Основна мета уроку - ознайомити учнів із будовою річки, гірською та рівнинною річкою. Використовуються: ребус, піктограми, групова робота, метод "Фішбоун", тестування учнів за допомогою мобільного додатку Plickers.
Тема. Водойми України. Будова річки. Рівнинні та гірські річки.
Мета: повторити водойми України, ознайомити учнів з будовою річки, установити відмінності між гірською та рівнинною річкою; формувати вміння учнів працювати з фізичною, контурною картою, підручником; розвивати пізнавальний інтерес, уміння логічно мислити; виховувати відповідальність, уміння співпрацювати, взаємодопомогу.
Обладнання: підручник, фізична карта України, контурна карта, QR – коди, мобільний телефон (для вчителя).
Хід уроку
І Організаційний момент.
Привітання
Погляньте один на одного та вкажіть на домінантну рису дитини, яку вона може використати на уроці (наприклад: уважний, активний, творчий і т.д.) та побажайте їй успіху.
ІІ Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів уроку.
1.Розгадування ребусу.
(водойма)
2.Методика «Гронування»
- Давайте назвемо слова, які б відносилися до водойм України. Наприклад:
штучні болото моря Чорне море джерела Синевир Азовське море Водойми України річка озеро канал природні водосховище Світязь Дніпро Тиса Дністер Дунай ставок
Після того як записали на дошці усі слова запропоновані учнями. Починаємо їх об’эднувати в групи (гронувати). Наприклад: Водойми України бувають штучні та природні. До штучних водойм відносяться: канал, водосховище, ставок. І так працюємо доки не по групуємо всі слова.
3. Що саме буде темою нашого уроку ви дізнаєтеся розгадавши піктограму.
Вчитель пропонує учням самостійно сформулювати тему уроку (при необхідності доповнює, допомагає, скориговує).
4. Очікування.
- Чи зацікавила вас тема уроку?
- Які відкриття очікуєте зробити на сьогоднішньому уроці? Запишіть їх на стікері і залиште перед собою.
ІІІ Опрацювання теми уроку.
1. Групова робота.
Вчитель за допомогою кольорових карточок розділяє учнів на 4 групи. Кожна група отримує завдання:
1 гр. Будова річки.
2 гр. Утворення річки.
3.гр. Рівнинні річки.
4 гр. Гірські річки.
Робота з підручником с. 113 -115.
Після того як кожна з груп опрацювала своє завдання та презентувала його перед учнями класу, результати роботи записуються за допомогою скелета риби.
2. Метод «Фішбоун».
Проблема (записується у голові риби). Ріки України.
Причина1.Будова річки.
Причина 2. Утворення річки.
Причина 3. Рівнинні річки.
Причина 4. Гірські річки.
Факт 1. Виток, русло, гирло.
Факт 2. Джерело срумок річка.
Факт 3. Повільна, плавна течія. Наприклад: Дніпро,Дністер,Південний Буг, Дунай, Сіверський Донець.
Факт 4. Швидкі, бурхливі. Наприклад: Тиса, Прут.
Висновок (записується у хвості риби). Ріки України живляться дощовими та талими сніговими водами.
3. Вправа «Закінчи речення»
4. Хвилинка – цікавинка.
Цікаво знати, що правий берег річки завжди крутий, а лівий, навпаки, похилий. Це зумовлено природним обертанням Землі навколо своєї осі та навколо Сонця.
Щоб визначити берег річки, станемо обличчям за течією річки. Права рука – правий берег, ліва рука – лівий берег.
5.Фізкультхвилинка.
6. Група дослідників (робота на випередження).
Учні розповідають про річки Дніпро, Дністер, Прут.
7. Робота з фізичною картою України.
Гра: «Задай запитання один одному»
Учні задають запитання один одному з прослуханих доповідей. А також завдання, що стосуються позначень на фізичній карті.
8.Робота з контурною картою
- Нанесіть найбільші річки України на контурну карту.
9. Тестування, що проводиться за допомогою мобільного додатку Plickers та QR – коду кожного окремого учня.
1. Місце, де починається річка, називається:
а) притокою; б) руслом; в) витоком.
2. Заглиблення, яким тече річка, називається:
а) гирлом; б) руслом; в) притокою.
3.Які річки протікають територією України?
а) Нева; б) Дністер; в) Дніпро.
4.Які водойми називають штучними?
а) водосховище; б) озеро; в) море.
Оголошення результатів тестування.
ІV Підсумок уроку
V Домашнє завдання.
Скласти казку про одну із річок України. Опрацювати матеріал у підручнику
с. 113 – 115.
Урок розроблений за підручником Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. Нова програма, 4 клас.