«___» вересня 2022р.
__________________
Основи Правознавства 9 клас
1 год. на тиждень, 35 год. на рік
Учитель І.О.Прибитько
За програмою затвердженою Наказом Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698.
Календарно – тематичний план повністю відповідає програмі за кількістю годин в рамках розділів та пропонує використання різних видів практичної діяльності школярів, що спрямовані на формування предметних і ключових компетентностей.
підручник: Ратушняк С.П. Основи правознавства : підруч. для 9-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / С.П. Ратушняк. - Тернопіль : Навчальна книга - Богдан, 2022. - 272 с.
№ з/п |
Зміст навчально-пізнавальної діяльності |
Дата |
Д/З |
Ключові компетентності |
Результати навчально-пізнавальної діяльності |
|
9-А |
9-Б |
|||||
ВСТУП ДО «ОСНОВ ПРАВОЗНАВСТВА» |
Знаю: - поняття: «гідність», «свобода», «рівність», «справедливість», «мораль», «релігія»; - приклади реалізації поваги до людської гідності в різних сферах життя; - види соціальних норм, ознаки права, ознаки державної влади; - поняття: «право», «джерела права», «галузь права», «норма права», «держава», «форма держави»; Розумію: - статус людини як найвищої соціальної цінності; - функції держави, джерела права, елементи системи права; соціальних норм, джерел права,; - форму держави; Умію: – - висловлювати судження про справедливість як джерело права; – - висловлювати судження щодо ролі соціальних норм, соціального призначення держави і права; – - оцінювати значення права як універсального регулятора суспільних відносин. |
|||||
|
Право і закони в житті людини і суспільства (з курсів історії). |
|
|
Вступ. §1 |
Спілкування державною (і рідною, в разі відмінності) мовами: доступно і переконливо висловлювати думки, використовувати виражальні можливості мови для опису подій минулого і сучасності Математична компетентність: оперувати цифровими даними, математичними поняттями для пізнання і пояснення минулого й сучасних суспільних подій, явищ і процесів Уміння вчитися впродовж життя: знаходити й опрацьовувати джерела соціальної та історичної інформації; критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості й досвід. |
|
Розділ 1. ОСНОВИ ТЕОРІЇ ПРАВА І ДЕРЖАВИ |
||||||
|
Характеристика поняття «держава». Державна влада. Функції та ознаки держави. |
|
|
§2 |
Спілкування державною (і рідною, в разі відмінності) мовами: критичне сприймання інформації історичного та суспільно-політичного характеру; толерантне ставлення до альтернативних висловлювань інших людей. Компетентності у природничих науках і технологіях: пояснювати та оцінювати вплив природного середовища на життя людини в ранньому Середньовіччі; розкривати зміст і значення господарських, політичних, військових подій VIII - X ст. Середньовічної історії України . Інформаційно-цифрова компетентність: Уміння: використовувати цифрові технології для пошуку потрібної історичної та соціальної інформації, створювати вербальні й візуальні (графіки, діаграми, фільми) тексти. Обізнаність та самовираження у сфері культури: уміння: образно мислити та уявляти, використовувати мистецькі артефакти для пізнання минулого, осмислювати твори мистецтва в історичному контексті; зіставляти досягнення української культури з іншими культурами; виявляти вплив культури на особу та розвиток цивілізації. Екологічна грамотність і здорове життя: ціннісне ставлення до навколишнього середовища як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини і спільноти, усвідомлення важливості бережливого природокористування, відповідальність за власну діяльність. |
|
|
Державний лад. Форми держави. |
|
|
§3, С.18 – 23. |
||
|
Форми територіального устрою. Політичні режими. |
|
|
§3, С.23 – 30. |
||
|
Соціальні норми. Поняття та характеристика права. |
|
|
§4 |
||
|
Практична робота №1. Соціальні норми в житті людини. |
|
|
§5 |
||
|
||||||
Розділ 2. РЕАЛІЗАЦІЯ ПРАВА. |
Знаю: - ознаки правовідносин, правопорушення, юридичної відповідальності; - поняття: «правовідносини», «склад правовідносин», «юридичні факти», «правопорушення», «юридична відповідальність»; Розумію: - підстави виникнення, зміни та припинення правовідносин; склад і види правопорушень; підстави і види юридичної відповідальності; - сутність юридичних фактів,
видів правопорушень, обставин, що виключають юридичну відповідальність; - розв'язувати правові ситуації з використанням знань про правовідносини, правопорушення та юридичну відповідальність; - застосовувати засвоєні поняття та вміння під час розв’язування правових ситуацій, при регулюванні власної поведінки відповідно до норм права; - висловлювати судження щодо ролі правовідносин у житті людини і суспільства; - оцінює власну поведінку й поведінку інших осіб щодо її правомірності. – |
|||||
|
Правовідносини. Склад правовідносин. Підстави виникнення, зміни і припинення правовідносин. |
|
|
§6 |
Спілкування державною (і рідною, в разі відмінності) мовами: доступно і переконливо висловлювати думки, використовувати виражальні можливості мови для опису подій, вести аргументовану дискусію на відповідну тематику; читати і розуміти перекладені та адаптовані українською літературною мовою писемні джерела, критичне сприймання інформації історичного характеру Математична компетентність: перетворювати джерельну інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема тощо); будувати логічні ланцюжки подій, обирати раціональні способи пояснення подій минулого компетентності у природничих науках і технологіях: пояснювати та оцінювати вплив природного середовища на життя людини в окремі історичні періоди; розкривати зміст і значення господарських, промислових, наукових і науково-технічних революцій Інформаційно-цифрова компетентність: виявляти маніпуляції інформацією соціального та історичного змісту під час аналізу повідомлень електронних медіа Уміння вчитися впродовж життя: аналізувати процес власного навчання, відстежувати зміни у сприйнятті інформації; знаходити й опрацьовувати джерела соціальної та історичної інформації; критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості й досвід. Ініціативність і підприємливість: генерувати нові ідеї, оцінювати переваги і ризики, вести перемовини, працювати самостійно і в групі; планувати, організовувати, реалізовувати індивідуальні чи командні проекти (зокрема дослідницько-пошукового характеру) Соціальна та громадянська компетентності: працювати в групі, досягати порозуміння та налагоджувати співпрацю, використовуючи власний і чужий, зокрема взятий з історії, досвід; Уміння вчитися впродовж життя: аналізувати процес власного навчання, відстежувати зміни у сприйнятті інформації; знаходити й опрацьовувати джерела соціальної та історичної інформації; критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості й досвід. Ініціативність і підприємливість: генерувати нові ідеї, оцінювати переваги і ризики, вести перемовини, працювати самостійно і в групі; планувати, організовувати, реалізовувати індивідуальні чи командні проекти Соціальна та громадянська компетентності: працювати в групі, досягати порозуміння та налагоджувати співпрацю, використовуючи власний і чужий, зокрема взятий з історії, досвід. |
|
|
Правопорушення: поняття, склад, види. |
|
|
§7 |
||
|
Юридична відповідальність: поняття, підстави, види. |
|
|
§8 |
||
|
Практична робота №2. Обставини, що виключають шкідливість (суспільну небезпеку) діяння. |
|
|
§9 |
||
|
Узагальнення до розділів 1-2. Тематичне оцінювання. |
|
|
С.64 - 66 |
||
|
||||||
Розділ 3. ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ЛЮДИНИ І ДЕРЖАВИ |
Знаю: - права людини, механізми захисту прав та свобод людини і громадянина в Україні, ознаки Конституції; - поняття «людина», «особа», «громадянин», «громадянство», «верховенство права», «демократія», «конституція», «права і свободи людини», «конституційні обов’язки»; - права людини та їх закріплення в національному законодавстві та міжнародному праві; - види конституційних прав, свобод, обов’язків людини і громадянина, конституційний лад України, повноваження органів державної влади та місцевого самоврядування; Розумію: - окремі статті Конституції України; - підстави набуття та припинення громадянства України; зміст правового режиму надзвичайного та воєнного стану, порядок його введення та припинення, особливості додержання прав і свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб в умовах режиму надзвичайного або воєнного стану; - значення Конституції України; форми участі громадян у житті держави та територіальної громади; зобов’язання держави у сфері прав людини. Умію: - складати декілька видів звернення громадян; - розв’язувати правові ситуації із застосуванням знань із тем розділу; |
|||||
|
Конституція України. Конституційний Суд України. |
|
|
§10 |
Спілкування державною (і рідною, в разі відмінності) мовами: доступно і переконливо висловлювати думки, використовувати виражальні можливості мови для опису подій минулого і сучасності Математична компетентність: використовувати статистичні матеріали у вивченні історії. компетентності у природничих науках і технологіях: пояснювати та оцінювати вплив природного середовища на життя людини в окремі історичні періоди Інформаційно-цифрова компетентність: виявляти маніпуляції інформацією соціального та історичного змісту під час аналізу повідомлень електронних медіа Уміння вчитися впродовж життя: критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості й досвід. Обізнаність та самовираження у сфері культури: окреслювати основні тенденції розвитку культури в минулому та сьогоденні; використовувати мистецькі артефакти для пізнання минулого, осмислювати твори мистецтва в історичному контексті. Ініціативність і підприємливість: використовувати досвід пізнання історії для вибору дійових життєвих стратегій, планувати, організовувати, реалізовувати індивідуальні чи командні проекти |
|
|
Правова характеристика понять «людина», «особа», «громадянин». Особа та держава. |
|
|
§11 |
||
|
Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина. Механізми захисту прав та свобод людини і громадянина в Україні. |
|
|
§12 |
||
|
Законодавча та виконавча влада України. Місцеве самоврядування. |
|
|
§13 |
||
|
Практичне заняття №3. Звернення громадян. |
|
|
§14 |
||
|
Узагальнення до розділу 3 «Взаємозв’язок людини і держави» Тематичне оцінювання. |
|
|
С.113 - 116 |
||
|
||||||
Розділ 4. НЕПОВНОЛІТНІ ЯК СУБ’ЄКТИ ЦИВІЛЬНИХ, СІМЕЙНИХ, ТРУДОВИХ, АДМІНІСТРАТИВНИХ І КРИМІНАЛЬНИХ ПРАВОВІДНОСИН |
Знаю: - поняття «цивільна правоздатність», «цивільна дієздатність», «сім’я», «шлюб», «правочин», «договір», «спадкування», «спадщина», «адміністративне правопорушення», «кримінальне правопорушення», «кримінальний проступок», «злочин»; - обсяг цивільної правосуб’єктності неповнолітніх осіб, зміст договірних відносин, права неповнолітніх осіб як власників, відносини спадкування,
права споживачів, права й обов’язки батьків і дітей, робочий час і час відпочинку неповнолітніх, адміністративну та кримінальну відповідальність неповнолітніх; - зміст адміністративних і кримінальних правопорушень, адміністративних стягнень і кримінальних покарань; - права і обов’язки подружжя, права і обов’язки батьків і дітей, особливості розірвання трудового договору з неповнолітніми; - права й обов’язки неповнолітніх як
користувачів мережі Інтернет. - аналізувати окремі статті відповідних нормативно-правових актів; - розв’язувати правові ситуації з використанням знань і положень цивільного, сімейного, трудового, адміністративного, кримінального законодавства України щодо неповнолітніх; - висловлює судження щодо взаємних прав і обов’язків батьків та дітей; охорони праці неповнолітніх; особливостей адміністративної та кримінальної відповідальності неповнолітніх; |
|||||
|
Цивільна правоздатність і цивільна дієздатність. Обсяг цивільної правосуб’єктності неповнолітніх. |
|
|
§15 |
Спілкування державною (і рідною, в разі відмінності) мовами: доступно і переконливо висловлювати думки, використовувати виражальні можливості мови для опису подій минулого і сучасності, вести аргументовану дискусію на відповідну тематику, читати і розуміти перекладені та адаптовані українською літературною мовою писемні джерела, творити українською мовою (усно і письмово) тексти історичного змісту. Математична компетентність: оперувати цифровими даними, математичними поняттями для пізнання і пояснення минулого й сучасних суспільних подій, явищ і процесів; перетворювати джерельну інформацію з однієї форми в іншу Компетентності у природничих науках і технологіях: розкривати зміст і значення господарських, промислових, наукових і науково-технічних революцій, вплив на суспільне життя технологій, технічних винаходів і наукових теорій. Інформаційно-цифрова компетентність: використовувати цифрові технології для пошуку потрібної історичної та соціальної інформації, її нагромадження, перевірки і впорядкування; створювати вербальні й візуальні (графіки, діаграми, фільми) тексти, Уміння вчитися впродовж життя: знаходити й опрацьовувати джерела соціальної та історичної інформації; критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості й досвід Соціальна та громадянська компетентності: бути активним і відповідальним членом громадянського суспільства, що знає права людини і вміє їх захищати; ідентифікування себе як особистості й громадянина України; пошанування досвіду й цінностей власного й інших народів, держав, релігій і культур; Обізнаність та самовираження у сфері культури: інтерпретувати твори мистецтва; розвивати власну національно-культурну ідентичність у сучасному багатокультурному світі; використовувати мистецькі артефакти для пізнання минулого, осмислювати твори мистецтва в історичному контексті; зіставляти досягнення української культури з іншими культурами. Ініціативність і підприємливість: використовувати досвід пізнання історії для вибору дійових життєвих стратегій, планувати, організовувати, реалізовувати індивідуальні чи командні проекти. |
|
|
Практичне заняття №4. Власність неповнолітніх |
|
|
§16 |
||
|
Практичне завдання №5. Захист прав споживачів. Особливості електронного продажу. |
|
|
§17 |
||
|
Сім’я. Шлюб. Взаємні права й обов’язки батьків і дітей. |
|
|
§18 |
||
|
Практичне заняття №6. Влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування. |
|
|
§19 |
||
|
Прийняття на роботу неповнолітніх. Документи необхідні для працевлаштування. |
|
|
§20 |
||
|
Робочий час і час відпочинку неповнолітніх. Оплата праці. Охорона праці неповнолітніх. |
|
|
§21 |
||
|
Практичне заняття №7. Працевлаштування неповнолітніх. |
|
|
§22 |
||
|
Адміністративне правопорушення. Адміністративна відповідальність. |
|
|
§23 |
||
|
Злочин. Поняття. Склад. Ознаки. |
|
|
§24 |
||
|
Практична робота №8. Особливості адміністративної та кримінальної відповідальності неповнолітніх. |
|
|
§25 |
||
|
Узагальнення до розділу 4 «Неповнолітні як суб’єкти цивільних, сімейних, трудових, адміністративних і кримінальних правовідносин». Тематичне оцінювання. |
|
|
С. 193 – 196. |
|
|
Розділ 5. ПРАВНИЧА ПРОФЕСІЯ. |
Знаю: - правничі професії; - вимоги до представників правничих професій (суддів, прокурорів, нотаріусів, адвокатів), основні їхні повноваження та види діяльності; основні напрямки діяльності правоохоронних органів та правозахисних організацій; характеризує основи професійної етики правника; Умію: - виявляти життєві ситуації, в яких потрібна допомога правника; Розумію: - основне призначення правника у сучасному демократичному суспільстві – захист прав та законних інтересів людини. |
|||||
|
Професія «юрист». Юристи в нашому житті. |
|
|
§ 26 |
Спілкування державною (і рідною, в разі відмінності) мовами: використовувати виражальні можливості мови для опису подій минулого і сучасності, вести аргументовану дискусію на відповідну тематику; читати і розуміти перекладені та адаптовані українською літературною мовою писемні джерела Математична компетентність: оперувати цифровими даними, математичними поняттями для пізнання і пояснення минулого й сучасних суспільних подій, явищ і процесів; перетворювати джерельну інформацію з однієї форми в іншу, будувати логічні ланцюжки подій, вчинків. Інформаційно-цифрова компетентність: використовувати цифрові технології для пошуку потрібної історичної та соціальної інформації, її нагромадження, перевірки і впорядкування; створювати вербальні й візуальні (графіки, діаграми, фільми) тексти. Уміння вчитися впродовж життя: визначати власні навчальні цілі в галузі знань про минуле; аналізувати процес власного навчання, знаходити й опрацьовувати джерела історичної інформації; критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості й досвід, відкритість до самонавчання, бажання ділитися знаннями з іншими. Громадянська компетентності: знаходити переконливі історичні приклади вирішення конфліктів, бути активним і відповідальним членом громадянського суспільства, що знає права людини і вміє їх захищати, усвідомлення цінності людини. Обізнаність та самовираження у сфері культури: виявляти вплив культури на особу та розвиток держави; : свідоме збереження і розвиток власної національної культури, повага до культур інших народів; відповідальна поведінка та піклування про пам’ятки української і світової культури; відкритість до міжкультурного діалогу. |
|
|
Правоохоронні органи. Взаємовідносини з громадянами. |
|
|
§27 |
||
|
Кримінальний процес. Цивільний процес. |
|
|
§28-29 |
||
|
Практичне заняття №9. Особливості правового режиму надзвичайного та воєнного стану. |
|
|
Доповіді |
||
|
Узагальнення до розділу 5 «Правнича професія». Тематичне оцінювання. |
|
|
С.224 |
||
|
Узагальнення до курсу «Основи правознавства». |
|
|
С.224 |