КАЛЕНДАРНО-тематичний план УРОКІВ МИСТЕЦТВА У 10 (11) кл.
(до підручника л. МАСОЛ МИСТЕЦТВО – К.: ВД «Освіта», 2018. - 224 С.)
№ |
Дата |
Тема і зміст |
Теми проектів і дискусій, завдання, твори для сприймання, практикуми
|
Тема 1. Мистецтво африканського культурного регіону |
|||
|
|
Відмінності культур Північної і Тропічної Африки. Унікальність мистецтва стародавньої цивілізації Єгипту. Роль ісламу в культурі країн Північної Африки. Вплив релігійних вірувань (анімізм, тотемізм, фетишизм) на традиційне мистецтво етнічних племен Центртальної Африки.
|
Мистецький проєкт (тема за вибором): «Мистецтво Стародавьного Єгипту», «Мавританське мистецтво», «Сучасний живопис Африки».
|
|
|
Маскa — «ключ» до душі африканців, її різновиди. Теракотові статуетки стародавньої культури Нок. Реалістичні голови з теракоти або бронзи з міста-держави Іфе. Жанровий діапазон і канони бронзової скульптури держави Бенін. Відлуння експресивних образів африканців у творчості митців європейського авангарду. |
Практикум. Самостійно доберіть в інтернеті зразки африканських масок і виготовте їх для шкільного театралізованого шоу. |
|
|
Відлуння експресивних образів африканців у творчості митців європейського авангарду. Сучасне мистецтво Африки. Африканські мотиви у творчості Анрі Матісса, Пабло Пікассо, Андре Дерена. Пластичні ідеї африканців як основа кубізму. |
Практикум. Підготуйте і проведіть у школі квест «Загадки мистецтва Африки».
|
|
|
1.2. Музично-танцювальна магія африканців Гілки африканської музичної культури: музика Північної Африки, де поєдналися традиції корінних народів континенту з досягненнями мусульманської культури та етнічна музика африканців, що живуть на південь від пустелі Сахара й зберегли архаїчні традиції.
|
Завдання. Проведіть дискусію на тему: «Африканський танець — думки й почуття, виражені в русі», висловіть і поясніть власне ставлення мистецтва народів Африки. Подумайте, які танці можна застосовувати для релаксації. |
|
|
Музичний інструментарій народів Африки: домінування ударних, зокрема різних за формами та розмірами барабанів. «Мова» там-тамів, гра на джембе. Популярність калимби, різновидів балафонів. Срунні (кора, лук, ефіопська ліра) та духові інструменти. |
Завдання. Прослухайте і порівняйте гру різних виконавців на джембе. Спробуйте відтворити елементи поліритмії (робота в парах). |
|
|
Музика і танці в обрядах і ритуалах африканців, самовираження мовою рухів.
|
Практикум. Варіант 1. Спробуйте поімпровізувати під ритми барабана танці в африканському стилі, імітуючи, наприклад, стрімкий і переможний політ яструба (хлопці), ніжний трепет квітів (дівчата) або інші природні явища. Варіант 2. Виконання приспіву пісні «Хафанана» Афріка Сімона (караоке). |
|
|
Кінематограф африки. Нігерійська кіношкола Ноллівуд.
|
Мистецький проект «Зірки Ноллівуду» |
|
|
Узагальнення теми Презентація мистецьких проєктів.
|
|
|
|
Підсумковий урок з теми «Мистецтво африканського культурного регіону». Урок контролю знань учнів. |
|
ТЕМА 2. Мистецтво американського культурного регіону |
|||
|
|
2.1. Мистецтво доколумбової Америки: майя, ацтеки, інки. Періодизація розвитку мистецтва Американського регіону. Мистецтво майя – «греків Нового Світу». Чичен-Іца – одне з нових семи чудес світу. |
Практикум. Створіть замальовку конструкції піраміди доколумбової Америки.
|
|
|
Мистецтво ацтеків: архітектура столиці Теночтитлан, сакральна скульптура, календар |
Практикум. Виготовте головний убір або прикрасу з розфарбованого пір'я для індіанського костюму.
|
|
|
Мистецтво інків: кераміка, вироби із золота. Мачу Пікчу – „місто у небесах”. Музична культура корінних народів Америки.
|
Завдання. Знайдіть в Інтернеті й послухайте індіанську етнічу музику. Обміняйтеся своїми враженнями з однокласниками.
|
|
|
2.2. Архітектура, скульптура і живопис Латинської Америки Мистецтво Латинської Америки колоніального періоду: кафедральний собор в Мехіко, комплекс споруд церкви Бон-Жезус-ду-Конгоньяс. Театри у стилі класицизму: Колон у Буенос-Айресі (Аргентина), Амазонас у Манаусі (Бразилія). |
Завдання. Створіть карту або таблицю пам'яток культури та мистецтва Латинської Америки, які внесені до списку об'єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
|
|
|
Кафедральний собор у стилі модернізму О. Німейєра. Статуя Христа Спасителя – символ Ріо-де-Жанейро і Бразилії. |
Практикум. Мистецький проєкт з презентацію (тема за вибором): «Сучасні оперні театри Латино-Американського культурного регіону»; «Нові сім чудес світу», «Декоративне мистецтво народів Латинської Америки». |
|
|
Мексиканська школа монументального живопису: Д. Рівера, Х. Ороско, Д. Сікейрос. Живопис Ф. Кало.
|
Завдання. Намалюйте ескіз муралу, яким би ви хотіли прикрасити стіну школи. |
|
|
2.3. Архітектура, скульптура і живопис Північної Америки Риси класицизму і неокласицизму в архітектурі Північної Америки. Капітолій у Вашингтоні. Архітектура в стилі ар-деко. Хмарочоси: Гарант-білдінг, Крайслер-білдінг, Емпайр-стейт-білдінг. |
Завдання. Запропонуйте ідеї оригінальних графіті для прикрашання неестетичних об’єктів навколишнього середовища, наприклад старих бетонних парканів.
|
|
|
Деконструктивізм споруди «Кристал» Королівського музею у Торонто. Статуя Свободи у США, скульптура Лео Мола. Веґревільська писанка (Канада). |
Мистецький проєкт (тема за вибором): «Голлівуд – імперія кіно», «Дісней і Діснейленди».
|
|
|
Живопис на американські сюжети В. Гомера, Е. Хоппера, Р. Кента, М. Кассет. Американські митці українського походження: Я. Гніздовський, М. Дмитренко. Абстрактний експресіонізм Дж. Поллока, М. Ротко. Поп-арт Е. Ворхола, Дж. Кунса. Об'єкти стріт-арту і мистецтво графіті в Майамі. |
Практикум. Створіть кольоро-терапевтичну композицію в стилі абстрактного експресіонізму для підтримування позитивного настрою під час різних життєвих негараздів. Доберіть до неї арт-терапевтичну музику. Під час релаксації імпровізуйте відповідні хореографічні та пантомімічні етюди.
|
|
|
2.4. Латино-Американські танці переможно крокують світом Три коріння мистецтва латиноамериканських країн: індіанське; креольське (іспанського і португальського походження), африканське.
|
Твори для сприймання: «Лібертанго» у виконання автора на бандонеоні та в різних інтерпретаціях. |
|
|
Бразильська самба. Кубинська румба. Ча-ча-ча – грайливий танець кубинського походження. Аргентинське танго – танець-імпровізація. Пятірка танців латино-американської програми Міжнародних конкурсів бальних танців.
|
Практикум. Подивіться в інтернеті латиноамериканські танці з міжнародних конкурсів, порівняйте їх і оберіть той, який захочете самостійно опанувати. |
|
|
Творчість аргентинського композитора А. П'яццолли. Міжнародний День танго 11 грудня. |
Твори для сприймання: А. П'яццолла Танго «Oblivion» («Забуття») https://www.youtube.com/watch?v=KFkaVhfTvWE
|
|
|
2.5. Музично-танцювальні ритми Америки Витоки джазу: спірічуелс, блюз, рег-тайм та ін. Виконавці: П. Робсон, «імператриця блюзів» Б. Сміт, «король труби» Л. Армстронг, піаніст і аранжувальник Д. Еллінгтон, Е. Фіцджеральд. С. Джоплін – автор регтаймів. |
Твори для сприймання: Оркестр Д. Еллінгтона, композиції у виконанні Б. Сміт, Л. Армстронга, Е. Фіцджеральд (на вибір). Мистецький проєкт (колективна робота). Розділіться на міні-групи й дослідіть різні стилі й напрями джазу, рок- і поп-музики в Америці, проведіть паралелі й аналогії з музичною культурою України.
|
|
|
Розмаїття стилів і жанрів джазу: диксиленд, бі-боп, хот- і кул-джаз, симфо-джаз тощо. Поєднання джазових інтонацій та академічної музики у творчості Дж. Гершвіна. |
Дж. Гершвін «Рапсодія в блюзових тонах» для ф-но з оркестром, опера «Поргі та Бесс» (фрагменти).
|
|
|
Рок-музика. Е. Преслі – король рок-н-роллу. Арт-рок. Поп-музика: М. Джексон, Мадонна.
|
Твори для сприймання: Шлягери Е. Преслі, М. Джексона, Мадонни (за вибором).
|
|
|
Танцювальні стилі й жанри: степ, чарльстон, фокстрот, твіст, шейк, брейк тощо. Диско. Хіп-хоп. |
Практикум. Продемонструйте характерні елементи одного з популярних танців, батьківщина яких – Північна Америка.
|
|
|
Презентація мистецьких проєктів. |
|
|
|
Узагальнення теми «Мистецтво американського культурного регіону». Урок контролю знань учнів. |
|
Тема 3. Мистецтво далекосхідного культурного регіону |
|||
|
|
3.1. Природа – міра всіх речей Вплив конфуціанства, даосизму, буддизму на мистецтво регіону. Архітектура країн Далекого Сходу: Велика китайська стіна, Храм Неба у Пекіні, японський замок Хімедзі, корейський королівський палац Кьонбоккун у Сеулі. Ультрасучасна архітектура.
|
Практикум Створіть замальовку китайської пагоди у природному оточенні. |
|
|
Китайський живопис – синтез зображення, поезії, каліграфії, друку (Ван Вей, Лі Сисюнь, Янь Лібень, Чжоу Фан, Ці Байші та ін.). Жанри: «гори і води», «квіти й птахи», “люди”, «тварини». Корейський живопис на шовку і папері (Чон Сон, Кім Хон До). Японське мистецтво гравюри: К. Утамаро, К. Хокусай.
|
Практикум (групова робота). Намалюйте на папері або тканині у вертикальному видовженому форматі серію композицій у жанрі «квіти і птахи». Оберіть єдиний для групи східний мотив (лотос, орхідея, бамбук, хризантема). Складіть з малюнків сувій або ширму (за вибором). Заздалегідь підготуйте конструкцію основи. Подаруйте кращу ширму інтернату для людей похилого віку.
|
|
|
Японський сад, ікебана. «Корейський традиційний сад» у Києві. Декоративно-ужиткове мистецтво Далекого Сходу: вироби з порцеляни, дерева, кістки, тощо. Нецке. |
Завдання. Проведіть конкурс ікебани, завершіть його церемонією чаювання у східному стилі.
|
|
|
3.2. Музика, танець, театр кіно: погляд крізь тисячоліття Пентатоніка – основа китайської музики. Розмаїття китайських музичних інструментів: струнні (цинь і піпа), духові (флейти, шен), ударні. Японські інструменти кото і сямісен. Пекінська опера: поєднання вокалу, діалогів, акробатики.
|
Практикум. Проведіть експеримент: програйте звукоряд «пентатоніка» (на чорних клавішах фортепіано). Спробуйте відтворити ці мелодії дзеркально, як у китайській музиці, зробити з них різні інтонаційні комбінації. Який колорит Ви відчуваєте? |
|
|
Танцювальні традиції народів Далекого Сходу: танці дракона і лева, з барабанами, віялами, саблями, танець у масках.
|
Мистецький проєкт (тема за вибором): «Бойові мистецтва у кінематографі країн Далекого Сходу», «Аніме в сучасній Японії». П. І. Чайковський (Китайський танець «Чай» з балету «Лускунчик»)
|
|
|
Театр далекосхідного регіону: драматичний, ляльковий, тіньовий. Японський театр Но: маска – головний засіб виразності; роль хору і оркестру; символіка жестів, рухів, декорацій. Японський театр Кабукі: амплуа і майстерність акторів, костюми й перуки. |
Завдання. Самостійно проведіть дослідження музичного інструментарію далекосхідних країн, порівняйте з європейськими інструментами й укладіть порівняльну таблицю (за групами: струнні, духові, ударні).
|
|
|
Урок-практикум: створення масок театру Но. |
Слухання традиційної японської музики. |
|
|
Презентація мистецьких проєктів. |
|
|
|
Узагальнення теми «Мистецтво далекосхідного культурного регіону». Урок контролю знань учнів. |
|
Тема 4. Мистецтво індійського культурного регіону |
|||
|
|
4.1. Шедеври архітектури, скульптури, живопису Індії Індія – країна релігійної толерантності. Сакральна архітектура і скульптура. Велика ступа в Санчі. Буддійський печерний храм в Аджанті. Комплекс в Кхаджурахо, присвячений Шиві. |
|
|
|
Архітектура епохи Великих Моголів: поєднання ісламських, індійських, перських ознак. Мечеть Джамі Масджид в Делі, Тадж-Махал в Агрі. Розквіт мистецтва мініатюри.
|
Практикум. Розробіть проект рекламного буклету «Подорожуємо Індією» з використанням знакових візуальних образів мистецтва цієї країни.
|
|
|
Традиційні художні ремесла Індії: ткацтво, різьблення по дереву, обробка металів тощо. |
Практикум. Ескіз тканини для сарі або шалі (за бажанням – з використанням традиційного індійського елементу «огірок»).
|
|
|
4.2. Звучання і рух Всесвіту в індійській музиці і танцях Храмова, народна та світська (придворна) музика. Мелодична основа індійської музики – рага. Характерна ознака мистецтва Індії – сангіт, синтез поезії, музики, хореографії. |
|
|
|
Музичні інструменти: віна, ситар, сарангі, табла, бансурі. Індійський класичний танець і його основні елементи (мудра і хаста).
|
Практикум. Варіант 1. Ознайомтеся з основними елементами індійського танцю – мудра і хаста. Продемонструйте свої вміння однокласникам. За бажанням організуйте шкільний фестиваль «Індійські танці». Варіант 2. Використовуючи інтернет-джерела, послухайте індійську музику, доберіть твори для зняття стресів, медитації.
|
|
|
Кінематограф Індії: самобутність національної школи, насиченість музично-танцювальними епізодами. Болівуд – найбільша у світі кіноіндустрія. Творчість режисера і актора Раджа Капура. |
Завдання. Самостійно подивіться індійські кінофільми. Організуйте дискусію на тему «Секрети популярності індійського кіно у світі».
|
|
|
Урок-практикум: пластична гра: створити образи природних явищ за допомогою жестів — мудр. Постановка фрагмента індійського класичного танцю. |
|
|
|
Презентація мистецьких проєктів. |
|
|
|
Узагальнення теми «Мистецтво індійського культурного регіону». Урок контролю знань учнів. |
|
ТЕМА 5. Мистецтво арабо-мусульманського культурного регіону |
|||
|
|
5.1. Архітектура, образотворче і музичне мистецтво Арабського Сходу Значення ісламу – панівної релігії в країнах Близького Сходу. Культові й світські споруди: мечеті, медресе, караван-сараї, ринки тощо. Мечеть пророка Магомета в Медині. Найголовніший храм мусульманського світу – Кааба у Мецці. Блакитна мечеть у Стамбулі. Мечеть Ханського палацу в Бахчисараї. Мечеть Аль-Рахма («Милосердя») у Києві.
|
|
|
|
Стилі арабської каліграфії. Арабеска в живописі, архітектурі. Творчість видатного художника-мініатюриста К. Бехзада. Килимарство Персії (нині – Іран), Туреччини, Ізнікська кераміка.
|
Практикум. Прочитайте свої улюблені казки чи оповідання з пам’ятки арабської літератури “Тисяча і одна ніч”. Поекспериментуйте в царині каліграфії та запишіть імена відомих персонажів, афоризми з твору. |
|
|
Макамат – професійна музика мусульманського Сходу. Музичні інструменти: струнно-щипкові (уд, саз), струнно-смичкові (ребаб, кеманча), духові (най), ударні (дойра). |
Завдання. Прослухайте зразки музики арабського Сходу і назвіть її типові елементи. Поясніть, як ви розумієте цитату Аль-Фарабі: «Музика це мелодія, об’єднана зі словом».
|
|
|
Урок-практикум: (групова робота). Створіть альбом анти-стрес з графічних арабесок, дайте їм емоційні назви. Потім обміняйтеся з однокласниками копіями (ксероксами) своїй малюнків і розфарбовуйте їх для поліпшення емоційного стану (після перевтоми, під час поганого настрою тощо).
|
|
|
|
Презентація мистецьких проєктів. |
|
|
|
Узагальнення теми «Мистецтво арабо-мусульманського культурного регіону». Урок контролю знань учнів. |
|
Тема 6. Мистецтво європейського культурного регіону |
|||
|
|
6.1. Архітектура — кам’яний літопис століть Греція — колиска європейської цивілізації. Cюжет міфу «Викрадення Європи» у творчості європейських митців. Антична архітектура. Монастирі й замки Європи у романському стилі. Базиліка — провідний тип церковних споруд. Нотр-Дам де Парі у Франції — перший готичний собор, зразок синтезу мистецтв. Пізня «полум’яніюча» готика в Італії, Іспанії.
