«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкції з ведення лабораторних досліджень та практичних робіт з біології 9 клас
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження №1 «Вивчення властивостей ферментів»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Чітко визначте порядок виконання досліду.
-
Перевірте наявність речовин та реактивів.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Будьте дуже уважні, працюючи в парах.
-
Виконуйте тільки заплановану роботу.
-
Працюйте мовчки, не створюйте зайвого шуму.
-
Використовуйте реактиви тільки за призначенням.
Хід проведення заняття:
-
Вивчення розподілу ферменту каталази в насінні гороху: розімніть насіннину гороху посівного та додайте кілька крапель гідроген пероксидуу. Опишіть побачене.
-
Вивчення каталітичної функції ферменту каталази в сирій та вареній картоплині: в першу пробірку покладіть шматочки сирої картоплини, а вдругу – вареної та додайт по декілька крапель гідроген пероксиду. Запишіть результати дослідів.
Після закінчення роботи
-
Після роботи приберіть робоче місце.
-
Охайно складіть пробірки та реактиви на краю робочого стола.
-
Оформлені роботи здайте вчителю.
-
Вимийте руки з милом.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
-
Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення практичної роботи №1 «Розвязування елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Будьте дуже уважні, працюючи в парах.
-
Працюйте мовчки, не створюйте зайвого шуму.
Хід проведення заняття:
-
За допомогою поданих вчителем роздаткових карток розв’яжіть вправи зі структури білків та нуклеїнових кислот.
-
Всі обчислення оформіть в зошиті.
Після закінчення роботи
-
Оформлені роботи здайте вчителю.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
-
Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторної роботи №1 «Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин»
Перед початком роботи
-
Приготуйте до роботи мікроскоп.
-
Визначте збільшення мікроскопа.
-
Переносячи мікроскоп, треба впевнитися, що всі його деталі добре закріплені.
-
Мікроскоп переносьте лише обома руками: одну руку підкладіть під його основу, іншою тримайте штатив.
-
Працюючи з мікроскопом, звільніть стіл від усього зайвого.
-
Бережіть лінзи, після роботи протирайте їх м'якою серветкою.
-
Мікроскоп не можна розбирати.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Поставте мікроскоп штативом до себе на відстані 5-10 см від краю стола.
-
В отвір предметного скла спрямуйте дзеркалом світло.
-
Розташуйте мікропрепарат на предметному столику так, щоб об'єкт був над отвором столика, і закріпіть предметне скло затискачами.
-
Препарат беріть двома пальцями за грані.
-
Користуючись гвинтом, плавно опустіть тубус так, щоб нижній край об'єктива опинився на відстані 1-2 мм від препарату. Пам'ятайте, що відстань між об'єктивом і покривним склом препарату становить менше 0,5 мм, тому необережним рухом можна дуже легко розчавити мікропрепарат і пошкодити об'єктив.
-
В окуляр дивіться одним оком, не закриваючи друге.
-
Дивлячись в окуляр, з допомогою гвинтів повільно підіймайте тубус, доки не з'явиться чітке зображення предмета.
-
Після вивчення препарату слід з допомогою гвинта підняти тубус угору й лише потім зняти зі столика мікроскопа.
-
Проводьте лише ті спостереження, які зазначені в роботі або узгоджені з учителем.
-
Про всі несподівані ситуації терміново повідомте вчителя.
Хід проведення заняття:
-
Розгляньте постійний мікропрепарат «Листок камелії»
-
Розгляньте мікропрепарат губчастої паренхіми зрізу листка рослини під світловим мікроскопом.
-
Намалюйте побачені складові клітини рослин та зробіть позачення.
-
Розгляньте постійний мікропрепарат інфузорії туфельки, намалюйте складові клітии та зробіть підписи.
-
Розгляньте постійний мікропрепарат «Мукор», замалюйте та зробіть підписи.
-
Заповніть таблицю.
Після закінчення роботи
-
Після роботи приберіть мікроскоп у футляр.
-
Сховайте всі мікропрепарати.
-
Робоче місце приведіть у порядок.
-
Вимийте руки з милом.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У випадку виявлення тріщин мікропрепарату учень повинен негайно повідомити про це вчителя.
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя. Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення практичної роботи №1 «Розвязування елементарних вправ з реплікації та транскрипції»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Будьте дуже уважні, працюючи в парах.
-
Працюйте мовчки, не створюйте зайвого шуму.
Хід проведення заняття:
-
За допомогою поданих вчителем роздаткових карток розв’яжіть вправи на реплікацію молекули ДНК, на транскрипцію, на визначення відсоткового вмісту нуклеотидів у фрагменті молекули ДНК, на визначення відсоткового вмісту нуклеотидів, довжини фрагмента молекули ДНК та відносної молекулярної маси даного фрагмента ДНК.
-
Всі обчислення оформіть в зошиті.
Після закінчення роботи
-
Оформлені роботи здайте вчителю.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
-
Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення практичної роботи №2 «Розв'язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Будьте дуже уважні, працюючи в парах.
-
Працюйте мовчки, не створюйте зайвого шуму.
Хід проведення заняття:
-
За допомогою поданих вчителем роздаткових карток розв’яжіть вправи на реплікацію молекули ДНК, на транскрипцію, на визначення відсоткового вмісту нуклеотидів у фрагменті молекули ДНК, на визначення відсоткового вмісту нуклеотидів, довжини фрагмента молекули ДНК та відносної молекулярної маси даного фрагмента ДНК.
-
Всі обчислення оформіть в зошиті.
Після закінчення роботи
-
Оформлені роботи здайте вчителю.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
-
Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження №2 «Фази мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі)»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною карткою.
-
Перевірте наявність мікропрепаратів «Мітоз у корені цибулі».
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Поставте мікроскоп штативом до себе на відстані 5-10 см від краю стола.
-
В отвір предметного скла спрямуйте дзеркалом світло.
-
Розташуйте мікропрепарат на предметному столику й закріпіть його затискачами.
-
Користуючись гвинтом, плавно опустіть тубус так, щоб нижній край об'єктива опинився на відстані 1-2 мм від препарату.
-
В окуляр дивіться одним оком, не закриваючи друге.
-
Дивлячись в окуляр, з допомогою гвинтів повільно підіймайте тубус, доки не з'явиться чітке зображення предмета.
-
Обережно переведіть мікроскоп на велике збільшення й розгляньте мікропрепарат.
-
Проводьте лише ті спостереження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
-
Про всі несподівані ситуації терміново повідомте вчителя.
Хід проведення заняття:
-
За малого збільшення світлового мікроскопа на постійному мікропрепараті знайдіть профазу, метафазу, анафазу, телофазу. За великого збільшення розгляньте ті самі фази. Замалюйте побачене.
-
Замалюйте послідовні фази мітозу, які ви побачили
-
Розгляньте запропоновані фази мейозу, та зробіть відповідні позначення.
Після закінчення роботи
-
Після роботи приберіть мікроскоп у футляр.
-
Сховайте мікропрепарати у призначену для цього коробку.
-
Робоче місце приведіть у порядок.
-
Вимийте руки з милом.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
-
Обережно поводьтеся з мікропрепаратами. Якщо вони розбилися, не збирайте уламки руками, а змітайте їх щіткою в призначений для цього совок.
-
У випадку поранення склом слід обробити краї рани, за необхідності накласти тугу пов'язку й звернутися до лікаря.
-
Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення практичної роботи №3 «Складання схем схрещуваня»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Будьте дуже уважні, працюючи в парах.
-
Працюйте мовчки, не створюйте зайвого шуму.
Хід проведення заняття:
За допомогою поданих вчителем роздаткових карток розв’яжіть вправи на моногібридне та дигібридне схрещування.
Після закінчення роботи
Оформлені роботи здайте вчителю.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
-
Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження № 3 «Вивчення мінливості у рослин та тварин»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною карткою.
-
Перевірте наявність колосків пшениці, жита, ячменю, бульб картоплі, листків рослин або їх гербарію, ручної лупи.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в завданнях інструктивної картки або узгоджені з учителем.
-
Під час роботи з натуральними об'єктами й гербарними зразками будьте обережні.
-
Під час роботи з лупою пам'ятайте правила роботи з нею: «Лупу беруть за ручку й наближають до предмета на таку відстань, за якої зображення стає найбільш чітким ».
-
Про всі несподівані ситуації повідомте вчителя.
Хід проведення заняття:
-
За допомогою лінійки виміряйте довжину досліджуваного об’єкта.
-
Створіть варіаційний ряд у вигляді таблиці.
-
Визначте середнє значення довжини досліджуваного об’єкта.
-
Побудуйте варіаційну криву, що відображає норму реакції.
Після закінчення роботи
-
Приберіть робоче місце.
-
Лупу закрийте у футляр і здайте черговому учневі або вчителю.
-
Ретельно вимийте руки з милом.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
-
Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.