Урок вивчення нового матеріалу з елементами подорожі. В учнів розвиваємо вміння працювати з додатковою літературою, текстом підручника, слайдами презентації. Формуємо поняття про сузір'я. Ознайомлюємо з картою зоряного неба, відомими сузір'ями. На уроці розкривається використання образів зірок у літературі, народній творчості, значення зоряного неба в історії людства. Учні ознайомлюються з українськими назвами сузір'їв.
Тема: Сузір’я. Зоряне небо.
Мета: сформувати поняття про сузір’я. Ознайомити з картою зоряного неба, відомими сузір’ями. Розкрити використання образів зірок у літературі, народній творчості, значення зоряного неба в історії людства. Ознайомити учнів з українськими назвами сузір’їв. Розвивати уміння працювати з додатковою літературою, текстом підручника, слайдами презентації. Формувати уміння складати повні відповіді. Виховувати в учнів любов до астрономії, зацікавленість зоряним небом, любов до народної творчості, поезії, бажання дізнаватись більше про минуле нашого народу, його звичаї.
Обладнання: презентація «Зорі та сузір’я», карта зоряного неба, малюнки учнів про Космос, епіграф.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу з елементами подорожі.
Хід уроку
І. Організація класу до роботи.
Вчитель: Діти! В народі кажуть: « Добрий гість – дому радість». Тож давайте привітаємося.
Учениця: Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя – доля буде,
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік.
Учень: Ми вам раді повсякчас
І вітаєм щиро вас.
Та запрошуєм ласкаво
На урок у 5 клас.
Учениця: Шановні гості!
В добрий день і в добрий час
Завітали ви до нас.
Всіх ми вас вітаємо
Подивіться, що ми знаємо.
Прийом « Психологічне налаштування»
Вчитель: Подивилися на мене,
Усміхнулися усі.
Всі готові до роботи.
Всі бадьорі. Молодці!
ІІ. Повідомлення теми.
На попередніх уроках ми ознайомились з небесною сферою, небесними тілами. Сьогодні ми здійснимо уявну подорож у Всесвіт. Супроводжувати і допомагати нам буде маленька зірочка. Зірочка буде допомагати учителю оцінювати учнів, давати «зірочки» з зоряної торбинки за вірну відповідь ( червоні, рожеві), за малюнки до теми, повідомлення ( жовті). За великі зірочки – оцінка ( за повідомлення,малюнки), маленькі – за відповіді, якщо 3 зірочки – оцінка, 1- наклеїти у зошит – це бал до наступного уроку.
III. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Давайте уявимо, що наш клас перетворився на зореліт і ми здійснюємо подорож у Всесвіт.
1 зупинка. « Розминка» (слайд 1)
А) Доповніть речення.
Б) Третій зайвий.
В) Знайди помилку.
IV. Оголошення теми уроку
2 зупинка. « Відгадай» ( слайд 2)
Якою буде наступна зупинка ви дізнаєтесь відгадавши загадку.
Звідкіля у нас на небі
Риби, близнюки, ведмеді?
Лебідь розправляє пір’я.
Це все зоряні _ _ _ _ _ _ .(Сузір’я)
V. Вивчення нового матеріалу
3 зупинка. «Астрономічна».( слайд 3)
Зустріч з астрономом.
Астроном: Привіт. Я допитливий астроном. Люблю робити відкриття, пізнавати красу, велич і могутність Всесвіту. Дуже маю бажання поділитися своїми знаннями. Поговоримо з вами на тему «Сузір'я».
Презентація «Сузір’я» ( слайд 4-11)
Астроном: Як бачите, Всесвіт різноманітний і цікавий, з величезною кількістю загадок. Тільки астрономи можуть їх розгадувати, робити відкриття.
Вчитель: Астрономія є однією із стародавніх наук. Виникла вона з практичних потреб людини. За положенням зір первісні хлібороби визначали настання пір року.
Подорож наша триває.
4 зупинка. «Міфологічна» (слайд 12)
Міні – проект учнів « Міфи та легенди про сузір’я»
Вероніка – дружина єгипетського царя Птолемея ІІІ. Чоловік вирушив у небезпечний похід, вона переживала і поклялась віддати богам своє чудове довге волосся, якщо чоловік переможе. Боги послали перемогу і Вероніка постригла коси, поклала на алтар. Коли Птолемей повернувся, то не зрозумів жертви дружини і наказав вислати її за межі царства, але придворний астроном показав цареві сузір’я, сказавши « Бачиш, де волосся Вероніки? Боги його взяли на небо» .
Зевс колись вів жорстоку боротьбу за владу з чудовиськом зі зміїними головами, з пащ яких вивергалося полум’я. Боги, не вистоявши перед чудовиськом, утекли з Олімпу в Єгипет, де набули вигляду різних тварин. Дочка Зевса, богиня любові і краси Афродіта, та її син Ерот кинулись у річку і перетворилися на риб.
Змієносець – це син Аполлона, який віддав його на виховання напівконю-напівлюдині Хіронові. Хірон навчив Ескулапа мистецтву лікування. Кров’ю Медузи він навіть оживляв мертвих. За цей гріх Зевс покарав Ескулапа, убивши його своєю блискавкою і підняв на небо у вигляді сузір’я. Змія в його руці – символ медицини.
5 зупинка. «Космічний код» (слайд 13)
Розкодуйте назви сузір’їв.
НЕВО( Овен), ЛЕТІЦЬ( Тілець), ЗБЛИНЯТА( Близнята), АКР( Рак), ЕЛВ( Лев), ДАВІ( Діва), ТЕЗЕРЕ( Терези), ПІОНСКОР( Скорпіон), ТРІЛЕЦЬС( Стрілець), ЗЕКОРІГ( Козеріг), ОВОДЛІЙ( Водолій), ИБИР( Риби).
Виділяють 12 зодіакальних сузір’їв. Слово «зодіак» у перекладі з грецької мови означає «пояс звірів». Зодіакальні сузір’я – ті, по яких у своєму річному переміщенні серед зірок рухається Сонце. Кожне з сузір’їв Сонце проходить приблизно за місяць.
6 зупинка. « Знайомство»( слайд 14)
Розгляньте перелік зодіакальних сузір’їв та періодів часу, коли в них знаходиться Сонце. За датою свого дня народження визначте свій знак зодіаку.
Овен 21 березня – 20 квітня
Тілець 21 квітня – 21 травня
Близнюки 22 травня – 21 червня
Рак 22 червня – 22 липня
Лев 23 липня – 22 серпня
Діва 23 серпня – 22 вересня
Терези 23 вересня – 23 жовтня
Скорпіон 24 жовтня – 22 листопада
Стрілець 23 листопада – 21 грудня
Козеріг 22 грудня – 20 січня
Водолій 21 січня – 17 лютого
Риби 18 лютого – 20 березня
Люди здавна цікавились і спостерігали за небом, помітили, що зорі можуть утворювати скупчення у вигляді різних фігур.
- «Скажи, зірочко, чи насправді зорі такі дружні і близькі одна до одної?»
-« Ні, вони дуже далеко розташовані одна від одної, наприклад найближча до нас зоря далі Сонця у 260 тис разів». Тільки на площині неба нам здається, що зорі у сузір’ї пов’язані.
7 зупинка. « Пізнайко» (слайд 15)
Сузір’я – це пам’ятники стародавньої культури людини, її першого інтересу до зірок.
Міні-проект « Значення зоряного неба в історії людства»
8 зупинка. «Хвилинка релаксації» (слайд 16)
Вчитель: Сьогодні до нас завітав астролог. Це не менше важлива особа у вивченні Всесвіту.
Астролог: хочу сказати, що зірки я знаю не менше, як астрономи. Тільки відрізняюся від них тим, що приходжу завжди з сюрпризами. Чув я, що ви ознайомилися зі знаками зодіаку. Не всі мені вірять, проте я сьогодні прийшов з безкоштовними порадами. А це в сучасному світі просто неймовірно! Отож, слухайте.
Щоб урок пройшов не марно
Треба сісти рівно, гарно.
А щоб вам знання здобути –
Треба всім уважним бути.
Усміхайтесь всім навколо
Небу, сонцю, квітам, людям
І тоді обов’язково
День буде привітним.
Стоять перед вами нелегкі задачі
Тож побажаю вам удачі,
Працелюбності, терпіння.
Сьогодні на уроці старанно міркуйте
І нічого не жалкуйте.
9 зупинка. « Дороговказ» (слайд 17)
Міні-проект « Велика і Мала Ведмедиця»
У грецькій міфології Мала Ведмедиця - сузір'я, пов'язане з німфою Каллісто. Богиня-Земля Гея, рятуючи свого сина від його батька Кроноса, який пожирав своїх же дітей, забрала маленького Зевса на гору Іди. Там, у священній печері, Гея залишила його на піклування німфам Меліссе і Кіносура. У подяку за це, ставши Верховним Богом і Олімпійцем, Громовержець підніс Мелісу на небо у вигляді Великої Ведмедиці, а Кіносура - у вигляді Малої. На старовинних грецьких картах Мала Ведмедиця і іменується Кіносура.
Сузір'я Мала Ведмедиця пов'язано зі своїм "великим братом" - Великої Ведмедиці. Вони відомі завдяки цікавим зоряним малюнкам (так званим ковшам). Саме Великий і Малий Ківш здавна використовували в навігації.
У сузір'ї Мала Ведмедиця, домінують кілька яскравих зірок - Кохаб і Полярна зірка ліворуч, на кінчику ручки Малого Ковша, яка вказує на північний полюс.
У видимому розташуванні зірок різні народи бачили різні фігури. Наприклад, у киргизів сім зір Великої Ведмедиці називалися «кінь на прив'язі», а у стародавніх єгиптян - «гіпопотам». З цим сузір'ям пов'язана одна давньогрецька легенда. У давні-давні часи жила красуня на ім'я Каллісто. Вона вирішила змагатися з богинею Герой - дружиною самого головного бога Зевса. Розгнівана Гера помстилася Каллісто, використовуючи свою могутність. Вона перетворила її на потворну ведмедицю.
Довго блукала нещасна ведмедиця по горах, ховаючись від стріл мисливців. Її син, Аркад, повертаючись з полювання, мало не вбив свою матір. Але Зевс не дав їй загинути. Він навіки поселив Каллісто-ведмедицю на небі, перетворивши на прекрасне сузір'я. Заодно в сузір'я Малої Ведмедиці була перетворена собака Каллісто. У легендах різних народів Велику Ведмедицю називають часто колісницею, візком або просто сім'ю биками. У книзі Стожар йдеться, що Велика і Мала Ведмедиці ходять навколо яблуні із золотими яблуками, охороняючи їх.
У різні пори року ківш Великої Ведмедиці розташований по-різному. Кожна зірка ковша має свою назву. Його передню «стінку» складають зірки Мерак і Дубге. Середня зірка в ручці ковша Великої Ведмедиці - Міцар, від слова «кінь». А поряд з Міцар ледь помітна зірка Алькор, на арабською мовою означає «вершник».
За цим зірках можна перевіряти зір. Осінніми та зимовими вечорами ківш видно в північній стороні неба. Навесні і влітку вечорами цей ківш розташований набагато вище, і тоді його треба шукати над головою. Кожну зірку видно неозброєним оком.
10 зупинка. «Практична» (слайд 18,19)
Робота з картою зоряного неба
Відгадайте сузір’я і намалюйте його в зошиті.
11 зупинка. « Сторінки народної творчості» (слайд 20)
Міні-проект « Прикмети, загадки, прислів’я.»
Прикмети
Прислів’я та приказки
Загадки
VI. Закріплення знань учнів
Кросворд «Сузір’я» (слайд 21)
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
о |
п |
|
|
|
|
|
д |
о |
з |
|
|
|
|
о |
л |
о |
|
|
т |
|
л |
я |
р |
|
с |
у |
з |
і |
р |
я |
|
о |
м |
о |
й |
н |
|
|
н |
а |
д |
|
а |
|
|
ц |
н |
і |
|
|
|
|
е |
н |
а |
|
|
|
|
|
і |
к |
|
|
|
|
|
с |
а |
|
|
|
|
|
т |
л |
|
|
|
|
|
ь |
ь |
|
|
|
|
|
|
н |
|
|
|
|
|
|
і |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VII. Підсумок уроку
Гра «Зоряне небо»
Учні створюють карту зоряного неба. (Отримують зірочку і відповідають, що їм найбільше запам’яталося чи сподобалось з уроку)
VIII. Домашнє завдання (слайд 22)
Опрацювати п.18, виконати завдання 2 із рубрики «Станьте дослідниками природи» (с.81)