Календарно-тематичне планування освiтньо-виховної роботи
з професiйної орiєнтацiї дошкiльникiв за віковими групами
Термiн |
Молодша група |
Середня група |
Старша група |
Вересень |
вихователь |
хлібороб (тракторист, комбайнер) |
фермери (пасічник, агроном, доярка, зоотехнік) |
Жовтень |
помічник вихователя |
продавець (директор крамниці, касир)
|
мiлiцiонер, iнспектор ДАІ |
Листопад
|
двірник |
перукар (стиліст) |
пожежник |
Грудень |
кухар |
будiвельні професії (кранівник, слюсар, маляр, тесля, електрик тощо)
|
лiтератор (поет, письменник, редактор, видавник, ілюстратор) |
Сiчень |
лiкар |
лiкар, медична сестра
|
лiкар (окуліст, ЛОР, хірург) ветеринар |
Лютий |
прачка |
військовий (піхотні, повітряні, танкові, морські війська) |
вченi (хімік, фізик, астроном, конструктор, програміст)
|
Березень |
швачка |
музикант (піаніст, гітарист, трубач, барабанщик) |
люди мистецтва (артист цирку, актор театру і кіно, музикант, модел’єр, монікенниця, художник)
|
Квiтень |
водiй (шофер, пілот, капітан, машиніст) |
листоноша
|
льотчик, космонавт стюардеса, авіація (військова, пасажирська, вантажна, сільськогосподарська, спортивна) |
Травень |
будiвельник
|
шахтар |
вчитель |
Для дітей молодшої групи пропонуються професії робітників дитячого садочку та найближчого оточення: вихователь, помічник вихователя, двірник, кухар, лікар, прачка, швачка, водій (шофер, пілот, капітан, машиніст). Тобто ті, за якими діти щодня спостерігають і роблять власні висновки. Ці професії більш побутові і доступні до розуміння маленької дитини. На протязі навчального року діти познайомляться 12 професіями.
Діти середньої групи знайомляться з професіями обслуговування: продавець, перукар, листоноша, лікар, медична сестра; з робочими професіями: хлібороб (тракторист, комбайнер), будівельник, шахтар; а також військовий і музикант.
Для дітей п’ятого ріку життя вже цікаві та зрозумілі більш поширені професії, пов’язанні з будівництвом: кранівник, слюсар, маляр, електрик, тесля, тощо; воєнні спеціалізації за родами військ: піхотні, повітряні, танкові, морські війська; музикантів у зв’язку з музичним інструментом, на якому він грає: піаніст, гітарист, трубач, барабанщик. На протязі навчального року діти познайомляться з біля 20 професіями.
У зв’язку з тим, що ми живемо на Донбасі, необхідно ознайомлювати дітей з най важкою професію – шахтар, вказуючи на особливі риси характеру людей, які працюють шахтарями, несприятливі умови праці. Доцільно запросити у гості когось з шахтарів з родин дітей. Необхідно змалку прищепляти любов та пошану до людей шахтарської праці.
Дітям старшої групи пропонуються для ознайомлення:
На протязі навчального року діти познайомляться більш ніж з 55 професіями.
Дати уявлення про те, що людям виробникам допомагають якісно працювати вчені, інженери-винахідники, конструктори, які завдяки своїм відкриттям, винаходам удосконалюють сучасне виробництво.
Усвідомити суспільну значимість праці дитині допомагають бесіди й дидактичні ігри типу «Чия праця важливіше», «Усе для всіх», «Економічна абетка», «Професії моїх батьків» та ін. Вони мають більше морально-етичний характер ніж пізнавальний, тому доцільно їх проводити у літній період, оскільки більше часу надається для індивідуального спілкування з дітьми.
На останньому етапі роботи з професійної орієнтації, основна увага переноситься на поглиблену пропаганду тих професій, у яких є найбільша потреба в конкретному економічному районі на сучасному етапі. Формуючий ефект професійного просвітлення складається в ході всього навчально-виховного процесу.
Під час календарно-тематичного планування на місяць, вихователь заздалегідь відводить четвертий тиждень кожного місяця для певної професії (згідно з календарно-тематичним планом профорієнтації на рік). Такий підхід дозволяє додержуватися принципів систематичності і послідовності.
Таким чином, впродовж освіти у дошкільному навчальному закладі (на протязі трьох років) за програмою «Калейдоскоп професій», дитина ознайомиться більш ніж з 60 професіями.