1
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
уроків української мови
5 клас
Відповідає Модельній навчальній програмі «Українська мова. 5 – 6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Заболотний О. В., Заболотний В. В., Лавринчук В. П., Плівачук К. В., Попова Т. Д.), яку рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ від 12.07.2021 № 795.
До підручника «Українська мова. 5 клас» авторів Заболотного О. В., Заболотного В. В. (видавництво «Генеза»)
140 годин, 4 години на тиждень
№
|
Зміст програмового матеріалу |
Дата проведення |
Примітка |
І семестр ВСТУП Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова — державна мова України |
|
||
1 |
Мова як основний засіб спілкування. Інші функції мови. Мовні й немовні засоби спілкування. |
|
|
2 |
Значення української мови як державної в житті Української держави та її громадян. Зміст статті 10 Конституції України. |
|
|
3 |
РМ № 1. Мовлення і спілкування. Загальне уявлення про мовлення як діяльність. Види мовленнєвої діяльності. Різновиди мовленнєвого спілкування. Мета спілкування та адресат мовлення. |
|
|
4 |
РМ № 2. Основні правила спілкування. Монологічне та діалогічне спілкування. Складання та розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування. |
|
|
5 |
РМ № 3. Читання мовчки тексту, аналіз прочитаного, відповіді на запитання за змістом прочитаного, виконання тестових завдань. |
|
|
ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ Текст. Речення. Слово |
|
||
6 |
РМ № 4. Текст. Тема, основна думка тексту, мікротема, тематичне речення, ключові слова. Простий план тексту. Будова тексту (зачин, основна частина, кінцівка). |
|
|
7 |
Текст. Поділ тексту на речення. |
|
|
8 |
Слово як компонент речення. Лексичне значення слова. |
|
|
9 |
Слово як частина мови. Граматичні форми слів різних частин мови (практично). |
|
|
10 |
РМ № 5. Типи мовлення: розповідь, опис, роздум. |
|
|
11 |
РМ № 6. Особливості будови опису предмета. Усний вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис предмета (за колективно складеним простим планом). |
|
|
12 |
Навчальний диктант. |
|
|
ЛЕКСИКОЛОГІЯ Групи слів за значенням |
|
||
13 |
Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова (повторення). Тлумачний словник . |
|
|
14 |
Використання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях (повторення). Роль слів у переносному значенні в художньому стилі мовлення. |
|
|
15 |
Тренувальні вправи. Особливості будови опису тварини. |
|
|
16 |
РМ № 7. Усний докладний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису тварини, що містить синоніми та антоніми (за колективно складеним простим планом). |
|
|
17 |
Синоніми (повторення та поглиблення). Синонімічний ряд. Роль синонімів у мовленні. Словник синонімів. |
|
|
18 |
Антоніми (повторення та поглиблення). Роль антонімів у мовленні. Антоніми в прислів’ях і приказках. Словник антонімів. |
|
|
19 |
РМ № 8. Письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами опису предмета (або тварини), що містить синоніми та антоніми (за самостійно складеним простим планом). |
|
|
20 |
РМ № 9. Аналіз письмового переказу. |
|
|
21 |
Омоніми (повторення та поглиблення). Розрізнення омонімів і багатозначних слів. Словник омонімів. |
|
|
22 |
Пароніми. Словник паронімів . |
|
|
23 |
Урок культури мовлення. Вживання слів відповідно до їхнього лексичного значення, антисуржик, розрізнення паронімів, точність у використанні синонімів. |
|
|
24 |
Нетрадиційний урок (вікторина, КВК, аукціон знань, рольова гра, конференція, екскурсія, телерепортаж тощо). |
|
|
25 |
Узагальнення вивченого з розділу «Лексикологія». |
|
|
26 |
Діагностична (контрольна) робота №1. Лексикологія (тестові завдання). |
|
|
27 |
Навчальний диктант. |
|
|
БУДОВА СЛОВА. ОРФОГРАФІЯ |
|
||
28 |
Основа слова й закінчення. Змінні й незмінні слова (повторення та поглиблення). |
|
|
29 30 |
РМ № 10. Письмовий докладний переказ розповідного тексту художнього стилю . |
|
|
31 |
Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова (повторення та поглиблення). |
|
|
32 |
Спільнокореневі слова як засіб зв’язку речень у тексті. |
|
|
33 |
Урок культури мовлення. Невиправдане вживання спільнокореневих слів. |
|
|
34 |
Префікс (повторення та поглиблення). Префікси, які надають словам емоційного забарвлення та виразності . |
|
|
35 |
Суфікс (повторення та поглиблення). Суфікси, які надають словам емоційного забарвлення та виразності. |
|
|
36 |
РМ № 11. Особливості твору-опису тварини. Письмовий твір-опис тварини з використанням слів із суфіксами й префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення та виразності (у художньому стилі) . |
|
|
37 |
РМ № 12. Аналіз письмового твору-опису. |
|
|
38 |
Розбір слова за будовою. |
|
|
39 |
Правопис значущих частин слова (повторення). |
|
|
40 |
Орфограма. Орфографічний словник . |
|
|
41 |
Написання префіксів пре-, при-, прі-. |
|
|
42 |
Тренувальні вправи . |
|
|
43 |
РМ № 13. Особливості твору-опису предмета. Письмовий твір-опис предмета з використанням слів із суфіксами й префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення та виразності (у художньому стилі). |
|
|
44 |
Узагальнення вивченого з розділу «Будова слова. Орфографія». |
|
|
45 |
Діагностична (контрольна) робота № 2. Будова слова. Орфографія (тестові завдання). |
|
|
ФОНЕТИКА. ГРАФІКА. ОРФОЕПІЯ. ОРФОГРАФІЯ Звуки мови і звуки мовлення. Позначення звуків мовлення на письмі. Склад. Наголос |
|
||
46 |
Звуки мови і звуки мовлення. Відмінність їх від інших звуків, які створює людина. |
|
|
47 |
Звуки голосні та приголосні. Фонетична транскрипція . |
|
|
48 |
Приголосні тверді і м’які; шиплячі, губні (повторення). Напівпом’якшені (пом’якшені) приголосні . |
|
|
49 |
Приголосні дзвінкі і глухі (повторення). Вимова звуків, які позначаємо буквами ґ і г . |
|
|
50 |
РМ № 14. Особливості будови розповіді. Письмовий твір-розповідь на основі власного досвіду в художньому стилі (за планом). |
|
|
51 |
РМ № 15. Аналіз письмового твору-розповіді. |
|
|
52 |
Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт. |
|
|
53 |
Співвідношення звуків і букв. |
|
|
54 |
Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ (повторення). |
|
|
55 |
Склад. Основні правила переносу. |
|
|
56 |
Діагностична (контрольна) робота № 3. Диктант. |
|
|
57 |
Аналіз контрольного диктанту . |
|
|
58 |
Наголос. Словник наголосів. Логічний наголос для виділення слів зі смисловим навантаженням. |
|
|
59 |
Фонетичний розбір слова. |
|
|
60 |
Урок творчості. Створення малюнків, колажів, коміксів, аудіозаписів тощо про нормативне наголошування слів . |
|
|
61 |
Нетрадиційний урок (вікторина, КВК, аукціон знань, рольова гра, конференція, екскурсія, телерепортаж тощо). |
|
|
62 |
Узагальнення вивченого з теми. |
|
|
63 |
Діагностична (контрольна) робота № 4. Звуки мови і звуки мовлення. Позначення звуків мовлення на письмі. Склад. Наголос (тестові завдання). |
|
|
64 |
Урок культури мовлення. Виразне читання текстів. Вимова звуків, наголошування слів, антисуржик. |
|
|
ІІ семестр Вимова голосних і приголосних звуків. Чергування звуків. Правопис префіксів з- (зі-, с-), роз-, без- |
|
||
65 |
Вимова голосних звуків. Ненаголошені голосні [е], [и], [о] в коренях слів. Позначення на письмі ненаголошених голосних [е], [и] в коренях слів (повторення та поглиблення). |
|
|
66 |
Тренувальні вправи. Орфограма (практично) . |
|
|
67 |
Вимова приголосних звуків (у тому числі приголосних у префіксах з-, роз-, без-). Уподібнення приголосних звуків. Орфоепічний словник. |
|
|
68 |
Тренувальні вправи. Написання слів із сумнівними приголосними . |
|
|
69 |
Правопис префіксів з- (зі-, с-), роз-, без-. |
|
|
70 |
Спрощення в групах приголосних. |
|
|
71 |
Найпоширеніші випадки чергування голосних звуків (практично). |
|
|
72 |
Найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків (практично). |
|
|
73 |
Основні випадки чергування [у] – [в], [і] – [й] (правила милозвучності). |
|
|
74 |
Тренувальні вправи. |
|
|
75 |
Уживання прийменника з і його варіантів із, зі, (зо) (правила милозвучності). |
|
|
76 |
РМ № 16. Особливості складання есе. Письмове есе про красу й милозвучність української мови (про транспорт майбутнього, воду в природі тощо). |
|
|
77 |
РМ № 17. Урок відкритих думок. Представлення власного есе. |
|
|
78 |
Діагностична (контрольна) робота № 5. Сприймання письмових текстів / читання (тестові завдання). |
|
|
Уживання м’якого знака. Апостроф. Сполучення букв йо, ьо. Подвоєння букв |
|
||
79 |
Позначення м’якості приголосних на письмі. Уживання м’якого знака (повторення та поглиблення). |
|
|
80 |
Тренувальні вправи. |
|
|
81 |
Сполучення букв йо, ьо. |
|
|
82 |
РМ № 18. Будова елементарного роздуму. |
|
|
83 |
РМ № 19. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму (за планом). |
|
|
84 |
Апостроф (повторення та поглиблення). |
|
|
85 |
Тренувальні вправи. |
|
|
86 |
Урок творчості. Візуалізація текстової інформації, переведення текстової інформації в графічну (схема, плакат, постер, малюнок, комікс, мем, мотиватор, фотоколаж, хмара слів, інтелект-карта, сторінка лейпбука, слайд-шоу, відеоролик тощо про вживання апострофа чи м’якого знака) . |
|
|
87 |
РМ № 20. Письмовий твір-роздум на тему, пов’язану із життєвим досвідом учнів, у художньому стилі (за колективно складеним планом). |
|
|
88 |
РМ № 21. Аналіз письмового твору-роздуму. |
|
|
89 |
Подвоєння букв на позначення збігу однакових приголосних. |
|
|
90 |
Подвоєння букв на позначення подовжених приголосних. |
|
|
91 |
Тренувальні вправи. |
|
|
92 |
Нетрадиційний урок (вікторина, КВК, аукціон знань, рольова гра, конференція, екскурсія, телерепортаж тощо). |
|
|
93 |
Навчальний диктант. |
|
|
94 |
Узагальнення вивченого з розділу «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія». |
|
|
95 |
Діагностична (контрольна) робота № 6. Вимова голосних і приголосних звуків. Чергування звуків. Написання слів (з вивченими в цьому розділі орфограмами) (тестові завдання). |
|
|
ВІДОМОСТІ ІЗ СИНТАКСИСУ ТА ПУНКТУАЦІЇ Словосполучення і речення. Головні та другорядні члени речення |
|
||
96 |
Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. |
|
|
97 |
Граматична помилка в словосполученнях. |
|
|
98 |
Речення, його граматична основа (підмет і присудок). Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення). |
|
|
99 |
Тренувальні вправи. |
|
|
100 |
Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні. Види речень за емоційним забарвленням: окличні і неокличні (повторення). Пунктуаційна помилка. |
|
|
101 |
РМ № 22. Усний переказ повідомлення ЗМІ з визначенням актуальності й несуперечливості інформації. |
|
|
102 |
РМ № 23. Письмовий твір-роздум у художньому стилі (за колективно складеним планом). |
|
|
103 |
РМ № 24. Аналіз письмового твору-роздуму. |
|
|
104 |
Другорядні члени речення. Додаток як другорядний член речення. |
|
|
105 |
Означення як другорядний член речення. |
|
|
106 |
РМ № 25. Есе (усно або письмово). |
|
|
107 |
Обставина як другорядний член речення. |
|
|
108 |
Тренувальні вправи. |
|
|
109 |
Діагностична (контрольна) робота № 7. Словосполучення і речення. Головні та другорядні члени речення (тестові завдання). |
|
|
110 |
Урок культури мовлення. Уживання слів відповідно до їхнього лексичного значення, антисуржик, наголошування слів . |
|
|
Речення з однорідними членами. Звертання. Вставні слова та сполучення слів. Складне речення. Пряма мова. Діалог |
|
||
111 |
Речення з однорідними членами (без сполучників і з найбільш уживаними сполучниками). Кома між однорідними членами речення . |
|
|
112 |
Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами. Двокрапка перед однорідними членами речення після узагальнювального слова. Тире перед узагальнювальним словом. |
|
|
113 |
Тренувальні вправи. |
|
|
114 |
РМ № 26. Письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення. |
|
|
115 |
РМ № 27. Аналіз письмового переказу. |
|
|
116 |
Звертання. Поширені і непоширені звертання. Розділові знаки для виділення звертань (повторення). |
|
|
117 |
Найбільш уживані вставні слова та сполучення слів (практично). Виділення вставних слів на письмі комами. |
|
|
118 |
Тренувальні вправи . |
|
|
119 |
РМ № 28. Лист до рідної людини з використанням звертань і вставних слів. |
|
|
120 |
Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв’язком. |
|
|
121 |
Кома між частинами складного речення. |
|
|
122 |
Тренувальні вправи. |
|
|
123 |
Діагностична (контрольна) робота № 8. Письмовий твір. |
|
|
124 |
Аналіз контрольної роботи. |
|
|
125 |
Пряма мова. Розділові знаки для оформлення прямої мови. |
|
|
126 |
Тренувальні вправи. |
|
|
127 |
Діалог. Розділові знаки для оформлення діалогу. |
|
|
128 |
РМ № 29. Створення усного повідомлення за визначеними характеристиками на основі певної графічної інформації (діаграми, графіка тощо). |
|
|
129 |
Нетрадиційний урок (вікторина, КВК, аукціон знань, рольова гра, конференція, екскурсія, телерепортаж тощо).. |
|
|
130 |
Узагальнення вивченого з розділу «Відомості із синтаксису та пунктуації». |
|
|
131 |
Діагностична (контрольна) робота № 9. Речення з однорідними членами. Звертання. Вставні слова та сполучення слів. Складне речення. Пряма мова. Діалог (тестові завдання). |
|
|
ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО В 5 КЛАСІ |
|
||
132 |
Лексикологія. |
|
|
133 |
Будова слова й орфографія . |
|
|
134 |
Фонетика. Графіка. |
|
|
135 |
Орфоепія. Орфографія. |
|
|
136 |
Синтаксис і пунктуація. |
|
|
137 |
Урок культури мовлення.Уживання слів відповідно до їхнього лексичного значення, антисуржик, розрізнення паронімів, наголошування слів, точність і логічність мовлення . |
|
|
138 |
РМ № 30. Усний переказ повідомлення ЗМІ з обґрунтуванням достовірності, повноти інформації (у разі потреби звертаючись до відповідних джерел, доречно цитуючи окремі фрагменти почутого повідомлення). |
|
|
139 |
Семестровий контроль |
|
|
140 |
Діагностична (контрольна) робота № 10. Диктант. |
|
|
141 |
Підсумковий урок. |
|
|
142 |
Резервний урок . |
|
|