8 клас
(70 год, 2 год на тиждень)
№ з/п |
Дата уроку |
Тема уроку |
Примітка |
Вступ (2 год) |
|||
|
|
Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної і суспільної географії. Джерела географічної інформації. |
|
|
|
Географічні відомості про територію України в минулому. Дослідження Геродота, Гійома Боплана, Степана Рудницького, сучасні географічні дослідження. |
|
|
|
Коригуюче повторення. Євразія Географічне положення. Поділ Євразії на дві частини світу. Тектонічна будова. Рельєф. Корисні копалини |
|
|
|
Загальні риси клімату. Води суходолу. |
|
|
|
Природні зони. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
|
|
|
Населення. Найбільші держави Європи та Азії. Зв’язки України з країнами Європи та Азії. |
|
|
|
Океани. Вплив людини на природу материків та океанів |
|
|
|
Коригуюча контрольна робота |
|
Розділ І. Географічна карта та робота з нею |
|||
Тема 1. Географічна карта |
|||
|
|
Зображення України в картографічних творах. |
|
|
|
Елементи карти, картографічні проекції та види спотворень на географічних картах. |
|
|
|
Способи зображення географічних об`єктів та явищ на картах. Класифікація карт. Геоінформаційні та сучасні навігаційні системи. |
|
|
|||
|
|
Читання топографічних карт. Плани міст, схеми руху транспорту. |
Дослідження. Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обгрунтування |
|
|
Практична робота 1. Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат та висот точок за топографічною картою. |
|
Розділ ІІ. Географічний простір України |
|||
Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу |
|||
|
|
Політична карта світу, її елементи. |
Дослідження. Порівняльна характеристика географічного розміщення України з країнами світу (2-3 на вибір) |
|
|
Географічне положення. Державна територія України. Державні кордони, розміри території, географічні центри України та Європи. |
|
|
|
Практична робота 2. Позначення на контурній карті кордонів, назв сусідніх держав, крайніх точок, географічних центрів України та Європи; визначення координат точок, протяжності території України в градусах і кілометрах. |
|
Тема 2. Формування території України. Адміністративно-територіальний устрій України |
|||
|
|
Територіальні зміни кордонів України з ХХ ст. Особливості сучасного адміністративно-територіального устрою, його проблеми та шляхи вдосконалення на різних територіальних рівнях |
|
Тема 3. Україна на карті годинних поясів |
|||
|
|
Міжнародна система відліку часу. Годинні пояси. Місцевий, поясний та літній час. Особливості регулювання системи в країнах світу. Час в Україні. |
Дослідження. Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них в порівнянні з київським |
|
|
Контрольна Практична робота 3. Аналіз карти годинних поясів Землі. Розв’язування задач на визначення часу. |
|
Розділ ІІІ. Природні умови і ресурси України |
|||
Тема 1. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси |
|||
|
|
Тектонічна та геологічна карти України. Зміна природних умов території України в різні геологічні ери. |
|
|
|
Геологічна історія Землі. Геологічне літочислення. Геологічні ери. Геологічна будова. |
|
|
|
Основні тектонічні структури. Практична робота 4. Встановлення за картами зв’язків між тектонічною, геологічною будовою, рельєфом та корисними копалинами. |
|
|
|
Формування рельєфу. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини. |
|
|
|
Корисні копалини України, їх класифікація за використанням, закономірності поширення. Паливні корисні копалини. |
|
|
|
Рудні та нерудні корисні копалини: басейни, райони залягання та видобування. Мінеральні води і грязі. Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів. |
|
Тема 2. Клімат і кліматичні ресурси |
|||
|
|
Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня, їх взаємодія. Розподіл сонячної енергії в земній поверхні. |
|
|
|
Повітряні маси, що впливають на територію України. Атмосферні фронти, циклони та антициклони. |
|
|
|
Кліматичні показники: температура, опади, коефіцієнт зволоження та їх розподіл на території України. Річний та сезонний хід кліматичних показників. Практична робота 5. Визначення вологості повітря за заданими показниками. |
|
|
|
Практична робота 6. Визначення причин відмінностей кліматичних показників різних регіонів України за аналізом кліматичної карти. |
|
|
|
Сезонні погодні умови і явища. Несприятливі погодно-кліматичні яви. Метеорологічна служба. Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами. Вплив погодно-кліматичних умов на здоров’я і господарську діяльність людини. Охорона атмосферного повітря. Кліматичні особливості своєї місцевості. |
Дослідження. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ |
Погоджено заступник НВР /І. КАРАЧУН/ « »_______________ 2021
ІІ семестр Тема 3. Води суходолу і водні ресурси |
|||
|
|
Склад вод суходолу. Поверхневі води. Річки. Будова річкової долини. Вплив рельєфу на річки. Характер течії. Падіння, похил річки. Живлення та режим річок, густота річкової мережі. Річковий стік, витрати води. |
|
|
|
Основні річкові басейни та системи. Вплив клімату на формування річкової системи. Практична робота 7. Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів України (протягом теми). |
|
|
|
Озера, їх типи. Водосховища та канали. |
|
|
|
Болота, їх типи і поширення, причини заболочення. Водосховища та канали. Підземні води. Основні артезіанські басейни України. Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання та охорони. Води суходолу своєї місцевості. |
|
Тема 4. Ґрунти та ґрунтові ресурси |
|||
|
|
Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість. |
|
|
|
Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Дослідження В. Докучаєва. Карта ґрунтів. Ґрунтові ресурси України. Ґрунти своєї місцевості. Зміни ґрунтів у результаті господарської діяльності людини. Заходи з раціонального використання й охорони ґрунтових ресурсів. |
Дослідження. Вплив людини на родючість ґрунтів своєї місцевості. |
|
|
Практична робота 8. Порівняльний аналіз різних типів ґрунтів України. |
|
Тема 5. Рослинність |
|||
|
|
Різноманітність рослинності. Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. Рослинні угруповання. Червона та Зелена книги України. Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення. Рослинність своєї місцевості. |
|
Тема 6. Тваринний світ |
|||
|
|
Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси України, заходи щодо їх відтворенню та охорони. Тваринний світ своєї міісцевості. |
|
Тема 7. Ландшафти України |
|||
|
|
Ландшафт як просторово-цілісна система. Антропогенні ладшафти. |
Дослідження. Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання. |
|
|
Рівнинні ландшафти, їх різноманітність. Зона мішаних і широколистих лісів. |
|
|
|
Лісостепова зона. |
|
|
|
Степова зона. |
|
|
|
Практична робота 9. Складання порівняльної характеристики природних зон України (на вибір). |
|
|
|
Гірські ландшафти України, особливості їх зміни з висотою. Використання, охорона. Українські Карпати. |
|
|
|
Кримські гори. |
|
|
|
Природні умови і ресурси морів, що омивають Україну, проблеми їх раціонального використання. Чорне море. |
|
|
|
Азовське море. |
|
Тема 8. Природокористування |
|||
|
|
Використання природно-ресурсного потенціалу України. Основні види забруднень довкілля в Україні. Вплив екологічної ситуації на життєдіяльність населення України. |
Дослідження. Вплив компонентів природи на здоров’я людини. |
|
|
Природно-заповідний фонд України. Національна екологічна мережа. Практична робота 8. Позначення на контурній карті об`єктів природно-заповідного фонду України. |
|
|
|
Моніторинг навколишнього середовища. Основні заходи щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля. Природокористування в умовах сталого розвитку. |
|
|
|
Контрольна робота з тем «Ландшафти України» та «Природокористування» |
|
Розділ ІV. Населення України і світу |
|||
Тема 1. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення світу та України |
|||
|
|
Кількість населення в світі та Україні. |
|
|
|
Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції. |
|
|
|
Статево-віковий склад населення світу й України. Тривалість життя населення. Практична робота 11. Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу. |
|
|
|
Зміна кількості населення в світі та Україні. Дослідження Павла Чубинського. Демографічна політика. |
|
|
|
Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків у світі та Україні. Українська діаспора. Міграційна політика. |
|
Тема 2. Розселення |
|||
|
|
Густота населення. Територіальні відмінності густоти населення в світі й Україні. |
|
|
|
Сільське розселення. Типи сільських поселень, їх поширення в Україні. |
|
|
|
Міські і сільські населені пункти. Критерії їх розмежування в Україні та країнах світу. Класифікація міст за кількістю населення та функціями. Міське і сільське населення. |
|
|
|
Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Міські агломерації. Мегаполіси, мегалополіс. Світові міста. Відмінності в рівнях і темпах урбанізації в Україні і світі. Субурбанізація. Хибна урбанізація. |
|
Тема 3. Етнічний склад населення |
|||
|
|
Етноси. Найпоширеніші мовні сім'ї. Однонаціональні та багатонаціональні країни. |
|
|
|
Національний склад населення України: особливості та регіональні відмінності. Національні меншини та етнічні групи, основні райони їх розселення. |
|
Тема 4. Релігійний склад населення |
|||
|
|
Релігія як явище культури. Світові релігії. Найпоширеніші релігійні конфесії в Україні. |
|
Тема 5. Зайнятість населення в світі й Україні |
|||
|
|
Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. Економічно активне населення. Зайнятість населення. |
|
|
|
Проблеми зайнятості населення. |
|
Розділ V. Природа та населення свого адміністративного регіону |
|||
|
|
Тема 1. Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку. |
|
Тема 2. Природа регіону |
|||
|
|
Особливості природних умов і ресурсів. Природокористування. Об’єкти природно-заповідного фонду. |
|
Тема 3. Населення регіону |
|||
|
|
Кількість та структура населення. Етнічний склад. Особливості зайнятості населення. |
|
|
|
Дослідження (екскурсія) Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості. |
|