Календарно-тематичне планування уроків природознавства у 5 класі (2 години на тиждень). На основі Програми затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
Календарно – тематичне планування уроків природознавства та ЕРК
5 клас на 2018-2019 н.р.
ПРИРОДОЗНАВСТВО
Осінні канікули 22-28.10.18
№зп |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Зміст навчального матеріалу |
Дата проведення занять |
ВСТУП (6 год) |
|||
1 |
Науки, що вивчають природу.
|
Знаннєвий компонент називає: природничі науки (біологію, фізику, хімію, географію, астрономію, екологію) та їх внесок у вивчення природи; методи вивчення природи (спостереження, експеримент, вимірювання); наводить приклади: методів і обладнання для вивчення природи, їх використання
Діяльнісний компонент розповідає про вчених-натуралістів (2–3) та їхній внесок у вивчення природи; про методи вивчення природи; пояснює прикладне значення досягнень у галузі природничих наук; розрізняє в описі досліду або спостереження мету, умови його проведення та отримані результати; обирає обладнання, необхідне для проведення вимірювання і спостереження, і пояснює свій вибір; знаходить необхідну інформацію в довідкових виданнях із природничих наук; дотримується правил безпечного використання лабораторного обладнання
Ціннісний компонент оцінює роль природничих наук у створенні технологій, що покращують життя людини; висловлює свою точку зору на проблему «Для чого необхідно вивчати природу?»; усвідомлює роль природничих наук і власні можливості в пізнанні природи |
04.09 |
2 |
Методи вивчення природи. Практичне заняття
|
07.09 |
|
3 |
Обладнання для вивчення природи. Практичне заняття
|
11.09 |
|
4 |
Значення природничо-наукових знань для людини |
14.09 |
|
5 |
Навчальний проект «Жива і нежива природа навколо нас»
|
18.09 |
|
6 |
Навчальний проект «Жива і нежива природа навколо нас»
|
21.09 |
|
Демонстрації: зразків природних і рукотворних тіл; чистих речовин, сумішей; моделей молекул; способів розділення сумішей; фізичних і хімічних явищ. Організація спостережень за тілами живої та неживої природи Змістова лінія «Громадянська відповідальність» реалізується під час виконання проекту через формування відповідального ставлення до власної діяльності у складі малої групи, що розуміє ролі лідера й виконавця певної ролі, уміння рівномірно розподілити завдання, сприяти успіху групи у виконанні проекту та його презентування. |
|||
|
|
● визначати і класифікувати об’єкти навколишнього світу за запропонованими ознаками; ● вносити дані в таблиці, будувати діаграми; ● узагальнювати, робити аргументовані висновки; ● співпрацювати в команді (розподіляти ролі в малій групі, робити внесок до спільної діяльністі, підбадьорювати, спонукати інших, вирішувати проблеми); ● презентувати результати спільної діяльності, оцінювати свій внесок у діяльність групи |
|
РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (15 год) |
|||
7 |
Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання. |
Знаннєвий компонент називає: найменші частинки речовин; характеристики тіла (форма, розміри, маса, об’єм); прилади та інструменти для вимірювання розмірів і маси тіл; фізичні властивості речовин (колір, блиск, запах, агрегатний стан); властивості газів (не зберігають форми, займають весь представлений їм простір); властивості рідин (не зберігають форму, зберігають об’єм, текучі); властивості твердих тіл (зберігають форму та об’єм); способи розділення сумішей (відстоювання, фільтрування, випаровування); ознаки хімічних явищ; умови, за яких відбувається горіння; наводить приклади: тіл і речовин, що оточують людину; чистих речовин і сумішей (2–3); неорганічних та органічних речовин (2–3); явищ у природі, техніці, побуті; явищ природи, пов’язаних зі зміною сезонів; явищ природи, що повторюються; використання сумішей
Діяльнісний компонент розрізняє: тіла живої і неживої природи; фізичні, хімічні та біологічні явища; пояснює: відмінність між твердим, рідким, газуватим станом речовин; чистих речовин – від сумішей; значення органічних речовин для живої природи; значення горіння і гниття; описує за запропонованим планом тіла і речовини; явища природи (2–3); порівнює тіла й речовини за 3–4 ознаками; характеризує: горіння як приклад хімічних явищ; вимірює масу й розміри тіла, використовуючи відповідні прилади; уміє розділяти суміш фільтруванням; установлює зв’язки між явищами природи (на прикладах вивчених і за аналогією); застосовує знання для безпечного поводження з тілами й речовинами в ситуаціях повсякденного життя; дотримується правил: безпечного використання хімічного посуду
Ціннісний компонент усвідомлює важливість акуратності, ретельності і точності при фіксуванні даних; робить висновок про різноманітність тіл і явищ природи; обговорює питання безпечного використання речовин; оцінює ризики ситуацій повсякденного життя, пов’язаних із фізичними явищами, використанням тіл і речовин; розуміє значимість потреби в безпеці |
25.09 |
8 |
Практична робота
|
28.09 |
|
9 |
Речовини. Фізичні властивості речовин. Практичне заняття Розділення сумішей фільтруванням. |
02.10 |
|
10 |
Властивості твердих тіл, рідин і газів. Атоми й молекули. |
05.10 |
|
11 |
Дифузія. |
09.10 |
|
12 |
Різноманітність речовин. |
12.10 |
|
13 |
Неорганічні та органічні речовини у найближчому оточенні людини. Узагальнення знань |
16.10 |
|
14 |
Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей. |
19.10 |
|
15 |
Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність. |
30.10 |
|
16 |
Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність. |
02.11 |
|
17 |
Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність. |
06.11 |
|
18 |
Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття. |
09.11 |
|
19 |
Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі |
13.11 |
|
20 |
Контрольна робота №1 |
16.11 |
|
21 |
Практичне заняття
рідини від температури та площі поверхні. |
20.11 |
|
|
|
|
|
Демонстрації: зразків природних і рукотворних тіл; чистих речовин, сумішей; моделей молекул; способів розділення сумішей; фізичних і хімічних явищ. Організація спостережень за явищами природи |
|||
Змістова лінія «Підприємливість та фінансова грамотність» реалізується через створення умов для учнів проявляти ініціативу, спонукання їх до пропонування власних ідей щодо виконання і вдосконалення дослідницьких завдань. Змістова лінія «Здоров’я і безпека» реалізується через спонукання учнів обґрунтовано йти на ризик при виконанні експериментів і дослідницьких завдань, ураховуючи безпеку й екологічні і етичні наслідки власної діяльності. |
|||
РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ (8 год) |
|||
22 |
Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил. |
Знаннєвий компонент називає: сузір’я (2–3); найвідоміших астрономів (Птолемей, М. Коперник, Г. Галілей, Е. Габбл), дослідників космосу (Ю. Гагарін, Н. Армстронг, Л. Каденюк); наводить приклади: впливу космічних чинників на Землю; небесних тіл, що складають наш Всесвіт Діяльнісний компонент описує: загальну будову Сонячної системи; відмінності між планетою і зорею; порівнює: за розмірами і температурою Сонце з іншими зорями; характеризує: особливості астрономічних досліджень; місце людини у Всесвіті; пояснює на моделях форму і будову Землі, рух Землі навколо власної осі і навколо Сонця, будову Сонячної системи; причину видимих рухів світил; розрізняє: небесні тіла (планета, зоря, галактика); типи планет, туманностей, зір і галактик; зорі та планети на небесній сфері; показує на карті зоряного неба: Полярну зорю, сузір’я Великої та Малої Ведмедиці
Ціннісний компонент усвідомлює необхідність вивчення Всесвіту; виявляє ставлення до розвитку астрономічних і космічних досліджень; оцінює значення: зоряного неба в історії людства; телескопічних спостережень |
23.11 |
23 |
Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства. |
27.11 |
|
24 |
Небесні тіла. Зоря – самосвітне небесне тіло. |
30.11 |
|
25 |
Відмінності між зорями. Міжзоряний простір. |
04.12 |
|
26 |
Планети. Сонячна система. Відмінності між планетами. |
07.12 |
|
27
|
Зоряні системи — галактики. Всесвіт і його складові. Людина і Всесвіт. Астрономія — наука, що вивчає Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень.
|
11.12 |
|
28 |
Практичну заняття
|
|
|
29-30 |
Навчальний проект «Наш дім – Сонячна система» Узагальнення знань |
|
|
|
|
||
Демонстрації: карти зоряного неба; моделі Сонячної системи; фотографій галактик, планет, Місяця; приладів для вивчення Всесвіту Організація спостережень за сузір’ями Малої та Великої Ведмедиці |
|||
Змістова лінія «Підприємливість та фінансова грамотність» реалізується через створення умов для учнів проявляти ініціативу і творчий підхід, спонукання їх до пропонування власних ідей щодо виконання і вдосконалення проекту. Змістова лінія «Громадянська відповідальність» здійснюється при реалізації проекту через формування відповідального ставлення до власної діяльності у складі малої групи, вміння рівномірно розподілити навантаження і під час виконання проекту і його презентування. |
|||
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ — ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ |
|||
Тема 1. Земля як планета (16 год) |
|||
31 |
Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі. Способи зображення Землі. |
Знаннєвий компонент називає: форму й розміри Землі; рухи Землі; фази Місяця; способи зображення Землі; материки та частини світу; склад ґрунту, повітря; властивості ґрунту, повітря, води; наводить приклади: розчинних і нерозчинних речовин; розчинів у природі; використання води і розчинів людиною Діяльнісний компонент описує: внутрішню будову Землі; результати власних спостережень і дослідів; пояснює: зміну дня і ночі; зміну пір року; зміни фаз Місяця; нерівномірність розподілу сонячного світла і тепла на поверхні Землі; причини сонячного і місячного затемнення; колообіг води у природі; значення води, повітря, ґрунту; значення сонячного світла і тепла для живої природи; розрізняє: фази Місяця на зображеннях; способи зображення об’єктів на географічних картах; показує на глобусі та географічній карті: материки і частини світу; найбільші географічні об’єкти, екватор, півкулі, полюси; складає план досліду і проводить його; застосовує знання для орієнтування на місцевості, ощадливого використання води у побуті; використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях; знання про властивості ґрунту для вирощування рослин; розраховує можливий економічний ефект від використання продукту групового проекту Ціннісний компонент усвідомлює, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини; висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища; оцінює значення природничих наук для охорони природи; розуміє обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини |
14.12 |
32 |
Практичне заняття: Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, півкуль материків і частин світу; географічних об’єктів |
18.12 |
|
33 |
Рухи Землі. |
21.12 |
|
34 |
Пори року.
|
|
|
35 |
Місяць — супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення. |
|
|
36 |
Ґрунт, його значення і властивості. Догляд за ґрунтом.
|
|
|
37 |
Повітря — суміш газів. Значення повітря. Властивості повітря.
|
|
|
38 |
Вода на Землі. Властивості води. Три стани води. Кологообіг води.
|
|
|
39 |
Вода — розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. |
|
|
40 |
Практичне заняття:
|
|
|
41
|
Практичне заняття:
|
|
|
42 |
Практичне заняття:
|
|
|
43 |
|
|
|
44 |
Розчини у природі. |
|
|
45 |
Значення води у природі. Використання води людиною |
|
|
Демонстрації: обертання Землі навколо осі; обертання Землі навколо Сонця за допомогою телурія; залежність освітлення від кута падіння сонячних променів; дослідів, які ілюструють зміну освітлення півкуль Землі впродовж року; фотографії Землі з орбітальних станцій і космічних апаратів, Місяця в різні фази, місячного й сонячного затемнення; дослідів, що демонструють властивості ґрунту, властивості та рух повітря, розчинність речовин. Організація спостережень: за повертанням листків рослин до Сонця; нагріванням тіл променями Сонця |
|||
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів (15 год)-1год (09.03) |
|||
46
47 |
Організм і його властивості. Клітинна будова організмів. |
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: властивості організмів; відмінності рослин, тварин, грибів, бактерій; умови життя на планеті Земля; чинники середовища; основні середовища життя; склад екосистеми; наводить приклади: пристосування організмів до періодичних змін умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів;); співіснування організмів; природних і штучних екосистем
Діяльнісний компонент описує: пристосування організмів до чинників неживої природи; пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів; пояснює: як відрізнити живий організм від неживого природного тіла; вплив чинників середовища на живі організми; зв’язок грибів, бактерій, рослин, тварин у природі; роль рослин, тварин, грибів, бактерій в екосистемах; розпізнає: найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості; уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників; використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях
Ціннісний компонент оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини; усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини |
|
48 |
Різноманітність організмів: |
|
|
49 |
Практичне заняття
|
|
|
50 |
Умови життя на планеті Земля.
|
|
|
51 |
Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи. |
|
|
52 |
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища. Різноманітність середовищ життя і пристосування організмів до життя в кожному з них. |
|
|
53 |
Наземно-повітряне середовище. |
|
|
54 |
Водне середовище життя. Ґрунтове середовище життя. |
|
|
55 |
Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами. Співіснування організмів. |
|
|
56 |
Угруповання організмів. Екосистеми.
|
|
|
57 |
Рослинний і тваринний світ своєї місцевості. |
|
|
58 |
Контрольна робота №2 |
|
|
59 |
Практичне заняття Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості |
|
|
60 |
Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової рослини» |
|
|
Екскурсія (відповідно до місцевих умов) до зоопарка, живого куточка, Будинку природи, краєзнавчого музею, на ферму тощо. Демонстрації: клітинної будови організмів; колекцій зображень (у тому числі електронних) рослин, грибів, тварин, бактерій.Організація спостережень за основними властивостями живих організмів |
|||
Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» реалізується через створення умов для прояву проактивності і ініціативи під час демонстрації дослідів, виконання проекту, а також під час проведення екскурсій. Змістова лінія «Громадянська відповідальність» і «Здоров’я і безпека» реалізується через формування в учнів навичок співробітництва і відповідальності та безпечну поведінку в групових проектах. |
|||
Тема 3. Людина на планеті Земля (7 год) |
|||
61 |
Людина — частина природи. Зв’язок людини з природою. |
Знаннєвий компонент називає: джерела забруднення навколишнього середовища; важливі екологічні проблеми своєї місцевості; природоохоронні об’єкти й території свого регіону; наводить приклади: впливу людини на природу і природи на людину; рослин і тварин своєї місцевості, які занесено до Червоної книги України Діяльнісний компонент пояснює зв’язок людини з природою; зміни в природі, що викликані природними чинниками і діяльністю людини; призначення Червоної книги і природоохоронних територій; аналізує позитивні і негативні наслідки взаємодії людини і довкілля; дотримується екологічних норм поведінки у природі Ціннісний компонент усвідомлює власну відповідальність за збереження природи; оцінює значення природничих наук для охорони природи; обговорює питання економного використання енергоносіїв; висловлює судження щодо необхідності охорони природи і раціонального використання природних ресурсів; виявляє бережливе ставлення до природи |
|
62 |
Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини.
|
|
|
63 |
Екологічні проблеми та їх розв’язування (збереження біологічного різноманіття, Охорона природи.
|
|
|
64 |
Навчальний проект «Смітити не можна переробляти» (про «друге життя» побутових речей) (орієнтовний опис проекту) |
|
|
65 |
Навчальний проект «Смітити не можна переробляти» (про «друге життя» побутових речей) (орієнтовний опис проекту) |
|
|
66 |
Практичне занятття Дослідження екологічних проблем своєї місцевості. |
|
|
68 |
Червона книга України. Заповідники, заказники, національні парки та їхнє значення для збереження природи Землі. Практична робота Складання Червоної книги своєї місцевості. Узагальнення знань |
|
1