Основи здоров’я 5 клас
Інтегрований урок (математика, природознавство, основи здоров’я, народознавство)
Тема: Принципи здорового способу життя.
Мета: Ознайомити учнів з поняттям “здоровий спосіб життя”, продовжувати формувати в учнів активну мотивацію щодо дбайливого ставлення до власного здоров’я. Виховувати прагнення берегти своє здоров’я, зважаючи на його цінність і значимість.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань;
Обладнання: Підручник для 5-го кл. загальноосв. навч. закл. Т.Є. Бойченко, С.В.Василенко, — К.: Видавництво «Генеза», 2013. — 207 с., наочність.
Поняття та терміни: складові здоров’я , життєві навички, принципи ЗСЖ
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
План - схема уроку
Етапи уроку |
Дія вчителя |
Дія учня |
Хронометраж, хв. |
Мотивація навчальної діяльності |
Пропонує прислів’я |
Пояснюють значення прислів’я |
5 хв. |
Вивчення нового матеріалу |
Розповідь |
|
5 хв. |
Вирішення проблемної ситуації. Вправа «Квіткар» |
Знайомить з ситуацією |
Вирішують ситуацію |
5 хв. |
Формування поняття «здоров’я » |
Знайомить з даними діаграми та таблиці |
Розв’язують задачі та приклади |
15 хв. |
Повторення матеріалу за темою «Хвилини -години - доба» |
Націлює на відповіді |
Вирішують приклади |
5 хв. |
Заключна частина. Гумористична пауза |
Читає вірш «Викликає вчитель Люду» |
Обговорюють вірш |
3 хв. |
Домашнє завдання |
Націлює на правильне виконання |
|
2 хв. |
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Які прислів’я про здоров’я та поради щодо його збереження і зміцнення ви знаєте? (опорні прислів’я стор.6)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Ми живемо в складному і мінливому світі, де чи не щодня виникають якісь проблеми. Щоб успішно долати їх удома, в школі чи під час спілкування з друзями, вам необхідно набути особливих навичок. Їх ще називають життєвими навичками, сприятливими для здоров’я. Це уміння, які допомагають людям краще спілкуватись та розуміти одне одного й уникати зайвого ризику. "Життєвими" їх називають тому, що вони необхідні кожному, незалежно від того, чим він займається, яку професію обере.
Більшість людей набувають цих навичок методом "проб і помилок". Але той, кого навчили цьому, має набагато більше шансів досягти визначеної мети, успіху в житті, стати шанованою всіма людиною і бути задоволеним собою.
А тепер давайте уявимо себе квітникарями. Ви висадили квіти. Що потрібно, аби вони добре росли?
Записуються на дошці пропозиції дітей. Додається або підкреслюється наступне:
Так і наше здоров’я потребує, щоб його берегли (що ми для цього робимо?); розвивали, зміцнювали його (як ми зміцнюємо своє здоров’я?); а у разі необхідності відновлювали, тобто правильно лікували (що це означає?).
Записується на дошці формула здорового способу життя.
“Зберігати, розвивати, відновлювати”
ІV. Розв’язування задач та прикладів. Формування поняття здоров’я та його складових
Слово вчителя: “Здоров’я – це нічого, але все без здоров’я – ніщо”. Такий афоризм дійшов до нас ще з давніх часів, і він не потребує коментарів. Але дамо ще одне класичне визначення: “Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб чи фізичних вад.”( опорна схема стор.5)
Здорова людина – це така людина, яка життєрадісно й охоче виконує свої обов’язки, покладені на неї життям, і повністю реалізує свої здібності. І сьогодні наш незвичайний урок ми присвятимо розгляду таких питань: від чого залежить наше здоров’я? Чи залежить воно від нас?
Вчені довели, що наше здоров’я залежить від таких чинників. (Діаграма стор.7)
Слово вчителя: Давайте разом із вами визначимо, яка доля кожного чинника в нашому здоров’ї. (Круг розбитий на 10 частин, всі сектори зафарбовані різними кольорами. Діти по черзі виходять до дошки і заповнюють таблицю 1.)
Таблиця 1
Чинники здоров’я |
Доля чинника |
Спадковість |
2/10 |
Рівень медицини |
1/10 |
Екологія |
2/10 |
Спосіб життя |
5/10 |
Слово вчителя: Наступне завдання: розташуйте дроби у порядку зростання і проаналізуйте, який же чинник найбільше впливає на наше здоров’я.
Слово вчителя: Як ви зрозуміли головним чинником, що впливає на наше самопочуття є останній: спосіб життя. Спосіб життя – це той чинник, який майже цілком залежить від нашої поведінки. Отже, половина здоров’я залежить від тебе, тому своє здоров’я можна поліпшувати або псувати.
Скажіть, будь ласка, а ви хочете бути здоровими?..
Якщо так, то ви готові дізнатися секрети здорового способу життя?..
Тому наразі таке завдання. На дошці записані основні складові здорового способу життя. Кожен із вас повинен обрати один пункт, розповісти нам про нього і визначити яку частину доби займає виконання цього пункту. Будемо виражати у хвилинах, так зручніше. Але спочатку, давайте, згадаємо скільки хвилин у добі (1440 хв) і скільки хвилин у тижні (7*1440=10080 хв).(На дошці зображена таблиця 2 , і діти по черзі, обираючи пункт, заповнюють всі його параметри.)
Таблиця 2
№ |
Назва складової здорового способу життя |
Час, який займає виконання дії, хв |
Доля доби, яку займає виконання дії |
Кожен день: |
|||
1. |
Фізкультура (ранкова зарядка) |
20 |
20/1440 |
2. |
Щоденний активний рух на свіжому повітрі |
30 |
30/1440 |
3. |
Щоденний сон |
10*60=600 |
600/1440 |
4. |
Умивання (прийняття контрастного душу) |
20 |
20/1440 |
5. |
Чистка зубів |
10 |
10/1440 |
6. |
Правильне харчування |
40 |
40/1440 |
7. |
Відпочинок |
30 |
30/1440 |
8. |
Фізичне навантаження (допомога батькам по господарству) |
30 |
30/1440 |
Загальна кількість на день: |
780 |
780/1440 |
|
Щотижня: |
|||
1. |
Спортивні ігри на свіжому повітрі |
3*60=180 |
180/10080 |
2. |
Уроки фізкультури |
3*45=135 |
135/10080 |
Загальна кількість: |
315 |
315/10080 |
|
Загальна кількість на тиждень: |
780*7+315+180 =5775 |
5745/10080 |
Слово вчителя: Молодці! Впоралися з цим важким завданням. Як ви побачили треба витрачати лише 13 години на день витрачати на здоровий спосіб життя і ваше здоров’я ніколи вас не підведе.
IV. Заключне слово. Домашнє завдання.
Слово вчителя: Вченими було доведено, що сміх і позитивний гумор подовжують життя. Послухайте.
Викликає вчитель Люду,
Слабшу серед дітвори,
І питає: “Скільки буде,
Десять поділить на три?”
Розв’язать вона не може.
Звісно, знітилась, мовчить...
Вчитель каже: “Так не гоже!
Прості дроби треба вчить.
Хай картоплі є десяток, -
Вчитель далі річ веде, -
Розділи на трьох дівчаток.
То по скільки припаде?”
Люда каже: “Зайвий клопіт
І на що мені це знать?
Я зварю їм цю картоплю,
Потовчу і хай їдять!”
Слово вчителя: Я бажаю вам не потрапляти в подібні ситуації, бути розумними та здоровими.
В підручнику на стор. 7 ви можете ознайомитися з деякими принципами здорового способу життя, сприятливими для здоров’я.
За допомогою малюнка на стор. 8 та інформації потренуйтеся вимірювати температуру тіла ртутним і електронним термометром.
Обережно поводься з ртутним термометром, адже всередині міститься ртуть, випари якої дуже отруйні.
Набагато безпечніші, хоч і дорожчі, сучасні електронні термометри.
V. Закріплення знань учнів.
Зверніть увагу на дошку. У нас є дерево. А чого не вистачає на цьому дереві? Правильно, листочків. Зараз ви їх отримаєте, але перед тим, як прикрасити наше дерево листочками, ми попрацюємо в групах. Поділимося за кольором листочків (зелені, червоні, жовті).
Запишіть на листочках зеленого кольору приклади поведінки, які, на вашу думку, зберігають здоров’я; на листочках червоного кольору – які розвивають здоров’я; на листочках жовтого кольору – які відновлюють здоров’я. Потім свої листочки ви повинні приклеїти на ватман, на якому зображене дерево без листочків.
Кожна група презентуватиме свої записи.
А як ви вважаєте, які листочки найважливіші? (всі однаково важливі)
Вчитель прикріплює свої три квітки, на яких написано: на жовтій – відновлювати; на червоній – розвивати; на зеленій – зберігати.
Чи можна вважати ці три слова ключовими до здорового способу життя?
Отже, ми з вами створили формулу здорового способу життя:
Зберігати + розвивати + відновлювати = здоровий спосіб життя
А як ви вважаєте, що таке здоровий спосіб життя? (відсутність шкідливих звичок, правильне харчування, рухова активність, загартування, режим навчання та відпочинку)
Отже, здоровий спосіб життя – це вміння людини зберігати (поводитися так, щоб не шкодити своєму здоров’ю), розвивати (працювати над своїм розвитком), відновлювати (правильно поводитись, коли захворів, отримав травми) своє здоров’я.
VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати § 1
2. Письмово скласти (заклик, пам’ятку) на тему “Обери здоровий спосіб життя”.
3. Доповнити квітку недостаючими пелюстками (завд. 7 стор. 9).