Матриця, 5 клас
Об’єкти проектно-технологічної діяльності учнів |
Основні технології |
Додаткові технології |
Кількість годин |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
№1. Підставка під горнятко |
Технологія обробки деревинних матеріалів (ДВП, фанера), технологія виготовлення аплікації з текстильних матеріалів. |
Технологія оздоблення виробів художнім випалюванням, технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом |
|
Учень/учениця: знайомиться з правилами внутрішнього розпорядку навчальної майстерні та елементами технологічної діяльності. Визначає у співпраці з учителем та іншими учнями алгоритм взаємодії в майстерні. Знаннєвий компонент Знає етапи проектування. Знайомиться із сутністю методу фантазування. Називає конструкційні матеріали, необхідні для виготовлення запланованого виробу. Розрізняє і називає інструменти для обробки конструкційних матеріалів. Розуміє необхідність дотримання правил безпечної праці та організації робочого місця. Діяльнісний компонент Дотримується послідовності етапів проектної діяльності. Застосовує метод фантазування під час проектування виробу. Розпізнає конструкційні матеріали. Виконує малюнок виробу. Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу. Економно використовує конструкційні матеріали. Ціннісний компонент Усвідомлює важливість дотримання безпечних прийомів праці.
|
№ 2. М`яка пласка іграшка- антістрес |
Технологія обробки текстильних матеріалів машинним способом, технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом |
Технологія обробки дроту, технологія виготовлення вишитих виробів початковими, декоративними швами.
|
|
Знаннєвий компонент Знає етапи проектування. Розуміє сутність методу фантазування. Називає конструкційні матеріали, необхідні для виготовлення запланованого виробу. Розрізняє і називає інструменти та пристосування для обробки конструкційних матеріалів. Знає, як визначати необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу. Розуміє необхідність дотримання правил безпечної праці та організації робочого місця. Діяльнісний компонент Дотримується послідовності етапів проектної діяльності. Застосовує метод фантазування під час проектування виробу. Виконує малюнок виробу. Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу. Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями. Виготовляє виріб. Оздоблює виріб. Економно використовує конструкційні матеріали. Дотримується правил безпечної праці при виконанні технологічних операцій. Ціннісний компонент Усвідомлює важливість дотримання безпечних прийомів праці. |
№ 3. Органайзер для рукоділля |
Технологія плетіння з газетних трубочок, технологія обробки деревинних матеріалів (ДВП, фанера) |
Технологія виготовлення виробів у техніці «макраме», технологія оздоблення виробів фарбуванням
|
|
Знаннєвий компонент Знає етапи проектування. Розуміє сутність методу фантазування. Називає конструкційні матеріали, необхідні для виготовлення запланованого виробу. Розрізняє і називає інструменти та пристосування для обробки конструкційних матеріалів. Розуміє необхідність дотримання правил безпечної праці та організації робочого місця. Діяльнісний компонент Дотримується послідовності етапів проектування, застосовує метод фантазування під час проектування виробу. Виконує малюнок виробу. Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу. Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями. Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу. Виготовляє виріб. Оздоблює виріб. Дотримується правил безпечної праці при виконанні технологічних операцій. Ціннісний компонент Робить висновки про необхідність економного використання конструкційних матеріалів. Усвідомлює важливість дотримання безпечних прийомів праці. Усвідомлює значущість виробу, який виготовляється.
|
№ 4. Ялинкова прикраса |
Технологія обробки текстильних матеріалів машинним способом. Технологія обробки тонколистового металу.
|
Технологія обробки дроту. Технологія оздоблення виробів бісером. |
|
Знаннєвий компонент Знає етапи проектування. Розуміє сутність методу фантазування. Називає конструкційні матеріали, необхідні для виготовлення запланованого виробу. Розрізняє і називає інструменти та пристосування для обробки конструкційних матеріалів. Розуміє необхідність дотримання правил безпечної праці та організації робочого місця. Діяльнісний компонент Дотримується послідовності етапів проектної діяльності та застосовує метод фантазування. Проводить міні-маркетингові дослідження для обґрунтування вибору. Розпізнає конструкційні матеріали. Виконує малюнок виробу. Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу. Вирізняє за характерними ознаками технології виготовлення та оздоблення виробів, поширені в регіоні проживання.Виготовляє виріб. Оздоблює виріб за готовою композицією. Дотримується правил безпечної праці при виконанні технологічних операцій. Добирає та використовує знаряддя праці під час вирішення практичних завдань. Ціннісний компонент Робить висновки про необхідність економного використання конструкційних матеріалів. Усвідомлює важливість дотримання безпечних прийомів праці. Усвідомлює значущість виробу. |
Календарно-тематичний план
5 клас (2 год на тиждень)
№ з/п |
Клас/Дата проведення |
Тема уроку та її зміст/розділи, теми |
Кількість годин |
|||||
5-А |
5-Б |
5-В |
||||||
Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки
|
|
|||||||
|
Об’єкт проектної діяльності №1: Підставка під горнятко. Основні технології: технологія обробки деревинних матеріалів (ДВП, фанера), технологія виготовлення аплікації з текстильних матеріалів. Додаткові технології: технологія оздоблення виробів художнім випалюванням, технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом
|
11 |
||||||
1 |
|
|
|
Ознайомлення з правилами внутрішнього розпорядку (ПВР) в навчальній майстерні, правилами безпечної праці (ПБП), санітарно-гігієнічними вимогами (СГВ), правилами організації робочого місця (ОРМ). Поняття про проектування. Етапи проектування. |
1 |
|||
2 |
|
|
|
Вибір та обґрунтування теми проекту. Вимоги до об’єкта проектування. Проектування форми підставки методом фантазування. |
1 |
|||
3-4 |
|
|
|
Планування роботи з виконання проекту. Фетр та фанера як конструкційні матеріали. Добір та підготовка конструкційних матеріалів та інструментів (голки, ножиці, наперсток, шпильки)для роботи. Створення графічного зображення виробу. П.р. Створення ескізного рисунка виробу. Первинний інструктаж з БЖД. П.р. Підготовка шаблонів. Добір матеріалів, інструментів.
|
2 |
|||
5-6 |
|
|
|
Підготовка інструментів до роботи. Прийоми безпечної праці. Розмічання за шаблоном деталей підставки. Технологічна послідовність розкроювання (випилювання) виробу. Поняття про аплікацію, її види. П.р. Розмічання (окрейдування деталей)), випилювання основи (розкроювання фетру. Виготовлення деталей оздоблення (тимчасове з’єднання деталей). ПБП,ОРМ,СГВ.
|
2 |
|||
7-8 |
|
|
|
Технологічний процес виготовлення виробу. Різновиди ручних швів: «уперед голку», «петельний». Підготовка до презентації. П.р. Виготовлення виробу. ПБП,ОРМ,СГВ.
|
2 |
|||
9-10 |
|
|
|
Виготовлення виробу. Остаточна обробка. Контроль якості виробу. П.р. Оздоблення виробу. ПБП,ОРМ,СГВ.
|
2 |
|||
11 |
|
|
|
Презентація виготовлених виробів. Оцінювання робіт.
|
1 |
|||
|
Об’єкт проектної діяльності №2: М`яка пласка іграшка-антістрес Основні технології: технологія обробки текстильних матеріалів машинним способом, технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом. Додаткові технології: технологія обробки дроту, технологія виготовлення вишитих виробів початковими, декоративними швами.
|
8 |
||||||
12 |
|
|
|
Вибір та обґрунтування теми проекту. Вимоги до проектованого виробу. Значущість іграшки-антистреса. Планування роботи з виконання проекту. Проектування форми виробу методом фантазування. Графічне зображення іграшки. П.р. Виконання малюнка виробу. Складання плану роботи над проектом.
|
1 |
|||
13-14 |
|
|
|
Швейна машина з ручним приводом. Прийоми безпечної роботи на швейній машині. Первинний інструктаж з БЖД. Пр.р. Підготовка машини до роботи Тренувальні вправи. Ручні шви для постійного з’єднання деталей виробу. Шов «назад голку». Пр.р. Тренувальні вправи з виконання шва. ПБП,ОРМ,СГВ.
|
2 |
|||
15-16 |
|
|
|
Нитки та дріт як конструкційні матеріали. Підготовка матеріалів, інструментів, обладнання. Визначення необхідної кількості матеріалів для виготовлення виробу. Економне використання матеріалів. П.р. Розкроювання деталей. Українська вишивка – вид декоративно-ужиткового мистецтва. Різновиди вишивальних швів:«стебловий», «тамбурний». Графічне зображення швів. Оздоблення виробів з використанням дроту. П.р. Оздоблення деталей виробу вишивальними швами, тонким дротом. ПБП,ОРМ,СГВ.
|
2 |
|||
17-18 |
|
|
|
Технологічний процес виготовлення виробу. З`єднання деталей машинним швом та швом «назад голку». Підготовка до презентації. П.р. Виготовлення іграшки. ПБП,ОРМ,СГВ.
|
2 |
|||
19 |
|
|
|
Контроль якості виробу. Презентація виготовлених виробів.
|
1 |
|||
|
Об’єкт проектної діяльності №3: Органайзер для рукоділля Основні технології: технологія плетіння з газетних трубочок, технологія обробки деревинних матеріалів (ДВП, фанера). Додаткові технології: технологія виготовлення вишитих виробів початковими, лічильними та декоративними швами.
|
8 |
||||||
20 |
|
|
|
Папір та ДВП як конструкційні матеріали. Матеріали для виготовлення органайзера, їхні властивості. Вибір та обґрунтування теми проекту. Вимоги до проектованого виробу. Планування роботи з виконання проекту з використанням методу фантазування.
|
1 |
|||
21-22 |
|
|
|
Плетіння – ремесло та вид декоративно-ужиткового мистецтва. Види та приклади плетіння, плетених виробів. Послідовність виготовлення плетеного виробу. П.р. Розробка послідовності виконання роботи. Інструменти, пристосування для виготовлення виробу, правила безпечної роботи з ними. Первинний інструктаж з БЖД. Способи виготовлення трубочок з газетних смуг. Пр.р.Тренувальні вправи з виготовлення трубочок.
|
2 |
|||
23-24 |
|
|
|
Використання методу фантазування під час проектування виробу. Виконання малюнка органайзера. Технологічний процес виготовлення виробу. Використання картону та фанери для виготовлення дна органайзера. П.р. Виготовлення дна органайзера. ПБП,ОРМ,СГВ.
|
2 |
|||
25-26 |
|
|
|
Способи плетіння. Виготовлення виробу. П.р. Плетіння органайзера. ПБП,ОРМ,СГВ.
|
2 |
|||
27 |
|
|
|
Оздоблення виробу. Контроль якості виробу. Оцінювання робіт Презентація виготовлених виробів.
|
1 |
|||
|
Об’єкт проектної діяльності №4: Ялинкова прикраса. Основні технології: технологія обробки текстильних матеріалів машинним способом, технологія обробки тонколистового металу. Додаткові технології: технологія обробки дроту, технологія оздоблення виробів бісером.
|
5 |
||||||
28 |
|
|
|
Тонколистовий метал (жерсть, фольга) та бісер як конструкційні матеріали. Матеріали для виготовлення ялинкової прикраси. Вибір та обґрунтування теми проекту. Призначення виробу. Планування роботи з виконання проекту. Міні-маркетингові дослідження для обґрунтування вибору. Пр.р. Проведення опитування. Виконання малюнка виробу.
|
1 |
|||
29-30 |
|
|
|
Первинний інструктаж з БЖД. Прийоми роботи з тонколистовим металом, тканиною. Підготовка матеріалів, інструментів. Технологічний процес виготовлення виробу. Пр.р. Вирізування деталей виробу. Виготовлення виробу (вирізання, згинання та скручування жерсті; розкроювання та зшивання деталей з тканини). ПБП,ОРМ,СГВ.
|
2 |
|||
31-32 |
|
|
|
Пр.р Виготовлення ялинкової прикраси. Економне використання матеріалів. Презентація готових виробів. Контроль якості.
|
2 |
|||