Літературне читання
Мета – розвиток особистості молодшого школяра засобами різних видів читацької діяльності; формування читацької, комунікативної та інших ключових компетентностей; збагачення емоційно-ціннісного, естетичного, соціального та пізнавального досвіду; розвиток образного, критичного і логічного мислення та літературно-творчих здібностей; формування готовності до вивчення української та зарубіжної літератури в освітньому закладі ІІ ступеня.
Завдання:
- ознайомлення учнів з дитячою літературою різної тематики і жанрів;
- формування в учнів повноцінної навички читання як універсального інструменту функціональної грамотності;
- розвиток інтересу і здатності до самостійної читацької діяльності для задоволення різних потреб читача;
- формування умінь опрацьовувати художні, науково-художні тексти;
- оволодіння прийомами структурно-смислового і образного аналізу текстів різних видів;
- розвиток образного, критичного, логічного мислення та мовлення; - формування умінь самостійної роботи з різними видами і джерелами інформації;
- формування прийомів роботи з дитячою книжкою, періодичною, довідковою літературою;
- формування вмінь безпечного і критичного використання медіапродукції, здатності створювати медіапродукти і спілкуватися за допомогою медіазасобів;
- розвиток уяви і здатності виявляти себе у різних видах літературно творчої діяльності.
Освітні технології:
Компетентнісно та особистісно орієнтоване навчання молодших школярів, технології «Створення ситуації успіху», технології диференційованого навчання, ігрові технології, технологія «Щоденні 5», інтерактивні технології навчання, технології розвитку критичного мислення.
Діагностувальні роботи
№ |
Вид діагностувальної роботи |
Дата 1 семестр |
Дата 2 семестр |
1 |
Аудіювання |
|
|
2 |
Читання вголос |
|
|
3 |
Читання мовчки |
|
|
4 |
Усний переказ |
|
|
5 |
Усний твір |
|
|
6 |
Робота з літературним твором/медіа |
|
|
7 |
Читання напам’ять |
|
|
Літературне читання
4 години на тиждень
Календарно-тематичне планування складено згідно Типової освітньої програми під керівництвом Савченко О.Я. 3-4 клас, затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 року № 743-22
Підручник: Українська мова та читання: підручник для 4кл./Частина 2: Читання/Наталія Богданець-Білоскаленко,Юлія Шумейко. - Київ: Грамота, 2021
Очікувані результати навчання здобувачів освіти:
Пізнаємо простір дитячого читання
пояснює, з яких джерел складається простір його читання;
розрізняє твори усної народної творчості і авторські наводить приклади;
називає імена і прізвища відомих
українських письменників, з творами яких неодноразово зустрічався на уроках
знає назви, сюжети кількох фольклорних і літературних творів;
знає напам'ять 5-6 віршів, кілька прислів’їв, скоромовок, загадок; пояснює цінність книг, читання, бібліотек;
розповідає про свої читацькі уподобання; знає, яким чином можна задовольнити потреби у знаходженні нової інформації
Розвиваємо навичку читання, оволодіваємо прийомами розуміння прочитаного
самостійно застосовує прийоми виразного читання та декламування напам’ять (для художніх текстів);
самостійно виділяє у тексті і пояснює значення незнайомих слів, висловів, термінів;
самостійно й усвідомлено застосовує різні види читання під час опрацювання змісту текстів різних видів;
здійснює самоконтроль, самооцінку якості свого читання і розуміння змісту; за потреби застосовує прийом перечитування тексту чи окремих частин, фрагментів.
Взаємодіємо усно за змістом прослуханого
критично сприймає усну інформацію; аналізує й уточнює її;
сприймає і розуміє художній, науково художній текст;
виконує усні інструкції і настанови вчителя щодо навчальних завдань;
відтворює зміст усного повідомлення відповідно до мети;
бере участь у колективному обговоренні змісту почутого (уважно слухає й розуміє запитання вчителя, думки, міркування однокласників, аргументовано доповнює їхні відповіді, обстоює власну позицію);
висловлює власне ставлення, оцінні судження до усного повідомлення, змісту тексту; обґрунтовує думки, спираючись на власний досвід;
визначає позицію співрозмовника, погоджується з нею або заперечує її; обґрунтовує власні погляди, підтверджує їх прикладами або власними спостереженнями, враховує думки інших осіб;
бере участь у розігруванні діалогу, створенні діалогу на задану тему, за ілюстрацією, використовуючи мовленнєві і позамовні засоби; користується формулами мовленнєвого етикету; дотримується норм культури спілкування під час дискусії, найважливіших правил літературної вимови.
Досліджуємо і взаємодіємо з текстами різних видів
повноцінно сприймає, практично розрізнює тексти різних видів;
повноцінно розуміє текст, пояснює, який художній образ/образи створив письменник; що основне хотів передати;
визначає і характеризує події, явища, мотиви вчинків дійових осіб;
установлює і пояснює смислові зв’язки між частинами тексту;
складає план оповідання, казки, статті;
користується планом для переказу твору; знаходить і пояснює причиново-наслідкові зв’язки;
самостійно визначає тему і основну думку твору;
самостійно застосовує різні види переказу (залежно від мети);
пояснює, які словосполучення, вислови допомагають краще уявити картини природи, місце події, зовнішність персонажів, їхні характери, вчинки, стосунки з іншими героями;
знаходить у тексті засоби художньої виразності (епітет, метафору, гіперболу (без вживання термінів) порівняння; з’ясовує їх роль;
використовує яскраві, образні вислови у власному мовленні (під час опису, розповіді);
називає основні теми та жанри творів письменників, з творами яких неодноразово зустрічалися під час навчання; визначає основні події у творі, установлює їх послідовність, зв’язки, динаміку розвитку;
самостійно визначає головних і другорядних персонажів твору;
характеризує персонажа за його вчинками; визначає мотиви, наслідки його вчинку; співвідносить вчинок із загальноприйнятими нормами людської моралі;
виявляє внутрішній стан героя, його почуття, зміну емоційного настрою;
визначає, самостійно розрізнює жанрові ознаки літературних творів, які опрацьовувалися під час навчання в 2-4 класах; наводить приклади;
формулює продуктивні запитання до тексту; виокремлює в тесті авторські запитання, звернення до читача; пояснює їх суть;
пояснює мотиви вчинків героїв, авторське ставлення до них; висловлює емоційно-оцінні судження до вчинків персонажів (морально-етичного і естетичного характеру); обґрунтовує свою думку;
самостійно ознайомлюється з текстом; орієнтується у його змісті; визначає тему;
називає ознаки, які вказують на приналежність тексту до науково художнього;
виділяє і розкодовує графічну інформацію, що міститься в тексті; перетворює графічну інформацію в текстову;
знаходить, розрізняє у текстах різнорідну інформацію, пояснює її суть;
здійснює смисловий аналіз змісту тексту; складає план;
висловлює власне судження щодо змісту тексту.
Оволодіваємо прийомами роботи з дитячою книжкою
самостійно розрізняє та наводить приклади книжок за тематичною, жанровою, авторською приналежністю; приклади довідкових видань; пояснює мету їх читання, використання;
самостійно користується довідково інформаційним апаратом дитячих книжок, видами бібліотечно-бібліографічної допомоги під час прогнозування орієнтовного змісту книжки, її вибору відповідно до мети та теми читання;
пояснює свої читацькі уподобання, наводить приклади книжок, яким надає перевагу;
самостійно читає, розуміє зміст значних за обсягом книжок (повісті, повісті-казки, фантастика); пояснює їх відмінність від
оповідань;
висловлює власні аргументовані зв’язні емоційно-оцінні судження про прочитану книжку;
бере участь у колективній дискусії за змістом прочитаних книжок, виявляє активну читацьку позицію; дотримується етичних норм культури спілкування;
самостійно складає письмовий відгук на прочитану книжку (за власним вибором)
Досліджуємо і взаємодіємо з медіапродукцією
знає права дітей на одержання інформації;
розрізняє і пояснює особливості передачі інформації у різних видах медіапродукції; створює медіапродукт (кадри мультфільма, замітка до газети, виступ на шкільному радіо тощо) за вибором наводить приклади, де і як можна перевірити одержану інформацію;
створює рекламу за аналогією;
знаходить і пояснює різницю між фактами і думками про них;
обстоює власну думку, дотримуючись культури спілкування.
Перетворюємо та інсценізуємо прочитане, створюємо власні тексти
самостійно виконує завдання на зміну, доповнення, словесне ілюстрування твору;
доповнює твір новим персонажем, новою подією;
передає прочитане в інсценізації, поєднуючи різні засоби виразності (слово, жест, міміка, рухи); використовує відомі прийоми для створення казки.
