Календарно-тематичне планування уроків пртродознавства в 5 класі.
Складено згадно програми для загальноосвітніх навчальних закладів.
«Природознавство» 5 клас
(70 год. 2 год. на тиждень)
№ уроку |
Орієнтовна дата |
Назва теми |
Ключові питання уроку |
Домашнє завдання |
ВСТУП (5 год.) |
||||
1 |
|
Природознавство – комплекс наук про природу |
1.Науки про природу. 2.Вчені природознавці 3. Роль і місце людини в природі |
Випереджуване завдання: Підготувати міні-проект -Відомі вчені-натуралісти» (за вибором) |
2 |
|
Джерела природознавчої інформації
|
1.Науково-пізнавальна література 2. Науково-художня література. 3.Національний науково-природничий музей НАН України. 4.Як працювати з науково-популярною літературою. Практичне заняття Ознайомлення з різними типами довідкових видань з природничих наук: енциклопедії, словники, довідники величин, визначники, карти, Інтернет-ресурси тощо. |
|
3 |
|
Методи вивчення природи
|
1.Спостереження. 2.Що таке експеримент. 3.Для чого проводять вимірювання. 4.Різноманітність методів та їх взаємозв‘язок |
|
4 |
|
Прилади, які відкривають таємниці |
1.Збільшувані прилади. 2.Вимірювальні прилади. 3.Лабораторне обладнання. Практичне заняття.Ознайомлення з простим обладнанням для природничонаукових спостережень та дослідів |
|
5 |
|
Міні-проект. |
Захист міні-проекту Відомі вчені-натуралісти |
|
РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (14 год) |
||||
6 |
|
Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання |
1.Форма і розмір тіла 2.Об’єм тіла. 3.Маса тіла. |
|
7 |
|
Практична робота. Тема. Вимірювання маси та лінійних розмірів тіл правильної форми. |
|
|
8 |
|
Речовини. Фізичні властивості речовин.
|
1.Речовини. 2.Властивості речовин. |
|
9 |
|
Властивості твердих тіл, рідин і газів |
1.Тверді тіла. 2.Рідини. 3.Гази. |
|
10 |
|
Атоми і хімічні елементи. Молекули. |
1.Що таке атом і хімічний елемент. 2.Молекули. |
|
11 |
|
Рух молекул. Дифузія |
1.Рух молекул. 2.Дифузія |
|
12 |
|
Різноманітність речовин. Поняття про прості і складні речовини |
1.Чому існують різноманітні речовини. 2. Прості і складні речовини. |
|
13 |
|
Неорганічні і органічні речовини |
1. Неорганічні речовини 2. Органічні речовини 3. Білки 4.Вуглеводи. 5. Жири. |
|
14 |
|
Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей. |
1. Чиста речовина і суміш 2. Розділення сумішей |
|
15 |
|
Практична робота. Розділення сумішей фільтруванням |
|
|
16 |
|
Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність |
1.Механічні явища 2.Теплові явища 3.Світлові явища 4. Звукові явища 5. Електричні явища 6. Магнітні явища |
|
17 |
|
Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття |
1. Які явища називаються хімічними 2. Які ознаки хімічних реакцій? |
Випереджуване завдання Підготувати міні-проект: -Опале листя: користь чи шкода? |
18 |
|
Горіння. Гниття |
1. Умови горіння 2. Гниття |
|
19 |
|
Повторюваність явищ в природі |
1. Добові явища в житті рослин 2. Добові явища в житті тварин |
|
20 |
|
Міні-проект |
Захист міні-проекту Опале листя: користь чи шкода? |
|
21 |
|
Урок узагальнення і систематизації |
|
|
|
|
|
|
|
РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ (11 год.) |
||||
22 |
|
Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил
|
1.Як виникло поняття «небесна сфера». 2.Що таке «небесна сфера». 3.Точки й лінії небесної сфери. 4.Зміна вигляду зоряного неба впродовж року. |
|
23 |
|
Зорі та сузір‘я |
1.Зоряний світ. 2.Небесні сузір’я. 3.Чи рухаються зорі. 4.Значення зоряного неба в історії людства. Практичне заняття Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба. |
|
24 |
|
Сонце – найближча до нас зоря |
1.Сонце – основа життя на Землі. 2.Будова Сонця. 3.Сонячно-земні зв'язки. |
|
25 |
|
Сонячна система |
