Календарно-тематичне планування
уроків інтегрованого курсу «Мистецтво» у 1 класі
за підручником Л.Масол, О.Гайдамака, О.Колотило (вид-во «Генеза»)
№ |
Дата |
Тема |
Музичне мистецтво |
Образотворче мистецтво |
РОЗДІЛ І. МИСТЕЦТВО - ЧАРІВНЕ ВІКНО У СВІТ |
||||
|
|
ПЕРШИЙ РАЗ У ПЕРШИЙ КЛАС… |
Музичні та шумові звуки. Мелодія. Правила співу. СММ: М. Скорик. Мелодія. СКМ: М/ф «Гойда, гойда-гой, ніченька іде» у виконанні Н. Матвієнко (фрагмент). ХТД: Музика і слова Н. Май «Пісня першокласника». |
Образотворче мистецтво. Крапка, лінія. СОМ: K. Жерард. Моє місто; Д. Івашина. Міський пейзаж.
ХТД: малюнок та декорування лініями і крапками шкільного дзвоника (фломастери, олівці). |
|
|
МОЇ ДРУЗІ |
Музичні звуки: довгі та короткі. Правила сприймання музики. СОМ: В. Волегов. Діти; А. Логінова. Моя конячка. СММ: Українська народна пісня «Котику сіренький»; Я. Барнич. Коник. СКМ: М/ф «Тихо, вечір надворі». ХТД: поспівка «Ми дружній і веселий клас». П: скрипковий ключ |
Види та характер ліній: пряма, ламана, хвиляста. СОМ: С. Якутович. Ілюстрація до повісті М. Коцюбинського «Тіні забутих предків», Д. Денисова. З Днем народження. ХТД: Подарунок другові або подружці. Малюнок різними лініями (фломастери, олівці). Гра: «Відгадай характер лінії» (зображення лінії руками у повітрі).
|
|
|
МОЄ ДОВКІЛЛЯ |
Музичні звуки: високі та низькі. СММ: Звуки грому. Е. Гріг. Пташка. В. Подвала. Їжачок. Дятел. ХТД: гра «Зозуля та соловейко»; Музика народна, слова В. Гончарук. «Прилетів комарик». Гра: пофантазуй і придумай музичну історію з голосами тварин різної висоти. |
Контур. СОМ: О. Кваша. Фрагмент ілюстрації до книги Р. Скиби «Кожному по скибці». ХТД: Їжачок. (фломастери, олівці). Гра: скласти казочку про їжачка за малюнком-піктограмою.
|
|
|
СВІТ НАВКОЛО ТЕБЕ |
Музичні звуки: гучні та тихі (форте та піано). Знак повторення СОМ: Ю. та Л. Шевченки. Два метелики. СММ: В. Барвінський. Жучок і Жучиха. А. Штогаренко. Метелик. ХТД: В. Верховинець. «Павук сірий, волохатий». Гра «Луна» («Ау»). Створення звукових картин: «Як легенький вітерець перетворився на сильний вітер» (голосом); «Як з дощових крапельок почалася злива з громом» (на інструменті). |
Інструменти художника: фарби, пензлі. Правила розміщення малюнка на аркуші. СОМ: Ган Інь-Сан. Метелики. ХТД: Вправи: малювання відбитками пальчиків, змочених у фарбу, простих за формою об’єктів природи: метеликів, павучків, квітів.
|
|
|
ЛЯЛЬКОВІ НАСТРОЇ |
Настрій у музиці. СОМ: Д. Денжл. Ляльковий лікар; К. Бабок. Коли збувається більше, ніж мріялось. СММ: Л. Колодуб. Лялька співає. СКМ: М/ф «Дитячий альбом» (П. Чайковський. Нова лялька. Хвороба ляльки) ХТД: поспівки «Бідолашна Маша», «Іде бичок, хитається». |
Настрій в образотворчому мистецтві. Правила нанесення акварельної фарби на малюнок. СОМ: ілюстрація: персонажів мультфільму «Незнайко в Сонячному місті». СКМ: М/ф “Незнайко в Сонячному місті” (фрагмент). ХТД: малювання святкового феєрверку у ляльковому місті (воскові олівці та акварельні фарби). |
|
|
ДИТЯЧІ ЗАХОПЛЕННЯ |
Настрій у музиці (продовження) СОМ: I. Ліфшиц. Діти. СММ: Б. Фільц. Гра у м’ячик. Р. Шуман. Гра в піжмурки з циклу «Дитячі сцени». СКМ: М/ф «Літачок Жужа». Рахуємо до десяти. ХТД: Музика В. Прокопик, слова Н. Танасійчук «Літачок Жужа». |
Форма. Утворення лініями різних форм: трикутної, прямокутної. СОМ: персонажі з мультфільмів. СКМ: М/ф “Літачок Ліп” (за мотивами казок Н. Вовк). ХТД: створення образу диво-машини, використовуючи різні форми (кольорові олівці). Гра: «Веселі літери». Створення образів літери-машинки чи іншої іграшки. |
|
|
ОСІННІЙ ЯРМАРОК |
Характер музики. СОМ: Г. Тот. Натюрморт. СММ: В. Кузнєцов. Український ярмарок (гурт «Дзвони»). Український народний танець «Козачок» ХТД: Музика народна, слова Н. Кукловської «Урожайна»; Гра «Оживи» картину. Уяви, що фрукти та ягоди раптом заспівали. Гра «Ярмарок».
|
Утворення лініями різних форм: круглої та овальної. Аплікація. Правила правильного розміщення аплікації на аркуші. СОМ: В. Тимошенко. “Натюрморт з чорнобривцями” ХТД: виконай аплікації “Урожай” (кольоровий папір).
|
|
|
МОЯ УКРАЇНА БАГАТА Й ГОСТИННА |
Мистецтво про рідний край. Характер музики. СОМ: М. Тимченко. Співуча Україна. СММ: Музика О. Осадчого, слова Ю. Рибчинського «Земле моя». ХТД: Поспівка «Рідний край» Музика А. Філіпенка, слова Г. Бойка «На місточку».
|
Природні матеріали. Форма. СОМ: Т. Бердник. Картини з листя. ХТД: моделювання з природного матеріалу: створення образів героїв мультфільмів (фрукти, пластилін).
|
|
|
КРАСА РІДНОЇ ЗЕМЛІ |
Пісня. Куплет. Правила дихання під час співу. СОМ: М. Приймаченко. Їде осінь на коні. СММ: К. Стеценко. Вечірня пісня. С. Людкевич. Старовинна пісня. ХТД: Музика М. Ведмедері, слова Н. Красоткіної. «Ой ходила осінь». |
Колір. Основні та похідні кольори. Палітра. СОМ: Й. Бокшай. Осінь. ХТД: зображення природи способом роздмухування плям (фарби, тонований папір, трубочка для соку). Вправа: «Основні та похідні кольори».
|
|
|
ВЕСЕЛКОВИЙ ДИВОГРАЙ |
Звуки та кольори в мистецтві., Сім кольорів веселки - сім нот (порівняння, ознайомлення). СОМ: О. Збруцька. Райдуга. СММ: С. Прокофʼєв. Дощик і веселка. ХТД: Слова Н. Гуркіної |
Кольори веселки. Основні та похідні кольори. Правила розміщення зображення на аркуші. СОМ: І. Буканов. Райдуга. ХТД: зображення веселки (акварель).
|
|
|
РІЗНІ БАРВИ У ПРИРОДИ
|
Танець СММ: Український народний танець «Гопак». І. Шамо. Дніпровський вальс. СКМ:Український народний танець «Метелиця» (фрагмент). ХТД: Звукові картини «Пісня осені» та «Хоровод зими». Музика народна, слова В. Верховинця «Метелиця», Музика В. Верховинця, слова народні «Зробим коло».
|
Теплі, холодні кольори. Колірне коло. СОМ: В. ван Гог. Місячна ніч. ХТД: Вправи: Зображення доріжки з опалого листя фарбами теплих кольорів і льодяної гірки фарбами холодних кольорів. Малювання будиночка Осені теплими кольорами або будиночка Зими – холодними (варіант - за вибором). Гра: «Веселі літери та цифри». Створення казкових будиночків із використанням літер та цифр.
|
|
|
ЗИМОВІ РИТМИ
|
Ритм у мистецтві. СММ: К. Дебюссі. Сніг танцює (ксилофон) ХТД: Придумай і заспівай ніжну мелодію до вірша, обери музичний інструмент для супроводу. |
Ритм. Повторення правил користування ножицями. СОМ: приклади ритму в образотворчому мистецтві. ХТД: Колективна робота. Створення прикраси у певному ритмі із сніжинок.
|
|
|
СВЯТКОВІ ПЕРЕТВОРЕННЯ
|
Ритм у мистецтві (продовження). СКМ: Руханка «Танці-зігріванці» (фізкультхвилинка). ХТД: Музика і слова Н. Рубальської «Пісня сніговиків».
|
Розбіл та затемнення кольорів. Повторення правил розміщення об’єктів на аркуші. СОМ: К. Головін. Зимова дорога; Ю. Пацан. Зима. ХТД: Вправа: затемнення та розбіл синього кольору. Колективна робота. Створення композиції «Танок сніговиків». Гра: продовження історії Барвика про сніговичка. |
|
|
ЗИМОВІ СВЯТА
|
Зимові свята в мистецтві. СММ: Дж. Л. П’єрпонт. Jingle Bells (Дзвіночки дзвенять). ХТД: Музика А. Олєйнікової, слова В. Чайковської. «Святий Миколай». |
Зимові свята в мистецтві. СОМ: Л. Мартін. ХТД: «Новорічна ялинка» (гуаш, пальчикові відбитки). |
|
|
РАДІЙТЕ! СВЯТО ЙДЕ!
|
Колядки, щедрівки. Пісні з інструментальним супроводом та без нього. СОМ: І. Горобчук. Вертеп. СММ: Колядка «Бог ся рождає!». ХТД: Колядка “Радуйтеся люди!”. |
Вітальна листівка. СОМ: С. Гординський. Різдвяні листівки. ХТД: Варіант 1. Створення вітальної листівки «Різдвяна зірка» (матеріали за вибором). Варіант 2. «Різдвяне янголятко» (відбитки долоньок, домальовування фарбами). |
|
|
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ. ПЕРЕВІРЯЄМО СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ (Завдання Лясольки. Завдання Барвика. Завдання Лясольки та Барвика)
|
|
|
|
РОЗДІЛ 2. ЗАГАДКИ ХУДОЖНІХ МОВ |
||
|
|
МАНДРИ КРАЇНОЮ МИСТЕЦТВ
|
Вокальна та інструментальна музика. Цирк. СММ: Українська народна мелодія «Щедрівочка щедрувала» у вокальному та інструментальному виконанні; Ф. Мендельсон. «Танець клоунів» з концертної сюїти «Сон літньої ночі». СОМ: І. Сколоздра. Різдво. Коломийка. А. Ма́ке. Цирк. Атлети, клоуни та мавпочка; Ю. Мацик. Клоуни. ХТД: створення мелодії до вірша. |
Цирк. Циркова афіша. СОМ: Ю.Мацик “Голубий слон”. ХТД: «Слоник на цирковій арені» (олівці, фломастери).
|
|
|
ЗУСТРІЧ ІЗ ТЕАТРОМ |
Театр. Актор. Правила поведінки в театрі. СКМ: М. Равель. Балет «Дитя та чари» (відеофрагмент). ХТД: Українська народна пісня «Два півники» ( виконання в ролях, з ритмічним супроводом – барабан, трикутник, бубон). Інсценізація змісту віршів.
|
Ляльковий театр. Театральна лялька. Ескіз. СОМ: світлини: Київський театр ляльок, скульптури казкових героїв. ХТД: ескіз ляльки до казки «Лисичка, Котик і Півник» (фломастери, олівці). Гра «Ляльковий театр. |
|
|
ЧАРІВНИКИ БАЛЕТУ |
Балет. Мова танцю. Вальс. СММ: П. Чайковський. Вальс сніжинок із балету «Лускунчик». ХТД: Музика Я. Степового, слова народні «Сніжинки»
|
Балет, театральний костюм. Ескіз (повторення). СОМ Л. Афремов. Балерина ХТД: малювання ескізів костюмів для виконавців балету (фломастери, олівці). |
|
|
БАЛЕТ-КАЗКА |
Оркестр. Музичні інструменти: скрипка (струнні), флейта (духові), барабан (ударні). СММ: Б. Павловський. Балет-казка «Білосніжка і семеро гномів» (фрагмент). СКМ: м/ф «Білосніжка і семеро гномів» (фрагмент). ХТД: гра «Оркестр».
