Конспект уроку створений з метою сформувати знання учнів про середовища існування організмів; ознайомити з наукою, яка вивчає взаємозв'язки організмів із довкіллям з основними екологічними факторами – чинниками довкілля. дати уявлення про особливості водного та наземного середовища існування, їх основні властивості.
Тема: Поняття про організм і природне середовище. Водне та наземне середовище.
Мета:
Освітня. Сформувати знання учнів про середовища існування організмів; ознайомити з наукою, яка вивчає взаємозв’язки організмів із довкіллям з основними екологічними факторами – чинниками довкілля. дати уявлення про особливості водного та наземного середовища існування, їх основні властивості.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати умови життя організмів; уміння спостерігати, аналізувати, робити висновки.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та сприяти екологічному вихованню.
I. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
Обговорення проблемної ситуації.
Людина заселила всю планету, вона живе на всіх континентах у найрізноманітніших кліматичних умовах. Як це їй вдалося?(У ході обговорення гуртківці повинні дійти висновку, що людина створює штучне техногенне середовище, яке є для неї комфортним.)
Для чого вивчати взаємозв’язки організмів і середовища, а саме рослин і середовища?
Ми повинні дати відповідь на це запитання, вивчаючи дану тему.
III. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя з елементами бесіди.
Середовище існування — це природні умови життя будь-якого організму. Життя людини протікає в певних межах, установлених природою. Без їжі вона проживе близько півтора місяця, без води — декілька днів, а без повітря — декілька хвилин. Для життя людині потрібне природне середовище, яке містить усе перелічене.
Наші предки формувалися в природному середовищі. Вони збирали їстівні плоди й полювали на звірів, мокли під дощем і потерпали від спеки, шукали джерела води та місця, в яких можна було сховатися від хижаків. Однак, на відміну від тварин, людина почала змінювати природне середовище, робити його більш придатним для свого існування. А відбувалося це завдяки праці. Великий за розмірами головний мозок та вільні від ходьби руки дозволили людям трудитися. Вони навчилися зводити житла, робити дороги, обробляти ґрунт і вирощувати врожай. Усе це люди робили й роблять за допомогою знарядь праці. Знаряддя праці — це різні предмети, які допомагають людині змінювати навколишнє середовище.
Людина створила чимало різних знарядь праці. Вона живе й працює в містах і селах, будує заводи й мости, робить автомобілі й літаки, споруджує дамби та електростанції. Людина активно змінює навколишнє середовище для себе. Таку зміну називають техногенною. Працюючи, людина створює техногенне середовище, або техносферу.
Люди давно помітили, що природне середовище впливає на стан людини, на її здоров’я. Наприклад, усім відомо, що взимку простудні захворювання виникають частіше, ніж улітку. Але якщо зима суха, то люди хворіють менше, ніж узимку з мокрим снігом, відлигою та дощами. Природне середовище може впливати на організм людини як позитивно, так і негативно. Пильне повітря, брудна вода, дуже висока або дуже низька температура, неякісна їжа можуть завдавати шкоди нашому здоров’ю.
Людина створила техногенне середовище для того, щоб захиститися від вітру, дощів, спеки, морозу та комфортно почуватися. Проте техногенне середовище може бути й небезпечним. Наприклад, будинок може стати небезпечним при землетрусі. При неправильному використанні газу в будинку може статися вибух. Завод теж може стати джерелом небезпеки, тому що при виробництві в повітря, воду та ґрунт можуть потрапити шкідливі речовини. Автомобілі також викидають у повітря шкідливі речовини.
Техногенне середовище корисне тоді, коли будинок захищає нас від негоди, дороги допомагають швидко пересуватися, автомобіль перевозить пасажирів і вантажі, завод дає потрібну продукцію, і небезпечне тоді, коли підприємства забруднюють відходами воду й повітря, автомобілі забруднюють повітря вихлопними газами, в будинку виникає пожежа, а на дорозі чи на заводі стається аварія.
Таким чином, і техногенне, і природне середовища впливають на людину неоднозначно: цей вплив може бути як позитивним, так і негативним.
Запитання до учнів
Чим водне середовище відрізняється від наземно?
Як називають мешканців водойм?
Назвіть основні пристосування до існування у водному середовищі водних організмів.
Чому життя з'явилося саме у водному середовищі?
Розповідь учителя
1. Загальна характеристика водного середовища існування. “Водне середовище — колиска життя. З цього погляду й треба його розглядати. Показати переваги цього середовища й причини виходу тварин на суходіл.
2. Екологічні групи гідробіонтів.
3. Основні властивості водного середовища.
4. Адаптації гідробіонтів до пересихання водойм.
Бесіда
Як впливають на живі організми ультрафіолетові промені?
Що захищає від ультрафіолетових променів живі організми, які живуть у наземному середовищі?
Що може відбуватися під впливом невеликих доз ультрафіолетових променів?
Чим відрізняються тіньолюбні рослини від тіньовитривалих?
Назвіть межі оптимальних значень температури для основної маси видів живих організмів.
Які температурні адаптації тварин ви знаєте?
Розповідь вчителя
Живі організми, що живуть у наземному середовищі залежать від різних факторів:
— освітленості;
— температури;
— вологості;
— газового складу атмосфери.
IV. Узагальнення та систематизація
Середовище існування — це...
Природне середовище — це…
Техногенне середовище, або техносфера,— це…
Розкрити значення основних груп екологічних факторів на живі організми:
- абіотичні – неживої природи;
- біотичні – живої природи;
- антропічні – людської діяльності.
VI. Підведення підсумків.