|
Практикум. Варіант 1. Зробіть схеми-замальовки архітектурних споруд Європи, які вас найбільше зацікавили, акцентуючи характерні деталі стилю. Варіант 2 (колективна робота). Мистецький проект «Парк «Міні-Європа». В унікальному парку Брюсселя кожна європейська країна представлена макетами найвидатніших пам’яток архітектури (350 споруд): замків, соборів, палаців, ратуш, веж, площ, мостів тощо. Розподіліть між собою країни і підготовте колективне слайд-шоу. Зробіть презентацію і продемонструйте її учням і вчителям вашої школи.
|
|
|
Архітектура Ренесансу і бароко. Приклад поєднання стилів: собор і площа Св. Петра в Римі. Галантність рококо. Палацово-парковий комплекс Версаль у Франції — взірець класицизму.
|
|
|
|
Споруди основоположника стилю модерн В. Орта в Брюсселі. Шедеври А. Гауді у Барселоні. Архітектура конструктивізму (Ле Корбюзьє) і деконструктивізму (З. Хадід). Сучасні споруди у стилі хай-тек і еко-тек. |
|
|
|
6.2. Скульптура — мовчазна потаємна муза Антична скульптура – гімн людині. Грецькі статуї та рельєфи. Римський скульптурний портрет: парадний, камерний, кінний.
|
Завдання. Підготуйте і проведіть інтелектуально-фінансову гру «Аукціон». Попередньо визначте ролі та обговоріть правила гри. Оберіть твори скульптури «для продажу». Створіть ажіотаж, щоб перетворити їх у топ-лоти. Намагайтеся привернути увагу «потенційних покупців» до робіт.
|
|
|
Сакральна скульптура європейського Середньовіччя. Мікеланджело — один з титанів Відродження, передвісник бароко. Капела Медічі у Флоренції. Мова барокової пластики Л. Берніні (Аполлон і Дафна). «Амур» Е. Фальконе — ідеал краси доби рококо. Скульптура класицизму. Творчість О. Родена.
|
|
|
|
Скульптури епохи модернізму і постмодернізму: П. Пікассо, К. Бранкузі, А.Джакометті та ін. Нове пластичне мислення сучасності: зразки гігантоманії (Атоніум у Брюсселі), кінетична скульптура. |
Практикум. Варіант 1. Створіть копію скульптури А. Джакометті «Людина, яка крокує», використовуючи нетрадиційні матеріали (дріт, фольга тощо). Варіант 2 (групова робота). Оберіть дуже відомі й знакові для Європи скульптури, які варто розмістити на євробанкнотах. Зробіть серію ескізів нових купюр. Поцікавтеся, які архітектурні пам’ятки вже використано на них.
|
|
|
6.3. Різнокольоровий світ європейського живопису Первісні наскельні малюнки печер Ласко (Франція) та Альтаміра (Іспанія). Мозаїки, фрески, іконопис, книжкова мініатюра Візантії. Канони фресок романської доби. Вітражі готичних соборів — «Біблія для неписьменних»: Шартрський собор у Франції.
|
|
|
|
«Титани» епохи Відродження та їхні шедеври: Леонардо да Вінчі, Рафаель Санті, Мікеланджело Буонаротті. |
Завдання. Ознайомтеся самостійно з творчістю Леонардо да Вінчі. Проведіть диспут «Сторінками інтелектуального трилера Дена Брауна «Код да Вінчі» (попередньо прочитайте літературний твір і подивіться однойменний кінофільм).
|
|
|
Живопис Північного Відродження: «малі» голландці (Я. Ван Ейк, І. Босх, Я. Вермер, Ф. Халс, П. Клас та ін.) та «великі» голландці (П. П. Рубенс і Рембрандт). |
|
|
|
«Золота доба» іспанського живопису: портрети Д. Веласкеса, картини й офорти Ф.Гойї Досягнення національної школи живопису в Англії: сатира У. Хогарта, романтичні краєвиди Дж. Констебл і Дж. Тернера, портретна галерея Дж. Рейнольдса і Т. Гейнсборо.
|
Мистецький проєкт: «Національні особливості кіношкіл європейських країн».
|
|
|
Класична (Ж-Л. Давід), романтична (Е. Делакруа) і реалістична (Г. Курбе) школи живопису Франції. |
|
|
|
|
Практикум. Варіант 1. Наслідуючи техніку постімпресіоністів, спробуйте різнокольоровими крапками виразити в абстрактних безпредметних образах свої почуття: радість, сум, розпач, тривогу, гнів тощо (фломастери). Варіант 2 (колективна робота). Розділіться на групи (за стилями) й підгрупи (за країнами), створіть веб-галерею європейського живопису. Проведіть презентацію та розмістіть її на сайті школи.
|
|
|
6.4. Палітра стилів і жанрів музичного мистецтва: поєднання традицій і новаторства Грецька музика — найдавніша в Європі. Образ Орфея в творах композиторів різних епох. Вершинні досягнення в царині поліфонічної музики (Й. С. Бах) і музичного симфонізму (Л. ван Бетховен).
|
Твори для сприймання: Й. С. Бах Токата і фуга ре мінор для органу. Л. Бетховен Симфонія № 9. Фінал. |
|
|
Відень — центр музичної культури Європи. Віденська класична школа (Й. Гайдн, В.-А. Моцарт). Вальсова династія Штраусів. Віденський бал.
|
Й. Гайдн «Прощальна симфонія». В.-А.Моцарт «Реквієм», Й. Штраус «Казки віденського лісу». К/ф: «Амадеус» (реж. М. Форман) |
|
|
Італія — батьківщина оперного мистецтва: Дж. Россіні і Дж. Верді. Міланський театр Ла Скала і розвиток співу бельканто (Е. Карузо, Л. Паваротті та ін.). |
Дж. Верді Арії з опер у виконанні Л. Паваротті. |
|
|
Творчість і виконавство музикантів-романтиків Ф. Шопена, Ф. Ліста.
|
Ф. Шопен Ноктюрн (за вибором). Ф. Ліст Ноктюрн «Мрії кохання». |
|
|
Твори К.Дебюссі — енциклопедія імпресіоністських образів. |
Завдання. Проведіть дискусію на тему «Майбутнє музики: перемога поп-культури чи повернення до класичних ідеалів минулого?». Розділіться попередньо на команди («Новатори» і «Ретрогради»). Аргументуйте свої судження, виявляйте критичне мислення. |
|
|
Французькі шансоньє (Е. Піаф та ін.). Загадки гурту «Бітлз». |
К/ф: «Безіменна зірка» за участю Е. Піаф. Пісні у виконанні Е. Піаф, гурту «Бітлз». Мистецький проєкт (робота в 2 групах). Теми: «Українські музиканти в Європі» та «Європейські музиканти в Україні».
|
|
|
Урок-практикум: (групова робота). Створіть альбом-ілюстрацію в будь-якій техніці до музики Клода Дебюссі. |
|
|
|
Презентація мистецьких проєктів. |
|
|
|
Узагальнення теми «Мистецтво європейського культурного регіону». Урок контролю знань учнів. |
|
Тема 7. Мистецтво європейського культурного регіону. Художня спадщина України. |
|||
|
|
7.1. Архітектура Храми Київської Русі. Замки й фортеці у Луцьку, Хотині, Олеську, Мукачеві та ін. Подих Ренесансу в архітектурі Львова. Українські дерев’яні церкви карпатського регіону.
|
|
|
|
Шедеври зодчества українського козацького бароко: Чернігівський колегіум; собор Різдва Богородиці у Козельці; Троїцький собор у м. Новомосковську; дзвіниці Софійського собору і Києво-Печерської лаври, Маріїнський палац, Андріївська церква в Києві. Барокова архітектура західноєвропейського зразка: Домініканський собор і собор Св. Юра у Львові, ратуша у Бучачі. Костели у західній Україні.
|
Мистецький проєкт (груповий). «Український храм — модель Всесвіту».
|
|
|
Палаци й палацово-паркові ансамблі у стилі класицизм. Еклектика архітектурно-пластичних образів оперних театрів у Києві, Львові, Одесі. Архітектурний ансамбль резиденції буковинських митрополитів у Чернівцях. Український модерн: (будинок Полтавського губернського земства, будинок із химерами в Києві). Львівська сецесія. Помпезний неокласицизм і конструктивізм архітектури радянського періоду. Мова сучасного зодчества. |
Практикум. Варіант 1. Замалюйте характерні архітектурні елементи споруд, які вам найбільше сподобалися (у вигляді схеми, ескізів, етюдів). Варіант 2. Зробіть світлини споруд свого краю, які потребують реставрації.
|
|
|
7.2. Скульптура Керамічна скульптура Трипілля. Збруцький ідол. Сакральна скульптура. Експресія бароко у творчості І. Г. Пінзеля: статуї Собору Св. Юра у Львові, ратуші в Бучачі. Іконостаси.
|
Практикум. Варіант 1. Виконайте замальовки пам’ятників рідного краю. Варіант 2. Запропонуйте ескізи монет із зображенням видатних пам’яток української скульптури.
|
|
|
Зразки пластики класицизму: пам’ятник А.-Є. Рішельє в Одесі, пам’ятник князю Володимиру в Києві, чотири фонтани на площі Ринок у Львові. Побутовий та історичний жанри у станковій скульптурі: Л. Позен. Пам’ятники і скульптурні портрети діячам української культури. |
|
|
|
Світове визнання новаторської творчості основоположника кубізму в скульптурі О. Архипенка. Українська скульптурна Шевченкіана (І. Кавалерідзе, М. Манізер, В. Одрехівський та ін.). Доробок скульпторів діаспори. Парк «Сад скульптур Лео Мола» у Вінніпегу. Пластична мова скульптури сучасності. |
Мистецький проєкт (за вибором): «Скульптурні портрети українських митців», «Скульптурна Шевченкіана в Україні та поза її межами».
|
|
|
7.3. Живопис, графіка Петрогліфи з гроту «Кам’яної Могили». Поєднання мозаїки й фрески в монументальнму живописі Київської держави. Мистецтво іконопису, осередки в Києві (Алімпій), Жовкві (І. Руткович, Й. Кондзелевич). |
|
|
|
Гравюра на дереві, міді. Українська парсуна. Народний живопис: Козак Мамай. Портрети Д. Левицького і В. Боровиковського у становленні стилю класицизм у живописі. |
|
|
|
Т. Шевченко — художник і графік (академік гравюри). Розвиток історичного, побутового, пейзажного жанрів. Творчість М. Пимоненка, С. Васильківського, О. Мурашка та ін. |
Д/ф про Мурашка-портретиста: https://www.youtube.com/watch?v=9Kw2hcC3k0c
|
|
|
Модерна графіка Г. Нарбута, М. Жука, конструктивізм В. Єрмілова. Станкові роботи та ілюстрації до літературної класики М. Дерегуса, В. Касіяна, В. Лопати, Г. і С. Якутовичів, А. Базилевича, представників української діаспори М. Левицького, Я. Гніздовського. |
Завдання. Уявіть себе підприємцем, складіть рейтинг українських художників і оберіть з їхньої спадщини топ-10 картин для показу на міжнародному аукціоні (за бажанням – зробіть переклад назв і авторів англійською мовою).
|
|
|
Художники-авангардисти О. Богомазов, О. Екстер, А. Петрицький, К. Малевич, О. Новаківський, Ф. Кричевський, Д. Бурлюк, В. Баранов-Росіне. Школа монументального живопису М. Бойчука. Львівська живописна школа (О. Новаківський, О. Кульчицька, І Труш та ін.). Доробок митців радянськоїх доби (О. Шовкуненко, Т. Яблонська, М. Глущенко, В. Зарецький; представники закарпатської школи А.Ерделі, Й. Бокшай, Ф. Манайло, В.Микита). |
Практикум. Варіант 1. Мистецький проєкт з комп’ютерною презентацію (за вибором): «Мистецька Шевченкіана», «Майстри народного живопису», «Український авангард», «Славетні українці у світовому мистецтві». Варіант 2. Напишіть есе про творчість одного з українських художників, який вас найбільше вразив. Репродукцію якої його картини ви б хотіли подарувати друзям з інших країн, щоб зацікавити українським мистецтвом?
|
|
|
Народне мистецтво: К. Білокур, М. Примаченко, М. Тимченко. І. Сколоздра та ін. Живопис сучасності: А. Криволап, І. Марчук, Т. Сільваші, О. Животков, О. Тістол та ін.
|
Проведіть диспут на тему «Чи замінять новітні арт-практики — перформанси й інсталяції — традиційну картину в мистецтві майбутнього?».
|
|
|
7.4. Музичне мистецтво Український музичний фольклор: жанри й цикли пісень і танців, народні інструменти. Музична культура Київської держави. Партесна музика у братських школах. Збірка «Сад божественних пісень» Г. Сковороди. |
Практикум (робота в групах). Варіант 1. Проведіть бліц-гру між двома командами, співаючи по черзі й без пауз українські пісні, які починаються на «Ой, …». Варіант 2. Розділіться на групи за жанрами пісень — обрядові, історичні, ліричні, жартівливі, естрадні тощо. Презентуйте по черзі від груп зразок обраного жанру (кожний учень співає по одній пісні). Оберіть колективно (шляхом анонімного голосування) трійку співаків — зірок класу. |
|
|
Хорові концерти М. Березовського, А. Веделя, Д. Бортнянського. Становлення національної композиторської школи. Діяльність і творчість М. Лисенка та його послідовників: М. Леонтовича, К. Стеценка і Я. Степового. |
Твори для сприймання: М. Лисенко «Заповіт», М. Вербицький. «Заповіт», К. Стеценко Солоспів «Стояла я і слухала весну» на вірші Лесі Українки, Я. Степовий Балада «Три шляхи» на вірші Т. Шевченка, М. Леонтович Хорові обробки, пісні П.Майбороди, О. Білаша, В.Івасюка. |
|
|
Фундатор Перемишльської композиторської школи М. Вербицький. Просвітницька діяльність і творчість А. Вахнянина, О. Нижанківського, Д. Січинського. Хорова і симфонічна творчість Л. Ревуцького, Б. Лятошинського, С. Людкевича. В. Барвінський — майстер інструментальних мініатюр. Музика для дітей В. Косенка. |
|
|
|
Неофольклорний стиль М. Скорика, неокласичні камерні симфонії Є. Станковича, хорові твори Лесі Дичко. Музичний авангард композиторів-шестидесятників і модернізація музичної мови: В. Годзяцький, В. Сильвестров, Л. Грабовський. |
|
|
|
Пісенна творість П. Майбороди, О. Білаша, В. Івасюка та ін. Музичне виконавство: Б. Гмиря, С. Крушельницька, А. Солов’яненко та ін. |
Мистецький проєкт (колективна робота). «І прадіди в струнах бандури живуть…» про кобзарство в Україні. Дізнайтеся, які знані бандуристи є у вашому краї. Зробіть записи або запросіть когось із них виступити у вашій школі. |
|
|
Поп-музика. Пісенний форум «Червона рута. Рок-музика: гурти «Гайдамаки», «Скрябін», «Океан Ельзи», «Даха-Браха», «Онука» та ін. Музика митців української діаспори. |
|
|
|
7.5. Театр і кіно Перші професійні актори — скоморохи. Шкільний театр козацько-гетьманської доби. Національний ляльковий театр вертеп. |
Завдання: З різних джерел з’ясуйте особливості мистецтва скоморохів. На цій основі створіть міні-театр «Усмішки скоморохів», де спробуйте себе в ролі акторів-коміків, виконуючи етюди-імпровізації на різні теми сучасного життя, зокрема шкільного. |
|
|
Перший український професійний театр під орудою О. Бачинського при товаристві “Руська бесіда” (1864). Принципи реалізму і народності «театру корифеїв»: музично-драматичного за формою і фольклорно-етнографічного за змістом. (М. Кропивницький, М. Старицький, І. Карпенко-Карий, П. Саксаганський, М. Садовський, М. Заньковецька). |
|
|
|
Діяльність першого стаціонарного українського театру в Києві. Новаторські експерименти видатного режисера і актора Л. Курбаса у театрі «Березіль». Творчість А. Бучми, Н. Ужвій, Г. Юри та ін. Мережа драматичних і лялькових театрів.
|
|
|
|
Століття українського кімнематографу. Картини О. Довженка («Земля» та ін.). Поетичне кіно («Тіні забутих предків», реж. С. Параджанов та ін.), «міська проза» К. Муратової. |
Мистецький проєкт (за вибором). «Лесь Курбас — реформатор українського театру». (Зокрема дослідіть, за які досягнення його ім’я увійшло до Золотої книги видатних європейців у Відні). «Іван Миколайчук – втілення національного духу в українському кіно».
|
|
|
Козацький анімаційний серіал В. Дахна, культові мультфільми Д. Черкаського. Сучасні українські мультфільми. |
|
|
|
Видатні актори: І. Миколайчук, Л. Биков, Б. Ступка, А. Роговцева та ін. Сучасні фільми — переможці міжнародних конкурсів: «Подорожні» (реж. І. Стрембіцький), «Плем'я» (реж. М. Слабошпицький). |
Завдання. Підготуйте і проведіть дискусію або шлеф-моб на тему «Сучасний герой театру і кіно – хто він?». Оберіть топ-5 акторів-кумирів.
|
|
|
Урок-практикум: Варіант 1. (колективна робота). Інсценізуйте інтермедію зі шкільного життя або фрагмент із п’єси, що входить до навчальної програми з української літератури. Запропонуйте оригінальні елементи сценографії. Варіант 2. Разом з однокласниками започаткуйте відеотеку українського кіно, виокремте в ній розділ «Навчальні фільми».
|
|
|
|
Презентація мистецьких проєктів. |
|
|
|
Узагальнення теми «Мистецтво європейського культурного регіону. Художня спадщина України». Урок контролю знань учнів. |
|