Календарно-тематичне планування з
УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
9 КЛАС
2 год. На тиждень (70 годин на рік)
Календарно-тематичне планування для 9-го класу складено відповідно до ПРОГРАМИ для закладів загальної середньої освіти. Українська література: 5-9 класи / К.В. Таранік-Ткачук, М. П. Бондар, О.М.Івасюк, С.А.Кочерга, Л.І.Кавун, О.І.Неживий, Н.В. Михайлова, Р.В.Мовчан (керівник групи). – К.: Освіта, 2013 зі змінами затверджений наказом МОН України від 07.06.2017р. № 804
Підручник: Авраменко О.М. Українська література: підручник для 9 кл. загальноосвітн. навчальних закладів /О.М.Авраменко. – К. Грамота, 2017р. – 336с.
Форми контролю |
І семестр 30 год. |
ІІ семестр 40 год. |
|
Контрольні роботи у формі: |
Всього |
3 |
3 |
контрольного класного твору |
1 |
1 |
|
виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо) |
2 |
2 |
|
Позакласне читання (ПЧ) |
2 |
2 |
|
Виразне читання (ВЧ) |
1 |
1 |
|
Література рідного краю |
2 |
2 |
|
Розвиток мовлення (РМ) |
2 (у+п) |
2 (у+п) |
|
Перевірка зошитів |
4 |
5 |
* У кожному семестрі обов’язковим є проведення двох уроків розвитку мовлення: одного усного й одного письмового. Умовне позначення в таблиці – (у – п).
№ |
Дата |
Зміст програмового матеріалу
|
Прим. |
||
ІІ СЕМЕСТР |
|||||
Література українського романтизму (1 год) |
|||||
31 |
08.01 |
Ідейно-художні особливості романтизму. Зв’язок із ідеями Просвітництва, з національним рухом. Осередки романтичного руху на Слобожанщині, Чернігівщині й Полтавщині, у Західній Україні («Руська трійця»). Поети-романтики (Є.Гребінка, В.Забіла, М.Петренко, А.Метлинський, Л.Боровиковський, П.Гулак-Артемовський, М.Шашкевич, М.Костомаров, О.Афанасьєв-Чужбинський). Значення романтизму для нового етапу розвитку слов’янських літератур. Значення романтизму для нового етапу розвитку слов’янських літератур.
ТЛ: романтизм |
|
||
Предметні компетентності Учень / учениця: знає загальну інформацію про розвиток романтизму в Україні, називає провідних діячів та осередки романтичного руху, твори романтизму в музиці та образотворчому мистецтві.
Ключові компетентності Учень/учениця: пояснює значення романтизму для нового етапу розвитку літератури; виявляє зв'язок літератури романтизму з філософією, міфологією, фольклором, іншими видами мистецтва.
НЛ–2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості емоційної, почуттєвої сфери в житті людини.
|
|||||
Петро Гулак-Артемовський (1 год)
|
|||||
32 |
10.01 |
Петро Гулак-Артемовський. Балада «Рибалка». Вічна тема кохання. Засоби романтичного зображення. Фольклорна основа твору.
|
|
||
Євген Гребінка (1год) |
|||||
33 |
15.01 |
Євген Гребінка. Вірш «Човен». Образ небезпечної морської плавби як уособлення життєвого шляху людини. Пісенна (романсова) лірика поета українською мовою. («Ні, мамо, не можна нелюба любить»).
ТЛ: романс
|
|
||
Предметні компетентності Учень/учениця: знає найголовніше з біографій митців; виразно читає вірші, аналізує їх; визначає жанрові ознаки творів, пояснює їх фольклорну основу.
Ключові компетентності Учень учениця: створює ілюстрації до творів поетів-романтиків, спираючись на досвід і почуття, використовуючи відповідні зображувально-виражальні засоби; оцінює й характеризує внесок митців у скарбницю української літератури, у розвиток української літературної мови, у світовий мистецький поступ.
НЛ–1,2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення того, що романтик — духовно багата, творча людина. Шанобливе ставлення до засад народної моралі й етики: працелюбності, щирості, любові. Краса вірності в коханні. |
|||||
Микола Гоголь (4 год)
|
|||||
34 |
17.01 |
Творчість М. Гоголя, уродженця України, місце його творчості на порубіжжі культур двох народів. Вираження глибини національного духу у творах прозаїка та драматурга, українська історія та фольклор як їх джерело. Повість «Тарас Бульба». Вплив творчості М. Гоголя на розвиток українського письменства.
|
|
||
35 |
22.01 |
М.Гоголь «Тарас Бульба» (пер.М.Садовського і М. Рильського, за ред. І.Малковича). Сюжет твору. Внутрішній епічний розмах твору.
|
|
||
36 |
24.01 |
М.Гоголь «Тарас Бульба». Піднесено-героїчний образ головного героя – Тараса Бульби.
|
|
||
37 |
29.01 |
РМ №3 (п). М.Гоголь «Тарас Бульба». Колізія морального й національно-культурного вибору в образах синів Тараса Бульби. Порівняльна характеристика образів Остапа та Андрія. |
|
||
Предметні компетентності Учень / учениця: знає біографію митця, пов'язану з Україною; розуміє місце творчості письменника на порубіжжі культур двох народів, культурно-історичні обставини, що впливали на мовний вибір митця; знає і коментує думки Т. Шевченка про М. Гоголя; переказує зміст повісті «Тарас Бульба»; знаходить зв’язок сюжету з історією України; характеризує образ головного героя; пояснює колізію морального й національного вибору в образах синів Тараса Бульби.
Ключові компетентності Учень / учениця: дискутує щодо порушених у творі проблем, толерантно відстоює власну позицію; оцінює й характеризує внесок М. Гоголя у світовий мистецький поступ; добирає самостійно джерела інформації для просування індивідуальним освітнім маршрутом; розуміє цінність україномовного перекладу твору.
НЛ–1,2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення, що Україна — країна визначних мистецьких талантів, які зробили великий внесок у культуру інших народів.
|
|||||
Тарас Шевченко (17 год)
|
|||||
38 |
31.01 |
Т.Г.Шевченко – геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні. Перші поетичні твори баладного та елегійного жанрів («Причинна», «Думи мої…»).
МК: художні роботи О.Шупляка (образотворче мистецтво); фільм «Мій Шевченко», 2001 (кіномистецтво); живопис Т. Шевченка «Автопортрет» (1840).
|
ЗОШИТ |
||
39 |
05.02 |
Т.Шевченко. Рання творчість. Оглядове вивчення історичної теми у творчості Кобзаря («Іван Підкова», «Тарасова ніч», «Гайдамаки»).
МК: пісні на слова Шевченка гуртів «Kozak system», «Кому вниз», «ДримбаДаДзиґа», «Бандурбенд», сестер Тельнюк (музичне мистецтво).
|
|
||
40 |
07.02 |
Т.Шевченко. Вісь неперервності історичного часу («До Основ’яненка»).
ТЛ: послання. |
|
||
Предметні компетентності Учень/учениця: коментує сюжет твору, його ідейний зміст, контрастні картини в ньому; інтерпретує твір у культурологічному контексті; коментує оцінку твору критиками, зіставляє її з власною; визначає його місце в мистецькому доробку автора, історії української літератури; пояснює його актуальність сьогодні.
Ключові компетентності Учень/учениця: коментує створені поетом образи морально звироднілих «землячків», висловлює власне ставлення до таких людей; знаходить паралелі в сьогоденні; дискутує з приводу порушених у творі проблем; застосовує комунікативні стратегії відповідно до мети і ситуації спілкування; визначає особливості представлення творчості Т.Г. Шевченка в різних видах мистецтв.
НЛ–1,2,3,4 Емоційно-ціннісне ставлення Формування вільнодумної, національно свідомої особистості. Усвідомлення громадянської позиції людини як одного з проявів духовності.
|
|||||
41 |
12.02 |
КР №4. Література українського романтизму. Т.Шевченко. Рання творчість. Різнорівневі тестові завдання. |
КР4 ТО4 |
||
42 |
14.02 |
Т.Шевченко. Національна проблематика періоду «Трьох літ». Поема («комедія») «Сон» і тогочасна суспільно-політична дійсність. Композиційний прийом «сну», його роль для розширення можливостей поетичного зображення.
Вивчити напам’ять фрагмент (на вибір). |
Напам’ять |
||
43 |
19.02 |
Т.Шевченко. «Сон». Протистояння імперського режиму і вільнодумної, національно свідомої особистості. Сатиричний характер поеми. Образ оповідача в поемі.
ТЛ: сарказм, гротеск, контраст, умовність.
МК: документальний фільм «Великі українці – Т.Шевченко», 2008р. |
|
||
Предметні компетентності Учень/учениця: коментує сюжет твору, його ідейний зміст, контрастні картини в ньому; інтерпретує твір у культурологічному контексті; коментує оцінку твору критиками, зіставляє її з власною; визначає його місце в мистецькому доробку автора, історії української літератури; пояснює його актуальність сьогодні.
Ключові компетентності Учень/учениця: коментує створені поетом образи морально звироднілих «землячків», висловлює власне ставлення до таких людей; знаходить паралелі в сьогоденні; дискутує з приводу порушених у творі проблем; застосовує комунікативні стратегії відповідно до мети і ситуації спілкування; визначає особливості представлення творчості Т.Г.Шевченка в різних видах мистецтв.
НЛ–1,2,3,4 Емоційно-ціннісне ставлення Формування вільнодумної, національно свідомої особистості. Усвідомлення громадянської позиції людини. |
|||||
44 |
21.02 |
Т.Шевченко «Кавказ». Пристрасний відгук на тогочасну загарбницьку імперську політику. Продовження теми національно-визвольної боротьби. МК: Якоб Йорданс. «Прикутий Прометей», 1640 (живопис), образ Прометея (міфологія)
|
|
||
45 |
26.02 |
Т.Шевченко «Кавказ». Узагальнена ідея поеми – неприйняття насильства, поневолення людей, осуд загарбницьких воєн.
|
|
||
Предметні компетентності Учень/учениця: виразно читає та коментує фрагменти поеми; визначає епізоди з ліричним, іронічним забарвленнями; коментує використання контрасту в поемі; пояснює узагальнену ідею твору та її актуальність.
Ключові компетентності Учень/учениця: висловлює судження про зв'язок творів Т. Шевченка із сучасністю; добирає самостійно джерела інформації для просування індивідуальним освітнім маршрутом.
НЛ–1,2,3,4 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості почуття солідарності з боротьбою інших народів за визволення від гніту; засудження загарбницьких війн, пропаганда неприйняття насильства, поневолення людей.
|
|||||
46 |
28.02 |
Т.Шевченко «І мертвим, і живим, і ненарожденним…». Продовження теми «землячків» у посланні. Викриття конформізму значної частини української еліти. Засудження комплексу меншовартості, національного безпам’ятства та байдужості до рідної мови.
Вивчити напам’ять фрагмент (на вибір).
|
Напам’ять ЗОШИТ |
||
47 |
05.03 |
Т.Шевченко «І мертвим, і живим, і ненарожденним…». Критичний перегляд національної історії задля перспективи її кращого майбутнього. Настроєві інтонації твору (суперечка, пересторога, погроза, заклик тощо). |
|
||
Предметні компетентності Учень/учениця: розуміє культурні й політичні чинники, що спонукали поета до написання цього твору; виразно й усвідомлено читає твір, визначає і коментує його головну думку та особливості композиції, його різні настроєві інтонації; визначає і характеризує адресата послання.
Ключові компетентності Учень/учениця: висловлює судження про актуальність проблем твору; розрізняє іронію і сарказм у творі, цитує приклади їх уживання; дискутує з приводу порушених у творі проблем, толерантно відстоює власну позицію.
НЛ–1,2,3,4 Емоційно-ціннісне ставлення Формування переконання, що за будь-яких обставин необхідно залишатися з народом, його цінностями.
|
|||||
Т.Шевченко. Тема жіночої долі (4 год.)
|
|||||
48 |
07.03 |
Т.Шевченко «Вічна» тема матері й сина. Еволюція жіночого образу у творах Т. Шевченка. МК: Т. Шевченко – художник: «Катерина» (1842).
|
|
||
49 |
12.03 |
Т.Шевченко «Наймичка». Реалістично-побутовий тип втілення теми жіночої долі.
|
|
||
50 |
14.03 |
Т.Шевченко. РМ № 4 (у) Порівняльна характеристика головних героїнь поем Т.Г.Шевченка «Катерина» та «Наймичка». Різні типи втілення теми жіночої долі: романтичний («Катерина»), реалістично-побутовий «Наймичка». |
|
||
51 |
19.03 |
Т.Шевченко. Трагедія жінки-матері, боротьба за своє материнство, жорстокість народної моралі («У нашім раї на землі…»). Наскрізний ліризм творів Т. Шевченка про жіночу долю. |
|
||
52 |
21.03 |
ЛРК №3 Оповідання Оксани Забужко зі збірки «Сестро, сестро». |
ЗОШИТ ЛРК3 |
||
Предметні компетентності Учень/учениця: розуміє становище жінки в кріпацькій Україні часів Шевченка; порівнює різні типи втілення теми жіночої долі у творчості поета (на прикладі творів); пояснює поведінку та порівнює вчинки героїнь поем «Катерина», «Наймичка», коментує їх.
Ключові компетентності Учень/учениця: висловлює судження про материнство та вічну проблему жіночого щастя.
НЛ–1,2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Шанобливе ставлення до жінки в усіх її іпостасях (жінка-мати, жінка-кохана та ін.). Усвідомлення того, що жінка – уособлення краси на землі.
|
|||||
53 |
02.04 |
Лірика Т.Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення з нього. «Доля». Риси автобіографізму в образі ліричного героя.
ТЛ: ліричний герой (поглиблено), лірична медитація.
Вивчити напам’ять: вірш «Доля».
|
Напам’ять |
||
54 |
04.04 |
Т.Шевченко «Росли укупочці, зросли…» Ностальгія за ідилією родинного життя, висока філософія життя людини на землі. |
|
||
55 |
09.04 |
ПЧ № 3. Оксана Лущевська. «Інший дім. |
ПЧ3 |
||
Предметні компетентності Учень/учениця: розповідає про обставини написання цих творів; коментує настрої, внутрішній світ героїв.
Ключові компетентності Учень/учениця: висловлює судження про ліризм та настроєвість творів, засоби художньої виразності в них; визначає роль поетичної й малярської творчості Т.Г. Шевченка в загальнокультурному контексті.
НЛ–1,2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Переконання, що контакт із друзями, однодумцями, зі світом є підтримкою особистості, що жити треба чесно, у добрі та взаємоповазі.
|
|||||
56 |
11.04 |
Біблія в житті Т.Шевченка. Світле пророцтво поета («Ісаїя. Глава 35»). Художня інтерпретація творів із Книги псалмів, риси її національної своєрідності у Т. Шевченка.
Або «Злоначинающих спини…». Молитва як жанр у творчості поета. Ідея єдності й згоди в поезії «Злоначинающих спини…», пробудження сили в тих, хто прагне добра, правди, чистоти, щирої дружби. Потреба єднання й взаєморозуміння на ґрунті загальнолюдських цінностей.
ТЛ: псалом, молитва.
|
|
||
Предметні компетентності Учень/учениця: пояснює розуміння Шевченком ідеї Бога; має уявлення про її стильове й образне вираження у творчості поета; аналізує та інтерпретує текст твору; визначає його головну думку.
Ключові компетентності Учень/учениця: порівнює твір Т.Шевченка з оригінальними біблійними текстами; визначає домінанти поетового почуття; дискутує з приводу порушених у творі проблем, толерантно відстоює власну позицію.
НЛ–1,2 Емоційно-ціннісне ставлення Осмислення важливості моральних чеснот у житті.
|
|||||
57 |
16.04 |
Світова велич українського поета. Визначні діячі світової культури про Шевченка. Його вплив на літератури інших народів. Шевченко та історико-культурний поступ України. Ушанування пам’яті поета в Україні й за кордоном. |
|
||
Предметні компетентності Учень/учениця: розуміє великий духовний імпульс, який подала діяльність Шевченка в боротьбі за політичну незалежність і культурне збагачення України.
Ключові компетентності Учень/учениця: оцінює й характеризує внесок Т.Шевченка в скарбницю української поезії, у розвиток української літературної мови, у світовий мистецький поступ; уміє користуватися різними джерелами інформації; узагальнює й систематизує її.
НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливої ролі Т.Г. Шевченка в історико-культурному поступі України.
|
|||||
58 |
18.04 |
КР №5 Контрольний твір на тему «Актуальність Шевченкового слова у ХХІ ст..» |
КР5 ТО5 |
||
Пантелеймон Куліш (4 год)
|
|||||
59 |
23.04 |
П.Куліш – відомий письменник, перший український професійний літературний критик, перекладач автор підручників для школи, українського правопису («кулішівка»). Романтична основа світогляду. «Чорна рада» – перший україномовний історичний роман-хроніка. Оцінка роману Т. Шевченком.
ТЛ: роман, роман-хроніка, історичний роман. |
|
||
60 |
25.04 |
П.Куліш. Роман «Чорна рада». Походження його назви. Історична основа й авторська уява, романтичність стилю. Динамічний інтригуючий сюжет. |
|
||
61 |
30.05 |
П.Куліш. «Чорна рада». Непросте життя та романтичні пригоди головних героїв. Загальнолюдські риси ініціативності, працьовитості, лицарства, благородства, вірності почуттю та обов’язку. |
ЗОШИТ |
||
62 |
02.05 |
РМ №5 (п). Твір-характеристика персонажа роману П.Куліша «Чорна рада». |
|
||
Предметні компетентності Учень/учениця: знає основні віхи життєвого і творчого шляху письменника; розрізняє епічні жанри: роман, історичний роман, роман-хроніка, біографічний роман; визначає й коментує історичну і художню правду у творі, основний конфлікт у ньому, особливості оповіді, історичний колорит; характеризує образи й символи; порівнює образи Якима Сомка та Іванця Брюховецького.
Ключові компетентності Учень/учениця: добирає цитати для характеристики ситуацій та образів; коментує вчинки героїв; знаходить паралелі до образів і проблематики роману П. Куліша в інших історичних творах української та зарубіжної літератури; дискутує про зв'язок історичного минулого із сучасністю, важливість знання історії.
НЛ–2,3,4 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення значення ініціативності, наполегливості й працьовитості для досягнення поставленої мети. Прагнення до справедливості, лицарства, щирості, вірності почуттю й обов’язку. |
|||||
Марко Вовчок (3 год) |
|||||
63 |
07.05 |
Марко Вовчок. Життя і творчість. Вовчок як перекладач. «Народні оповідання»; продовження теми народного життя в повісті «Інститутка».
ТЛ: реалізм |
|
||
64 |
09.05 |
Марко Вовчок. «Інститутка». Антилюдяна суть кріпосництва та солдатчини. Образи персонажів – людей із народу та панночки. Авторська позиція у творі. |
|
||
65 |
14.05 |
Урок виразного читання №2. Марко Вовчок. «Інститутка». |
|
||
Предметні компетентності Учень/учениця: знає й переказує зміст твору, коментує його сюжет; визначає жанр, особливості сюжету; пояснює причини тяжкого життя народу в добу кріпацтва. Ключові компетентності Учень/учениця: оцінює і коментує вчинки героїв; дискутує з проблем, порушених у творі; усвідомлює внутрішні спонуки прагнення людини до вільного, щасливого життя.
НЛ–2,3,4 Емоційно-ціннісне ставлення Переконаність у тому, що кожна людина, незалежно від свого суспільного стану, має право бути щасливою. |
|||||
66 |
16.05 |
КР №6 Нова українська література. Тестування. |
КР6 |
||
67 |
21.05 |
ЛРК №4 Прозові твори письменників-земляків. |
ЛРК4 |
||
68 |
23.05 |
ПЧ №4 Сучасна українська література. |
ПЧ4 |
||
69 |
28.05 |
Узагальнення вивченого матеріалу за ІІ семестр. |
|
||
70 |
30.05 |
Урок-підсумок. Узагальнення вивченого матеріалу за рік. Обговорення списку літератури на літо. |
ЗОШИТ ТО6 |
||
Використані скорочення
ЛРК – література рідного краю
ПЧ – позакласне читання
КТ – контрольний твір
ТО – тематичне оцінювання
КР – контрольна робота
ТЛ – теорія літератури
РМ (п) – розвиток мовлення (письмово)
РМ (у) – розвиток мовлення (усно)