1. Як виникла Сонячна система. 2. Будова Сонячної системи. 3. Астероїди. 4. Комети, метеори і метеорити. |
|
26 |
|
Планети земної групи |
1.Історія відкриття планет. 2. Планети земної групи (Меркурій, Венера, Земля, Марс) |
Випереджуване завдання: Підготуй проект за вибором – Космос далекий і близький. – Світ галактик. |
27 |
|
Планети-гіганти |
1. Планети-гіганти. 2.Юпітер. 3. Сатурн 4. Уран 5. Нептун |
|
28 |
|
Зоряні системи – галактики. Всесвіт |
1. Зоряні системи – галактики. 2. Що таке Всесвіт. 3. Будова Всесвіту. |
|
29 |
|
Людина і Всесвіт |
1. Видатні дослідники Всесвіту. 2. Освоєння космосу людиною. 3. Вплив Всесвіту на Землю. 4. Вплив людини на космос. |
Дослідницький практикум Впродовж календарного року веди спостереження за зоряним небом разом із дорослими. Результати своїх спостережень фіксуй у зошиті. |
30 |
|
Астрономія – наука, що вивчає Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень |
1. Як зародилася наука «астрономія». 2. Що вивчає сучасна астрономія. 3. Методи і засоби астрономічних досліджень. |
|
31 |
|
Міні-проекти |
Захист міні-проектів за вибором
|
|
32 |
|
Урок узагальнення і систематизації |
|
|
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ - ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ (37 год.) |
||||
Тема 1. Земля як планета (16 год.) |
||||
33 |
|
Як виникла Земля |
1.Гіпотези виникнення Землі 2.Сучасні уявлення про виникнення Землі |
|
34 |
|
Форма і розміри Землі |
1.Як люди дізналися про форму нашої планети 2.Яку форму і розміри має Земля 3.Чому ми не падаємо з кулеподібної Землі |
|
35 |
|
Будова Землі |
1.Внутрішня будова Землі 2.З чого складається земна кора 3.Що таке вивітрювання. |
|
36 |
|
Рухи Землі. Пори року |
1.Чому відбувається зміна дня і ночі? 2 Чому відбувається зміна пір року. 3.Як розподіляється світло і тепло на Землі. |
Дослідницький практикум Дослідження нагрівання тіл (різних за кольором і прозорістю) променями Сонця. |
37 |
|
Місяць – супутник Землі |
1.Місяць – небесне тіло 2.Місячні фази 3.Сонячні та місячні затемнення 4.Місячні моря і океани |
|
38 |
|
Географічні карти та їх масштаб |
1.Як люди зображали земну поверхню 2.Географічні карти 3.Що таке масштаб Практичне заняття Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, меридіанів, півкуль. |
|
39 |
|
Про що розповідають географічні карти |
1.Що означає читати географічну карту. 2.Умовні знаки. 3.Значення географічних карт. Практичне заняття Знаходження на карті та глобусі материків і частин світу; географічних об‘єктів. |
|
40 |
|
Повітря – природна суміш |
1.З чого складається повітря. 2.Як забруднюють повітря. 3.Яке повітря ми вдихаємо, а яке видихаємо. |
|
41 |
|
Властивості повітря |
1.Використовує властивостей повітря людиною 2.Що важливо знати про гази, які є складовими повітря (кисень, озон, вуглекислий газ, азот) |
|
42 |
|
Вода та її властивості |
1.Вода – основа життя. 2.Властивості води. |
Випереджуване завдання: Підготуй проект за вибором -Чому ми бачимо тільки один бік місяця? -Краплина, або «Де ми втрачаємо воду?» «Професія» дощового черв’яка. |
43 |
|
Вода – розчинник |
1.Що розчиняє вода. 2.Які бувають розчини. 3.Розчини в природі і побуті. |
Дослідницький практикум (за вибором) -Вивчення розчинності речовин: глини, олії, лимонної кислоти. -Дослідження впливу різних температур на розчинення цукру(солі) у воді. |
44 |
|
Кругообіг води. Охорона води |
1.Кругообіг води в природі. 2.Охорона води. |
|
45 |
|
Ґрунт – особливе тіло Землі |
1.Як утворюється ґрунт 2.Речовини, що утворюють ґрунт 3.Властивості ґрунту. 4.Ґрунтові розчини. |
|
46 |
|
Охорона ґрунтів |
1.Роль мікроорганізмів у ґрунті 2.Як відбувається виснаження ґрунтів? 3.Забруднення ґрунтів. 4.Догляд за ґрунтом. |
|
47 |
|
Міні-проекти |
Захист міні-проектів (за вибором)Чому ми бачимо тільки один бік місяця?Краплина, або «Де ми втрачаємо воду?»«Професія» дощового черв’яка. |
|
48 |
|
Урок узагальнення і систематизації |
|
|
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів (15 год.) |
||||
49 |
|
Організм і його властивості. Клітинна будова організмів |
1.Організм 2.Властивості організмів 3.Клітина |
|
50 |
|
Різноманітність організмів: Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії. |
1.Рослини 2.Тварини. 3.Гриби 4.Бактерії |
Випереджуване завдання. Підготувати міні-проект (за вибором) Бактерії корисні та шкідливі. Тварини минулого. |
51 |
|
Умови життя на планеті Земля |
1.Значення Сонця 2.Кисень і вуглекислий газ 3.Вода 4.Температура 5.Мінеральні речовини |
|
52 |
|
Середовище життя. Вплив на організми чинників неживої природи |
Чинники, які впливають на організми (світло, температура, вологість, повітря). |
Дослідницький практикум Дослідження впливу температури, світла і вологості на проростання насіння. |
53 |
|
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища |
1.Біологічні явища 2.Стан глибокого спокою 3.Сплячка 4.Зимовий сон 5.Заціпеніння у тварин |
|
54 |
|
Різноманітність середовищ життя. Наземно-повітряне середовище, пристосування живих організмів до життя у ньому |
1.Пристосування до нестачі вологи. 2.Пристосування до змін температури. 3.Переміщення тварин. Практичне заняття. Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин,тварин,грибів,за допомогою атласів-визначників. |
|
55 |
|
Водне середовище життя. Пристосування організмів до життя у воді |
1.Дихання 2.Пристосування до освітлення 3.Переміщення тварин |
|
56 |
|
Ґрунтове середовище життя. Пристосування організмів до життя у ґрунті |
1.Чинники ґрунтового середовища життя 2.Пристосування організмі до життя у ґрунті |
|
57 |
|
Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами |
1.Чинники живої природи 2.Взаємозв’язки між організмами |
|
58 |
|
Угруповання організмів. Екосистеми |
1.Угрупування, які утворюють організми 2.Ланцюги живлення 3.Взаємообмін речовини та енергії в екосистемі |
|
59 |
|
Екосистеми своєї місцевості |
1.Ліс 2.Степ 3.Водойма Практичне заняття Ознайомлення з найбільш поширеними й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості. |
|
60 |
|
Штучні екосистеми своєї місцевості |
1.Особливості штучних екосистем 2.Поле 3.Сад |
|
61 |
|
Міні-проект |
Захист міні-проектів (за вибором) Бактерії корисні та шкідливі. Тварини минулого. |
|
62 |
|
Екскурсія (відповідно до місцевих умов) до зоопарку, живого куточку, Будинку природи, краєзнавчого музею, на ферму тощо. |
|
|
63 |
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
|
|
Тема 3. Людина на планеті Земля (6 год) |
||||
64 |
|
Людина – частина природи. Зв'язок людини з природою |
1.Людина – особлива жива істота 2.Зв'язок людини з природою |
|
65 |
|
Зміни в природі, що виникають внаслідок природних чинників і діяльності людини |
3.Природні чинники зміни природи 4.Антропогенний чинник зміни природи |
|
66 |
|
Екологічні проблеми та їх вирішення |
1.Вплив людини на природу 2.Збільшення площі сільськогосподарських угідь 3.Очищення водойм 4.Утилізація шкідливих речовин і відходів 5.Очищення атмосферного повітря |
Дослідницький практикум Дослідження екологічних проблем своєї місцевості
|
67 |
|
Охорона природи. Червона книга України |
1.Чому потрібно охороняти природу 2.Червона книга України |
|
68 |
|
Практична роботаТема. Складання Червоної книги своєї місцевості. |
|
|
69 |
|
Заповідники, заказники, національні парки та їх значення для збереження природи Землі |
1.Заповідники 2.Заказники 3.Природні національні парки 4.Пам’ятки природи |
|
70 |
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
|
|