ЗАТВЕРДЖЕНО
Заступник директора
з навчально- виховної роботи
_________________________
__________________2024н.р.
Календарне – тематичне планування корекційних занять
« Соціально- побутового орієнтування»
2 клас
ПРОГРАМА З КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ РОБОТИ
«СОЦІАЛЬНО-ПОБУТОВЕ ОРІЄНТУВАННЯ»
ДЛЯ 1-4 КЛАСІВ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
ДЛЯ ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
Автор: Ярмола Н.А.,канд. пед. наук
Інституту спеціальної педагогіки НАПН України
Київ - 2018
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Сучасна система освіти дітей з особливими освітніми потребами включає в себе структуру традиційної системи організації навчання і виховання та зміст корекційно-навчального процесу, у якому пріоритет надається соціально-освітнім компетенціям, що сприяють ефективній інтеграції цих дітей у суспільство. Серед освітніх компетенцій пріоритетними є саме життєві компетенції, сформованість яких забезпечує дитині уміння та навички орієнтування в практичній життєдіяльності й адекватне вирішення проблемних ситуацій. Зокрема, важливу роль відіграє сформованість соціально-побутових навичок. Тому, підготувати кожну дитини до самостійної, незалежної від допомоги оточуючих життя є головним завданням школи. По суті, весь процес навчання і виховання дитини з інтелектуальними порушеннями спрямований на те, щоб забезпечити його соціальну адаптацію в суспільстві.
Соціальна адаптація являє собою один з механізмів соціалізації, що дозволяє особі активно включатися в структурні різні елементи соціального середовища, тобто посильно брати участь у праці і суспільному житті колективу, долучатися до соціального і культурного життя суспільства, влаштовувати свій побут відповідно до норм і правил соціуму. Соціальна адаптація - це безперервний процес, в якому взаємодіє особистість і суспільство.
Формування соціально-побутових навичок у дитини з інтелектуальними порушеннями не відбувається самостійно, а потребує спеціально організованої педагогічної роботи, що враховує наявні можливості учня і орієнтує на найближчі цілі.
Метою навчання учнів з інтелектуальними порушеннями соціально-побутовим навичкам є формування життєво значущого мінімуму практичних умінь, який дозволить їм правильно орієнтуватися у навколишньому світі (в побуті, у взаєминах людей тощо) і самостійно організовувати свій побут.
Досягнення цієї мети передбачає необхідність вирішення наступних завдань:
Соціально-побутове орієнтування дітей з інтелектуальними порушеннями істотно ускладнене в силу обмеженості їх пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери, тощо. З великим трудом ними засвоюються навички орієнтування у суспільному житті: вміння користуватися громадським транспортом, навички спілкування, використання табличок, покажчиків, навички поведінки в магазині та інших громадських місцях. Діти з інтелектуальними порушеннями помірного та глибокого ступеня не в змозі самостійно освоїти зразки розв'язання елементарних побутових і соціальних завдань, досягти цього вони можуть лише за умови цілеспрямованого навчання і виховання.
Ефективність роботи з соціально-побутової орієнтуванні, здійснюваної на уроках і поза ними, залежить від узгодженості дій всього педагогічного колективу, їх взаємозв’язку, інформованості про роботу один одного, скоординованості планів роботи. Зв'язок з навчанням здійснюється за принципом випереджаючої, паралельної та подальшої взаємодії. Взаємодія передбачає повторення пройденого на заняттях матеріалу, розширення і збагачення досвіду учнів, автоматизацію умінь, формування навички застосування отриманих знань та умінь у новій ситуації. Структура заняття з соціально-побутового орієнтування визначається темою, завданнями і вибором методичних прийомів.
При проведенні кожного заняття реалізуються три основні групи взаємопов'язаних завдань:
• Освітні завдання, для реалізації яких вихователю необхідно здійснювати керівництво пізнавальною діяльністю з інтелектуальними порушеннями; стимулювати навчально- пізнавальну діяльність учнів по оволодінню знаннями й уміннями.
• Корекційно - розвиваючі завдання припускають цілеспрямований розвиток мислення учнів з інтелектуальними порушеннями (пам'яті, уваги, емоційно-вольових якостей, працездатності).
• Виховні завдання - цілеспрямоване формування позитивних якостей особистості, світогляду, моральних переконань та естетичної культури.
Представлена програма спрямована на формування у дітей з інтелектуальними порушеннями необхідного для подальшої побутової і соціальної адаптації запасу знань, практичних умінь і навичок.
Для успішного засвоєння навчального матеріалу важливо формувати уявлення дітей в процесі екскурсій, здійснювати цілеспрямовані спостереження за реальними об'єктами і життєвими ситуаціями, моделювати їх і виконувати практичні дії в реальних умовах. У навчанні дітей велике місце повинні займати ігрові методи і прийоми: дидактичні, сюжетно-рольові, ігрові ситуації і сюрпризні моменти.
Система роботи спочатку спрямована на повноцінне сприйняття дітьми необхідних відомостей, формуванні дій і прийомів, а потім - на різноманітне їх закріплення і регулярне застосування на практиці. Педагогічна робота у 1-4 класах, має на меті досягнення кожною дитиною максимально можливого для нього рівня соціально-побутової компетентності. Для її успішної реалізації необхідно вирішити наступні основні завдання з формування в учнів: особистої гігієни, елементарної доступної організації харчування, доступних навичок догляду за житлом, навички догляду за одягом, взуттям та іншими предметами побуту; умінь спілкування: ставити і відповідати питання з конкретної ситуації, звернутися з проханням, дякувати, вітатися і т.п.; уявлень і знань про правила культури поведінки і взаємин з різними людьми (знайомими і незнайомими, старшими і молодшими тощо), накопичення відповідного досвіду; емоційно-позитивного ставлення до оточуючих.
Ці завдання дозволяють визначити основні розділи програми соціально-побутової підготовки учнів:
1.Помешкання, школа, домівка.
2. Основи загальної гігієни.
3. Одяг та взуття.
4. Гігієна харчування.
5.Соціальна орієнтація.
6. Транспорт
7. Правила поводження на канікулах та в довільний час.
Орієнтовні навчальні досягнення учнів на кінець року:
- усвідомлено користується засобами особистої гігієни;
- має уявлення про безпечну та небезпечну поведінку у побуті;
- знає важливість дотримання режиму харчування на здоров’я;
- сприймає та розуміє пояснення, інструкції вчителя щодо виконання практичних завдань;
- підтримує дружні стосунки з однолітками.
Орієнтовні показники сформованості життєвих компетенцій учнів на кінець року:
- сформовані навички фізичної активності догляду за власним тілом (гігієнічні навички);
- сформовано позитивне ставлення до оточуючих;
- сформована емоційно-ціннісна активність-прагне до спілкування, має товаришів;
- частково сформовано соціально-моральну активність, пов’язану із входженням дитини у соціум, зокрема, частковим оволодінням соціально прийнятними і схвалюваними формами поведінки та діяльності, засвоєнням моральних норм (притримується правил поведінки у школі).
Соціально-побутове орієнтування
2 клас ( 1 година на тиждень, всього 35 год )
Календарно- тематичне планування
№ |
Тема уроку |
Очікувані результати корекційно- розвиткової роботи |
Дата |
Примітка |
Тема 1. Закріплення навичок навчальної діяльності |
|
|||
1 |
Вступне заняття. Прізвище та ім’я. Домашня адреса. Дотримання правил безпеки і санітарно-гігієнічних вимог у кабінеті, кімнаті соціально-побутового орієнтування. Орієнтування в школі: їдальня, спортивний зал, спальні кімнати, роздягальня, туалетні кімнати та ін. |
Учень/учениця: має уявлення про обладнання приміщення для уроків соціально-побутового орієнтування, зміст навчання та правила безпеки
|
|
|
Тема 2. Помешкання, школа, домівка |
|
|||
2. |
Види житлових будинків і господарських будівель у місті: багатоповерховий, приватний будинок, під’їзд, ліфт, сходова клітка та ін. |
Знає назви житлових будинків та господарських будівель, їх призначення; правила поведінки на сходових клітках, під’їздах, ліфті; |
|
|
3. |
Види кімнат в школі: класна кімната, коридор, їдальня, спортивна зала, бібліотека, гардероб, туалет та ін. |
Знає назви кімнат, вміє в них орієнтуватися; |
|
|
4 |
Шкільні меблі класу: парта, стілець, дошка, книжкова шафа та ін. Їх призначення. Шкільні меблі загального користування: столи, стільці, лави. Їх види та призначення. |
Знає назви шкільних меблів у класі, розрізняє меблі у класній кімнаті та меблі загального користування і знає їх призначення; |
|
|
5 |
Правила безпечної поведінки в приміщенні школи та надворі. |
Знає правила безпечної поведінки у школі та надворі; |
|
|
6 |
Безпека школяра. Правила поведінки підчас масових шкільних заходів. |
має уявлення про правила поведінки під час масових шкільних заходів; |
|
|
7 |
Види кімнат у власному житлі: зала, спальня, дитяча кімната, кухня, коридор, ванна, туалет. Побутова техніка. Правила користування. |
знає види кімнат у власному житлі, має уявлення про побутову техніку і правила користування нею; |
|
|
8 |
Домашні меблі: диван, шафа, ліжко, стілець, тіл, тумбочка, крісло та ін. |
знає назви домашніх меблів та інші предмети у кімнаті; |
|
|
9 |
Меблі власної кімнати: ліжко, шафа для речей, комод, стіл, стілець, крісло, шафа для іграшок. |
знає назви меблів власної кімнати; |
|
|
10 |
Правила безпечної поведінки в приміщенні свого житла та надворі. Правила поведінки під час домашніх свят. |
має уявлення про правила безпечної поведінки у своєму житлі та надворі; знає правила поведінки під час домашніх свят; |
|
|
Тема 3. Основи загальної гігієни |
|
|||
11 |
Правила особистої гігієни. Значення їх дотримання для збереження і зміцнення здоров’я. Предмети особистої гігієни. |
вміє користуватися предметами особистої гігієни; знає їх призначення та способи користування ними; самостійно і послідовно виконує ранковий та вечірній туалет; |
|
|
12 |
Гігієна зору. Догляд за очима й окулярами. Постава. |
має уявлення про органи зору, вміє доглядати за очима; знає правила правильної постави; |
|
|
Тема 4. Одяг та взуття |
|
|||
13 |
Види одягу та взуття: літо. |
має уявлення про види літнього одягу та взуття; розрізняє одяг за призначенням; |
|
|
14 |
Види одягу та взуття: осінь. |
має уявлення про види осіннього одягу та взуття; розповідає про види одягу та взуття за сезонами; |
|
|
15 |
Види одягу та взуття: зима. |
має уявлення про види зимнього одягу та взуття розрізняє одяг за призначенням; |
|
|
16 17 |
Види одягу та взуття: весна. Призначення повсякденного, спортивного та святкового одягу та взуття |
має уявлення про види весняного одягу та взуття; |
|
|
розрізняє повсякденне взуття та святкове; |
|
|
||
18 |
Відповідність одягу погодним умовам. |
вміє підбирати одяг та взуття у відповідності з погодними умовами; |
|
|
19 |
Підтримування чистоти натільної білизни, одягу, взуття. Правила техніки безпеки під час користування праскою. |
намагається підтримувати власний одяг в чистоті; має охайний вигляд; |
|
|
20 |
Основні види застібок на одязі й взутті. |
намагається підтримувати власний одяг в чистоті; має охайний вигляд; |
|
|
Тема 5. Гігієна харчування |
|
|||
21 |
Правила споживання їжі та режим харчування. |
знає вплив режиму харчування на здоров’я; |
|
|
22 |
Різноманітність продуктів, їх значення в житті людини. Повноцінне харчування. |
називає назви продуктів та їх призначення; |
|
|
23 |
Корисні продукти. Шкідливі продукти. Магазин. |
вміє визначати ті продукти, які є корисними для здоров’я, і ті продукти, вживання яких варто обмежити; |
|
|
24 |
Правила сервірування столу, способи користування столовим приладдям (ложкою, виделкою, ножем). Прибирання зі столу. |
має уявлення про сервірування столу та способи користування столовим приладдям; |
|
|
25 |
Вибір та придбання продуктів. Термін придатності продуктів харчування, умови їх зберігання |
за запитаннями вчителя та допомогою доступних комунікативних засобів пояснює значення їжі для людини; може назвати улюблені страви; |
|
|
Тема 6. Соціальна орієнтація |
|
|||
26 |
Правила етикету під час зустрічі й прощання з однолітками та дорослими. |
знає слова привітання та прощання; |
|
|
27 |
Форми звертання з проханням до однолітків та дорослих. Знайомство з людьми. |
знає різні форми вітання і прощання; вміє правильно вітатися і спілкуватися із своїми однолітками та працівниками школи;
|
|
|
28 |
Побудова дружніх стосунків. Що таке толерантність. Толерантне ставлення до людей, які мають проблеми зі здоров’ям. |
має уявлення про дружні стосунки; |
|
|
Тема 7. Транспорт |
|
|||
29. |
Правила поведінки на дорозі. Правила пішохідного руху. Дорожня розмітка та знаки. |
знає правила поведінки на дорозі, розуміє .що таке дорожня розмітка та дорожні знаки; |
|
|
30 |
Правила посадки в транспорт та висадки з нього; поведінка у салоні автомобіля. |
має уявлення про правила поведінки в транспорті |
|
|
31 |
Дорога до школи. Вибір безпечного маршруту. |
знає безпечну дорогу від дому до школи |
|
|
Тема 8. Правила поводження на канікулах та в довільний час |
|
|||
32 |
Поведінка дитини в автономній ситуації: якщо заблукав, загубився, відстав від класу тощо. |
має уявлення про те, як повродити себе , коли загубився , відстав від класу. |
|
|
33 |
Побутова небезпека: запах диму, загорання, витік води тощо. |
має уявлення проте, як потрібно поводити себе у небезпечних ситуаціях; |
|
|
34 |
Безпечні місця для ігор і розваг. |
знає безпечні місця для ігор і розваг та правила поведінки у них; |
|
|
35 |
Правила поводження на канікулах та в довільний час (Інструктаж). |
знає правила поведінки на канікулах та в довільний час. |
|
|