Коротка Вікторія, 53група
ПРИРОДНИЧІ НАУКИ
10-11 клас
Інтегрований курс
(авторський колектив під керівництвом Ільченко В. Р.)
Календарно-тематичне планування 10 клас
(5 год. на тиждень, 3 год. — резервний час)
№ Тема уроку, зміст Дата К-ть
годин Розділ І. Природничий модуль (6 год.)
Тема 1. Основні поняття природознавства наукові методи пізнання природи (6 год.)
1 Природознавство як система наук про природу 1 2 Фундаментальні ідеї природничих наук 1
3 Вклад вітчизняних учених у розвиток фізики, хімії, біології, 1 астрономії, географії
4 Наукові методи пізнання природи 1
5 Загальні закони та закономірності природи (ЗЗП) 1
6 Уявлення про природничо-наукову картину світу, образ 1 природи, природничо-наукову компетентність; роль ЗЗП у пізнанні етносоціоприродного, культурного та технологізованого довкілля, його збереження для прийдешніх поколінь.
Розділ ІІ. Фізико-астрономічний модуль (60 год., 3 год. - резервні) Тема 1. Механіка (29 годин).
1 Місце фізико-астрономічних знань в образі природи 1 старшокласника.
2 Механіка. Уявлення про простір і час у класичній та 1 релятивістській механіці.
3 Швидкість світла у вакуумі, залежність маси тіла від 1 швидкості. Маса спокою.
4 Основна задача механіки та способи її розв’язання. 1
5 Основні поняття кінематики, їх зв'язок з однорідністю 1 простору і часу та закономірністю збереження.
6 Механічний рух у природі. 1
7 Рівняння та графіки прямолінійних рухів, прояв у них законів 1 збереження.
8 Рівномірний рух по колу, його основні характеристики. 1
9 Сила. Додавання сил. Будова Сонячної системи. 1
10 Механічні коливання та хвилі. Звук. 1
11 Узагальнення обертових та коливних, хвильових рухів на 1 основі закономірності періодичності.
12 Закони динаміки. Інертність. 2
13 Гравітаційне поле та гравітаційна взаємодія. 1
14 Закон всесвітнього тяжіння. Вага і невагомість. Вільне 1 падіння.
15 Обґрунтування та узагальнення елементів знань з 1 динаміки на основі закономірності направленості самочинних процесів у природі.
16 Закони Кеплера. 2
17 Штучні супутники Землі. Розвиток космонавтики. 1
18 Умови рівноваги тіла, що має вісь обертання. 1 Лабораторна робота: «Рівновага тіла, що має вісь 1
обертання. Дослідження рівноваги тіла.»
19 Коливальні та хвильові механічні процеси, їх прояв у 1 живій природі.
20 Імпульс тіла. Закон збереження імпульсу. 1
21 Реактивний рух. Їх пояснення на основі закономірності 1 збереження.
22 Механічна енергія. Закон збереження і перетворення 1 енергії.
23 Загальний характер закономірності збереження. 1
24 Узагальнення знань з теми на основі загальних 2 закономірностей природи.
25 Моделювання цілісності знань з теми. 1
Тема 2. Молекулярна фізика (15 годин).
1 Молекулярно-кінетична теорія. Тепловий рух у природі. Його 1 відмінність від механічного руху.
2 Основні положення молекулярно-кінетичної теорії, їх 2
дослідне обґрунтування; використання їх при поясненні явищ у живій природі. Кількість речовини.
3 Обґрунтування основних понять молекулярно-кінетичної 1 теорії на основі закономірності збереження та направленості
процесів.
4 Властивості газів. Кінетична теорія ідеального газу. 1
5 Газові закони для ізопроцесів. 1
6 Рівняння стану ідеального газу. Прояв газових законів в живій 1 природі, географічній оболонці.
7 Пароутворення і конденсація. Насичена і ненасичена пара. 1
Вологість повітря. Прояв цих явищ в живій природі.
8 Лабораторна робота: «Методи вимірювання вологості 1 повітря»
9 Властивості рідин. Змочування. Капілярні явища. 1
10 Кристалічні і аморфні тіла, їх властивості. Використання 1 знань з хімії при поясненні їх. Рідкі кристали.
11 Узагальнення знань на основі ЗЗП. 2
12 Моделювання цілісності знань з теми на основі 2
закономірності збереження та направленості процесів; врахування зв’язків з хімічними та біологічними знаннями (типи кристалів, дихання живих організмів; роль рідини в обміні речовин в рослинному і тваринному організмі).
Тема 3. Основи термодинаміки. Статистичні закономірності в науці (7 год.).
1 Статистичні закономірності, їх відміна від законів механіки. 1
Зміни внутрішньої енергії. Кількість теплоти.
2 Перший закон термодинаміки. 1
Хімічні реакції. Класифікація хімічних реакцій. Розрахунок теплового ефекту хімічної реакції.
3 Робота термодинамічного процесу. Необоротність процесів у 1+1* неживій і живій природі. Уявлення про другий закон термодинаміки як закон спрямованості процесів природи.
4 Теплові машини. Коефіцієнт корисної дії теплової машини. 1 Холодильна машина.
5 Лабораторна робота: “Вивчення принципу дії холодильної 1 машини”
Термодинаміка живих систем.
6 Узагальнення знань з теми. Моделювання цілісності знань з 1+1* теми з врахуванням зв’язків з хімічними, біологічними явищами.
7 Узагальнення знань з фізико-астрономічного модуля. 1
Розділ III. Хімічний модуль (27 год.)
Тема 1. Неметалічні елементи, їхні сполуки у природі і техніці (14 год).
1 Роль і місце хімічних знань серед природничих наук в образі 1 природи старшокласника. Періодичний закон і періодична система як основа для характеристики будови атомів, засіб передбачення фізичних та хімічних властивостей речовин.
2 Неметалічні елементи: загальна характеристика, поширення в 1 природі. Явище алотропії, алотропні видозміни Оксигену і Карбону.
3 Значення озонового шару для організмів на Землі. 1
Поширеність неметалічних елементів у природі, застосування неметалів. Поняття про адсорбцію.
4 Основні хімічні та фізичні властивості неметалів як простих 1 речовин. Роль неметалічних елементів у клітині.
Лабораторний дослід “Ознайомлення зі зразками простих речовин неметалів”
5 Сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном. Склад, фізичні 1 властивості, добування в лабораторії амоніаку і гідроген хлориду та їх взаємодія з водою. Використання ЗЗП при поясненні властивостей неметалічних елементів. Лабораторний дослід “Виявлення хлорид-іонів в розчині”
Лабораторний дослід “Виявлення іонів амонію у розчині”
6 Оксиди неметалічних елементів, їх кислотний характер. 1
Кислотні дощі, парниковий ефект.
7 Сульфатна, нітратна, карбонатна кислоти, солі цих кислот, 1 поширення їх у природі та використання людиною. Пояснення їх властивостей з використанням ЗЗП.
Лабораторний дослід “Ознайомлення зі зразками природних сполук сульфуру, нітратів та солей амонію”
8 Якісні реакції на сульфат-іони, карбонат-іони. Будівельні 1 матеріали і їх використання. Проблема вмісту нітратів у харчових продуктах.
Лабораторний дослід “Виявлення сульфат-іонів, карбонатіонів у розчині”
Лабораторний дослід “Ознайомлення із зразками будівельних матеріалів”
9 Загальні відомості про мінеральні добрива та раціональне їх 2 використання. Проблеми охорони природи від забруднення продуктами та відходами хімічних виробництв. Роль хімії у розв’язуванні продовольчої проблеми.
Лабораторний дослід “Ознайомлення із зразками азотних, фосфорних, калійних добрив”
10 Роль неметалічних елементів-органогенів у живій природі. 1
Кругообіг неметалічних елементів у довкіллі. Обґрунтування цього процесу на основі ЗЗП.
11 Роль діяльності людини у кругообігу елементів та екологічні 1 проблеми, до яких вона приводить. Шляхи вирішення екологічних проблем.
