«Музичне мистецтво». 5 клас
Календарно-тематичне планування уроків музичного мистецтва
за підручником Л.Г.Кондратової
№ уроку |
Дата |
Тема |
Теоретичний матеріал |
Матеріал для сприймання |
Матеріал для виконання |
Учнівські музичні проекти |
|
Тема 1. Музика як вид мистецтва (8 годин) |
|||||||
1 |
|
Мистецтво звуків. |
Музика як вид мистецтва, зв'язок музики з іншими видами мистецтва. Композитор, виконавці, слухач. |
П.І.Чайковський Мелодія для скрипки та фортепіано. |
О. Янушкевич. «Веселкова пісня». |
Проект «Озвучуємо малюнки». |
|
2 |
|
Історія музичного мистецтва. |
Історія виникнення музичного мистецтва та його специфіка. Народна музика, професійна музика. Мелодія. |
Х.-В. Глюк. Мелодія з опери «Орфей та Еврідіка». |
О. Янушкевич. «Веселкова пісня». |
Проект «Історія музики». |
|
3 |
|
Мистецтво відкриває світ. |
Значення музики в житті, в побуті людини та сучасному медіа-просторі. Арія. Шедевр. |
Й.С.Бах. Арія із оркестрової сюїти № 3. |
О. Янушкевич. «Веселкова пісня» А. Житкевич. «Все це потрібно мені». |
Проект «Музика в нашому житті». |
|
4 |
|
Що «живе» в музиці? |
Мелодія, лад, гармонія як засоби музичної виразності, їх роль у створенні музичного образу. Дивертисмент. |
В.Моцарт. Аллегро із дивертисменту № 11 для оркестру. |
А. Житкевич. «Все це потрібно мені». |
Проект «Музична реклама». |
|
5 |
|
Як рухається музика. |
Темп та ритм як засоби музичної виразності. Тарантела. |
Й.С.Бах. Концерт № 5 для фортепіано з оркестром фа мінор (Ларго). Д. Россіні. Тарантелла. |
А. Житкевич. «Все це потрібно мені». «Наша шкільна країна» муз. Ю.Чичкова, сл. К. Ібряєва. |
Проект «Музика нашого настрою». |
|
№ уроку |
Дата |
Тема |
Теоретичний матеріал |
Матеріал для сприймання |
Матеріал для виконання |
Учнівські музичні проекти |
6 |
|
У гості до музичних інструментів. |
Тембр, діапазон, регістр, як засоби музичної виразності, їх роль у створенні музичного образу. |
П. Чайковський. Фрагменти з балету «Лускунчик» («Вальс квітів», «Танець феї Драже», «Танець вічарів»). |
«Наша шкільна країна» муз. Ю.Чичкова, сл. К.Ібряєва. |
Проект «Музична обробка». |
7 |
|
Як розповідає музика. |
Динаміка як засіб музичної виразності. Прелюдія. |
С. Рахманінов. Прелюдія № 5 (соль мінор). |
Муз. Ю.Чичкова, сл. К.Ібряєва «Наша шкільна країна». Муз. Г.Гладкова, сл. В.Лугового «Пісенька про чарівників» |
Проект «Малюємо музику». |
8 |
|
Музична скарбничка композитора. |
Тестові завдання.
|
Д. Верді . Триумфальний марш із опери «Аїда». |
Муз. Г.Гладкова, сл. В. Лугового «Пісенька про чарівників».
Конкурс «Найкращий виконавець». |
|
Тема 2. Народна музика (8 годин) |
||||||
9 |
|
Історія народу в пісні. |
Особливості народних історичних пісень. Думи, історичні пісні. Кобза, кобзарі. А капела. Інтродукція. |
Українська народна історична пісня «За світ встали козаченьки». М. Лисенко. Інтродукція з опери «Тарас Бульба». |
Українська народна пісня «Ой на горі та й женці жнуть». |
Проект «Наша казка про українську пісню». |
№ уроку |
Дата |
Тема |
Теоретичний матеріал |
Матеріал для сприймання |
Матеріал для виконання |
Учнівські музичні проекти |
10 |
|
Давні українські осінні обряди. |
Особливості українських жниварських пісень. Кантата. |
«Ой на горі та й женці жнуть» (у виконанні чоловічої хорової капели) - (академічне виконання). М. Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» (5 ч. «Оживуть степи, озера»). |
Українські народні жниварські пісні «Ой на горі та й женці жнуть». |
Проект «Народні пісні про осінь». |
11 |
|
Пісня живе серед нас. |
Особливості народних побутових пісень. Капела. |
Хор «Їхав козак за Дунай» - у виконанні чоловічої хорової капелли (а капелла). Л.Бетховен. Варіації на тему «Їхав козак за дунай», обробка пісні для голосу і фортепіно, скрипки і віолончелі, обробка пісні для фортепіано і флейти. |
С. Климовський. «Їхав козак за Дунай». |
Проект «Пісні моєї родини». |
12 |
|
Народні інструменти. |
Народні музичні інструменти: ударні, духові, струнні. |
Адамцевич. «Запорізький марш» у виконанні оркестру народних українських інструментів. Л.Колодуб «Старосвіцькі гуцульські награвання» (соло сопілка). М.Скорик. Мелодія (скрипка і бандура). |
С. Климовський. «Їхав козак за Дунай» |
Проект «Музичні інструменти України».
|
№ уроку |
Дата |
Тема |
Теоретичний матеріал |
Матеріал для сприймання |
Матеріал для виконання |
Учнівські музичні проекти |
13 |
|
Дитяча народна пісня. |
Особливості українських народних пісень для дітей.
|
М.Леонтович «Пісня про зайчика» , «Женчичок-бренчичок», «Налетіли журавлі» - у виконанні дитячого хору. |
О. Жилінський. «Пісенька джури». |
Проект «Моя дитяча пісня».
|
14 |
|
Українці танцюють. |
Особливості українських народних танців: гопак, козачок, метелиця, аркан. |
Українська полька, гопак, козачок, метелиця у оркестровому виконанні. |
О. Жилінський. «Пісенька джури». |
Проект «Народні танці».
|
15 |
|
Давні українські зимові обряди. |
Особливості народних обрядових пісень зимового календарного циклу. Колядки, щедрівки, віншівки. |
М.Леонтович. «Щедрик» у ви конанні дитячого хору (а капелла). М.Леонович «Щедрик» у виконанні мішаного хору і оркестру. |
Н.Май «Новорічна пісня». Українська народна колядка «Добрий вечір тобі, пане господарю». |
Проект «Зустрічаємо Новий рік».
|
16 |
|
Новорічні свята. Підсумковий урок. |
Тестові завдання. |
Л.Дичко. Кантата «Пори року», 4 частина, «Зима». В. Барвінський. Фортепіанний цикл «Колядки і щедрівки». Музична вікторина.
|
Н.Май «Новорічна пісня». Українська народна колядка «Добрий вечір тобі, пане господарю».
Конкурс «Найкращий співак». |
Проект «Зимова казка». |
«Музичне мистецтво». 5 клас. ІІ семестр.
№ уроку |
Дата |
Тема |
Теоретичний матеріал |
Матеріал для сприймання |
Матеріал для виконання |
Учнівські музичні проекти |
Тема 3. Професійна музика (10 год.) |
||||||
17 |
|
Скарбничка професіонала.
|
Особливості професійної музики композиторів різних часів. Зв’язок народної і професійної музики. |
М. Глінка. Симфонічна фантазія «Камаринська», Іспанська увертюра № 2 «Ніч в Мадриді». |
В.Осторовський «Зимова пісенька». |
Проект «Зимова пісенька». |
18 |
|
Різновиди професійної музики. |
Різновиди музики: інструментальна і вокальна музика. Дискант. |
А. Вівальді. «Зима» з циклу концертів «Пори року». |
В.Осторовський «Зимова пісенька». |
Проект «Золотий голос». |
19 |
|
Чи є сюжет в музиці? |
Програмна музика. Характерні ознаки програмної музики.
|
О. Бородін. Симфонія № 2 «Богатирська» (І ч., експозиція). Симфонія № 3 «Героїчна» (І ч., експозиція). |
В.Осторовський «Зимова пісенька».
«Ми козаки» муз. і сл.. М.Назарця. |
Проект «Музика, що має програму». |
20 |
|
Що таке не програмна музика? |
Непрограмна музика. Характерні ознаки непрограмної музики. |
Ґ.Гендель. Алегро з оркестрової сюїти №1 фа-мажор «Музика на воді». Т.Альбіноні. Адажіо соль-мінор для органа та струнних інструментів. |
«Ми козаки» муз. і сл.. М.Назарця. |
Проект «Музика води». |
№ уроку |
Дата |
Тема |
Теоретичний матеріал |
Матеріал для сприймання |
Матеріал для виконання |
Учнівські музичні проекти |
21 |
|
Інструментальне соло. |
Характерні ознаки інструментальної музики, сольна інструментальна музика. Концерт, дует, тріо. |
Ф.Шопен. Етюд № 2 фа-мінор. Н.Паганіні. Рондо зі скрипкового концерту №2. Н.Паганіні. Соната для скрипки і гітари. |
«Ми козаки» муз. і сл.. М.Назарця.
Норвезька народна пісня «Чарівний смичок». |
Проект «Два генії». |
22 |
|
Грає ансамбль. |
Різновиди ансамблів. Групи музичних інструментів. Квартет. |
В.Барвінський. Квартет. Український гопак у виконанні народних інструментів. |
Норвезька народна пісня «Чарівний смичок». |
Проект «Квартети». |
23 |
|
Симфонічна музика. |
Оркестр та його види. Симфонічний оркестр. Камерний оркестр. |
Г.Свиридов. Вальс (із циклу музичних ілюстрацій до повісті О.Пушкіна «Заметіль»). |
Н.Май «Червона калина». |
Проект «Музичні букети». |
24 |
|
Велике українське сімейство. |
Оркестр народних інструментів. Інструментальний склад. |
М.Калачевський. Ноктюрн у виконанні академічного оркестру нар. інструментів. Віночок українських народних мелодій у виконанні українського оркестру народних інструментів. |
Н.Май «Червона калина». |
Проект «Грає оркестр». |
25 |
|
Світ вокальної музики.
|
Характерні ознаки вокальної музики. Народна, естрадна, академічна манера співу. |
Каччині. «Ave Maria», Ф. Шуберт. «Ave Maria». |
А. Філіпенко Прийди весно, прийди красна (Веснянка). |
Проект «Подарок для матусі»
|
№ уроку |
Дата |
Тема |
Теоретичний матеріал |
Матеріал для сприймання |
Матеріал для виконання |
Учнівські музичні проекти |
26 |
|
Звучить хор. Урок узагальнення знань. |
Характерні ознаки хорової музики. Ансамбль. Хор. Тестові завдання. |
М.Глінка. Романс «Венеціанська ніч» - у виконанні ансамблю вокалістів (а капелла). М.Глінка хор «Слався» - із опери «Іван Сусанін» у виконанні академічного хору та оркестру. |
А. Філіпенко Прийди весно, прийди красна (Веснянка). |
Тести. |
Тема 4. Взаємодія музики з іншими видами мистецтва (образотворче мистецтво, архітектура, література, театр, цирк, кіно). (9 год.) |
||||||
27 |
|
Музика та інші види мистецтва |
Особливості взаємодії музики та інших видів мистецтва. Піцикато. |
Л.Деліб. «На вшпиньки» з балету «Сільвія».
|
Музика: О.Злотника, сл.. Вратарьова «Школяри-школярики». |
Проект «Подаруй радість» |
28 |
|
Музика і слово. |
Особливості взаємодії музики з літературою. Романс. |
М.Глінка. Романс «Жайворонок» у виконанні дитячого хору. |
Музика: О.Злотника, сл..Вратарьова «Школяри-школярики» |
Проект «Ліричний романс» |
29 |
|
Музика та візуальні види мистецтва. |
Особливості взаємодії музики з образотворчим мистецтвом. Живопис. Скульптура. ДПМ. |
М. Мусоргський. П’єса №10 «Богатирські ворота» з фортепіанної сюїти «Картинки з виставки». Л. Боккері́ні Менует - у виконанні струнного квінтету. |
Музика: О.Злотника, сл..Вратарьова «Школяри-школярики».
Г.Гладков. Пісенька друзів з мультфільму «Бременські музиканти». |
Проект «Музика мого міста» |
30 |
|
Музика в театрі. |
Особливості взаємодії музики та театру. Театр. Балет. |
П.Чайковський. Вальс із балету «Спляча красуня». |
Г.Гладков. Пісенька друзів з мультфільму «Бременські музиканти». |
Проект «Новий дитячий балет». |
31 |
|
Музика в кіно. |
Особливості взаємодії музики та кіно. Кіно. |
Є.Крилатов Інструментальна музика до телефільму «Гостя із майбутнього» ( три уривки). |
Пісенька друзів з мультфільму «Бременські музиканти».
Муз. Є. Крилатова, сл.. Ю.Ентіна «Крилаті гойдалки» із фільму «Пригоди Електроніка». |
Проект «Знімаємо кіно». |
32 |
|
Музика і циркове мистецтво. |
Особливості взаємодії музики та циркового мистецтва. Цирк. Галоп. |
Ж.Оффенбах. Галоп із оперети «Паризький балет». |
Муз. Є. Крилатова, сл.. Ю.Ентіна «Крилаті гойдалки» із фільму «Пригоди Електроніка» |
Проект «Історія цирку». |
33 |
|
Музика і хореографія. |
Хореографія. |
Й.Штраус. Полька «Полювання». |
«Світ шкільний» муз. І.Тарнавської, сл. Т.Демчук. |
Проект «Колекція танців». |
34 |
|
Назустріч канікулам. Підсумковий урок. |
Взаємодія музики з іншими видами мистецтва.
|
Мандрівка Країною музичного мистецтва.. |
«Світ шкільний» муз. І.Тарнавської, сл. Т.Демчук. |
Проект «Моя улюблена музика». |
35 |
|
Урок-концерт. |
Тестові завдання. |
Музична вікторина. |
Виконання вивчених пісень. |
Тести. |