КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ «Пізнаємо природу» (інтегрований курс) у 5 класі для закладів загальної середньої освіти на 2022/2023 н.р. (за навчальною програмою Біда Д.Д

Про матеріал
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ «Пізнаємо природу» (інтегрований курс) у 5 класі для закладів загальної середньої освіти на 2022/2023 н.р. (за навчальною програмою Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.)
Перегляд файлу

 

______________________________________________________________

 

Погоджено                                                                                                                                            Затверджено

________________________                                                                                                                ________________________

________________________                                                                                                                ________________________

________________________                                                                                                                ________________________

 

 

 

КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

«Пізнаємо природу» (інтегрований курс)  у 5 класі  

для закладів загальної середньої освіти

на 2022/2023 н.р.

 

(за навчальною програмою Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.)

 

 

 

 

Вчитель _______________________

 

№ з/п

Дата

Зміст навчального матеріалу

Вид навчальної діяльності

Очікуванні результати

Домашнє завдання

 

РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ  (10 годин)

 

Тема 1. Знайомство з наукою (3 години)

1

 

Наука. Природничі науки. Наукові терміни та факти. Патенти природи.

  •                  Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR-кодів та цифрового контенту природничого змісту;

 

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;

розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів;

представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень;

 

2

 

Винаходи та відкриття. Учені -природодослідники.

  •                 пригадування наукових фактів (наукової інформації) про: 1) тварин; 2) рослини; 3) організм людини; 4) воду;

5) повітря; 6) ґрунт. Робота в групах, обговорення, представлення в різній формі;

 

3

 

Значення науки та техніки.

  •                 написання есе про значення науки, про винаходи та відкриття (на вибір учителя);

 

 

оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

 

Тема 2. Науковий метод пізнання (2 години)

4

 

Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза.

  •        гра-тренінг «Обираємо об’єкт (явище), ставимо запитання, висловлюємо гіпотезу»;
  •        пошук, систематизація та обробка інформації про обраний об’єкт (явище) з використанням цифрового контенту, обмін інформацією в групах;

 

пояснює     на     основі     особистого      досвіду, що природу можна пізнавати, досліджуючи її;

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою;

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

пояснює призначення інструментів;

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі;

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

 

5

 

Моделювання. Експеримент. Науковий метод пізнання.

  •                 опис моделі (усний і письмовий) об’єкта (явища), з’ясування спільних та відмінних ознак; презентація моделі;
  •                 дослідження: на яку відстань до предмета треба піднести лупу, щоб отримати чітке зображення;
  •                 спостереження за дрібними об’єктами (деталями) за допомогою лупи та їх зображення;
  •                 мозковий штурм (брейнстормінг) «Генеруємо гіпотези»;

 

 

Тема 3. Фізичні величини та їхнє вимірювання (5 годин)

6

 

Фізична величина. Одиниця фізичної величини.

  •            виконання завдань на перетворення одиниць довжини, часу, маси;
  •            вимірювання проміжків часу;
  •            планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, на тему

«Розмаїття фізичних величин».

використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах;

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові/медіатекстові джерела інформації;

 

 

7

 

Вимірювальні прилади та інструменти.

  •            вимірювання температури води та повітря, довжини, об’єму, маси

Презентація та обмін інформацією;

 

8

 

Маса. Еталон маси та довжини. Температура, об’єм. Час.

  •            вимірювання об’єму води та тіл неправильної форми за допомогою мірного циліндра (мензурки);

 

 

9

 

Практична робота 1. Вимірювання маси, температури, об’єму та проміжків часу.

  •            Вимірювання маси, температури, об’єму та проміжків часу;

 

10

 

Узагальнення та систематизація знань з розділу  «Пізнаємо світ науки» або тематичне оцінювання

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО БУДОВУ РЕЧОВИНИ  (9 годин)

 

Тема 1. Тіла та речовини  (3 години)

11

 

Фізичні тіла

  • Гра-тренінг «Запитуємо про тіла та речовини»;
  • складання таблиці «Тіла та речовини»;

ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини (дорожній рух, забруднення, хімічні речовини, ультрафіолетове випромінювання тощо) ;

 

12

 

Частинки речовини – атоми та молекули.

  • створення моделей молекул з пластиліну;

 

13

 

Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування.

  • розпізнавання попереджувальних знаків (небезпечні речовини);
  • гра «Впізнай речовину». Складання сенканів, віршів, загадок, приказок про речовини (на вибір учителя)

 

Тема 2. Три стани речовин  (3 години)

14

 

Розташування, рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. Властивості твердих тіл, рідин і газів та їх пояснення  на основі знань

  •                  гра-тренінг «Запитуємо про властивості води»;
  •                  моделювання розташування частинок речовини у твердих тілах, рідинах і газах;
  •                  графічне представлення будови твердих тіл, рідин і газів;
  •                  спостереження твердого та рідкого станів води;
  •                  дослідження властивостей деяких речовин, фіксація результатів дослідження;

 

ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

представляє результати дослідження в запропонований спосіб;

формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах;

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту ;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб,

зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв

 

15

 

Явище дифузії. Вплив температури на швидкість дифузії. Дифузія у природі та організмі людини. 

 

 

  •                  дослідження властивостей твердих тіл, рідин і газів;
  •                  планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка й систематизація інформації за двома та більше джерелами на тему «Дуфузія»

 

 

16

 

Використання властивостей твердих тіл, рідин і газів людиною.

  •                  «Використання властивостей твердих тіл, рідин і газів людиною», презентація результатів;
  •                  складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин і газів»;
  •                  дослідження залежності явища дифузії від температури;

 

 

Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини (3 години)

17

 

Вода як розчинник. Приготування та вивчення розчинів.

  • приготування розчинів;
  • спостереження розчинності деяких речовин;

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету та завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми;

описує етапи дослідження;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження;

фіксує результати етапів дослідження в запропонований спосіб;

 

18

 

Розчини у природі, побуті та організмі людини.

  • планування інформаційного пошуку, обробка та систематизація інформації за двома й більше джерелами на тему «Розчини у природі, побуті та організмі людини», презентація результатів.

 

19

 

Узагальнення знань з розділу «Пізнаємо будову речовини» або тематичне оцінювання

 

 

 

РОЗДІЛ 3. ПІЗНАЄМО НАШУ ПЛАНЕТУ  (22 години)

 

Тема 1. Наша  планета – Земля  (4 години)

20

 

Гіпотези виникнення Землі. Будова й склад Землі.  

  •            Робота  з науково-популярними текстами та представлення інформації в різних видах;
  •            створення моделі внутрішньої будови Землі;

 

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу та співвідносить їх (рік — століття — тисячоліття);

установлює послідовність історичних подій за допомогою лінії часу;

 

21

 

Гірські породи та мінерали. Руйнування гірських порід

  •            Робота  з науково-популярними текстами та представлення інформації в різних видах;

 

22

 

Корисні копалини. Практична робота №2. Визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільної колекції

  •            практична робота: визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільної колекції;

 

23

 

Речовини підземного царства: метали і неметали.

  •            дослідження «Як ми дізнаємося про минуле нашої планети?»;

 

Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості (5 годин)

24

 

Яку форму має Земля. Зображення Землі на глобусі та географічній карті. Основні напрямки на глобусі та карті.

  •                  визначення напрямів на глобусі й географічній карті;

 

виокремлює основні елементи карти та пояснює їхнє значення;

співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо);

розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти; визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження визначає              на              карті положення географічних об’єктів;

позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані;

демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі;

 

25

 

Умовні знаки фізичної карти. Масштаб карт і глобусів. Вимірювання відстаней на місцевості й карті.

  •                  описування місцевості за географічною картою України або світу;
  •                  географічний диктант «Читаємо умовні знаки»;

 

26

 

Практична робота № 3. Вимірювання відстаней на місцевості й географічній карті з масштабом.

  •                  практична робота: вимірювання відстаней на місцевості й географічній карті за масштабом;

 

 

27

 

Фізична карта України. Значення географічної карти у житті і діяльності людини.

  •                  позначення на контурній карті об’єктів, поданих у тексті;

 

28

 

Від карти до плану. Полярна й маршрутна зйомка місцевості.  Практична роботи № 4. Креслення простого плану місцевості. 

  •                  практична робота: креслення простого плану місцевості;

 

 

Тема 3. Суходіл на Землі (3 години)

29

 

Материки та частини світу. Острови, півострови й архіпелаги.

  • опрацювання літератури;
  • робота з картою

визначає на карті положення географічних об’єктів;

розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки;

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;

бере участь у прийнятті спільних рішень;

наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої /

навчальної проблеми;

 

 

 

30

 

Практична робота № 5. Позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої в тексті

  •            практична робота: позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої в тексті;

 

31

 

Які бувають форми поверхні суходолу Землі. Рельєф земної поверхні України та своєї місцевості, його зображення на фізичній карті. Як змінюється поверхня Землі.

 

т/о

  •            опис за фізичною картою рельєфу України та своєї області;
  •            порівняння форм рельєфу за висотою;
  •            проєкт «Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості»;

 

Тема 4. Вода на Землі (5 годин)

32

 

Розподіл води на поверхні Землі. Колообіг води в природі.

  • опис явищ, що відбувалися впродовж року, у моделі колообігу води в природі;

логічно структурує власне повідомлення;

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми ;

визначає на карті положення географічних об’єктів;

позначає розміщення об’єктів на карті, визначає відстані;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;

оцінює за спільно розробленими критеріями з допомогою вчителя чи інших осіб власну діяльність й ефективність дій групи для досягнення результату;

наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі;

 

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки й техніки;

наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи;

 

33

 

Вода в ґрунті та її роль у житті рослин. Значення води для життя на Землі.

 

  • спостереження та обговорення демонстраційного експерименту «Властивості глини, піску й торфу (або різних видів ґрунту) утримувати вологу»;
  • спостереження за станом рослин у різних умовах поливу;

 

34

 

Дослідження океанів. Моря, затоки й протоки.

  • робота з науково-популярними джерелами інформації, підготовка презентації та короткого виступу на тему «Роль води на планеті Земля»;

 

35

 

Води суходолу: річки й озера своєї місцевості, України, світу. Робота води в природі. Як правильно долати водні перешкоди.

 

  • створення моделі «Джерела прісної води на Землі»;
  • побудова діаграми «Прісна й морська вода;

 

36

 

Охорона водойм. Самоочищення води у природі.

  • створення лепбука (буклета) «Які рослини та тварини очищають воду?»

 

 

Тема 5. Повітряна оболонка Землі (5 годин)

37

 

Склад і властивості повітря.

  • дослідження чистоти повітря у своєму населеному пункті;

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки та техніки;

використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи;

 

 

38

 

Повітря й погода. Види опадів. Прогноз погоди. Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність людини. Ґрунтове повітря.

  • написання есе за результатами дослідження «Погода та здоров’я людей»;
  • демонстрування метеорологічних приладів та використання їх для вимірювань (температури повітря, напряму вітру, товщини снігового покриву, висоти Сонця тощо);
  •  

 

39

 

Небезпечні природні явища: грози, урагани, смерчі. Значення та охорона повітря.

  • довготривалі спостереження «Чи здійснюються прогнози метеорологів?»;
  • ведення та фіксування результатів спостереження за погодою впродовж тижня та порівняння з метеорологічними прогнозами;
  • прогнозування погоди за місцевими прикметами на найближчі дні;
  • спостереження та опис явищ у повітряній оболонці Землі;
  • складання списку сфер людської діяльності, робота яких залежать від погоди;

 

 

40

 

Земля – унікальна планета.

  • проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?» (робота в групах).

 

41

 

Узагальнення та систематизація знань з розділу «Пізнаємо нашу планету» т/о

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВ (20 годин)

 

Тема 1. Світ живих організмів (1 година)

42

 

Рівні організації живого.

  •                 складання таблиці про спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів;
  •                 створення схеми про рівні організації рослинного і тваринного організмів;

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак ;

групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних

проміжних перетворень;

 

Тема 2. Клітина (3 години)

43

 

Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладі клітин рослин, тварин, грибів, бактерій)

  • моделювання рослинної і тваринної клітини з інтерпретацією результатів та формулювання висновків;

 

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові;

 

44

 

Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладі клітин грибів, бактерій)

  • розпізнавання загальних рис клітин рослин, тварин, грибів, бактерій на зображеннях, мікропрепаратах чи фотографіях мікропрепаратів;

 

45

 

Лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату»

 

  • лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату»

 

 

Тема 3. Бактерії та віруси (3 години)

46

 

Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності. Хвороботворні бактерії.

  • створення ментальної карти про використання бактерій людиною

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження, експерименти, фіксує одержані результати;

визначає з допомогою вчителя чи інших осіб відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження;

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень;

 

47

 

Корисні бактерії в організмі людини. Використання бактерій людиною.

  • виконання проєкту «Кисломолочні продукти»;

 

48

 

Віруси, особливості їхньої будови, як взаємодіють з клітиною та розмножуються в ній. Роль вірусів. Профілактика вірусних захворювань людини.

  • гра «Вірусні та бактеріальні захворювання людини, роль корисних бактерій в організмі людини»;
  • складання пам’ятки про профілактику вірусних та бактеріальних захворювань людини;

 

 

Тема 4. Гриби. Лишайники (2 години)

49

 

Особливості будови й життєдіяльності грибів та лишайників.

  • спостереження за процесом бродіння, що здійснюється дріжджами;
  • робота в групах над проєктом «Як виготовляють дріжджі» або екскурсія на підприємство;
  • дослідження цвілевих та шапинкових грибів;

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;

бере участь у прийнятті спільних рішень;

виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

логічно структурує власне повідомлення; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб суперечності в запропонованій ситуації;

виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту;

 

 

50

 

Різноманітність грибів та лишайників, їхнє значення в природі і для людини.

 

т/о

  • дискусія «Чи можуть їстівні гриби перетворитись на отруйні»;
  • створення буклета про отруйні гриби своєї місцевості;
  • пошук і систематизація інформації за двома і більше джерелами на теми: «Значення грибів у природі і для людини», «Значення лишайників у природі і для людини»;

 

Тема 5. Рослини та їхнє різноманіття (4 години)

51

 

Різноманітність рослин (на прикладі типових представників водоростей, вищих спорових, насінних рослин).

  • робота в групах над створенням опорного конспекту по кожній групі рослин;
  • створення опису за зразком обраної учнями рослини своєї місцевості;

наводить приклади об’єктів і явищ природи; визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;

бере участь у прийнятті спільних рішень характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості об’єктів дослідження, використовуючи відповідну наукову термінологію;

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи              інших осіб              текстову              інформацію              / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних;

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

 

52

 

Практична робота № 6. «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові) на основі загальних рис за гербарними й живими зразками»

  • практична робота «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)» на основі загальних рис за гербарними й живими зразками;

 

 

53

 

Рослини навколо нас, їхнє пристосування до умов середовища. Розпізнаємо рослини своєї місцевості. Догляд і розмноження квіткових та городніх рослин.

  • виконання на вибір проєктів «Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина»;

 

54

 

Екскурсія «Рослини нашої місцевості»

  • екскурсія «Рослини нашої місцевості»;

 

 

Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття (4 години)

55

 

Тварини та їхня пристосованість до умов життя.

  • робота в групах над створенням опорних конспектів по кожній групі тварин;

 

наводить приклади об’єктів і явищ природи ; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; визначає              основну              ознаку              (ознаки),              за              якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи; вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх

бере участь у прийнятті спільних рішень;

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

логічно структурує власне повідомлення ; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень;

поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами;

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

 

56

 

Практична робота № 7. «Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості» (обраної учнями)

  • практична робота «Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості» (обраної учнями);

 

 

57

 

Роль в природі та для людини, збереження різноманіття тваринного світу.

  • робота в парах над створенням презентацій на теми «Роль тварин в природі», «Роль тварин для людини», «Збереження різноманіття тварин»;

 

58

 

Екскурсія «Тварини нашої місцевості» або в місцевий зоопарк;

 

 

 

 

Тема 7. Таємниці організму людини (3 годин )

59

 

Системи органів людини та їхня взаємодія. Опорно-рухова, кровоносна та дихальна, травна, видільна система, шкіра, нервова система, органи чуття.

  • створення моделі внутрішньої будови людського організму;
  • створення ментальної карти «Взаємозв’язок систем органів в організмі людини».

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів);

пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати;

пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень;

 

60

 

Практична робота № 8. «Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження)»

  • практична робота «Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження)»;

 

61

 

Узагальнення та систематизація знань з розділу «Пізнаємо різноманіття організму» т/о

 

 

 

РОЗДІЛ 5. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ (9 годин)

 

Тема 1. Ми і наше здоров’я ( 3 години)

62

 

Навички, що сприяють збереженню здоров’я людини.

  •            вивчення залежності постави й життєвої ємності легень;
  •            створення ментальної карти «Правила здорового способу життя»;

 

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень;

пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах;

обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення й користь для здоров’я, безпеки та добробуту;

знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

 

63

 

Здорове харчування. Практична робота № 9. «Моя тарілка здорового харчування»

  •            практична робота «Моя тарілка здорового харчування»;

 

 

64

 

 

Фізична активність. Режим дня і сон. Емоції, стрес і здоров’я.

  •            складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини (на вибір дітей, відповідно до здібностей);

 

 

Тема 2. Ми та наше середовище життя (2 години)

65

 

 

 

 

 

 

66

 

Діяльність людини та довкілля.

 

 

 

 

 

 

 Забруднення повітря, води, ґрунтів; застосування хімічних засобів захисту рослин і здоров’я людини.

  • дискусії «Які матеріали/діяльність людини можуть спричинити забруднення повітря, зокрема й усередині приміщень, зміну якості води, ґрунтів та які можливі наслідки для здоров’я людини»;

 

  • робота в групах «Як можна зменшити забруднення довкілля»;
  • розв’язування ситуаційних завдань «Вжити заходів, щоб запобігти»;

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

толерантно обстоює власну позицію, звертає увагу на спільні й різні думки учасників дискусії; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі та просторі, взаємодії людини та природи;

з розумінням визначає цінність гігієнічних властивостей матеріалів натурального походження для здоров’я людини та покращення

якості життя;

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 3. Природні скарби України (2 години)

67

 

Збереження біорізноманіття України.

  • мозковий штурм «Важливість біорізноманіття в природі й для людей»;

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі;

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки

та техніки;

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;

бере участь у прийнятті спільних рішень;

наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи;

 

68

 

Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття.

  • заняття на природі «Оцінка впливу людини, що загрожує біорізноманіттю на обраній території»;
  • виконання проєкту на вибір «Збереження різноманіття рослин нашої місцевості», «Збереження різноманіття тварин нашої місцевості»;

 

Тема 4. Природа надихає (2 години)

69

 

Зв’язок людини з природою. Людина та природа у творчості українських та світових митців.

  • складання наукових казок природничого змісту;
  • написання есе «Чому я люблю природу?»;
  • благодійна акція (передати кошти у притулок для тварин, витратити на озеленення шкільної території, облаштування мурашників і годівниць у лісі, очищення (зарибнення) водойми тощо).

наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі;

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх

бере участь у прийнятті спільних рішень;

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту);

пояснює цінності, закладені в художньому творі та коментує своє ставлення до них;

порівнює художні образи з явищами навколишнього середовища;

 

 

70

 

Узагальнення знань з розділу «Пізнаємо себе і світ» т/о

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
26 серпня 2022
Переглядів
1051
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку