Календарно-тематичне планування
уроків курсу «ВЧИМОСЯ ЖИТИ РАЗОМ»
0,5 год. на тиждень –17 год.
Підручник: «Вчимося жити разом». Автори: Воронцова Т.В., Пономаренко В.С., Василенко К. С., Лаврентьєва І. В.,. Андрук Н. В. (2022)» для 5 класу
Модельна навчальна програма: «Вчимося жити разом. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Воронцова Т.В., Пономаренко В.С., Лаврентьєва І.В., Хомич О.Л.)
Зміст модельної навчальної програми |
Тема уроку |
Результати навчання |
Види навчальної діяльності |
||||
ВСТУП. БАЗОВІ ПОНЯТТЯ (1 ГОД) |
|||||||
1 |
Вступний тренінг. Правила роботи в групі. Мета і зміст курсу «Вчимося жити разом». Права дитини. |
Вхідне діагностичне оцінювання (онлайн-анкети «До»). Вступ. Психологічні та життєві навички. Права та обов’язки дітей. |
- Толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці й доброту. - Виявляє розуміння індивідуальних відмінностей (гендерних, расових, національних, фізичних тощо. Проявляє психосоціальні компетентності: - спільної діяльності та співробітництва - мотивації успіху. |
Ознайомлення із курсом ВЖР. Обговорення необхідності правил для життя в суспільстві. Складання правил проведення тренінгів. Дослідження прав і обов’язків дітей |
§ 1 с. 6-11 |
05.09 |
|
РОЗДІЛ 1. ЦІННОСТІ (1 ГОД) |
|||||||
2 |
Роль цінностей у житті людини. Життєві цінності. Родинні цінності. Цінності українського народу. Загальнолюдські цінності. |
Цінності у житті людини. Родинні та народні цінності. |
- Визначає свої потреби, бажання, інтереси й цілі. - Толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці й доброту. Проявляє психосоціальні компетентності: - визначення життєвих цінностей - спільної діяльності та співробітництва |
Дослідження особистих цінностей. Ієрархія цінностей. Обговорення родинних цінностей і цінностей українського народу. |
§ 2 с. 12-17 |
12.09 |
|
РОЗДІЛ 2. СОЦІАЛЬНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ (12 ГОД) |
|||||||
3 |
Самооцінка і поведінка людини. Унікальність людини. Види самооцінки. Вплив самооцінки на поведінку людини. Реагування на критику. Впевненість і самовпевненість. Самооцінка характеру. |
Самооцінка і характер людини. Упевненість і самовпевненість. Самооцінка характеру. |
- Розрізняє ситуації, коли силу переконання використали з позитивними чи негативними намірами. Проявляє психосоціальні компетентності: - позитивної самооцінки - мотивації успіху |
Визначення своїх унікальних якостей. Обговорення видів самооцінки та її впливу на поведінку людини. Самооцінка рис характеру. |
§ 3 с. 18-23 |
19.09 |
|
4 |
Повага до різноманіття Схожість і відмінність людей. Повага до особистих якостей інших людей. Толерантність. Уміння працювати спільно. |
Повага до різноманіття. Толерантність, упередженість, дискримінація. |
- Толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці й доброту. - Пояснює почуття інших осіб і визнає їхнє право на вираження своїх почуттів. |
Дослідження різноманіття і поваги до інших людей та ознак дискримінації. Аналіз аргументів на користь роботи в команді. |
§ 4 с. 24-29 |
26.09 |
|
5
|
Що сприяє порозумінню між людьми Уміння слухати і говорити. Здатність розуміти і використовувати мову тіла. Щира і доброзичлива манери спілкування. |
Що сприяє порозумінню між людьми. Тактовність та уміння слухати. |
- Встановлює нові контакти й ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку. - Толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці й доброту. |
Моделювання вербальних і невербальні способів спілкування. Відпрацювання умінь активного слухання. |
§ 5 с. 30-35 |
03.10 ущ |
|
Коло стосунків. Дружня родина. Родина як осередок любові, емпатії, взаємної допомоги та відповідальності. Склад родини. Обов’язки членів родини. Допомога дітей батькам та іншим дорослим у родині. |
Дружня родина. Правила дружньої родини. Обов’язки у сім’ї. Піклуємось про рідних. |
- Застосовує вербальні й невербальні засоби спілкуван-ня для конструктивної комунікації. - Розуміє перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього. - Виявляє чуйність до осіб, що потребують допомоги. Проявляє психосоціальні компетентності: - ефективного спілкування - визначення життєвих цінностей |
Дослідження ознак люблячої родини. Наведення учнями прикладів своїх сімейних обов’язків. |
§ 6 с. 36-41 |
|||
6 |
Коло стосунків. Стосунки з друзями й однокласниками. Ознаки справжньої дружби. Формування дружніх стосунків між хлопчиками і дівчатками. Способи підтримки доброзичливих взаємин із однокласниками. |
Стосунки з однолітками. Хто такий друг/ подруга? – вчимося товаришувати. Етапи становлення дружби. |
- Застосовує вербальні й невербальні засоби спілкуван-ня для конструктивної комунікації. - Розуміє перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього. - Пояснює почуття інших осіб і визнає їхнє право на вираження своїх почуттів. Проявляє психосоціальні компетентності: - ефективного спілкування |
Дослідження якостей справжнього друга. Моделювання уміння представляти своїх друзів. Обговорення способів підтримки доброзичливих взаємин із однокласниками. |
§ 7 с. 42-47 |
10.10 |
|
7 |
Друзі з особливими потребами Люди з інвалідністю. Виявлення емпатії та поваги до людей із вадами здоров’я Особливості спілкування з людьми, які мають вади зору і слуху. Підтримка дітей з особливими потребами. |
Успіх під силу кожного. Друзі та подруги з інвалідністю. Права дітей з інвалідністю. Як спілкуватися з людьми з інвалідністю. |
- Встановлює нові контакти й ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку. - Виявляє чуйне ставлення до людей з особливими потребами. - Виявляє розуміння індивідуальних відмінностей (фізичних ) - Виявляє чуйність до осіб, що потребують допомоги. Проявляє психосоціальні компетентності: - співчуття - протидії тиску і дискримінації |
Обговорення, що відчувають люди з вадами здоров’я, якщо вони не мають друзів. Дослідження прикладів видатних людей із вадами здоров’я, які досягли життєвого успіху. Моделювання уміння висловити підтримку людям з особливими потребами. |
§ 8 с. 48-55 |
17.10 |
|
8 |
Ефективне спілкування. Ввічливість. Уміння слухати. Як висловлювати прохання. Як робити компліменти |
Ввічливе спілкування. Ознаки ефективного спілкування. Навички уважно слухати та як висловити прохання. Робимо та приймаємо компліменти. |
- Пояснює почуття інших осіб і визнає їхнє право на вираження своїх почуттів. - Виявляє розуміння індивідуальних відмінностей (гендерних, расових, національних, фізичних тощо. Проявляє психосоціальні компетентності: - ефективного спілкування - визначення життєвих цінностей |
Обговорення ознак ефективного спілкування. Відпрацювання навичок ввічливого активного слухання. Моделювання уміння висловлювати прохання і робити компліменти. |
§ 9 с. 56-61 |
24.10 |
|
9 |
Ефективне спілкування з дорослими. Коло дорослих, яким довіряють. Спілкування з новими вчителями, іншими працівниками школи. Подолання невпевненості у під час спілкування в різних життєвих ситуаціях. |
Спілкування з дорослими. Коли потрібно звертатись за допомогою. Спілкування з учителем. Особистий простір. Долаємо невпевненість. |
- Визначає свої потреби, бажання, інтереси й цілі. - Самостійно створює й реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті тощо. Проявляє психосоціальні компетентності: - мотивації успіху - ефективного спілкування
|
Складання пам’ятки «Дорослі, яким я довіряю» Моделювання уміння долати невпевненість у життєвих ситуаціях: розпитати дорогу, передати на проїзд у громадському транспорті, висловити прохання, надати допомогу. |
§ 10 с. 62-69 |
07.11 |
|
10 |
Конструктивне розв’язання конфліктів Види конфліктів. Розв’язання конфлікту поглядів. Способи розв’язання конфлікту інтересів.Конструктивна поведінка в конфліктних ситуаціях. Запобігання конфліктам. |
Конфлікти та як їх розв’язати. Запобігання «розпалюванню» конфліктів. Поведінка в конфліктних ситуаціях. |
- Пояснює почуття інших осіб і визнає їхнє право на вираження своїх почуттів. - Виявляє розуміння індивідуальних відмінностей (гендерних, расових, національних, фізичних тощо. Проявляє психосоціальні компетентності: - протидії тиску і дискримінації
|
Аналіз прикладів толерантного розв’язання конфлікту поглядів. Дослідження чотирьох способів розв’язання конфлікту інтересів та ситуацій, в яких ці способи є доречними. Обговорення способів, як запобігати конфліктам |
§ 11 с. 70-77 |
14.11 |
|
11 |
Командна робота Дружні і небезпечні компанії. Команда. Ознаки командної роботи. Дружний клас. Спільний проєкт. |
Командна робота. Переваги роботи в командній роботі. Дружній клас. |
- Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби. Проявляє психосоціальні компетентності: - позитивної самооцінки - мотивації успіху - ефективного спілкування |
Дослідження ознак дружньої команди: комунікація, кооперація, компроміс Практикум командної роботи. Обговорення спільного проєкту класу. |
§ 12 с. 78-83 |
21.11 |
|
12 |
Протидія тиску, насильству і цькуванню Позитивні і негативні соціальні впливи. Маніпуляції. Упевнена поведінки. Протидія маніпуляціям і тиску однолітків.
|
Вплив найближчого оточення. Як протидіяти тиску, насильству та цькуванню. Учимося впевнено відмовляти. |
- Самостійно створює й реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті тощо. Проявляє психосоціальні компетентності: - ефективного спілкування - протидії тиску і дискримінації
|
Обговорення прикладів позитивного та негативного впливу однолітків. Моделювання уміння казати «ні». Дослідження способів протистояння насиллю у своєму середовищі. Практикум уміння розпізнавати маніпуляції і протидії їм. |
§ 13 с. 84-91 |
28.11 |
|
13 |
Безпека в інтернеті. Мережа інтернет. Соціальні мережі. Правила спілкування в мережі інтернет. Правила безпеки в інтернет. Захист персональних даних. |
Безпека в Інтернеті. Переваги та недоліки Інтернету. Правила спілкування в соціальних мережах. Захист персональних даних. |
- Оцінює надійність різних джерел інформації (ЗМІ, реклама, соцмережі тощо). Проявляє психосоціальні компетентності: - позитивної самооцінки - мотивації успіху - визначення життєвих цінностей |
Аналіз переваг і недоліків інтернету. Дослідження правил ввічливого і безпечного спілкування в мережі інтернет. Аналіз прикладів ризикованої поведінки у мережі інтернет. Обговорення правил захисту персональних даних. |
§ 14 с. 92-99 |
05.12 |
|
РОЗДІЛ 3. ПСИХОЛОГІЧНІ КОМПЕТНТНОСТІ (1 ГОД) |
|||||||
14 |
Емоційна грамотність. Емоції, почуття, настрій. Основні емоції та їх прояв. Розпізнавання почуттів за мовою тіла. Висловлення почуттів за допомогою «Я —повідомлень». Способи поліпшення настрою. |
Емоційна грамотність. Емоції та почуття. Емоційний інтелект та як його розвивати. Настрій. |
- Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби. - Встановлює нові контакти й ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку. Проявляє наскрізні психосоціальні компетентності: - ефективного спілкування - спільної діяльності та співробітництва
|
Дослідження основних емоцій. Практикум розпізнавання емоцій за невербальними ознаками. Моделювання здатності ставити себе на місце іншого, уявляти, що він думає і відчуває. Відпрацювання вміння висловлювати свої почуття за допомогою «Я —повідомлень». Дослідження способів поліпшення настрою. |
§ 15 с. 100-109 |
12.12 |
|
РОЗДІЛ 4. ЕКОЛОГІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ (1 ГОД) |
|||||||
15
|
Екологічна відповідальність Що ми залишимо нащадкам. Вплив людства на природу. Сміттєва криза. Екологічні звички. Екологічна відповідальність. Принципи сортування відходів. Раціональне споживання. |
Екологічна відповідальність. Що ми залишимо нащадкам? Правила відповідального споживача. |
- Застосовує вербальні й невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації. - Аналізує взаємозв’язок між потребами людини та обмеженістю ресурсів. - Обстоює потребу ощадливого використання ресурсів і повторної переробки вторинної сировини. Проявляє наскрізні психосоціальні компетентності: - ефективного спілкування - спільної діяльності та співробітництва |
Дослідження негативних наслідків для природи діяльності людства. Аналіз термінів розкладання різних видів сміття. Моделювання способів сортування сміттєвих відходів. Обговорення, від чого можна відмовитися для збереження природи. |
§ 16 с. 110-117 |
19.12 ущ |
|
|
Підсумкове оцінювання (онлайн-анкети «Після») |
|
|
|
|||
|