№ уроку |
Дата уроку |
Тема уроку |
Примітки |
І семестр |
|||
Непомітно прийшла в гості загадкова гостя – осінь Наскрізні змістовні лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток. Громадянська відповідальність Здоров'я і безпека. |
|||
|
01/09 |
О. Зубер «Осінь» О. Кротюк «Осіннє» |
|
|
02/09 |
Ю.Смаль « Артемкові друзі» |
|
|
05/09 |
За В. Пархоменком «Верес» |
|
|
06/09 |
С. Жупанин «Осіння пожежа», С. Пасенюк «Осінній лист» |
|
|
08/09 |
Гумористичні твори. Г.Бойко «Історія з географією» |
|
|
09/09 |
Г. Бойко «Веремій» |
|
|
10/09 |
За Я. Стельмахом «День народження» |
|
|
12/09 |
Робота з дитячою книжкою. Казка мудрістю багата |
|
|
13/09 |
Діагностувальна робота. Аудіювання |
|
|
15/09 |
Аналіз діагностувальної роботи. Узагальнення з розділу |
|
Мій дім — це мій край, на ім’я Україна Наскрізні змістовні лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток. Громадянська відповідальність Здоров'я і безпека. |
|||
|
16/09 |
Введення в розділ. Н. Карпенко «Мій дім — це мій край, на ім’я Україна» |
|
|
19/09 |
За А. Григоруком «Про наш прапор» |
|
|
20/09 |
С. Коробова «Наш прапор», «З Україною в серці» |
|
|
22/09 |
За І. Боднарчуком «Михасева зустріч із Канадою» |
|
|
23/09 |
За І. Боднарчуком «Михасева зустріч із Канадою».Складання плану |
|
|
24/09 |
Робота з дитячою книжкою. Народні легенди |
|
|
26/09 |
В. Івасюк «Моя пісня». |
|
|
27/09 |
Діагностувальна робота. Усний переказ |
|
|
29/09 |
Діагностувальна робота. Усний переказ |
|
|
30/09 |
За Б. Гошовським «Слава не поляже».Запорожжя |
|
|
03/10 |
За Б. Гошовським «Слава не поляже» Козаки. Запорозька Січ |
|
|
04/10 |
В. Терен «Так любімо Україну!» |
|
|
06/10 |
О.Забужко « Мова кожного народу неповторна і своя»( напам’ять) |
|
|
07/10 |
Робота з дитячою книжкою. Сторінками історії України |
|
|
10/10 |
За З. Мензатюк «Ангел Золоте Волосся» Розділ 2. Несподіваний гість |
|
|
11/10 |
За З. Мензатюк «Ангел Золоте Волосся» Розділ 3. Хлопчина з минулого |
|
|
13/10 |
Діагностувальна робота. Усний твір |
|
|
14/10 |
Діагностувальна робота. Усний твір |
|
|
17/10 |
Узагальнення з розділу |
|
Немає мудріших, ніж народ, учителів Наскрізні змістовні лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток. Громадянська відповідальність Здоров'я і безпека. |
|||
|
18/10 |
Усна народна творчість. Прислів’я. Приказки. |
|
|
20/10 |
Усмішки. |
|
|
21/10 |
Робота з дитячою книжкою. Сторінками народної творчості |
|
|
22/10 |
Казки. «Золота пшениця» Українська народна казка |
|
|
24/10 |
«Золота бджілка» Татарська народна казка |
|
|
25/10 |
Діагностувальна робота. Читання мовчки |
|
|
27/10 |
Легенди. «Хліб і золото» |
|
|
28/10 |
Легенди про міста України «Кривий Ріг», «Львів» |
|
|
07/11 |
Міфи. Цікавинки із скриньки. |
|
|
08/11 |
Слов’ янський міф « Перун» |
|
|
10/11 |
Робота з дитячою книжкою. Міфи Стародавньої Греції |
|
|
11/11 |
“Подвиг Прометея» Давньогрецький міф |
|
|
12/11 |
Притча «Премудра притча», «Яблуня» Народна притча |
|
|
14/11 |
Українські народні пісні «Вийшли в поле косарі», |
|
|
15/11 |
Українські народні пісні «Ой зелене жито, зелене...» |
|
|
17/11 |
Діагностувальна робота. Робота з літературним твором/медіа |
|
|
18/11 |
Аналіз діагностувальної роботи. Узагальнення знань з розділу |
|
Літературні казки Наскрізні змістовні лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток. Громадянська відповідальність Здоров'я і безпека. |
|||
|
21/11 |
Введення в розділ. За О. Іваненко «Дубок» |
|
|
22/11 |
Робота з дитячою книжкою. Твори для дітей І .Франка |
|
|
24/11 |
За О. Іваненко «Дубок»( продовження) |
|
|
25/11 |
В.Симоненко « Подорож у країну Навпаки» |
|
|
28/11 |
В.Симоненко « Подорож у країну Навпаки» |
|
|
29/11 |
С.Дерманський « Царство Яблукарство» |
|
|
01/12 |
С.Дерманський « Царство Яблукарство» |
|
|
02/12 |
Френк Баум « Чарівні цукерки» |
|
|
05/12 |
Френк Баум « Чарівні цукерки»(продовження) |
|
|
06/12 |
Робота з дитячою книжкою. Г. Сковорода – видатний письменник, викладач, філософ. |
|
|
08/12 |
Узагальнення знань з розділу. |
|
Сніжний віночок сплітає зима Наскрізні змістовні лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток. Громадянська відповідальність Здоров'я і безпека. |
|||
|
09/12
|
Н.Карпенко «Сонце взимку» (напам’ять), П.Тичина «Ох, яка ж краса!» |
|
|
10/12 |
Н.Карпенко «Зимова радість» |
|
|
12/12 |
За К.Гайнер «Капці для святого Миколая» |
|
|
13/12 |
За К.Гайнер «Капці для святого Миколая». Складання плану |
|
|
15/12 |
П. Воронько «Сніжний віночок». |
|
|
16/12 |
За О.Зубер «Особлива сніжинка» |
|
|
19/12 |
Робота з дитячою книжкою. Чарівний світ природи |
|
|
20/12 |
Діагностувальна робота. Читання вголос |
|
|
22/12 |
Діагностувальна робота. Читання вголос |
|
|
23/12 |
Л. Українка «Мамо, їде вже зима!» (напам’ять) |
|
|
24/12 |
Д. Білоус «Шишкар». Скоромовка. |
|
|
26/12 |
Л.Повх «Перше січня». Цікавинки зі скриньки. |
|
|
27/12 |
Л.Пронь Колядки. Щедрівки. З народного ( напам’ять) |
|
|
29/12 |
Урок узагальнення знань |
|
|
30/12 |
Робота з дитячою книжкою. Казки Г.Андерсена «Снігова королева» |
|
2 семестр Сніжний віночок сплітає зима Наскрізні змістовні лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток. Громадянська відповідальність Здоров'я і безпека. |
|||
|
|
За О.Лущевською «Дивні химерики, або Таємниця старовинної скриньки». Частина1 |
|
|
|
За О.Лущевською «Дивні химерики, або Таємниця старовинної скриньки» Ч.2 |
|
|
|
За О.Лущевською «Дивні химерики, або Таємниця старовинної скриньки. Переказ тексту |
|
|
|
За О.Лущевською «Дивні химерики, або Таємниця старовинної скриньки». Цікавинки зі скриньки. Робота за репродукцією І. Горобчук «Вертеп» |
|
|
|
За К.Штанко «Казка про Стрітення»(скорочено) |
|
|
|
За К.Штанко «Казка про Стрітення»(скорочено) |
|
|
|
За К.Штанко «Казка про Стрітення». Написання SMS-повідомлення |
|
|
|
Робота з дитячою книжкою. Леся Українка. Життєвий та творчий шлях поетеси. |
|
|
|
За К.Штанко «Казка про Стрітення». Складання опису Зими або Весни |
|
|
|
Діагностувальна робота Усний твір |
|
|
|
Узагальнення знань з розділу. |
|
Весна- чарівниця, неначе цариця Наскрізні змістовні лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток. Громадянська відповідальність Здоров'я і безпека. |
|||
|
|
Вступ до розділу. Ю.Смаль «Весняний віршик» |
|
|
|
Презентація електронного альбому «Першоцвіти» |
|
|
|
А.Качан. Вірш-безконечник «Вийшла річка з берегів» |
|
|
|
Т. Шевченко. Біографія. Т. Шевченко. « І барвінком, і рутою» |
|
|
|
Т. Шевченко «Світає…»(напам’ять) |
|
|
|
Робота з дитячою книжкою. Т. Шевченко – поет та художник |
|
|
|
Т. Шевченко. Робота над репродукцією картини «Місячна ніч на Кос-Аралі» |
|
|
|
За І.Роздобудько «Дитинство Катерини Білокур» Кілька запитань від автора |
|
|
|
За І.Роздобудько «Дитинство Катерини Білокур» Про те, як Катруся розмовляла з квітами. |
|
|
|
За І.Роздобудько «Дитинство Катерини Білокур» Про те, як Катруся розмовляла з квітами. Цікавинки із скриньки. |
|
|
|
Діагностувальна робота. Читання мовчки |
|
|
|
Узагальнення знань з розділу. |
|
Дивись, не забудь, людиною будь! Наскрізні змістовні лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток. Громадянська відповідальність Здоров'я і безпека. |
|||
|
|
Вступ до розділу. Байка |
|
|
|
Байка. Л.Глібов «Осел і Соловей». |
|
|
|
Байка. Л.Глібов «Осел і Соловей». Цікавинки із скриньки |
|
|
|
Є.Гребінка «Сонце і хмари».Байка |
|
|
|
Робота з дитячою книжкою. Байки П. Глазового |
|
|
|
О.Пчілка «Маленький вітрячок» |
|
|
|
О.Пчілка «Маленький вітрячок» Розповідь «Енергія вітру» |
|
|
|
П.Глазовий «Джерело і фонтан» |
|
|
|
Узагальнення знань з розділу |
|
|
|
Діагностувальна робота. Робота з літературним твором |
|
Спинилось літо на порозі Наскрізні змістовні лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток. Громадянська відповідальність Здоров'я і безпека. |
|||
|
|
Вступ до розділу. П’єса. |
|
|
|
За В.Бойком «Перемет» |
|
|
|
Робота з дитячою книжкою. Казки-п’єси для дітей |
|
|
|
За В.Бойком «Перемет» |
|
|
|
За В.Бойком «Перемет». Розігрування п’єси |
|
|
|
За Н.Гербіш «Мандрівка з чарівним атласом» Париж |
|
|
|
За Н.Гербіш «Мандрівка з чарівним атласом» Париж |
|
|
|
За Н.Гербіш «Мандрівка з чарівним атласом» Париж |
|
|
|
Узагальнення знань з розділу. |
|
|
|
Діагностувальна робота Усний переказ |
|
|
|
Робота з дитячою книжкою. Мар’яна і Тарас Прохаськи |
|
|
|
Робота з Хрестоматією. Олександр Положинський. Пісня «У ритмі серця» |
С. 7-8 |
|
|
І. Андрусяк «Про вміння читати» |
С.17-18 |
|
|
Т. Стус «Як пасує краватка, або чому поросятка не всі брудні» |
С. 32-41 |
|
|
Діагностувальна робота Аудіювання |
|
|
|
А. Качан «Рідні береги» |
С. 42-49 |
|
|
В. Голобородько. Поезія для дітей |
С. 56-58 |
|
|
Леся Вороніна «Пригоди голубого папуги» |
С. 60-73 |
|
|
Леся Вороніна «Пригоди голубого папуги» |
С. 60-73 |
|
|
Робота з дитячою книжкою Іван Малкович дітям |
|
|
|
Мар’яна Савка «Казка про старого лева» |
С. 74-79 |
|
|
Оксана Лущевська «Півонія, Аль і я» |
С. 80-83 |
|
|
Оксана Лущевська «Пташка», «Літо» |
С. 84-87 |
|
|
Дмитро Кузьменко «Чим корова не собака» |
С.88-91 |
|
|
Катерина Бабкіна «Мсьє Жак та квітнева риба» |
С. 112-117 |
|
|
Катерина Бабкіна «Мсьє Жак та квітнева риба» |
С. 112-117 |
|
|
Робота з дитячою книжкою Моя улюблена книжка |
|
|
|
Діагностувальна робота Читання вголос |
|
|
|
Діагностувальна робота Читання вголос |
|
|
|
Лариса Денисенко «Як диварлики віднайшли у собі гідність» |
С. 118- 129 |
|
|
Лариса Денисенко «Як диварлики віднайшли у собі гідність» |
С. 118- 129 |
|
|
Оксана Караванська «Вишиванка» |
С. 130-133 |
|
|
Галина Ткачук «Нерозмінна монети» |
С. 144-147 |
|
|
Узагальнюючий урок за рік |
|
|
|
Робота з дитячою книжкою. Завдання для читання влітку |
|