|
Грим. Теплі та холодні кольори (повторення). СОМ фрагменти з балетної вистави, зразки гриму. ХТД: «Веселі гноми» (фломастери чи акварель). Варіант 1 - перетворюємо вивчені літери. Варіант 2 – перетворюємо кольорові плями. Гра «Веселі літери». Створити з вивчених літер улюблених казкових героїв, розповісти про них цікаві історії. |
|
|
ВЕСЕЛИЙ МАНДРІВНИК НА ОПЕРНІЙ СЦЕНІ |
Опера. Арія СММ: Г. Гриневич. Опера-казка «Плескачик». Арії героїв Опери. ХТД: Музика Н. Барабаш. Арія Тіста з опери-казки «Колобкові мандри». |
Декорації. Розміщення зображення (ближче - далі). СОМ: світлина декорації до лялькової вистави «Колобок». ХТД: створити декорацію до опери-казки «Плескачик» (аплікація з кольорового паперу). |
|
|
ВЕСЕЛИЙ МАНДРІВНИК У ТЕАТРІ ТА КІНО
|
Ансамбль. Хор. СКМ: Музика і вірші О. Шевченка. М/ф «Колобок» із серії «З любов’ю до дітей», фрагменти з мультфільмів про колобка. ХТД: створення власної опери-казки «Колобок» ( спів соло та в ансамблі). |
Ляльковий театр. Актори-ляльководи. СОМ: світлини театральних ляльок. ХТД: ліплення з пластиліну одного з персонажів казки «Плескачик». Гра-вигадка: придумати іншу кінцівку казки про колобка. |
|
|
КАЗКОВІ РОЗПОВІДІ |
Музична казка. Музичні інструменти оркестру: (продовження) арфа, флейта. СММ: М. Сильванський. Музична казка «Івасик-Телесик» (фрагменти: теми Івасика-Телесика, Змії, плескоту хвиль і передзвону молотів ковалів). ХТД: створення мелодії до вірша, добір інструментів для героїв музичної казки.
|
Мультфільми лялькові та мальовані. СОМ: кадри з мультфільмів. Фонтан «Івасик-Телесик» у Львов.; СКМ: М/ф «Потяг у казку» із серії «З любов’ю до дітей». ХТД: намалювати або виліпити одного з героїв казки «Івасик-Телесик» (художні матеріали за вибором). |
|
|
КАЗКОВІ РОЗПОВІДІ (продовж.) |
Музична казка (продовження). Регістр (на прикладі клавіатури піаніно). СММ: М. Чембержі. Казка про синій пролісок. ХТД: Музика А.Олєйнікової, слова Н.Іванової “Пролісок” Створення супроводу до пісні. СКМ: М/ф «Квіти дружби» із серії «Уроки тітоньки Сови».
|
Правила зображення предметів з віддаленням: ближче - більше, далі -менше. СОМ: М. Глущенко. Рожева весна ХТД: зображення пролісків на тонованому папері (гуаш). |
|
|
КРАСА І ЗДОРОВ’Я |
Вплив музики на емоційний стан людини. Музика і спорт. Соліст. СММ: Ф. Шуберт. Вечірня серенада. П. Чайковський. Вальс квітів з балету «Лускунчик». Ж. Бізе. Марш Тореодора з опери «Кармен». ХТД: Українська народна пісня-гра “Гей, ви дітки чорнобриві”. СКМ: м/ф «Холодне серце» (фрагмент з фігурним катанням).
|
Вплив кольору на емоційний стан людини. Основні та похідні кольори (повторення). СОМ: П. Сезанн. Натюрморт з драпіруванням, глечиком і вазою для фруктів; К. Білокур. Натюрморт «Квіти, яблука, помідори». ХТД: створення композицій із овочів. |
|
|
ВЕЛИКОДНІ ДИВА |
Великдень, писанки. Музична фраза. СОМ: Н. Курій-Максимів. Великдень. ХТД: Музика М. Катричка, слова В. Кленця, Н. Андрусич «Писанка». Створення мелодії до вірша. |
Писанки. Прадавні візерунки. СОМ: Ю.Мацик. Чия писанка. ХТД: Варіант 1. Крашанка (аплікація з кольорового паперу) Варіант 2. Писанка. Ескіз (фломастери, олівці). |
|
|
НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ |
Народна музика. СММ: Колискова (обробка А. Авдієвського), Я. Степовий. Колискова, Українська народна пісня «Сонечко» (обробка В. Барвінського). ХТД: Музика і слова народні “Вийди, вийди, сонечко”.
|
Народна творчість. Вишиванка. Орнамент. СОМ: світлини зразків творів декоративно-ужиткового мистецтва ХТД: створення орнаменту для розпису чашки (пальчикові відбитки, гуаш). |
|
|
НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ (продовження) |
Народні музичні інструменти: бандура, сопілка, бубон, волинка (дуда). Свищики. СОМ: зображення свищиків. Ф. Буше. Чабанець, що грає на волинці. СММ: Гра на українській волинці (дуді). Й. С. Бах. Волинка. Українські народні танцювальні мелодії (ансамбль народних інструментів). ХТД: Створення ритмічного супроводу, мелодії до вірша. |
Народна іграшка.
СОМ: світлини народних іграшок
|
|
|
МИТЦІ ПРОФЕСІОНАЛИ |
Професійна музика. Музичні професії: композитор, виконавець. СММ: пісні Котика, Півника, Лисички з опери-казки К. Стеценка «Лисичка, Котик і Півник». ХТД: Музика А. Філіпенка, слова О. Журливої «Узяла лисичка скрипку». |
Художні професії: художник, скульптор. СОМ: світлини скульптурних зображень котів. ХТД: ліплення котика (пластилін або солоне тісто). |
|
|
СТВОРЮЄМО КРАСУ |
Музичні професії: диригент. СММ: М. Лисенко. Хор «А вже весна» з опери «Зима і Весна». ХТД: Гра «Оркестр».
|
Розбіл кольору ( повторення). СОМ: О.Шупляк. Яблуні цвітуть. ХТД: зображення квітучої гілки яблуні на (акварель, гуаш, тонований папір). |
|
|
ДО ВЕРШИН МАЙСТЕРНОСТІ |
Професійна мистецька освіта: музичні школи, музичні академії. СММ: К. Дебюссі. Доктор Gradus ad Parnassum (Шлях до Парнасу). Н. Нижанківський. Івасик грає на чельйо. ХТД: Музика Т. Попатенко, слова М. Івенсен “Урок”. Робота в парах: виконання ритмічних послідовностей. |
Професійна мистецька освіта: художні школи та академії мистецтв. Порівняння зображень: реальне - вигадане.
СОМ: В. Глущенко. Півень у квітах. |
|
|
МИСТЕЦЬКА ПОДОРОЖ ДО ЄВРОПИ |
Знайомство з мистецтвом різних країн. Пісні й танці (узагальнення). СММ: Ф. Шопен. Полонез; Італійська народна пісня «Санта Лючія»; Н. Паганіні. Баркарола. СОМ: А. Ніколаєв. Бал; М. Глущенко. Вечірня Венеція. СКМ: м/ф «Танок маленьких каченят». ХТД: Т. Вернер. Танок маленьких каченят (виконання рухів). |
Знайомство з мистецтвом різних країн. Сувенір. СОМ: світлини сувенірів різних країн Європи. ХТД: Варіант 1. Коробка для сувеніру (моделювання). Варіант 2. Колективна робота «Український сувенір». |
|
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ. ПЕРЕВІРЯЄМО СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ (Завдання Лясольки. Завдання Барвика. Завдання Лясольки та Барвика) |
||
|
|
Музична вікторина «Вгадай мелодію» Експозиція дитячих робіт Урок-концерт
|
Умовні скорочення:
СММ - сприймання музичного мистецтва; СОМ - сприймання образотворчого мистецтва;
СКМ – сприймання кіномистецтва; ХТД - художньо-творча діяльність.