситуацій; презентація проєктів «Мої відносини у сім’ї та суспільстві». |