Календарно-тематичне планування історія України 8 клас 2022-2023

Про матеріал
Згідно навчальної програми "ІСТОРІЯ УКРАЇНИ. ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ 6-11 КЛАСИ. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти" від 03.08.2022 №689
Перегляд файлу

ІСТОРІЯ УКРАЇНИ

8 КЛАС

1,5 годин на тиждень

52 години на рік

Складено згідно навчальної програми «ІСТОРІЯ УКРАЇНИ. ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ 6-11 КЛАСИ. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти»

Затверджено та надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки» (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня  року № 698)

Дата

8-А

Дата

8-Б

Тема уроку

У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть

Примітка

Розділ 1. ЗЕМЛІ УКРАЇНИ у XVI – першій половині XVII ст.

1

 

 

Статус українських земель у складі Польського королівства, Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Священної Римської та Османської імперій, Великого князівства Московського/Московського

царства, Молдавського князівства у першій половині XVІ ст.

Знати:

– дати укладення Литовських статутів, створення Пересопницького Євангелія, укладення Люблінської унії, Берестейської церковної унії, відновлення православної ієрархії, підписання «Пунктів для заспокоєння руського народу», утворення Київської (Києво-Могилянської) колегії;

– територіальний поділ України на початок XVІ ст., адміністративно-територіальні зміни, що відбулися внаслідок Люблінської унії.

Розуміти:

– поняття «вертеп», «гравюра», «колегія», «полемічна література», «рента», «сеймики», «слов’яно-греко-латинська школа», «унійна (греко-католицька) церква», «фільварок», «церковні братства»;

– значення Люблінської унії для русько-українського суспільства;

– особливості організації державної влади у Речі Посполитій;

– основні риси політичної культури Речі Посполитої: республіканські цінності (договірний характер влади; право як вища цінність, можливість суспільного діалогу);

– місце українських земель в економічній системі Речі Посполитої та Європи;

– особливості магдебурзького права на українських землях;

– укладення Берестейської унії як спроби православних ієрархів реформувати православну церкву та зробити її конкурентоспроможною;

– значення розвитку книговидання та шкільництва на теренах України.

Уміти:

– розташувати в хронологічній послідовності відомості про характерні для XVІ – першої половини XVІІ ст. процеси політичного, соціально-економічного, культурного та  релігійного життя на теренах України;

– показати на карті територіальний поділ України на початок XVІ ст., адміністративнотериторіальні зміни, що відбулися внаслідок Люблінської унії;

– пояснювати особливості формування уявлень про Русь як окрему складову Речі Посполитій;

– знаходити в історичних джерелах факти відстоювання українською шляхтою своєї окремішності;

– схарактеризувати політичне, господарське та релігійне життя на українських землях у XVІ –першій половини XVІІ ст.;

– розкрити цілі та напрямки діяльності православних братств як елементів широкого самоврядування;

– визначити причини і наслідки укладення Берестейської унії;

– оцінити значення: 1) релігійної полеміки між православними й уніатами для реформування релігійного та культурного життя; 2) утворення Острозької слов’яно-греко-латинської школи та Київської (Києво-Могилянської) колегії;

– обґрунтувати свої судження про діячів церкви і культури XVІ – першої половини XVІІ ст., зокрема таких, як Василь-Костянтин

Костянтинович Острозький, Петро Могила;

– розпізнавати та характеризувати пам’ятки архітектури, споруджені в стилі ренесанс на теренах сучасної України

 

2

 

 

Люблінська унія 1569 р. Державний устрій Речі Посполитої. Договірний характер королівської влади. Землі Русі-України в Речі Посполитій. Суб’єктність українських воєводств.

 

3

 

 

Соціальна структура населення українських земель у XVІ – першій половині XVII ст. (стани: шляхта, селяни, міщани, духовенство). Шляхетське самоврядне судочинство. Литовські статути.

 

4

 

 

Селяни та їхнє становище. Елементи самоврядування.

 

5

 

 

Міста як простір взаємодії різних станів, етнічних і релігійних груп. Господарське життя міст: цехи, торгівля.

 

6

 

 

Конфесійне розмаїття. Вплив Реформації і Контрреформації на релігійну ситуацію в українських землях Речі Посполитої. Кризові явища у православній церкві в XVІ ст.

 

7

 

 

Православні братства. Берестейська унія як спроба реформування православної церкви. Утворення унійної

(греко-католицької) церкви. Відновлення православної ієрархії та реформи церкви

 

8

 

 

Книгодрукування. Освіта. Братські школи. Острозька слов’яно-греко-латинська школа. Єзуїтські колегії. Київська (КиєвоМогилянська) колегія.

 

9

 

 

Містобудування, архітектура, образотворче мистецтво, література XVІ – першої половини XVІІ ст.

 

10

 

 

Практична робота. Позначити на контурній карті адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої.

 

11

 

 

Узагальнення знань з теми «ЗЕМЛІ УКРАЇНИ у XVI – першій половині XVII ст.»

 

Розділ 2. СТАНОВЛЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО КОЗАЦТВА (ХVІ – перша половина ХVІІ ст.)

12

 

 

Походження українського козацтва. Козацькі степові та прикордонні спільноти. Запорозька Січ

Знати:

– дати заснування Хортицької, Томаківської, Базавлуцької, Микитинської Січей, час виникнення реєстрового козацького війська, чинності «Ординації Війська Запорозького…»;

– напрямки походів козаків першої чверті ХVІІ ст.;

– факти про участь козаків у війнах РП.

Розуміти

– поняття «Великий кордон», «Великий Луг», «гетьман», «Запорозька Січ», «зимівник», «кіш», «козак», «козацька рада», «козацькі клейноди», «кошовий отаман», «курінь», «низове козацтво», «покозачення», «політична культура», «полк», «сотня», «реєстрове козацтво», «річкові пороги», «уходництво»;

– передумови і розвиток козацтва до окремого соціального стану;

– затвердження урядом РП реєстрового війська в 70-х роках XVI ст. як початок визнання козацтва новим соціальним станом;

– становлення козацького стану як вихідців із різних соц. груп із різною політ. культурою, цінностями та життєвими стратегіями;

– причини козацьких повстань; характер козацьких виступів як боротьби за станові права;

– особливості залученості козаків до релігійних процесів у Речі Посполитій;

– роль вихідців із шляхетського середовища, як носіїв річпосполитської політичної культури, у боротьбі за станові козацькі права.

Уміти:

розташувати в хронологічній послідовності відомості про формування козацтва як окремого соціального стану;

– показати на карті об’єкти, що свідчать про формування козацького стану;

– схарактеризувати військово-політичну організацію козацтва;

– описати традиції, звичаї й побут козаків, історико-культурні пам’ятки, пов’язані з козацтвом;

– визначати причини та наслідки: виникнення козацтва і Січей; активності козацтва в морських і суходільних походах у Кримське ханство, Османську імперію, Московське царство; козацьких повстань 1590-х, 1620–1630-х років, Куруківської, Переяславської угод, «Ординації Війська Запорозького…»;

 

13

 

 

Реєстрове козацтво. Становлення козацького стану

 

14

 

 

Походи запорозьких козаків на володіння Кримського ханства та Османської імперії. Запорозько-кримський договір 1624 р.

 

15

 

 

Участь та запорозького реєстрового козацтва у війнах Речі Посполитої. Козацькі повстання.

 

16

 

 

Козаки у боротьбі за відновлення прав православної церкви.

 

17

 

 

Ідентичність та політична культура козаків

 

18

 

 

Практична робота. Позначити на контурній карті об’єкти, наявність яких свідчить про формування козацького стану (перші Січі, міста – осередки козацтва (Черкаси, Трахтемирів, Чигирин), райони козацьких повстань 1590-х, 1620–1630-х років; центри полків згідно з умовами Куруківської угоди).

 

19

 

 

Узагальнення знань з теми «СТАНОВЛЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО КОЗАЦТВА (ХVІ – перша половина ХVІІ ст.)»

 

Розділ 3. КОЗАЦЬКА РЕВОЛЮЦІЯ середини XVII ст. І ВІЙНА ЗА СУВЕРЕНІТЕТ КОЗАЦЬКОЇ ДЕРЖАВИ другої половини ХVІІ ст.

20

 

 

Передумови і причини козацької революції. Козацько-кримський союз. Події 1648 р.

Знати:

– хронологічні межі козацької революції середини ХVІІ ст. і війни за суверенітет козацької держави; дати укладення Зборівської угоди, «Березневих статей», Гадяцької угоди, Андрусівського перемир’я, Корсунської угоди, «Вічного миру», Карловицького мирного конгресу; проведення «Чорної ради» поблизу Ніжина, здійснення Чигиринських походів;

– місця основних подій козацької революції середини ХVІІ ст. і війни за суверенітет козацької держави.

Розуміти:

– поняття «Військо Запорозьке/Гетьманщина», «Військо Низове Запорозьке/Запорозька Січ», «козацька держава», «козацька революція», «наказний гетьман», «Руїна», «суверенітет»; різницю між поняттями «Військо Запорозьке/Гетьманщина» та «Військо Запорозьке Низове/Запорозька Січ»;

– сутність козацької революції, що зумовиластворення української козацької держави;

– еволюцію повстання Богдана Хмельницького: від боротьби за станові права до війни за суверенну державу;

– Гадяцьку угоду як спадкоємність козацько-шляхетського проєкту Русі – «третього» складника Речі Посполитої;

– «Руїну» як боротьбу різних політично-соціальних проєктів розвитку козацької України.

Уміти:

– розмістити в хронологічній послідовності битви і походи козацької революції, війн під проводом Б.Хмельницького та його наступників, рішення про політичні союзи та угоди Війська Запорозького з іншими державами; відомості про змагання українців за зміцнення інститутів держави і збереження державного суверенітету в період «Руїни»;

– показати на карті кордони української козацької держави, основні напрямки походів і місця битв;простежити на основі карти хід боротьби за утвердження державного суверенітету на теренах сучасної України;

– розповісти про перебіг козацької революції середини ХVІІ ст. і війни за суверенітет козацької держави;

– зіставити і порівняти умови Зборівського і Білоцерківського договорів,«Березневих статей»;

– визначити передумови, причини та наслідкикозацької революції середини ХVІІ ст. і війни за суверенітет козацької держави;

– проаналізувати відносини Війська Запорозького з державами-сусідами, роль козацької дипломатії у боротьбі за державність;

– обґрунтувати свої судження про військово-політичну діяльність таких історичних діячів, як Б.Хмельницький, Д.Многогрішний, І.Богун, І.Брюховецький, І.Виговський, І.Самойлович, І.Сірко, П.Тетеря, П. Дорошенко, Ю.Немирич, Ю.Хмельницький.

 

21

 

 

Події 1649 р. Зміна характеру повстання. Зборівський договір. Події 1650–1651 рр. Битва поблизу Берестечка і Білоцерківський договір. Битва поблизу Батога

 

22

 

 

Зовнішня політика: у пошуку союзників (Московське царство, Османська імперія, Молдавське князівство, Шведське королівство). Українсько-московський договір 1654 р.

 

23

 

 

Гадяцька угода. Московсько-українська війна. Конотопська битва.

 

24

 

 

Передумови, причини і перебіг «Руїни». Внутрішня боротьба за владу та впливи. Розкол козацької держави

 

25

 

 

Посягання Московського царства на її суверенітет. Спроби об’єднання Лівобережної та Правобережної Гетьманщини

 

26

 

 

Козацька Україна в системі міжнародних відносин.

 

27

 

 

Практична робота. Відобразити на контурній карті перебіг козацької революції та війни за суверенітет козацької держави, зміни її територіальних меж відповідно до міждержавних домовленостей.

 

28

 

 

Узагальнення знань з теми «КОЗАЦЬКА РЕВОЛЮЦІЯ середини XVII ст. І ВІЙНА ЗА СУВЕРЕНІТЕТ КОЗАЦЬКОЇ ДЕРЖАВИ другої половини ХVІІ ст.»

 

Розділ 4. КОЗАЦЬКА УКРАЇНА (Гетьманщина) другої половини ХVІІ – початку ХVІІІ ст.

29

 

 

Модель і структура козацької держави: територія, устрій, військо, судочинство. Зміна політичної еліти (зі шляхетської на козацьку). Соціальні групи в середовищі козацтва.

Знати:

– адміністративно-територіальний устрій, органи влади, військо, судочинство Війська Запорозького/Гетьманщини;

– особливості формування й устрою козацьких полків Слобідської України;

– зміни статусу і підпорядкування Запорожжя (Війська Запорозького Низового);

– дату підпорядкування Київської православної митрополії московському патріарху.

Розуміти:

– поняття «Генеральна рада», «генеральна старшина», «гетьман», «етнічна група», «займанщина», «козацька старшина», «політична еліта», «полк», «Слобідська Україна», «сотня»;

– сутність козацько-шляхетських форм державності;

– Гетьманщину другої половини ХVII – початку ХVIIІ ст. як місце змагань за зміцнення інститутів держави і збереження державного суверенітету.

Уміти:

– показати на карті адміністративно-територіальний устрій Гетьманщини, Слобідської України, Запорожжя (Війська Запорозького Низового);

– схарактеризувати адміністративно-територіальний, державний, політичний устрій, господарське та повсякденне життя Гетьманщини, Слобожанщини та Запорожжя (Війська

Запорозького Низового);

– схарактеризувати нову політичну еліту – козацьку старшину та її роль у боротьбі за збереження і розбудову української державності.

 

30

 

 

Особливості козацького господарювання. Правове і соціальне становище селянства, його категорії.

 

31

 

 

Міста і їхні спільноти, практики самоврядування. Міське господарство.

 

32

 

 

Етнічні та релігійні групи. Становище православної церкви та її духовенства.

 

33

 

 

Правобережне козацтво. Слобідська Україна. Запорожжя (Військо Запорозьке Низове)

 

34

 

 

Практична робота. Позначити на контурній карті адміністративно-територіальний устрій Гетьманщини, Слобідської України, територіальні межі Запорожжя (Війська Запорозького Низового).

 

35

 

 

Узагальнення знань з теми «КОЗАЦЬКА УКРАЇНА (Гетьманщина) другої половини ХVІІ – початку ХVІІІ ст.»

 

Розділ 5. УКРАЇНА ТА РАННЬОМОДЕРНІ ІМПЕРІЇ ХVІІІ ст.

36

 

 

Гетьманщина в період Івана Мазепи та спроба усамостійнення.

Знати:

– основні віхи боротьби за збереження української державності;

– хронологічні межі існування Чортомлицької, Кам’янської, Олешківської, Нової (Підпільненської) Січей; періоди розгортання опришківського й гайдамацького рухів; дати остаточної ліквідації гетьманства і козацького устрою, поділів Речі Посполитої;

– землі України, що потрапили до складу Російської імперії та Австрійської держави внаслідок російсько-турецьких воєн, ліквідації Кримського ханства, поділів Речі Посполитої.

Розуміти:

– поняття «академія», «гайдамаки», «козацьке бароко», «козацькі літописи», «Кам’янська Січ», «Коліївщина», «куруци», «Нова (Підпільненська) Січ», «Олешківська Січ», «опришки», «Пакти та конституції законів і вольностей Війська Запорозького» («Конституція Пилипа Орлика»/«Бендерська конституція»), «паланка»;

– нові геополітичні реалії XVIII ст.;

– основні етапи ліквідації Російською імперією суверенітету козацької держави;

– наслідки втручання російського уряду в управління Гетьманщиною за Першої і Другої малоросійських колегій та «Правління гетьманського уряду»;

– особливості: 1) втягнення Гетьманщини у події Північної війни та міжнародних відносин початку –середини XVIII ст.; 2) становища Кримського ханства і наслідки втрати його державності;

– колонізацію Росією Півдня України як знищення, привласнення, використання вже існуючої на тих землях козацької, кримськотатарської, османської інфраструктури, господарства, здобутків;

– внесок Києво-Могилянської колегії (академії) в розвиток освіти;

– особливості розвитку культури періоду

«козацького бароко».

Уміти:

– розташувати в хронологічній послідовності події, що засвідчують наступ на українську державність з боку Російської імперії;

– показати на карті території Гетьманщини, Нової Січі, полків Слобідської України, українські землі, які потрапили до складу Російської імперії та Австрійської держави внаслідок російсько-турецьких воєн, ліквідації Кримського ханства, поділів Речі Посполитої; райони розгортання опришківського та гайдамацького рухів;

– схарактеризувати політику Російської імперії й Австрійської держави щодо українських земель;

– встановити причини і наслідки скасування гетьманства, ліквідації Запорозької Січі, приєднання Правобережжя, Поділля, Волині та Кримського ханства до Росії; опришківського та гайдамацького рухів;

– обґрунтувати свої судження про діяльність козацьких гетьманів і кошових отаманів, ватажків селянських виступів, діячів культури другої половини ХVІІ – ХVІІІ ст.

– упізнавати та характеризувати пам’ятки української культури другої половини ХVІІ –ХVІІІ ст.

 

37

 

 

Конституція Пилипа Орлика

 

38

 

 

Нова Січ. Спроба реформування Гетьманщини за урядування Данила Апостола і Кирила Розумовського.

 

39

 

 

Остаточна ліквідація Росією політичної та адміністративної автономії Гетьманщини і Слобідської України.

 

40

 

 

Ліквідація Росією Запорозької Січі. Політична культура козацької старшини, «Історія русів» як її квінтесенція

 

41

 

 

Гетьманщина як частина Речі Посполитої. «Перезаселення» українських земель і ліквідація правобережного козацтва. Опришківський рух. Гайдамаки.

 

42

 

 

Конфесійне питання як привід для Російської імперії втрутитись у політичне життя Речі Посполитої (шляхетські конфедерації та «Коліївщина»). Греко-католицька церква як ресурс української ідентичності

 

43

 

 

Українські території як вузол протиріч між Російською та Османською імперіями.

 

44

 

 

 Становище Кримського ханства і його анексія Російською імперією. Імперська політика Росії щодо Півдня України.

 

45

 

 

Становище Закарпаття. Закарпатські русини в загонах опришків і куруців. Руси-українці під владою молдавських господарів.

 

46

 

 

Поділи Речі Посполитої. Зміни у приналежності західноукраїнських земель та Правобережної України

 

47

 

 

Розвиток української культури другої половини ХVІІ – ХVІІІ ст.

 

48

 

 

Практична робота. Позначити на контурній карті території Гетьманщини, Нової Січі, полків Слобідської України, землі України, які потрапили до складу Російської імперії та Австрійської держави внаслідок російсько-турецьких воєн, ліквідації Кримського ханства, поділів Речі Посполитої

 

49

 

 

Практична робота.  Скласти порівняльно-хронологічну таблицю з назвами населених пунктів Півдня України, яким змінили найменування в результаті анексії Росією

 

50

 

 

Узагальнення знань з теми «УКРАЇНА ТА РАННЬОМОДЕРНІ ІМПЕРІЇ ХVІІІ ст.»

 

Узагальнення до курсу. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ РАННЬОГО НОВОГО ЧАСУ

51

 

 

Особливості суспільно-політичного життя України ХVІ – ХVІІІ ст. Здобутки українського суспільства.

Розуміти:

– взаємопов’язаність і взаємозалежність процесів господарського, соціального, політичного і культурного життя козацької України та європейських суспільств.

Уміти:

– встановити цивілізаційні здобутки українського суспільства Ранньомодерної доби;

– визначити внесок українського суспільства ХVІ –ХVІІІ ст. в загальноєвропейську культурну спадщину;

– зіставляти і порівнювати типові процеси і явища європейської та української історії Раннього Нового часу;

– оцінити роль козацтва в історії України

 

52

 

 

Внесок України у формування європейської цивілізації

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.8
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Полісан Любов Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Більченко Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Клименко Олександр Олександрович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Долганова Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Тюхтій Сергій
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
  6. Постолюк Петро Іванович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
docx
Додано
11 вересня 2022
Переглядів
22988
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку