Календарно- тематичне планування здійснене за модельною навчальною програмою «ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти, рекомендованою Міністерством освіти і науки України.
Модельну навчальну програму розроблено на підставі наказу Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 №235 «Про затвердження типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти», створено відповідно до типової освітньої програми, типового освітнього плану і переліку модельних програм для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти (позиція 62). Модельна програма інтегрованого курсу ЗБД спрямована на досягнення учнями
5-6 класів обов’язкових і конкретних результатів навчання, визначених Державним стандартом базової загальної освіти за освітньою галуззю «Соціальна і здоров’язбережувальна»
Автори: Воронцова Т.В., Пономаренко В.С., Лаврентьєва І.В., Хомич О.Л. «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795.
Посібник-практикум «»Здоров’я, безпека та добробут» для пілотування у 5 класах закладів загальної середньї освіти (у 3-х частинах) за модельною програмою авторів Т. Воронцової, В. Пономаренка, І. Лаврентьєвої, О. Хомич - К.:, Алатон. 2021.-112.
1 година на тиждень, за програмою35 годин.
І семестр, 16 годин. 5-А клас
Екологічна безпека та сталий розвиток (Т-1)
Громадянська відповідальність (Т–2)
Здоров’я і безпека (Т–3)
Підприємливість і фінансова грамотність (Т–4)
ку |
Дата |
Примі тки |
Тема
|
Шляхи наскрізних змістов них ліній реалізації |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Види навчальної діяльності |
||||
|
|
|
Вступ. Базові поняття |
|
|
|
||||
07.09 |
с.6‒20 |
Життя і здоров’я. Сучасне уявлення про здоров’я. Вплив способу життя на здоров’я. Ознаки погіршеного самопочуття. Алгоритм дій у разі погіршення самопочуття. Джерела інформації про здоров’я |
Т-2 Т-3 Т-4
Т-2 Т-3
Т-4
Т-1 Т-4
|
Знаннєвий компонент: називають складові здоров’я; знають, до кого звертатись у разі погіршення самопочуття; розпізнають достовірні джерела інформації про здоров’я, три основні симптоми інсульту; знають принципи безпечної життєдіяльності; як діяти при потраплянні в небезпечну ситуацію; називають телефони рятувальних служб («101», «102», «103», «104»; розрізняють поняття безпека життя і безпека життєдіяльності; знають, що таке добробут людини, з яких потреб він складається. Діяльнісний компонент оцінюють надійність різних джерел інформації (засоби масової інформації, реклама, соціальні мережі тощо); викликають необхідні рятувальні служби, повідомляючи відповідно до ситуації необхідну інформацію; аналізують негативний вплив недотримання правил/інструкцій безпечної поведінки на збереження життя і здоров’я; визначають свої потреби, бажання, інтереси й цілі; уміють набувати корисних навичок. Наводять приклади: безпечних і небезпечних ситуацій вдома, у школі, на вулиці. Самостійно створюють та реалізовують короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті. Ціннісний компонент Усвідомлюють що здоров’я, безпека й добробут є підґрунтям успішного майбутнього. |
Дослідження складових здорового способу життя. Моделювання поведінки в разі погіршення самопочуття, вимірювання температури тіла. Дослідження різних джерел інформації про здоров’я та оцінювання їх надійності |
|||||
|
|
|
|
|
||||||
2 |
14.09 |
с.21‒28 |
Принципи безпечної життєдіяльності. Безпека і небезпека. Небезпечні ситуації. Порядок дій при потраплянні у небезпечну ситуацію. Взаємодія з аварійними та рятувальними службами |
Дослідження прикладів небезпечних ситуацій. Відпрацювання алгоритму дій під час потрапляння у небезпечну ситуацію.
|
||||||
3 |
21.09 |
с.29-39 |
Наш добробут. Поняття і складники добробуту: уміння вчитися, підприємливість, фінансова грамотність, доброчинність, співпраця. Успішне майбутнє. Потреби, бажання, інтереси, цілі. Довгострокові й короткострокові цілі. Життєві навички для здоров’я, безпеки і добробуту. |
Дослідження складових добробуту. Вправа на групову взаємодію. Мозковий штурм: «Наші правила» Створення мапи мрій і цілей, плану досягнення мети |
||||||
4 |
28.09 |
с.46‒53 |
Розділ 1. Безпека на дорогах Діагностувальна робота з теми «Вступ. Базові поняття». Правила для пішоходів. Безпека пішохода. Види пішохідних переходів. Дорожня розмітка. Перехід багатосмугової дороги. Засоби безпеки пішохода. Зважені рішення щодо переходу дороги. |
Т-2 Т-3 Т-4
Т-4
Т-1 Т-4 Т-2 Т-3
|
Знаннєвий компонент: називає види пішоходних переходів, дає визначення поняттям багатосмугова дорога, осьова лінія, дорожня розмітка, транспортний потік, безпечна відстань до автомобіля, зважені рішення, види транспорту,дорожні знаки, якими позначають зупинки громадського транспорту,види ДТП, захисні положення під час ДТП у громадському транспорті, дії при пожежі в салоні громадського транспорту. Діяльнісний компонент. Уміє: переходити багатосмугову дорогу, дорогу з обмеженою оглядовістю; безпечно поводитися на зупинці громадського транспорту; розшифровувати піктограми в громадському транспорті; визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я й безпеки людини (дорожній рух). Діє за алгоритмом відповідно до інструкцій у небезпечних ситуаціях. Звертається до фахівців у небезпечних ситуаціях, наслідкам яких не може зарадити власними силами. Наводять приклади: безпечного переходу багатосмугової дороги, правила поведінки на зупинках та переходу дороги під час висадки з громадського транспорту, правила користування метрополітеном Ціннісний компонент Усвідомлює необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та в громадських місцях, негативний вплив недотримання правил/інструкцій безпечної поведінки на збереження життя і здоров’я.
|
Відпрацювання умінь аналізувати дорожні ситуації, у тому числі в умовах обмеженої видимості та оглядовості. Виготовлення світловідбивних елементів (флікерів). Тренінг прийняття зважених рішень щодо переходу дороги. |
||||
5 |
05.10 |
с.54-60 |
Безпека на зупинках громадського транспорту. Дорожні знаки, якими позначають зупинки громадського транспорту. Небезпеки переходу дороги на зупинці. Правила безпечної поведінки на зупинках. Посадка і висадка пасажирів. Перехід дороги з трамвайними коліями. |
Аналіз небезпек переходу дороги на зупинці. Моделювання алгоритму безпечної поведінки на зупинці громадського транспорту |
||||||
|
|
|
|
|
||||||
6 |
12.10 |
с.61-72 |
Безпека у громадському транспорті. Салон громадського транспорту. Правила поведінки пасажирів у автобусі, тролейбусі, трамваї. Поїздки у переповненому транспорті. Безпека у метрополітені. |
Дослідження переваг і недоліків різних видів громадського транспорту. Складання пам’ятки безпечної та етичної поведінки у громадському транспорті (за потреби, у шкільному автобусі). Моделювання безпечної та етичної поведінки на ескалаторі, на платформі і у вагоні метро. |
||||||
7. |
26.10 |
с.73-78 |
Засоби безпеки у транспорті. Засоби безпеки у транспорті. Засоби безпеки в автомобілі та громадському транспорті; Поведінка пасажира при ДТП. Безпечні положення при аварії в громадському транспорті. Дії при пожежі в салоні транспорту. |
Знайомство з засобами безпеки у транспорті. Моделювання поведінки пасажира при аварії в транспорті Моделювання алгоритму дій під час пожежі у салоні
|
||||||
|
|
|
Розділ 2. Уміння вчитися |
|
|
|
||||
8 |
02.11 |
с. 84 ‒92 |
Діагностувальна робота з розділу « Безпека на дорогах». Мотивація до навчання. Адаптація до основної школи. Значення навчання для успішного майбутнього. Вроджені здібності і схильності. Користь шкільних предметів. Як створити й підтримувати інтерес до навчання
|
Т-2 Т-3 Т-4
|
Знаннєвий компонент: називає: етапи активного слухання; ознаки вияву почуттів, ефективні способи засвоєння навчальної інформації, користь від навчальних предметів, як мотивувати себе та підтримувати інтерес до навчання, як запобігти марнуванню часу, знає типи сприйняття інформації. Розпізнає: Вроджені здібності та схильності, ознаки правильно і неправильно облаштованого робочого місця, поняття «крадії часу». Діяльнісний компонент Уміє Уміє застосовувати різні способи перепочинку під час занять; Організовує власний освітній простір, правильно впорядковувати робоче місце; інтерпретувати чинники, які допомагають і заважають виконувати домашні завдання; визначати різницю між емоціями та почуттями; складати розпорядок робочого і вихідного дня дня; раціонально розподіляти час, визначати і враховувати індивідуальні особливості; готуватися до контрольних робіт; використовувати різні прийоми навчання. Використовує допоміжні засоби для навчання, зокрема цифрові пристрої, без шкоди для здоров’я. Аналізує власний навчальний поступ, вказуючи на причини успіхів та невдач. З’ясовує очікуваня від навчання. |
Дослідження змін, які відбулися при переході до основної школи. З’ясування очікувань від навчання. Самооцінювання здібностей і схильностей |
||||
9 |
09.11 |
с.93-102 |
Керування часом. Час – обмежений ресурс. Як запобігти марнуванню часу. Розпорядок дня школяра. Розставляємо пріоритети. Засоби для щоденного і тижневого планування |
|
Самооцінювання здібностей і схильностей.Створення розпорядку робочого і вихідного дня. Огляд засобів для щоденного і тижневого планування (у тому числі й електронних). Облаштування свого освітнього простору. Моделювання вправ і прийомів для відпочинку під час занять. |
Розпізнавання «крадіїв часу». Створення розпорядку робочого і вихідного дня. Огляд засобів для щоденного і тижневого планування (у тому числі й електронних) |
||||
10 |
16.11 |
|
Умови успішного навчання. Освітній простір школяра. Чинники які допомагають і заважають навчанню. Способи перепочинку під час занять. Допоміжні засоби для навчання, включно з цифровими пристроями |
|
Ціннісний компонент Розуміє перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього, необхідність брати участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби. Самостійно створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті. |
Облаштування свого освітнього простору. Моделювання вправ і прийомів для відпочинку під час занять. Дослідження можливостей для самонавчання.
|
||||
11 |
23.11 |
С. 103-109 |
Вчимося вчитися. Типи сприйняття інформації. Активне слухання. Прийоми для кращого запам’ятовування. Підготовка до контрольної. Навчальний поступ. |
|
Усвідомлює: чому треба працювати над розвитком здібностей; необхідність самодисципліни; важливість поваги до почуттів інших і надання допомоги тим, хто цього потребує виявляє повагу до дорослих і однолітків; протидіє виявам неповаги у своєму середовищі
|
Дослідження домінантних каналів сприйняття інформації. Відпрацювання прийомів ефективного запам’ятовування. Самооцінювання навчального поступ |
||||
12 |
30.11 |
|
Діагностувальна робота з теми «Уміння вчитися». Розділ 3. Фізичне здоров’я Рухова активність. Види рухової активності. Переваги активного способу життя. Яку спортивну секцію обрати. Попередження спортивних травм. Допінги та здоров’я. Порушення принципів чесного змагання внаслідок вживання допінгів
|
Т-2 Т-3 Т-4
|
Знаннєвий компонент Учень/учениця називає: переваги занять фізичною культурою та спортомдля розвитку і формування характеру; засоби безпеки при заняттях спортом; наслідки вживання допінгу; що таке стрес та причини його виникнення, вплив медіа на здоров’я, ознаки правильної постави, знає шляхи передачі ВІЛ-інфекції, респіраторних інфекцій (ОРВІ, грип, ковід-19, туберкульоз) Розпізнає: інфекційні та неінфекційні хвороби ; ситуації, які можуть призвести до порушення постави та зниження гостроти зору; ознаки перевтоми; активний і пасивний відпочинок; пояснює методи зміцнення здоров’я. |
Порівняння різних видів спорту. Моделювання ситуацій надання допомоги і самодопомоги при спортивних травмах. Обговорення принципів чесного змагання та наслідків їх порушення |
||||
13 |
07.12 |
|
Корисний відпочинок. Стрес і здоров’я. Активний і пасивний відпочинок. Ознаки перевтоми. Умови здорового сну. Наслідки недосипання для здоров’я і навчання. Вплив медіа на здоров’я. |
Т-2 Т-3 Т-4 |
Діяльнісний компонент Аналізує: наслідки недосипання для здоров’я і навчання. Уміє: виконувати вправи для формування правильної постави та гімнастики для очей; розраховувати максимальну масу свого портфеля; обирати засоби безпеки при катанні на роликових ковзанах і роликових дошках; |
Робота в групах: «Активний і пасивний відпочинок». Обговорення наслідків недосипання та умов здорового сну. Дослідження впливу медіа на здоров’я |
||||
14 |
14.12 |
|
Профілактика «шкільних» хвороб. Постава і здоров’я. Вправи для профілактики порушень постави, збереження гостроти зору.Як обирати рюкзак. Безпечна маса рюкзака. |
Т-2 Т-3 Т-4 |
моделює ситуацію надання першої долікарської допомоги в разі травматизму на спортивних майданчиках;
|
Виконання вправ для формування правильної постави, гімнастики для очей, руханок для зняття м’язової та емоційної напруги. Розрахунок максимально допустимої маси рюкзака. |
||||
15 |
21.12 |
|
Профілактика інфекційних захворювань. Симптоми інфекційних захворювань. Шляхи зараження і способи захисту від респіраторних інфекцій (ОРВІ, грип, ковід-19, туберкульоз). Інфекції, що передаються через кров. ВІЛ-інфекція і СНІД. Як ВІЛ НЕ передається |
Т-2 Т-3 Т-4 |
Ціннісний компонент Усвідомлює необхідність дотримання профілактичних заходів щодо інфекційних хвороб; надає допомогу і самодопомогу, аналізує вплив телебачення і комп’ютерів на здоров’я; дотримується правил перегляду телепередач, роботи за комп’ютером, при заняттях спортом
|
Створення пам’ятки «Карантин». Моделювання алгоритмів миття рук, носіння захисної маски, дотримання соціальної дистанції під час поширення респіраторних інфекцій. Створення пам’ятки: «ВІЛ НЕ передається через спілкування». |
||||
16 |
28.12 |
|
Діагностувальна робота з розділу « Фізичне здоров’я». Вчимося вдома.
|
|
Знаннєвий компонент: Відтворює засвоєні компетенції з розділу; ознайомлюється з методами навчання вдома. Діяльнісний компонент: дотримується правил постави, рухової активності, перевтоми в реальному житті, розвиває життєві навички. Ціннісний компонент: усвідомлення необхідності розвитку життєвих навичок для адаптації в мінливому світі.
|
Створення пам’ятки «Навчаймося вдома» |
||||
Наскрізні змістові лінії
Тема1 «Вступ. Базові поняття»
Громадянська відповідальність
Усвідомлює необхідність брати участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби, дотримуватися профілактичних заходів
Щодо інфекційних та неінфекційних захворювань.
Здоров'я і безпека
Аналізує вибір свій та інших осіб з позиції користі й задоволення (радість) для здорового, безпечного життя;
визначає форми поведінки, які приносять задоволення без нанесення шкоди власному здоров’ю й здоров’ю інших осіб.
Підприємливість та фінансова грамотність
Усвідомлення взаємозв’язку життєвого успіху з фізичною складовою здоров’я; ставлення до збереження і зміцнення здоров’я як до ознаки підприємливості.
Тема 2 «Безпека на дорозі»
Екологічна безпека та сталий розвиток
Демонструє модель безпечної поведінки згідно інструкцій і правил у соціальному і природному довкіллі.
Громадянська відповідальність
Усвідомлює, що дотримання Правила дорожнього руху є обов'язком кожної людини(пасажира, пішохода, водія).Знає, що в разі необхідності в НС
має право звернутися по допомогу до фахівців.
Здоров'я і безпека
Усвідомлює власну відповідальність за безпеку свого життя та формування безпечного середовища.
Здоров'я і безпека
Усвідомлення взаємозв’язку життєвого успіху з усіма складовими здоров’я; ставлення до збереження і зміцнення здоров’я як до ознаки підприємливості.
Тема 3 «Уміння вчитися»
Громадянська відповідальність
Усвідомлює, що потрібно виявляти зацікаленість до тривалої систематичної діяльності(хобі, спорт, мистецтво, навчання) й наполегливість у досягненні мети. Оцінює пріоритети відповідно до своїх здібностей.
Здоров'я і безпека
Усвідомлює необхідність чергувати види діяльності, щоб запобігти перевтомі.Ідентифікує та обговорює фізичні, психічні, й соціальні зміни, які відбуваються під час переходу в основну школу.
Підприємливість та фінансова грамотність
Знаходить засоби для щоденного і тижневого планування щодо освітнього середовища школяра сновної школи.
Умови успішного навчання.
Тема 4. «Фізичне здоров'я»
Громадянська відповідальність
Усвідомлює необхідність брати участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби, дотримуватися профілактичних заходів
Щодо інфекційних та неінфекційних захворювань.
Здоров'я і безпека
Аналізує вибір свій та інших осіб з позиції користі й задоволення (радість) для здорового, безпечного життя;
визначає форми поведінки, які приносять задоволення без нанесення шкоди власному здоров’ю й здоров’ю інших осіб.
Підприємливість та фінансова грамотність
Усвідомлення взаємозв’язку життєвого успіху з фізичною складовою здоров’я; ставлення до збереження і зміцнення здоров’я як до ознаки підприємливості.