Календарно-тематичне планування уроків пропедевтичного курсу «Вступ до історії»
5 клас 2021-2022 н.р. І семестр
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Учнівська компетентність |
Примітка |
|
Вступ. Що таке історія |
Реалізація НЛ – 1, НЛ – 2, НЛ – 3, НЛ - 4 |
|
|
1 |
|
Що таке історія. Що таке минуле, сучасне і майбутнє. Багатоманітність історії. |
Хронологічна (встановлювати близькі та далекі причинно-наслідкові звязки); просторова (уміння орієнтуватися в історичному просторі); інформаційна (розуміти значення термінів «історія» й «історик»); аксіологічна ( осмислювати мотиви інтересу людини до минулого; взаємопов’язаність минулого, теперішнього і майбутнього); логічна (використовувати термін «історія» в різних значеннях (як оповідь, як досвід, як живу пам’ять про життя людей у минулому, як науку) |
|
2 |
|
Історія як наука та навчальний предмет. Підручник з історії |
інформаційна (розуміє завдання історії як шкільного предмета); логічна (Умію вправно користуватися підручником) |
|
3 |
|
Історія України – складова європейської історії. Події в історії |
Хронологічна (встановлювати близькі та далекі причинно-наслідкові звязки); просторова ( уміння орієнтуватися в історичному просторі); інформаційна (розуміти Історія України – складова європейської історії); аксіологічна (осмислювати взаємопов’язаність минулого, теперішнього і майбутнього); логічна (уміння аналізувати схему Історична подія) |
|
|
Тема 1. ВІДЛІК ЧАСУ В ІСТОРІЇ |
Реалізація НЛ – 1, НЛ – 2, НЛ – 3, НЛ - 4 |
|
|
4 |
|
Як пов’язані історія і час |
Логічна (розуміє умовний характер прийнятих для вимірювання часу одиниць); інформаційна (розуміти значення поняття «історична хронологія», «ера», «період (епоха)», «тисячоліття», «століття»); аксіологічна (розкрити необхідність встановлення хронологічної послідовності подій); хронологічна (умію співвіднести рік — століття — тисячоліття); |
|
5 |
|
Календарний та історичний час. Підрахунок історичного часу. Практична робота: співвіднести рік – століття – тисячоліття |
Логічна (розуміє відмінність між календарним та історичним часом); хронологічна (умію співвіднести рік — століття — тисячоліття; визначити тривалість історичної події) |
|
6 |
|
Практичне заняття: Відлік часу в історії. Робота зі шкалою часу. |
Логічна (умію визначити тривалість історичної події; розв’язати історичну задачу на обчислення часу; встановити хронологічну послідовність подій (за допомогою шкали часу); хронологічна (умію побудувати шкалу історичного часу; встановити тривалість історичної події; розмістити події на шкалі часу) |
|
7 |
|
Культурні епохи європейської історії (Первісне суспільство, Античність, Середні віки, Новий час). |
Хронологічна (використовувати періодизацію як спосіб пізнання історичного процесу); інформаційна (знаю назви і хронологічні межі періодів європейської історії за культурними епохами) |
|
8 |
|
Практичне заняття: Історія України на шкалі часу. |
Логічна (умію визначити тривалість історичної події); хронологічна (побудувати шкалу історичного часу) інформаційна (визначати та характеризувати періоди історії України) |
|
9 |
|
Практичне заняття: Розв’язання історичних задач на обчислення часу. Хронологічні таблиці. |
Логічна (створити і наповнити хронологічну таблицю); Хронологічна (умію визначити тривалість історичної події); інформаційна (систематизувати історичну інформацію, аналізуючи і складаючи таблиці) |
|
10 |
|
Урок узагальнення з теми «Відлік часу в історії». Тематичне оцінювання |
|
|
|
Тема 2. Де відбувається історія |
Реалізація НЛ – 1, НЛ – 2, НЛ – 3, НЛ - 4 |
|
|
11 |
|
Географічний та історичний простір. Історія карти. |
Логічна (Розумію територію як місце, де відбувалися (розгорталися в часі) історичні події); інформаційна (знаю поняття «історична карта», «контурна карта»; просторова ( відмінність між географічною (фізичною) та історичною картами; як читати історичну карту за її легендою) |
|
12 |
|
Практичне заняття: Робота з історичною картою. (Умовні позначки на історичній карті. Територія України, її столиця на карті). |
Логічна (Умію скласти розповідь за історичною картою); просторова (визначити географічне розташування й природні умови названих учителем історико-географічних регіонів; позначити і надписати на контурній карті названі вчителем історико-географічні регіони); інформаційна (уміння працювати з джерелами історичної інформації) |
|
13 |
|
Україна на картах (мапах) упродовж історії. Пр. р.: Територіальні межі (кордони) Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини та їх зміни. |
Хронологічна (виявляти зміни і тривалість життя суспільства); логічна (Розумію як історики визначають територіальні межі (кордони) Київської держави, Королівства Руського (ГалицькоВолинської держави), Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини); просторова (Знаю як описати і показати їх на карті); інформаційна (уміння працювати з джерелами історичної інформації); аксіологічна (пояснити зміни кордонів України) |
|
|
|
Терени творення нової України. Держава Україна та її сусіди. |
Інформаційна (уміння працювати з джерелами історичної інформації); хронологічна (встановлювати близькі та далекі причинно-наслідкові звязки); просторова ( уміння орієнтуватися в історичному просторі); логічна (використовувати термін «державний кордон» в різних значеннях) |
|
14 |
|
Походження назв народів і географічних об’єктів |
Інформаційна (уміння працювати з джерелами історичної інформації); хронологічна (встановлювати близькі та далекі причинно-наслідкові звязки); просторова ( уміння орієнтуватися в історичному просторі); логічна (використовувати терміни« етноніміка та топоніміка» для пояснення назв); аксіологічна (розкрити як у назвах народів відображаються події минулого) |
|
15 |
|
Історико-географічні регіони України та їх особливості. |
Аксіологічна (обґрунтовувати як природні умови можуть впливати на життя людей (на прикладі окремих історико- географічних регіонів України); логічна (Розумію як історики визначають межі історико-географічних регіонів України); просторова ( читати історичну карту за її легендою); інформаційна (інтерпретувати зміст джерел) |
|
16 |
|
Практичне заняття: Територіальне розташування та історичне походження рідного міста |
Логічна (Умію скласти розповідь за історичною картою); хронологічна (умію співвіднести рік — століття — тисячоліття важливих дат рідного міста); просторова (визначити географічне розташування рідного міста позначити і надписати на контурній карті); інформаційна (уміння працювати з джерелами історичної інформації) |
|
17 |
|
Урок узагальнення з теми « Де відбувається історія» Тематичне оцінювання |
|
|
|
Тема 3. Джерела до вивчення історії |
Реалізація НЛ – 1, НЛ – 2, НЛ – 3, НЛ - 4 |
|
|
18 |
|
Історичні джерела та їх різновиди. Виявлення та збереження історичних джерел. Археологія |
Інформаційна (Знаю різновиди історичних джерел (наводжу приклади та як працюють із джерелами); логічна (Розумію історичне джерело як усе те, що було створене в минулому людьми і збереглося; як історики довідуються про минулі часи на основі археологічних розкопок, писемних, речових і усних джерел); використовувати поняття «речове джерело», «археологія», «експонат»; Умію розрізнити історичні джерела за видами); аксіологічна (поставити запитання до змісту історичних джерел; розпізнати відомості про осіб і події та судження про них); хронологічна, просторова (визначити час і місцевість, де були створені вказані учителем джерела з історії України) |
|
19 |
|
Писемні, усні та інші джерела. Потреба залучення різних джерел для відображення повноти історії |
Логічна (використовувати поняття «писемне джерело», «піктографічне (малюнкове) письмо», «ієрогліфічне письмо», «абеткове письмо», «літопис»; «усне джерело», «міф», «легенда», «прислів’я» ); аксіологічна (поставити запитання до змісту історичних джерел; розпізнати відомості про осіб і події та судження про них); хронологічна, просторова (визначити час і місцевість, де були створені вказані учителем джерела з історії України); інформаційна (Знаю різновиди історичних джерел (наводжу приклади та як працюють із джерелами) |
|
20 |
|
Робота з історичними джерелами. Залучення різних джерел для достовірного відображення минулого. Пр.р.: згрупувати надані учителем історичні джерела за різновидами, часом і територією створення |
Інформаційна (Знаю різновиди історичних джерел (наводжу приклади); логічна (Розумію які способи для виявлення, дослідження і збереження історичних джерел використовують сучасні історики; аксіологічна (Умію розрізнити історичні джерела за видами; поставити запитання до змісту історичних джерел; хронологічна, просторова (визначити час і місцевість, де були створені вказані учителем джерела) |
|
21 |
|
Робота з історичними джерелами. Критичне ставлення до джерельних відомостей. |
Інформаційна (Знаю різновиди історичних джерел); логічна (Розумію відмінність між минулою дійсністю та джерельними відомостями про неї); аксіологічна (обґрунтовувати як обставини життя, погляди і бажання людей можуть впливати на зміст історичних джерел. хронологічна, просторова (визначити час і місцевість, де були створені вказані учителем джерела) |
|
22 |
|
Місця, де зберігають історичні джерела. Музеї. Творча робота: висловити враження (усно або письмово) від екскурсії до місцевого історичного (краєзнавчого) музею |
Інформаційна (Знаю різновиди історичних джерел); логічна (Розумію як і де зберігають історичні джерела (музей, архів, бібліотека, історикоархітектурний заповідник); умію розрізнити історичні джерела за видами; аксіологічна (поставити запитання до змісту історичних джерел; висловити враження від екскурсії до місцевого історичного (краєзнавчого) музею); хронологічна, просторова (визначити час і місцевість, де були створені вказані учителем джерела) |
|
23 |
|
Місця, де зберігають історичні джерела. Архіви та бібліотеки. |
Інформаційна (уміння працювати з джерелами історичної інформації); логічна (Розумію як і де зберігають історичні джерела (музей, архів, бібліотека) хронологічна, просторова (визначити час і місцевість, де були створені вказані учителем джерела) |
|
24 |
|
Критичне ставлення до джерельних відомостей. Як працювати з фотографією - історичним джерелом |
Інформаційна (Знаю різновиди історичних джерел (наводжу приклади); логічна (Розумію які способи для виявлення, дослідження і збереження історичних джерел використовують сучасні історики; аксіологічна (Умію розрізнити історичні джерела за видами; поставити запитання до змісту історичних джерел; хронологічна, просторова (визначити час і місцевість, де були створені вказані учителем джерела) |
|
25 |
|
Практичне заняття: Інформація про минуле з візуальних джерел (сімейного фотоальбому, зображень пам’яток історії тощо) |
Хронологічна, просторова, логічна (згрупувати надані учителем історичні джерела за різновидами, часом і територією створення); аксіологічна (дібрати інформацію про минуле з візуальних джерел (сімейного фотоальбому, зображень пам’яток історії тощо; інформаційна (уміння працювати з джерелами історичної інформації) |
|
26 |
|
Географічні назви в історичній науці. Практична робота. Які назви в моєму рідному місті нагадують про минуле. |
Інформаційна (уміння працювати з джерелами історичної інформації); хронологічна (встановлювати близькі та далекі причинно-наслідкові звязки); просторова ( уміння орієнтуватися в історичному просторі); логічна (використовувати терміни« етноніміка та топоніміка» для пояснення назв); аксіологічна (розкрити як у назвах рідного міста відображаються події минулого) |
|
27 |
|
Урок узагальнення з теми «Джерела до вивчення історії». Тематичне оцінювання |
|
|
|
Тема 4. Історія України в пам’ятках |
Реалізація НЛ – 1, НЛ – 2, НЛ – 3, НЛ - 4 |
|
|
28 |
|
Пам’ятки історії, як джерело історико-культурної інформації Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію або особу |
Хронологічна (виявляти зміни і тривалість життя суспільства); інформаційна (Розумію пам’ятку історії як історичне джерело) логічна (Розумію пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу; використовувати поняття «історична пам’ять», «пам’ятка історії», «пам’ятник»); аксіологічна (розкрити як і навіщо турбуватися про пам’ятки історії рідного краю); просторова (визначити місцевість, де були створені вказані учителем пам’ятки історії) |
|
29 |
|
Джерела, які зберігають пам’ять про історію заснування Київської держави. |
Інформаційна (Розумію пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу); хронологічна (Знаю 988 р. — хрещення Русі); логічна (відшукати (у бібліотеці, за допомогою електронних ресурсів) і впорядкувати (поставити запитання, скласти план) інформацію про пам’ятки і пам’ятники, встановлені в Україні); просторова ( показати на карті місцевість, де розташовані пам’ятки); аксіологічна (розповісти про події, життєвий шлях осіб, яким зведено пам’ятники; розпізнати символічний зміст пам’ятників) |
|
30 |
|
Джерела, які зберігають пам’ять про розвиток Київської держави. Данило Галицький (пам’ятник королеві Данилу (м. Львів)) |
Інформаційна (Розумію пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу); хронологічна (Знаю 1253 р. — коронація Данила Галицького); логічна (відшукати (у бібліотеці, за допомогою електронних ресурсів) і впорядкувати (поставити запитання, скласти план) інформацію про пам’ятки і пам’ятники, встановлені в Україні); просторова ( показати на карті місцевість, де розташовані пам’ятки); аксіологічна (розповісти про події, життєвий шлях осіб, яким зведено пам’ятники; розпізнати символічний зміст пам’ятників) |
|
31 |
|
Кримське ханство. Ханський палац (м. Бахчисарай) |
Інформаційна (Розумію пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу); просторова ( показати на карті місцевість, де розташовані пам’ятки); аксіологічна (розповісти про події, життєвий шлях осіб, яким зведено пам’ятники; розпізнати символічний зміст пам’ятників) |
|