Календарно-тематичне планування
За модельною навчальною програмою «Пізнаємо природу».
5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.)
Модельна навчальна програма «Пізнаємо природу». 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.
Вчитель: Агафонова Олена Олександрівна
№ п/п |
Тема уроку |
Сторінки підручника |
Види навчальної діяльності |
||
Розділ 1. Пізнаємо світ науки |
|||||
Тема 1. Знайомство з наукою |
• Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR-кодів та цифрового контенту природничого змісту; • створення ментальної карти «Природничі науки» (цифрової або звичайної); • планування інформаційного пошуку, обробка й систематизація інформації за двома та більше джерелами про найбільші досягнення (винаходи та відкриття) у різні історичні періоди та представлення її в різних формах; • написання есе про значення науки, про винаходи та відкриття (на вибір учителя); • пригадування наукових фактів (наукової інформації) про: 1) тварин; 2) рослини; 3) організм людини; 4) воду; 5) повітря; 6) ґрунт. Робота в групах, обговорення, представлення в різній формі; • складання словничка наукових термінів; |
||||
1 |
Як наука змінює світ
|
С.4-8 |
|||
Тема 2. Науковий метод пізнання |
|||||
2
|
07.09 |
|
Як стати винахідником |
С.9-13 |
• гра-тренінг «Обираємо об’єкт (явище), ставимо запитання, висловлюємо гіпотезу»; • створення моделей об’єктів (явищ природи); • пошук, систематизація та обробка інформації про обраний об’єкт (явище) з використанням цифрового контенту, обмін інформацією в групах; |
3 |
09.09 |
|
Як шукати відповіді на запитання
|
С.14-17 |
|
Тема 3. Фізичні величини та їх вимірювання |
виконання завдань на перетворення одиниць довжини, часу, маси; • вимірювання проміжків часу; • виготовлення приладів для вимірювання об’єму та маси (мірного циліндра, мензурки, важільних терезів, ін. за вибором учителя); • вимірювання температури води та повітря • вимірювання об’єму води та тіл неправильної форми за допомогою мірного циліндра (мензурки); • планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка й систематизація інформації за двома та більше джерелами на тему «Розмаїття фізичних величин». Презентація та обмін інформацією; • вимірювання маси. |
||||
4 |
14.09 |
|
Що таке фізичні величини та як їх вимірювати |
С.18-22 |
|
5 |
16.09 |
|
Практична робота 1 «Змішування води та вимірювання температури» |
С.23 |
|
6 |
21.09 |
|
Узагальнення до розділу 1 . . . . . . . . .
|
С.24 |
|
|
|
|
|
|
|
Розділ 2. Пізнаємо будову речовин |
|||||
Тема 1. Тіла та речовини |
|||||
7 |
23.09 |
|
Що нас оточує. |
С.25-29
|
• Гра-тренінг «Запитуємо про тіла та речовини»; • створення моделей молекул з пластиліну; • розпізнавання попереджувальних знаків (небезпечні речовини); • гра «Впізнай речовину». Складання сенканів, віршів, загадок, приказок про речовини (на вибір учителя); • складання таблиці «Тіла та речовини»; |
8 |
28.09 |
|
Із чого все складається |
С.30-33 |
|
Тема 2. Три стани речовини |
• гра-тренінг «Запитуємо про властивості води»; • моделювання розташування частинок речовини у твердих тілах, рідинах і газах; • графічне представлення будови твердих тіл, рідин і газів; • спостереження твердого та рідкого станів води; • дослідження властивостей деяких речовин, фіксація результатів дослідження; • моделювання руху частинок у твердих тілах, рідинах і газах; • дослідження властивостей твердих тіл, рідин і газів; • планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка й систематизація інформації за двома та більше джерелами на тему «Використання властивостей твердих тіл, рідин і газів людиною», презентація результатів; • складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин і газів»; • дослідження залежності явища дифузії від температури; • спостереження явищ, що підтверджують подільність речовини, рух та взаємодію частинок речовини; |
||||
9 |
30.09 |
|
Які властивості у твердих тіл |
С.34-38 |
|
10 |
05.10 |
|
Які властивості у рідин |
С.39-42 |
|
11 |
07.10 |
|
Чому вода – найдивовижніша рідина на Землі |
С.43-47 |
|
12 |
12.10 |
|
Які властивості у газів |
С.48-51 |
|
13 |
19.10 |
|
Практична робота 2 «Спостереження явищ дифузії та випаровування» |
С.52
|
|
14 |
21.10 |
|
Як виміряти масу |
С.53-56 |
|
Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини |
• приготування розчинів; • спостереження розчинності деяких речовин; • планування інформаційного пошуку, обробка та систематизаціяінформації за двома й більше джерелами на тему «Розчини у природі, побуті та організмі людини», презентація результатів |
||||
15 |
02.11 |
|
Що таке розчинні та нерозчинні речовини. |
С.57-61 |
|
16 |
04.11 |
|
Практична робота 3 «Досліджуємо розчинність деяких речовин» |
С.62 |
|
17 |
09.11. |
|
Скільки є речовин |
С.63-66 |
|
18 |
11.11 |
|
Узагальнення до розділу 2 |
С.67
|
|
|
|
|
|
|
|
Розділ 3. Пізнаємо природу Землі |
|||||
Тема 1. Наша планета Земля |
• Робота з науково-популярними текстами та представлення інформації в різних видах; • створення моделі внутрішньої будови Землі; • створення моделі руху магми; • дослідження «Як ми дізнаємося про минуле нашої планети?»; • практична робота: визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільної колекції; |
||||
19 |
16.11 |
|
Як виникла Земля |
С.68-70 |
|
20 |
18.11 |
|
Яку будову має Земля71 |
С.71-74 |
|
21 |
23.11 |
|
Як утворюються гірські породи |
С.75-79 |
|
22 |
25.11 |
|
Практична робота 4 «Ознайомлення зі зразками гірських порід і мінералів шкільної колекції 79 |
С.79 |
|
Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості |
• визначення напрямів на глобусі й географічній карті; • описування місцевості за географічною картою України або світу; • географічний диктант «Читаємо умовні знаки»; • практична робота: вимірювання відстаней на місцевості й географічній карті за масштабом; • практична робота: креслення простого плану місцевості; • позначення на контурній карті об’єктів, поданих у тексті; |
||||
23 |
30.11 |
|
Яку форму і розміри має Земля 80 |
С.80-82 |
|
24 |
02.12 |
|
Які є способи зображення Землі |
С.83-86 |
|
25 |
07.12 |
|
Про що розповідають географічні карти87 |
С.87-89 |
|
26 |
09.12 |
|
Практична робота 5 «Описування місцевості за географічною картою України |
С.90 |
|
27 |
14.12 |
|
Які бувають масштаби та як за їхньою допомогою виміряти відстані на карті й місцевості |
С.91-94 |
|
28 |
16.12 |
|
Практична робота 6 «Як здійснити окомірну зйомку місцевості і скласти план місцевості |
С.95-96 |
|
Тема 3. Суходіл на Землі |
• практична робота: позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої в тексті; • опис за фізичною картою рельєфу України та своєї області; • порівняння форм рельєфу за висотою; • створення моделі гороутворення; • створення моделі зсувів ґрунту; • проєкт «Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості»; |
||||
29 |
21.12 |
|
Що охоплює суходіл Землі |
С.97-100 |
|
30 |
23.12 |
|
Які бувають форми поверхні суходолу Землі |
с.101-104 |
|
31 |
23.12 |
|
Які особливості рельєфу України. |
С.105-108 |
|
Тема 4. Вода на Землі |
• опис явищ, що відбувалися впродовж року, у моделі колообігу води в природі; • спостереження та обговорення демонстраційного експерименту «Властивості глини, піску й торфу (або різних видів ґрунту) утримувати вологу»; • спостереження за станом рослин у різних умовах поливу; • нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті; • дослідження «Як рослинний покрив захищає ґрунти від водної ерозії?»; • робота з науково-популярними джерелами інформації, підготовка презентації та короткого виступу на тему «Роль води на планеті Земля»; • дослідження та з’ясування проблем найближчої водойми (вимірювання швидкості течії, визначення правих і лівих приток, визначення прозорості води); • створення лепбука (буклета) «Які рослини та тварини очищають воду?»; • створення моделі «Джерела прісної води на Землі»; • побудова діаграми «Прісна й морська вода; |
||||
32 |
|
|
Де міститься вода на Землі |
С.109-111 |
|
33 |
|
|
Як досліджують океани |
С.112-115 |
|
34 |
|
|
Які об’єкти належать до вод суходолу |
С.116-119 |
|
35 |
|
|
Яке значення води на Землі |
С.120-124
|
|
|
|||||
Тема 5. Повітряна оболонка Землі |
• складання анкети та проведення опитування членів сім’ї та друзів про вплив погоди на стан здоров’я; • написання есе за результатами дослідження «Погода та здоров’я людей»; • дослідження чистоти повітря у своєму населеному пункті; • моделювання руху повітря в атмосфері; • демонстрування метеорологічних приладів та використання їх для вимірювань (температури повітря, напряму вітру, товщини снігового покриву, висоти Сонця тощо); • довготривалі спостереження «Чи здійснюються прогнози метеорологів?»; • ведення та фіксування результатів спостереження за погодою впродовж тижня та порівняння з метеорологічними прогнозами; • прогнозування погоди за місцевими прикметами на найближчі дні; • спостереження та опис явищ у повітряній оболонці Землі; • складання списку сфер людської діяльності, робота яких залежать від погоди; • проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?» (робота в групах). |
||||
36 |
|
|
Які властивості має повітря |
С.125-128 |
|
37 |
|
|
Якою буває погода |
С.129-132 |
|
38 |
|
|
Чи міститься повітря у ґрунті. Які є небезпечні природні явища |
С.133-137 |
|
39 |
|
|
У чому унікальність планети Земля |
С.138-140 |
|
40 |
|
|
Узагальнення до розділу 3 |
С.141
|
|
РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВ |
|||||
Тема 1. Світ живих організмів |
|
||||
41 |
|
|
Які особливості будови різних груп організмів. . 142
|
С.142-146 |
складання таблиці про спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів; • створення схеми про рівні організації рослинного і тваринного організмів; |
Тема 2. Клітина |
|
||||
42 |
|
|
Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів
|
С.147-151 |
• моделювання рослинної і тваринної клітини з інтерпретацією результатів та формулювання висновків; • лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату»; • розпізнавання загальних рис клітин рослин, тварин, грибів, бактерій на зображеннях, мікропрепаратах чи фотографіях мікропрепаратів; |
Тема 3. Бактерії та віруси |
|
||||
43 |
|
|
Хто такі бактерії та чим особливі віруси
|
С.152-156 |
виконання проєкту «Кисломолочні продукти»; • гра «Вірусні та бактеріальні захворювання людини, роль корисних бактерій в організмі людини»; • складання пам’ятки про профілактику вірусних та бактеріальних захворювань людини; • створення ментальної карти про використання бактерій людини |
Тема 4. Гриби. Лишайники |
|
||||
44 |
|
|
Яке значення бактерій і вірусів у природі й для людини
|
С.157-159 |
• спостереження за процесом бродіння, що здійснюється дріжджами; • робота в групах над проєктом «Як виготовляють дріжджі» або екскурсія на підприємство; • дослідження цвілевих та шапинкових грибів; • дискусія «Чи можуть їстівні гриби перетворитись на отруйні»; • створення буклета про отруйні гриби своєї місцевості; • пошук і систематизація інформації за двома і більше джерелами на теми: «Значення грибів у природі і для людини», «Значення лишайників у природі і для людини»; |
Тема 5. Рослини та їх різноманіття
|
|
||||
45 |
|
|
Які органи у квіткової рослини 160 |
С.160-163 |
• робота в групах над створенням опорного конспекту по кожній групі рослин; • практична робота «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)» на основі загальних рис за гербарними й живими зразками; • екскурсія «Рослини нашої місцевості»; • створення опису за зразком обраної учнями рослини своєї місцевості; • виконання на вибір проєктів «Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина» |
46 |
|
|
Водорості та спорові рослини: хто у воді, а хто на суходолі |
С.164-170 |
|
47 |
|
|
Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини. |
С.171-174 |
|
48 |
|
|
Пристосування до життя та різноманітність рослин |
С.175-179 |
|
49 |
|
|
47. Наскільки різноманітними є гриби та лишайники і яке їхнє значення
|
С.180-187 |
|
Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття |
|
||||
50 |
|
|
Хто такі безхребетні тварини? 185 |
С.185-187 |
• робота в групах над створенням опорних конспектів по кожній групі тварин; • екскурсія «Тварини нашої місцевості» або в місцевий зоопарк; • практична робота «Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості» (обраної учнями); • робота в парах над створенням презентацій на теми «Роль тварин в природі», «Роль тварин для людини», «Збереження різноманіття тварин»; |
51 |
|
|
Які таємниці приховують хребетні тварини |
С.188-190 |
|
52 |
|
|
Як доглядати за домашніми тваринами . 191 |
С.191-194 |
|
53 |
|
|
Чим ми завдячуємо тваринам |
С.195-198 |
|
54 |
|
|
Узагальнення. Клітини, бактерії, віруси, гриби, рослини і тварини
|
С.199 |
|
Тема 7. Таємниці організму людини |
|
||||
55 |
|
|
Звідки наш організм бере енергію та будівельний матеріал |
С.200-204 |
• створення моделі внутрішньої будови людського організму; • практична робота «Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження)»; • створення ментальної карти «Взаємозв’язок систем органів в організмі людини» |
56 |
|
|
Як кисень потрапляє у наш організм205 |
С.205-208 |
|
57 |
|
|
55. Як рухається кисень і поживні речовини в нашому організмі |
С.209-212 |
|
58 |
|
|
Захист нашого тіла ззовні і всередині |
С.213-216 |
|
59 |
|
|
Як виділяються непотрібні речовини з організму людини |
С.217-219 |
|
60 |
|
|
Хто керує процесами в нашому тілі |
С.220-224 |
|
61 |
|
|
Як працюють органи чуття 225 |
С.225-229 |
|
62 |
|
|
Узагальнення до розділу 4. Організм людини. |
С.230 |
|
Розділ 5. Пізнаємо себе і світ |
|||||
Тема 1. Ми і наше здоров’я |
• вивчення залежності постави й життєвої ємності легень; • створення ментальної карти «Правила здорового способу життя»; • практична робота «Моя тарілка здорового харчування»; • складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини (на вибір дітей, відповідно до здібностей) |
||||
63 |
|
|
Які секрети здоров’я |
С.231-234 |
|
64 |
|
|
Опорна вісь нашого тіла
|
С.235-239 |
|
Тема 2. Ми та наше середовище |
дискусії «Які матеріали/діяльність людини можуть спричинити забруднення повітря, зокрема й усередині приміщень, зміну якості води, ґрунтів та які можливі наслідки для здоров’я людини»; • робота в групах «Як можна зменшити забруднення довкілля»; • розв’язування ситуаційних завдань «Вжити заходів, щоб запобігти» |
||||
65 |
|
|
Як режим дня, сон та емоції впливають на здоров’я . . . . . . . . . 240
|
С.240-243 |
|
Тема 3. Природні скарби України
|
мозковий штурм «Важливість біорізноманіття в природі й для людей»; • заняття на природі «Оцінка впливу людини, що загрожує біорізноманіттю на обраній території»; • виконання проєкту на вибір «Збереження різноманіття рослин нашої місцевості», «Збереження різноманіття тварин нашої місцевості» |
||||
66 |
|
|
Природні скарби України................................ 244
|
С.244-248 |
|
Тема 4. Як природа нас надихає |
складання наукових казок природничого змісту; • складання віршів, написання музики, малювання картини, виготовлення мистецько-ужиткових виробів (на вибір дітей, відповідно до їхніх здібностей); • написання есе «Чому я люблю природу?»; • участь у благодійному концерті для місцевої громади, батьків. Продаж власних виробів; • благодійна акція (передати кошти у притулок для тварин, витратити на озеленення шкільної території, облаштування мурашників і годівниць у лісі, очищення (зарибнення) водойми тощо). |
||||
67 |
|
|
Як природа нас надихає . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249
|
С.249-251 |
|
68 |
|
|
Узагальнення до розділу 5 |
|