Календарно-тематичне планування " Соціально - побутове орієнтування" 2 клас

Про матеріал
Календарно-тематичне планування для учнів 2 класу розроблене за програмою корекційно - розвиткової роботи " Соціально -побутове орієнтування " . Автор : Ярмола Н.А. Дане планування можна використовувати для проведення занять з дітьми з особливими освітніми потребами.
Перегляд файлу

                                                                                                                             ЗАТВЕРДЖЕНО                                                                                                                                                         

                                                                                                                                                          Заступник   директора                                                                                                                                                                                          

з навчально- виховної роботи

_________________________

__________________2024н.р.

 

 

 Календарне – тематичне планування  корекційних занять

« Соціально- побутового орієнтування»

2 клас

 

 

 

 

 

                                      

 

ПРОГРАМА З КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ РОБОТИ

«СОЦІАЛЬНО-ПОБУТОВЕ ОРІЄНТУВАННЯ»

ДЛЯ 1-4 КЛАСІВ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

ДЛЯ ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ

                                                                                                                       Автор: Ярмола Н.А.,канд. пед. наук

Інституту спеціальної педагогіки НАПН України 

Київ - 2018

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Сучасна система освіти дітей з особливими освітніми потребами включає в себе структуру традиційної системи організації навчання і виховання та зміст корекційно-навчального процесу, у якому пріоритет надається соціально-освітнім компетенціям, що сприяють ефективній інтеграції цих дітей у суспільство. Серед освітніх компетенцій пріоритетними є саме життєві компетенції, сформованість яких забезпечує дитині уміння та навички орієнтування в практичній життєдіяльності й адекватне вирішення проблемних ситуацій. Зокрема, важливу роль відіграє сформованість соціально-побутових навичок. Тому, підготувати кожну дитини до самостійної, незалежної від допомоги оточуючих життя є головним завданням школи. По суті, весь процес навчання і виховання дитини з інтелектуальними порушеннями спрямований на те, щоб забезпечити його соціальну адаптацію в суспільстві.

Соціальна адаптація являє собою один з механізмів соціалізації, що дозволяє особі активно включатися в структурні різні елементи соціального середовища, тобто посильно брати участь у праці і суспільному житті  колективу, долучатися до соціального і культурного життя суспільства, влаштовувати свій побут відповідно до норм і правил соціуму. Соціальна адаптація - це безперервний процес, в якому взаємодіє особистість і суспільство.

Формування соціально-побутових навичок у дитини з інтелектуальними порушеннями не відбувається самостійно, а потребує спеціально організованої педагогічної роботи, що враховує наявні можливості учня і орієнтує на найближчі цілі. 

Метою навчання учнів з інтелектуальними порушеннями соціально-побутовим навичкам є формування життєво значущого мінімуму практичних умінь, який дозволить їм правильно орієнтуватися у навколишньому світі (в побуті, у взаєминах людей тощо) і самостійно організовувати свій побут.

Досягнення цієї мети передбачає необхідність вирішення наступних завдань:

  • формування в учнів побутових трудових умінь: умінь в області організації харчування, догляду за тілом, житлом, одягом, взуттям та іншими предметами побуту;
  • формування економіко-побутових умінь: умінь дбайливого поводження з оточуючими предметами, їжею, водою, електрикою, умінь вибирати товари і здійснювати покупки, умінь планувати бюджет сім'ї;
  • орієнтування учнів у послугах різних закладів (торгівлі, служби побуту, зв'язку, культури, медичної допомоги), формування практичних умінь користуватися ними;
  • формування умінь користуватися послугами громадського транспорту;
  • формування умінь спілкування і культурної поведінки;
  • формування необхідних уявлень про сім'ю, сімейні взаємини, організації побуту і дозвілля сім'ї, умінь догляду за маленькими дітьми.

Соціально-побутове орієнтування дітей з інтелектуальними порушеннями істотно ускладнене в силу обмеженості їх пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери, тощо. З великим трудом ними засвоюються навички орієнтування у суспільному житті: вміння користуватися громадським транспортом, навички спілкування, використання табличок, покажчиків, навички поведінки в магазині та інших громадських місцях. Діти з інтелектуальними порушеннями помірного та глибокого ступеня  не в змозі самостійно освоїти зразки розв'язання елементарних побутових і соціальних завдань, досягти цього вони можуть лише за умови цілеспрямованого навчання і виховання. 

Ефективність роботи з соціально-побутової орієнтуванні, здійснюваної на уроках і поза ними, залежить від узгодженості дій всього педагогічного колективу, їх взаємозв’язку, інформованості про роботу один одного, скоординованості планів роботи. Зв'язок з навчанням здійснюється за принципом випереджаючої, паралельної та подальшої взаємодії. Взаємодія передбачає повторення пройденого на заняттях матеріалу, розширення і збагачення досвіду учнів, автоматизацію умінь, формування навички застосування отриманих знань та умінь у новій ситуації. Структура заняття з соціально-побутового орієнтування  визначається темою, завданнями і вибором методичних прийомів.    

 При проведенні кожного заняття реалізуються три основні групи взаємопов'язаних завдань:

• Освітні завдання, для реалізації яких вихователю необхідно здійснювати керівництво пізнавальною діяльністю з інтелектуальними порушеннями; стимулювати навчально- пізнавальну діяльність учнів по оволодінню знаннями й уміннями.

• Корекційно - розвиваючі завдання припускають цілеспрямований розвиток мислення учнів з інтелектуальними порушеннями (пам'яті, уваги, емоційно-вольових якостей, працездатності).

• Виховні завдання - цілеспрямоване формування позитивних якостей особистості, світогляду, моральних переконань та естетичної культури.

Представлена програма спрямована на формування у дітей з інтелектуальними порушеннями необхідного для подальшої побутової і соціальної адаптації запасу знань, практичних умінь і навичок.

Для успішного засвоєння навчального матеріалу важливо формувати уявлення дітей в процесі екскурсій, здійснювати цілеспрямовані спостереження за реальними об'єктами і життєвими ситуаціями, моделювати їх і виконувати практичні дії в реальних умовах. У навчанні дітей велике місце повинні займати ігрові методи і прийоми: дидактичні, сюжетно-рольові, ігрові ситуації і сюрпризні моменти. 

Система роботи спочатку спрямована на повноцінне сприйняття дітьми необхідних відомостей, формуванні дій і прийомів, а потім - на різноманітне їх закріплення і регулярне застосування на практиці. Педагогічна робота у 1-4 класах, має на меті досягнення кожною дитиною максимально можливого для нього рівня соціально-побутової компетентності. Для її успішної реалізації необхідно вирішити наступні основні завдання з формування в учнів: особистої гігієни, елементарної доступної організації харчування, доступних навичок догляду за житлом, навички догляду за одягом, взуттям та іншими предметами побуту; умінь спілкування: ставити і відповідати питання  з конкретної ситуації, звернутися з проханням, дякувати, вітатися і т.п.; уявлень і знань про правила культури поведінки і взаємин з різними людьми (знайомими і незнайомими, старшими і молодшими тощо), накопичення відповідного досвіду; емоційно-позитивного ставлення до оточуючих.

Ці завдання дозволяють визначити основні розділи програми соціально-побутової підготовки учнів:           

1.Помешкання, школа, домівка.

2. Основи загальної гігієни.

3. Одяг та взуття.

4. Гігієна харчування.

5.Соціальна орієнтація.

6. Транспорт

7. Правила поводження на канікулах та в довільний час. 

 

Орієнтовні навчальні досягнення учнів на кінець року:

- усвідомлено користується засобами особистої  гігієни;

- має уявлення про безпечну та небезпечну поведінку у побуті;

- знає важливість дотримання режиму харчування на здоров’я;

- сприймає та розуміє  пояснення, інструкції вчителя щодо виконання практичних завдань;

- підтримує дружні стосунки з однолітками.

 

Орієнтовні показники  сформованості життєвих компетенцій  учнів на кінець року:

- сформовані  навички фізичної активності догляду за власним тілом (гігієнічні навички);

- сформовано позитивне ставлення до оточуючих;

- сформована емоційно-ціннісна активність-прагне до спілкування, має товаришів;

- частково сформовано соціально-моральну  активність,  пов’язану  із входженням дитини у соціум, зокрема, частковим оволодінням соціально прийнятними і схвалюваними формами поведінки та діяльності, засвоєнням моральних норм (притримується правил поведінки у школі).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Соціально-побутове орієнтування

2 клас ( 1 година на тиждень,  всього 35 год )

Календарно- тематичне планування
 

 

 

Тема уроку

 Очікувані результати корекційно- розвиткової роботи

 Дата

 

Примітка

Тема 1. Закріплення навичок навчальної діяльності

 

1

Вступне заняття.

Прізвище та ім’я. Домашня адреса. 

Дотримання правил безпеки і санітарно-гігієнічних вимог у кабінеті, кімнаті соціально-побутового орієнтування. Орієнтування в школі: їдальня, спортивний зал, спальні кімнати, роздягальня, туалетні кімнати та ін.

Учень/учениця:

 має уявлення про обладнання приміщення для уроків соціально-побутового орієнтування, зміст навчання та правила безпеки

 

 

 

Тема 2. Помешкання, школа, домівка

 

2.

Види житлових будинків і господарських будівель у місті: багатоповерховий,  приватний будинок, під’їзд, ліфт, сходова клітка та ін.

Знає назви житлових будинків та господарських будівель, їх призначення; правила поведінки на сходових клітках,  під’їздах, ліфті;

 

 

3.

Види кімнат в школі: класна кімната, коридор, їдальня, спортивна зала, бібліотека, гардероб, туалет та ін.

Знає назви кімнат, вміє в них орієнтуватися;

 

 

4

Шкільні меблі класу: парта, стілець, дошка, книжкова шафа та ін. Їх призначення. Шкільні меблі загального користування: столи, стільці, лави. Їх види та призначення.

Знає назви  шкільних меблів у класі, розрізняє меблі у класній кімнаті та меблі загального користування і знає їх призначення;

 

 

5

Правила безпечної поведінки  в приміщенні школи та надворі.

 Знає правила безпечної поведінки у школі та   надворі;

 

 

6

Безпека школяра. Правила поведінки підчас масових шкільних заходів.

має уявлення про правила поведінки під час масових шкільних заходів;

 

 

7

Види кімнат у власному житлі: зала, спальня, дитяча кімната, кухня, коридор, ванна, туалет. Побутова техніка. Правила користування.

 знає види кімнат у власному житлі, має уявлення про побутову  техніку і правила користування нею;

 

 

8

Домашні меблі: диван, шафа, ліжко, стілець, тіл, тумбочка, крісло та ін.

знає  назви домашніх меблів та інші предмети у кімнаті;

 

 

9

Меблі власної кімнати: ліжко, шафа для речей, комод, стіл, стілець, крісло, шафа для іграшок.

знає назви меблів власної кімнати;

 

 

10

Правила безпечної поведінки  в приміщенні свого житла та надворі. Правила поведінки під час домашніх свят.

 має уявлення про правила безпечної поведінки у своєму житлі та   надворі;

знає правила поведінки під час домашніх свят;

 

 

Тема  3. Основи загальної гігієни

 

11

Правила особистої гігієни. Значення їх дотримання для збереження і зміцнення здоров’я. Предмети особистої гігієни.

вміє користуватися предметами особистої гігієни;

 знає їх призначення та способи користування ними;

самостійно і послідовно виконує ранковий та вечірній туалет;

 

 

12

Гігієна зору. Догляд за очима й окулярами. Постава.

має уявлення про органи зору, вміє доглядати за очима; знає правила правильної постави;

 

 

Тема 4. Одяг та взуття

 

13

Види одягу та взуття: літо.

 має уявлення про види  літнього одягу та взуття; 

розрізняє одяг за призначенням;

 

 

14

Види одягу та взуття: осінь.

має уявлення про види  осіннього одягу та взуття; розповідає про види одягу та взуття за сезонами;

 

 

15

Види одягу та взуття: зима.

має уявлення про види  зимнього одягу та взуття 

розрізняє одяг за призначенням;

 

 

16

17

Види одягу та взуття: весна.

Призначення повсякденного, спортивного та святкового одягу та взуття

має уявлення про види  весняного одягу та взуття;

 

 

розрізняє повсякденне взуття та святкове;

 

 

18

Відповідність одягу погодним умовам.

вміє підбирати одяг та взуття у відповідності з погодними умовами;

 

 

19

Підтримування чистоти натільної білизни, одягу, взуття. Правила техніки безпеки під час користування праскою.

 намагається підтримувати власний одяг в чистоті;

має охайний вигляд;

 

 

20

Основні види застібок на одязі й взутті.

намагається підтримувати власний одяг в чистоті;

має охайний вигляд;

 

 

Тема 5. Гігієна харчування

 

21

Правила споживання їжі та режим харчування.

знає вплив режиму харчування на здоров’я;

 

 

22

Різноманітність продуктів, їх  значення в житті людини. Повноцінне харчування.

називає назви продуктів та їх призначення;

 

 

23

Корисні продукти. Шкідливі продукти. Магазин.

вміє визначати ті продукти, які є корисними для здоров’я, і ті продукти, вживання яких варто обмежити;

 

 

24

Правила сервірування столу, способи користування столовим приладдям (ложкою, виделкою, ножем). Прибирання зі столу.

має уявлення про сервірування столу та способи користування столовим приладдям;

 

 

25

Вибір та придбання продуктів. Термін придатності продуктів харчування,

умови їх зберігання

за запитаннями вчителя та допомогою доступних комунікативних засобів пояснює значення їжі для людини; може назвати улюблені страви;

 

 

Тема 6. Соціальна орієнтація

 

26

Правила етикету під час зустрічі й прощання з однолітками та дорослими.

знає слова привітання та прощання;

 

 

27

Форми звертання з проханням до однолітків та дорослих. Знайомство з людьми.

знає різні форми вітання і прощання; вміє  правильно вітатися і спілкуватися із своїми однолітками та працівниками школи;

 

 

 

28

Побудова дружніх стосунків. Що таке толерантність. Толерантне ставлення до людей, які мають проблеми зі здоров’ям.

має уявлення про дружні стосунки;

 

 

Тема 7. Транспорт

 

29.

Правила поведінки на дорозі. Правила пішохідного руху. Дорожня розмітка та знаки.

знає правила поведінки на дорозі, розуміє .що таке дорожня розмітка та дорожні знаки;

 

 

30

Правила посадки в транспорт та висадки з нього; поведінка у салоні автомобіля.

має уявлення про правила поведінки в транспорті

 

 

31

Дорога до школи. Вибір безпечного маршруту.

знає  безпечну дорогу від дому до школи

 

 

Тема 8. Правила поводження на канікулах та в довільний час

 

32

Поведінка дитини в автономній ситуації:  якщо заблукав, загубився, відстав від класу тощо.

має уявлення про те, як повродити себе , коли загубився , відстав від класу.

 

 

33

Побутова небезпека: запах диму, загорання, витік води тощо.

має уявлення проте, як потрібно поводити себе у небезпечних ситуаціях;

 

 

34

Безпечні місця для ігор і розваг.

знає безпечні місця для ігор і розваг та правила поведінки у них;

 

 

35

Правила поводження на канікулах та в довільний час (Інструктаж).

 знає правила поведінки на канікулах та в довільний час.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Планування
Інкл
Додано
15 жовтня
Переглядів
239
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку