ІСТОРІЯ УКРАЇНИ
8 КЛАС
1,5 годин на тиждень
52 години на рік
Складено згідно навчальної програми «ІСТОРІЯ УКРАЇНИ. ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ 6-11 КЛАСИ. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти»
Затверджено та надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки» (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня року № 698)
№ |
Дата 8-А |
Дата 8-Б |
Тема уроку |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть |
Примітка |
Розділ 1. ЗЕМЛІ УКРАЇНИ у XVI – першій половині XVII ст. |
|||||
1 |
|
|
Статус українських земель у складі Польського королівства, Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Священної Римської та Османської імперій, Великого князівства Московського/Московського царства, Молдавського князівства у першій половині XVІ ст. |
Знати: – дати укладення Литовських статутів, створення Пересопницького Євангелія, укладення Люблінської унії, Берестейської церковної унії, відновлення православної ієрархії, підписання «Пунктів для заспокоєння руського народу», утворення Київської (Києво-Могилянської) колегії; – територіальний поділ України на початок XVІ ст., адміністративно-територіальні зміни, що відбулися внаслідок Люблінської унії. Розуміти: – поняття «вертеп», «гравюра», «колегія», «полемічна література», «рента», «сеймики», «слов’яно-греко-латинська школа», «унійна (греко-католицька) церква», «фільварок», «церковні братства»; – значення Люблінської унії для русько-українського суспільства; – особливості організації державної влади у Речі Посполитій; – основні риси політичної культури Речі Посполитої: республіканські цінності (договірний характер влади; право як вища цінність, можливість суспільного діалогу); – місце українських земель в економічній системі Речі Посполитої та Європи; – особливості магдебурзького права на українських землях; – укладення Берестейської унії як спроби православних ієрархів реформувати православну церкву та зробити її конкурентоспроможною; – значення розвитку книговидання та шкільництва на теренах України. Уміти: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про характерні для XVІ – першої половини XVІІ ст. процеси політичного, соціально-економічного, культурного та релігійного життя на теренах України; – показати на карті територіальний поділ України на початок XVІ ст., адміністративнотериторіальні зміни, що відбулися внаслідок Люблінської унії; – пояснювати особливості формування уявлень про Русь як окрему складову Речі Посполитій; – знаходити в історичних джерелах факти відстоювання українською шляхтою своєї окремішності; – схарактеризувати політичне, господарське та релігійне життя на українських землях у XVІ –першій половини XVІІ ст.; – розкрити цілі та напрямки діяльності православних братств як елементів широкого самоврядування; – визначити причини і наслідки укладення Берестейської унії; – оцінити значення: 1) релігійної полеміки між православними й уніатами для реформування релігійного та культурного життя; 2) утворення Острозької слов’яно-греко-латинської школи та Київської (Києво-Могилянської) колегії; – обґрунтувати свої судження про діячів церкви і культури XVІ – першої половини XVІІ ст., зокрема таких, як Василь-Костянтин Костянтинович Острозький, Петро Могила; – розпізнавати та характеризувати пам’ятки архітектури, споруджені в стилі ренесанс на теренах сучасної України |
|
2 |
|
|
Люблінська унія 1569 р. Державний устрій Речі Посполитої. Договірний характер королівської влади. Землі Русі-України в Речі Посполитій. Суб’єктність українських воєводств. |
|
|
3 |
|
|
Соціальна структура населення українських земель у XVІ – першій половині XVII ст. (стани: шляхта, селяни, міщани, духовенство). Шляхетське самоврядне судочинство. Литовські статути. |
|
|
4 |
|
|
Селяни та їхнє становище. Елементи самоврядування. |
|
|
5 |
|
|
Міста як простір взаємодії різних станів, етнічних і релігійних груп. Господарське життя міст: цехи, торгівля. |
|
|
6 |
|
|
Конфесійне розмаїття. Вплив Реформації і Контрреформації на релігійну ситуацію в українських землях Речі Посполитої. Кризові явища у православній церкві в XVІ ст. |
|
|
7 |
|
|
Православні братства. Берестейська унія як спроба реформування православної церкви. Утворення унійної (греко-католицької) церкви. Відновлення православної ієрархії та реформи церкви |
|
|
8 |
|
|
Книгодрукування. Освіта. Братські школи. Острозька слов’яно-греко-латинська школа. Єзуїтські колегії. Київська (КиєвоМогилянська) колегія. |
|
|
9 |
|
|
Містобудування, архітектура, образотворче мистецтво, література XVІ – першої половини XVІІ ст. |
|
|
10 |
|
|
Практична робота. Позначити на контурній карті адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої. |
|
|
11 |
|
|
Узагальнення знань з теми «ЗЕМЛІ УКРАЇНИ у XVI – першій половині XVII ст.» |
|
|
Розділ 2. СТАНОВЛЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО КОЗАЦТВА (ХVІ – перша половина ХVІІ ст.) |
|||||
12 |
|
|
Походження українського козацтва. Козацькі степові та прикордонні спільноти. Запорозька Січ |
Знати: – дати заснування Хортицької, Томаківської, Базавлуцької, Микитинської Січей, час виникнення реєстрового козацького війська, чинності «Ординації Війська Запорозького…»; – напрямки походів козаків першої чверті ХVІІ ст.; – факти про участь козаків у війнах РП. Розуміти – поняття «Великий кордон», «Великий Луг», «гетьман», «Запорозька Січ», «зимівник», «кіш», «козак», «козацька рада», «козацькі клейноди», «кошовий отаман», «курінь», «низове козацтво», «покозачення», «політична культура», «полк», «сотня», «реєстрове козацтво», «річкові пороги», «уходництво»; – передумови і розвиток козацтва до окремого соціального стану; – затвердження урядом РП реєстрового війська в 70-х роках XVI ст. як початок визнання козацтва новим соціальним станом; – становлення козацького стану як вихідців із різних соц. груп із різною політ. культурою, цінностями та життєвими стратегіями; – причини козацьких повстань; характер козацьких виступів як боротьби за станові права; – особливості залученості козаків до релігійних процесів у Речі Посполитій; – роль вихідців із шляхетського середовища, як носіїв річпосполитської політичної культури, у боротьбі за станові козацькі права. Уміти: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про формування козацтва як окремого соціального стану; – показати на карті об’єкти, що свідчать про формування козацького стану; – схарактеризувати військово-політичну організацію козацтва; – описати традиції, звичаї й побут козаків, історико-культурні пам’ятки, пов’язані з козацтвом; – визначати причини та наслідки: виникнення козацтва і Січей; активності козацтва в морських і суходільних походах у Кримське ханство, Османську імперію, Московське царство; козацьких повстань 1590-х, 1620–1630-х років, Куруківської, Переяславської угод, «Ординації Війська Запорозького…»; |
|
13 |
|
|
Реєстрове козацтво. Становлення козацького стану |
|
|
14 |
|
|
Походи запорозьких козаків на володіння Кримського ханства та Османської імперії. Запорозько-кримський договір 1624 р. |
|
|
15 |
|
|
Участь та запорозького реєстрового козацтва у війнах Речі Посполитої. Козацькі повстання. |
|
|
16 |
|
|
Козаки у боротьбі за відновлення прав православної церкви. |
|
|
17 |
|
|
Ідентичність та політична культура козаків |
|
|
18 |
|
|
Практична робота. Позначити на контурній карті об’єкти, наявність яких свідчить про формування козацького стану (перші Січі, міста – осередки козацтва (Черкаси, Трахтемирів, Чигирин), райони козацьких повстань 1590-х, 1620–1630-х років; центри полків згідно з умовами Куруківської угоди). |
|
|
19 |
|
|
Узагальнення знань з теми «СТАНОВЛЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО КОЗАЦТВА (ХVІ – перша половина ХVІІ ст.)» |
|
|
Розділ 3. КОЗАЦЬКА РЕВОЛЮЦІЯ середини XVII ст. І ВІЙНА ЗА СУВЕРЕНІТЕТ КОЗАЦЬКОЇ ДЕРЖАВИ другої половини ХVІІ ст. |
|||||
20 |
|
|
Передумови і причини козацької революції. Козацько-кримський союз. Події 1648 р. |
Знати: – хронологічні межі козацької революції середини ХVІІ ст. і війни за суверенітет козацької держави; дати укладення Зборівської угоди, «Березневих статей», Гадяцької угоди, Андрусівського перемир’я, Корсунської угоди, «Вічного миру», Карловицького мирного конгресу; проведення «Чорної ради» поблизу Ніжина, здійснення Чигиринських походів; – місця основних подій козацької революції середини ХVІІ ст. і війни за суверенітет козацької держави. Розуміти: – поняття «Військо Запорозьке/Гетьманщина», «Військо Низове Запорозьке/Запорозька Січ», «козацька держава», «козацька революція», «наказний гетьман», «Руїна», «суверенітет»; різницю між поняттями «Військо Запорозьке/Гетьманщина» та «Військо Запорозьке Низове/Запорозька Січ»; – сутність козацької революції, що зумовиластворення української козацької держави; – еволюцію повстання Богдана Хмельницького: від боротьби за станові права до війни за суверенну державу; – Гадяцьку угоду як спадкоємність козацько-шляхетського проєкту Русі – «третього» складника Речі Посполитої; – «Руїну» як боротьбу різних політично-соціальних проєктів розвитку козацької України. Уміти: – розмістити в хронологічній послідовності битви і походи козацької революції, війн під проводом Б.Хмельницького та його наступників, рішення про політичні союзи та угоди Війська Запорозького з іншими державами; відомості про змагання українців за зміцнення інститутів держави і збереження державного суверенітету в період «Руїни»; – показати на карті кордони української козацької держави, основні напрямки походів і місця битв;простежити на основі карти хід боротьби за утвердження державного суверенітету на теренах сучасної України; – розповісти про перебіг козацької революції середини ХVІІ ст. і війни за суверенітет козацької держави; – зіставити і порівняти умови Зборівського і Білоцерківського договорів,«Березневих статей»; – визначити передумови, причини та наслідкикозацької революції середини ХVІІ ст. і війни за суверенітет козацької держави; – проаналізувати відносини Війська Запорозького з державами-сусідами, роль козацької дипломатії у боротьбі за державність; – обґрунтувати свої судження про військово-політичну діяльність таких історичних діячів, як Б.Хмельницький, Д.Многогрішний, І.Богун, І.Брюховецький, І.Виговський, І.Самойлович, І.Сірко, П.Тетеря, П. Дорошенко, Ю.Немирич, Ю.Хмельницький. |
|
21 |
|
|
Події 1649 р. Зміна характеру повстання. Зборівський договір. Події 1650–1651 рр. Битва поблизу Берестечка і Білоцерківський договір. Битва поблизу Батога |
|
|
22 |
|
|
Зовнішня політика: у пошуку союзників (Московське царство, Османська імперія, Молдавське князівство, Шведське королівство). Українсько-московський договір 1654 р. |
|
|
23 |
|
|
Гадяцька угода. Московсько-українська війна. Конотопська битва. |
|
|
24 |
|
|
Передумови, причини і перебіг «Руїни». Внутрішня боротьба за владу та впливи. Розкол козацької держави |
|
|
25 |
|
|
Посягання Московського царства на її суверенітет. Спроби об’єднання Лівобережної та Правобережної Гетьманщини |
|
|
26 |
|
|
Козацька Україна в системі міжнародних відносин. |
|
|
27 |
|
|
Практична робота. Відобразити на контурній карті перебіг козацької революції та війни за суверенітет козацької держави, зміни її територіальних меж відповідно до міждержавних домовленостей. |
|
|
28 |
|
|
Узагальнення знань з теми «КОЗАЦЬКА РЕВОЛЮЦІЯ середини XVII ст. І ВІЙНА ЗА СУВЕРЕНІТЕТ КОЗАЦЬКОЇ ДЕРЖАВИ другої половини ХVІІ ст.» |
|
|
Розділ 4. КОЗАЦЬКА УКРАЇНА (Гетьманщина) другої половини ХVІІ – початку ХVІІІ ст. |
|||||
29 |
|
|
Модель і структура козацької держави: територія, устрій, військо, судочинство. Зміна політичної еліти (зі шляхетської на козацьку). Соціальні групи в середовищі козацтва. |
Знати: – адміністративно-територіальний устрій, органи влади, військо, судочинство Війська Запорозького/Гетьманщини; – особливості формування й устрою козацьких полків Слобідської України; – зміни статусу і підпорядкування Запорожжя (Війська Запорозького Низового); – дату підпорядкування Київської православної митрополії московському патріарху. Розуміти: – поняття «Генеральна рада», «генеральна старшина», «гетьман», «етнічна група», «займанщина», «козацька старшина», «політична еліта», «полк», «Слобідська Україна», «сотня»; – сутність козацько-шляхетських форм державності; – Гетьманщину другої половини ХVII – початку ХVIIІ ст. як місце змагань за зміцнення інститутів держави і збереження державного суверенітету. Уміти: – показати на карті адміністративно-територіальний устрій Гетьманщини, Слобідської України, Запорожжя (Війська Запорозького Низового); – схарактеризувати адміністративно-територіальний, державний, політичний устрій, господарське та повсякденне життя Гетьманщини, Слобожанщини та Запорожжя (Війська Запорозького Низового); – схарактеризувати нову політичну еліту – козацьку старшину та її роль у боротьбі за збереження і розбудову української державності. |
|
30 |
|
|
Особливості козацького господарювання. Правове і соціальне становище селянства, його категорії. |
|
|
31 |
|
|
Міста і їхні спільноти, практики самоврядування. Міське господарство. |
|
|
32 |
|
|
Етнічні та релігійні групи. Становище православної церкви та її духовенства. |
|
|
33 |
|
|
Правобережне козацтво. Слобідська Україна. Запорожжя (Військо Запорозьке Низове) |
|
|
34 |
|
|
Практична робота. Позначити на контурній карті адміністративно-територіальний устрій Гетьманщини, Слобідської України, територіальні межі Запорожжя (Війська Запорозького Низового). |
|
|
35 |
|
|
Узагальнення знань з теми «КОЗАЦЬКА УКРАЇНА (Гетьманщина) другої половини ХVІІ – початку ХVІІІ ст.» |
|
|
Розділ 5. УКРАЇНА ТА РАННЬОМОДЕРНІ ІМПЕРІЇ ХVІІІ ст. |
|||||
36 |
|
|
Гетьманщина в період Івана Мазепи та спроба усамостійнення. |
Знати: – основні віхи боротьби за збереження української державності; – хронологічні межі існування Чортомлицької, Кам’янської, Олешківської, Нової (Підпільненської) Січей; періоди розгортання опришківського й гайдамацького рухів; дати остаточної ліквідації гетьманства і козацького устрою, поділів Речі Посполитої; – землі України, що потрапили до складу Російської імперії та Австрійської держави внаслідок російсько-турецьких воєн, ліквідації Кримського ханства, поділів Речі Посполитої. Розуміти: – поняття «академія», «гайдамаки», «козацьке бароко», «козацькі літописи», «Кам’янська Січ», «Коліївщина», «куруци», «Нова (Підпільненська) Січ», «Олешківська Січ», «опришки», «Пакти та конституції законів і вольностей Війська Запорозького» («Конституція Пилипа Орлика»/«Бендерська конституція»), «паланка»; – нові геополітичні реалії XVIII ст.; – основні етапи ліквідації Російською імперією суверенітету козацької держави; – наслідки втручання російського уряду в управління Гетьманщиною за Першої і Другої малоросійських колегій та «Правління гетьманського уряду»; – особливості: 1) втягнення Гетьманщини у події Північної війни та міжнародних відносин початку –середини XVIII ст.; 2) становища Кримського ханства і наслідки втрати його державності; – колонізацію Росією Півдня України як знищення, привласнення, використання вже існуючої на тих землях козацької, кримськотатарської, османської інфраструктури, господарства, здобутків; – внесок Києво-Могилянської колегії (академії) в розвиток освіти; – особливості розвитку культури періоду «козацького бароко». Уміти: – розташувати в хронологічній послідовності події, що засвідчують наступ на українську державність з боку Російської імперії; – показати на карті території Гетьманщини, Нової Січі, полків Слобідської України, українські землі, які потрапили до складу Російської імперії та Австрійської держави внаслідок російсько-турецьких воєн, ліквідації Кримського ханства, поділів Речі Посполитої; райони розгортання опришківського та гайдамацького рухів; – схарактеризувати політику Російської імперії й Австрійської держави щодо українських земель; – встановити причини і наслідки скасування гетьманства, ліквідації Запорозької Січі, приєднання Правобережжя, Поділля, Волині та Кримського ханства до Росії; опришківського та гайдамацького рухів; – обґрунтувати свої судження про діяльність козацьких гетьманів і кошових отаманів, ватажків селянських виступів, діячів культури другої половини ХVІІ – ХVІІІ ст. – упізнавати та характеризувати пам’ятки української культури другої половини ХVІІ –ХVІІІ ст. |
|
37 |
|
|
Конституція Пилипа Орлика |
|
|
38 |
|
|
Нова Січ. Спроба реформування Гетьманщини за урядування Данила Апостола і Кирила Розумовського. |
|
|
39 |
|
|
Остаточна ліквідація Росією політичної та адміністративної автономії Гетьманщини і Слобідської України. |
|
|
40 |
|
|
Ліквідація Росією Запорозької Січі. Політична культура козацької старшини, «Історія русів» як її квінтесенція |
|
|
41 |
|
|
Гетьманщина як частина Речі Посполитої. «Перезаселення» українських земель і ліквідація правобережного козацтва. Опришківський рух. Гайдамаки. |
|
|
42 |
|
|
Конфесійне питання як привід для Російської імперії втрутитись у політичне життя Речі Посполитої (шляхетські конфедерації та «Коліївщина»). Греко-католицька церква як ресурс української ідентичності |
|
|
43 |
|
|
Українські території як вузол протиріч між Російською та Османською імперіями. |
|
|
44 |
|
|
Становище Кримського ханства і його анексія Російською імперією. Імперська політика Росії щодо Півдня України. |
|
|
45 |
|
|
Становище Закарпаття. Закарпатські русини в загонах опришків і куруців. Руси-українці під владою молдавських господарів. |
|
|
46 |
|
|
Поділи Речі Посполитої. Зміни у приналежності західноукраїнських земель та Правобережної України |
|
|
47 |
|
|
Розвиток української культури другої половини ХVІІ – ХVІІІ ст. |
|
|
48 |
|
|
Практична робота. Позначити на контурній карті території Гетьманщини, Нової Січі, полків Слобідської України, землі України, які потрапили до складу Російської імперії та Австрійської держави внаслідок російсько-турецьких воєн, ліквідації Кримського ханства, поділів Речі Посполитої |
|
|
49 |
|
|
Практична робота. Скласти порівняльно-хронологічну таблицю з назвами населених пунктів Півдня України, яким змінили найменування в результаті анексії Росією |
|
|
50 |
|
|
Узагальнення знань з теми «УКРАЇНА ТА РАННЬОМОДЕРНІ ІМПЕРІЇ ХVІІІ ст.» |
|
|
Узагальнення до курсу. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ РАННЬОГО НОВОГО ЧАСУ |
|||||
51 |
|
|
Особливості суспільно-політичного життя України ХVІ – ХVІІІ ст. Здобутки українського суспільства. |
Розуміти: – взаємопов’язаність і взаємозалежність процесів господарського, соціального, політичного і культурного життя козацької України та європейських суспільств. Уміти: – встановити цивілізаційні здобутки українського суспільства Ранньомодерної доби; – визначити внесок українського суспільства ХVІ –ХVІІІ ст. в загальноєвропейську культурну спадщину; – зіставляти і порівнювати типові процеси і явища європейської та української історії Раннього Нового часу; – оцінити роль козацтва в історії України |
|
52 |
|
|
Внесок України у формування європейської цивілізації |
|