Заняття фантазії і мислення «Із Шевченком в серці вишиваю Україну»

Про матеріал
Заняття фантазії і мислення «Із Шевченком в серці вишиваю Україну» Мета:  навчальна – поглибити знання учнів про величного українського поета Т. Г. Шевченка; ознайомити з технікою виконання вишитого портрету;  практична – вчити дітей робити висновки з опрацьованої інформації, розвивати бажання опанувати мистецтво вишивки;  виховна – формувати у дітей любов, повагу до звичаїв і традицій рідного народу, його надбань, виховувати почуття прекрасного. Обладнання: зразки вишитих портретів, портрет Т. Г. Шевченка, готові схеми для вишивання портрету поета.
Перегляд файлу

Заняття фантазії і мислення

«Із Шевченком в серці вишиваю Україну»

 

Мета:

  • навчальна – поглибити знання учнів про величного українського поета Т. Г. Шевченка; ознайомити з технікою виконання вишитого портрету;
  • практична – вчити дітей робити висновки з опрацьованої інформації, розвивати бажання опанувати мистецтво вишивки;
  • виховна – формувати у дітей любов, повагу до звичаїв і традицій рідного народу, його надбань, виховувати почуття прекрасного.

 

Обладнання: зразки вишитих портретів, портрет Т. Г. Шевченка, готові схеми для вишивання портрету поета.

 

Перебіг заняття

 

І. Організаційний етап.

Перевірка:

  • наявності учнів;
  • готовності учнів до уроку.

 

ІІ. Виявлення знань та вмінь учнів

 

Учитель

Ми з вами завершуємо вивчати розділ «Технологія виготовлення  вишитих виробів».

 

1. Мозковий штурм

І для того щоб підготуватися до сьогоднішнього уроку ми повторимо все те що знаємо про різні види декоративно прикладного мистецтва. Для цього розв’яжемо кросворд.

 

1.В

я

з

а

н

н

я

2.н

о

ж

И

ц

і

3.Ш

п

у

л

ь

к

а

4.н

   И

т

к

и

5.к

а

н

   В

а

6.т

   К

а

н

и

н

а

7.м

   А

к

р

а

м

е

 

  1. Вид декоративно прикладного мистецтва в якому використовують спиці або гачки?
  2. Ріжучий інструмент?
  3. Деталь швейної машини?
  4. Пряжа?
  5. Тканина для вишивання?
  6. Основний матеріал для пошиття виробів?
  7. Вид рукоділля, в якому нав’язують вузлики руками?

 

 

 

2. Гра «Знайди пару»

(Під час виконання роботи в групах, біля дошки одна учениця виконує завдання «Знайди пару»: з'єднати лінією зображення шва із його назвою.)

 

 

 

 

 

 

 

 

IІІ. Мотивація навчальної діяльності  учнів.

 

       Учитель

        На попередніх уроках ви вишивали серветки обраними швами за власним ескізом. Але давайте пригадаємо з попередніх занять, що ж ми можемо прикрасити вишивкою і виготовити за допомогою вишивки в своєму інтер’єрі?

Можливо ви вже здогадалися, що сьогодні ми будемо робити на уроці і самі запропонуєте тему уроку?

       Як ви гадаєте , яке завдання ви повинні сьогодні виконати?

       Отже, темою сьогоднішнього уроку є: «Із Шевченком в серці вишиваю Україну».  Протягом якого, ми пригадаємо величну постать України, великого Кобзаря – Т. Г. Шевченка та розпочнемо роботу над виготовленням портрету поета за допомогою вишивки.

 

ІV. Теоретична частина заняття

 

Учениця

Читала мама «Кобзаря».
А потім сіла вишивати.
Й вплелась Шевченкова зоря,
І рушники її крилаті.
На білих вітах полотна,
Шлях розстелився Тарасовий,
Сирітський шлях, що в бур’янах
Квітчався українським словом.
Узор тісний, мов сто доріг.
Мов сто стежок тернистих в полі...
Сплелись в життєвий оберіг,
В вінок ШевченковоЇ долі.
Дивлюсь в чарівне вишиття,
Вдивляюсь в пасма візерунків,
А там метелиці виття.
Там Катерина жде рятунку.
 

Учень

Десь вітер свище, темний гай
Притих, немов мала дитина,
Там, де росте нічний розмай,
Блука, біліючи, причинна.
Туман. Могила край села,
Шумить тополі пишна крона.
А молодиця під гіллям
Дитя притискує до лона.
Сповились сумом рушники,
Гіркі переплелися долі,
Важкі Шевченкові думки,
Тяжке життя його героїв.
Вдивляюся в чумацький шлях.
Шлях зоряний із-за лиману,
І він у пишних рушниках –
Забута доля безталанна.
Немов розпуття всіх вітрів,
Немов з Дніпра зірвались хвилі,
Так Кобзаря народний гнів
До волі рвався із могили.
 

Учениця

А мати мовчки вишива,
Й врослися калинові віти
В його нескорені слова,
В безсмертний обрій заповіту.
Я зачудовано дивлюсь:
Ланів пшеничних жовті зливи
Вклонились тихо «Кобзарю»
Колоссям золотих розливів.
Вкраїнська мова й небеса
Немов в одне навіки злиті,
В чарівній книзі Тараса –
Крило безмежної блакиті.
Зима дороги замела,
Рушник давно скінчила мати.
А я стояла й не могла
Від нього погляд відірвати

 

Учитель

Чи мислима українська культура без славетного імені Тараса Григоровича Шевченка? Чи мислима світова культура без цього видатного українського сина і поета? Звичайно, це питання риторичне. Важко знайти українця, який би не знав хоча б кількох шевченкових рядків. Спробуємо з’ясувати, яку ж роль відіграв Т. Шевченко та його творчість у становленні та збагаченні української культури.

Творчість великого народного поета внесла в нашу літературу незнане багатство тем і жанрів, прилучила її до кращих досягнень світової літератури.

Шляхом Шевченка пішли найвидатніші передові українські письменники наступного часу – Марко Вовчок, Панас Мирний, Іван Франко, Павло Грабовський, Леся Українка та ін.

 

Учениця

Шевченко – явище унікальне. Його немає з ким порівняти у письменстві інших народів. Не тому, що він кращий за інших. Йдеться про особливий генотип культури нашої країни.

 

Учень

Тарас… Просторо в цьому імені. В ньому вся історія наша, все буття, ява і найпотаємніші сни. Нас просто не існує без нього: Україна – це Шевченко, Шевченко – це Україна. Не знайти такого анатомічного скальпеля, який міг би відділити одне від одного. Синонімічна пара на всі часи, доки й світу.

 

Учениця

Уявити себе без Шевченка – все одно, що без неба над головою. Він –  вершинна парость родового дерева нашої нації, виразник і хранитель народного духу. Навіть плоть його вознесена на вершину. Іншої такої могили на Україні нема, нема такої могили на всій планеті. Вона – немов козацька вежа, де при наближенні небезпеки запалювали сторожовий вогонь. Вогонь на сторожовій вежі Шевченка не згасає ніколи. Той вогонь — його іменний Глагол. Коли ми необачно віддалялися від нього — більмами бралися наші очі, полуда заступала шлях. Отоді мали те, що мали. Шевченко універсальний. Кажемо: Тарас – і чи є такий українець, який би не знав, про кого йдеться. Росіянин не назве Пушкіна Олександром, англієць Шекспіра – Вільямом, німець не нарече імені Гете чи Шіллера, француз – Гюго. Там інший вимір, там – відчуття дистанції.

 

Учень

Шевченко для свідомості українців – не просто література. Він – наш всесвіт. Явище Шевченка – виправдання України перед людством, під-твердження нашої національної повноцінності. Слово, яке не співвідноситься з його Словом,    нічого не варте. До Шевченка треба доростати всім життям».

 

 

Учениця

Тарас Шевченко!… Це ім’я дорогоцінною перлиною виблискує у золотій скарбниці світової культури. У славній плеяді безсмертних класиків літератури геніальний співець українського народу по праву стоїть в одному ряду з такими титанами думки і слова, як Гомер і Шекспір, Пушкін і Толстой, Гете і Байрон, Шіллер і Гейне, Бальзак і Гюго, Міцкевич і Бернс, Руставелі і Нізамі, чия мистецька спадщина стала надбанням усього передового людства.

 

Учень

Тарас Шевченко – символ чесності, правди і безстрашності, великої любові до людини. Вся творчість великого Кобзаря зігріта гарячою любов’ю до Батьківщини, пройнята священною ненавистю до ворогів і гнобителів народу. Його думи, його пісні, його полум’яний гнів, його боротьба за світлу долю трудового люду були думами, піснями, гнівом і боротьбою мільйонів.

 

Учениця

Вже двісті років пройшло як перестало битися благородне, мужнє серце геніального поета-революціонера Тараса Григоровича Шевченка. Але світлий образ великого Кобзаря – безсмертний, як і сам народ, що породив його. Вічно нетлінна творчість геніального сина України жива подихом життя, биттям гарячого людського серця. Безсмертна могутня сила його таланту, проникливість і глибина його думки, мужність і ніжність його лірики, гострота і пристрасність його слова, мужність і пісенність його віршів, самовіддана любов його до своєї Батьківщини, до свого народу.

 

V. Практична робота

Інструменти і матеріали: нитки, голка, ножиці, тканина.

1. Вступний інструктаж

  • Пояснення учителя послідовності виконання портрету.

Кращий подарунок, зроблений своїми руками. І тим більше ніхто не відмовиться від власного портрета в подарунок. Пропоную спосіб створення портрета для тих, у кого є терпіння і вміння працювати руками.
Вишитий портрет – це найоригінальніший подарунок близькій людині.

 

Що нам для цього потрібно:

1. Фотографія, за якою буде створений портрет
2. Спеціальна програма для обробки фотографій(можна використати вже  знайому учням програму Stich Art Easy)
3. Канва
4. П’яльці
5. Нитки для вишивки
6. Ножиці
7. Голка для вишивки

Природно процес вишивання такого портрета забере певний час, не менше місяця, з урахуванням того, що Ви будете займатися ним у вільний час. Але результат оцінять всі гідно. А якщо Ви раніше любили вишивати за готовими схемами, то це бажання у Вас пропаде. Освоївши подібні програми для складання власних схем, Ви зможете вишивати будь-які фотографії портрети, пейзажі, натюрморти та багато іншого.

Але сьогодні ми поки що попрацює над готовими схемами.

  • Демонстрація готових робіт в монохромному вигляді та виконаних в  кольоровому варіанті.

  • Також можна виготовити і стилізований портрет, або силуетну вишивку.

  • Вибір схеми вишивання портрету великого Кобзаря (Додаток 2)

 

C:\Documents and Settings\S@nuch production\Рабочий стол\85367359_TGSHevchenko.jpg  C:\Documents and Settings\S@nuch production\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_0002.jpg

 

  • Запропонувати учням вишити «Заповіт» за зразком, використовуючи схему українського алфавіту (Додаток 3).

 

C:\Users\ADM\Desktop\SAM_6811.JPG

 

 

2. Поточний інструктаж

Міні тренінг: “Правила безпечної роботи при вишиванні”

  • На якій відстані від очей потрібно тримати вишивку?
  • Чи використовується при вишиванні наперсток?
  • Де необхідно зберігати голки та нитки?
  • Яких санітарно – гігієнічних вимог потрібно дотримуватися при вишиванні?

 

При вишиванні хрестиком важливо дотримуватися таких правил:

  • Правильно лічити нитки, щоб точно вишити узор.
  • Вибрати таку послідовність вишивання узору, щоб усі верхні стібки вишивки розміщувалися в одному напрямку.
  • Вершини хрестиків, що стикаються, мають збігатися в одній точці. Якщо подивитися на просвіт то в цих точках видно отвори.
  • Кожний хрестик виконують двома діагональними стібками, що перехрещуються.
  • Верхні стібки завжди розміщені в одному напрямку.
  • Закріплюють нитку для вишивання петлею діагональним стібком.
  • Вишиваючи косим хрестиком, можна виконувати кожен хрестик почергово, а можна – одразу, цілий ряд у два ходи.

 

А перед самим початком роботи давайте поміркуємо, з якою метою може бути виготовлена така вишита картина?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Заключний  інструктаж

Висновки практичної роботи:

  • аналіз недоліків та шляхи їх усунення;
  • оцінювання виконання завдань практичної роботи.

 

VІ.   Підсумок уроку

Сьогодні на уроці ви працювали в якості майстра народної вишивки, ознайомилися з технологіями виготовлення портретів за допомогою вишивки, і тепер ви зможете виготовити та оформити вироби декоративно-прикладного мистецтва.

 

1. Виставлення та мотивація оцінок

2. Рефлексія:

  • Про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
  • Де знадобляться знання, отримані на сьогоднішньому уроці? (Короткі відповіді учениць)

 

VІI.  Домашнє завдання

 

VІIІ.  Прибирання робочих місць

 

docx
Додано
31 серпня 2019
Переглядів
1443
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку