Календарно-тематичне планування навчального матеріалу з біології у 9 класі відповідає оновленій програмі з предмету, містить пронумеровані теми уроків, що включають практичні роботи та лаборараторні дослідження, завдання додому, графи для запису дати та примітки.
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Першолиманський навчально-виховний комплекс
«Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів – дитячий садок»
Решетилівської районної ради Полтавської області
Календарно-тематичне планування навчального матеріалу з біології у 9 класі
Шуть Тетяна Володимирівна,
вчитель біології
Лиман Перший
2018
Біологія
9 клас
(70 год – 2 год на тиждень, з них2 год – резервні)
№ уроку |
Тема уроку |
Практичні роботи та лабораторні дослідження |
Дата уроку |
Примітка |
Домашнє завдання |
||||
ВСТУП (1 год) |
|||||||||
1. |
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень. |
|
|
|
Опрацювати§1 |
||||
Тема 1. Хімічний склад клітини та біологічні молекули (8 год) |
|||||||||
2. |
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
|
|
|
Опрацювати §2 |
||||
3. |
Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. |
|
|
|
Опрацювати §3 |
||||
4. |
Структурна організація білків. |
|
|
|
Опрацювати §4 |
||||
5. |
Основні функції білків. Ферменти, їхня роль в клітині. |
Лабораторне дослідження властивостей ферментів |
|
|
Опрацювати §5 |
||||
6. |
Вуглеводи та ліпіди. |
|
|
|
Опрацювати §6-7 |
||||
7. |
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ. |
|
|
|
Опрацювати §8 |
||||
8. |
|
Практична робота №1. Розв'язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. |
|
|
Підготуватися до тематичного оцінювання. |
||||
9. |
Узагальнення і систематизація знань за тематичними блоками «Вступ. Хімічний склад клітини та біологічні молекули» (різнорівневі завдання двох варіантів). |
|
|
Повторити матеріал теми |
|||||
Тематична |
|||||||||
Тема 2. Структура клітини (6 год) |
|||||||||
10 |
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії. |
|
|
|
Опрацювати§9 |
||||
11. |
Структура еукаріотичної клітини. Клітинна мембрана |
|
|
|
Опрацювати§10 |
||||
12. |
Цитоплазма та основні клітинні органели. |
|
|
|
Опрацювати §11 |
||||
13. |
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
|
|
Опрацювати §12 |
||||
14. |
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. |
Лабораторна робота №1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
|
|
Опрацювати §13 |
||||
Тема 3. Принципи функціонування клітини (6 год) |
|||||||||
15. |
Обмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|
|
|
Опрацювати §14 |
||||
16. |
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання. |
|
|
|
Опрацювати §15 |
||||
17. |
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. |
|
|
|
Опрацювати §16 |
||||
18. |
Хемосинтез. |
|
|
|
Опрацювати §17 |
||||
19. |
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах. |
|
|
|
Опрацювати §18, підготуватися до підсумкового уроку |
||||
20. |
Підсумковий урок з теми «Структура та принципи функціонування клітини»(різнорівневі завдання двох варіантів). |
|
|
Повторити матеріал теми |
|||||
Тематична |
|||||||||
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації (5 год) |
|||||||||
21. |
Гени та геноми. |
|
|
|
Опрацювати§19 |
||||
22. |
Будова генів про- та еукаріотів. |
|
|
|
Опрацювати§20 |
||||
23. |
Основні компоненти геномів про- та еукаріотів. Основні типи РНК. |
|
|
|
Опрацювати§21 |
||||
24. |
Подвоєння ДНК. Транскрипція. |
|
|
|
Опрацювати§22 |
||||
|
Генетичний код. Біосинтез білка. |
|
|
|
Опрацювати§23 |
||||
25. |
|
Практичні роботи №2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|
|
Повторити §22-23 |
||||
26. |
Репарація пошкоджень ДНК. |
|
|
|
Опрацювати §24 |
||||
27. |
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. |
Лабораторне дослідження фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі) |
|
|
Опрацювати §25 |
||||
28. |
Мейоз. Рекомбінація ДНК. Статеві клітини та запліднення. |
|
|
|
Опрацювати §26 |
||||
29. |
Закономірності індивідуального розвитку. |
|
|
|
Опрацювати §27 |
||||
30. |
Контрольна робота за тематичними блоками «Збереження та реалізація спадкової інформації» (різнорівневі завдання двох варіантів). |
|
|
Повторити §19-27 |
|||||
Тематична |
|||||||||
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (10 год) |
|||||||||
31. |
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
|
|
|
Опрацювати §28 |
||||
32. |
Закони Менделя. |
|
|
|
Опрацювати §29 |
||||
33. |
|
Практична робота №3. Складання схем схрещування. |
|
|
Повторити §29, доопрацювати практичну роботу |
||||
34. |
Ознака як результат взаємодії генів. Поняття про зчеплення генів і кросинговер. |
|
|
|
Опрацювати§30-31 |
||||
35. |
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
|
|
Опрацювати §32 |
||||
36. |
Форми мінливості. |
Лабораторне дослідження мінливості в рослин і тварин. |
|
|
Опрацювати §33 |
||||
37. |
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|
|
|
Опрацювати §34 |
||||
38. |
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування.
|
|
|
|
Опрацювати § 35 |
||||
39. |
Проект Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
|
|
|
Узагальнити почуту на уроці інформацію |
||||
40. |
Сучасні методи молекулярної генетики.
|
|
|
|
Опрацювати §36 |
||||
41. |
Підсумковий урок з теми «Закономірності успадкування ознак» (різнорівневі завдання двох варіантів). |
|
|
Повторити матеріал теми |
|||||
Тематична |
|||||||||
Тема 6. Еволюція органічного світу (7 год) |
|||||||||
42. |
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
|
|
Опрацювати §37 |
||||
43. |
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. |
|
|
|
Опрацювати §38 |
||||
44. |
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. |
|
|
|
Опрацювати §39 |
||||
45. |
Механізми видоутворення. |
|
|
|
Опрацювати §40-41 |
||||
46. |
Еволюція людини. Етапи еволюції людини. |
|
|
|
Опрацювати §42 |
||||
47. |
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
|
|
|
Опрацювати §43 |
||||
Тема 7. Біорізноманіття (4 год) |
|||||||||
48. |
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
|
|
Опрацювати § 44 |
||||
49. |
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. Неклітинні форми життя: віруси. |
|
|
|
Опрацювати § 45 |
||||
50. |
Огляд основних еукаріотичних таксонів |
|
|
|
Опрацювати § 46 |
||||
51. |
Підсумковий урок з теми «Еволюція органічного світу. Біорізноманіття» (різнорівневі завдання двох варіантів). |
|
|
Повторити матеріал тем |
|||||
Тематична |
|||||||||
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (7 год) |
|||||||||
52. |
Екосистема. Різноманітність екосистем. |
|
|
|
Опрацювати § 47 |
||||
53. |
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
|
|
|
Опрацювати § 48 |
||||
54. |
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори. |
|
|
|
Опрацювати § 49 |
||||
55. |
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
|
|
|
Опрацювати § 50 |
||||
56. |
Біосфера як цілісна система. |
|
|
|
Опрацювати § 51 |
||||
57. |
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища. |
|
|
|
Опрацювати § 52 |
||||
58. |
Проект (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
|
|
|
Узагальнити почуту на уроці інформацію |
||||
Тематична |
|||||||||
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (6 год) |
|||||||||
59. |
Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин. Одомашнення тварин. Методи селекції тварин. |
|
|
|
Опрацювати §53 |
||||
60. |
Поняття про селекцію. |
|
|
|
Опрацювати §54 |
||||
61. |
Огляд традиційних біотехнологій. Основи генетичної та клітинної інженерії. |
|
|
|
Опрацювати §55 |
||||
62. |
Генетично модифіковані організми |
|
|
|
Опрацювати §56 |
||||
63. |
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. |
|
|
|
Опрацювати §57 |
||||
64. |
Контрольна робота з теми «Надорганізмові біологічні системи. Біологія як основа біотехнології та медицини» (різнорівневі завдання двох варіантів). |
|
|
Повторити матеріал теми |
|||||
Тематична
|
|||||||||
Узагальнення (1 год) |
|||||||||
65. |
Основні загальні властивості живих систем |
|
|
|
Опрацювати §58 |
||||