Календарно-тематичне планування корекційно-розвиткових занять «Корекція розвитку» для дітей із ЗПР, 6 клас

Про матеріал
Міністерство освіти і науки України Інститут спеціальної педагогіки НАПН України «Корекція розвитку» Програма з корекційно-розвиткової роботи для 5-9 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку Автори: Логвінова І.П., Кучеренко Ю.О.
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування корекційно-розвиткових занять  «Корекція розвитку» для дітей із ЗПР, 6 клас

 

№ п/п

Дата

Зміст психокорекційної роботи

Очікувані результати корекційного розвитку учня

Я і Я: стосунок із собою

1

 

  • Емоції. Сприйняття та розпізнавання власних емоцій, які викликають труднощі адаптації та навчання: страх, тривога, агресія, образа, смуток тощо. Зображення страхів (тривога, агресія, образа тощо) образотворчими засобами;

 

 

Учень / учениця:

підбирає слово на позначення емоції, яка відповідає його / її внутрішньому стану в даний момент

2

 

Програвання сюжетів казок з метою деактивації загрозливих образів у свідомості школяра;

Обговорення ситуацій шкільного та позашкільного життя шестикласника, в яких можуть виникати дані емоції;

Розпізнавання даних емоцій на малюнках, фотографіях та в реальності;

Проведення вікторин на вгадування емоцій;

 

  • пригадує й описує свої емоції, які переживав/ -ла у нещодавньому минулому та ситуацію, в якій вони виникли;
  • серед власних переживань розрізняє емоції радість, смуток, злість, спокій, образа, страх, сором, інтерес, огида, вина, здивування;

 

3

 

Вираження емоцій які викликають труднощі адаптації та навчання:

- вираження емоційних станів невербальними засобами виразності (без слів: мімікою, звуками, жестами чи дотиком, усім тілом);

 

 

- відображає мімікою та позою тіла радість, смуток, злість, спокій, образу, страх, сором, інтерес, огида, вина, здивування;

4

 

- називання своїх емоційних переживань словами;

- вираження емоцій та почуттів арт- терапевтичними засобами (глина, малюнок, танець тощо), наприклад, малювання за завданням вчителя злість, радість, смуток, страх;

 

 

- висловлює свій емоційний стан за допомогою слів, вживаючи фразу “я відчуваю...”;

- малює свій настрій;

5

 

- психодрама емоцій — розігрування сценок на теми шкільних та позашкільнх ситуацій для опрацювання емоцій страху, тривоги, агресії, образи тощо. (Наприклад, “Сварка із сусідом по парті”);

- вчити виражати емоційну напругу (засобами рухливих ігор, арт-терапевтичними техніками тощо);

- знає, що емоції – це переживання, пов’язані з конкретною ситуацією, які відображають ставлення людини до цієї ситуації, до людей, предметів, подій та усього, що відбувається в житті;

- описує словами, що таке радість, злість, сум, страх;

 

Самоусвідомлення

 

6

 

Емоційна рефлексія

- аналіз казкових ситуацій, поведінки та почуттів героїв з метою сприяти усвідомленню дітьми власних почуттів та емоцій через ідентифікацію з героями (наприклад: “Що відбулося б з героями, якби вони не зробили тих вчинків, які зробили?” “Що відчував головний герой, коли зробив саме так?” тощо);

 

- за допомогою дорослого розрізняє причини виникнення емоцій: «чому я радію/ сумую/ серджусь/ ображаюсь/ дивуюсь/ соромлюсь» тощо;

7

 

- розігрування ситуацій з метою простежування причинно-наслідкових зв᾿язків між діями та емоціями;

- за допомогою дорослого робить спробу оцінити власний вчинок з точки зору його наслідків для фізичного та емоційного стану іншої людини та для самого себе;

 

8

 

- аналіз ситуацій із власного досвіду, в яких емоції виникали внаслідок чиїхось дій і навпаки (наприклад: “Мене вдарили і я образився” або “Я розсердився і вдарив однокласника”);

- за допомогою дорослого робить спробу оцінити власний вчинок з точки зору його наслідків для фізичного та емоційного стану іншої людини та для самого себе;

 

9

 

формування здатності розрізняти причини виникнення емоцій; складання розповідей, наприклад, “я радію, коли...” “я ображаюся, якщо...”;

 

  • із власного досвіду наводить приклади ситуацій, де у нього/ неї було присутнє відповідне почуття; робить спроби впоратися з емоціями в ситуації неуспіху;

 

 

10

 

- обговорення ситуацій успіху-неуспіху шкільного та позашкільного життя;

 

  • із власного досвіду наводить приклади ситуацій, де у нього/ неї було присутнє відповідне почуття; робить спроби впоратися з емоціями в ситуації неуспіху;

 

 

11

 

Особистісна рефлексія

  • аналіз сюжетів казок (казкотерапія), з метою виділення вчинків героїв, у яких проявляються риси їхнього характеру;

 

  • за допомогою дорослого наводить приклади ситуацій, у яких проявляються позитивні і негативні риси характеру людей;

 

 

12

 

- моделювання та розігрування ситуацій, в яких проявляються позитивні чи негативні особистісні якості (напр.: щедрість, турботливість, пихатість, грубість тощо);

- за допомогою дорослого може виділити 2-3 власні особистісні якості та назвати вчинки, у яких вони проявляються;

 

13

 

- обговорення подій із особистого життя учениці, у яких вона спостерігала прояви рис характеру інших людей та своїх власних.

 

 

 

 

14

 

  • вміння визначати та озвучувати свої вподобання, пріоритети, бажання;

 

 

 

 

  • розрізняє і називає, що хоче, що не хоче;

 

15

 

  • складання розповіді про себе на тему “Що я люблю” (моя улюблена пора року, колір, їжа, улюблена гра, музика, вид спорту, телепередача, фільм, місце відпочинку тощо) з опорою на алгоритм;

 

 

 

  • розповідає про інтереси, пріоритети у діяльності, одязі, їжі тощо;

 

16

 

  • усвідомлення процесу свого дорослішання і змін у собі на основі порівнянн своїх умінь та не-вмінь; розповідь про свої зовнішні і внутрішні зміни “Який/ яка я був / була у минулому, зараз і в майбутньому?”;

 

  • При відповіді на питання, використовує вирази “мене цікавить...”, “для мене важливо...”, “я ціную...”
  • має уявлення про те, що він/вона вміє робити краще чи гірше за інших;

 

 

Саморегуляція

17

 

. Корекція здатності до тілесної саморегуляція

  • виконання вправ на активізацію уваги, зосередження (дихальні, рухові тощо);

 

 

  • вирівнює свій стан за допомогою дихальних або рухових вправ;

 

18

 

  • виконання вправ на зниження тілесного збудження (дихальні, рухові тощо);

 

 

 

 

  • дотримується правил рухової активності;

 

19

 

. Корекція здатності до поведінкової саморегуляції

- складання і дотримання розкладу дня і тижня;

 

  • за допомогою дорослого планує свою діяльність, виставляючи

пріоритети завдань і враховуючи часові затрати;

 

20

 

  • виконання домашніх та шкільних обов’язків;
  • моделювання ситуацій, в яких необхідно зробити вибір і простежити наслідки;

 

  • бере участь у домашній праці, виконує домашні та шкільні обов'язки, розповідає про них;
  • пояснює свій вибір;

 

 

21

 

  • формування і дотримання плану дій відповідно до короткострокової мети;
  • виконання дій в заданій послідовності (багатокомпонентна інструкція);

 

 

приймає, виставлену дорослим мету, може утримувати її в пам’яті, докладає зусилля заради досягнення мети;

22

 

створювати умови для вироблення здатності учнів самостійно організовувати свою діяльність, обирати місце для роботи, визначати підходи до вирішення поставленої проблеми, вміти підбирати необхідні матеріали, прибирати за собою;

  • доводить до кінця розпочату справу;

приймаючи навчальну мету, (в самостійній і спільній діяльності), здатен/-на долати труднощі, зберігати увагу й працездатність;

 

 

Я і ми: стосунок з іншими. Міжособистісна взаємодія.

23

 

Навички соціальної взаємодії та підтримка дружніх зв’язків

  • вміння налагоджувати комунікативний контакт із ровесником;

 

 

 

вміє розпочинати контакт, підтримувати його і виходити з нього

24

 

  • вправи на емоційне зближення у групі з метою формування почуття довіри і захищеності;

 

 

 

  • прагне слухати ровесника, даючи адекватний зворотній зв’язок;

 

25

 

  • розвиток уміння працювати у групі;

 

  • розповідає іншим членам групи про себе (свої інтереси, важливі моменти свого життя);

 

 

 

26

 

  • співпраця з ровесниками у спільній навчальній діяльності;

 

  • проявляє прагнення співпрацювати, у досягненні спільної ігрової чи навчальної мету;

 

 

27

 

  • розвиток здатності до спостережливості за емоційними станами та розпізнавання емоцій іншого (психодрама емоцій; психогімнастика) з метою формування емпатії;

 

 

 

 

 

  • помічає зміни емоційного стану інших людей, проявляє уважність, співчуття з власної ініціативи;

 

28

 

  • розвиток здатності сприймати та розуміти точку зору, переживання та інтереси іншого;

 

  • наводить приклади ситуацій, в яких проявлялося співчуття;

 

 

 

 

 

 

29

 

Довільна регуляція комунікативної поведінки

  • розвиток здатності до внутрішнього плану комунікативних дій;

 

 

 

 

 

за допомогою психолога підбирає відповідні слова, щоб описати емоційні переживання іншої людини

30

 

  • розвиток здатності до прогнозування ситуацій взаємодії;

 

  • наводить приклади ситуацій, де відповідне почуття (сум, страх, гнів, образа тощо) виникало у когось іншого;

 

 

 

31

 

  • робота з правилами у групі (звертатися на ім’я; не лаятися; дотримуватися регламенту; говоримо про вчинки, а не про особистості);

 

  • користується словами, щоб передавати своє прихильне ставлення до інших;

 

 

 

 

32

 

  •      корекція неконструктивних форм взаємодії (імпульсивності, агресивності, демонстративності, конформізму тощо) шляхом емоційного відреагування конфліктних ситуацій;

 

  • з допомогою психолога прогнозує наслідки свої комунікативних дій;

 

 

 

 

33

 

  • ігри-драматизації з метою тренування здатності до самоконтролю у конфліктних ситуаціях;

 

  • демонструє здатність дотримуватися правил взаємодії із дорослими та ровесниками у спільній діяльності;

 

 

 

34

 

з опорою на власний досвід формувати здатність до емоційного передбачення (“як почуватиметься ..., якщо я зроблю/ скажу ...”);

 

 

 

 

адекватно реагує на події, вчинки, результати діяльності інших членів групи;

35

 

Підсумкове заняття. Пригадування та повторення пройденого матеріалу.

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Планування
Інкл
Додано
10 січня 2023
Переглядів
2529
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку