Якою є мораль демократичного суспільства

Про матеріал
Мета уроку навчити характеризувати особливості моралі громадянського суспільства
Перегляд файлу

Тема уроку:   Якою є мораль  демократичного громадянського суспільства.

 

Мета уроку: навчитися характеризувати  особливості моралі громадянського  суспільства;

розвивати вміння пояснювати поняття «демократія»,  «демократичне суспільство»,  «громадянин», «громадянське суспільство», «гуманістична мораль»;

виховувати необхідність визнання людини найвищою цінністю демократичного суспільства.

Тип уроку:     вивчення нового навчального матеріалу.

Обладнання: ноутбук, мультимедійний проектор, екран,  підручник, дошка, крейда, маркери, роздатковий та наочний  дидактичний матеріал.

 

                                   

                                                  Хід уроку.

 

                       Епіграф: « Гляди, не забудь, людиною будь».

 

І.   Організаційний момент.

ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів.

 

 Вчитель: А зараз я вам загадаю декілька з а г а д о к.

  1. В Україні у дні державних свят його вивішують на будівлях, він майорить на щоглах українських кораблів, перед посольствами України в інших країнах (вчитель прикріплює прапор на дошці).
  2. Цей знак має понад тисячолітню історію. Саме тому його зображення, після проголошення Незалежності України, було затверджено Малим державним гербом України (вчитель прикріплює тризуб на дошці).
  3. Цю пісню було написано в ХІХ столітті. У сучасній Україні вона має важливе значення. Її мелодія лунає під час урочистих зібрань і великих свят. Зокрема, в українських школах її виконують під час свят першого та останнього дзвоника. (вчитель прикріплює гімн на дошці).

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Вчитель:  Прапор, герб та гімн – це символи нашої держави Україна. А тепер продовжіть будь-ласка мою думку.

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда за запитаннями.

1.Люди, які живуть на цій землі, користуються її правами та виконують обов‘язки,  - г р о м а д я н и.

2. Що таке громадянські якості людини?Наведіть приклади їхнього прояву.   (Людина спрямовує свою діяльність на працю, своє життя на користь Батьківщині).

 

3. Що таке  громадянські почуття, назвіть відомі вам громадянські почуття?                 (такі почуття, що не дають людині бути байдужою до нерозв‘язаних проблем і труднощів країни, до інших людей, спонукають завжди відчувати свою приналежність до неї. Це почуття любові до Батьківщини, усвідомлення обов‘язку її захищати, почуття любові до її національних символів, культури, мови.)

4. Що таке суспільство?                                                                                       (Сукупність людей, об‘єднаних певними інтересами, потребами, взаємними симпатіями або видом діяльності,  - суспільство).

5. Що означає вислів «бути корисним  суспільству»?

Назвіть перелік справ, якими ви можете бути корисними суспільству, як вони сприятимуть тому, щоб змінити життя навколо нас на краще.

(робити справи на добро власного міста, бо країна не може жити без участі громадян у вирішенні загальних справ).

6. Перед вами українські народні прислів‘я про нашу рідну землю. Визначте, яка ідея їх об‘єднує.

- Рідний край як рай, а чужа країна як домовина.

- Людина без Вітчизни, як соловей без літа.

- За морем тепліше та вдома миліше.

- Найсолодший хліб на чужині смаку не має.

Вчитель:  Головна ідея прислів‘їв та приказок – це любов до рідної Батьківщини. Ми з вами усі громадяни демократичної держави і сьогодні на уроці дізнаємось якою є мораль демократичного громадянського суспільства.

 

 

V. Повідомлення теми, мети уроку.

Тож наша тема уроку:  « Якою є мораль  демократичного громадянського суспільства.»

Мета уроку: навчитися характеризувати  особливості моралі громадянського  суспільства;

розвивати вміння пояснювати поняття «демократія»,  «демократичне суспільство»,  «громадянин», «громадянське суспільство», «гуманістична мораль»;

виховувати необхідність визнання людини найвищою цінністю демократичного суспільства.

 

 

 

V. Вивчення нового навчального матеріалу.

 

1. Чому людину визначають найвищою цінністю  демократичного суспільства.

Вчитель: Людина, як ви  вже знаєте, живе та формується в суспільстві. Вона має певні права  та обов‘язки. Людство впродовж своєї історії постійно намагалося створити найкращу організацію свого життя. З усього, що є у світі, найціннішою для людини є сама людина. Ще давні греки, вустами філософа Протагора казали: «Людина є мірою речей». Тільки людину наділено розвиненими здібностями усвідомлювати та перетворювати навколишній світ на засадах Розуму, Добра, Краси. Кожна людина, яка жила, живе і житиме є унікальною, відтак – цінною вже тому, що вона – Людина. Як говорить народна мудрість: «Гляди, не забудь: людиною будь!».

Розуміння цінності людини й людського життя не однаковим було у різних народів і змінювалося з часом.

У давнину людину вважали найвищою цінністю суспільства, побудованого на засадах демократії. Саме такий суспільний устрій, коли основні питання громадського життя вирішували збори громадян, виник у містах-державах Давньої Греції.

Отже, демократія – одна з давніших в історії форм організації суспільного життя та управління ним, яка можлива при участі всього народу.

Усі громадяни демократичної держави є рівними і рівноправними. Це означає, що голос , який громадянин під час виборів віддає за рішення, яке вважає істинним, важить стільки ж, скільки будь-який голос іншого громадянина. Отже,

 

 

Громадянин - особа, що належить до постійного населення якоїсь держави, користується її правами та виконує обов‘язки, встановлені законами цієї держави.

Громадянськість – усвідомлення громадянином своїх прав та сумлінне виконання обов‘язків перед державою та суспільством.

Демократія ( з грецької – «народовладдя») – такий спосіб  суспільного устрою, коли вирішальна роль у прийнятті рішень і врядуванні належить народові.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Робота в парах; завдання учням «Доповніть схему»

 

2. Чому мораль громадянського суспільства називають гуманістичною.

 

Вчитель: Певні норми поведінки людини по відношенню до себе, інших людей та суспільства виникли давно. З них складалися звичаї, традиції, правила. Моральні норми дають змогу оцінювати вчинки людей з позиції  добра чи зла. Норми моралі пропонують ідеал людської поведінки.

З часом деякі моральні правила відходили у минуле, інші ж живуть  і сьогодні. Саме вони становлять сукупність загальнолюдських цінностей.

Нині  в розвинених країнах світу все частіше йдеться про формування  громадянського суспільства.                                                                                           У  громадянському суспільстві найвища цінність – людина, громадянин.

Завдання громадянського суспільства є створення найкращих умов для   різнобічного розвитку людини. Для цього в багатьох державах, що розвивають громадянське суспільство, ухвалюють закони, що гарантують та охороняють права і свободи людини.

Для того щоб активно впливати на життя суспільства, самі громадяни добровільно об‘єднуються в товариства, асоціації, спілки…, які без втручання державної влади вирішують питання свого життя. Асоціації і товариства спрямовують свою діяльність на створення умов для розвитку творчих здібностей  громадян. Отже

 

 

 

 

 

Громадянське суспільство такий суспільний устрій, за якого створено мережу добровільних об‘єднань задля вираження, задоволення й захисту інтересів різних груп населення і в якому прагнуть до побудови  моральних відносин між усіма громадянами країни.

                                                                                        

Гуманістична  мораль - моральні норми, що просякнуті турботою про благо людини, повагою до її гідності, людяністю.

 

VІ.  Закріплення вивчення нового навчального матеріалу на практиці.

Для того, щоб краще зрозуміти , що від громадянської активності кожного залежить якою буде країна, де він живе і як нащадки будуть говорити  про ту чи іншу людину, сприятиме знайомство з оповіданням В.О.Сухомлинського «Який слід повинна залишити людина».

 

1. Робота з художнім твором   В.О.Сухомлинський                                                                    

«Який слід повинна залишити людина».

Запитання.

  1. Як на вашу думку, має жити людина, щоб залишити згадку про себе.
  2. Наведіть приклади з творів художньої літератури, що характеризують те, який слід може залишити людина на землі.

 

2. Робота в парах  «Склади прислів‘я».

Рідний край як рай, а чужа країна як домовина.

Нехай буде, як люди скажуть.     

Що громада скаже, то й пан не поможе.

Людина без Вітчизни, як соловей без літа.

За морем тепліше та вдома миліше

Хто дбає, той має.

Кожен край має свій звичай.

 

VII.  Підсумок уроку.

Підводячи підсумок уроку, я хотіла б звернути вашу увагу на те, людина - найвища цінність демократичного суспільства.  І як говорить народна мудрість:  « Гляди, не забудь, людиною будь». Пам‘ятайте цю народну мудрість,  діти!

               

 

 

 

 

 

 

                         

doc
Пов’язані теми
Етика, Розробки уроків
Додано
31 серпня 2022
Переглядів
813
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку