Календарно-тематичне планування уроків етики. 5 клас (1/0) створено за Модельною навчальною програмою «Етика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Пометун О.І., Ремех Т.О., Кришмарел В.Ю.)
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
Модельна навчальна програма
«Етика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти
(автори Пометун О.І., Ремех Т.О., Кришмарел В.Ю.)
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
Освітня галузь: соціальна та здоров'язбережувальна (частково громадянська та історична (питання взаємин в оточенні, спільноті, суспільстві)
Календарно-тематичне планування уроків етики. 5 клас (1/0)
1 семестр-16 год.
№ з./п. |
Дата |
Розділ, тема уроку |
Дист. навч. |
|
|
Вступ |
|
1. |
|
Мораль. Етика. Моральні цінності суспільства – життєві орієнтири людини Моральні взаємини й спілкування людей. Золоте правило моралі. Моральне зростання людини: чому важливо пізнавати та оцінювати себе |
|
|
|
Розділ 1. УНІКАЛЬНІСТЬ І НЕПОВТОРНІСТЬ ЛЮДИНИ |
|
2. |
|
Індивідуальність людини. Формування особистості. Цінність людського життя. Гідність людини Людські чесноти |
|
3. |
|
Роль світогляду в становленні особистості. Потреби, бажання, інтереси людини |
|
|
|
Розділ 2. СПІЛКУВАННЯ У ЖИТТІ ЛЮДИНИ |
|
4. |
|
Спілкування та його роль у житті людини Вплив спілкування на здоров’я, безпеку і добробут Вербальне та невербальне спілкування |
|
5. |
|
Конструктивна комунікація. Спілкування в групі Доброзичливість, щирість, повага у спілкуванні. Ввічливість та чемність. Етикет |
|
6. |
|
Безпечне та відповідальне спілкування Особливості та ризики віртуального спілкування |
|
7. |
|
Агресивність у спілкуванні: тиск, маніпуляції та неповага. Наслідки та протистояння Булінг та кібербулінг: прояви, запобігання та протидія |
|
8. |
|
КР з тем «УНІКАЛЬНІСТЬ І НЕПОВТОРНІСТЬ ЛЮДИНИ», «СПІЛКУВАННЯ У ЖИТТІ ЛЮДИНИ»
|
|
|
|
Розділ 3. СВІТ ЛЮДСЬКИХ ЕМОЦІЙ ТА ПОЧУТТІВ |
|
9. |
|
Емоції та почуття, їхнє значення в житті людини Сила почуттів. Як виражати власні емоції та почуття Емпатія. Як зважати на почуття та емоції інших людей |
|
10. |
|
Місце позитивних і негативних емоцій у житті людини Керування власними емоціями |
|
11. |
|
Зв’язок почуттів і вчинків. Почуття любові до Батьківщини, мови, культури, відповідальності за свою країну |
|
12. |
|
Розділ 4. ЖИТТЄВИЙ ПОСТУП ЛЮДИНИ Особистісний розвиток людини. Роль навчання у житті людини. Інтереси та хобі. Заняття спортом і мистецтвом |
|
13. |
|
Становлення і дорослішання людини: самостійність, наполегливість і цілеспрямованість |
|
14. |
|
Життєві цілі, плани та перспективи. Ухвалення рішень. Плани щодо досягнення людиною життєвих цілей у власній родині, спільноті та країні |
|
15. |
|
Успіхи і невдачі як складники особистісного розвитку людини Значення досвіду в житті людини. Взаємонавчання та обмін досвідом |
|
16. |
|
КР з тем «СВІТ ЛЮДСЬКИХ ЕМОЦІЙ ТА ПОЧУТТІВ», «ЖИТТЄВИЙ ПОСТУП ЛЮДИНИ»
|
|
Модельна навчальна програма
«Етика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти
(автори Пометун О.І., Ремех Т.О., Кришмарел В.Ю.)
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
Освітня галузь: соціальна та здоров'язбережувальна (частково громадянська та історична (питання взаємин в оточенні, спільноті, суспільстві)
Календарно-тематичне планування уроків етики. 5 клас (1/0)
№ з./п. |
Дата |
Тема уроку |
Види навчальної діяльності учнів |
Очікувані результати навчання |
Дист. навч. |
1. |
|
Вступ. Мораль. Етика. Моральні цінності суспільства – життєві орієнтири людини. Моральні взаємини й спілкування людей. Золоте правило моралі. Моральне зростання людини: чому важливо пізнавати та оцінювати себе. |
Пошукові завдання: з’ясування значення понять «мораль», «етика», створення хмар слів до понять «моральні цінності», «золоте правило моралі». Обговорення та дискусії (орієнтовні теми): Що є життєвими орієнтирами людини; Як можна пізнавати себе; Чому важливо оцінювати себе |
Пояснює, що таке мораль та етика, яку роль вони відіграють у житті та стосунках людей. Формулює золоте правило моралі, ілюструє його прикладами із власного життя та життя оточення. Пояснює, що таке моральні цінності та як вони впливають на взаємини та спілкування людей. Розповідає про важливість самопізнання та самооцінки. |
|
2. |
|
Розділ 1. УНІКАЛЬ-НІСТЬ І НЕПОВТОР-НІСТЬ ЛЮДИНИ Індивідуаль-ність людини. Формування особистості. Цінність людського життя. Гідність людини. Людські чесноти |
Короткі повідомлення учнів: у чому проявляється неповторність кожної людини, що є найвищими цінностями сучасного світу, що таке світогляд Пошукові завдання: з’ясування значення понять «індивідуальність», «унікальність», «особистість», «гідність», «чеснота», «світогляд», «потреба» у різних джерелах, складання речень, створення хмар слів до понять «неповторність людини», «становлення особистості», «інтереси людини»; складання ребусів, емоджі, кросвордів із основними поняттями тем розділу
|
Обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини Визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності Розповідає про формування особистості та людські чесноти Пояснює, що таке індивідуальні відмінності людини, та виявляє повагу до них Висвітлює сутність гідності та наводить приклади її проявів |
|
3. |
|
Роль світогляду в становленні особистості. Потреби, бажання, інтереси людини |
Творчі завдання (індивідуально, у парах/групах): інтерв’ювання батьків / представників родини, однокласників: Які мої/твої індивідуальні риси? Які інтереси посідають важливе місце в житті; есе з аргументацією (орієнтовні теми): «Я – особливий/особлива, тому що…», «Я – особистість, тому що…»; інші усні/письмові есе-аргументації; створення педагогічних рефлексивних малюнків «Мій портрет», «Мої зацікавлення» тощо Обговорення та дискусії (орієнтовні теми): Як я розумію унікальність та неповторність кожної людини; Чому життя і гідність людини є найвищою цінністю в сучасному світі; Чи значить: інший – гірший; Як я можу проявляти своє ставлення до людей з особливими потребами Проєкти (індивідуальні/групові): Людська різноманітність – ресурс суспільства; Відмінності між потребами та бажаннями; Як я можу реалізувати свої інтереси |
Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості та потреби Характеризує роль світогляду у житті людини Визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі Детально описує та аналізує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо) |
|
4. |
|
Розділ 2. СПІЛКУВАН-НЯ У ЖИТТІ ЛЮДИНИ Спілкування та його роль у житті людини Вплив спілкування на здоров’я, безпеку і добробут Вербальне та невербальне спілкування |
Короткі повідомлення учнів: значення спілкування у житті людини, сучасні засоби спілкування Пошукові завдання: з’ясування значення понять «комунікація», «спілкування», «вербальне спілкування», «невербальне спілкування», «етикет», «булінг» в різних джерелах, створення кластерів, асоціативних кущів та хмар слів до понять «віртуальне спілкування», «порозуміння», «кібербулінг» |
Пояснює, що таке спілкування, та як воно впливає на здоров’я, безпеку і добробут Розповідає про сутність вербального та невербального спілкуванн Застосовує вербальні та невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації Детально описує особливості спілкування в групі та аналізує прояви доброзичливості, щирості та поваги у спілкуванні Наводить приклади чемної поведінки у спілкуванні. |
|
5. |
|
Конструктивна комунікація. Спілкування в групі Доброзичли-вість, щирість, повага у спілкуванні. Ввічливість та чемність. Етикет |
Творчі завдання (індивідуально, у парах/групах): складання і розігрування діалогів із досягнення різних цілей з використанням вербального та невербального спілкування; зображення (малюнком, пантомімою) безпечного/небезпечного спілкування; розігрування ситуацій протидії агресії та булінгу; складання пам’яток (індивідуально, у парах/групах): безпечного віртуального спілкування; протидії булінгу та кібербулінгу |
Пояснює значення етикету для спілкування Виконує різні ролі у груповій роботі Визначає показники безпечного та відповідального спілкування, наводить приклади |
|
6. |
|
Безпечне та відповідальне спілкування Особливості та ризики віртуального спілкування |
Обговорення та дискусії (орієнтовні теми): Чому життя людини неможливе без спілкування; Які функції спілкування; У чому значення етикету у спілкуванні; Як протистояти агресії та маніпуляціям у спілкуванні; Що я можу зробити для запобігання булінгу |
Встановлює нові контакти та ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку Прогнозує ризики комунікації у віртуальному середовищі |
|
7. |
|
Агресивність у спілкуванні: тиск, маніпуляції та неповага. Наслідки та протистояння Булінг та кібербулінг: прояви, запобігання та протидія |
Проєкти (індивідуальні/групові): Протистояння агресії у спілкуванні; Чемність у спілкуванні: кроки реалізації; Як зробити віртуальне спілкування безпечним; Етичні правила спілкування у віртуальному просторі; Булінг – сьогодні це не модно |
Описує прояви агресії у спілкуванні Протидіє проявам тиску, агресії, маніпуляції й неповаги щодо себе та інших осіб Виокремлює інформацію та обговорює ситуації булінгу, зокрема кібербулінгу |
|
8. |
|
КР з тем «УНІКАЛЬ-НІСТЬ І НЕПОВТОР-НІСТЬ ЛЮДИНИ», «СПІЛКУВАН-НЯ У ЖИТТІ ЛЮДИНИ»
|
|
|
|
9. |
|
Розділ 3. СВІТ ЛЮДСЬКИХ ЕМОЦІЙ ТА ПОЧУТТІВ Емоції та почуття, їхнє значення в житті людини Сила почуттів. Як виражати власні емоції та почуття Емпатія. Як зважати на почуття та емоції інших людей
|
Короткі повідомлення учнів: розповідь про емоції і почуття в житті людини та способи їх прояву, про власні емоції та почуття в різних ситуаціях
|
Розповідає, що таке емоції та почуття, якими вони бувають Визначає та описує власні почуття та емоції в різних ситуаціях життя Наводить приклади вираження емоції та описує реакцію на них Описує сутність емпатії |
|
10. |
|
Місце позитивних і негативних емоцій у житті людини Керування власними емоціями |
Пошукові завдання: з’ясування значення понять «емоція», «почуття», «емпатія» у різних джерелах, складання речень, створення кластерів, асоціативних кущів, хмар слів до понять «сила почуттів», «негативні емоції», «емпатія», «почуття людини»; складання ребусів, емоджі, кросвордів із основними поняттями, словами тем розділу |
Пояснює почуття інших осіб і обґрунтовує їхнє право на вираження своїх почуттів Зважає на емоції та почуття інших осіб у своїй поведінці |
|
11. |
|
Зв’язок почуттів і вчинків. Почуття любові до Батьківщини, мови, культури, відповідаль-ності за свою країну |
Творчі завдання (індивідуально, у парах/групах): складання власної шкали емоцій (перелічити не менше 10 станів) – від найнеприємніших до найприємніших; вимірювання «температури» емоцій класу; проведення ігор «Вгадай емоцію», «Покажи емоцію», «Малюємо емоції»; опис емоційних станів героїв у творах живопису/літератури, зокрема українських; інтерв’ювання: Як ти керуєш власними емоціями? Обговорення та дискусії (орієнтовні теми): Чому емоції та почуття вкрай важливі в житті людини; Як чинити, коли тобою заволоділи негативні емоції; Навіщо людині почуття; У чому цінність емпатії; Як проявляти емпатію; Які є прояви любові до Батьківщини Проєкти (індивідуальні/групові): розроблення рекомендацій щодо поведінки, яка виражає мої власні негативні/позитивні почуття щодо когось; карта емоцій; уявна подорож в країну емоцій |
Пояснює, як емоції пов’язані з вчинками та як зрозуміти інших у тій чи іншій ситуації Називає позитивні та негативні емоції Визначає прояви негативних та позитивних емоцій і застосовує способи їх опановування та реакції на них Демонструє прості навички керування емоціями та прояви емпатії |
|
12. |
|
Розділ 4. ЖИТТЄВИЙ ПОСТУП ЛЮДИНИ Особистісний розвиток людини. Роль навчання у житті людини. Інтереси та хобі. Заняття спортом і мистецтвом |
Короткі повідомлення учнів: значення особистого розвитку людини, потреби та цілі людини загалом та власні, шляхи їх досягнення, хобі та інтереси, заняття спортом та мистецтвом |
Описує особистісний розвиток людини Пояснює роль навчання в житті людини Розповідає про власні інтереси та хобі, ділиться досягненнями з однолітками, ініціює обмін досвідом діяльності |
|
13. |
|
Становлення і дорослішання людини: самостійність, наполегливість і цілеспрямова-ність |
Пошукові завдання: з’ясування значення понять «інтереси», «хобі», «становлення людини», «цілеспрямованість» у різних джерелах, складання речень, створення хмар слів, асоціативних кущів, кластерів до понять «навчання», «досвід», «дорослий»; складання ребусів, емоджі, кросвордів з основними поняттями тем розділу |
Визначає прагнення і потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчання Виявляє зацікавлення до тривалої систематичної діяльності (хобі, спорт, мистецтво, навчання тощо) та наполегливість у досягненні мети |
|
14. |
|
Життєві цілі, плани та перспективи. Ухвалення рішень. Плани щодо досягнення людиною життєвих цілей у власній родині, спільноті та країні |
Творчі завдання (індивідуально, у парах/групах): інтерв’ювання батьків/представників родини, однокласників: які ваші особисті інтереси та хобі? Як вони впливають на ваше життя? Як долати невдачі?; твір-роздум/усний виступ з аргументацією (орієнтовні теми): «Мої життєві цілі – це…», «Успіх/невдача для мене…»; мої плани на завтра, тиждень, місяць, рік (планування власної короткотермінової та довготермінової діяльності) |
Пояснює, що значить бути самостійною, наполегливою та цілеспрямованою людиною, наводить приклади Визначає цілі власної діяльності та стратегії їх досягнення |
|
15. |
|
Успіхи і невдачі як складники особистісного розвитку людини Значення досвіду в житті людини. Взаємонавчан-ня та обмін досвідом |
Обговорення та дискусії (орієнтовні теми): Чому навчання – невід’ємна частина життя людини; Які складники життєвого успіху; У чому роль невдач у житті людини; Що означає бути дорослою людиною Проєкти (індивідуальні/групові): створення карти-плану для досягнення певної власної життєвої цілі; створення виставки-презентації «Моє хобі»; «Мої життєві плани та майбутнє України»; «Я запрошую вас спробувати» (ділова гра з елементами навчання) |
Обґрунтовує перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього та аргументує необхідність наполегливості Самостійно створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті Пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників Аналізує власний навчальний розвиток, вказуючи на причини успіхів та невдач Оцінює користь обміну досвідом та взаємонавчання; пояснює значення освіти в житті людини Планує і моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням можливостей своїх та інших осіб |
|
16. |
|
КР з тем «СВІТ ЛЮДСЬКИХ ЕМОЦІЙ ТА ПОЧУТТІВ», «ЖИТТЄВИЙ ПОСТУП ЛЮДИНИ»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|