9 клас
Історія України (52 год.)
Складено згідно Навчальної програми для ЗЗСО
(Наказ МОН України від 03 серпня 2022 року № 698)
Структура курсу.
Вступ. «Довге» дев’ятнадцяте століття в історії України: територія, населення, влада.
Розділ 1. Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Розділ 2. Українські землі у складі Австрійської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Розділ 3. Повсякденне життя та культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст.
Розділ 4. Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст.
Розділ 5. Українські землі у складі Австро-Угорщини в другій половині ХІХ ст.
Розділ 6. Україна на початку ХХ століття перед викликами модернізації.
Розділ 7. Повсякденне життя та культура України в середині ХІХ – на початку ХХ ст.
№ |
Тема уроку |
Дата |
Домашнє завдання |
ВСТУП. «Довге ХІХ століття в історії України: територія, населення, влада» § |
|||
1. |
Ранній Новий час в історії України: здобутки і втрати. Відлуння європейських подій XVIII ст. в Україні. Вплив Французької революції на ідейний клімат ЦентральноСхідної Європи. |
|
ст.7-10 |
2. |
Між двома імперіями: Україна на політичній карті Європи на зламі XVIII–ХІХ ст. Адміністративнотериторіальний устрій українських територій у складі Російської та Австрійської імперій. Російське самодержавство як політична система. |
|
ст.10-14 |
3. |
Українська територія та її залюдненість: чисельність, соціальний і національний склад населення. Іншоетнічні групи на україн-ській території: поляки, росіяни, кримські татари, євреї, німці та ін. Запровадження «смуги осілості» для євреїв підросійської України. |
|
Опрацювати матеріал презентації |
Розділ 1. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. |
|||
4. |
Нові російські порядки: імперське освоєння українського прос-тору. Козацтво після ліквідації Запорозької Січі та Гетьман-щини. Чиновницький апарат у відносинах з центральною імпер-ською владою і місцевим населенням. |
|
§1 ст.14-16 |
5. |
Французько-російська війна 1812 р. та плани Наполеона щодо Східної Європи. Українські ополченські полки в російській армії та українці на боці Наполеона І в легіоні Яна Домбровського |
|
§1 ст.17-19 |
6. |
Соціальні та економічні зміни: криза кріпосницької системи, розмивання станових перегородок. Шляхетсько-дворянська вер-ства. Життя сільської громади. Міщани: ремісники, торговці, підприємці. |
|
§2 ст.20-23 |
7. |
Початок індустріальної революції. Нова модель соціально-економічного розвитку Півдня України. Порто-франко Одеси. |
|
§2 ст.23-26 |
8. |
Початок українського національного руху («національне відрод-ження»): шляхетський етап. Асимілятори і традиціоналісти. Нов-город-Сіверський гурток автономістів. Формування сучасної національної ідентичності. |
|
§3 |
9. |
Кирило-Мефодіївське братство та ідея всеслов’янської республі-ки-федерації. Практична робота. Програмні документи Кирило – Мефодіївського братства під кутом зору відобра-ження в них майбутнього України або/і з позиції формування прав і свобод людини. |
|
§4 |
10. |
Нації та націоналізм у сприйнятті людей ХІХ століття. Соціальні та політичні рухи. Польське повстання 1830–1831 рр. і його на-слідки для України. «Українське питання» в баченні російської влади й громадськості. Імперська «теорія офіційної народності» («православ’я – самодержавство – народність»). Ліквідація греко-католицької церкви в Російській імперії. |
|
§5-6 |
11. |
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
Повт. §1-6 |
Розділ 2. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ АВСТРІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. |
|||
12. |
Адміністративно-територіальний устрій українських регіонів у складі Австрійської імперії. Соціальний та етнічний склад насе-лення. Організація імперської влади. Реформи Марії Терезії та Йосифа ІІ. «Освічений абсолютизм». |
|
§7 |
13. |
Початки українського національного руху в Австрійській імпе-рії. Закарпатські «будителі». Товариство галицьких греко-като-лицьких священиків. |
|
§8 ст.54-57 |
14. |
Національна діяльність греко-католицької церкви. Гурток «Русь-ка трійця».Дискусія про абетку (кирилиця чи латиниця) в Галичині. |
|
§8 ст.57-60 |
15. |
Практична робота. Альманах «Русалка Дністровая»: історія, зміст, значення для розвитку національного руху. |
|
Закінч.роботу |
16. |
«Весна народів» та суголосні їй події в Галичині, Буковині й Закарпатті в 1848–1849 рр. Скасування панщини. Перша полі-тична організація українців – Головна Руська рада та її націо-нальна програма. Українці в австрійському парламенті. |
|
§9 |
17. |
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
§10 |
Розділ 3. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ТА КУЛЬТУРА УКРАЇНИ кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст. |
|||
18 |
Умови розвитку освіти й культури в Україні. Імперська політика в галузі освіти й наук. Університети в Україні (Львівський, Хар-ківський, Київський): освітнє, наукове, соціальне та політичне призначення. Елітарні навчальні заклади університетського ти-пу: Кременецький ліцей, Рішельєвський ліцей в Одесі, Ніжин-ська гімназія вищих наук князя Безбородька. Інтелектуальні співтовариства. |
|
§11 |
19 |
Становлення сучасної української літературної мови. «Енеїда» Івана Котляревського – перший твір нової української літерату-ри. Націєтворча роль літературних та історичних праць. Теми та образи української романтичної літератури та історичної белет-ристики. Тарас Шевченко і його «Кобзар». |
|
§12 |
20 |
Музика, театр, образотворче мистецтво та архітектура у світлі культурно-мистецьких течій класицизму і романтизму та роз-витку національного руху. Національно-культурне життя поля-ків, росіян, євреїв, німців, кримських татар на теренах України. Єврейські «штетли». |
|
§13 |
21. |
Повсякденне життя сільського і міського населення. Сільська та міська забудова (приватний і громадський простори). Житло і побут дворянина (шляхтича), купця, міщанина, селянина. Одяг. Публічна і приватна гігієна. Емансипація селянства. Становище жінки. |
|
§14 |
22. |
Практична робота. Віртуальна мандрівка «Пам’ятки обра-зотворчого мистецтва та архітектури України І половини ХІХ століття» |
|
Повт.§11-14 |
23. |
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
Повт.§11-14 |
Розділ 4. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ в другій половині ХІХ ст. |
|||
24. |
Україна в контексті міжнародних політичних подій середини ХІХ ст. Східна (Кримська) війна 1853– 1856 рр. як поштовх до реформ у Російській імперії. Українці у Східній (Кримській) війні. |
|
§15 |
25. |
Ліквідація кріпацтва та реформи 1860–1870-х рр. Модернізація промисловості й сільського господарства. Торгівля. Втягнення підприємств України в імперський ринок. Урбанізація. Будівельна лихоманка. Зміни в транспортному сполученні: пароплавні компанії і розбудова залізничної мережі. |
|
§16 |
26. |
Зміни в соціальній структурі населення. Становлення української інтелігенції. Розширення сфери застосування найманої праці. Формування робітництва. Труднощі адаптації селян до міських умов життя. Українські підприємці. Взаємини між підприємцями і найманими робітниками. |
|
§17 |
27. |
Український національний рух: організаційно-культурницький (інституційний або народницький) етап. Хлопомани і громадівський рух. Київська громада. Південно-Західний відділ Російського географічного товариства. Молоді громади. «Братство (Братерство) тарасівців». |
|
§18 |
28 |
Ідейні основи українського національного руху у 1870-1890 р.р. Володимир Антонович і Михайло Драгоманов. Реакція російської громадськості й імперської влади на розвиток українського руху: Валуєвський циркуляр і Емський указ. |
|
§19 |
29. |
Практична робота. Політика російської імперської влади в Україні на підставі Валуєвського циркуляру, Емського указу та інших доступних офіційних актів. |
|
|
30. |
Польський, єврейський та кримськотатарський рухи в Україні. Польське повстання 1863–1864 рр. та його наслідки для поляків і українців. Громадсько-політичне та культурне життя єврейсь-кого населення: ортодокси та асимілятори. Сіонізм. Кримсько-татарське національне відродження. |
|
§20 |
31. |
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
|
Розділ 5. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ АВСТРО-УГОРЩИНИ в другій половині ХІХ ст. |
|||
32 |
Особливості соціально-економічного розвитку західноукраїнсь-ких регіонів. Пореформені (після скасування панщини в 1848 р.) зміни у становищі селянства. Нафтова промисловість Дрогобич-чини. Кооперативний рух. Трудова еміграція. |
|
§22 |
33 |
Національно-політичні й культурні течії в українському русі Га-личини і Буковини: русофіли («москвофіли») і народовці («укра-їнофіли»). Гасло «органічної праці». Налагодження контактів Київської громади з галицькими народовцями. Зародження ідеї «соборної України». Радикальний рух у Галичині. |
|
§23 |
34 |
Зміни у політичному становищі західноукраїнських регіонів у зв’язку з перетворенням Австрійської імперії на Австро-Угорсь-ку, запровадженням конституційно-парламентського устрою та децентралізацією. «Українське питання» в політиці австрійської влади. |
|
§24 |
35 |
Зростання української політичної активності. Українсько-поль-ське суперництво в Галичині. Українське представництво в Галицькому сеймі та австрійському парламенті у Відні. Народовська політика «нової ери». Утворення політичних това-риств і політичних партій. |
|
§25 |
36. |
Практична робота. Порівняльна таблиця розвитку україн-ського руху в Російській та Австро-Угорській імперіях у ХІХ ст. |
|
Закінчити таблицю |
37. |
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
Повт. §22-25 |
Розділ 6. УКРАЇНА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ ПЕРЕД ВИКЛИКАМИ МОДЕРНІЗАЦІЇ |
|||
38. |
Населення України на початку ХХ ст. Індустріальна модер-нізація. Міста як осередки великого підприємництва, торгівлі та фінансів. Економічна криза 1900–1903 рр. Розвиток монополій. Регіональна спеціалізація промисловості й сільського госпо-дарства. Проведення в Україні столипінської аграрної реформи. Переселенські рухи. |
|
§27 |
39. |
Український національний рух: політичний етап. Радикалізація руху. Автономістська й самостійницька течії в національному русі. Розбудова політичних партій. Утворення національних організацій культурноосвітнього та військово-спортивного спрямування. «Націоналізація» селянства. |
|
§28 |
40. |
Практична робота. Ідеї автономії та самостійності в програмах українських політичних партій Наддніпрянщини |
|
§29 |
41. |
Консолідація української нації. Українці в російській революції 1905– 1907 рр. Боротьба українців за реформу виборчої системи в АвстроУгорській імперії. Українське представництво в російській Державній Думі та австрійських парламентських установах – Галицькому сеймі і Державній раді. |
|
§30 |
42. |
Український національний рух і його опоненти в умовах по-революційної (столипінської) реакції 1907–1914 рр. Товариство українських поступовців. Діяльність чорносотенців. Антиєв-рейські погроми. «Справа Бейліса». Посилення соціальної і полі-тичної напруженості. |
|
§31
|
|
Боротьба українців за реформу виборчої системи в Австро-Угорській імперії. Українське представництво в австрійському парламенті . Кооперативний рух і трудова еміграція на початку ХХ століття. |
|
§32
|
|
Особливості українського руху в західноукраїнських землях на початку ХХ ст. Діяльність національно-культурних і військово-спортивних організацій західноукраїнської молоді. |
|
§33-34 |
44. |
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
Підготув.повідомл. «Повсякдення села та міста.» |
Розділ 7. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ТА КУЛЬТУРА УКРАЇНИ в середині ХІХ – на початку ХХ ст. |
|||
45. |
Повсякдення села та міста. Громада як форма організації сіль-ського населення, відмінність української сільської громади від російської общини. Заняття та умови праці селян і містян. Дозвілля й розваги. Зовнішній вигляд мешканців села і міста. Етнічне й конфесійне розмаїття міського населення. |
|
Опрацювати матеріал презен-тації, *підготувати інформацію самостійно |
46. |
Урізноманітнення форм і напрямів освіти: гімназійна освіта, по-ява навчальних закладів технічного профілю, приватні навчальні заклади. Боротьба за створення українського університету у Львові. Розвиток наукових досліджень. Наукові товариства. |
|
§36 |
47. |
Реалізм другої половини ХІХ ст. як світоглядна і культурно-мистецька течія. Український модерн і ранній модернізм (аван-гардизм) зламу ХІХ– ХХ ст. у літературі, образотворчому мистецтві, архітектурі. Поява будівель громадського призна-чення: вокзали, криті ринки, театри. Меценатство. |
|
§37 |
48. |
Практична робота. Вплив процесів модернізації на повсяк-денне життя і світогляд населення України край у ІІ поло-вині ХІХ – на початку ХХ століття |
|
*підготувати інформацію самостійно |
49. |
Участь церкви (релігійних організацій) і духівництва у фор-муванні основ новочасного українського суспільства. Розширен-ня просторів світського життя (секуляризація). Зміни в поглядах на становище жінки. Опіка над здоров’ям і медичні служби. |
|
§35 |
50. |
Зміни у світосприйнятті та відчутті людиною простору. Поява нових видів транспорту (потяги, трамваї, автомобілі), засобів спілкування (телеграф, телефон) та поширення інформації (пре-са). Облаштування громадського простору (брукування, освіт-лення вулиць тощо). Нові види мистецтва (фотографія і кінема-тограф) |
|
§38, повторити §35-37 |
51 |
Урок – проєкт. Наш край у ІІ половині ХІХ – на початку ХХ століття |
|
*підготувати інформацію самостійно |
52. |
Узагальнення. Тематичний контроль. |
|
|