13 Узагальнення знань на основі загальних законів та 2 закономірностей природи. Моделювання СЛС теми.
Тема 2. Металічні елементи та їхні сполуки, роль у природі і виробництві (13 год).
1 Місце металічних елементів у періодичній системі елементів 1
Д. І. Менделєєва. Металічні s-, p-, d-елементи, уявлення про їхні хімічні властивості.
Поширення металічних елементів у живій і неживій природі, їх різноманітність. Роль металічних елементів (К, Na, Ca, Mg, Fe, Zn, Cu) у функціонуванні клітини.
2 Загальні фізичні і хімічні властивості металів. Металічний 1 зв'язок. Корозія металів, захист від корозії.
Лабораторний дослід “Ознайомлення зі зразками металів, сплавів металів, кристалами напівпровідників.”
3 Хімічні властивості лужних та лужноземельних елементів, 1 властивості їх оксидів та гідрооксидів. Обґрунтування властивостей металів на основі ЗЗП.
4 Твердість води та методи її усунення. 1
Лабораторний дослід “Усунення накипу з поверхні побутових приладів.”
5 Властивості металічних p- і d-елементів та їхніх сполук. 1
Алюміній та його сполуки.
6 Алюміній та його сполуки. 1
Лабораторний дослід “Добування алюміній гідроксиду і доведення його амфотерності.”
7 Ферум — найважливіший d-елемент, його хімічні властивості. 1 Фізичні властивості заліза. Оксиди Феруму. Пояснення елементів знань на основі ЗЗП.
Лабораторній дослід “Добування ферум (ІІ) гідроксиду та ферум (ІІІ) гідроксиду реакцією обміну.”
8 Сполуки Феруму у природі. Залізо, його властивості і 1 використання. Залізні руди. Родовища руд кольорових металів, Загальні методи добування металів.
9 Практична робота “Розв’язування експериментальних 1 вправ”
10 Метали та їхні сплави у сучасній техніці. 1
Лабораторний дослід “Ознайомлення зі зразками сплавів металів.”
11 Ідеї В. І. Вернадського про геологічну та хімічну діяльність 1 людини.
12 Узагальнення знань з хімічного модуля на основі загальних 2 закономірностей природи. Моделювання цілісності знань як складової образу природи десятикласника.
Розділ IV. Біолого-екологічний модуль (51 год, 3год - резервні) Тема 1. Молекулярний рівень організації живої природи (15 год.).
1 Система біологічних наук та їх зв'язок з іншими науками. 1
Місце біологічних знань в образі природи старшокласника та ПНКС.
2 Методи біологічних досліджень. 1
3 Рівні організації живої природи, їх взаємозв’язок за хімічним 1 складом та загальними закономірностями природи.
4 Елементний склад організмів. Класифікація хімічних 1 елементів за їх кількістю і значенням в організмах.
5 Роль неорганічних речовин у процесах життєдіяльності 1 організмів, їх пояснення на основі обміну енергією та речовиною, ЗЗП
6 Органічні речовини, що входять до складу організмів, їх 1 різноманітність та біологічне значення.
7 Будова, властивості та функції органічних речовин, їх 1 пояснення на основі загальних законів природи.
8 Лабораторна робота “Визначення деяких органічних речовин 1 та їх властивостей.”
9 Практична робота “Розв’язування елементарних задач з 2 реплікації та транскрипції.”
10 Дія ферментів, нуклеїнових кислот, їх роль у життєдіяльності 2 організмів та пояснення її на основі загальних закономірностей природи.
11 Лабораторна робота “Вивчення властивості ферментів.” 1
12 Узагальнення знань на основі ЗЗП. Моделювання цілісності 2 знань з теми (СЛС).
Тема 2. Клітинний рівень організації живої природи (18 год).
1 Загальний план будови клітини, пояснення його на основі 1
ЗЗП. Методи цитологічних досліджень.
2 Поверхневий апарат клітини; клітинні мембрани. Транспорт 1 речовин через мембрани та обґрунтування їх дії на основі ЗЗП.
3 Будова та функції ядра. Особливості будови клітин 1 прокаріотів і еукаріотів.
4 Лабораторна робота “Будови клітин прокаріотичних та 1 еукаріотичних організмів.
5 Складники цитоплазми: цитозоль, цитоскелет, мембранні, не 1 мембранні органели, включення.
6 Будова і функції цитоскелету. Прояв у них загальних законів 1 природи.
7 Будова клітинного центру, його роль в організації цитоскелету. 1 8 Хімічний склад, будова і функції рибосом. Біосинтез білка. 1
9 Будова і функції одномембранних та двомембранних органел 1 клітин. Прояв в них загальних законів природи.
10 Лабораторна робота “Будова хромосом” 1
11 Клітинний цикл еукаріотичних організмів. Прояв у ньому 1
ЗЗП.
12 Мітоз. 1
13 Лабораторна робота “Мітотичний поділ клітин” 1
14 Мейоз 1
15 Обмін речовин та перетворення енергії у клітині – 1
енергетичний і пластичний обмін. Пояснення їх на основі ЗЗП.
16 Практична робота “Розв’язування елементарних вправ з 1 трансляції”
17 Сучасна клітинна теорія. 1
18 Узагальнення знань на основі ЗЗП. Моделювання цілісності 1+1* знань з теми (СЛС).
Тема 3. Неклітинні форми життя та одноклітинні і багатоклітинні організми (18 год).
1 Віруси і пріони, їх будова та життєві цикли. Роль вірусів в 1 природі і житті людини.
2 Профілактика ВІЛ-інфекції/СНІДу та інших вірусних 1 захворювань людини.
3 Особливості організації і життєдіяльності прокаріотів. 1
4 Бактерії. Роль бактерій у природі та в житті людини. 1
Профілактика бактеріальних захворювань людини.
5 Колоніальні організми. 1
6 Багатоклітинні організми без справжніх тканин. 1 7 Багатоклітинні організми зі справжніми тканинами. 1
8 Будова і функції тканин тварин, їх пояснення на основі законів 1 природи.
9 Лабораторна робота “Будова тканин тваринного організму” 1
Гістотехнології.
10 Утворення, будова і функції тканин рослин, їх здатність до 1 регенерації, як прояв направленості процесів у природі.
11 Лабораторна робота “Будова тканин рослинного організму” 1
12 Органи багатоклітинних організмів, пояснення їх дії на основі 1 загальних законів природи.
13 Регуляція функцій у багатоклітинних організмів, прояв у ній 1 загальних законів природи.
14 Узагальнення знань з теми на основі загальних законів 2 природи. Моделювання цілісності знань з теми (СЛС).
15 Узагальнення знань з біолого-екологічного модуля на основі 2
фундаментальних природничих ідей, ЗЗП як складової образу природи.
16 Принципи організації, функціонування і властивості 1+1* молекулярного, клітинного, організмового рівнів організації живої природи.
Розділ V. Географічний модуль
«Географічна оболонка та її загальні закономірності» (17 год.)
Тема 1. Фізико-географічна складова природничо-наукової картини світу (4 год.)
1 Географія — система наук про природу, населення і 1 господарство. Особливе місце і роль географії у системі природничих і суспільних наук. Місце фізико-географічних знань у природничо-науковій картині світу і образі природи старшокласників.
2 Структура системи географічних знань, їх зв’язок з іншими 1 природничими знаннями. Особливості географічного світосприйняття.
3 Формування фізико-географічних уявлень, ідей, теорій, 1 методів в контексті історії розвитку природознавства.
4 Основні напрями та методи фізико-географічних досліджень, 1 їхнє пізнавальне і прикладне значення.
Тема 2. Загальні закономірності географічної оболонки (10 год.)
1 Сучасні уявлення про географічну оболонку, її межі, 1 склад та вертикальну будову. Джерела енергії процесів у географічній оболонці.
2 Загальні закономірності географічної оболонки. Поєднання 1 закономірностей цілісності та дискретності. Види географічної дискретності.
3 Закономірність колообігів речовини та перетворення енергії, 1 види колообігів у географічній оболонці.
4 Просторові закономірності географічної оболонки: 1 зональності, азональності, полярної асиметрії.
Закономірність зональності, її причини та прояви в природних компонентах та природних комплексах. Періодичний закон географічної зональності.
5 Лабораторна робота “Аналіз графіку періодичного закону 1 географічної зональності.”
6 Закономірність азональності, її чинники та прояви у 1 природних компонентах та природних комплексах.
Секторність у природі материків.
7 Лабораторна робота “Дослідження секторності фізико- 1 географічних умов материків (на прикладі однієї з природних зон).”
8 Закономірність полярної асиметрії, її прояви в природних 1 компонентах та природних комплексах.
9 Закономірність ритмічності процесів у географічній оболонці. 1 Види ритмів за походженням та тривалістю.
Закономірність неперервності розвитку географічної оболонки.
10 Основні етапи розвитку географічної оболонки: добіогенний, 1 біогенний, антропогенний. Зв'язок загальних закономірностей географічної оболонки із ЗЗП.
Тема 3. Географічне середовище як сфера взаємодії суспільства і природи. (3 год.)
1 Поняття про географічне середовище. Природно- 1 ресурсний потенціал Землі і проблеми його використання. Класифікація природних ресурсів.
2 Найбільш суттєві зміни в географічній оболонці під 1 впливом антропогенного чинника. Сучасні ландшафти як наслідок взаємодії природних чинників і природокористування.
3 Глобальні проблеми людства, зумовлені використанням 1 природних ресурсів. Конструктивно-географічні засади взаємодії суспільства та природи в контексті Концепції сталого розвитку людства.
Розділ ІV. Природничий модуль (2 год.)
1 Образ природи учня 10 класу. 1
2 Природничо-наукова картина світу. 1
Календарно-тематичне планування 11 клас
№ Тема уроку, зміст Дата К-ть
годин Розділ I. Загально-природничий модуль (3 год.)
1 Основні концепції сучасного природознавства. 1 2 Фундаментальні ідеї природничих наук. 1
3 Сучасна природничо-наукова картина світу (ПНКС), образ 1 природи випускника.
Розділ II. Фізико-астрономічний модуль (67 год.) Тема 1. Електродинаміка (32 годин).
1 Електродинаміка у ПНКС та образі природи випускника. 1
2 Формування природничо-наукової компетентності учнів як 1 здатності оперувати загальними закономірностями природи під час вивчення основних понять електродинаміки.
3 Електромагнітний рух у природі. Електродинаміка. Основні 1 поняття електродинаміки.
4 Електромагнітне поле, його прояви у неживій і живій природі. 1
5 Закон збереження електричного заряду, прояви його у 1
фізичних і хімічних процесах.
6 Електричне поле, його характеристики. Закон Кулона. 1
7 Речовина в електричному полі. Діелектрики. Конденсатори, їх 1 використання в техніці.
8 Електричний струм, електричне коло. Закон Ома для повного 1 кола, прояв у ньому загальних законів природи.
9 Струм у різних середовищах. Закони електролізу. 1
10 Електропровідність напівпровідників. Застосування 1 напівпровідникових приладів. Узагальнення знань на основі загальних законів природи.
11 Електрична і магнітна взаємодія. Взаємодія провідників зі 1 струмом. Сила Ампера.
12 Сила Лоренца, пояснення їх дії на основі поняття про 1 спрямованість процесів у природі.
13 Лабораторна робота “Визначення Е.Р.С. і внутрішнього 1 опору джерела.”
14 Індукція магнітного поля. Дія магнітного поля на провідник зі 1 струмом.
15 Магнітні властивості речовини. Застосування магнітних 1 матеріалів.
16 Електромагнітна індукція. Закон електромагнітної індукції, як 2 прояв загальних законів природи. Правило Ленца, їх обґрунтування на основі поняття про перетворення енергії. Індуктивність.
17 Лабораторна робота “Вивчення явища електромагнітної 1 індукції”
18 Змінний струм. Генератори змінного струму. 1
19 Трансформатор. Виробництво, передача, застосування 1 електричного струму.
20 Утворення електромагнітних коливань у коливальному 1 контурі.
21 Гармонічні електромагнітні коливання як прояв періодичних 1 процесів у природі.
22 Частота власних коливань контуру. Резонанс. 1
23 Утворення і поширення електромагнітних хвиль як прояв 1 періодичних процесів у природі, їх характеристики.
24 Шкала електромагнітних хвиль. Електромагнітні хвилі в 1 природі і техніці.
25 Узагальнення знань з теми на основі фундаментальних ідей 2 природничих наук.
26 Моделювання цілісності знань на основі ЗЗП. 1
Тема 2. Хвильова і квантова оптика. Атомна і ядерна фізика (20 год.)
1 Обґрунтування змісту основ формування цілісності знань з 1
теми.
2 Світло як електромагнітна хвиля. Інтерференція і дифракція 2 світлових хвиль. Поляризація і дисперсія світла. Оптичний дисперсійний спектр світла. Спектроскоп. Розкриття взаємозв’язку знань на основі ЗЗП.
3 Лабораторна робота “Спостереження оптичних явищ” 1
Розвиток уявлень про природу світла. Джерела і приймачі світла. Поширення світла в різних середовищах. Поглинання і розсіювання світла. Відбивання і заломлення світла.
4 Квантові властивості світла. Гіпотеза М. Планка. Світлові 1 кванти. Маса, енергія та імпульс фотона, взаємозв’язок елементів знань на основі ЗЗП.
5 Фотоефект. Рівняння фотоефекту, їх обґрунтування на основі 1 закономірності збереження. Застосування фотоефекту. Люмінесценція.
6 Квантові генератори та їх застосування. 1
7 Корпускулярно-хвильовий дуалізм світла, його пояснення на 1 основі загальних закономірностей.
8 Історія вивчення атома. Ядерна модель атома. Квантові 1 постулати Н. Бора.
9 Випромінювання та поглинання світла атомами. Атомні й 1 молекулярні спектри. Спектральний аналіз та його застосування. Рентгенівське випромінювання.
10 Атомне ядро. Протонно-нейтронна модель атомного ядра. 2
Нуклони. Ядерні сили і їх особливості. Стійкість ядер. Використання періодичної таблиці під час пояснення понять.
11 Фізичні основи ядерної енергетики. Енергія зв’язку атомного 1 ядра. Способи вивільнення ядерної енергії: синтез легких і поділ важких ядер.
12 Ланцюгова реакція поділу ядер Урану. Прояв у цих процесах 1 загальних закономірностей.
13 Ядерна енергетика та екологія. Радіоактивність. Види 1 радіоактивного випромінювання. Період напіврозпаду. Отримання і застосування радіонуклідів.
14 Дозиметрія. Дози випромінювання. Радіоактивний захист 1 людини.
15 Елементарні частинки. Загальна характеристика елементарних 1 частинок. Класифікація елементарних частинок.
16 Кварки. Космічне випромінювання. 1
17 Узагальнення знань з теми на основі ЗЗП та фундаментальних 2 ідей природничих наук. Моделювання цілісності знань (СЛС) теми.
Фізичний практикум (3 год. ) 1 Визначення енергії зарядженого конденсатора 2 Визначення довжини світлової хвилі.
3 Вивчення треків заряджених частинок за готовими фотографіями.
Тема 3. Розвиток знань про Всесвіт. Вивчення Всесвіту і його складових (10 годин).
Системи світу стародавніх мислителів (Аристотель, Птолемей).
Система світу Коперника. Роль Коперника, Кеплера, Галілея в становленні астрономічних знань. Система світу Ньютона.
Взаємозв’язок астрономічних, фізичних, хімічних, біологічних знань в еволюції природничо-наукової картини світу.
1 Сонячна система. Прояви Сонячної активності та їх вплив на 1
Землю. Рух планет Сонячної системи. Рух Сонячної системи в Галактиці. Прояв у будові і рухах небесних об’єктів ЗЗП.
2 Практична робота “Визначення положення світил на 1 небесній сфері за допомогою карти зоряного неба.”
3 Зорі та їх класифікація. Еволюція зір. Галактика «Молочний 1 шлях».
4 Лабораторна робота “Знаходження за зоряними картами, 1 каталогами сузір’їв зір на небесній сфері.”
5 Всесвіт, теорії його виникнення та ймовірні сценарії розвитку 1 з точки зору прояву в них загальних законів природи. Великий вибух.
6 Антропний принцип. Вплив Сонця на життя на Землі. 1 7 Вклад українських вчених в освоєння космосу. 1
8 Телескопи. Дослідження Землі і Всесвіту за допомогою 1 космічних апаратів.
9 Узагальнення знань з теми. Моделювання цілісності знань з 1 теми (СЛС).
Розділ III. Хімічний модуль (28 год.)
Тема 1. Органічні сполуки, їх роль у природі, техніці, побуті.
1 Єдність неживої і живої природи; роль ЗЗП в розкритті 1
єдності.
2 Теорія хімічної будови органічних сполук. Залежність 1 властивостей органічних речовин від хімічної будови.
3 Взаємний вплив атомів у молекулі. Ізомерія органічних сполук. 1 Прояв у цих явищах закону направленості процесів до рівноважного стану.
4 Органічні сполуки — сполуки Карбону. Валентні можливості 1
Карбону.
5 Основні класи неорганічних і органічних сполук. Основи 1 номенклатури насичених вуглеводнів.
6 Органічні речовини в живій природі. Білки, жири, вуглеводи 2
— основні складові живих організмів. Біологічна роль білків, нуклеїнових кислот.
7 Біополімери як структурна та функціональна основа єдності 2 та різноманітності живих систем, її пояснення на основі збереження і перетворення енергії.
8 Природні джерела органічних речовин. Основні види палива 1 та їхнє значення в енергетиці.
9 Природний газ, нафта, кам’яне вугілля, продукти їх 1 переробки, застосування.
10 Синтез органічних сполук різних класів із вуглеводневої 1 сировини.
11 Добування і застосування вуглеводнів. Прояв у цих процесах 1 загальних законів природи.
12 Полімерні матеріали. Пластмаси, синтетичні каучуки, гума, 2 натуральні та хімічні (штучні і синтетичні) волокна, синтетичні лікарські препарати.
Лабораторний дослід “Ознайомлення зі зразками пластмас.”
Лабораторний дослід “Ознайомлення зі зразками натуральних і штучних волокон.”
13 Вітаміни, харчові добавки, Е-числа. 1
14 Шкідливий вплив на організм людини наркотичних речовин, 1 паління, алкоголю; процеси, які його обумовлюють.
15 Органічні речовини та здоров’я людини. Органічні сполуки в 1 побуті. Мила та синтетичні миючі засоби.
Лабораторний дослід “Ознайомлення з етикетками до харчових продуктів, побутової хімії.”
16 Єдність і різноманітність органічних сполук, обумовленість 1 нею єдності і різноманітності біологічних систем.
17 Використання органічних речовин і захист довкілля з опорою 1 на природничо-наукову компетентність.
18 Узагальнення знань з органічної хімії на основі теорії хімічної 2 будови речовини та загальних закономірностей природи, фундаментальних ідей природничих наук.
Розділ IV. Біолого-екологічний модуль (51 год, 3год - резервні)
Тема 1. Організмовий рівень організації живої природи (24 год.)
1 Місце знань біолого-екологічного модуля в ПНКС та образі 1 природи випускників. Роль ЗЗП в поясненні біологоекологічних знань.
2 Поняття розмноження та його пояснення на основі ЗЗП. 1
Нестатеве розмноження організмів.
3 Статеве розмноження організмів. Будова і утворення статевих 1 клітин.
4 Лабораторна робота “Будова статевих клітин” 1
5 Генетика. Методи генетичних досліджень, їх пояснення на 1 основі ЗЗП.
6 Закони Г. Менделя, їх статистичний характер і цитологічні 1 основи.
7 Хромосомна теорія спадковості. Зчеплене успадкування. 1
8 Комбінативна мінливість. 1
9 Мутаційна мінливість. 1
10 Види мутацій та мутагени. 1
11 Модифікаційна мінливість. 1
12 Лабораторна робота “Вивчення мінливості у рослин. 1
Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої.”
13 Поняття про ген. Основні закономірності функціонування 1 генів у про- та еукаріотів.
14 Генетика людини. Роль генотипу і середовища у формуванні 1 фенотипу.
15 Химерні та трансгенні організми, розгляд з точки зору прояву 1 ЗЗП
16 Генетичні основи селекції організмів. 1
17 Практична робота “Розв’язання типових задач з генетики 1
(моно- і дигібридне схрещування)”
18 Основні напрямки сучасної біотехнології. 1
19 Запліднення. Періоди онтогенезу у багатоклітинних 2 організмів: ембріогенез і постембріональний розвиток. Пояснення їх на основі ЗЗП.
20 Вплив генотипу та факторів зовнішнього середовища на 1 розвиток організму. Вади розвитку людини та їх корекція.
21 Життєвий цикл у рослин і тварин та прояв у ньому ЗЗП. 1
22 Узагальнення знань з теми на основі ЗЗП. Моделювання 2 цілісності знань (СЛС).
Тема 2. Надорганізмові рівні організації живої природи: популяція, екосистема, біосфера (11 год.)
1 Поняття про середовище існування, шляхи пристосувань до 1 нього організмів. Біологічні адаптивні ритми організмів. Пояснення їх на основі ЗЗП.
2 Популяції, їх характеристика. Екологічні фактори, які 1 впливають на чисельність популяції, їх пояснення на основі ЗЗП.
3 Угруповання організмів у природі. Екосистеми. Взаємодії 1 організмів в екосистемах. Прояв у них ЗЗП.
4 Різноманітність екосистем, їх розвиток та зміни. Колообіг 1 речовин і потік енергії в екосистемах, їх зв’язок з ЗЗП.
5 Продуктивність екосистем. 1
6 Загальна характеристика біосфери. Вчення В.І. Вернадського 1 про біосферу.
7 Вплив діяльності людини на стан біосфери. 1
8 Збереження біорізноманіття. 1
9 Узагальнення знань з теми на основі ЗЗП. Моделювання 2 цілісності знань (СЛС)
Тема 3. Основи еволюційного вчення. Історичний розвиток органічного світу (16 год.)
1 Становлення еволюційних поглядів. Теорії еволюції Ж.Б. Ламарка 1 і Ч. Дарвіна. Основні положення синтетичної теорії еволюції.
2 Природний добір як результат боротьби за існування і прояв 1 закономірності направленості самочинних процесів.
3 Мікроеволюція, видоутворення та види. 1
4 Адаптації як результат еволюційного процесу. Прояв у них 1 ЗЗП.
5 Макроеволюційний процес. 1
6 Сучасні уявлення про фактори еволюції: синтез екології та 1 еволюційних поглядів.
7 Гіпотези виникнення життя на Землі. 1
8 Еволюція одноклітинних та багатоклітинних організмів. 1
9 Поява основних груп організмів на Землі та формування 1 екосистем. Пояснення цих процесів на основі ЗЗП.
10 Історичний розвиток органічного світу та періодизація 1
еволюційних явищ.
11 Узагальнення знань з теми на основі ЗЗП. Моделювання 2 цілісності знань (СЛС).
12 Узагальнення знань з біолого-екологічного модуля на основі 2
фундаментальних природничих ідей, ЗЗП як складової образу природи.
13 Основні властивості живих систем. 1
14 Можливості й перспективи застосування досягнень біології. 1 Розділ V. Узагальнення знань про природу (5 год.)
1 Еволюція природничо-наукової картини світу. 1 2 Сучасна природничо-наукова картина світу. 1
3 Умови втілення в ній стратегії сталого розвитку суспільства та 1 відомостей про причини екологічних криз.
4 Презентація та захист образів природи, кращих проектів. 2