Календарно-тематичне планування уроків хімії 7 клас
(рівень стандарту 70 годин, 2 години на тиждень)
Складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів 7-9 класи Хімія. 2017. Наказ МОН України від 07.06.2017 № 804 зі змінами 2022-2023 н.р.
Підручник: Ярошенко О. Г. Хімія : підруч. для 7 класу загальноосвіт. навч. зак л. / О. Г. Ярошенко. — К. : Вид-во «Оріон», 2016. — 256 с. : іл.
№ з/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Практична частина |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
Примітки |
||||||||
|
|
||||||||||||
ВСТУП |
|||||||||||||
1 |
|
|
Хімія – природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі. Короткі відомості з історії хімії. Правила поведінки учнів в хімічному кабінеті. |
Демонстрації: 1. Взаємодія харчової соди (натрій гідрогенкарбонату) з оцтом (водним розчином етанової кислоти). 2. Зміна забарвлення природних індикаторів у середовищі побутових хімікатів і харчових продуктів. |
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає лабораторний посуд і основне обладнання кабінету хімії; знає і розуміє правила поведінки учнів у хімічному кабінеті та правила безпеки під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії; пояснює призначення лабораторного посуду та обладнання кабінету хімії. Діяльнісний компонент виконує найпростіші лабораторні операції з використанням обладнання кабінету хімії за вказівкою вчителя; дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії. Ціннісний компонент висловлює судження про застосування хімічних знань та історію їхнього розвитку; доцільність марковання небезпечних речовин, які входять до складу харчових продуктів і побутових хімікатів; робить висновки щодо безпечного використання речовин, з урахуванням їхнього марковання; усвідомлює право на власний вибір і прийняття рішення. |
|
|||||||
2 |
|
|
Ознайомлення з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії, маркуванням небезпечних речовин. Інструктаж з БЖД. Лабораторний дослід №1 |
Лабораторні досліди: 1. Дослідження будови полум’я |
|
||||||||
3 |
|
|
Правила безпеки під час роботи з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії. Інструктаж з БЖД. Лабораторний дослід №2 |
2. Ознайомлення з маркуванням небезпечних речовин (на прикладі побутових хімікатів). |
|
||||||||
4 |
|
|
Інструктаж з БЖД . Практична робота №1. Правила безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами. Будова полум’я.
|
|
|
||||||||
5 |
|
|
Представлення результатів навчальних проєктів №1, 2
|
Навчальні проєкти 1. Хімічні речовини навколо нас. 2. Історичне значення вогню. |
|
||||||||
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека. Громадянська відповідальність. Екологічна безпека і сталий розвиток.. Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з маркованням небезпечних речовин. |
|||||||||||||
ТЕМА 1. ПОЧАТКОВІ ХІМІЧНІ ПОНЯТТЯ |
|||||||||||||
6 |
|
|
Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. |
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає хімічні елементи (не менше 20-ти) за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи; найпоширеніші хімічні елементи в природі; наводить приклади простих і складних речовин, хімічних явищ у природі та побуті; пояснює зміст хімічних формул, сутність закону збереження маси речовин, рівнянь хімічних реакцій. Діяльнісний компонент розрізняє фізичні тіла, речовини, матеріали, фізичні та хімічні явища, фізичні та хімічні властивості речовин, чисті речовини і суміші, прості й складні речовини, металічні та неметалічні елементи, використовуючи періодичну систему; метали й неметали, атоми, молекули; спостерігає хімічні й фізичні явища; описує якісний і кількісний склад речовин за хімічними формулами; явища, які супроводжують хімічні реакції; використовує Періодичну систему як довідкову для визначення відносної атомної маси елементів; складає формули бінарних сполук за валентністю елементів, план розділення сумішей; визначає валентність елементів за формулами бінарних сполук; обчислює відносну молекулярну масу речовини за її формулою; масову частку елемента в складній речовині та масу елемента в складній речовині за його масовою часткою, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії; виконує найпростіші лабораторні операції з нагрівання речовин, розділення сумішей; Ціннісний компонент усвідомлює необхідність збереження власного здоров’я і довкілля при використанні хімічних речовин; висловлює судження про багатоманітність речовин та значення закону збереження маси речовини; виробляє власні ставлення до природи як найвищої цінності; робить висновки на основі спостережень (за допомогою вчителя). |
|
|||||||
7 |
|
|
Молекули. Атоми. Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії. |
|
|
||||||||
8 |
|
|
Фізичні властивості речовин. Інструктаж з БЖД. Лабораторний дослід №3 |
Лабораторний дослід: 3. Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків. |
|
||||||||
9 |
|
|
Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні). Способи розділення сумішей. |
|
|
||||||||
10 |
|
|
Інструктаж з БЖД . Практична робота №2. Розділення сумішей.
|
|
ТО |
||||||||
11 |
|
|
Хімічні елементи, їхні назви і символи. Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність хімічних елементів у природі. Ознайомлення з Періодичною системою хімічних елементів. |
Демонстрація: 3. Періодична система хімічних елементів. |
|
||||||||
12 |
|
|
Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів. |
|
|
||||||||
13 |
|
|
Хімічні формули речовин. Прості та складні речовини. Багатоманітність речовин. Інструктаж з БЖД . Лабораторний дослід №4 |
Лабораторний дослід: 4. Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин. |
|
||||||||
14 |
|
|
Метали й неметали. Металічні та неметалічні елементи. |
Демонстрація: 4. Зразки металів і неметалів. |
|
||||||||
15 |
|
|
Валентність хімічних елементів. |
|
|
||||||||
16 |
|
|
Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів |
|
|
||||||||
17 |
|
|
Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук. |
|
|
||||||||
18 |
|
|
Тематичний контроль знань з теми «Початкові хімічні поняття» |
|
ТО |
||||||||
19 |
|
|
Відносна молекулярна маса речовини, її обчислення за хімічною формулою. |
|
|
||||||||
20 |
|
|
Обчислення відносної молекулярної маси речовини за її формулою. |
|
|
||||||||
21 |
|
|
Масова частка елемента у складній речовині. |
|
|
||||||||
22 |
|
|
Обчислення масової частки елемента в складній речовині. |
|
|
||||||||
23 |
|
|
Обчислення маси елемента в складній речовині за його масовою часткою. |
|
|
||||||||
24 |
|
|
Фізичні та хімічні явища. Хімічні властивості речовин. |
|
|
||||||||
25 |
|
|
Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Інструктаж з БЖД .Лабораторні досліди: 5-9. |
Лабораторні досліди: 5-9. Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом. |
|
||||||||
26 |
|
|
Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. |
|
|
||||||||
27 |
|
|
Інструктаж з БЖД . Практична робота №3. Дослідження фізичних і хімічних явищ на прикладах побутових хімікатів і харчових продуктів.
|
|
|
||||||||
28 |
|
|
Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. |
Демонстрація: 5. Дослід, що ілюструє закон збереження маси речовин (реальний або віртуальний). |
|
||||||||
29 |
|
|
Схема хімічної реакції. |
|
|
||||||||
30 |
|
|
Хімічні рівняння. |
|
|
||||||||
31 |
|
|
Контрольна робота №1 |
|
|
||||||||
32 |
|
|
Аналіз контрольної роботи. Представлення результатів навчальних проєктів №3-6
|
3. Хімічні явища у природі. 4. Хімічні явища у побуті. 5. Використання хімічних явищ у художній творчості й народних ремеслах. 6. Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості |
|
||||||||
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека Безпечне поводження з речовинами. Підприємливість і фінансова грамотність. Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Розв’язування розрахункових задач за темою «Масова частка елемента в складній речовині». |
|||||||||||||
ІІ СЕМЕСТР ТЕМА 2. КИСЕНЬ |
|||||||||||||
37 |
|
|
Повітря, його склад. |
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає склад молекул кисню, оксидів, якісний та кількісний склад повітря; наводить приклади оксидів, реакцій розкладу і сполучення; пояснює суть реакцій розкладу і сполучення, процесів окиснення, колообігу Оксигену. Діяльнісний компонент розрізняє процеси горіння, повільного окиснення, дихання, реакції розкладу і сполучення; описує поширеність Оксигену в природі; його фізичні властивості; характеризує хімічні властивості кисню; аналізує умови процесів горіння та повільного окиснення; складає рівняння реакцій: добування кисню з гідроген пероксиду; кисню з воднем, вуглецем, сіркою, магнієм, залізом, міддю, метаном, гідроген сульфідом; використовує лабораторний посуд для добування (з гідроген пероксиду) і збирання кисню; визначає наявність кисню дослідним шляхом; дотримується запобіжних заходів під час використання процесів горіння; інструкції щодо виконання хімічних дослідів та правил безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. Ціннісний компонент обґрунтовує застосування кисню; оцінює значення кисню в життєдіяльності організмів; озону в атмосфері; вплив діяльності людини на стан повітря; усвідомлює наслідки небезпечного поводження з вогнем, відповідальність за збереження повітря від шкідливих викидів. |
|
|||||||
38 |
|
|
Оксиген. Поширеність Оксигену в природі. Кисень, склад його молекули, поширеність у природі. Фізичні властивості кисню. |
|
|
||||||||
39 |
|
|
Добування кисню в лабораторії (на прикладі гідроген пероксиду і води) та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню. |
Демонстрації: 6. Добування кисню з гідроген пероксиду. 7. Збирання кисню витісненням повітря та витісненням води. 8. Доведення наявності кисню. |
|
||||||||
40 |
|
|
Інструктаж з БЖД .Практична робота №4. Добування кисню з гідроген пероксиду з використанням різних біологічних каталізаторів, доведення його наявності.
|
|
|
||||||||
41 |
|
|
Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими речовинами (вуглець, водень, сірка, магній, залізо, мідь). Реакція сполучення. |
Демонстрація: 9. Спалювання простих і складних речовин |
|
||||||||
42 |
|
|
Поняття про оксиди, окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання). |
|
|
||||||||
43 |
|
|
Взаємодія кисню зі складними речовинами (повне окиснення метану, гідроген сульфіду). |
|
|
||||||||
44 |
|
|
Умови виникнення та припинення горіння. |
. |
|
||||||||
45 |
|
|
Колообіг Оксигену в природі. Озон. |
|
|
||||||||
46 |
|
|
Проблема чистого повітря. Застосування кисню, його біологічна роль. |
|
|
||||||||
47 |
|
|
Представлення результатів навчальних проектів №7,8
|
7. Проблема забруднення повітря та способи розв’язування її. 8. Поліпшення стану повітря у класній кімнаті під час занять. |
|
||||||||
48 |
|
|
Узагальнення та систематизація знань |
|
|
||||||||
49 |
|
|
Тематичний контроль знань з теми «Кисень» |
|
ТО |
||||||||
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність. Умови виникнення та припинення горіння. Здоров’я і безпека. Безпечне поводження з речовинами. Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Екологічна безпека і сталий розвиток. Склад повітря. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню. Поняття про окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання). Підприємливість і фінансова грамотність. Проблема чистого повітря. Поняття про каталізатор. |
|||||||||||||
ТЕМА 3. ВОДА |
|||||||||||||
50 |
|
|
Вода, склад молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. |
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає склад молекули води; наводить приклади водних розчинів; формули кислот і основ. Діяльнісний компонент описує поширеність води у природі, фізичні властивості води; розрізняє розчинник і розчинену речовину; складає рівняння реакцій води з кальцій оксидом, натрій оксидом, фосфор(V) оксидом, карбон(ІV) оксидом; обчислює масову частку і масу розчиненої речовини, масу і об’єм води в розчині, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; виготовляє розчини з певною масовою часткою розчиненої речовини; розпізнає дослідним шляхом кислоти і луги; використовує здобуті знання та навички в побуті для раціонального використання води та збереження довкілля; володіє елементарними навичками очищення води в домашніх умовах; Ціннісний компонент обґрунтовує значення розчинів у природі та житті людини; оцінює роль води в життєдіяльності організмів; висловлює судження про вплив діяльності людини на чистоту водойм та охорону їх від забруднень; відповідально ставиться до збереження водних ресурсів. |
|
|||||||
51 |
|
|
Вода – розчинник. Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. |
|
|
||||||||
52 |
|
|
Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина. |
|
|
||||||||
53 |
|
|
Масова частка розчиненої речовини. Виготовлення розчину.
|
Демонстрація: 9. Виготовлення розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини. |
|
||||||||
54-55 |
|
|
Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині. |
|
|
||||||||
56 |
|
|
Інструктаж з БЖД .Практична робота №5. Виготовлення водних розчинів із заданими масовими частками розчинених речовин.
|
|
ТО |
||||||||
57-58 |
|
|
Розв’язування розрахункових задач на знаходження масової частки розчиненої речовин. |
|
|
||||||||
59 |
|
|
Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори. Інструктаж з БЖД Лабораторний дослід: 10. Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами. |
Лабораторний дослід: 10. Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами. |
|
||||||||
60 |
|
|
Написання рівнянь реакцій оксидів з водою з утворенням кислот і основ
|
Демонстрації: 11. Взаємодія кальцій оксиду з водою. Випробування водного розчину добутої речовини індикатором. 12. Взаємодія карбон(ІУ) оксиду з водою. Випробування водного розчину добутої речовини індикатором. |
|
||||||||
61 |
|
|
Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі. |
|
|
||||||||
62 |
|
|
Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. |
|
|
||||||||
63 |
|
|
Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. |
|
|
||||||||
64 |
|
|
Розв’язування задач |
|
|
||||||||
65 |
|
|
Контрольна робота №2 |
|
ТО |
||||||||
66 |
|
|
Аналіз контрольної роботи. Розв’язування задач |
|
|
||||||||
67-68 |
|
|
Представлення результатів навчальних проектів №9-13
|
9. Дослідження якості води з різних джерел. 10. Дослідження фізичних і хімічних властивостей води. 11. Способи очищення води в побуті. 12. Збереження чистоти водойм: розв’язування проблеми у вашій місцевості. 13. Еколого-економічний проект «Зберігаючи воду – заощаджую родинний бюджет». |
|
||||||||
69 |
|
|
Віртуальні екскурсії |
|
|
||||||||
70 |
|
|
Підсумковий урок |
|
|
|
|||||||
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність. Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. Здоров’я і безпека. Хімічні властивості води. Кислотні дощі. Екологічна безпека і сталий розвиток. Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі. Підприємливість і фінансова грамотність. Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. Охорона водойм від забруднення. Розв’язування розрахункових задач за темою «Масова частка розчиненої речовини». |
|||||||||||||
1