Календарно-тематичне планування уроків природознавства.

Про матеріал

Календарно-тематичне плануванняскладено відповіднодо оновлених навчальних програм для 1-4 класів, затверджених Колегією Міністерства освіти і науки України 4 серпня 2016 року.

Перегляд файлу

Природознавство навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи

 

Пояснювальна записка 

 

Загальна характеристика навчального предмета

Програма навчального предмета „Природознавство” розроблена на основі Державного стандарту початкової загальної освіти і передбачає пропедевтику природничих предметів відповідно до вікових особливостей дітей молодшого шкільного віку. Базовим поняттям предмета є природа як цілісний системний об’єкт, який визначає добір змісту, його розподіл і способи організації навчально-пізнавальної діяльності дітей.

Основна мета навчального предмета „Природознавство” в початковій школі – формування природознавчої компетентності школярів шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про неживу та живу природу, основ екологічних знань, опанування способами навчально-пізнавальної і природоохоронної діяльності, формування ціннісного ставлення до природи та людини.

Досягнення зазначеної мети передбачає вирішення таких завдань:  

    формування наукової картини світу;

    формування елементарних уявлень про об’єкти і явища природи, їхні взаємозв’язки у системі „нежива природа – жива природа”, „природа – людина”; 

    формування способів навчально-пізнавальної й природоохоронної

діяльності; 

    оволодіння елементарними дослідницькими вміннями;

    набуття досвіду природоохоронної діяльності та застосування його у життєвих ситуаціях;

    засвоєння норм етичного ставлення до природи;

    виховання любові до природи рідного краю;

    ознайомлення з традиціями шанобливого ставлення українського народу до природи.

Добір змісту предмета та його структурування визначаються єдністю загально-дидактичних (гуманізації, науковості, наступності, доступності тощо) та природничих (екологічного, краєзнавчого, фенологічного) принципів. 

Відповідно до базового навчального плану предмет „Природознавство” вивчається з 1-го по 4-й клас по дві години на тиждень. Загальний обсяг навчального часу становить 270 годин. 

 

Особливості організації вивчення програмового матеріалу

Навчально-пізнавальний процес рекомендується базувати на компетентнісно орієнтованих завданнях з використанням сучасних освітніх технологій. У навчальних цілях варто використовувати природознавчий та краєзнавчий матеріал, проводити екскурсії у природу. Розширений перелік екскурсій подано наприкінці програми кожного класу. 

Важливе значення для емоційно-естетичного сприйняття природи молодшими школярами відіграють спостереження та власні дослідження; творчі завдання, екологічні акції, дидактичні ігри; уроки, проведені у формі подорожі, усного журналу, репортажу з місця подій, святкування дня Землі, води, прильоту птахів тощо. Такі форми проведення навчальних занять позитивно впливають на емоційну сферу дитини, сприяють розвитку її уяви, фантазії, мислення, концентрують увагу.

Поряд із фронтальними та індивідуальними формами роботи варто залучати молодших школярів до парної та групової роботи, застосовувати інноваційні методики, інформаційно-комунікаційні засоби, ресурси мережі Інтернет.

Метод проектів у сучасні початковій школі втілює ідею індивідуалізації навчального процесу та розвивального навчання. Саме в процесі проектної діяльності на уроках природознавства формуються міжпредметні (дослідницька, формування наукової картини світу) та ключові (вміння вчитися, інформаційно-комунікативна, соціальна, громадянська, загальнокультурна, здоров’язбережувальна) компетентності. Тематика проектів та їхні назви, запропоновані у програмі, можуть бути змінені на розсуд учителя, але повинні відповідати навчальним завданням відповідного розділу програми. Рекомендована кількість проектів у першому класі – не менше 2-х, у 2–4-х класах – не менше 4-х. 

Домінуючу роль учитель відводить власним дослідженням та спостереженням школярів, практичним роботам, демонстраційним і фронтальним експериментам, практичній діяльності з охорони природи.

Кількість годин на вивчення кожної теми учителі визначають, враховуючи підготовленість класу та регіональні особливості. За рахунок розвантаження програми рекомендується збільшити кількість уроківекскурсій та спостережень у природі; збільшити кількість годин на організацію проектної діяльності школярів або розширити її тематику. 

 

 

 

 

 

4   клас 

 

(68 год., 2 години на тиждень)

 

Зміст навчального матеріалу

 

Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

ВСЕСВІТ І СОНЯЧНА СИСТЕМА

Уявлення давніх людей про Землю та Всесвіт. Склад Сонячної системи: Сонце, великі та карликові планети, малі тіла. Земля – планета Сонячної системи. Вплив Сонця на різноманітність природи Землі. Теплові пояси. Добовий і річний рух Землі. Місяць – природний супутник Землі. Сузір’я. Велика та Мала Ведмедиця. Полярна зоря. Молочний Шлях – наша Галактика. Сучасні уявлення про Всесвіт.

Учень/учениця:

має уявлення про давні моделі Всесвіту та сучасні уявлення про нього; про зорі, сузір’я, Молочний Шлях; називає склад Сонячної системи, теплові пояси Землі; умови, необхідні для життя живих організмів; пояснює зв’язок між добовим та річним рухом Землі і періодичними

змінами у природі;  характеризує умови на планетах

Сонячної системи; застосовує знання для задоволення пізнавального інтересу про Землю та інші планети Сонячної системи.

ПЛАН І КАРТА

Горизонт, сторони горизонту. Орієнтування на місцевості за Сонцем, компасом, місцевими ознаками. Зображення місцевості на плані, умовні знаки. Масштаб. Географічна карта, умовні знаки на карті. Робота з планом і  картою. 

Учень/учениця: 

має уявлення про план місцевості,

масштаб; розрізняє план і карту; володіє елементарними прийомами

читання плану і карти; знає    способи           орієнтування        на місцевості, деякі умовні знаки на плані та карті;

                називає     основні     та      проміжні

сторони горизонту; орієнтується    на місцевості   за

Сонцем та місцевими ознаками;  визначає сторони      горизонту   за

допомогою компаса; застосовує           знання        про    план місцевості           і         карту          для    розв’язання навчальних і життєвих ситуацій.

 

Практичні роботи

1.     Читання плану місцевості.

2.     Читання карти. Порівняння плану та карти.

 

ПРИРОДА МАТЕРИКІВ І ОКЕАНІВ

Населення Землі. Умови життя на

Землі. Материки і океани.  Особливості природи Тихого, Атлантичного, Індійського й Північного Льодовитого океанів.

Особливості    природи    материків

Землі. Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка,

Австралія, Антарктида.  

Учень/учениця:  

має уявлення про населення Землі,

найбільші країни світу та їхні столиці; показує на фізичній карті світу та

називає океани й материки;

позначає       на      контурній   карті материки та океани (або користується електронним ресурсом); знає особливості природи океанів і

материків; порівнює природу материків; встановлює взаємозв’язки між географічним розташуванням океанів і материків та особливостями їхньої природи; усвідомлює необхідність охорони природних багатств материків та океанів.

Практичні роботи

1.   Читання карти світу.

2.   Позначення на контурній карті назв материків і океанів.

Або (за вибором учителя):

Ознайомлення з картою світу, вивчення материків та океанів з використанням електронних ресурсів.

ПРИРОДА УКРАЇНИ

Україна на карті світу. Карта України. Форми земної поверхні.  Рівнини і гори в Україні і в рідному краї. Корисні копалини України.

Водойми України, їхнє  використання та значення. Природні та штучні водойми  (річки, озера, ставки, водосховища, болота, моря, джерела). Рівнинні та гірські річки.

Чорне і Азовське моря. Використання і охорона природних багатств водойм. 

Ґрунти України. Охорона ґрунтів.  

Учень/учениця: 

має уявлення про різноманітність природи України; форми земної поверхні; види водойм; знає розташування України на карті; правила збереження природи в рідному краї; розуміє значення корисних копалин, водойм, ґрунтів і лісів для природи та господарської діяльності людини; показує на карті і називає рівнини,

гори, водойми, природні зони;  називає рослини і тварин різних

природних зон України;  

 

Природні зони України. Мішані ліси. Лісостеп. Степ. Гори.

Карпати і Кримські гори. 

використовує географічну карту України й рідного краю для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій.

 

Практичні роботи

Позначення на контурній карті столиці та міст України; основних форм земної поверхні; водойм України.

Або (за вибором учителя):

Подорож Україною з використанням електронних ресурсів.

Рекомендовані екскурсії (за вибором учителя, з врахуванням можливостей регіону):

1.   Визначення сторін горизонту за

Сонцем, компасом або місцевими ознаками.

2.   Ознайомлення з формами рельєфу, водоймами, рослинним та тваринним світом, ґрунтами рідного краю.  

Учень/учениця:

застосовує правила поведінки в природі; спостерігає та фіксує результати своїх спостережень; фотографує найцікавіші об’єкти природи рідного краю (за можливості); дотримується правил поведінки під

час екскурсій.

 


 

Рекомендовані навчальні проекти (за вибором учителя, не менше чотирьох впродовж навчального року, з них один – дослідницький). Назву і маршрут проекту педагог визначає разом з дітьми – учасниками проекту.

Запропоновані назви – орієнтовні.

1.                 „Таємниця Червоної планети” (про Марс).

2.                 „Крижані велетні” (про Юпітер, Сатурн, Нептун, Уран).

3.                 „Сестра Землі” (про Венеру).

4.                 „За що Плутон вигнали з родини великих   планет?” (про позбавлення Плутона статусу великої планети).

5.                 Розмаїта Африка.

6.                 Подорож Антарктидою.

7.                 Цікавий світ Австралії.

8.                 Такі різні Америки.

9.                 Ми живемо в Євразії.

10.            Земля          –        планета „Вода”

(природа океанів).

11.            Добра справа для природи.

Учень/учениця:

знаходить          декілька           джерел інформації,        порівнює,           узагальнює та аналізує її; 

орієнтується у відповідних для  свого віку словниках і довідниках; працює з інформацією у різних формах           (текст,         малюнок,    таблиця,

діаграма, схема); пропонує власний маршрут навчального проекту;

працює в групах, у парі;

створює    презентацію         за результатами проекту.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                  «Затверджую»

                                                                                                  «____» ______________ 201_р.

                                                                                                  Директор школи                 

                     Природознавство                            «Затверджую»   

                                                                                      «____» ______________ 201_р.

                                      4 клас                                             Директор школи        

 

              (2 год.  на тиждень, 67 год. на рік)

 

 

 

з/п

Тема  уроку

Підруч- ник

Дата 

При-

мітка

 

Всесвіт і Сонячна система

 

 

1.

Як і чому людство змінювало свої уявлення про Всесвіт?

С. 3, 10-12

 

 

2.

Чому нашу систему називали Сонячною? Сонце – зоря, центральне тіло Сонячної системи.

С. 13-15

 

 

3.

Які космічні тіла утворюють Сонячну систему?

С. 16-20

 

 

4.

Великі та карликові планети Сонячної системи.

 

 

 

5.

Навчальний     проект    №1     «Таємниця

Червоної планети» (про Марс).

 

 

 

6.

У чому неповторність Землі та Місяця?

С. 21-23

 

 

7.

Чому на Землі відбувається зміна дня і ночі?

С. 24-25

 

 

8.

Теплові пояси. Вплив Сонця на різноманітність природи Землі.

С. 25-26

 

 

9.

Чому на Землі змінюються пори року?

С. 27-30

 

 

 

10.

Які сузір’я можна побачити на нічному небі? Молочний шлях – наша Галактика.

С. 31-34

 

 

11.

Як досліджують Всесвіт у наш час?

Сучасні уявлення про Всесвіт.

С. 35-37

 

 

12.

Перевір свої досягнення: що ти знаєш про Всесвіт. Контрольна робота: «Всесвіт і сонячна система».

С. 39

 

 

План і карта

13.

Аналіз контрольної роботи. Як знайти сторони світу? Горизонт, сторони горизонту.

С. 40-42

 

 

14.

Як навчитись орієнтуватися на місцевості? Орієнтування на місцевості за Сонцем та місцевими ознаками.

С. 43-45

 

 

15.

Як орієнтуватися за допомогою компаса?

С. 46-48

 

 

16.

Урок-екскурсія. Визначення сторін горизонту за Сонцем, компасом або місцевими ознаками.

С. 47

 

 

17.

Для чого потрібні плани місцевості? Умовні знаки на плані місцевості. Масштаб. Практична робота: читання плану місцевості.

С. 49-53

 

 

18.

Про що «розповідають» карти? Умовні знаки на географічній карті. Практична робота: читання карти.

С. 54-58

 

 

19.

Для чого потрібно вміти «читати» плани місцевості та карти? Практична робота: порівняння плану та карти.

С. 59-61

 

 

 

20.

 

Перевір свої досягнення. Контрольна робота: «План і карта».

 

С. 62

 

 

Природа материків і океанів

21.

Аналіз контрольної роботи. Умови життя на Землі.

С. 63-66

 

 

22.

Населення Землі. 

С. 67-69

 

 

23.

Які океани та материки є на Землі? Практична робота: читання карти світу, позначення на контурній карті назв материків і океанів.

С. 70-71

 

 

24.

Практична робота:  ознайомлення з картою світу, вивчення материків та океанів із використанням електронних ресурсів.

 

 

 

25.

Який океан найбільший?

С. 72-74

 

 

26.

Чим вирізняється Атлантичний океан?

С. 75-77

 

 

27.

Які    неповторні ознаки        Індійського океану? 

С. 78-80

 

 

28.

Який океан найменший?

С. 81-84

 

 

29.

Навчальний проект № 2 «Земля –планета «Вода» (природа океанів)».

 

 

 

30.

Перевір свої досягнення. Контрольна робота: «Що ти знаєш про природу океанів».

 

 

 

31.

Аналіз контрольної роботи. Що «розповідає» карта про форми земної поверхні? 

С. 85-86

 

 

 

32.

Який материк на Землі найбільший? 

С. 87-89

 

 

33.

Які особливості має рослинний і тваринний світ Євразії? 

С. 90-94

 

 

34.

Який материк найспекотливіший  на планеті?

С. 95-97

 

 

35.

Які особливості має рослинний і тваринний світ Африки? 

98-101

 

 

36.

У чому неповторність континенту Північна Америка?

С. 102-105

 

 

37.

Які особливості має рослинний і тваринний світ Північної Америки?

С. 106-108

 

 

38.

Чим Південна Америка відрізняється від інших материків?

109-111

 

 

39.

У чому неповторність рослинного й тваринного світу Південної Америки?

С. 112-115

 

 

40.

Які риси має Австралія – найпосушливіший материк Землі?

С. 116-118

 

 

41.

Які рослини і яких тварин можна побачити тільки в Австралії?

С. 119-121

 

 

42.

Чим Антарктида відрізняється від інших материків?

С. 122-124

 

 

43.

  Навчальний проект     №    3    «Розмаїта

Африка»

С. 125

 

 

44.

Перевір свої досягнення. Контрольна робота: «Що ти знаєш про природу материків».

С. 126

 

 

Природа України

45.

Аналіз контрольної роботи. Як дізнатися більше про Україну за допомогою карти?

С. 127-129

 

 

 

 

Україна на карті світу. Практична робота:  позначення на контурній карті столиці та міст України, подорож Україною з використанням електронних ресурсів.

 

 

 

46.

Форми земної поверхні України і рідного краю. Практична робота:  позначення на контурній карті основних форм земної поверхні України.

 

 

 

47.

На     які     корисні       копалини           багата українська земля?

С. 130-131

 

 

48.

Які водні багатства є в Україні? Практична робота:  позначення на контурній карті водойм України.

С. 132-133

 

 

49.

Чим схожі всі річки?

С. 134-135

 

 

50.

Чим відрізняється рівнинна річка від гірської?

С. 136-137

 

 

51.

У     чому     особливості     Чорного     й

Азовського морів?

С. 138-140

 

 

52.

Яке значення мають річки й водойми в житті людей?

С. 141-142

 

 

53.

Які види ґрунтів є в Україні? Охорона ґрунтів .

С. 144-146

 

 

54.

Перевір свої досягнення. Контрольна робота: «Природа України».

 

 

 

55.

Аналіз контрольної роботи. Про що «розповідає» карта природних зон України?

С. 147-148

 

 

56.

Яка природа в Поліссі? Мішані ліси.

С. 149-151

 

 

57.

Як природа зони мішаних лісів впливає на господарську діяльність людини?

С. 152-154

 

 

58.

Що таке лісостеп? Як природа лісостепу впливає на господарську діяльність людини?

С. 155-159

 

 

59.

Яка природа в степу?

С. 160-162

 

 

60.

Які галузі господарства розвинені у степовій зоні?

С. 163-164

 

 

61.

Якою є природа Карпатських гір?

С. 165-166

 

 

62.

Якою є природа Кримських гір?

С. 166-168

 

 

63.

Які природні заповідники є в Україні?

С. 169-171

 

 

64.

Урок-екскурсія. Ознайомлення з формами рельєфу, водоймами, рослинним та тваринним світом, ґрунтами рідного краю. 

 

 

 

65.

Перевір свої досягнення. Контрольна робота: «Що ти знаєш про природу своєї Батьківщини України».

С. 173

 

 

66.

Аналіз контрольної роботи. Навчальний проект № 4 «Добра справа для природи».

С. 172

 

 

67.

Узагальнення і систематизація знань учнів. Підсумок за рік.

 

 

 

 

 

 Календарно-тематичне планування  складено відповідно  до оновлених навчальних програм для 1-4 класів, затверджених Колегією Міністерства освіти і науки України 4 серпня 2016 року. 

 

 

 

pdf
Додано
12 липня 2018
Переглядів
2864
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку