Календарно-тематичне планування уроків пропедевтичного курсу "Вступ до історії"

Про матеріал
Календарно-тематичне планування уроків з визначенням розвитку компетентностей учнів 5 класу. Розраховано на 2 години на тиждень.
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування уроків пропедевтичного курсу «Вступ до історії»

 5  клас 2021-2022 н.р.                                            І семестр

№ з/п

Дата

Тема уроку

Учнівська компетентність

Примітка

 

Вступ. Що таке історія

Реалізація НЛ – 1, НЛ – 2, НЛ – 3, НЛ - 4

 

1

 

Що таке історія. Що таке минуле, сучасне і майбутнє. Багатоманітність історії.

Хронологічна (встановлювати близькі та далекі причинно-наслідкові звязки); просторова (уміння орієнтуватися в історичному просторі); інформаційна (розуміти значення термінів «історія» й «історик»); аксіологічна ( осмислювати мотиви інтересу людини до минулого; взаємопов’язаність минулого, теперішнього і майбутнього); логічна (використовувати термін «історія» в різних значеннях (як оповідь, як досвід, як живу пам’ять про життя людей у минулому, як науку)

 

2

 

Історія як наука та навчальний предмет. Підручник з історії

інформаційна (розуміє завдання історії як шкільного предмета); логічна (Умію вправно користуватися підручником)

 

3

 

Історія України – складова європейської історії. Події в історії

Хронологічна (встановлювати близькі та далекі причинно-наслідкові звязки); просторова ( уміння орієнтуватися в історичному просторі); інформаційна (розуміти Історія України – складова європейської історії); аксіологічна (осмислювати взаємопов’язаність минулого, теперішнього і майбутнього); логічна (уміння аналізувати схему Історична подія)

 

 

Тема 1. ВІДЛІК ЧАСУ В ІСТОРІЇ

Реалізація НЛ – 1, НЛ – 2, НЛ – 3, НЛ - 4

 

4

 

Як пов’язані історія і час

Логічна (розуміє умовний характер прийнятих для

вимірювання часу одиниць); інформаційна (розуміти значення поняття «історична хронологія», «ера», «період (епоха)», «тисячоліття», «століття»); аксіологічна (розкрити необхідність встановлення хронологічної послідовності подій); хронологічна (умію співвіднести

рік — століття — тисячоліття);

 

5

 

Календарний та історичний час. Підрахунок історичного часу. Практична робота:  співвіднести рік – століття – тисячоліття

Логічна (розуміє відмінність між календарним та

історичним часом); хронологічна (умію співвіднести

рік — століття — тисячоліття; визначити тривалість історичної події)

 

6

 

Практичне заняття: Відлік часу в історії.  Робота зі шкалою часу.

Логічна (умію визначити тривалість історичної події;

 розв’язати історичну задачу на обчислення часу; встановити хронологічну послідовність подій (за допомогою шкали часу); хронологічна (умію побудувати шкалу історичного часу; встановити тривалість історичної події; розмістити події на шкалі часу)

 

7

 

Культурні епохи європейської історії (Первісне суспільство, Античність, Середні віки, Новий час).

Хронологічна (використовувати періодизацію як спосіб

пізнання історичного процесу);  інформаційна (знаю назви і хронологічні межі періодів європейської історії за культурними епохами)

 

8

 

Практичне заняття: Історія України на шкалі часу.

Логічна (умію визначити тривалість історичної події); хронологічна (побудувати шкалу історичного часу) інформаційна (визначати та характеризувати періоди історії України)

 

9

 

Практичне заняття: Розв’язання історичних задач на обчислення часу. Хронологічні таблиці.

Логічна (створити і наповнити  хронологічну таблицю);

Хронологічна (умію визначити тривалість історичної події); інформаційна (систематизувати історичну інформацію, аналізуючи і складаючи таблиці)

 

10

 

Урок узагальнення з теми «Відлік часу в історії». Тематичне оцінювання

 

 

 

Тема 2. Де відбувається історія

Реалізація НЛ – 1, НЛ – 2, НЛ – 3, НЛ - 4

 

11

 

Географічний та історичний простір. Історія карти.

Логічна (Розумію територію як місце, де відбувалися (розгорталися в часі) історичні події); інформаційна (знаю поняття «історична карта», «контурна карта»; просторова ( відмінність між географічною (фізичною) та історичною картами; як читати історичну карту за її легендою)

 

12

 

Практичне заняття: Робота з історичною картою. (Умовні позначки на історичній карті.  Територія України, її столиця на карті).

Логічна (Умію скласти розповідь за історичною картою); просторова (визначити географічне розташування й природні умови названих учителем історико-географічних регіонів; позначити і надписати на контурній карті названі вчителем історико-географічні регіони);  інформаційна (уміння працювати з джерелами історичної інформації)

 

13

 

Україна на картах (мапах) упродовж історії. Пр. р.: Територіальні межі (кордони) Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини та їх зміни.

Хронологічна (виявляти зміни і тривалість життя суспільства); логічна (Розумію як історики визначають територіальні межі (кордони) Київської держави, Королівства Руського (ГалицькоВолинської держави),

Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини); просторова (Знаю як описати і показати їх на карті); інформаційна (уміння працювати з джерелами історичної інформації); аксіологічна (пояснити зміни кордонів України)

 

 

 

Терени творення нової України. Держава Україна та її сусіди.

Інформаційна (уміння працювати з джерелами історичної інформації); хронологічна (встановлювати близькі та далекі причинно-наслідкові звязки); просторова ( уміння орієнтуватися в історичному просторі); логічна (використовувати термін «державний кордон»  в різних значеннях)

 

14

 

Походження назв народів і географічних об’єктів

Інформаційна (уміння працювати з джерелами історичної інформації); хронологічна (встановлювати близькі та далекі причинно-наслідкові звязки); просторова ( уміння орієнтуватися в історичному просторі); логічна (використовувати терміни« етноніміка та топоніміка» для пояснення назв); аксіологічна (розкрити як у назвах народів відображаються події минулого)

 

15

 

Історико-географічні регіони України та їх особливості.

Аксіологічна (обґрунтовувати як природні умови можуть впливати на життя людей (на прикладі окремих історико- географічних регіонів України); логічна (Розумію як історики визначають межі історико-географічних регіонів України); просторова ( читати історичну карту за її легендою); інформаційна (інтерпретувати зміст джерел)

 

16

 

Практичне заняття: Територіальне розташування та історичне походження рідного міста

Логічна (Умію скласти розповідь за історичною картою);

хронологічна мію співвіднести рік — століття — тисячоліття важливих дат рідного міста); просторова (визначити географічне розташування рідного міста позначити і надписати на контурній карті); інформаційна (уміння працювати з джерелами історичної інформації)

 

17

 

Урок узагальнення з теми « Де відбувається історія» Тематичне оцінювання

 

 

 

Тема 3. Джерела до вивчення історії

Реалізація НЛ – 1, НЛ – 2, НЛ – 3, НЛ - 4

 

18

 

Історичні джерела та їх різновиди. Виявлення та збереження історичних джерел. Археологія

Інформаційна (Знаю різновиди історичних джерел (наводжу приклади та як працюють із джерелами); логічна (Розумію історичне джерело як усе те, що було створене в минулому людьми і збереглося; як історики довідуються про минулі часи на основі археологічних розкопок, писемних, речових і усних джерел); використовувати поняття «речове джерело», «археологія», «експонат»; Умію розрізнити історичні джерела за видами); аксіологічна (поставити запитання до змісту історичних джерел; розпізнати відомості про осіб і події та судження про них); хронологічна, просторова (визначити час і місцевість, де були створені вказані учителем джерела з історії України)

 

19

 

Писемні, усні та інші джерела. Потреба залучення різних джерел для відображення повноти історії

Логічна (використовувати поняття «писемне джерело», «піктографічне (малюнкове) письмо», «ієрогліфічне письмо», «абеткове письмо», «літопис»; «усне джерело», «міф», «легенда», «прислів’я» ); аксіологічна (поставити запитання до змісту історичних джерел; розпізнати відомості про осіб і події та судження про них); хронологічна, просторова (визначити час і місцевість, де були створені вказані учителем джерела з історії України); інформаційна (Знаю різновиди історичних джерел (наводжу приклади та як працюють із джерелами)

 

20

 

Робота з історичними джерелами. Залучення різних джерел для достовірного відображення минулого. Пр.р.: згрупувати надані учителем історичні джерела за різновидами, часом і територією створення

Інформаційна (Знаю різновиди історичних джерел (наводжу приклади); логічна (Розумію які способи для виявлення, дослідження і збереження історичних джерел використовують сучасні історики; аксіологічна (Умію розрізнити історичні джерела за видами; поставити запитання до змісту історичних джерел; хронологічна, просторова (визначити час і місцевість, де були створені вказані учителем джерела)

 

21

 

Робота з історичними джерелами. Критичне ставлення до джерельних відомостей.

Інформаційна (Знаю різновиди історичних джерел); логічна (Розумію відмінність між минулою дійсністю та джерельними відомостями про неї);  аксіологічна (обґрунтовувати  як обставини життя, погляди і бажання

людей можуть впливати на зміст історичних джерел. хронологічна, просторова (визначити час і місцевість, де були створені вказані учителем джерела)

 

22

 

Місця, де зберігають історичні джерела. Музеї. Творча робота: висловити враження (усно або письмово) від екскурсії до місцевого історичного (краєзнавчого) музею

Інформаційна (Знаю різновиди історичних джерел); логічна (Розумію як і де зберігають історичні джерела (музей, архів, бібліотека, історикоархітектурний заповідник); умію розрізнити історичні джерела за видами; аксіологічна (поставити запитання до змісту історичних джерел; висловити враження від екскурсії до місцевого історичного (краєзнавчого) музею); хронологічна, просторова (визначити час і місцевість, де були створені вказані учителем джерела)

 

23

 

Місця, де зберігають історичні джерела. Архіви та бібліотеки.

Інформаційна (уміння працювати з джерелами історичної інформації); логічна (Розумію як і де зберігають історичні джерела (музей, архів, бібліотека) хронологічна, просторова (визначити час і місцевість, де були створені вказані учителем джерела)

 

24

 

Критичне ставлення до джерельних відомостей. Як працювати з фотографією - історичним джерелом

Інформаційна (Знаю різновиди історичних джерел (наводжу приклади); логічна (Розумію які способи для виявлення, дослідження і збереження історичних джерел використовують сучасні історики; аксіологічна (Умію розрізнити історичні джерела за видами; поставити запитання до змісту історичних джерел; хронологічна, просторова (визначити час і місцевість, де були створені вказані учителем джерела)

 

25

 

Практичне заняття: Інформація про минуле з візуальних джерел (сімейного фотоальбому, зображень пам’яток історії тощо)

Хронологічна, просторова, логічна (згрупувати надані учителем історичні джерела за різновидами, часом і територією створення); аксіологічна (дібрати інформацію про минуле з візуальних джерел (сімейного фотоальбому, зображень пам’яток історії тощо; інформаційна (уміння працювати з джерелами історичної інформації)

 

26

 

Географічні назви в історичній науці. Практична робота. Які назви в моєму рідному місті нагадують  про минуле.

Інформаційна (уміння працювати з джерелами історичної інформації); хронологічна (встановлювати близькі та далекі причинно-наслідкові звязки); просторова ( уміння орієнтуватися в історичному просторі); логічна (використовувати терміни« етноніміка та топоніміка» для пояснення назв); аксіологічна (розкрити як у назвах рідного міста відображаються події минулого)

 

27

 

Урок узагальнення з теми «Джерела до вивчення історії». Тематичне оцінювання

 

 

 

Тема 4. Історія України в пам’ятках

Реалізація НЛ – 1, НЛ – 2, НЛ – 3, НЛ - 4

 

28

 

Пам’ятки історії, як джерело історико-культурної інформації Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію або особу

Хронологічна (виявляти зміни і тривалість життя суспільства);  інформаційна (Розумію пам’ятку історії як історичне джерело) логічна (Розумію пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу; використовувати поняття «історична пам’ять», «пам’ятка історії», «пам’ятник»);  аксіологічна (розкрити як і навіщо турбуватися про

пам’ятки історії рідного краю); просторова (визначити місцевість, де були створені вказані учителем пам’ятки історії)

 

29

 

Джерела, які зберігають пам’ять про історію заснування Київської держави.

Інформаційна (Розумію пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу); хронологічна (Знаю 988 р. — хрещення Русі); логічна (відшукати (у бібліотеці, за допомогою електронних ресурсів) і впорядкувати (поставити запитання, скласти план) інформацію про пам’ятки і пам’ятники, встановлені в Україні); просторова ( показати на карті місцевість, де розташовані пам’ятки); аксіологічна (розповісти про події, життєвий шлях осіб, яким зведено пам’ятники;  розпізнати символічний зміст пам’ятників)

 

30

 

Джерела, які зберігають пам’ять про розвиток Київської держави. Данило Галицький (пам’ятник королеві Данилу (м. Львів))

Інформаційна (Розумію пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу); хронологічна (Знаю 1253 р. — коронація Данила Галицького); логічна (відшукати (у бібліотеці, за допомогою електронних ресурсів) і впорядкувати (поставити запитання, скласти план) інформацію про пам’ятки і пам’ятники, встановлені в Україні); просторова ( показати на карті місцевість, де розташовані пам’ятки); аксіологічна (розповісти про події, життєвий шлях осіб, яким зведено пам’ятники;  розпізнати символічний зміст пам’ятників)

 

31

 

Кримське ханство. Ханський палац (м. Бахчисарай)

Інформаційна (Розумію пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу); просторова ( показати на карті місцевість, де розташовані пам’ятки); аксіологічна (розповісти про події, життєвий шлях осіб, яким зведено пам’ятники;  розпізнати символічний зміст пам’ятників)

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.3
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Бурденюк Яна Іванівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Самолюк Дмитро Васильович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Решетняк Марія
    Добрий день,щиро дякую.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
29 серпня 2021
Переглядів
5142
Оцінка розробки
4.7 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку