Календарно-тематичне планування корекційної роботи з розвитку мовлення для дітей з ІП 2 клас

Про матеріал
Календарно-тематичне планування корекційно-розвиткової роботи з корекції мовлення з ученицею 2-Б класу (Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями розумового розвитку. Хайдарова О.С. «Розвиток мовлення дітей з помірною розумовою відсталістю в процесі ознайомлення з природою» Київ 2016)
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування

корекційно-розвиткової роботи

з розвитку мовлення

 з ученицею 2-Б класу

 

 

(Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей  з порушеннями розумового розвитку.

Хайдарова О.С. «Розвиток мовлення дітей з помірною розумовою відсталістю

в процесі ознайомлення з природою» Київ 2016)

 

 

2019
Пояснювальна записка

Спрямованість програми: розвиток мовлення, сприймання, уявлення, пам‘яті та інших пізнавальних процесів дитини в процесі ознайомлення її з природою. Пізнання природи сприяє розумінню та використанню у зв'язному мовленні дитини різних граматичних категорій, що характеризують назви, дії, якості та допомагають аналізувати предмет чи природне явище з усіх боків.

Мета: створення ефективних передумов для всебічного розвитку дитини, забезпечення умов, які б допомогли успішно сформувати потребу у мовному спілкуванні та практично оволодіти мовленням як засобом комунікації, в процесі пізнання навколишнього світу.

Корекційна робота проводиться у наступних напрямах, по-перше, робота над створенням передумов мовленнєвого розвитку, по-друге – над розвитком основних функцій мовлення.

Завдання програми:

1. Активізація мовленнєвої і пізнавальної діяльності.

2. Розвиток та корекція пізнавальної сфери дитини.

3. Формування комунікативної діяльності.

4. Розвиток та корекція мовлення дитини.

5. Розвиток загальної та артикуляційної моторики.

Через неоднорідність пізнавальних можливостей дітей з помірною розумовою відсталістю, матеріал програми важко регламентувати часовими рамками за семестрами та роками навчання. Заняття з розвитку мовлення плануються з урахуванням необхідності багаторазового повторення матеріалу з поступовим включенням нових елементів до попередньо засвоєних вмінь. В залежності від індивідуальних можливостей учнів темп вивчення матеріалу уповільнюється або прискорюється.


п/п

Дата

Зміст навчального матеріалу

 

Очікувані результати розвитку

(мінімальні досягнення/максимальні досягнення)

Корекційна спрямованість

 

 

 

Пропедевтичний період

 

 

 

 

Повторення, закріплення і розширення вивченого в 1-му класі

Учень/ учениця (з допомогою педагога):

-сидить правильно за партою;

-організовує своє робоче місце;

 

Розвиток вміння висловлювати свої прохання вербально, або жестово-мімічними засобами, працювати відповідно до інструкцій вчителя.

 

 

Закріплення навичок навчальної діяльності.

1

 

Бесіди на теми: «Наша школа».

2

 

 Словесні форми спілкування з дітьми  та дорослими.

3

 

Екскурсія: приміщення школи.

4

 

Ознайомлення з навколишнім середовищем. Бесіда «Шкільне подвір‘я»

 

-словесні форми спілкування; 

Збагачення словникового запасу.

5

 

Людина. Власні ім’я а прізвище. Бесіда «Наш класс»

-ідентифікує себе за належністю до статі та соціального статусу; *з допомогою;

- розповідає про себе;

 

Формування усвідомленого розуміння сказаного вчителем, його запитань, порад, вказівок.

 

6

 

Зовнішній вигляд людини: правила охайності.

-елементарні правила самообслуговування та особистої гігієни;

 

Формувати елементарні 

навички самообслуговування та особистої гігієни.

 

7

 

Розпорядок дня школяра..Бесіда  «Культура поведінки учнів в школі, на подвір‘ї, на вулиці».

-орієнтується в режимі навчального процесу, правилах поведінки на уроці та перерві;

- розвиваємо вміння невербально вітатися і прощатися.

 

 

Формувати вміння орієнтуватися в режимі навчального процесу, правилах поведінки на уроці та перерві.

Формувати правильну поставу під час письма.

 

8

 

Корисне харчування

 

Формування усвідомленого розуміння сказаного вчителем, його запитань, порад, вказівок.

 

9

 

Предмети побуту, які нас оточують. Користування ними.

 

 

Формувати елементарні 

навички самообслуговування та особистої гігієни.

 

 

Розвиток комунікативних здібностей.

 

Учень/ учениця (з допомогою педагога):

 

 

 

 

Розвиток слухання-розуміння мовлення вчителя. Накопичення словникового запасу.

 

 

10

 

Слухання-розуміння мовлення вчителя

-слухає-розуміє мовлення вчителя;

Розвиток слухового сприймання та слухової уваги.

 

 

 

Формування усвідомленого розуміння сказаного вчителем, його запитань, порад, вказівок.

 

 

 

Розвиток вміння висловлювати свої прохання.

 

 

Розвиток усного мовлення.

 

 

 

Збагачення та накопичення словника на основі розширення знань та уявлень про довкілля.

11

 

Наслідування мовлення вчителя. (Пори року.)

-наслідує мовлення вчителя;

12

 

Відповіді на запитання вчителя ( однозначні).

-відповідає на однозначні запитання;

13

 

Наслідування мовлення вчителя. (Уявлення про погоду.)

-наслідує мовлення вчителя;

14

 

Відповіді на запитання вчителя ( однозначні).

-відповідає на однозначні запитання;

15

 

Наслідування мовлення вчителя. (Вітер, хмари, опади.)

-наслідує мовлення вчителя;

16

 

Відповіді на запитання вчителя ( однозначні).

-відповідає на однозначні запитання;

17

 

Наслідування мовлення вчителя. (Погода взимку.

-наслідує мовлення вчителя;

18

 

Відповіді на запитання вчителя ( однозначні).

-відповідає на однозначні запитання;

19

 

Називання ( показування) різних предметів за їх зображенням на малюнках. (Осінь.)

-називає (показує) різні предмети за їх зображеннями на малюнках;

20

 

Називання ( показування) різних предметів за їх зображенням на малюнках. (Сезонні зміни у природі.)

-називає (показує) різні предмети за їх зображеннями на малюнках;

21

 

Називання ( показування) різних предметів за їх зображенням на малюнках. (Овочі, фрукти.)

-називає (показує) різні предмети за їх зображеннями на малюнках;

22

 

Називання ( показування) різних предметів за їх зображенням на малюнках. (Похолодання, випадання дощів.)

-називає (показує) різні предмети за їх зображеннями на малюнках;

23

 

Називання ( показування) різних предметів за їх зображенням на малюнках. (зміна забарвлення листя, листопад.)

-називає (показує) різні предмети за їх зображеннями на малюнках;

 

 

Активізація мовленнєвої і пізнавальної діяльності

Учень/ учениця (з допомогою педагога):

 

 

24

 

Розрізнення основних кольорів (чорний, білий, червоний, синій, зелений, жовтий). (Овочі. Фрукти. Ягоди.)

-розрізняє основні кольори (чорний, білий, червоний, зелений, синій, жовтий);

Формування сприймання кольорів.

Знаходження кольору за еталоном, засвоєння назв кольорів.

Розвиток умінь слухати, діяти за інструкцією вчителя.

Формування вмінь та навичок сприймання та відтворення комбінацій з прямих ліній та фігур; конструювання предметів з допомогою вчителя; складання розрізних малюнків.

Формувати вміння співвідносити предмет з його дією.

Формування поняття простору.

Орієнтування в різних площинах, слідкування за переміщенням предметів та визначення напрямку руху.

 Розвиток рухової пам'яті. Розвиток фонематичного слуху.

Розвиток пам‘яті.

 

Формувати вміння засвоювати слованазви предметів певних тематичних груп.

 

Збагачення словникового запасу

25

 

Розрізнення основних кольорів (чорний, білий, червоний, синій, зелений, жовтий). (Овочі. Фрукти. Ягоди.)

-розрізняє основні кольори (чорний, білий, червоний, зелений, синій, жовтий);

26

 

Сприймання і відтворення найпростіших комбінацій з прямих ліній та фігур зліва направо в горизонтальному положенні.

-сприймає і відтворює найпростіші комбінації з прямих ліній та фігур;

27

 

Конструювання з допомогою вчителя простих, добре відомих дітям предметів (драбинка, паркан, ялинка, вікно та ін.).

-конструює предмети з допомогою вчителя;

28

 

Складання розрізних малюнків зображення одного-двох предметів (яблуко, груша, котик, півник, чашка з блюдцем, будиночок тощо)

-складає розрізні малюнки;

29

 

Ознайомлення з органами мовлення, їх роль у звуковимові. (Органи мовлення та чуттів людини.)

 

30

 

Повторення за вчителем окремих звуків, звукосполучень, простих слів і фраз. Відповіді на запитання вчителя (однозначні, показування). Сприймання на слух та розуміння окремих слів.

-повторює за вчителем окремих звуків, звукосполучень, простих слів і фраз; -сприймає на слух та розуміє окремі слова;

31

 

Засвоєння слів-назв предметів певних тематичних груп: класні меблі, навчальне приладдя, іграшки, овочі, фрукти, харчові продукти, посуд, свійські тварини, звірі, одяг та взуття, предмети особистої гігієни.

-відповідає на запитання вчителя;

 -засвоює слова-назви предметів певних тематичних груп;

32

 

Позначення словом дій предметів (за запитанням: Хто що робить?). (Зима. Зимова праця людини. Зимові дитячі ігри.)

-позначає словом дію предмета; підбирає узагальнюючі слова до груп предметів;

 

 

Підготовка до читання.

Учень/ учениця (з допомогою педагога):

 

33

 

Ігри та вправи із звуками оточуючого середовища: розрізнення немовних звуків, імітація, співвідношення звука з його джерелом, характеристика звука за силою звучання (голосно, тихо). (Голоси та звуки природи. Шум дерев, струмка, моря…)

-розрізняє немовні звуки, імітувати,

Розвиток слухового сприймання та слухової уваги. Формування усвідомленого розуміння сказаного вчителем, його запитань, порад, вказівок. Розвиток вміння висловлювати свої прохання, працювати відповідно до інструкцій вчителя. Розвиток фонематичного слуху. Формування вміння розрізняти немовні звуки; імітувати, співвідносити звук з його джерелом; наслідувати звуки природи. Формування уявлень про структуру речення, умінь будувати речення на основі різних опор. Розвиток уміння співвідносити слово з реальним предметом. Формувати вміння складати речення за спостереженнями дії, за сюжетними і предметними малюнками; ділити короткі речення на слова; розрізняти заданий звук; виділяти слово. Збагачення словникового запасу.

34

 

Наслідування звуків природи (тварин, птахів). (Тварини свійські: кіт, собака, корова. Зовнішній вигляд.)

-наслідує звуки природи;

35

 

Практичне знайомство із словом, як одиницею мовлення: виділення слова в ряду інших слів (хлопки, відстукування), називання слів за завданням вчителя (з допомогою предметних та сюжетних малюнків, особистий досвід дітей).

-виділяє слово в ряду інших слів (з допомогою хлопків, відстукуванням); називає слова за завданням вчителя;

36

 

Вправи з поскладовим промовлянням слів в супроводі ритмічних рухів (хлопки, кроки, помахи руками та ін..). Поняття «часть слова».

-поскладово промовляє слова в супроводі ритмічних рухів;

37

 

Практичне знайомство з реченням: повторення речень за вчителем з правильною інтонацією. (Зима. Сезонні зміни у природі. Холодне повітря, мороз, снігопад, лід, сніжинка.)

-повторює речення за вчителем з правильною інтонацією;

38

 

Складання речень за спостережуваною дією, за предметними та сюжетними малюнками, з опорою на власний досвід.

-складає речення за спостереженнями дії, за сюжетними і предметними малюнками, з опорою на власний досвід;

39

 

Ділення коротких речень (2-3 слова) на слова («Про кого це речення?», «Що робить…?») (Тварини дикі: вовк, заєць. Зовнішній вигляд.)

-ділить короткі речення на слова;

40

 

 

Розрізнення заданого звука в словах: виділення звука, який часто повторюється; виділення слова, яке починається з заданого звука. Визначення першого звука в слові.

-визначає перший звук у слові;

 

 

Розвиток графічних умінь

Учень/ учениця (з допомогою педагога):

 

41

 

Правильна постава під час письма. (Здоров’я людини.)

 

-правильно сидить під час письма;

Формування правильної постави під час письма; вміння користуватися засобами для письма та малювання.

 

Розвиток дрібної моторики.

 

Удосконалення навичок орієнтувальної діяльності.

 

Удосконалювати вміння та навички малювання ліній на нелінованому папері; ліній від початкової крапки; ліній за завданням вчителя.

 

Збагачення словникового запасу

42

 

Ігрові вправи на активізацію рухів кистей руки, пальців («пальчикова гімнастика»).

-правильно тримає в руці олівець, ручку та пензлик;

43

 

Малювання вертикальних ліній різної довжини.

 

-малює на нелінованому папері вертикальні, горизонтальні, прямі похилі лінії;

44

 

Малювання вертикальних ліній від початкової крапки. Малювання горизонтальних ліній однакової довжини («Гребінь», «Паркан», «Драбинка»).

 

-малює на нелінованому папері вертикальні, горизонтальні, прямі похилі лінії;

45

 

 

Малювання прямих похилих ліній в різних напрямках («Сонечко», «Гілки дерева»).

-малює на нелінованому папері вертикальні, горизонтальні, прямі похилі лінії;

46

 

Домальовування предметів знайомими лініями

-домальовує предмет знайомими лініями;

 

 

Спеціальна підготовка до письма

Учень/ учениця (з допомогою педагога):

 

47

 

Корекція пози за партою. Орієнтування в зошиті.

-орієнтується на сторінці зошита;

Формування правильної постави під час письма; вміння користуватися засобами для письма та малювання;

вміння орієнтуватися у зошиті.

 Розвиток дрібної моторики. Удосконалення навичок орієнтувальної діяльності. Розвиток сенсорних здібностей.

Формування вміння писати в зошиті та на дошці основні елементи рукописних букв.

48

 

Проведення прямих, прямих ламаних і хвилястих ліній неперервним рухом руки зліва направо (в межах можливого). (Весна. Сезонні зміни у природі. Потепління, танення снігу, цвітіння, приліт птахів.)

-проводить прямі, прямі ламані і хвилясті лінії неперервним рухом руки (в межах можливого);

49

 

Подальший розвиток координації рухів кисті руки і пальців у процесі виконання гімнастичних вправ та різних видів практичної діяльності. (Здоров’я людини. Вплив фізичної культури на здоров’я людини.)

-пише в зошиті та на дошці прямі і похилі палички;

50

 

Розфарбовування кольоровими олівцями геометричних фігур і нескладних малюнків прямими і хвилястими лініями.

-розфарбовує кольоровими олівцями геометричних фігур і нескладних малюнків прямими і хвилястими лініями;

51

 

. Основні елементи рукописних букв: пряма коротка і довга паличка з різними інтервалами, похила коротка і довга паличка, овал.

-пише в зошиті та на дошці елементи писемних букв: пряма коротка та довга паличка, похила коротка та довга паличка, овал;

 

 

Удосконалення та подальший розвиток дрібної і загальної моторики.

 

 

 

 

Основний період Букварний період. Навчання грамоти. Вивчення звуків і букв І етапу: А, У, О, М, Х, С, Н, И, Л, Ш, П, К, Р.

Учень/ учениця (з допомогою педагога):

 

52

 

Вивчення звука і букви А. Співвідношення звука і букви, визначення місця звука і букви у слові; фіксація буквою початкового звука у словах.

-співвідносить звук і букву; -визначає місце звука і букви у слові;

визначає перший звук у слові; -знаходить задану букву серед інших букв чи знаків; впізнає букви, накладені одна на одну;

 

виділяє з ряду правильно написану букву з опорою на зразок; складає букви з паличок;

доповнює відсутній елемент букви;

 називає та порівнює графічно схожі букви;

 -запамятовує цілісний образ слів, які складаються з вивчених букв;

співвідносить слова з предметами, які вони називають;

-друкує вивчені букви та слова (за зразком, під диктовку, дописує відсутний елемент);

-пише своє ім‘я та прізвище;

 

Мати уявлення: -букви та звуки А, У, О, М, Х, С, Н, И, Л, Ш, П, К, Р;

Розвиток фонематичного сприймання, правильної й чіткої звуковимови. Подальший розвиток слухового і зорового сприймання. Розвиток мовленнєвого слуху. Розвиток звукобуквеного аналізу. Розвиток фонематичного слуху. Розвиток аналітикосинтетичної діяльності в процесі роботи зі звуками та звукосполученнями. Стимуляція мовленнєвої активності. Активізація засвоєння семантичного (смислового) боку мовлення. Формувати вміння знаходити задану букву; складати букви з паличок; порівнювати букви. Розвиток оперативної пам‘яті. Розвиток усного зв‘язного мовлення. Регулювання інтонаційної виразності усного мовлення, темпу і сили голосу. Розвивати зорову пам‘ять. Формування вмінь друкувати букви та слова, своє ім‘я. Збагачення словникового запасу

53

 

Формування зорових еталонів букв: знаходження заданої букви серед інших букв чи знаків;

54

 

впізнавання букв, накладених одна на одну; виділення з ряду правильно написаної букви з опорою на зразок;

55

 

складання букв з паличок, паперових смужок, проволоки за зразком; доповнення відсутнього елемента букви; називання та порівняння графічно схожих букв.

56

 

Вивчення звука і букви У. Співвідношення звука і букви, визначення місця звука і букви у слові; фіксація буквою початкового звука у словах.

57

 

Формування зорових еталонів букв: знаходження заданої букви серед інших букв чи знаків;

58

 

впізнавання букв, накладених одна на одну; виділення з ряду правильно написаної букви з опорою на зразок;

59

 

складання букв з паличок, паперових смужок, проволоки за зразком; доповнення відсутнього елемента букви; називання та порівняння графічно схожих букв.

60

 

Вивчення звука і букви О. Співвідношення звука і букви, визначення місця звука і букви у слові; фіксація буквою початкового звука у словах.

61

 

Формування зорових еталонів букв: знаходження заданої букви серед інших букв чи знаків;

62

 

впізнавання букв, накладених одна на одну; виділення з ряду правильно написаної букви з опорою на зразок;

63

 

складання букв з паличок, паперових смужок, проволоки за зразком; доповнення відсутнього елемента букви; називання та порівняння графічно схожих букв.

64

 

Вивчення звука і букви М. Співвідношення звука і букви, визначення місця звука і букви у слові; фіксація буквою початкового звука у словах.

65

 

Формування зорових еталонів букв: знаходження заданої букви серед інших букв чи знаків;

66

 

впізнавання букв, накладених одна на одну; виділення з ряду правильно написаної букви з опорою на зразок;

67

 

складання букв з паличок, паперових смужок, проволоки за зразком; доповнення відсутнього елемента букви; називання та порівняння графічно схожих букв.

68

 

Вивчення звука і букви Х. Співвідношення звука і букви, визначення місця звука і букви у слові; фіксація буквою початкового звука у словах.

69

 

Формування зорових еталонів букв: знаходження заданої букви серед інших букв чи знаків;

70

 

впізнавання букв, накладених одна на одну; виділення з ряду правильно написаної букви з опорою на зразок;

71

 

складання букв з паличок, паперових смужок, проволоки за зразком; доповнення відсутнього елемента букви; називання та порівняння графічно схожих букв.

72

 

Вивчення звука і букви С. Співвідношення звука і букви, визначення місця звука і букви у слові; фіксація буквою початкового звука у словах.

73

 

Формування зорових еталонів букв: знаходження заданої букви серед інших букв чи знаків;

74

 

впізнавання букв, накладених одна на одну; виділення з ряду правильно написаної букви з опорою на зразок;

75

 

складання букв з паличок, паперових смужок, проволоки за зразком; доповнення відсутнього елемента букви; називання та порівняння графічно схожих букв.

76

 

Вивчення звука і букви Н. Співвідношення звука і букви, визначення місця звука і букви у слові; фіксація буквою початкового звука у словах.

77

 

Формування зорових еталонів букв: знаходження заданої букви серед інших букв чи знаків;

78

 

впізнавання букв, накладених одна на одну; виділення з ряду правильно написаної букви з опорою на зразок;

79

 

складання букв з паличок, паперових смужок, проволоки за зразком; доповнення відсутнього елемента букви; називання та порівняння графічно схожих букв.

80

 

Вивчення звука і букви И. Співвідношення звука і букви, визначення місця звука і букви у слові; фіксація буквою початкового звука у словах.

81

 

Формування зорових еталонів букв: знаходження заданої букви серед інших букв чи знаків;

82

 

впізнавання букв, накладених одна на одну; виділення з ряду правильно написаної букви з опорою на зразок;

83

 

складання букв з паличок, паперових смужок, проволоки за зразком; доповнення відсутнього елемента букви; називання та порівняння графічно схожих букв.

84

 

Вивчення звука і букви Л. Співвідношення звука і букви, визначення місця звука і букви у слові; фіксація буквою початкового звука у словах.

85

 

Формування зорових еталонів букв: знаходження заданої букви серед інших букв чи знаків;

86

 

впізнавання букв, накладених одна на одну; виділення з ряду правильно написаної букви з опорою на зразок;

87

 

складання букв з паличок, паперових смужок, проволоки за зразком; доповнення відсутнього елемента букви; називання та порівняння графічно схожих букв.

88

 

Вивчення звука і букви Ш. Співвідношення звука і букви, визначення місця звука і букви у слові; фіксація буквою початкового звука у словах.

89

 

Формування зорових еталонів букв: знаходження заданої букви серед інших букв чи знаків;

90

 

впізнавання букв, накладених одна на одну; виділення з ряду правильно написаної букви з опорою на зразок;

91

 

складання букв з паличок, паперових смужок, проволоки за зразком; доповнення відсутнього елемента букви; називання та порівняння графічно схожих букв.

92

 

Вивчення звука і букви П. Співвідношення звука і букви, визначення місця звука і букви у слові; фіксація буквою початкового звука у словах.

93

 

Формування зорових еталонів букв: знаходження заданої букви серед інших букв чи знаків;

94

 

впізнавання букв, накладених одна на одну; виділення з ряду правильно написаної букви з опорою на зразок;

95

 

складання букв з паличок, паперових смужок, проволоки за зразком; доповнення відсутнього елемента букви; називання та порівняння графічно схожих букв.

96

 

Вивчення звука і букви К. Співвідношення звука і букви, визначення місця звука і букви у слові; фіксація буквою початкового звука у словах.

97

 

Формування зорових еталонів букв: знаходження заданої букви серед інших букв чи знаків;

98

 

впізнавання букв, накладених одна на одну; виділення з ряду правильно написаної букви з опорою на зразок;

99

 

складання букв з паличок, паперових смужок, проволоки за зразком; доповнення відсутнього елемента букви; називання та порівняння графічно схожих букв.

100

 

Вивчення звука і букви Р. Співвідношення звука і букви, визначення місця звука і букви у слові; фіксація буквою початкового звука у словах.

101

 

Формування зорових еталонів букв: знаходження заданої букви серед інших букв чи знаків;

102

 

впізнавання букв, накладених одна на одну; виділення з ряду правильно написаної букви з опорою на зразок;

103

 

складання букв з паличок, паперових смужок, проволоки за зразком; доповнення відсутнього елемента букви; називання та порівняння графічно схожих букв.

104

 

Запам‘ятовування цілісних образів слів, які складаються звивчених букв (мама, сон, сом, папа, липа, молоко…), співвідношення слів з предметами, які вони називають.

105

 

Друкування вивчених букв та слів: за зразком, під диктовку, дописування відсутніх елементів. Записування свого імені, прізвища. Повторення та закріплення вивченого матеріалу.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Камерле Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Логопедія, Планування
Інкл
Додано
8 лютого 2021
Переглядів
8332
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку